Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 228 reacties
Submitter: sc00p

Zowel Microsoft als Sony zullen hun nieuwe spelcomputers deze zomer op de E3-gamesbeurs aankondigen. Dit heeft het Britse vakblad MCV van betrouwbare bronnen begrepen, die werkzaam zouden zijn bij uitgevers van games.

Volgens MCV, een Britse vakblad voor detailhandel in videogames, zullen de opvolgers van de PlayStation 3 en Xbox 360 op de E3 aangekondigd worden. Dit jaar wordt de gamesbeurs gehouden van 5 tot en met 7 juni. MCV beroept zich op verschillende bronnen bij game-uitgevers, die door Microsoft en Sony op de hoogte zijn gebracht van hun plannen.

Over de nieuwe Xbox zijn al diverse geruchten verschenen, met diverse mogelijke specificaties en verschijningsdata. De E3 van 2012 is wel vaker genoemd als moment van officiële aankondiging. Het geruchtencircuit is aanzienlijk stiller geweest over een nieuwe PlayStation.

Als de geruchten kloppen zal de E3-beurs van 2012 in het teken staan van de nieuwe generatie spelcomputers. Nintendo onthulde de Wii U op de E3 van 2011, maar maakte later bekend de definitieve vorm van zijn nieuwe spelcomputer op de E3 van 2012 te tonen. Volgens geruchten heeft Nintendo na feedback besloten om het mogelijk te maken twee tabletcontrollers aan de spelcomputer te koppelen. Ook zouden de definitieve specificaties van de nieuwe console nog niet vaststaan.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (228)

Het zal qua brute kracht wel meevallen, maar als ze er dingen in hebben zitten als 8GB ram o.i.d. dan zal dat voor ontwikkelaars een zegen zijn.
Consoles werken compleet anders dan normale pc's. Ze zijn zo veel efficiŽnter dat ik me afvraag of 8GB wel nodig is. Sure, het zal niks kosten, maar als je ziet wat de X360 en PS3 met 512MB doen, zal de stap naar 8GB wel een hele grote zijn.
Een console heeft inderdaad minder overhead, maar je moet die 512MB wel in perspectief zien. In de 360 is het shared geheugen voor zowel cpu als gpu. Het basissysteem uit de BBG van 2005 had ook 512MB geheugen (a §45) toen de 360 uitkwam, om maar even appels met peren proberen te vergelijken :P

Als de nieuwe Xbox - zoals sommige geruchten beweren - eind dit jaar uitkomt verwacht ik zelf minimaal 4GB geheugen en lijkt 6 of 8GB me helemaal niet zo raar, afhankelijk of ze weer voor gedeeld geheugen gaan of het lostrekken. 8GB wordt alleen maar waarschijnlijker naarmate de console later uitkomt.
Ik dacht dat de 360 geen shared geheugen had, juist de PS3 die het voor de CPU en GPU met 512MB moet doen.
Voor zover ik weet hebben zowel de 360 als de PS3 512 MB RAM. Alleen heeft de 360 dat gewoon in ťťn blok, en kan de developer zelf bepalen hoeveel daarvan hij voor de GPU wil reserveren, en heeft de PS3 echt 256 MB dedicated voor de GPU en 256 MB voor de rest. Daarmee is de 360 dus flexibeler, en dat merk je toch in veel multi-platform games.

Er is een reden voor het feit dat - ik noem maar iets - Skyrim op de PS3 na verloop van tijd moeite krijgt met het formaat van de savegames - die worden namelijk erg groot en de PS3 kan al die data niet goed verstouwen. De 360 heeft daar vooralsnog geen last van.
dat komt natuurlijk vooral omdat Skyrim een echte pc titel is, en de xbox veel meer lijkt op een pc dan de ps3. Ik vind dit eerder een voorbeeld van een slechte engine port naar de ps3.
4GB lijkt me meer dan genoeg. Een console heeft geen zware OS nodig, en als het geheugen gedeeld wordt, heb je geen ruimte nodig in zowel het systeem geheugen als in het grafisch geheugen. De zwaarste PC spellen hebben zelden over 4GB aangeraden geheugen nodig en die moeten tegelijk windows en andere achtergrondprogrammas draaien, plus ze zijn amper geoptimaliseerd voor de PC door de hoge variatie in hardware.

De graphics van spellen zullen ook niet beter worden door een overmaat aan geheugen. Wat het meeste geheugen ineemt zijn textures en de framebuffer als je dat mee wilt tellen. Voor de rest is het grotendeels gewoon code om bepaalde effecten op het scherm te toveren, en die effecten is wat een spel mooi maakt. Die gebruiken dus amper ruimte, maar vergen veel rekenkracht. Bandbreedte is veel belangrijker dan de hoeveelheid geheugen, want anders wordt je toch gelimiteerd in de hoeveelheid informatie die je kan overbrengen per seconde, en is je 8GB nutteloos.
Ik verwacht eigenlijk wel dat er een redelijk zwaar OS in de next gen consoles komt, juist omdat mensen steeds meer willen met hun media apparatuur.
Internetten en een DVDtje kijken is niet meer genoeg, het moet blu-ray zijn, 1080p aankunnen (de generatie hierna moet 4K kunnen zelfs), media kunnen streamen, draadloze alles.
Ik verwacht meer game-enabled media centers dan de oude vertrouwde consoles.
De PS3 heeft 256MB VRAM en 256MB XDR main RAM. Dat is geen 512MB RAM.
De GPU en zowel als CPU kan de beide Ram gebruiken, dat is een feit.
Ik dacht zelfs dat de Cell toegang had tot beide geheugen blokken?
Ja, ze beiden gewoon toegang.
De VRAM is niet van dezelfde snelheid als de XDR, en je kan niet kiezen om 768 te reserveren voor gamedata en 256 voor graphics oid. Dat ze allebei toegang hebben is nogal wiedes, mijn CPU heeft ook toegang tot het geheugen van mijn videokaart.
Dat de CPU maar met 16MB/s kan lezen uit videomem is ook een feit. Je wilt in videogeheugen dus geen algemene game data zetten, want dat is takketraag. Ook is de RSX iets trager met het lezen van data uit main mem (15,5GB/s vs 22,4GB/s), dus textures wil je voornamelijk in videomemory hebben staan.

Overigens, killer1000, nogmaals, gewoon maar roepen dat het een feit is is niet echt waardevol voor de lezer. Probeer je stellingen te ondersteunen met bronvermelding.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 januari 2012 14:23]

Consoles werken compleet anders dan normale pc's. Ze zijn zo veel efficiŽnter dat ik me afvraag of 8GB wel nodig is. Sure, het zal niks kosten, maar als je ziet wat de X360 en PS3 met 512MB doen, zal de stap naar 8GB wel een hele grote zijn.
Je hebt gelijk, en ook weer niet. Ja, de consoles kunnen met veel minder geheugen toe - zeker omdat ze niet de overhead hebben van een volledig besturingssysteem en vele taken die tegelijkertijd draaien. Aan de andere kant vinden gamebouwers het niet erg om veel geheugen te hebben.

Voorbeeld 1: Veel games hebben nog laadschermen, die ook nog eens best lang duren omdat ze data van de schijf (spelschijf of harde schijf) moeten laden. Als een console meer geheugen heeft, kunnen ze meer in het geheugen laden en hoeft er minder geswapt te worden.

Voorbeeld 2: Problemen met Skyrim en Fallout op vooral de PS3. Deze twee spellen hebben behoorlijk grote 'persistente' werelden, maar omdat ze beperkt zijn qua geheugen moeten ze regelmatig delen hiervan swappen tussen het geheugen en de harde schijf en het savegame van de speler. Dit zorgt voor rare problemen zoals o.a. achteruitvliegende draken. Op de PC gebruikt Skyrim bijvoorbeeld zo een gigabyte aan geheugen, gewoon omdat het kan en wel zo prettig is.

Veel geheugen is niet erg. 4 GB is wel het minimale wat ik verwacht, daar kun je op de console flink wat mee. Voor de PC is dat tegenwoordig wel het minimum. Als ze er, omdat het geheugen nog redelijk goedkoop is, 8 GB in plakken zijn ze al helemaal tevreden. Een alternatief is om er een SSD in te stoppen, dan gaat het swappen van / naar de harde schijf een stuk sneller. Is wel een stuk duurder natuurlijk.
Skyrim is ontwikkeld op een engine die vooral de PC en de 360 architectuur ondersteund en niet de cell architectuu wat 90% van alle multi engine zijn en dat is precies in het nadeel van de PS3 .
In deze tijd is het misschien geen slecht idee om veel geheugen te pakken(Minstens 4, liever 8), maar het moet ook in de toekomst leverbaar zijn.

