Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Website Develop zou van een anonieme bron hebben begrepen dat er al developmentkits van een nieuwe Xbox zijn geleverd aan een ontwikkelstudio van uitgever Electronic Arts. De kits zouden nog in een pc-behuizing zitten.

De nieuwe hardware zou volgens de bron van Develop een maand geleden al naar EA verstuurd zijn. Het zou gaan om een vroege versie van de developmentkit van de opvolger van de Xbox 360. De hardware is zelfs in een dermate vroeg stadium van ontwikkeling dat die is ingebouwd in een pc-behuizing en niet in die van een console. De kast bevat geheel nieuwe consolehardware. Volgens de anonieme bron van Develop heeft EA de vroege versie van de devkit geleverd gekregen, zodat het tegelijk met de introductie van de console een game in de winkel kan leggen. Microsoft wil niet op de geruchten reageren. EA heeft zelfs ontkend dat het nieuwe Xbox-devkits heeft.

Eerder dit jaar deden ook al geruchten de ronde over een nieuwe console van Microsoft. De consolebouwer plaatste toen personeelsadvertenties voor een Graphics Hardware Architect en een Performance Engineer voor zijn Xbox Console Architecture Group. Uit de omschrijving bleek dat de twee 'verantwoordelijk zijn voor het definiëren en afleveren van volgende generatie console-architectuur, van concept tot implementatie'.

De vraag is nu of Microsoft een nieuwe console zal aankondigen op gamebeurs E3, die begin juni plaatvindt in Los Angeles. Volgens een bron van website Eurogamer is het daarvoor nog te vroeg en is een aankondiging 'onwaarschijnlijk'. Nintendo zal tijdens de E3 een opvolger aankondigen van de Wii, die in 2012 op de markt verschijnt. De specificaties van de nieuwe Nintendo-console zouden lijken op die van de huidige Xbox 360.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

De kits zouden nog in een pc-behuizing zitten
Is dat ongebruikelijk misschien ?

Ik weet nog toen ik op L&H werkte hadden we een paar Dreamcast SDK kits staan en dat leken mij eigenlijk ook vrij gewone kasten (buiten natuurlijk de ports onderaan)

Voor de mensen die zich afvroegen wat een spraakbedrijf met die SDK deed, het werd onder andere gebruikt in het spel seaman (http://en.wikipedia.org/wiki/Seaman_(video_game)) op de Dreamcast. En ik geloof dat enkele versies van Socom op de PS2 ook de technologie aan boord hadden. Na de verkoop van de onderdelen - "lucht" volgens de Belgische media - aan nuance is de technologie gerebrand en geintergreerd in diverse titels.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 9 mei 2011 11:54]

Zo ongebruikelijk is dat niet, de alpha modellen van de xbox 360 zaten verstopt in MacPro G5 kasten verstopt:

http://www.xboxlive.fr/news_affiche_2150.html
Ik zou niet weten waarom dat ongebruikelijk is... Lekker makkelijk dat je dan een kast hebt waarin hardware zoals harddisks en dvd drives gewoon in een normale formfactor ingeschroefd kunnen worden.

Waarom geld uitgeven aan design, als het om een machine gaat die enkel door developers gebruikt wordt.
Toch is het ongebruikelijk. Ik ken iig geen devkits die in een standaard pc kast zitten.

http://images.wikia.com/v...0_1_b_qjpreviewth-1-.jpeg

http://images.wikia.com/vgsales/images/d/d3/Psx2-dev-1-.jpg
De Dreamcast devkits zitten voor zover ik weet niet in een standaard PC kast. Al lijkt het er idd. wel veel op.

http://2.bp.blogspot.com/...eU/s400/dreamcast+dev.JPG
Nee, dat is niet ongebruikelijk. Ik snap de opmerking van tweakers ook niet echt.

Devkits zien er sowieso vaak anders uit. Helemaal voordat de vormgeving van het uiteindelijke product rond is (wat nu nog echt niet het geval is als deze pas 2012/2013 op de markt komt). De originele xbox, xbox360, PS3 en Dreamcast hebben ook lange tijd (zo niet gedurende hun hele leven) in een PC-achtige behuizing gezeten.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 mei 2011 11:59]

Omdat de huidige 360 devkits in een zwarte behuizing met een apart blok op de boven kant zitten en de oude PS3 devkits in een 2U server-achtige behuizing. (De oude-oude PS3 devkits waren nog groter en de nieuwe zitten in een normale PS3 behuizing). Daarbuiten zijn er ook nog testkits in omloop die niet alle features hebben.
EA heeft wel al een tijdje op het gerucht gereageerd hoor: http://www.x-power.be/nie...box-360-zijn-totale-onzin
dus elke uitspraak hierover met dikke korrel zout nemen

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 9 mei 2011 11:39]

EA zal dit altijd ontkennen.

