Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 248 reacties

De nieuwe Xbox zal het wellicht zonder optische drive moeten stellen. In plaats daarvan zou de console gegevens kunnen uitwisselen met een drager die voorzien is van solid-state-geheugen. Microsoft brengt de console volgens plan in 2013 uit.

Xbox 360 RondjeDe bron van MCV is naar eigen zeggen gebonden aan de 'striktste non-disclosure agreement', maar wil toch verklappen dat Microsoft partners heeft laten weten dat de nieuwe Xbox het zonder optische drive moet doen. De console kan wel communiceren met 'een vorm van opslag op een uitwisselbare solid-state-kaart, hoewel nog niet duidelijk is of dat een eigen ontwerp van Microsoft zal zijn of een standaardformaat, zoals een sd-kaart', aldus de bron van MCV.

Microsoft zou aan dezelfde partners, waarschijnlijk ontwikkelstudio's die al aan games voor de nieuwe console werken, hebben bevestigd dat de nieuwe console in 2013 op de markt verschijnt. Het is alleen nog niet bekend wanneer Microsoft de nieuwe console aankondigt, hoewel er al veel langer geruchten gaan dat de consolebouwer tijdens de komende E3 openheid van zaken zal geven.

Over de nieuwe console van Microsoft doen veel meer geruchten de ronde. Zo vernam website Kotaku in januari dat de nieuwe console juist wel een diskdrive zou bevatten, in de vorm van een blu-ray-speler. Verder zou de console uitgerust worden met een Radeon HD 6670 die, in tegenstelling tot de desktopvariant, gefabriceerd zal worden volgens een 28nm-procedé. De gpu kan daarmee overweg met gddr5-videogeheugen en ondersteunt DirectX 11, 3d-output en 1080p-uitvoer. Voor de processor zou Microsoft opnieuw in zee gaan met IBM en zijn PowerPC-ontwerp, al gaan er ook geruchten dat de nieuwe Xbox de ARM-architectuur gaat gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (248)

1 2 3 ... 6
Dit lijkt me echt een slechte ontwikkeling. Hoe zit het dan met CD's/DVD's/ (speculatie naar blu-ray speler) en backwards compatibility met xbox360 games?

[Reactie gewijzigd door Junia op 9 maart 2012 12:19]

Ik vind het afschaffen van cd's, dvd's etc. een goede ontwikkeling maar wil idd wel graag mijn oude xbox360 games nog kunnen spelen! Heb geen zin om straks 2 xboxen naast elkaar te moeten zetten...eentje voor de nieuwe en een voor de oude games:S
Dat kun je toch? Als je ze nu kunt spelen kun je dat in de toekomst ook. Je hebt die games namelijk *tromgeroffel* ... omdat je een Xbox 360 hebt!
Of verdwijnt die ineens magisch als je een next-gen Xbox koopt?
Uit onderzoek is gebleken dat mensen alleen het eerste jaar nog oude spellen spelen op hun nieuw generatie machine.

Mensen die hard brullen dat hun xbox spellen het niet meer doen op de 360 lopen nu weer te brullen dat ze 360 spellen willen spelen op de 360². Helaas ga kje dit in de praktijk bijna nooit doen je wil op je nieuwe machine ook nieuwe spellen spelen...
Dit is natuurlijk onzin hé,

Datzelfde argument werd aangedragen bij de DSi, die heeft namelijk geen GBA slot meer, zit tot te dag van vandaag te balen, want ik kan dus geen classic GBA games meer spelen, of ik moet weer een ouder model kopen... Zit ik met 2 handhelds.

Grote onzin dus, je software backwards-compatible houden is ook van belang om de levensduur van de games te garanderen.
Oh come on. Wanneer is de GBA uitgefaseerd? 8 jaar geleden! Niemand gaat de levensduur van een spel meer dan 8 jaar garanderen.

Je kunt ook geen Philips Videopac spellen meer spelen, ga je daar dan ook over klagen? Ga je klagen dat de NES cartridges niet meer in de WiiU passen?

Je kunt een discussie voeren over de compatibiliteit van de Xbox360 en de opvolger daarvan. Maar om nou de DSi en GBA als voorbeeld te nemen daarvoor gaat wel héél erg ver.
Je kan ook voorbeeld aan nemen aan EA, waarvan sommige gameservers er na een jaar gewoon uitliggen, zoek het dan maar uit met je game.

Betekent niet dat je het goed doet hoor. als ik vandaag mijn doos ouwe games oppak (games uit 1995 etc) en die in m'n cd drive knal, kan ik het gewoon nog spelen, al dan niet via dosbox... Dat betekent niet dat ik eerst een ouwe pc met ouwe hardware met DOS moet gaan pakken, ik kan Raptor call of the shadows gewoon upscalen naar 1920x1080 en via DD Live over 5.1 optisch spelen. Net echt.

Sommige bedrijven gaan bewust over op andere standaarden, zodat iedereen alles nieuw moet kopen. Kijk maar naar de PSVita, geen umd-drive, geen SD, werkte anders perfect dat systeem, de psp go was niet echt een opvolger, die vergeten we maar snel...

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 9 maart 2012 15:13]

Een DS lite kopen was geen optie? Die heeft wel gewoon een GBA slot.
Kwam er te laat achter :P Had de DSi al binnen... Heb een manier gevonden om roms ge-emuleerd te spelen, maar daar heb je je savegames niet mee terug.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 9 maart 2012 15:13]

daar hebben ze van die dingen voor die gba emulators heten die kan je zelfs op je telefoon zetten
kan we zo zijn, maar een xbox is mer dan een console.

tegenwoordig is het een multi media device. hou wil je eigen dvd's of films afspelen laat staat blue rays ( waar de film industrie naar toe gaat)

Streamen? denk dat het voorlopig nog geen optie is.
Het is toch nu al zo dat als je HD wilt, je een aparte drive kunt kopen? Ik vind dit niet meer dan logisch. De ontwikkelingskosten nemen af, waardoor de console goedkoper kan worden om aan te schaffen. Dat hebben ze met de 360 ook geprobeerd, maar die werd daardoor gecrippled in de spellen omdat er niet meer dan 9,8GB op een DVD'tje kan (zonder het wisselen van schijven; en zeg nou zelf, dat is k*t). Als je flash geheugen gaat gebruiken ipv een optische disc kun je dat in de toekomst zoveel uitbreiden als je wilt; het enige wat je daarvoor nodig hebt is een future proof controller. Een ontwikkelaar kan dan voor een simpel spel kosten besparen door minder geheugen te gebruiken, en als hij voor kwaliteit gaat kiezen voor meer geheugen.
Laadtijden gaan omlaag, dat sowieso. Als er op dat medium ook aparte opslag komt voor savegames e.d. is er ook geen hardeschijf meer nodig - ergo nog lagere productiekosten voor de console zelf.

Wil je meer, dan koop je de assecoires. Vind ik niet meer dan logisch eigenlijk, zeker als je kijkt naar de moeilijkheden die Sony heeft gehad met de PS3 door er alles mee te willen doen.
Juist microsoft probeerde met de xbox 360 streamen naar de tv aan de man te krijgen (niet in Nederland, wel in de thuismarkt) en reken er maar op dat ze die lijn door gaan zetten.
Sorry maar bijvoorbeeld op mijn pc heb ik nog steeds civ2 staan en ook civ3 die speel ik nog regelmatig. Soms ook nog carmagedon 1 of 2

Wil niet zeggen dat de graphics super zijn dat is namelijk absoluut niet het geval maar het blijven 4 leuke klassiekers.

Zo zijn er nog wel een paar. Dus dat geldt zeker niet voor iedereen dat hij/zij de oude spellen niet meer speelt.
Ik heb nog steeds de Xbox 1 erbij staan om Tao Fang te kunnen spelen ;)
Ik speel nog regelmatig tekken 3 op mijn ps2 (terwijl ik tekken 5 ook heb). En ik ken mensen die nog steeds de oude mario kart met gamecube controllers op de wii spelen terwijl ze de wii versie ook hebben. Ook ga ik misschien nog final fantasy 7 downloaden uit de psn store. De gemiddelde gebruiker is misschien anders maar als ik een spel leuk vind blijf ik dat vaak lang spelen ipv veel verschillende spellen allemaal een beetje te spelen.
ik speel nog steeds af en toe spellen van de ps2 op mijn ps3.

bijvoorbeeld GTA VC/SA (GTA 4 vind ik echt slecht)
en heb nog een stel racespellen op de ps2 die er nog wel eens in gaan
Dan laat je je oude Xbox toch lekker staan? Ik zie het probleem niet. En zoals hieronder al wordt aangegeven, de meeste gamers spelen niet (lang) oude spellen. Doe ik ook niet, zelfs niet op mijn Xbox. Ik zou het in ieder geval niet missen, dat geraas van die draaiende schijven!

Stilte!!
Ook zonder drive klinkt de Xbox360 als een stofzuiger (de eerdere generatie dan).
Je kan straks vast voor 5 keer de prijs van een normale usb-dvd speler een xbox720-usb-dvd speler kopen
Hij lijkt mij juist vet! Nu zullen SSD-achtige mediums te veel van het goede zijn, maar een kaartje insteken lijkt mij een stuk sneller, veiliger en makkelijk uit te breiden. Ik kan dit alleen maar toejuichen; we beginnen namelijk al te leven in de solid state-tijdperk.
dit hadden we vroeger het heten een Nintendo en je stak er een printplaat in... was erg duur in vergelijking met cd's in de 90iger jaren. Toen zijn ze massaal overgestapt op cd's.