Verder is in een console alles te optimaliseren wat je maar wilt, maar de huidige multi-alles mediacentre beperken dat je de hardware niet helemaal 100% meer kan reserveren en exclusief beschikbaar kan stellen voor je product, wat met de oudere generaties consoles dus wel mogelijk was.
damn.. moet ik weer 'n PS3 kopen terwijl de volledige kracht van deze console niet eens optimaal gebruikt is maar..tja.. ze moeten wel als anderen hun consoles vernieuwen..
100% perfecte code bestaat natuurlijk niet.

In plaats van de laatste 2% proberen nog uit de huidige consols te knijpen kunnen ze dan beter op hardware werken die met gemak 10 tot 20 keer sneller is. Moderne game PCs zijn dan ook gemakkelijk 10 keer krachtiger. Die draaien spellen op 1080p of hoger aan 60fps MET 3D EN immens veel hogere kwaliteit van shadows, textures, post-FX, poly-count, etc.

Dit zie je natuurlijk niet zo goed op een vergelijking online waarbij de resolutie meestal vast staat op 720p, de framerate op 30 en dankzij zware compressie valt dan nog eens alle detail weg. Maar sluit eens een xbox of playstation aan op hetzelfde scherm van een computer en switch een paar keer tussen de bron... Vergelijkbaar met het verschil tussen Wii <-> PS3.

De engines zijn er klaar voor, kijk maar naar tech demos van de Unreal Engine, CryEngine3 en Frostbite 2 Engine. Het is hoog tijd voor een upgrade. Als ze deze E3 geen nieuwe consoles aankondigen is de kans zelfs groot dat er TABLETS met betere graphics dan de huidige generatie consoles gaan beschikbaar zijn voor de volgende generatie te koop is.
Tablets met betere graphics. Ze kunnen leuk 3D, absoluut. Maar het is op zijn hoogst te vergelijken met PS2/XBX in mijn mening. 2D acceleratie is (afgezien van HD Cinema) om te huilen. Speel maar eens drukke flashgames als Landleven op je tab. Diashow...
Een game in Flash is dan ook ťťn van de minst efficiŽnte manieren om te programmeren.
kracht van de ps3 is onderhand echter allang volledig in gebruik. het is allemaal 6 a 7 jaar of oudere hardware troep wat erin zit. Tijd voor iets nieuws zeg ik dan. Maar de vraag is wel wat is handiger en beter te gebruiken? de ps4 of de xbox3 ? ben zeer benieuwd naar de functies van de consoles.
Ze zullen de nieuwe XBOX wel geen XBOX 3 noemen. Dat is teveel een verwijzing naar de dan "oude" PS3. XBOX 720, XBOX HD of een willekeurige andere marketing kreet zal meer kans maken.
Ze zullen de nieuwe XBOX wel geen XBOX 3 noemen. Dat is teveel een verwijzing naar de dan "oude" PS3. XBOX 720, XBOX HD of een willekeurige andere marketing kreet zal meer kans maken.
XBOX 3 niet maar XBOX 3D kan wel.
@bugboy ik noem het Xbox 3 omdat een officiele naam nog niet vrijgegeven is. veel mensen gaan erop uit dat het de 720 gaat heten. het is de 3e xbox van Microsoft dus ik noem het gwn de Xbox 3.
Ik geef liever op het moment geld uit aan een console, die in 2012 nog steeds laat zien dat hij niet onderdoet voor een PC. Nu een pc bouwen voor veel geld en dan speciaal voor 1 of 2 top games op de pc is een beetje zonde van mijn geld. Hardware die niet volledig benut wordt enzo. Ik ben daar langzaam maar wat mee gestopt....

Als je kijkt naar Last of Us, die dit jaar voor de PS3 uitkomt, dan weet ik niet zo wat ik nog qua games op de pc moet vinden.
Er mag iig gesteld worden dat MS en Sony niet bepaald origineel zijn als het op het verzinnen van namen aankomt.
Saturn, Dreamcast, Megadrive, Genesis, Jaguar, 3DO, Wii... Er zijn partijen die beter zijn in het verzinnen van namen. Maar goed, het zal wel gebaseerd zijn op het idee van het aanhouden van een sterke merknaam oid.
Op de Megadrive/Genesis en de Wii na hebben al die consoles een redelijk kort tot zeer kort leven gehad, dus wellicht dat MS en Sony dat toch beter doen :)
Je moet natuurlijk helemaal niks he ! En de volgende generatie is een PS4 natuurlijk.
Als je naar BF3 kijkt dan is die kracht er al uit. Sterker nog ze komen zelfs nog een beetje tekort in vergelijking met een goeie pc. Ik zie graag de next Gen consoles verschijnen hopelijk word de de PS4 dan ook makkelijker in gebruik voor de game makers.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 7 januari 2012 16:32]

De echte kracht van consoles kan je mijns inziens alleen meten met een exclusive en een ontwikkelteam met veel ervaring op het platform.

Ports of games waarbij met ports rekening gehouden moet worden zullen nooit het onderste uit de kan halen.

Wat dat betreft hoop ik dat de nieuwe generatie consoles meer met elkaar gemeen hebben dan de vorige generatie, waarbij elk platform dermate van elkaar verschilde dat het lang heeft geduurd voordat ports op "het andere platform" tot hun recht kwamen.

[Reactie gewijzigd door walterg op 7 januari 2012 16:48]

Juist niet, voor de PC worden er NOOIT hardware exclusives gemaakt dus zou je nooit kunnen zien hoe krachtigde PC wel niet is.
Vreemde vergelijking maar met de PC kan je dat juist erg goed. De kracht van je PC kun je meten aan de hoogte van je instellingen (resolutie, AA, V-Sync, texture quality etc etc etc) en de fps die je daarbij haalt.

Ook kan je bij sommige games performance verschillen zien tussen nvidia en ati door optimalisatie voor het een of het ander.

Dat is precies wat je met niet exclusive console games hebt, de game is vaak ontwikkeld voor het ene platform en gepoort naar het andere. Vaak is de versie waar naartoe gepoort is inferieur (Red Dead Redemption draaide bijvoorbeeld op de PS3 op een lagere resolutie dan op de 360 terwijl LA Noire op de PS3 weer marginaal beter was).

Die verschillen heb je al sinds de SNES en de Genesis (Mega Drive) en wat extremer bij bijvoorbeeld de Playstation 1 vs de Saturn. De PS1 had betere 3D hardware, de Saturn blonk uit in 2D. Desondanks had je een Tomb Raider en Resident Evil versie voor de Saturn. Als je die als benchmark had genomen van de kwaliteit van de Saturn dan had je om meerdere redenen een vergelijking die nergens op sloeg (verschil in kwaliteiten van de hardware plus het poorten van de game).

Hardware bouwers willen exclusieve titels binnenhalen en publishers willen dat hun game een zo groot mogelijk publiek bereikt. Als de hardware te veel van elkaar verschilt dan zie je vaak dat de ports inferieur zijn.

Om de PC er toch bij te halen, veel ports van Console naar PC draaien slecht of in veel gevallen zelfs niet terwijl de hardware veel krachtiger is.

Daarom hoop ik dus ook dat ze niet twee compleet verschillende richtingen op zullen gaan met de volgende generatie. Voor PC gamers zal het zelfs het meest gunstig zijn als de consoles net als de eerste xbox op PC (achtige) hardware draaien.

[Reactie gewijzigd door walterg op 7 januari 2012 17:48]

Dat de PS1 betere 3D hardware had dan de Saturn is slechts ten dele waar. De Saturn kreeg op het laatste moment wel deugdelijke 3D-hardware mee, maar het programmeren ervoor was zo'n hel dat velen dit niet voor elkaar kregen, of het gewoon de investering niet waard vonden. Maar in principe kon het wel, zelfs beter dan op de PS1 getuige games als Duke 3D en Quake.
De "kracht" van hardware heeft in minder letterlijke zin ook te maken met hoe makkelijk ervoor te programmeren is. Los daarvan is het bij alle consoles het geval dat je tegen het einde van de lifespan een aantal titels krijgt die de potentie van een console laten zien (Bijvoorbeeld Sonic 3D op de Genesis, Donkey Kong Country op de SNES, God of War 2 op de PS2).

Helaas is de Saturn er eentje die eerder is gestorven dan dat het volle potentieel gebruikt kon worden (Hoewel Virtua Fighter 2 al het een en ander heeft laten zien).