Feit is dat als MS over 2 a 3 jaar een nieuwe console wil lanceren, er nu al aan gewerkt wordt, inclusief de launch-titles. Een beetje game, laat staan op nieuwe tech, heeft nu eenmaal minimaal 2 jaar ontwikkeltijd nodig.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 mei 2011 12:05]

bedrijven letten meestal wel op niet betrapt te kunnen worden op leugens. Zo zullen ze (meestal) niet zeggen: "nee we hebben geen dev-kit staan" als dat wel zo is. Eerder iets als: "We kunnen niet bevestigen dat we een dev-kit hebben" of "Zover ik weet staat op ons bedrijf niet iets dergelijks".
In dit soort zaken zullen ze altijd ontkennen, tot op het moment dat ze van MS toestemming krijgen iets door te schermeren.
Apple liep ook hard te ontkennen dat de gevonden Iphone 4 een echte was, maar dat bleek toch ook wel een echte te zijn!
Zo gaat dat meestal het is nee totdat de officele launch is geweest.
nee we hebben geen dev-kit staan
Kunnen ze toch gewoon zeggen zonder te liegen? In plaats van dev kits noemen ze die dingen intern misschien wel x7 boxen?
Een dikke korrel zout lijkt me ook erg logisch, want het is toch maar een gerucht.
Aan de andere kant kan er iets van waar zijn, want meestal komen geruchten niet zomaar uit de lucht vallen. Misschien is het wel een deel van de nieuwe Xbox, waarmee EA alvast enkele onderdelen kan testen.
Toch denk ik dat het nog wel tot volgend jaar duurt tot er een nieuwe Xbox komt, van Microsoft brengt nog steeds nieuwe versies uit van de Xbox 360.
Microsoft zal denk ik met de opvolger van de Xbox 360 zeker proberen marktaandeel terug te winnen, misschien ook met een vernieuwd Kinect.
Maar goed, het zijn geruchten, dus we zullen zien.
Nou, er valt voor Microsoft weinig marktaandeel terug te winnen hoor. Ze hebben met de xbox 1 een goede naam voor zichzelf gemaakt, en met de 360 pas een marktaandeel opgebouwd. En je kunt niets terugwinnen wat je nooit gehad hebt dus..

Ik vind het overigens wel een hele prestatie.. ze kwamen uit het niets met de xbox, wat een matig succes was en meer richting flop neigde dan richting succes. Toen kwamen ze (met briljante timing) terug met de 360, die vervolgens meteen een ijzersterke concurent vormt voor Sony en Nintendo..

Als er al iemand marktaandeel moet terug winnen, is het Sony..
De PS3 is wereldwijd laatst de X360 gepasseerd, dus sony hoeft helemaal niet meer terug te winnen op MS.
Verschil is dat sony met de ps2 de concurrentie vermorzelde, en dit nu toch lang niet het geval is. Ze moeten dus inderdaad een boel terugwinnen
Inderdaad. Voor een redelijke nieuwe speler op de console markt, heeft de Xbox 360 het fantastisch gedaan. De ronde heeft Sony nog net kunnen winnen van Microsoft doordat de eerste serie Xbox 360's gigantisch veel problemen hadden en doordat Sony een sterk verkooppunt heeft mbt de Blu-ray speler. Uiteraard zijn dat niet de enige redenen, maar als Microsoft zorgt dat Sony geen ruimte heeft op die 2 punten, dan zouden ze de volgende ronde wel kunnen winnen.

Zeker met Kinect nu verwacht ik dat ook met de volgende consoles dat MS het mooiste systeem heeft voor motion control, als ze dat bij de volgende er standaard bij doen, dan kan het ook nog interessant worden tegenover Nintendo.
Wat je niet opnoemt maar wel een heel sterk punt van ps is geweest is de marketing mede ook door de naam die de ps2 heeft opgebouwd. Gebruikers van de ps3 (in mijn omgeving en dat zijn er heel veel) dachten er niet eens aan om een andere console te halen.

Dit komt grotendeels doordat er al een gevoel is bij die mensen dat de ps3 gewoon beter is dan de xbox360 terwijl ze eigenlijk allebei hun voor en nadelen hebben en de ps3 zeker niet in alle vlakken beter is. Sterker nog ik kan me meer punten bedenken waar de xbox360 het beter doet dan de ps3.
Ik zou zeggen post ze even :) ik wil wel zien waarom die XBOX beter zou zijn en waarom ik hem dus uit mijn kast moet halen :)
Zet beide apparaten eens naast elkaar, als apparaat is een xbox1 een stuk leuker ding dan een PS/2, met en zonder mods.