Inmiddels is een flashcard goedkoper dan een CD maar een 64 GB flashcard is toch wel redelijk prijzig toch? het zou wel handig zijn dan kan je de savegames en de DLC weer bij het spel erop kunnen zetten.
Een DVD9 kan 8GB data bevatten. Stel voor het gemak dat de spellen van de volgende Xbox 2x groter worden. Dan nog is 64GB wel redelijk overkill.

Ik vind het een fijne ontwikkeling, omdat ik zelf een ongelofelijke hekel aan het medium CD/DVD heb. Het is traag, storingsgevoelig en het leesproces is mechanisch. Bah.

Games op een SD of een eigen formaat (waarschijnlijk dat laatste, al is Microsoft natuurlijk nog geen Sony), ik ben voor!
De spellen zijn al meer dan 2x zo groot. Er zijn een paar dingen waar devs al heel lang over zeuren mbt consoles. 1. is de gelimiteerde hoeveelheid beschikbaar geheugen (vooral PS3 is hier heel erg) en 2 is de DVD drive en gelimiteerde capaciteit van de xbox. Zijn zat games voor xbox die op meerdere discs uitkomen. FFXIII had niet eens full hd cutscenes op de 360 omdat het niet op de schijf kon en zo zijn er meer devs die zaken weglaten omdat ze niet meer dan 1 disc willen gebruiken.

De nextgen consoles zullen waarschijnlijk ook echt op 1080p gaan draaien en niet op 720p of nog lagere reso's en daarna geupscaled worden naar de gekozen reso. Daar komt dan ook nog eens 7.1 DTS-MA of Dolby TrueHD bij en je hebt een hele bak aan data die je op een opslagmedium kwijt moet. Voor devs die all out willen gaan is de dual layer bluray maar net genoeg.

MS wil de Xbox niet alleen als console maar ook als media device verkopen. Waarom zou je dan een relatieve bluray drive niet gebruiken?
MS wil de Xbox niet alleen als console maar ook als media device verkopen. Waarom zou je dan een relatieve bluray drive niet gebruiken?
Omdat het via internet kan. Een beetje comprimeren voor een HD film (met surround), ben je misschien 10 GB kwijt (kan nog minder). Stel je voor je wilt een filmpje kijken, dan stream/download je hem gewoon via een server van Microsoft.
Zelfde geld voor games, waarschijnlijk is een Bluray duurder ivm licenties en onderdelen. Een gemiddelde gamer koopt max 10 schijfjes. Waarschijnlijk is het dan goedkoper om de gebruiker het spel, of zelfs onderdelen van het spel, te downloaden. Ben je in totaal 500 GB aan data kwijt. (50gb *10). Als ze willen kunnen ze ook games gaans streamen, maar zo ver zijn we nog niet.

Althans dat was waar ik aan dacht, toen ik de titel las.
Uiteraard zouden ze dat doen om het aanbod van de Zune marketplace te pushen. Maar toch. De PS3 wordt al sinds het begin geroemd als een van de kwalitatief betere dvd upscalers en bluray spelers. En zelfs nu nog jaren later is het nog altijd een goede keuze. En streaming of download via internet kan zeker en zal zeker steeds belangrijker worden, maar het lijkt me nog steeds een vreemde keuze.

Tot op heden is de strategie van console makers geweest om de console goedkoper te verkopen en hun winst voornamelijk te halen uit de licentie voor het uitbrengen van console games en accessoires. Zover ik weet wordt een fee betaald over iedere Xbox & PS3 disc die er geperst wordt, daarom zijn console games over het algemeen een paar euro duurder dan hun PC tegenhangers. Dus om dat helemaal om te gooien en om alles online te regelen? Hier in NL is het er wel klaar voor. 20 mbit begint hier standaard te worden en er is volgens mij geen enkele vaste lijn provider met een vaste datalimiet. Maar in andere landen is het internet niet zo snel en dan zou 1 game of film een heel groot stuk van je data limiet opvreten voor de maand.
Al met al, technisch is het goed mogelijk om geen media meer te gebruiken, meeste PC gamers doen het al jaren zonder met behulp van Steam. En tegenwoordig kun je nog wel de disc kopen, maar dan nog gebruik je (iig ik) gewoon de key in Steam en download ik de game. Ik denk alleen dat veel consumenten en zeker game retailers er heel anders over zullen denken (wat gaan die laatste in de winkel verkopen? download codes?).
Er zit natuurlijk veel meer marge op digital downloads maar ik denk dat ze toch ook de game retailers nog een beetje te vriend moeten houden. Iig totdat online distributie echt overal in hun afzetmarkt gemeengoed is (vergeet niet Xbox Live is ook nog altijd subscription based en er zijn zat mensen die hun xbox niet aan het net hebben hangen).
64GB lijkt snel overkill, maar games als God of War 3 waren vorig jaar op de PS3 al 35GB als ik mij niet vergis ! Nu ben ik niet zo thuis in de prijzen van flashgeheugen en BR discs, maar een disc persen lijkt mij stukken goedkoper.
64GB lijkt snel overkill, maar games als God of War 3 waren vorig jaar op de PS3 al 35GB als ik mij niet vergis !
PS3 spellen staan vaak op zo'n manier op de disc dat dezelfde informatie er dubbel of zelfs nog vaker op staat, om de beroerde seek times van de Blu-Ray drive enigzins te compenseren. Verder zijn PS3 spellen regiovrij en is er voor de meeste spellen dan ook maar 1 versie met audio tracks in alle ondersteunde talen.

Met 8 GB DL-DVD zal het voor de komende generatie wel krap worden, maar met het dubbele kun je makkelijk weer 10 jaar vooruit. De console hardware blijft al die tijd hetzelfde dus je zit op het gegeven moment gewoon aan de limiet van wat zinvol is wat texture resoluties en dergelijke betreft, en als je veel en veel meer content wilt aanbieden dan doen uitgevers dat tegenwoordig toch liever via DLC etc.
Toch liever games die regiovrij zijn en wat meer plaats innemen. Dat komt zowel de producent als de consument ten goede. De consument kan al eens een game meebrengen uit het buitenland zonder schrik te moeten hebben dat het niet werkt, en de producent hoeft maar 1 versie te persen, wat goedkoper uitkomt volgens mij.

Verder ben ik tegen het feit dat ze optische media zouden weglaten. Ik heb er niks op tegen dat men een flash kaart zou gebruiken om games te verspreiden (deze kunnen groeien, als een game niet past op een 32GB medium geraakt zet je het op een 64GB medium, etc...). Eventueel met een bepaald systeem dat enkel de developer er nog op kan schrijven (updates meteen op het medium plaatsen als daar voldoende ruimte voor is). Ik wil echter wel op zijn minst een dvd-drive in de volgende Xbox, ik wil mijn "oude" games nog kunnen spelen zonder een hele berg consoles aan mijn tv te hebben staan (oude Xbox staat ook nog aangesloten om die reden) :)

Een groter medium moet sowieso, nu zijn er soms al games die maar 1 taal bevatten en die je gewoonweg niet in het Engels kan vinden zonder deze in het buitenland te bestellen (en wie speelt nu graag games in het Nederlands o.O?)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 9 maart 2012 14:14]

Een flashkaartje kost mijn inziens nog steeds meer dan een (Blu-ray) schijfje:

Volgens de pricewatch:
8GB SD kaart: ¤5,49
16GB SD kaart: ¤19,40
32GB SD kaart: ¤24,95
64GB SD kaart: ¤41,30

Op Amazon:
25GB Blu-ray: ¤2,62
50GB Blu-ray: ¤5,21

Een Blu-ray disk is dus nog steeds stukken goedkoper dan een SD-kaartje, heeft het voordeel van backwards-compatibility, en gewoon de "added-value" van een Blu-ray speler.