@madrox: Het was niet meer of minder dan een opsomming van een aantal settings. Persoonlijk vind ik v-sync zo'n beetje de belangrijkste setting omdat ik ontzettend allergisch ben voor tearing :)

Ik ken mensen die daar geen last van hebben en de v-sync dan ook niet gebruiken.
Grappig dat je V-sync erbij hebt staan om de kracht te meten. Zelf vind ik V-sync juist essentieel voor een goede beeldweergave, om tearing te voorkomen. De enige reden om het uit te zetten is voor mij dan ook: Benchmarking.
voor de PC worden er NOOIT hardware exclusives gemaakt
Microsoft FSX wel eens op een console gezien? World of Warcraft? StarCraft? En zo zijn er nog veel meer PC "exclusive" games te noemen.
PC's maken gebruik van primitieve API's met gigantische overhead. Games die gebruik maken van specifieke hardware bestaan niet op het PC-platform.
API's zoals DirectX, wat ook op de Xbox gebruikt wordt? Console ontwikkelaars maken ook gebruik van de aangeleverde API's, en optimalisren daarnaast naar de hardware toe. Voor de PC wordt hetzelfde gedaan. met behulp van programma's zoals The Way It's Meant To Be Played wordt voor specifieke hardware geoptimaliseerd.
Retailgames maken zelden gebruik van de API's die beschikbaar zijn. Er wordt gewoon direct op de hardware geprogrammeerd. Op de PC is dit onmogelijk met alle verschillende hardwareconfiguaraties.
Wat een onzin, dat is sinds de tijden van de SNES en megadrive NIET meer het geval. Microsoft heeft een subset van directx in de xdk geintegreerd die door ALLE software/games gebruikt word. Sony levert een implementatie van de openGL api voor de ps3 en een hele vracht aan extra libs voor netwerk functionaliteit, input, etc.
De games specifiek voor 3DFX voodoo niet meegerekend, of speciaal geoptimaliseerde games die volledig gebruik maakten van specifieke geluids- en SVGA kaarten?
Denk dat ze met Uncharted 3 er toch wel het maximale hebben uitgehaald hoor.
Nee, kijk eens naar de last of us ;)
niet volgens de devs van uncharted..
PS4 is voor mij instant buy, MITS hij backward compatible is met mijn PS3 games..
Voor mij hoeven ze de nieuwe XBOX niet backwards compatible te maken als ze hiervoor concessies moeten doen. Die XBOX 360 blijft er anders gewoon nog lekker naast staan zolang er geen nieuwe BF3 en/of Forza voor zou bestaan.
maar het voordeel van bc is juist, dat je maar 1 apparaat onder je tv hoeft te hebben. En als ze echt moeite doen, kan het er ook nog eens mooier uit zien (wat sony bv dus NIET heeft gedaan met de ps1 emulatr die met de ps3 is meegeleverd).
Voor even, tot ze de firmware aanpassen en je de optie krijgt om gratis voor 20 euro je huidige games over te zetten naar PS4 games.
gratis voor 20 euro hahaha
Bij de Vita is dat puur omdat deze de schijfjes niet kan lezen. Dus als ze toch al omgezet moeten worden, vragen ze direct wat geld. Ik neem aan dat de PS4 wel een blu-ray speler zal hebben, dan moet Sony wel met een hele goede reden komen om geen boze menigte achter zich aan te krijgen
Nee joh, de PS4 krijgt OF een purple-ray speler OF speelt direct alles van de PSN shop. Sony moet helemaal geen menigte meer krijgen die de PS4 koopt. Spreekt met uw portemonnee en Sony gaat wel anders piepen.
ik ben vooral benieuwd of de geruchten kloppen dat ze nieuwe xbox aan het einde van dit jaar al wordt uitgebracht. zou vooral perfect zijn als dan ook de kinect een update heeft gekregen en vooral een betere camera heeft..
Dit is inderdaad een interessante vraag. De PS3 werd in het verleden ook tegelijk aangekondigd met de Xbox360 en toen duurde het nog een jaar NA de Xbox360, voordat hij ook echt te koop was.

De Xbox360 was tijdens de E3 in 2005 aangekondigd en kwam uit in november van 2005 en was vrij snel in de meeste globale markten verkrijgbaar.
De PS3 was ook tijdens de E3 in 2005 aangekondigd en kwam uit in november van 2006, het duurde echter nog tot goed in 2007 tot hij verkrijgbaar was in de meeste markten.
De Wii was ook tijdens de E3 in 2005 aangekondigd en kwam uit in november van 2006 en was in december 2006 globaal verkrijgbaar.

Grappig dat nu de Wii U, next-gen PlayStation en next-gen Xbox eigenlijk weer tegelijk worden aangekondigd (ook al is de Wii U vorig jaar al genoemd). Degene die hem het eerst uitbrengt zal normaal gesproken een groot voordeel hebben mbt de early adopters, maar het zegt niet alles. Sony heeft wat dat betreft een slecht track record, want door dat jaar voorsprong heeft Microsoft altijd het meest verkocht in de strijd PS3 (55,8 miljoen) vs Xbox360 (58,4 miljoen).
Nintendo is echter de lachende derde, met de Wii. Die verkocht tot nu toe bijna 90 miljoen stuks.
Overigens werd de PS Vita wel afgelopen E3 aangekondigd en kwam hij ook eind dat jaar uitgebracht in Japan, en komende maand ook in USA/Europa. Mogelijk is dat een nieuwe strategie van Sony?
Het later uitkomen van de PS3 was helemaal geen strategie, het hele ontwikkeltraject had een enorme vertraging opgelopen. Zo zat er in het design in eerste instantie Łberhaupt geen GPU omdat er gedacht werd dat de cell al het renderwerk wel opzich kon nemen, en was er later nog een issue met de verkrijgbaarheid van blauwe lasers voor de Blu-ray drive.
Dat is niet waar, de reden was de blu-ray diode. GPU had helemaal niks mee te maken, die werd gelijkwaardig ontwikkeld voor de Celloprocessor.
Het schijnt zo te zijn dat Sony in de eerste instantie 2 Cell CPU's of een Cell met 2x zoveel cores had willen gebruiken in de PS3, in plaats van de CPU en GPU die er nu in zit. Dit is ook 1 van de mogelijke verklaringen dat de PS3 GPU relatief zwak was vergeleken met de PS3, er was te weinig tijd om op het laatste moment nog iets te customizen of uitgebreid met een zwaardere GPU te testen, dus moest er een super standaard NVidia chip in.

Of het waar is weet ik niet maar het klinkt aannemelijk als je kijkt naar vorige Sony consoles, daar zaten ook nooit off the shelf onderdelen in.
Sowieso was de hele PS3 met zijn release maar een gimped model ten opzichte van de console die eerst aangekondigd was met meerdere HDMI poorten, meerdere ethternet poorten, etc. Zelfs na de release zijn er meer features uitgesloopt dan toegevoegd (zowel hardware als software).

Het klopt wat je zegt dat de PS3 oorspronkelijk alleen een CELL chip als GP chip had willen gebruiken (dus ook voor grafisch renderen). Echter laat in het ontwikkelproces kwamen ze erachter dat dit een probleem vormde en hebben ze nVidia de RSX laten ontwikkelen. Een soort "tacked on" veels te late actie maar ze wisten dat de Cell alleen het niet zou redden tegen de Xbox 360. Dat is ook een reden waarom niemand buiten Sony de Cell nog ondersteunt. Veels te lastig om mee te werken en kan alleen maar specifieke taken uitvoeren.

Een ontwikkelaar bij IBM heeft daar een jaar ofzo geleden een boekje over open gedaan. Ook over hoe zowel MS en Sony bij elkaar spioneerden tijdens het ontwikkelproces die in verschillende ruimten binnen IBM werden uitgevoerd.

Het zal voor Sony een lastige keuze worden met de PlayStation4.
Niemand in de industrie wil nog met Cell werken en Cell niet kiezen voor de PS4 betekent direct geen achterwaartse compatibiliteit meer met de PS3 en een 'instant death' voor de PS3 (dat zal Sony waarschijnlijk aan hun **** roesten gezien hun gedrag met de PS3).
Er wel voor kiezen betekent ook problemen want nog steeds heeft het gros aan ontwikkelaars er een hekel aan om met die architectuur te werken, zeker gezien de nog steeds slechtere ontwikkeltools van Sony. Het is nog steeds het geval dat multiplatform titels problemen hebben op de PS3 (en hoe je het wendt of keert - dat is het overgrote deel van alle games). Skyrim en 'ineens' Call of Duty 4 zijn maar een paar van de recentste voorbeelden dat ontwikkelen voor dat platform nog een hele weg te gaan heeft (de grote vraag is dan of het Łberhaupt nog zin heeft).