Ontwikkeling voor de Xbox360 was gestart in 2002, toen de xbox dus in europa net op de markt kwam. Het is dan ook logisch dat er nu al aan een opvolger word gewerkt. Ik verwacht van sony ook niet dat ze nog geen PS4 in ontwikkeling hebben.
Maar technisch is het geen goede console, de XBox 1 had problemen, de RRoD is nog steeds niet opgelost.
Net zoals alles wat Microsoft maakt heeft het fatale problemen, maar niemand kan het schelen.
Die korrel zout is geheel terecht, bij geruchten is waakzaamheid altijd geboden.

Aan de andere kant heeft EA helemaal niets te winnen bij een bevestiging van dit gerucht. Ze zullen zwaar onder NDA staan.
Dus de uitspraken van EA neem ik in dezen ook met een korrel zout.

Maar wat waar is? Niemand die het op dit moment zeker weet (behalve mensen bij MS en EA), dus het is voorlopig wachten op meer info of bewijzen.
Tekst hierop aangepast, thx
EA heeft dit inmiddels al ontkracht: http://www.qj.net/xbox-36...xt-microsoft-console.html

Edit: Ok, ben net 'n seconde te later dan Lauwes.

[Reactie gewijzigd door za3redrum op 9 mei 2011 11:39]

Jammer dat er nog geen specificaties beschikbaar zijn. Dat is juist het meest interessante :)

Volgens mij heeft Nintendo bij voorbaat de boot al gemist door een device aan te kondigen dat qua specs eigenlijk al verouderd/achterhaald is.
Nintendo heeft het nooit echt van zijn high tech grafische settings gehad vind ik. Ik heb thuis nog altijd een SNES staan en die blijft nog altijd even leuk.
Wat betreft Nintendo behalen die meer hun successen met het soort van spelen ( wii sports, Mario Cart, ... ) dan de grafische settings.

De vraag is natuurlijk hoe lang ze dit nog gaan volhouden.
Er zit een verschil tussen hardware die highres games mogelijk maken en wat de wii in huis heeft. Naar mijn mening zijn de limitaties van de wii zodanig dat slechts weinig bedrijven het voor elkaar krijgen om kwalitatief goede spellen neer te zetten. Alleen al door het beperkte geheugen moet je zo enorm moeilijk doen dat veel tijd gaat zitten in optimaliseren ipv gameplay. Het percentage wii games dat dan ook echt leuke gameplay bied is dan ook op een paar handen te tellen (eigen mening). Mijn wii ligt dan ook al enige tijd stof te happen vanwege een gebrek aan leuke en betaalbare spellen.
Daarom hoop ik dat ze met de nieuwe console een flinke stap zetten. (en dat hoeft dan echt niet te concurreren met de andere consoles, maar wel mogelijkheden bieden waar ontwikkelaars wat meer mee kunnen).

[Reactie gewijzigd door jecede op 9 mei 2011 11:56]

Ik denk dat het voor iedereen weer anders is. Ik heb bijvoorbeeld alle huidige gen consoles, maar ik ben alleen van plan de nieuwe Nintendo te kopen. De Wii gaat nog het meeste aan, omdat daar tenminste nog spellen zoals Mario op uit komen die ik op de console wil spelen. De meeste spellen die ik leuk vind op de 360 of PS3 speel ik liever op de pc. Maar dat komt misschien omdat ik bij de meeste moderne games aan het volgende moet denken:

FPS map 1993 vs 2010
Classic vs Modern Gaming
Which Platform
Dat is nu, toentertijd had de snes gewoon goede graphics natuurlijk. De Wii is de eerste console van Nintendo die echt achterloopt op dat gebied.
De GameCube verkocht slecht, dus Nintendo MOEST WEL een andere weg inslaan. De Wii is de meest succesvolle Nintendo console ooit!

Als ze van de Wii een HD console ala X360 / PS3 hadden gemaakt hadden ze NOOIT de Wiimote in kunnen bouwen, of ze hadden de console 2 jaar later voor +200 euro uit moeten brengen. Maw. de Wii zou een flop zijn geworden.

De hele wereld ziet en weet dit. Maar nee, nog steeds zijn er Tweakers die liever meer pixels dan kwaliteit zien.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 mei 2011 12:35]

Kijk, iemand die het wel snapt.

Ik heb ook liever een Nintendo console die de mooiste 3D graphics van dat moment op een zo hoog mogelijke polycount met gruwelijk hoge resolutie textures in 1080p mijn beeldbuis opslingerd.