Met andere woorden: het zou een twijfelachtige keuze zijn van Microsoft om van optische disks af te stappen...
Nou de game heavy rain op de ps3 is zelf al bijna 20GB en heeft later nog en 1GB update gehad. spellen voor de komende next-gen zullen toch wel minstens in die orde gaan worden met een aantal uitschieters
Zowel voor Ponzi en voor klaasbram:
Jullie hebben het over de PS3. Die heeft als basismedium BluRay ter beschikking, wat veeeel ruimte geeft. Iedere ontwikkelaar kan die ruimte gewoon gebruiken omdat iedere PS3 een BD drive heeft. Ook als dat eigenlijk niet nodig is.
De Xbox360 heeft als basismedium een gewone DVD drive. De Xbox games zijn dus niet groter dan 9GB. Geen enkele ontwikkelaar kan een BD gebruiken zonder er een extra drive bij te leveren.
We hebben het hier over de Xbox, waar klaarblijkelijk 9GB genoeg is om goede spellen met goede graphics uit te brengen.
Het neemt niet weg dat ik eerder een factor 3 toename in data zou verwachten voor de top-games. De sprongen zijn in console land per generatie veel groter, omdat er >5 jaar ontwikkeling tussenzit, die op bijv. de PC geleidelijk gaat.
Buiten dan natuurlijk games op twee of zelfs drie schijfjes. Ze zijn echt niet beperkt tot 9GB.
Ik verwacht eigenlijk dat het ROMS worden omwille van de beveiliging van de content. Als het beschrijfbaar wordt, zal het wel weer een stuk makkelijker worden om de inhoud te kraken, en dat is wel het laatste wat men tegenwoordig wil.
Eigenlijk verwacht ik ook meer mogelijkheden voor dataencryptie e.d. bij gebruik van flashgeheugen.
Een voordeel zijn de snellere laadtijden, omdat toch veel kleine meuk geladen moet worden en de toegangstijden van optische media gewoon brak zijn (minstens tien keer zo groot als een HD).
Vergeet ook niet dat een SD/MMC achtige oplossing geen bewegende delen bevat:
  • Goedkopere xbox door minder onderdelen
  • Goedkoper ivm garantie
  • Geen lawaai meer van een draaiende schijf
  • Geen hard limiet op opslag capaciteit
  • Klein arcade spel heeft weinig opslag nodig, dus de kosten van de media staan in verhouding tot de complexiteit van het spel
De punten die je opnoemt zijn allemaal valide, echter vraag ik mij af of MCV wel op de juiste drive doelt.
In het bron stuk van MCV, is buiten het plaatje helemaal niet duidelijk of het gaat om de "hard" disc of de "optical" disc drive.
Persoonlijk lijkt mij het ontbreken van de harddrive een kleiner gemis dan het ontbreken van de optical drive. Huidige Blu-Ray drives hebben ook een veel snellere doorvoorsnelheid en zoeksnelheid dan die van de PS3. Het instap model van de Xbox 360 heeft ook alleen maar 4GB flash (danwel niet uitwisselbaar) geheugen aan boord.
Het is echter nog altijd goed mogelijk dat het om de optische drive gaat. Achterwaartse compatibiliteit zal dan mogelijk werken met een externe los te kopen optische drive.

In elk geval laat Microsoft's reactie hierop weinig los.
"Xbox 360 has found new ways to extend its lifecycle like introducing the world to controller-free experiences with Kinect and re-inventing the console with a new dashboard and new entertainment content partnerships. We are always thinking about what is next for our platform and how to continue to defy the lifecycle convention. Beyond that we do not comment on rumors or speculation."

I call BS BTW!
Iemand die onder de strengste NDA staat is volgens mij niet zo stom om een dergelijk gerucht de wereld in te helpen want MS komt er geheid achter en ik weet niet of je als individu dan sterk in je schoenen staat.
Bovendien vraag ik me af of digital only nu al zo goed mogelijk is. In 2013 zal de internet infrastructuur in vele landen waar de 360 nu ook al verkrijgbaar is nog net zo beroerd zijn en zonder detailhandel zal MS dan mogelijk een hoop inkomsten mislopen.
Microsoft profileert de Xbox 360 steeds meer als All-In-One mediaspeler, waarom zou dit ineens anders zijn met de volgende Xbox? Ik weet dat Blu-ray nog niet mainstream is en DVD nu qua opslag gewoon tekortkomingen heeft, maar om een moderne optische drive niet standaard mee te leveren beschadigt toch dat profiel.

[Reactie gewijzigd door Thief op 9 maart 2012 13:40]

Het zal mij niets verbazen als die SD/MMC gecodeerd is op zo'n manier dat hij slechts op één console werkt en niet doorverkocht kan worden..

Als er íets is wat consolebouwers graag kwijt willen is het wel 2ehands verkoop..

Kaartjes op zich (of USB-sticks), in plaats van CD/DVD/HD-DVD/BluRay is wel een goede zaak: minder ruimte nodig om op te slaan en makkelijker verwisselen van een game. Snellere laadtijden zullen ongetwijfeld iedereen bekoren. Ik weet nog wel de 'goeie ouwe tijd' van een game op tig floppy's in een verpakking zo groot als een flinke taart-doos. PSP- verpakking ging al de goeie kant op maar was nog steeds teveel lucht.
Dat zou hellemaal de doodsteek zijn van de XBOX als zoiets zou gebeuren.
Ik zou wel kunnen verwachten dat de nieuwe XBOX misschien meer de apple TV kant op gaan. en zou me dan ook wel kunnen inleven in het feit dat ze misschien ROMS zullen gaan gebruiken.

Maar om een ROM of iets anders alleen voor 1 console beschikbaar te maken zou wel heel fout zijn..

Speletje mee naar vrienden zal niet meer gaan. Of wat te doen als je 10 speletjes hebt en je console gaat door kapot? Door vallen of andere oorzaak?

Daarnaast zal een hoop inkomsten uitblijven, denk niet dat papa of mama voor hun kroost ineens alle speletjes online zullen kopen. dus ze zullen de XBOX laten liggen en kiezen voor een consol waar je wel speletjes uit een schap kan halen.

Daarnaast als je een rom maakt, met een aparte aansluiting en speciaal formaat dat en file system zal kopiëren mogelijk wel een beetje tegen gehouden worden. Maar ik mag aannemen dat MS de nieuwe XBOX ook wil laten werken met de games die nu aangeschaft worden.. zodat kopers een reden hebben om zo'n consol te kopen. Ga maar na 20 speletjes voor de 360 worden dan ineens waardeloos als je een nieuwe consol koopt.
Dat roepen mensen vaak, maar als je een nieuwe console koopt dan houdt je oude console niet ineens op met werken hoor, er is niemand die jou verbiedt om de oude en nieuwe console gewoon aan je TV te laten hangen. Op een gegeven moment merk je dan waarschijnlijk dat je de oude eigenlijk nooit meer gebruikt en dan doe je die weg als je ruimte vrij wil maken.
eenvoudig, serials. Ik verwacht dat ze kijken naar het origin of steam platform. Je zou dan zoiets als dit verwachten:
- steekt de SD kaart in
- online de kaart registreren met je unique serial
- klaar is kees.

Wil je vervolgens bij je maten het spel spelen? No problemo, gewoon inloggen op je account, serial validation, en je kan met je SD kaartje spelen. Als je toch je SD-kaartje verkoopt aan iemand anders kan hij in de online-store een unique serial kopen en alsnog spelen. En de het hele door verkoop verhaal vind ik persoonlijk niet zo een probleem, en zoals je op steam ziet zijn er uiteindelijk weinig klachten over.
Dat word dan nog wat als je console komt te overlijden.
Moet je al je games opnieuw gaan aanschaffen.

En dat is weer meer geld. Ja ik zie het ze ook wel doen eigenlijk.
De uitgevers willen geen tweedehands games meer, niet de consolebouwers.
En daarnaast kan het gebackupt worden via de cloud, Steam schijnt ook naar de XBOX te komen. Of je spel komt via een SD (SSD) kaartje, of wordt lokaal opgeslagen na download uit de cloud. Lijkt me juist een fantastische oplossing. Ik baar me alleen wat zorgen over de processing power van de videokaart. De 6670 is in de PC gaming alweer achterhaald, zeker op 1080p. Geen goede zaak.
Geen hard limiet op opslag capaciteit
Geen limiet op opslagcapaciteit? Geheugen moet nog steeds geaddresseerd kunnen worden. Zal dus wel degelijk een maximum aan zitten.
Klein arcade spel heeft weinig opslag nodig, dus de kosten van de media staan in verhouding tot de complexiteit van het spel
Los van het feit dat de goedkoopste/kleinste geheugenchip denk ik duurder is om te maken dan een blu-ray disc: Krijg je dan niet dat uitgevers limieten aan developers gaan stellen, zo van "Kun je dat laatste level niet schrappen? Dan past het op een kleiner chippie, is goedkoper!"
een SSD heeft geen nadelen van wat ik weet, alleen de prijs!
Een combinatie is ook mogelijk, read-only voor de game en een beschrijfbaar stuk voor updates (en evt. DLC en savegames) :)
Een combinatie is ook mogelijk, read-only voor de game en een beschrijfbaar stuk voor updates
Waarom denk je dat er geen HDD in de nieuwe Xbox komt, en dat je daar niet je updates op kan wegschrijven?
Ik verwacht eigenlijk dat het ROMS worden omwille van de beveiliging van de content.
Ja dat werkte zo goed voor Nitendo of de PSP, zolang het medium op een of andere manier is uit te lezen, zullen er altijd mensen zijn die een manier vinden om die beveiliging te omzeilen.

Of de data op een schijfje staat of op een vast medium, dat maakt weinig uit.