[Reactie gewijzigd door Thief op 8 januari 2012 12:03]

Dat is niet waar
Waarom is het niet waar volgens jou?
de reden was de blu-ray diode
Voor de vertraging van de Europese launch van de PS3 ja. Niet voor het Łberhaupt lange ontwikkeltraject van de PS3. Het feit dat jij maar van 1 ding op de hoogte bent wil niet zeggen dat het andere dan wel niet waar zal zijn.
GPU had helemaal niks mee te maken, die werd gelijkwaardig ontwikkeld voor de Celloprocessor.
DŠt is niet waar. Het verhaal van johnbetonschaar hierboven klopt als een bus. Ik heb geen verifieerbare referenties, maar wel collega's die met Sony developers hebben gesproken. Ze klopten op het laatste moment bij nVidia aan voor een GPU omdat cell rendering het 'm toch niet ging worden. Die hadden nog een 7800-serie (NV47 based, G70 architectuur) design liggen die ze in samenwerking met Sony hebben aangepast. En het hele ontwerp van de PS3 duidt erop dat dat ding er echt pas op het laatste moment aan is toegevoegd (zoals bijvoorbeeld de gescheiden memory architectuur)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 januari 2012 19:39]

Jullie moeten eens meer informeren, de reden voor vertraging was gewoon Blu-ray heeft niks met de GPU te maken. De RSX werd gelijktijdig ontwikkeld voor de Cell processor.

En wat heeft 7800 serie nou ermee te maken? Was Xenos ook niet afgeklopte kaart van AMD? Jullie zoeken echt wanhopig iets om te bewijzen, de reden was gewoon problemen met de Blu-ray diodes niks meer dan dat.

Heb je ooit gehoord de cell architectuur? De RSX is daarop ontwikkeld.
Jullie kijken te veel naar bevoordeeld sites waar de RSX af worden gezeken. Maar ondertussen elk PS3 exclusie gehakt maakt met alle 360/multiplat games.
Heb je ooit gehoord de cell architectuur? De RSX is daarop ontwikkeld.
Hahaha ok nu spreek je echt de grootste onzin die ik tot nu toe uit je mond gehoord hebt, fantastisch :D. Je hebt blijkbaar geen idee wat de verschillende architecturen daadwerkelijk zijn.

De cell architectuur is een heterogene multicore CPU met een enkele general purpose SMT core en een aantal (7 in de PS3) "synergistic processing units" (SPU's). Die SMT core is feitelijk een PowerPC ISA met 2 hardware threads, en vergelijkbaar met iedere willekeurige general purpose CPU. De SPU's zijn een apart soort CPU's die heel goed zijn in vectorberekeningen. Het nadeel is echter dat ze ieder maar 128kB aan lokaal geheugen direct aan kunnen spreken (hoewel dit geheugen dan weer wel bloedsnel is, vergelijkbaar met een L2 cache), maar ze hebben ook toegang tot de DMA controller die data kan kopieŽren tussen main mem, video mem en SPU mem. Omdat ze het algemene geheugen niet direct aan kunnen spreken, en in die 128kB ook nog eens de machinecode zelf moet staan, kun je niet zomaar een willekeurig stuk code pakken en dat op een SPU runnen. Je moet de code opslitsen in kleine deeltaakjes, en je bent zelf verantwoordelijk voor het naar binnen trekken van allerlei data. Gewoon even simpelweg een pointer dereferencen, zoals je dat in normale programmacode doet, is er dus niet bij. Dit is over het algemeen waar de "moeilijkheid" van het programmeren voor de PS3 vandaan komt, al vind ik "moeilijkheid" een verkeerd woord - het is gewoonweg meer werk. Aan de andere kant, het vereist ook wel iets meer skill en kennis van het platform.

De RSX is een GPU die hier geheel los van staat, en is gebaseerd op de NV47 architectuur van nVidia (en daarom vergelijkbaar met een GeForce 7800 in termen van features, al heeft ie wel wat updates gehad). Een uitspraak als "de RSX is ontwikkeld op de cell architectuur" slaat echt werkelijk nergens op, de cell architectuur en de RSX zijn twee dingen die compleet los van elkaar staan.

Maar goed, waarom zou je mijn woord daarop geloven als je het ook zelf na kunt lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)
http://en.wikipedia.org/wiki/RSX_%27Reality_Synthesizer%27

Hier nog een mooie samenvatting van de verschillende hardware architecturen van allerlei platforms (inclusief alle consoles): http://beautifulpixels.bl...ti-core-architecture.html
Ook mooi om te zien in hoeverre het, wat de GPU betreft, juist de PS3 is die veel meer lijkt op de PC, en dus niet de 360. De 360 heeft een geÔntegreerde GPU die tevens de memory controller bevat, en dus tussen de L2 cache en het geheugen in staat. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel, maar om maar even de mythe uit de wereld te helpen dat de 360 zoveel op de PC lijkt en de PS3 zo anders is. Feitelijk gaat die uitspraak alleen op voor de CPU zelf, niet voor de gehele architectuur.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 januari 2012 14:17]

Maar ja RROD probs en BR win compenseren die achterstand.
Jammer dat je andere consoles er weer bij moet betrekken, dit was helemaal geen e-penis vergelijking. Ik legde slechts uit dat de PS3 op meerdere niveus vertraging heeft opgelopen, wat niet werd geaccepteerd (overigens door iemand die vrij weinig lijkt te accepteren en bronvermeldingen nooit doorleest of ze iig gewoon doodleuk naast zich neerlegt - ik ben iig blij dat de gemiddelde moderator zijn posts wel op waarde weet te schatten)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 januari 2012 14:18]

Naar ik begrepen heb zou het niet zozeer om een betere camera gaan, maar een snellere datastroom waardoor de resolutie van de kinect geheel gebruikt kan worden. Deze is nu gehalveerd zodat het Łberhaubt werkt.
Ik hoop niet dat het de standaard controller wordt voor de xbox want het is imo compleet ongeschikt voor de meeste gameplay types.

Then again, MS is mij toch al kwijt aan het raken met hun huidige keuzes en visie. Ik heb de PC opnieuw ontdekt en mis die xbox eigenlijk helemaal niet. Jammer voor ms als je ziet hoeveel games ik koop en dat ik sinds dag 1 xbl heb gehad. Nou maakt 1 persoon niet uit maar als ze de hardcore markt verliezen hebben ze wel een groot probleem.
Zelfde verhaal hier maar ook gamen op de PC blijft een groot MS verhaal. Windows uiteraard maar ik merk aan veel games die ik speel (buiten shooters) dat vrijwel altijd de Xbox 360 controller wordt ondersteund. Ontvangertje op m'n pc, gamepje via Steam en de Xbox blijft gewoon uit staan. Daarbij, met die Steamsales tegenwoordig bespaar je wel zoveel op games dat pc gamen nog eens goed betaalbaar wordt :)
dito ... ik speel ier tegenwoordig ook enorm veel op m'n pc met m'n wireless xbox controllers (zowel de pad als m'n stuurwiel)

en het grote voordeel is dat je games een PAK goedkoper zijn via steam, je in veel gevallen toch je achievements krijgt op XBL dankzij het (wat ik wťl goed vind) GFWL pakket dat meekomt...
daar komt dan bij dat een hoop games er op je pc er dan nog eens een pak beter uit zien dan op de xbox omdat je over krachtigere hardware beschikt en er meer grafische opties beschikbaar zijn...

tot over een anderhalf jaar speelde ik nog het meeste op m'n xbox, maar sinds een goed jaar is het vooral de pc dat het weer heeft overgenomen hier..
en om maar iets te zeggen; het laatste jaar is m'n steamfolder verhuisd naar een aparte disk en is die gegroeid van zo'n 20 gb naar meer dan 700 gb... en dat voor de totale prijs van een paar xbox games (ik heb 160 games in m'n lijst nu; ik had er maar 25 een jaar geleden)

steam is echt een natte droom voor gamers als je uit je doppen kijkt!
Niet echt moeilijk dat ze op PC er beter uit zien. als je het over de Xbox hebt, dan spreek je al over hardware van 6 jaar oud die dit jaar 7 jaar oud is. En bij een PC? Maximum 5 jaar en er zijn niet veel gamers die 1 computer zolang gebruiken.
Op welke gameplay-types doel je dan? Ik speel diverse genres op mijn xbox360 en heb eigenlijk weinig te klagen over de xbox. De controller van de Dreamcast vond ik geweldig en de xbox-controller zou daar zo een doorontwikkeling van kunnen zijn. Naar mijn mening gaan shooters, racen, vliegen en 3th person games prima hiermee.
De standaard controller van de xbox 360 bevalt mij nog steeds zeer goed. Ik hoop ook gewoon dat ze deze hetzelfde laten. Veel mensen zullen zeggen dat ze liever gamen op de pc, maar dit zijn dan ook meestal de mensen die veel shooters spelen. Games als fable en sky rim speel ik veel liever op de xbox. Als de nieuwe xbox nu ook nog g25 ondersteuning krijgt ben ik helemaal tevreden.