Maar dat is niet wat de Wii is of wil zijn.
Toch is de console een succes. Niet MIJN soort succes.
Maar toch een enorm succes.
Oh ik denk dat een gemiddelde gamer 2 nintendo consoles echt lief kan hebben (voor mij de snes en n64) zo lang er dus kids zijn die de vorige console slechts heeft aangeraakt (laten we zeggen kids die dus nu bij vriendjes op de wii spelen) zal de volgende console bij hun echt wel aanslaan.

Het is net als pokemon, de game veranderd niet/nauwlijks slechts de generatie die hem speelt (en dus voor hun aanvoelt als nieuws)
Goldeneye als pluspunt voor die console.. enneuh,, huhuh Superman64.

SNES e.d. games zijn prima te doen hoor op een moderne TV. De 360 ports van o.a. Golden Axe zien er slechter uit dan als je ze het op het originele systeem zelf speelt. Hangt van de specs(de upscaler van de TV dus) af,
Het kan best zijn dat Nintendo weer met iets nieuws komt. Ze hebben met de introductie van de Wii toch ook vriend en vijand verrast met de controllers?
Ja, en vervolgens nog maar eens een Mario game releasen, een Zelda game, en nog een Mario game, en een sports game en toen nog een Mario game...je snapt waar ik naartoe wil met dit verhaal..Vernieuwend...het is maar waar je de focus op legt om hen vernieuwend te noemen. Ik beschouw het heel anders in elk geval.
En wat verschilt nintendo daarin van de anderen? Elk jaar komt er bijvoorbeeld weer een FIFA bij EA vandaan en het aantal games wat in de rekken staat wat geen vervolg is, is op een handje te tellen.
Speel jij dan liever met de Mario uit pre-2000 serie of de Mario uit dit huidige tijdperk? Daar zal niet zoveel verschil in zitten.

In tegenstelling tot de FIFA / PES reeks, speel je dan liever met de Messi uit 2007/2008 of de huidige? Het is misschien wel het uitmelkprincipe, maar zo'n spel is leuker wanneer het up to date is omdat het dan meer gespiegeld kan worden met de realiteit...
Zoals al eerder is aangegeven (ander artikel) is de Wii de eerste console van Nintendo die bij het uitkomen niet de krachtigste was. Verder is elke console van Nintendo op de dag van de lancering de krachtigste die op de markt was.
Dit lijkt ook voor de WII 2 te gaan gelden maar de WII 2 wordt waarschijnlijk allesbehalve de krachtigste van zijn generatie. Iets wat ook al waar is voor bv de gamecube. Het krachtigste zijn op de dag van de lancering zegt mij dus weinig
Voor het gemak de Nintendo 64 en de Gamecube vergeten? Deze consoles konden prima kwa grafische power meekomen met Sony en de Gamecube was misschien niet zo krachtig als de eerste Xbox maar deed zeker niet veel onder en was sneller als de Playstation 2.

Overigens hoop ik heel erg dat deze geruchten toch waar zijn! Ben wel toe over een jaartje aan een nieuwe console van Microsoft en dan hopelijk geen schijfjes meer!

[Reactie gewijzigd door arjentjuh op 9 mei 2011 11:55]

Nintendo heeft het nooit echt van zijn high tech grafische settings gehad vind ik.
Nou dat vind jij dan behoorlijk verkeerd, want voor de Wii was Nintendo grafisch prima.
De NES, SNES, N64 en Gamecube waren allen grafisch net even wat beter of gelijkwaardig aan de concurrentie. SNES was redelijk gelijkwaardig aan megadrive.
Echter de N64 en Gamecube waren grafisch de beste van de generatie. Bij de N64 was dit overduidelijk (de Playstation 1 had nauwelijks geavanceerde render technieken, zelfs geen texture filtering) en bij de Gamecube was dit marginaler, maar ook het geval tegenover de PS2 en de Xbox.

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 9 mei 2011 12:40]

Nintendo is juist WEL altijd high-tech geweest. Zo was de Gamecube de sterkste van zijn generatie, de N64 niet bijzonder maar wel goed, de SNES heeft voor zijn generatie 1 van de mooiste games voortgebracht die nu nog steeds goed oogt (DK: Country).. Alleen de Wii is geen grafisch hoogstandje en de 3DS is nu ook gewoon sterk..

Graphics hebben inmiddels zo'n evolutie doorgemaakt dat het niveau van graphics straks bij de volgende generatie niet meer pijn aan de ogen doet. PS/PS2 games zijn nu gewoon onspeelbaar omdat ze er zo slecht uitzien dankzij die gigantische pixels.. Zolang er 360 niveau wordt gehaald valt er zowieso weinig op aan te merken.