Niet dat het geen ROMs worden, want het maken van een ROM is goedkoper dan flash.
De nieuwe Xbox zal het wellicht zonder optische drive moeten stellen.
Dit lijkt mij zeer twijfelachtig, daar MS de Xbox probeert te plaatsen als de media hub.
Wat wel zeer aannemelijk is, is dat er twee of meer versies uitkomen, waar de een geen BR heeft en de ander wel.
ROM is duurder dan flash. Bij flash worden slechte sectoren weggemapt. Hierdoor worden er meer bruikbare chips van een plak silicium gemaakt.
Je kan er vanuit gaan dat de consule ook zijn eigen interne geheugen heeft van 100gb+ voor updates, trailers, DLC content, etc
Ja, maar dan kunnen er weer exploits worden geplaatst in het beschrijfbare stuk.
Ik verwacht eigenlijk dat het ROMS worden omwille van de beveiliging van de content. Als het beschrijfbaar wordt, zal het wel weer een stuk makkelijker worden om de inhoud te kraken, en dat is wel het laatste wat men tegenwoordig wil.
Eigenlijk verwacht ik ook meer mogelijkheden voor dataencryptie e.d. bij gebruik van flashgeheugen.
Een voordeel zijn de snellere laadtijden, omdat toch veel kleine meuk geladen moet worden en de toegangstijden van optische media gewoon brak zijn (minstens tien keer zo groot als een HD).
Je kan een cardridge maken met een ROM en daarnaast een flashdrive van een paar GB om savegames op te storen...dat deden ze op de NES al (albeit dat het vaak battery powered was), waaorm zou dat 20 jaar later opeens problemen moeten geven?
Of zoals ze nu doen, usb geheugen waar een gedeelte word herkend als cdrom, en op de rest schrijf je updates en dlc en weet ik wat weg.

Dan kun je daar niets aan veranderen tenzij je de controllerchip herprogrammeert.
Ik denk dat het ook die kant op gaat. Als ze het een beetje slim aanpakken (dus niet zoals Nintendo bij de DS), dan is het kopieren van spelletjes ook meteen verleden tijd.
Blue-Ray schijfjes en de daarbij behorende branders en lezers zijn ook prijzig. Daarnaast is Blue-Ray van Sony, dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat Microsoft voor dit alternatief kiest omdat Sony hun directe concurrent is op console gebied.
Bron? Volgens mij niet hoor...

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_developers:
Who developed Blu-ray?

The Blu-ray Disc format was developed by the Blu-ray Disc Association (BDA), a group of leading consumer electronics, personal computer and media manufacturers, with more than 180 member companies from all over the world. The Board of Directors currently consists of:

Apple Computer, Inc.
Dell Inc.
Hewlett Packard Company
Hitachi, Ltd.
LG Electronics Inc.
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.
Mitsubishi Electric Corporation
Pioneer Corporation
Royal Philips Electronics
Samsung Electronics Co., Ltd.
Sharp Corporation
Sony Corporation
Sun Microsystems, Inc.
TDK Corporation
Thomson Multimedia
Twentieth Century Fox
Walt Disney Pictures
Warner Bros. Entertainment
Nou Bluray is bedacht door Sony, Pioneer en philips.
Dat lijstje wat jij laat zien is de Blu-ray Disc Association dat zijn bedrijven die het samen supporten en uiteindelijk samen de bekende disc van hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 9 maart 2012 12:47]

De WiiU gebruikt ook een blu-ray drive, echter kan deze geen blu-ray afspelen omdat DAAR rechten voor betaald moeten worden. Enkel het systeem, de lens en de drive, kosten niet zo heel erg veel.

Verder heeft MS bij de Xbox en de 360 ook voor DVD gekozen terwijl dit tevens een medium is van onder andere Sony. Sony zal het geen reet interesseren of ze blu-ray gebruiken, als ze maar rechten betalen waarvan zij een deel van de inkomsten krijgen.

Zelf lijkt me dit gerucht erg sterk. Er word gezegd dat de nieuwe Xbox een multimedia systeem gaat worden naast de main feature gaming, en dan is een apparaat wat ook blu-ray kan spelen toch veel interessanter?

Je zou kunnen zeggen dat blu-ray een traag medium is, dat was in de PS3 zo omdat daar trage lezers in zitten maar inmiddels is dat ook niet meer het geval. De snelheid van een flashdrive ligt hoger, maar is die snelheid hoger? Als we naar een PC kijken, je krijgt niet meer fps door een SSD in je systeem te zetten, het lijkt me sterk als dat in een gameconsole opeens wel het geval is. Het medium blu-ray zoals het nu is, is niet de bottleneck (in de PS3 wél daarom moet je installeren).

Daarnaast ligt de prijs van flashgeheugen veel hoger. Een SD kaart van 32gb kost wel 30 euro, laten we zeggen 15 aan productie en dergelijke, op een game van 60 euro is dat verschrikkelijk veel. Een dual layer blu-ray kan 50 gb meedragen, kost véél minder, en haalt met nieuwe lezers misschien wel hogere leessnelheden, alleen de toegangstijd ligt wat hoger, maar dat maakt voor gaming niet zoveel uit.
Oeh! Compleet off topic maar dat zou voor mij destemeer een reden zijn een WiiU aan te schaffen. (ik ben geen hardcore gamer dus PS3/4 of Welke xbox dan ook boeit me weinig) Ik ga er vanuit dat er wel een hack voor komt om dat ding als fatsoenlijke DVD/Blu-ray speler te gebruiken.
De Wii bezit ook een DVD speler maar kan geen DVD's afspelen omdat Nintendo daar de rechten niet voor wil betalen, en dat heeft er zo te zien niet voor gezorgd dat de Wii slecht verkoopt ;)
Nintendo heeft het zelf gezegd, en die tactiek is ook logisch als je naar de vorige generatie kijkt. Ik durf er geld op te zetten dat hij geen blu-ray playback mogelijkheid heeft, in tegenstelling tot de PS4 en de nieuwe Xbox, ik geloof dat die 't wel krijgen.

Een goede bluray speler heb je al voor minder dan 100 euro en eind dit jaar zal dat nog minder zijn.
Hack lijkt mij onwaarschijnlijk, Nintendo zal dat ding goed beveiligen. De 3DS is ook nog steeds niet gehacked.

Overigens, nog verder offtopic, Sony is een keer aangeklaagd door de Blu-ray associatie omdat Sony geen rechten betaald voor blu-ray media.
Ik heb door een simpel toe te passen hack (geen idee meer waar ik die vandaan had getrokken) mijn Wii omgetoverd tot een hele fijne DVD speler hoor. Zoals je aangaf kan het ding dat native al afspelen maar het was alleen geblocked vanwege rechten etc.

En omdat, schijnbaar, de WiiU een Blu-ray drive heeft moet die, met een eventuele hack, best Blu-ray discs af kunne spelen uiteindelijk. Jammer dat het niet out-of-the-box kan maar als ze daarmee de kosten kunnen drukken (was bij de Wii ergens rond de ¤25.- per device als ik me goed herinner) kan ik het me goed voorstellen aangezien het als game device en niet entertainment device word aangeboden.
Datgeloof ik best, maar ik denk niet dat de Wii U zo makkelijk te hacken zal zijn...!
In de PS3 moeten de meeste spellen worden geïnstalleerd omdat de drive daarin iets van 2x speed is. Die drive is toevallig zo traag.
Het is Blu-ray!
Blu-ray is nou eenmaal de standaard qua optische media. DVD is namelijk ook mede door sony uitgevonden "DVD is an optical disc storage format, invented and developed by Philips, Sony, Toshiba, and Panasonic in 1995." (de ps2 is hier zelfs nog helemaal mee gehyped, was een van de eerste betaalbare machines waar een dvd drive in zat)
En toch gebruiken zowel de normale xbox als de xbox 360 een dvd drive ;)
Je kan wel je eigen standaard gaan lopen ontwikkelen maar meestal faalt dat gewoon hard *kucht UMD, kuch*

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD
Waarom zou dat moeten falen? Als je kijkt naar wat een gameconsole moet doen dan valt het reuze mee aangezien je toch de games van andere consoles/systemen niet af hoeft te kunnen spelen. De Dreamcast & Wii hadden ook een eigen standaard (afgeleid van CD/DVD, maar alsnog een eigen standaard) en daar was niets mis mee (de Dreamcast heeft niet gefaald vanwege de optical drive in ieder geval, het ding kon uiteindelijk gewoon DVDs afspelen, wat eerder z'n downfall was vanwege flinke piraterij).

Een standaard doorvoeren en er ook van verwachten dat er andere media dan alleen de eigen games op gezet worden (zoals films of iets dergelijks) zou stom zijn, maar dat is een heel ander verhaal.

On Topic: Persoonlijk zou ik het een slecht idee vinden dat optische media compleet word afgeschaft in gameconsoles. Waarschijnlijk is het idee hierachter niet alleen kosten drukken om de drive niet in te hoeven bouwen maar ook om de digitalisatie te promoten. Services zoals Steam worden steeds groter en zijn hardstikke leuk natuurlijk, maar het is toch ook best fijn om als je ¤50 uitgeeft aan een game iets fysieks in handen te hebben, al ware het alleen al om niet 10 gig (of hoe groot de game ook moge wezen) te moeten downloaden. De optie om het te downloaden is fantastisch natuurlijk maar geef op z'n minst ook de optie om het nog via de fysieke weg te doen.

my 2 cents.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door asteriK op 9 maart 2012 19:19]

Veiliger niet direct, kijk naar de R4 kaartjes en heel de reutemeteut voor de ds, dsi en 3ds.
Waarbij de 3DS, het 3D gedeelte nog steeds ongekraakt is.
En alleen de 'oude' spellen werken in maximaal DSi modus.
De 3DS is (nog) niet gekraakt, en daar hebben ze inmiddels al een jaar de tijd voor gehad. Ziet er naar uit dat dat wel snor zit.