@Speedpete,
De dreamcast controller was inderdaad helemaal geweldig. Ik heb er hier nog steeds zes. :p De dreamcast was volgens mij ook ťťn van de eerste consoles die een controller had waar gebruik werkt gemaakt van triggers in plaats van buttons. Samen met de plaatsing van de joysticks is het naar mijn mening ook een geniale controller. Microsoft heeft eigenlijk gewoon dezelfde layout gebruikt, maar het allemaal net iets ergonomischer gemaakt.
Hij doelt op kinect, jij op de standaard controller geloof ik.
HŤ, was net een beetje van plan om een PS3 te gaan kopen (mijn eerste console ooit :+ ) en dan dit bericht. Was natuurlijk al wel bekend dat de opvolgers er aan kwamen maar de PS3 had ik toch niet eerder verwacht dan 2013 ergens. Nu (als deze geruchten dus kloppen) kan dat eind dit jaar zijn dat ie in de winkel ligt.

Maar goed, dan zal ik wel de hoofdprijs moeten betalen. Dus misschien word de huidige PS3 dan wat goedkoper (ook 2ehands), want men vraagt nu vaak nog steeds de hoofdprijs voor een 2ehands PS3.

(Ja, ik wil de ps3. Ook vanwege de blu-ray speler)
Was natuurlijk al wel bekend dat de opvolgers er aan kwamen maar de PS3 had ik toch niet eerder verwacht dan 2013 ergens. Nu (als deze geruchten dus kloppen) kan dat eind dit jaar zijn dat ie in de winkel ligt.
Het zou snel zijn, maar niet onmogelijk. Het is wel geinig om terug te kijken naar 2005/2006, toen we met zijn allen zo benieuwd waren naar wat nu de huidige generatie spelcomputers is:
  • PS3: onthulling E3 2005 (mei), bekendmaking prijs en definitieve vorm console op E3 2006 (juni), in de winkels in november 2006 (Japan)
  • Wii: onthulling E3 2005, bekendmaking naam en prijs op E3 2006, in de winkels in november 2006 (USA)
  • X360: onthulling mei 2005, bekendmaking prijzen op in augustus 2005, in de winkels in november 2005 (Japan)
Als hij dit jaar op E3 aangekondigd wordt licht hij naar verwachting niet eerder dan eind 2013 in de winkels ;)
De huidige PS3 is al heel goedkoop, je hoeft echt niet te wachten op de launch van de PS4 om die te kopen. Dat duurt nog veel te lang. Ik zou niet eens wachten of er met de aankondiging misschien ook een prijsverlaging komt, want voor die korting kun je dan nu een halfjaar genieten van je console.
Gewoon doen. De PS3 is nu goedkoop en er zijn gigantisch veel games voor een prikkie te krijgen. Tegen de tijd dat je uitgespeeld bent is de PS4 er 1.5 jaar of zo en kan je die voor de helft van de prijs kopen i.c.m. een paar leuke games voor een tientje of 2 per stuk.

Ik ga binnen 2 weken voor de X360.
Ik ben benieuwd hoe Microsoft het capaciteitsprobleem van DVD gaat oplossen. Sony heeft Blu-ray waar genoeg data op past, maar volgens mij gaat Microsoft nooit Blu-ray overnemen in de nieuwe Xbox (als bedrijf dat achter HD-DVD stond).

Als alle games digitaal via Xbox Live verspreid gaan worden mag je al een flinke internetverbinding hebben voor die massa's GB's binnen te halen, en vergaat de Xbox misschien hetzelfde lot als de PS Vita.

Ik hoop persoonlijk op een terugkeer van de cartridges. Let op, versta me niet verkeerd, ik bedoel Flash drives. Want:

1) Past genoeg data op voor de games van morgen
2) Zijn een pak sneller dan DVD's of Blu-rays -> snellere laadtijden en installaties onnodig
3) Stil (geen luidruchtige DVD-drive die krast etc waar MS zoveel problemen rond had)
4) DVD-drive kan eruit (MS zet toch in op online huren)
5) Flash-drives zijn duurzamer dan discs
6) Kaartlezer kan ook voor eigen geheugenkaartjes dienen voor foto's en video's af te spelen op je (multimedia-) Xbox

Helaas is zijn de flash drives of geheugenkaarten wel duurder dan Blu-rays dus...
Zelfs Nintendo gaat aan de Blu-Ray disc voor de WiiU, dus ik denk dat MS dat ook gaat doen.

En wat is er mis met de PS Vita?
Hij bedoelt de PSP Go waarschijnlijk. Maar ja, ik denk dat het ook Blu-Rays gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 januari 2012 16:57]

Zelfs Nintendo gaat aan de Blu-Ray disc voor de WiiU, dus ik denk dat MS dat ook gaat doen.

En wat is er mis met de PS Vita?
Die geheugenkaartjes zijn veelste duur man!

[Reactie gewijzigd door psyko666 op 7 januari 2012 16:59]

Sony en MS wilden toch meer gaan streamen? Gebeurt nu ook al steeds meer met games. De helft staat bij jou op je HDD en de rest op de server van de uitgever.
Microsoft nooit Blu-ray overnemen in de nieuwe Xbox (als bedrijf dat achter HD-DVD stond).
Net zoals dat Toshiba (bedrijf achter HD-DVD) nooit BluRay spelers heeft gemaakt? ;) http://us.toshiba.com/vid...er?type=blu-ray%20players

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 7 januari 2012 17:11]

De mogelijkheid om spellen via internet te kopen werkt anders super goed, zie bijvoorbeeld Steam. Je kunt dan misschien ook nog wel de CD in de winkel kopen, of wellicht gewoon op een (soort) USB stick laten zetten voor een kleine prijs en online activeren. Ik denk dat dat laatste sowieso verplicht gaat zijn.

Een aparte flashdrive voor elk spel is duur en verspilling.
Sony heeft Blu-ray waar genoeg data op past, maar volgens mij gaat Microsoft nooit Blu-ray overnemen in de nieuwe Xbox (als bedrijf dat achter HD-DVD stond).
Microsoft heeft dat inderdaad wel geroepen voor de X360, maar houdt (wijselijk) zijn opties open voor de toekomst. Ben het met je eens dat totaal overstappen op digitale distributie nog te vroeg is gezien de downloadgrootte van een retail-game en het prijskaartje van §60. Maar ooit komt het wel, gezien de populariteit van apps op smartphones.
Ik hoop persoonlijk op een terugkeer van de cartridges. Let op, versta me niet verkeerd, ik bedoel Flash drives.
Daar hoop ik persoonlijk ook wel op. Ik denk dat ze beide wel een verassing in peto hebben omdat het al jaren duurt voordat ze een nieuwe console aankondigen. Misschien krijgen we zoals jij zegt wel flashdrives, maar misschien (het klinkt heel onrealistisch dat weet ik) zijn Microsoft en Sony wel een gezamelijke console aan het ontwikkelen. Het is namelijk heel stil aan zowel Microsoft's als Sony's kant, dus wie weet!
Veel te vroeg, ze hebben jaren de Xbox onder kost moeten verkopen. Nu beginnen pas de jaren waar ze de grote winst gaan pakken, dus ik geloof er niets van dat ze hun eigen ruiten ingaan gooien. Nog zeker 2 tot 3 jaar te gaan.
Daarbij is het ook de vraag of MS en Sony bereid zijn weer zulke enorme investeringen te doen voor hun nieuwe consoles. De economische crisis maakt bedrijven voorzichtiger en consumenten minder bereid om enorme bedragen voor een spelcomputer neer te leggen.

Je mocht respectievelijk 399 en 599 euro aftikken voor een 360 en PS3, terwijl Nintendo met zijn goedkopere Wii (§249) meteen al winst maakte op de spelcomputers. Zoals RoccoS terecht opmerkt gaat het wel over het totaalplaatje; de game attach rate van de Wii is een stuk lager dan die van 360/PS3 en Nintendo verkoopt denk ik ook een stuk minder games via zijn online diensten dan Sony en Microsoft doen.
Vergeleken met 6 jaar terug is de console markt volgens mij best wel wat aangetrokken. Ik ken heel wat mensen die de afgelopen jaren een console hebben gekocht die er 6 jaar geleden niet over zouden denken (ikzelf bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat ik vrijwel niemand heb zien stoppen met gamen, dus wat dat betreft valt de crisis in gaming land nog wel mee.