Daarnaast vind ik het tijd om een volgende stap te gaan maken in physics, interactiviteit, AI, levend werelden ipv statisch, drawdistance en dat soort dingen.. De graphics van bv characters zijn inmiddels al erg goed, maar het kistje in de hoek ziet er vaak nog steeds super nep uit..
Nintendo weet anders altijd verdacht goed te scoren met hardware die volgens velen verouderd is ;-)
Ze hebben succes gehad met de Wii. Het is natuurlijk nog maar de vraag of ze dat kunnen herhalen. De 3DS is nu ook niet echt een succes te noemen.

Als de Wii2 geen vernieuwing brengt, alleen verouderde specs, zijn ze weer terug bij af.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 mei 2011 12:10]

De 3DS is nu ook niet echt een succes te noemen.
Da's wel een erg voorbarige conclusie...
Neen, dat is de conclusie van Nintendo zelf, ze verkopen er minder dan gehoopt, en de reviews geven ook aan dat er niet echt een meerwaarde is ten opzichte van de vorige editie.
3,4 miljoen ofzo hebben ze verkocht.. Dat is meer dan ze van de Wii konden leveren bij launch..

Minder dan verwacht? Misschien. Is het daarmee "geen succes"? Absoluut niet. Wacht maar tot de eerste Mario uitkomt..

En geen meerwaarde vind ik zowieso onzin, de toegevoegd processorkracht levert nu al games die op de oude DS niet mogelijk waren (Pilotwings wat betreft physics en graphics, streetfighter wat betreft graphics), dat is zowieso altijd een noemenswaardige stap. Daarnaast het 3D, wat gewoon badass is. Daarnaast is de slidepad een goede toevoeging. Betere online ondersteuning, eStore, films kijken op het ding.. Allemaal functies die ik veel ga gebruiken welke met de DS niet mogelijk waren..

Voor mij is er zat.. misschien dat dat voor azijnpissers die geil zijn op specs anders is, maar ik als gamer in hart en nieren kan geen enkel minpunt opnoemen.. ja.. batterijduur, omdat ik zo niet lang genoeg kan spelen!
De Wii heeft anders totaal geen gamers weten te bekoren. Wie het toch per ongeluk kocht dankzij de miljarden marketing achter de Wii, verkoopt het een maand later.

Een bedrijf dat producten kan dumpen omdat het proportioneel een achterlijk hoog bedrag aan marketing uitgeeft, kan ik niet succesvol noemen. Dan bouw je je bedrijf op een luchtbel en hoop je enkel dat ze niet te snel ontploft.
Dat soort bedrijven zouden wettelijk verboden moeten worden want het eindresultaat is altijd miserie.

Dus nee. Geen goede score voor Nintendo. Enkel de aandeelhouders die enkele jaartjes plezier hebben en daarna al gieren een volgend slachtoffer zoeken zullen het een goede score vinden. Maar de beurs is natuurlijk ook iets dat we snel moeten verbieden voor we allemaal ten onder gesleurd worden.
Volgens mij heeft Nintendo bij voorbaat de boot al gemist door een device aan te kondigen dat qua specs eigenlijk al verouderd/achterhaald is.
En hoe verklaar jij (schijnbaar als specificaties 'geilerd') de verkoop cijfers van Wii, een apparaat wat als broodjes over de toonbank ging, waar wachttijden op waren en die tenminste wél met winst werd verkocht? De nieuwe aankomende Wii zal wat dat betreft niet revolutionair worden, maar wel een flinke upgrade zijn voor de Wii as we know it. ;)
Ik zou overigens, als ik Nintendo was en de "Wii koers" blijf varen (ergo: klote specs, "casual gaming", "fun factor", apparte besturingen) dus heel vaag zijn over die specs.

Waarom die naar buiten brengen?
Van die specs moet je het juist niet hebben.
Hoop toch stiekem dat het waar is. Zowel als console gamer en als pc gamer. Tegenwoordig worden de meeste games toch ontwikkeld met het oog op de consoles(ook genres die beter spelen op de PC zoals fps) waardoor een beetje moderne pc gewoon bij lange niet helemaal benut wordt met de huidige(verouderde) generatie.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 9 mei 2011 11:54]

Amen to that!

Wat mij nog steeds verbaasd is dat de X360 tegenover PC's van vandaag belachelijk weinig geheugen heeft (512MB GDDR3 en 10MB embedded DRAM) en een behoorlijk verouderde GPU maar dat PC's vaak aanbevolen 3GB nodig hebben en een videokaart met 1GB.