Overigens kon je ook PSP games op een memory stick zetten. Kortom, zolang een apparaat de mogelijkheid heeft om er geheugen in te drukken (en de volgende xbox heeft vast USB :') ) is het in theorie altijd mogelijk om er zoiets op te zetten, zal niet weten waarom het game medium daarnaartoe vervangen opeens minder veilig moet zijn.
Ik riep het al eerder: solid state opslag zoals vroeger zou een mooie ontwikkeling zijn voor de volgende Xbox. Duurzamer, sneller & meer broodnodige opslag, vooral omdat BluRay van de "vijand" is en Microsoft toch meer ziet in online distributie van films, dus waarom BluRay gebruiken?? Bovendien is BluRay traag en ben je dan wel verplicht om eerst te installeren.

Helaas is het langs de andere kant spijtig voor de backwards compatibility van 360-games of ouder Xbox-games. Misschien dat Microsoft je echter de games die je op disc hebt digitaal gratis kan downloaden.
solid state opslag zoals vroeger zou een mooie ontwikkeling zijn voor de volgende Xbox. Duurzamer, sneller & meer broodnodige opslag
Wut? Je bedoeld waarschijnlijk duurder. Veel duurder. Duurzamer zeker niet, de levensduur van flashchips ligt lager dan die van optische media.

Sneller? Lagere toegangstijd ja, met het gebruik van een goede controller (duur). Echter zie ik daar niet het praktisch nut in voor gaming. Je krijgt niet meer frames per seconde van een SSD in je gaming pc, ik zal niet weten waarom dat wel bij een console werkt.
De DVD speler in de 360 laat zien dat de leessnelheid van een schijfje nog niet het probleem is om HD beelden te laden. De blu-ray lezer in de PS3 is dan wel trager, maar dat komt omdat Sony het ding in 2006 moest releasen toen het nog in de kinderschoenen stond (2x speed, 9mbs). Inmiddels hebben we 12x speed drives: 54mbs.

Meer broodnodige opslag? Broodnodig kan je je afvragen, de 360 heeft de vorige generatie prima kunnen doorstaan met een DVD speler, de games die meer schijfjes nodig hadden zijn op 1 of 2 handen te tellen. Volgende generatie zal dat anders zijn, maar hebben we echt meer dan een vervijfvoudiging van de opslag nodig? Blu-ray gaat tot 50GB. Een flashgeheugen medium van 64GB is heel veel duurder, 128/256GB is praktisch onbetaalbaar en duurder dan voor de prijs waarvoor games nu in de winkel liggen.

Blu-ray is helemaal niet de vijand van Microsoft, ze zijn gestopt met HD-DVD hoor ;) en het zal je nog verbazen hoeveel MS en Sony samenwerken. Waar haal je online distributie vandaan? Sowieso is dat in NL mogelijk, maar in andere landen niet allemaal.
Zoals ik al eerder heb uitgelegd is een blu-ray speler anno 2012 veel sneller dan een speler uit 2006.

Ook backwards compatibility zal een reden zijn waarom MS waarschijnlijk voor een bluray lezer kiest.
Waarschijnlijk zet MS juist in op het downloaden van games, en minder op het gebruik van iets als een cartridge.
Daar zijn al enkele problemen mee:
  • De (game)winkels moeten nog steeds de consoles aan de man brengen, welke console zullen ze het liefste verkopen: die waarvoor je disks moet kopen of die waarop je al je games moet downloaden?
  • Games zijn GROOT, in bepaalde moderne landen speelt dit nog weinig rol maar ik ken bij ons nog voldoende mensen met bvb een 15GB download limiet. Download je dan een game en wat extra content, 10GB, niet echt handig.
  • Los van het bovenstaande ken ik nog veel mensen die wel een internetverbinding hebben maar nooit de moeite nemen om hun console aan te sluiten, omdat de Wifi er niet zo goed geraakt of er geen kabel ligt.
Je moet er dus nog steeds een fysiek medium bij halen om bovenstaande opvangen, en, zoals reeds aangehaald, een CD is nu eenmaal zeer goedkoop in productie (persen).
Klopt winkels die gespecialiseerd zijn in game verkopen lijden hier flink onder (free record store, game mania en het kleine game winkeltje om de hoek vooral). Op consoles word in de winkel vaak maar 7-12 USD winst op gemaakt (dus max 9 euro). Winkels hebben hierdoor al eerder de PSP GO geboycot (omdat deze ook alleen maar games kon spelen die gedownload waren).

Solid State is qua snelheid echt geweldig maar qua prijs zie ik het niet zitten. Blu ray heeft Sony een mooi medium opgeleverd maar ook zeer veel kosten. Dit lijkt een beetje hetzelfde verhaal te gaan worden maar het is nog te vroeg om te oordelen

[Reactie gewijzigd door breedie op 9 maart 2012 12:57]

Helemaal mee eens. 10 Gb downloaden is voor heel veel mensen geen probleem. Steam doet niet anders... :)

Natuurlijk is het wel waar dat er vandaag de dag ook nog heel veel mensen in de wereld zijn die wel een game console hebben, maar zonder een goede genoege internet aansluiting om dit te doen. Het is dus nog te vroeg om nu alléén maar op downloaden in te zetten. Microsoft zal echter zeker wel inzetten om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk die richting in te krijgen.

De kosten van een memory card van 8GB liggen in super bulk hoeveelheden waarschijnlijk onder de 1 euro. Maar dat is nog steed een stuk meer dan de prijs van een DVD. Blurays zijn een stukje duurder dan DVD's, maar grotere memory cards uiteraard ook. Misschien schat Microsoft in dat de trend zodanig is dat over de complete lifetime van de nieuwe console de kosten van memory cards toch acceptabel zijn. Deze zullen natuurlijk wel steeds goedkoper worden.
Dat lijkt mij eigenlijk zeer onwaarschijnlijk. Nu al zijn de textures e.d. voor deze generatie consoles zeer groot - DVD is vaak niet meer voldoende. De volgende generatie consoles zal nog hogere kwaliteit spellen vereisen (zoveel spellen op de PS3 gebruiken BluRay), dat betekent dat je wellicht 20+GB per spel hebt. Dat wil ik echt niet hoeven downloaden! En zelfs al 'stream' je de data, ben je met een 6Mb/s lijntje ook in de weer met gigantische laadtijden. Hele games downloaden voor de next-gens lijkt me een utopie.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 9 maart 2012 13:14]

Ja, downloaden werkt inderdaad niet. Zie bijvoorbeeld Steam. Dat is echt een enorme flop.
Tuurlijk, ze hebben 70% aandeel in de 4 biljoen die omgezet wordt.
Downloaden werkt wel maar streaming werkt niet.
Als mijn internet verbinding er uitlicht om welke reden dan ook, dan kan ik offline spelen.

Daarnaast zijn nog heel wat mensen die een 4 mbit lijn hebben omdat hoger via ADSL niet kan ivm afstand telefoon centrale. Die mensen hebben ook kinderen die via XBOX speletjes spelen. Downloaden zou kunnen maar streaming games totaal niet. Daarnaast idd games worden steeds groter ik weet zeker als de XBOX 360 een groter opslag had dan nu het geval was. Dat games zoals FIFA 12 mogelijk meer stadions zouden hebben, meer animaties, meer ruimte voor texturen.. Lijkt nog steeds alsof de spelers soms boven het gras lopen ipv in het gras. Dat is natuurlijk niet alleen te wijten aan de graphics en animaties maar ook aan de reken kracht.
Steam heeft atm 4-5 miljoen concurrent users(iig op dit moment op echte peak times zal het een stuk hoger zijn, zeg 10 miljoen). Dit getal geeft het aantal gebruikers ingelogd op Steam en dus alle games in de Steam library. CoD: MW3 had 7-8 miljoen concurrent users op launch day op consoles en dat is alleen CoD. Skyrim, BF3 en Batman: AC zaten ook rond dezelfde tijd. Iig voor Activision waren de kleine playlist updates soms al teveel rond die tijd, laat staan 20-50+ GB games.

[Reactie gewijzigd door scim op 9 maart 2012 16:20]

Koeitje vergeet een smiley te gebruiken ;)
Het zou mooi zijn als je een USB DVD-speler zou kunnen aansluiten om oude Xbox games te spelen. Nadeel is dat Microsoft waarschijnlijk een speciale Xbox-DVD-speler zal uitbrengen die te koop is voor 50 euro, en dat USB spelers van 20 piek niet werken, maar dat is puur speculatie.

Het lijkt mij in ieder geval een goede ontwikkeling. Sowieso zijn Solid State mediums niet gevoelig voor schokken en stoten, en zijn ze vaak een stuk kleiner. Een ander voordeel is dat de snelheid van overdragen vaak hoger ligt en de hoeveelheid data die kan worden opgeslagen groter is. Zo kan je games maken van 30GB die erop passen, maar een kleine ontwikkelaar kan voldoen met een kaartje van 2GB waarop hun indie-game past.
Voeg daar ook nog geluid aan toe. Vanaf optische disk zijn de 360 en PS3 luidruchtige beestjes, vanaf HDD is dat een pak minder.
de HDD in mijn HTPC maakt meer lawaai dan de Blu-ray drive van m'n PS3, dus dat vind ik nogal meevallen.