Kijk ook eens naar de verkopen van MW3. Dat is gigantisch, dus volgens mij zit de gamemarkt nog steeds in de lift. Wel zal er wat verschuiving plaatsvinden richting tablets, maar voor serieuze gaming is dat nog niet een echt alternatief.
Je kan natuurlijk verder denken met de 8e generatie dan alleen op graphics gebied. We hebben het hier over een nieuwe generatie, en zag wat 6G->7G ons allemaal heeft gebracht. Ik denk dat 6G->7G vooral gericht was op graphics en MP toegankelijk maken voor de "gemiddelde" gamer.

Ik zelf verwacht dat de 8e generatie inderdaad veel sterker wordt weer, maar dat 6G->7G een grotere stap was op dat gebied. Ik denk dat ze zich vooral op multimedia gaan richten nu. Iets dat alleen maar wordt bevestigd door MS met het "Recording media on gaming consoles"-patent.

Mijn verwachting is dat 8G zich richt op streaming van media (variant Netflix? Spotify? Zune?), downloaden van games (overzichtelijkere store, grote HDD's, misschien wel eerste stappen in streaming van kleine games). En misschien zelfs homebrew zoals we kennen op SamsungTV en Marketplace op WP7. Dat zou voor veel hackers/crackers een reden om te hacken/cracken weg nemen (niet voor degene met illegale games, restricties willen omzeilen en de fun natuurlijk).

Ik kijk hier dus echt heel erg naar uit :) . Ik ben heel erg benieuwd naar wat MS gaat doen (Sony wat minder, ik vind dat ze momenteel een totaal verkeerde weg in slaan).
De Xbox is allang winstgevend, kijk maar naar de jaarcijfers van Microsoft. Tevens is het irrelevant of er winst op de hardware wordt gemaakt, want je moet kijken naar het totaalplaatje van hardware, games, en overige diensten en online verkopen.
Ik weet niet wat meer hun eigen ruiten ingooien zou zijn, potentiŽle winst uit de 360 afschieten of wachten met de nieuwe generatie terwijl Nintendo en Sony die al uitbrengen.
Het is in het verleden al gebleken dat wie er het eerst op de markt komt met een nieuwe console deze markt beheerst. Het kost behoorlijk wat tijd om een console te ontwikkelen en beschikbaar te stellen aan de game ontwikkelaars. Je wil dan zo lang mogelijk wachten om je huidige console uit te melken, maar als je te lang wacht is je hardware obsolete en wordt je terugverdientijd verkort. Bovendien zou de PS3 gewoon in de verkoop blijven de komende jaren. Ik denk dat Sony nu wat meer haast heeft dan de vorige keer.
En dit is waarom de Wii U denk ik gaat falen. Apparaat zou volgens Nintendo ongeveer net zo krachtig zijn als de XBox 360 en de PS3, maar als Sony en Microsoft volgend jaar met nieuwe komen dan kunnen ze de third party titels dan ook vaarwel zwaaien.

Specificaties zullen denk ik niet al te high-end zijn vanwege de economische crisis. Niemand gaat nog §600 betalen zoals voor de PS3.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 januari 2012 16:42]

Als de WiiU net zo hard faalt als dat de Wii deed met de mindere specs zal Nintendo het niets uitmaken. Nintendo heeft winst gemaakt terwijl MS en Sony geld toe moeten leggen.

Ik heb begrepen dat de graphics beter zijn dan die van de 360 en als de geruchten over de kosten kloppen zal de WiiU voor maximaal 450 euro in de winkel liggen. Als dat inderdaad juist is zullen MS en Sony sowieso al niet te hoog kunnen gaan zitten met de prijs. Over drie weken weten we waarschijnlijk al wat meer over de WiiU na de CES.
De WiiU ligt in de tweede helft van dit jaar in de winkel en als de nieuwe Xbox en PS in juni geÔntroduceerd worden kan het best zijn dat het medio 2013 pas zal zijn dat ze leverbaar worden.
Nintendo zegt geleerd te hebben van de Wii en de kans op third party games zou groter moeten zijn.
Mwoah - ik zou toch voorzichtig zijn met de stelling dat de Wii hard gefaald heeft. Nintendo heeft van begin af aan aangegeven dat ze de manier waarop je games speelt op zijn kop gaan zetten, en ik ben van mening dat ze dat tot op zeker hoogte ook inderdaad gelukt is.
Vůůr de Wii was motion control een gimmick dat je zelden zag. Nu hebben alle consoles en alle handhelds motion controls en lijkt het er niet op dat het in de volgende generatie zal gaan verdwijnen - dus motion controls are here to stay. Ook op de PC heb je inmiddels trouwens Wiimote klonen.
En volgens dat principe zal de Wii ook gigantisch gefaald zijn. Maar ja, de feiten liggen toch een heel klein beetje (of een heel groot stuk) anders.

Daarbij is de uiteindelijke WiiU versie nog lang niet af.

Daarbij zijn third party titels vrijwel nooit goed geweest op een Nintendo console (vanaf ongeveer de Nintendo 64) Maar ondertussen zijn de first party titels eindeloos veel beter dan die bij de concurrenten. Zie Skyward Sword.

Verder wil Nintendo een breder publiek aan developers aantrekken voor de WiiU. Het zal me niet verbazen als je straks zelf op je PC gewoon kleine games/programma's voor je WiiU kan maken en delen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 januari 2012 16:53]

De wii liep goed in het begin maar is daarintegen erna wel zwaar ingekakt, al helemaal qua software verkopen.
Dat zegt niet heel veel. Alles verkoopt tegenwoordig sneller, vanwege globalisatie en pre-orders, uitgebreide marketing van tevoren over internet wat iedereen leest, en de verwachting dat je alles meteen op de eerste dag hebt. Het gaat meer om het totaal in de eerste maand(en) of zo.
Dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat er op de Wii heel veel gehackt is, wat ook niet zo'n probleem is aangezien op de Wii veel minder online wordt gespeeld.
De Wii heeft JAREN goed gelopen, en is pas de laatste tijd 'ingekakt'.
Maar wat wil je, als je er bijna 100 miljoen verkoopt?
De Wii was misschien een financieel succes, maar veel goede games waren er niet voor.
Je bedoelt veel multiconsole games? Want de Wii heeft meer goede games dan de PS3 en XBOX 360 bij elkaar.

(Ik heb trouwens al de consoles, maar mijn Wii met Skyward Sword is verreweg mijn favoriet)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 januari 2012 17:13]

Dat is een smaak kwestie als jij dat vindt. Volgens mij is elke games-journalist het er over eens dat er veel te weinig goede titels voor de Wii zijn.
Het is sinds de Wii al duidelijk dat Nintendo haar strategie heeft aangepast door een ander deel van de markt te bedienen. Dat was een goede zet van ze, omdat ze niet voldoende konden concurreren met Sony en Microsoft. Het is slechts een kwestie van positionering.
Laten we dan hopen dat ze niet achter de feiten aanlopen, maar juist iets voorop lopen, zodat spellen voor de PC weer beter worden
Ik ga er niet vanuit.

Ik denk niet dat de nieuwe xonsole die hard gamemonsters zullen zijn.

Sony en Microsoft zijn met de huidige consoles al hard bezig geweest om de consoles in een gemiddelde huiskamer te positioneren als een media-apparaat en een console voor de hele familie (Kinect is tot nu toe nog vooral een apparaat voor de party en wii-achtige games)

Het huidige economische klimaat verzet zich misschien ook tegen een te hoge prijs

Dit is volgens mij niet te combineren met top- end hardware,.

IK denk dat hij redelijke specs meekrijgt, maar ik verwacht persoonlijk het grafische niveau van de huidige pc hardware, als is dit misschien moeilijkt e bepalen, omdat de PC slechts Console ports krijgt.