Nu snap ik dat voor een X360 ontwikkelen anders is dan voor de PC omdat een dev precies weet waar de game op gaat draaien en daarvoor kan optimaliseren, maar je kan mij niet vertellen dat het verschil in geheugen in dit geval zó belachelijk groot moet zijn. Dus ja, laat de nieuwe generatie consoles maar komen :)
Dat verschil is er oa om rekening te houden met de extra programmatuur die op een PC draait (lees: het OS bijv.)
Ja dat beseft SomerenV wel, maar hij heeft gelijk dat het dan nog steeds een veel te groot verschil is.

Op de PC is het niet zo speciaal meer wanneer games 1.5-2GB geheugen innemen en dan nog eens 1GB videogeheugen weten vol te steken.
Op de console had je vroeger constant laadmomenten (denk aan resident evil en consoorten waar je elke deur moest laden). Tegenwoordig proberen ze daar in elk spel rond te geraken door resources te precatchen / streaming maar die technologie is niet perfect en het geeft developers van de engine extra werk dat eigenlijk niet nodig is.
Mja zal me totaal niets verbazen als er op E3 een nieuwe console geshowed wordt.
Ik wacht er al lang op, xbox is aan zn einde, ps3 zo ong ook, wii2 zou ze gaan verslaan op pure kracht, dan kan MS niet achterblijven.
Dat ea het ontkent betekent niet dat het niet waar is, stel EA wordt nr1 partner van MS voor nieuwe gen, dan gaan ze dat nu natuurlijk niet bekent maken, zeker omdat MS lekker de 360 sales wil laten doorgaan. Nee ik vind het te makkelijk om het niet te geloven omdat EA dit zegt. ze beweren wel meer ;)
Nieuwe 360 met 1tb hdd, bluray(of digitale distributie) en lekker veel ram, gpu ram, en een snelle 4-8core, met een gpu vergelijkbaar aan een amd 5xxx dan domineren ze de console markt no questions asked!! :P
Lijkt me ondenkbaar dat Microsoft dit jaar op de E3 een nieuwe console gaat tonen. De Xbox 360 is nog helemaal niet aan zijn einde toe, door de lancering van Kinect en allerlei online diensten die alleen nog maar gaan toenemen doet hij het nog prima, ook ten opzichte van de concurrentie. Vergeet niet dat dit de periode in de levensduur van een console is dat het geld verdient moet worden. De productiekosten zijn dan gedaald en de userbase is groot, het is dus van essentieel belang dat je deze periode zo lang mogelijk weet te rekken, zeker in deze tijden van financiële crisis. Ik denk dat Microsoft ook geleerd heeft (zie delancering van de 360 Slim versie}), dat de tijd tussen presentatie en beschikbaarheid in de winkels zo kort mogelijk moet zijn, zoals ook Apple dat al jaren doet.
Geen digitale distributie graag...dat pakt voor de consument namelijk ongunstig uit (en voor de retailer)
Qua prijzen inderdaad minder, maar schrijfjes blijft het grootste bagger medium wat is(erg langzaam, speler maakt veel herrie, hoe voorzichtig je ook doet is er altijd de kans dat de speler krassen erop maakt etc.). Kunnen ze langzamer hand niet op iets van carts, zoals de ds heeft, overgaan. Het mooiste zou dan ook nog eens zijn dat de data van updates op het kaartje komt te staan. Als je dan een spel mee neemt naar vrienden hoeven er dan niet eerst allemaal updates worden gedownload.
dat heet een cardridge en de N64 was de laatste console die dit (robuuste, snelle maar dure) medium heeft gebruikt.
Ja dat was toen overigens enorm dom. Games paste er niet op zonder zaken drastich aan te passen, games met grote stukken CG (wat toen nog norm was, veel pre-rendered video materiaal ipv in-game cut-scenes) waren praktisch niet geschikt, duur inderdaad, veel te veel nadelen.
Buiten de prijs had het niets als voordelen. Je ziet vandaag ook op de consoles dat gehele disks naar de HDD worden geschreven omdat optische media gewoon zuigt voor deze grote hoeveelheden data.
Dat weet ik wel. Ik heb er hier meer dan honderd van liggen. Wat ik bedoel zijn de kleinere kaartjes zoals in de Nintendo DS. Die dus alleen geheugen bezitten. In cartridges zitten ook andere chips, zoals de Super FX in Starfox cartridges, en dat lijkt mij niet meer nodig. Want dat maakt het duurder en groter.
Ja die kleine kaartjes zij wat mij betreft ook beter.
En ook mogelijk: kijk maar naar de ontwikkelingen op SSD gebied.
Het is wel duurder... maar inderdaad...schijfjes zijn inderdaad bagger, langzaam herrie precies wat je zegt.