(heb al een SSD gehaald voor de HTPC.)
geen idee van de xbox, maar ik hoor die van mijn ps3 amper.
Klopt, die van de PS3 is stiller. Doordat het een slimline drive is (xbox is full size, sterkere motor) en hij lang niet zo snel draait als die van de Xbox.

Het is maar een 2x-speed Blu-Ray drive in de PS3 dus draait 2x zo snel als een gewone Blu-Ray player. Die van de xbox is een 12x dacht ik.

Omdat een Blu-Ray veel meer data bevat per rotatie scheelt het qua data leessnelheid niet eens zo veel maar de DVD van de Xbox draait fysiek 6x zo hard en dat hoor je. Zeker als de disc niet helemaal gebalanceerd is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 maart 2012 15:38]

Inderdaad, dat is het belangrijkste voordeel voor mij toen ik van 20 naar 250GB ging op mijn 360. Die DVD drive maakt een takkeherrie, zo erg dat mijn vriendin 1 verdieping lager niet kan slapen. Het hele plafond resoneert door dat ding.

Vanaf HD is het vreemd genoeg niet veel sneller, maar wel een heel stuk stiller. Super.
Waarom zou je backwards compatibilty willen hebben? Als ik een nieuwe machine heb dan wil ik gewoon nieuwe games. Het oude apparaat gebruik ik wel voor oude games. Waarschijnlijk gebruik ik de oude games alleen als er geen nieuwe versie is, dus er is een overlappingsperiode. Tijdens die overlappingsperiode kan ik nog best 2 apparaten naast elkaar hebben staan. Na waarschijnlijk een periode van 12 maanden zijn er al zoveel games uit dat ik alleen nog de nieuwe spellen speel. Als dit niet het geval is, dan kan je gaan bedenken waarom je als MS zijnde een nieuwe Xbox hebt uitgebracht en of het geen miskoop is geweest.
de enige reden dat ik nog me xbox naast me 360 had staan was omdat me 360 rrod's leuk vond en ik zo nog gta sa kon doen :)
Die oude content speel je toch gewoon af op je oude console. Altijd dat gezever over backwards compatibility. CD en DVD's speel je ook maar af op je Blu-ray of DVD speler.

Het is 2012 en als dat ding uitkomt 2013 en met oog op de toekomst gebruik je geen tastbaar media meer. Muziek speel je af via mp3, wma of wat dan ook vanaf je HD of internet stream. Voor games ga je niet meer naar een retailer, maar die download je via een redeem code en de game wordt meteen aan je Xbox Live account gekoppeld om piracy tegen te gaan.

De productiekosten van de nieuwe Xbox gaan ook omlaag door het niet inbouwen van de optische drive. De console kan tevens compacter gebouwd worden en als bonus een onderdeel minder dat kapot kan gaan. We herinneren ons nog allemaal de Red Ring Of Death.
Het is 2012 en als dat ding uitkomt 2013 en met oog op de toekomst gebruik je geen tastbaar media meer. Muziek speel je af via mp3, wma of wat dan ook vanaf je HD of internet stream. Voor games ga je niet meer naar een retailer, maar die download je via een redeem code en de game wordt meteen aan je Xbox Live account gekoppeld om piracy tegen te gaan.
Uhh... nee! Prijzen van gewone games in de Playstation Store staan zelfs na meer dan een jaar nog op een volle 60 euro. Dat ga ik dus niet dokken voor een digitale download.
Dit lijkt me echt een slechte ontwikkeling. Hoe zit het dan met CD's/DVD's/ (speculatie naar blu-ray speler) en backwards compatibility met xbox360 games?
CD's? Worden die nog gebruikt?
DVD's? Worden die gebruikt?
Backwards compatiblity? Wasda?

Voor muziek- en films hebben de meeste mensen een dedicated apparaat; de mensen die de xbox of xbox 360 gebruiken als medium voor het afspelen van muziek of films zijn in de minderheid, zeker in dit tijdperk van digitale aankopen. En wat betreft backwards compatibility, dat gooien ze er uit en zijn ze niet rouwig om - oudere spellen kun je op de oude console spelen, of ze kunnen er opnieuw aan verdienen door het in hun online downloadplatform aan te bieden. Er is een enorme markt ontstaan in het opnieuw verkopen van oude spellen, zowel op xbox als PS3 (heruitgaves PS1 en PS2-titels) als PC ('HD' versies of gewoon heruitgaven van 5 - 10+ jaar oude spellen via Steam)
backwards compatibility zal er vast wel in zitten in de vorm van een xbox marketplace waar je al je oude games weer voor de halve nieuwprijs mag aanschaffen a la Sony 8)7
waarom dan ssd kaartjes... gaat prima via de cloud met xboxlive nu.
meerdere games via internet zo aangeschaft.
gewoon interne storage en games online aanschaffen of huren en niet via andere mediums.
Waarom zou je altijd achteruit denken? Hup voorwaards die hap!
Ik vind het juist een zeer goeie ontwikkeling. De beperkingen van DVD's/Blurays en de krasgevoeligheid hiervan was mij al jarenlang een doorn in het oog. Daarbij is de doorvoersnelheid van data ook om te huilen bij dit soort media.

Backwards compatibility interesseert mij niet zo veel, oude games speel ik toch bijna nooit en als ik dat al wel wil dan houdt ik mijn oude Xbox360 wel, dat ding is toch niks meer waard als de nieuwe Xbox uitkomt.

Postieve punten in mijn oog:
- Minder lawaai (geen spinnende discs)
- Minder hitte (xbox stond al bekend als een heethoofd, een rammelende hitteverstokende dvd drive helpt daar niet aan mee)
- SD kaarten vind ik persoonlijk betrouwbaarder als DVD/Blu-Ray schijven

Wat ik mij wel afvraag is hoe ze piraterij gaan aanpakken. Het lijkt mij vrij makkelijk om een SD kaart zo te maken dat de Xbox denkt dat hij legaal is. Ik denk persoonlijk dat je games straks op je account moet aanmelden of dat je een soort serial moet invoeren. Aan de andere kant zul je piraterij toch nooit tegen kunnen houden.

Hoe dan ook lijkt mij dit een hele goede ontwikkeling!
Ik vind het een slechte ontwikkeling qua tijd...

Velen hebben nog maar net een xbox 360 aangeschaft wegens Kinect en dergelijke...
Amper een jaar later zouden ze dan opnieuw een console moeten kopen? Ronduit belachelijk en tegen het principe in van consoles (lange houdbaarheid).
Ik vind het een slechte ontwikkeling qua tijd...

Velen hebben nog maar net een xbox 360 aangeschaft wegens Kinect en dergelijke...
Amper een jaar later zouden ze dan opnieuw een console moeten kopen? Ronduit belachelijk en tegen het principe in van consoles (lange houdbaarheid).
Euh, dat is het risico dat je loopt als je een console koopt 6 jaar(!!!) na release datum?
Ja, maar ook komen de geruchten van een evt. nieuwe console nu pas op gang; zeker de gemiddelde consument en de doelgroep die ze aanspreken met de Kinect is zich daar niet van bewust. En dan nog, een evt. volgende xbox komt pas over een jaar, zo niet langer uit - als mensen nu lol willen hebben, kopen ze nu zo'n ding voor een paar honderd euro, of wat de prijs tegenwoordig maar is.
Die zijn zich dan ook niet bewust dat er een nieuwe Xbox uitkomt. Kinect is gewoon een van de vele dingen geweest om de verkoop van de hardware nieuw leven in te blazen. Zo zijn er al een aantal lineup en naamswijzigingen geweest.
Zo is er een Elite editie geweest, daarna werd de wijziging naar Xbox Arcade en Pro doorgevoerd (weet niet eens meer wat ervoor zat, geloof normaal & premium). Toen kwam de Slim editie (net zoals van alle playstation een kleinere editie uitgebracht is) en Kinect & Move dienen eenzelfde functie -> het opnieuw aantrekkelijk maken van je hardware platform. Ok, bij Move & Kinect zou je nog kunnen zeggen dat ze ook meteen een andere doelgroep targetten, maar dan nog doel blijft hetzelfde. En om nu te zeggen dat de ondersteuning slecht is op die oude generatie. Neuh niet echt, zeker niet in het geval van Sony. Zover ik weet worden voor de PS2 nog steeds games uitgebracht (zeker in Japan). Bij MS blijft het vooral bij online functionaliteit behouden, niet zozeer meer nieuwe content, maar van de andere kant is het daar pas de 3de generatie. De 360 is ook een stuk succesvoller dan zijn voorganger en staat in veel meer huiskamers dus wie weet is dat ook een reden om te zorgen dat er toch de komende jaren nog wat games voor uitkomen.
Waarschijnlijk kun je dat kinect gebeuren ook op de nieuwe gebruiken en is de xbox360 al van 2005, dus het werd weleens tijd voor wat nieuws.
De xbox 360 is er inmiddels al best wat jaartjes hoor, dus om nou te zeggen dat dit tegen het principe in is van consoles...
Hoef je niet te doen, ze zullen ongetwijfelt gewoon support/games blijven uitbrengen voor de oudere consoles, net zoals in de beginjaren van de PS3 er nog aardig wat PS2 games uitkwamen.