Ik ga er zeker niet van uit dat hij 3 jaar lang kan wederijven met fatsoenlijke high end PC's.
Wat dat betreft vraag ik me af waarom ze de gameconsoles niet meer modulair maken.
Verschillende HD groottes, extra insteek GPU kaart voor SLI, simpele controller/tab achtige controller etc.
Dan heb je een lage instapprijs en kunnen de mensen het op de groei kopen (en meer voor alles afzonderlijk betalen dan alles in een).
Is dat dan niet hetzelfde als een pc? Zo zul je spellen krijgen die niet op alle xboxen of playstations kunnen worden gespeeld omdat ze bijvoorbeeld een videokaart te kort hebben. Het zou natuurlijk een mooie tussenoplossing zijn tussen pc en console, maar een console is juist zo populair omdat het een algemene standaard is kwa specs.
Omdat developpers dan voor de hoogste configuratie mogelijk gaan programmeren en veel mensen de games dan niet kunnen spelen.
Een console moet rechtlijnig zijn, 1 systeem dat alle games kan draaien, eventuele toevoegingen als move/kinect daargelaten, daar worden aparte games voor uitgebracht of er wordt optionele ondersteuning ingebouwd.

Nee, een modulaire console gaat niet werken, hooguit de verschillende hard disks etc. die er nu ook al zijn.
Hoe wil je in gods naam games optimaliseren voor een console die in elke huiskamer anders kan zijn? NAtuurlijk zou je op het doosje kunnen zetten voor welke configuratie het bedoeld is, maar geloof me, dat gaat nooit werken. Dit idee haalt het complete gemak van een console onderuit. Daarbij zijn de meeste consumenten schapen, en wordt er zeker 8 van de 10 keer niet gelet op die 'speciale configuratie' waarschuwing, wat weer resulteert in een klachten golf naar de winkels en fabrikant van het desbetreffende apparaat.

Ik heb dit idee ook al gehad, maar het zou niet werken voor de massa..
Misschien eens goed nadenken over wat je zelf zegt? :) Dan kom je er vanzelf achter waarom ;)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 8 januari 2012 01:06]

Laat ons 20 jaar terug in de tijd gaan:

Sega-Megadrive, met Mega-CD add-on en 32x-expansie. Kostte een fortuin bij elkaar, slechts enkele games voor het gecombineerde platform en een commerciele mega-flop.

Elke console moet alle games kunnen draaien, wil je het grote publiek vermaken die willen dat alles uit de doos werkt en simpel is!!
Inderdaad , laat ze maar komen met echt top of the line specs . Pc games worden ook beter van.Qua graphics zullen er denk ik niet heel veel grote en/of noodzakelijke verbeteringen ťcht nodig zijn voor de meeste mensen, maar qua gameplay, innovativiteit en 't online game-gemak zal vast ontzettend vergroot kunnen worden. Waarschijnlijk wordt er nog zwaarder op motion-controllers of motion-play (zoals Kinect) worden ingezet, maar ook 3D gok ik zo. D'r zal als ik echt een gokje kan doen meer energie in het dichter bij elkaar brengen van de gamer en console worden gestoken dan in een enůrme grafische winst zoals dat meer 't geval was bij de XBOX360 en PS3.
Daar ga ik eigenlijk wel vanuit. Deze consoles zullen toch tot 2019 (ga ik van uit) mee moeten gaan.
In het ideale geval krijgen de nieuwe consoles specs die over 3 jaar super-high-end zijn, dus eigenlijk onrealistisch goed. Dat betekent dat de nieuwe consoles ontzettend duur worden in het begin, maar ook dat de huidige consoles nog massaal gebruikt en ondersteund blijven, met nieuwe games en updates. Over een paar jaar als het productieproces van de nieuwe generatie dan doorontwikkeld is en die consoles dus veel goedkoper zijn zal pas echt de huidige generatie afsterven.

Dat is nu ook al een beetje zo maar aangezien geen van de partijen de oudere generatie echt wil blijven ondersteunen moet de nieuwe generatie betaalbaar worden gemaakt, wat tot allerlei compromissen leidt. Mensen betalen 2000 euro voor een high-end game pc dus ik zou het niet raar vinden als de nieuwste console, met vergelijkbare specs, ook in het begin rond die koers kost.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 7 januari 2012 17:02]

2000,- voor een nieuwe console? Dat gaat echt niet gebeuren hoor, waarschijnlijk zal het niet boven de 599,- uitkomen en gaan sony en microsoft de eerste jaren weer verlies lijden op die dingen.

Voor 2000,- koopt natuurlijk niemand een nieuwe console.
Natuurlijk bereiken ze de markt die ze nu bedienen lang niet op die manier, maar de prijzen gaan nog net zo hard omlaag. Ik denk dat je verrast zult zijn hoeveel mensen in staat zijn 2000 euro te betalen om op de eerste dag de allernieuwste console te hebben.
Je kan appels niet vergelijken met peren.

Games worden geoptimaliseerd voor een console.
Bij pc games weer niet, waardoor kwaliteit verschil lager ligt.
PS3 bewees met 600 euro dat prijs vooral bij de massa een aankoop barriere is en heel zwaar mee teld.
Als je wilt dat je console target market aardig snel aanzwelt dan mag het niet te duur zijn.

Verschil tussen 250 en 180 zorgt al voor edelijke impuls en 600 naar 395 uiteraard ook.
Sony is zich ervan bewust dat ze met 600 vs 400 concurent deze keer mischien zwaar kunnen valen.
Want die RROD en BR player stimulans of concurentie beperking krijg je niet altijd mee.
dus ik verwacht dat de nextgen console kwa prijs dicht bij elkaar gaan liggen.
400 euro voor WiiU XB3 PS4.
Voor 1200 euro heb je ook al een hele knappe game PC en dat is voor een console al te duur.
Kost een console 2000 euro dan raken ze die dingen aan de straatstenen niet kwijt. Pa en ma schaffen zo'n ding niet aan voor de kids en de student slaat ook een ronde over. Gevolg is dat er daarom ook veel minder games gemaakt gaan worden omdat er te weinig van verkocht gaan worden. En weinig games helpt de verkopen nog meer onderuit.
PC's worden dan ook niet jarenlang met verlies verkocht om marktaandeel te winnen en te verdienen op spelletjes. Ik geloof dat de PS3 initieel rond de 900 dollar kostte om te maken, en dan kocht Sony zijn onderdelen niet bij de MyCom.
No way dat een nieuwe console in het begin rond de 2000 euro gaat kosten. Ze zullen wel goede specs krijgen en in de eerste fase wat toeleggen op de hardware. Deze chips worden ook in massaproductie genomen dus dat drukt de kosten ook. Ze gaan geen console meer lanceren boven de 500 euro. Dat is met de ps3 al helemaal misgegaan in het begin, die fout maken ze geen 2x. En er is nu ook nog eens een financiŽle crisis. Ik denk dat ze zullen streven naar een console die nog goedkoper gemaakt kan worden dan de huidige in de eindfase van de volgende console.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 7 januari 2012 19:42]

Het is ok niet nodig.
Televisies zijn nu allemaal 1080P.
De volgende generatie consoles zal volledig gericht zijn op hardware die gaming op het uiterste kan supporten op 1080P en 60 fps met processorcapaciteit over voor gebrik van een meer geavanceerd kinect/move/tablet besturing en op 3D ondersteuning.
Hardware daarvoor moet voor 500-600 euro haalbaar zijn.
Kinect opvolger zal het onderscheidend vermen minstens verdubbelen en betere voice control bieden en bovendien initieel wel iets als 199 euro kosten.
2000 euro voor een high-end game PC?
Zeker zo'n ding van AlienWare met allemaal onzinnige features. Voor 1000 euro heb je echt een monster van een PC.
Ik vind 1000 euro een belachelijk bedrag als je bedenkt wat je er voor krijgt. Alle huidige games komen ook uit op een console die slechts een euro of 200 kost. Voor die §800 kan ik een heeeleboel games kopen. De meeste games die ik heb staan heb ik voor rond de §20 per stuk. Ik snap ook nooit waarom mensen games perse op de release willen spelen. Over een jaar is ie toch ook nog steeds leuk?
Toen diezelfde ( in mijn geval PS3 ) console uitkwam was hij 599 euro...
Is het verschil met die pc van 1000 euro al minder. dan is elke nieuwe game 10-20 euro duurder bij uitgave ( neem BF3 39,95 of 59,95 ) en ik kan nog steeds Linux op mijn PC installeren, op mijn PS3 kan ik dat niet meer.
voor 1000 euro kun je best een leuke pc bouwen waar je goed op kan gamen, maar geen high-end systeem, en al helemaal geen "monster". Alleen al een paar leuke video-kaarten kost je al snel de helft van het budget.
Met een videokaart van ongeveer 200 euro kan je de nieuwste videogames met gemak aan. Zelfs mijn ouwe videokaart (HD4870x2) kan alle spelen op ultra aan. Het is alleen nuttige om meerdere videokaarten te hebben als je op meerdere schermen gaat spelen. Tegenwoordig ben je echt niet meer de helft kwijt aan videokaarten. Je kan beter je geld besteden aan een goede SSD, heb je veel meer aan.
We hebben het over high-end/monster pc's. Dan game je ook op meerdere monitoren of hoge resoluties (2560x1440). Dan gaat een SSD niet helpen om genoeg frames neer te zetten. Maar aangezien we het over high-end/monster hebben is een SSD imo ook een vereiste, net als een SLI/Crossfire setup.
Superextreem PC gamers hebben geen ruk met console tegenhanger te maken..
console is de massa de PC tegen hanger is mainstream PC gamer.
100 tot 300 euro max voor GPU en een 22 tot 26" enkele sherm.