En updates van de game op het kaartje. ook een goed idee.
dat pakt voor de consument namelijk ongunstig uit
oh?
Games die ik via Steam koop zijn anders goedkoper dan de versies in de winkel.
Dus volgens mij is alleen de retailer hiermee gepakt.
En wat dat betreft: /care
freerecordshop en gameswinkels.....aflopende zaak.
Full retail prijs bij de release? Geloof ik niet!

Webshops en sommige winkels zijn 100% goedkoper dan de digitale variant

tevens zijn de budgetbakken ook 99% goedkoper dan de digitale varianten...

In de winkel en webshops is het hele jaar "holiday" sales...op Steam 2 weken per jaar..

Bovendien is er dan geen concurrentie meer tussen aanbieders van games en dat is een hele slechte zaak

Dat sommige games niet meer te krijgen zijn in de winkel is een ander verhaal, dan bied digitale distributie een uitkomst

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 mei 2011 12:58]

Wat zit je nou onlogisch te doen?

Digitale distributie is per definitie goedkoper voor de consument dan een winkel.
Ik hoef toch niet uit te leggen waarom he?
Je weet wat winstmarges zijn? Wie de "middle man" is? wat "over de kop gaan" is?
En de kosten van de productie van schijfjes, boekjes, doosjes etc. etc.

En steam is wel degelijk vaak het goedkoopst.
Van de week nog team fortress 2 gekocht: €8.99
Bij bol.com: €32.50
Onlogisch? Gebruik je hersens eens!

even op budgetgaming gekeken:

Half-Life 2: The Orange Box (PC) 12.64 Game.co.uk

Daar zit TF2 toch in of niet?

Maar terug naar mijn punt: digitale distributie op een console betekent dat er maar één aanbieder is. 1 aanbieder betekent dus een monopoly positie voor Microsoft om de prijzen van de games te bepalen.

Wat is hier nu zo moeilijk aan? Nooit economie op school gehad?

Nogmaals, waarom zijn games op Steam bij release ALTIJD duurder of DEZELFDE prijs als in de winkel/webshop?

Bovendien: wie gaat de consoles verkopen dan? De marge op consoles is bijna niks, op games is die veel hoger. De retailer heeft helemaal geen reden meer om een console in zijn winkel te leggen ....

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 mei 2011 13:16]

Nogmaals, waarom zijn games op Steam bij release ALTIJD duurder of DEZELFDE prijs als in de winkel/webshop?
Dat ligt er heel erg aan vanuit welke regio je je Steam games koopt. Als je het handig speelt (je Steam games koopt uit een goedkopere regio) kan je vele tientjes besparen. Ik heb het persoonlijk nog nooit mee gemaakt dat ik niet via vrienden in Roemenie of Estland voor veel minder geld dan hier in de winkel (of zelfs op 'NL' Steam) spellen kan kopen.
Dan heb ik het dus over titels die bij release gewoon 20 of 30 euro goedkoper zijn dan hier.

En anders kan je via het Gift systeem van Steam altijd nog de wisselkoers tussen de Euro, GBP, USD, CAD en AUD uitbuiten. Vaak werkt Steam met het belachelijke idee dat 1 USD == 1 Euro. Met de huidige wisselkoers kan je zo 30% besparen door je neefje in de VS het te laten kopen als cadeau en dan hem het geld terug te storten via PayPal.

Als je denkt dat Steam per definitie duurder is dan de gemiddelde retailer hier in NL dan gebruik je Steam verkeerd.
Omslachtige methode. sorry ik heb geen vrienden in oost-Europa. Ik koop mijn games gewoon via internet of via de winkel.

Digitale distributie is leuk voor games die niet meer te krijgen zijn, maar zal nooit mijn voorkeur krijgen
Maar terug naar mijn punt: digitale distributie op een console betekent dat er maar één aanbieder is.
oh ja?
Digitale distributie betekend echt niet per definitie dat er maar 1 aanbieder is.
Dat jij daar voorbeelden van kan noemen maakt het niet een wet.

Geloof mij nou maar, de games winkel heeft zijn beste tijd gehad en die concurrentie die komt er wel.....
Digitale distributie betekend wel per definitie dat het een monopolie zal zijn, enkel de pc bijvoorbeeld is een uitzondering door zijn open karakter. Ook heb je bij smartphones Android omdat het OS een open karakter heeft.

Maar er is geen wet die verplicht om het open te stellen en dus zie je bij smartphones en bij consoles dat de kapitalistische zwijnen enkel zichzelf bedienen.
Het is vrij duidelijk dat dit voor klanten niet de beste optie is. Maar voor ontwikkelaars of uitgevers is dit ook niet de beste oplossing want je hebt maar 1 bedrijf om mee in zee te gaan en je moet voldoen aan hun voorwaarden.