Daarnaast, de houdbaarheid van de Xbox en PS3 is al behoorlijk lang, dat je nu pas instapt is meer je 'eigen schuld' dan wijzen naar houdbaarheid.
Console is er dan ook al vanaf 2005...
Ik vind het een slechte ontwikkeling qua tijd...

Velen hebben nog maar net een xbox 360 aangeschaft wegens Kinect en dergelijke...
Amper een jaar later zouden ze dan opnieuw een console moeten kopen? Ronduit belachelijk en tegen het principe in van consoles (lange houdbaarheid).
Je vergeet dat de xbox360 al best wel lang op de markt is ;) Op een gegeven moment is het gewoon tijd voor een nieuwe versie van het apparaat.
De xbox 360 is er al sinds 2005, dat is een houdbaarheid van zeg 7-8 jaar...
Dit ten opzichte van bijvoorbeeld:
NES: 1983
SNES: (7 jaar) 1990
N64: (6 jaar) 1996
Gamecube: (5 jaar) 2001
Wii: (5 jaar) 2006
Wii U: (7 jaar) ergens 2013?

Prima levensduurtje dus. Zeker als je bedenkt dat elke 3 jaar een nieuwe game PC toch wel lekker is als je high end wil blijven. Al met al vind ik het niet verbazend dat het product eens vervangen gaat worden, de concurrent komt ook snel met nieuwe spulletjes waarschijnlijk dus is achterblijven niet echt handig.
Wii U zou medio 2012 uitkomen
Dat slaat natuurlijk nergens op. Console is al sinds 2005 uit. Naa mijn mening zijn ze zelf erg laat met een opvolger. Als je hier een probleem mee hebt had je daar aan moeten denken toen je hem "recent" kocht.
Dus omdat MS een nieuwe doelgroep aanboord met Kinect om zo nog tot verkopen te komen betekent dat je geen nieuw apparaat op de markt mag brengen?
uhh.. waarom zouden ze een nieuwe console MOETEN kopen, je koopt toch een xbox360 om xbox360 spelletjes mee te kunnen spelen.. Dus in jouw ogen is het ook belachelijk voor mensen die een PS2 hebben aangeschaft net voordat de PS3 uitkwam, terwijl de PS2 nu bv nog steeds verkocht wordt..
Je weet dat MS (en Sony, en Nintendo) eind dit jaar of eind volgend jaar met een nieuwe console uitkomen... En zo is het toch met alles? je koopt nu een TV die over nog geen jaar al weer verouderd is omdat er een nieuwe tv is met meer opties..
Dat risico houdt je toch. Bovendien is ie nu spotgoedkoop in vergelijking met de eerste golf consoles...
Xbox 360 is toch al weer een paar jaar op de markt. Als je er onlangs een hebt aangeschaft dan ga ik er van uit dat je bij de introductie van de nieuwe niet gelijk een gaat aanschaffen maar pas in 2014 of 2015. En dan heb je de console toch wel een kaartje of 4. Lang zat lijkt me.
tot 2015 zullen ze nog genoeg games uitbrengen waarschijnlijk, dus je kunt nog genoeg games ervoor halen, de xbox1 kon op live tot 15 april 2010, terwijl hij in 2006 uit de schappen verdween. Met XBConnect geinstalleerd op je PC als proxy kun je trouwens nog steeds zelf over het internet gamen met andere enthausiastelingen.
Nintendo cartridges! Leuk dat die terugkomen. Duurder maar beter te beveiligen dan ceedeetjes.

Ergens is een 6670 wel heel mager voor een nieuwe console. De vorige had een 3850-achtige chip en zoveel sneller is een 6670 nou niet. Jammer, had toch minimaal 6770 verwacht.
Beter? Sinds wanneer? Per saldo is het niet meer dan een data-medium, of dit nu een chip, CD of flashkaartje is, beter of slechter beveiligen doe je er niet mee (de 10/100/1000 in 1 NES/SNES cartridges vergeten?).
de 10/100/1000 in 1 NES/SNES cartridges vergeten?
Waar jij het over hebt is regelrechte piraterij. Ik denk dat men in de eerste plaats het makkelijk thuis kopieren wil ontmoedigen. Er zit een groot verschil tussen een particulier die een jailbreak uitvoerd en schijfjes kopieert en een piraat die valse cartridges produceert en verkoopt. Dat laatste is makkelijker aan te pakken dan het eerste. Cartridges zijn wat dat betreft een uitkomst.
Denk niet dat dat nog veel uit gaat maken tegenwoordig. Slechts een kwestie van tijd voor er een R4 of vergelijkbare oplossing is voor de cartridges. Als de boel te kraken is, zal het niet lang duren voor er een of ander verloop te vinden is waar je gewoon SD kaartjes in kunt duwen. Alles hangt of staat uiteindelijk met de beveiliging. PS3 gebruikt ook gewoon een optische disc, maar de beveiliging houdt nog altijd stand. Piraterij is op dat platform lang niet zo simpel als op de 360, Wii of DS, zelfs niet na het hele rootkey gebeuren.

Kijk maar naar de Nintendo DS. Werkelijk iedereen, zelfs mensen die nog niet eens een PC aan kunnen zetten (bij wijze van), had zo'n R4 achtig kaartje erbij. Met als gevolg dat games niet meer uitkwamen omdat men ze toch niet kocht. En dat is ook helemaal niet aangepakt.
De vorige had een x1900 kaart. Dus de 6670 is een flinke hoeveelheid sneller.
Nee, de xbox had al unified shaders op een procede wat gelijk ligt aan de 38xx serie en een ontwerp wat er ook heel erg op leek. De ps3 daarentegen had nog wel een klassiek ontwerp met z'n 7800GS achtige variant op een vrij lage clocksnelheid.

Op wikipedia staat wel een raar verhaal over de ATi xenon chip, maar daar klopt helemaal niets van.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 9 maart 2012 14:23]

Je kan er alleen zo strak tegenaan programmeren dat je alles eruit haalt, en dat zal je met een 6670 in een niet-gestandariseerde machine echt niet lukken. Als die chip tegen zijn grenzen loopt, kun je nog altijd verkiezen om via programmeertrucjes bepaalde taken terug te geven aan CPU, en op lange termijn lijkt me de rekenkracht daar in combinatie met een bult snel toegankelijk geheugen een betere keuze.
uhhhhh, beter te beveiligen? daarom had je vroeger ook van die copiers, was gewoon een apparaatje dat je bovenop je snes zette, en daarmee kon je elke gehuurde cartridge zelf rippen naar floppies, of gewoon van internet geplukte (of van vrienden verkregen CD's) alle spelletjes weer via floppie spelen.. (behalve als deze een FX chip nodig had, dan moest je een spel hebben waar deze in de cartridge ingebouwd was)
En dan zit je ook met de laadtijden van een floppy te kijken.
tja, maar die waren gewoon acceptabel hoor, was namelijk alleen bij het starten om de floppie in het geheugen van de kopieer te laden..
Ik zou eigenlijk iets verder willen teruggaan, Atari 2600 cartridges !
Daarom mag die Valve-box er ASAP komen van mij, hopelijk motiveert dat andere console bouwers om de hardware wat up to date te houden of eindelijk eens te gaan rommelen met hardware modules zodat de consoles wat langer meegaan. Moet eens afgelopen zijn met die belabberde porten.
Maar de valvebox bestaat al, en dat noemen wij: een PC..

en het lost niets op, aangezien je daar dus exact hetzelfde hebt als met de huidige PC's, je zult als developer rekening moeten houden met oude 'valveboxen' en nieuwe.. en als gebruiker moet je net zovaak een nieuwe 'valvebox' bijkopen als dat je nu dat moet, hell je zult misschien zelfs vaker als een huidige console een nieuwe moeten kopen omdat het daar dan nog ff wat sneller gaat..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 9 maart 2012 13:21]

Ik zie hier wel wat in, in de winkel je schijfje in de muur pluggen om een game te kopen en makkelijk saves en DLC op verschillende xboxen gelijk houden. Piraterij zal hierdoor ook wel opbloeien, tenzij ze een heel ingewikkelde proprietaire stekker doen zodat je hem lastig met je PC kan verbinden.
Waarom zou je nog met je schijfje naar de winkel gaan? Waarschijnlijk download je je game gewoon via je Xbox of PC (als het een standaard formaat kaartje is) via een webstore van Microsoft ;)
Daar gaan de winkels echter nooit aan meewerken. De winst op een kale console is voor de winkels al extreem laag (paar euro per console). Ze hebben echter wel meer omzet op de games die ze verkopen. als ze straks alleen maar een hardware outlet worden gaan winkels geen xboxen verkopen, omdat het ruimte inneemt en geen cent opbrengt. Daar moeten ze ook nog rma afhandelingen voor gaan doen, ofwel het kost ze dan geld. Geen xbox in de winkel is voor Microsoft geen handel en daar zijn ze dus van afhankelijk.