De nextgen console GPU zal iets 28nm worden dat 50 tot max 100watt mag trekken in een design HTPC achtig kastje
Dus iets midrange achtig.

Dit vooral omdat de high-end elke procede verkleining ook meer vermogen gaat vragen.

Tja vroeger ware PU passief gekoeld nu gaan we richting de 300watt.

Die ene console gamer die met 3 PS3 GT5 speeld zjn zeldzaam.

Console heefd ten eerste ook een TV of monitor nodig.
PC zijn nog mate veelzijdiger dan console dus vooral niet puur voor gamen.

Dus die 1000 zijn dan niet puur voor gamen alleen die kleine meer prijsje van budged of IGP tot iets midrange en dan de rest kwa PC budged gedeeld door de game ratio waar je de PC ook voor gaat gebruiken tov de andere taken.,

Zo ook dat meestal die TV ook voor TV kijken wordt gebruikt.
Heb je al een redelijke videokaart voor §200, ja. Maar de nieuwste video games met gemak aankunnen, zeer zeker niet. Laat ik dat wat nuanceren, de meeste videokaarten kunnen vast de meeste nieuwste games aan op ultra bij een resolutie van 800x640. Maar daar draaien de meeste gamers niet op. Een ander issue is dat een aantal games CPU limited zijn waardoor je ook nog eens een behoorlijk krachtige CPU moet hebben. Een goede SSD is zeer handig, maar ook zeer zeker niet zaligmakend.

Wellicht dat elmuerte en Phasez een heel ander idee hebben van een 'monster PC', 'nieuwste videogames' en 'met gemak'.
@Cergorach
Ik draai games alla BF3 op 2560x1440 en alles op ultra (enkel msaa af) met een GTX560ti.
Deze staat op moment van schrijven in de pricewatch voor §205.
De totale configuratie van mijn desktop (inclusief SSD) komt momenteel op §984 volgens de pricewatch.

Dusja, veel geld kost een deftige desktop niet meer. Ok, je zal er geen benchmark records mee breken, maar als hij alle games aankan op maximum op zo'n resolutie.. wat heb je nog meer nodig?
Als PS3-gebruiker zit ik niet echt te wachten op een nieuwe Playstation. Op dit moment voldoet de Playstation 3 nog goed genoeg. Daarnaast heb ik het idee dat de Playstation 3 nog maar op vijftig procent van zijn kunnen zit. Beter wachten ze een paar jaar en zorgen ze dat ze met echte vernieuwingen komen zoals ze ook met de Playstation 3 hebben gedaan. Als ze iets willen verbeteren dan kunnen ze beter eens gaan kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van de extra dingen rond de Playstation 3. Je hebt nu tientallen officiŽle sites van Playstation en overal kan je vaak niet vinden wat je wil vinden. Daarnaast zijn er een paar mogelijkheden niet, die toch wel voor een verbetering zouden zorgen (een klein ding daarvan is het mogelijk maken om een PSN-account te verwijderen).
qua gpu kracht (en cpu waarschijnlijk ook) zitten deze consoles toch echt wel op hun maximum hoor, het laden van games duurt mij veel te lang, nieuwe games er niet beter uit dan hun voorganger. het houd zelfs de ontwikkeling van pc games tegen, want in veel gevallen zijn het gewoon ports van consolegames. 3D kan niet gerendert worden met de huidige gpu's, en laat dit nu net een van de dingen zijn die je hoogstwaarschijnlijk wel met de nieuwe zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door inochiyo op 7 januari 2012 21:06]

Naughty Dog heeft al gezegt dat ze met Uncharted 3 er toch alles uitgeperst hebben wat er uit te persen viel uit de ps3. Lastig te testen of dit klopt natuurlijk maar wil het best geloven, we zullen het met the last of us wel zien denk ik, al denk ik zelf niet dat ze er nog echt veel meer gaan weten uit te krijgen.

50% is het iig al niet, maak er maar 95% van, 100% is uiteraard nooit haalbaar. Is ook niet slecht voor de hardware die toch al wat op leeftijd is.
The Last of us gaat wat verder dan Uncharted 3.
offtopic:
Doet me denken aan een reactie die ik aantal maanden geleden geplaatst had bij de aankondigings trailer van GTA V.

Toen zeiden nog veel mensen dat het spel nog zou uitkomen voor de huidige generatie consoles maar ik achtte die kans al nihil omdat 2013 een te grote gap zou zijn geweest (2005 en 2007 voor respectievelijk Xbox 360 en Playstation 3)


Dit is natuurlijk positief nieuws en ik ben heel erg benieuwd wat deze consoles kunnen en wat hun specs zijn uiteraard. De PC zal natuurlijk altijd blijven voorlopen, maar het heeft wel erg lang op zich laten wachten. Sony doet nu dus 5 jaar na de PS3 de aankondiging en Microsoft zelfs 7 jaar! Dat is een ontzettend lange tijd in een era waar zoveel techologische ontwikkelingen zo snel achter elkaar plaats vinden.

Bijvoorbeeld in de smartphone wereld vind al jaren een grote revolutie plaats (elk jaar betere processoren, gpu's meer geheugen hogere resoluties etc.. etc..) terwijl zowel de Playstation als de Xbox een kleine upgrade hebben gekregen naar 'slim' versies waarin alleen de console kleiner werd en hij hardwarematig geen eens beter werd.
Als er consoles uitkomen met verschillende specificates dan ontstaat er fragmentatie zoals je ziet bij PC's. Het kost teveel tijd om direct voor alle hardware te programmeren en is dus een API als directx of opengl handig, maar dit zal voor een flinke snelheids vermindering zorgen. Of je krijgt leuke taferelen dat sommige consoles worden ondersteund en anderen weer niet (net zoals vroegah, toen games maar een beperkt aantal videokaarten ondersteunde).

Lees dit anders maar eens: http://www.insidegamingda...-a-world-without-directx/
De slim versie is zeker wel een verbetering ten opzichte van de oudere versies.

Zo hebben deze betere ventilatie gekregen en verbruiken minder, met als resultaat dat de slim consoles minder heet worden. Ze zien er trouwens ook nog eens strakker uit imo. :)
Maar niet sneller. Alleen wat design aanpassingen en geen hardware matige verbeteringen
Wat wil je dan? Wil je dat de ťne PS3 meer kan dan de ander? Dat is ook lekker eerlijk met online gamen, of niet? ;)

Stel je speelt een fps. De PS3 Slim is krachtiger en heeft daardoor een grotere viewing distance. Dan ziet de PS3 Slim speler een normale PS3 speler eerder, dan die normale PS3 speler hem.

Dat zorgt voor ongelijkheden en oneerlijkheden. En daarnaast: extra kosten. Waarom hardware lichtjes verbeteren, met als gevolg extra kosten, terwijl de hardware die er al was goed genoeg was (in 2009)?
De slim versie een verbetering?

Yep, daarom heb ik in mijn phatty 4 usb poorten, een cardreader en kan ik er gewoon ps2 games op spelen :P

Ik bedank dus vriendelijk voor een slim, hdd is ondertussen vervangen door een groter model en de lens die het begeven had maandje terug heb ik ook gewoon vervangen en zal er ook alles aan doen om mijn dikkertje in leven te houden. Die warmte heb ik geen last van gehad, ps3 loopt nog perfect en veel plezier met die euro stroomkosten die je al uitgespaard hebt . :P

...vind hem ook eerlijk gezegt nog steeds mooier de oude ps3

In ieder geval mag er van mij wel een nieuwe ps4 komen ondertussen, wii u kijk ik minder naar uit, Heb wel een wii maar de ps3 staat hier toch heel wat meer uren aan. Hoop iig niet dat ze bij Sony weer zo'n strakke acties bedenken als gedurende de levensloop van de console functies te gaan lopen verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Skull88 op 8 januari 2012 02:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True