De enigen die hier mee gediend zijn, is een kleine minderheid. Dus compleet onlogisch dat we hier geen wetten tegen hebben of dat de bevolking blindelings zit te consumeren zonder aan de gevolgen voor zichzelf te denken.
Wie wordt dan de andere aanbieder op de nieuwe Xbox? Nintendo? Apple? Sony ? :+
koop een Portal 2 voor pc op steam ? en vergelijk het dan maar met play.
16€ goedkoper bij play !

In theorie zou het goedkoper moeten zijn, maar in de praktijk helemaal niet.
Bovendien verkoop ik mijn games nog weleens voor de helft van de nieuwprijs, omdat ze anders in de kast liggen te verstoffen. Zo blijft gamen nog een beetje leuk als je de volle 60 euro af mag tikken.

Nu betaal je met Xbox/PS3 ook de gewone winkelprijs, sorry hoor, maar dan haal ik liever een doosje met boekje in huis en ik kan 'm nog eens doorverkopen.

En wat denk je als er bijv. een nieuwe CoD uitkomt, denk jij dat die downloadserver dat aan kan? Mag je blij zijn dat je is een keer over 2 dagen je game binnen hebt.
Nee 30 games downlanden is fijn :+
als je een beetje normale internetsnelheid hebt gaat dat prima :)
Mod maar weer weg. Iedere Digitale distro client (Steam - EA download manager maakt / kan backups maken van je games). Daarbij bovenop is het zo dat steam rekening houd met versie beheer voor punkbuster / physx direct x / visual C etc wat enorm fout kan gaan wanneer je eerst bv de nieuwste spellen installeerd en later oudere.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 13 mei 2011 15:36]

Ik hoop alleen dat er bij de volgende Xbox de mogelijkheid is tot het spelen van Xbox 1 games en Xbox 360 games. Backward compatibility was maar brak op de Xbox 360. Te weinig oudere games die je kon draaien en soms draaiden ze niet hoe het moest (Halo 1 draait vlotter op Xbox 1 dan op Xbox 360, redelijk normaal misschien door de emulator, maar wel lastig).

Heb momenteel mijn Xbox 1 nog wel, maar bij een volgende Xbox speel ik toch liever alle games op 1 console :)

En een blu-ray drive, want voor digitale distributie ben ik helemaal niet te vinden (op eens een arcade game na)

nuja, tzijn geruchten, dus afwachten. Maar waar rook is is vuur hoop ik.
Ik vrees dat je toch echt één van de weinige bent die nog Xbox 1 games speelt, denk niet dat er nou heel veel behoefte is om over 2/3 jaar nog compatibliteit te hebben met Xbox 1 games.
Dat klopt, maar de goede oude SSX games, Halo 1 en 2 en nog enkele games blijven me toch bekoren. Jammer dat ze niet blijven werken op de consoles. En jammer dat ze dan geen remake uitbrengen voor de nieuwe consoles van deze games. (er is een gerucht dat ze dat van Halo 1 wel gaan doen).

Dan blijft voor de volgende console nog de compatibiliteit voor Xbox 360 games een punt. Als ik mijn huidige games en dlc er niet meer op kan draaien is het voor mij (en vele anderen waarschijnlijk) een no-go ;) hopelijk denken ze daar deze keer dus aan, dus niet zoals xbox 1 => xbox 360
halo 1 is toch echt al tijden vanaf de marketplace te downloaden. Granted, het is wel lullig om een X bedrag te betalen voor een game die je al hebt, maar onmogelijk is het dus niet. Ding is dus gewoon geport voor op de 360.
halo 1 is van de mp te downloaden, maar het is gewoon dezelfde versie die op het schijfje van xbox 1 staat. Geen port dus.
Gezien het relatief groot aanbod van Xbox games op de Xbox360, lijkt het me aannemelijk dat het wel populair is. Anders zou Ms die eerste enkele titels niet zijn blijven uitbreiden.

Alleen zeer lastig dat je het moet herkopen natuurlijk want je hebt dat spel al gekocht. Hebzucht.
Het is dat Wii games mij over het algemeen niet aanspreken maar anders had ik er zeker een gekocht. de gedachte dat gameplay voor graphics gaat vindt ik de juiste manier van denken.
Omdat je niet van wii games houd koop je de nieuwe xbox niet? Ik lees nergens dat de nieuwe xbox een wii kloon zou worden...
Het ontwikkelen van een nieuwe game (nieuwe franchise) kost je jaren. Dus als ze nu de nieuwe kit hebben ontvangen duurt het zeker nog tot 2013 lijkt mij.