Fysieke games kunnen er nog niet uit, ze hebben namelijk verkooppunten nodig om hardware te verkopen en geneog mensen hebben geen optie tot het downloaden van games. Als ze die uitsluiten beperken ze hun eigen inkomsten.

@TunefulDJ_Mike
En nog minder sales door beperkte verkooppunten. Mag hopen dat je dit sarcastisch bedoelde.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 9 maart 2012 15:30]

en de eerste Microsoft store is geboren :)
Hoezo met je disk naar de winkel? In dat geval zal de verkoop in winkels hoogstwaarschijnlijk worden gereduceerd tot het kopen van vouchers met krasbare codes.

Mensen zonder (goede) internetverbinding zullen dan met een workaround aan hun games moeten komen.

Overigens betwijfel ik dat ze dit voor de eerste generatie zullen doen, wellicht voor de "slim" variant (hoewel de xbox classic support nagenoeg op de release date van de 360 werd gestaakt).
Dan moeten ze een eigen standaard ontwikkelen en behouden, en maakt het apparaat alleen maar duurder om te fabriceren. En verloopjes zijn zo gemaakt. Het zal eerder zijn dat ze gewoon usb-sticks inkopen met controllers met een eigen, gelockte ID. Als iemand daar een exploit voor vind kun je hem zelf dan net zo snel omzeilen. De geldigheid van je DLC is trouwens gewoon gekoppeld aan je LiveID, tenzij je dit specifiek zelf gaat instellen, wat niemand doet.
Hoe zit het dan met iedereen kwa games? Moeten we straks opnieuw onze games kopen (zie Playstation Vita verhaal) of krijgen we nadat we "bewijs" hebben geleverd een download van de game, van Microsoft?

Het is ansich best een goede ontwikkeling (geen geluid van de disc drive meer en de games ZOUDEN een klein beetje sneller geladen worden) maar als we opnieuw onze games moeten kopen, of een vergoeding voor moeten betalen, voorspel ik niet veel positieve reacties hierover.
Laatste generatie consoles is het schijnbaar steeds normaler geworden dat consoles backwards compatible zijn, maar ik zie het niet als verplichting van de consolebouwer. Tuurlijk is het leuk dat je maar 1 console nodig hebt, maar voor je oude spellen heb je de oude console toch gewoon?
misschien is het geen verplichting van de consolebouwer, maar laat ik het zo zeggen, als de nieuwe console geen oude games van oudere consoles kan afspelen, maar een andere kan dat wel, dan zal mijn keuze waarschijnlijk eerder voor die andere gaan..
Het aanbod is namelijk een stuk groter (zeker in het begin) EN oude games zijn vaak minstens zo leuk als die nieuwere (zeker als ze fatsoenlijke enhancement toevoegen, kijk bv naar het verschil van die brakke PS1 emulatie die in de PS3 zit in vergelijking met de PS1 emulatie die je op de PC hebt, wereld van verschil en geen aparte HD-release nodig...
Maargoed ieder zo zijn ding...
Dus:

A ) Je kan je oude spellen niet meer spelen of moet ze opnieuw kopen op een SSD
B ) Ze beginnen wederom een nutteloos intiatief tegen piraterij
C ) Langzaam maar zeker richting digitale distributie zodat je piraten gelijk af kunt sluiten
D ) ....
E ) Profit?

Support voor beide zou beter zijn, en optisch en SSD, geef je klanten de keuze.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 9 maart 2012 12:18]

B ) Ze beginnen wederom een nutteloos intiatief tegen piraterij
Nutteloos? Ik weet het niet hoor. Het zal allesinds toch veel moeilijker worden.
Denk je? De 'cartridge'-interface hebben ze zo uitgevonden, de evt. encryptie ook, en dan heb je ineens een 2 TB cartridge met alle spellen erop.
Waar baseer je die aanname op? High-speed logica (Ghz) is verdomd lastig, zelfs voor bedrijven als Microsoft. Interfaces op die snelheid zijn niet 1-2-3 nagebouwd. Je ziet ook niemand die een "gekopieerde" NVidia kaart verkoopt. Encryptie kan op hardware nivo (dat gebeurt al in de huidige XBox). En als de nieuwe XBox simpelweg alle cartridges weigert met 2+ games erop, dan zijn die 1000-in-1 cartridges bij voorbaat dood.

[Reactie gewijzigd door MSalters op 9 maart 2012 16:03]

keuze? het is een console, geen PC.
Wat wil je nou horen?
Ik wil spellen spelen op mijn tv die er beter uitzien dan op de huidige 360.
wat maakt mij het medium nou uit? Ik hou me totaal niet bezig met piraterij.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 9 maart 2012 13:38]

zeg maar dag backwards compatibility!

Zolang er ook maar 1 xboxgebruiker niet aan het net hangt, zal er nooit 100% digitale distributie zijn en blijf je dus altijd met retailkanalen zitten. Wat het medium voor de retail ook wordt zullen we wel merken. Het idee is niet verkeerd om met SD achtige kaarten te gaan werken die met snel overdracht van data opereren.

Mensen hier ooit gehoord van de Famicon? Die snes cartridges werden 1,2,3 gekopieerd op A-disk toendertijd.
Die retailkanalen zijn alleen maar gunstig voor de consument.

Grote games = retail (op disk, sd-card, cardridge etc etc)
Kleine games = digitale distributie
Goh, waarom ook niet. Het enige nadeel is natuurlijk voor de 'piraten', die kunnen hun games zelf thuis niet kopiëren (voorlopig dan toch). En de mensen die hun console als mediaplayer willen gebruiken.

Het is wel duidelijk dat hiervoor gekozen is met het oogpunt op piraterij. Is piraterij op de 360 dan zo groot?
Nee hier is voor gekozen om de kosten van de console te drukken om meer afzet te creëren. Winst wordt gemaakt op de spellen.
Ja want je kan straks geen externe dvd op aansluiten om je oude spellen te spelen.
De Famicoms zijn gewoon de originele NES en SNES, die drives werden er ook voor geproduceerd, en er waren ook gewoon games op uit van ontwikkelstudio die geen geld had voor cartridges. feitelijk kon je van een famicom opwaarderen tot complete homecomputer van die tijd, en verdwenen er feature connectors van de latere revisies, omdat feitelijk niemand ze benutte.
Bij microsoft zijn ze echt gek als ze er geen BD drive indoen, alleen omdat ze die license gelden daarvoor niet willen betalen. Zolang films etc nog niet 100% gestreamd worden moet een console gewoon de meest up-to-date discdrive hebben, anders heb je er niks aan in je woonkamer en moet je altijd nog een extra apparaat aanschaffen om je films/series te kijken....

En wat moet ik me voorstellen bij soldi-state 'dragers'? Gaan we weer a-la SNES werken met cartridges, waarbij dat nu allemaal mini-ssd's zijn ofzo?

[Reactie gewijzigd door Evil_king op 9 maart 2012 12:30]

Waarom moet die er af-fabriek ingebouwd zitten? Als de prijs van de console omlaag kan door het niet toevoegen van een BluRay drive, is dat voor zowel MS als gebruikers een win-win situatie. Er zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon een externe drive aangeboden gaan worden voor hen die die drive alsnog willen hebben voor films. Zij die al een (betere) HDDVD/BluRay speler of HTPC oid hebben kunnen dus voor minder geld een console kopen - zij hebben die BR speler helemaal niet nodig.
Meer afzet voor MS omdat de console goedkoper is (een van de verklaringen waarom de Wii ook zo lekker ging), en meer afzet betekent meer winst; de echte winst zit op de spellen. En niemand koopt voor 250 euro een console om daar maar één spel op te spelen.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 9 maart 2012 12:39]

My name is nobody, tnx.

Maar klopt wel, heb wat meer voor mijn console betaald.
Achteraf wel meer games bijgekocht
Maar ik heb toen wel voor de PS3 gekozen vanwege de BR.
En kan gerust stellen dat hij meer films heeft gespeeld dan games.
ik zie deze voordelen: - Geen lawaai
- Geen RROD (fingers crossed)
- Niet meer langdurig laden met Discs
- Compacter
- simultane launch dag, als uitgevers daarmee akkoord gaan.
- geen disc/hoesje vervuiling.

Bill Gates mening over optische media.
"For us it's not the physical format. Understand that this (bluray) is the last physical format there will ever be. Everything's going to be streamed directly or on a hard disk. So, in this way, it's even unclear how much this one counts."

http://arstechnica.com/old/content/2005/10/5445.ars

mbt oude 360 games, die zul je dan van xbox live moeten kopen net als nu voor games voor de originele xbox
De RROD had niets, maar dan ook niets met de aanwezige optische drive te maken, maar alles met de oververhitte GPU.

Het soms niet simultaan launchen van spellen heeft ook al niet te maken met de fysieke discs, maar draait vaak om marketingtechnische redenen.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 9 maart 2012 14:34]

Grappig, we gaan nu weer terug naar ouderwetse cartridges op consoles dus.

Eerst de psvita die van UMD naar flashkaarten gaat, en nu dus blijkbaar Microsoft met de nieuwe Xbox ook.
ik moest meteen aan de ouderwetse nintendo cartridges denken :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True