Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Microsoft heeft een update voor de Xbox 360 uitgebracht die het probleem met verkeerde kleuren in de interface en games moet verhelpen. Dit kleurprobleem was er met de vorige update ingeslopen. Ook zou de update een en ander versnellen.

Volgens Larry Hryb, Xbox community manager, moet de fix van het kleurprobleem in het dashboard van de console na de update direct zichtbaar zijn. Dezelfde fix is ook verstrekt aan partners bij apps in Xbox Live en deze zouden in de komende maanden met verbeterde versies komen. De systeemupdate is  een verplichte oefening volgens de Microsoft-woordvoerder op Major Nelson.

Gebruikers klaagden na de vorige update, waarmee de Metro-interface voor Xbox 360 geïntroduceerd werd, over een afgenomen kleurverzadiging en een hogere zwartwaarde. Uit onderzoek van Digital Foundry bleek dat de 'Limited RGB'-instelling in de console na de update niet alleen voor filmmateriaal gold, maar ook voor de interface, games en overige videocontent. Het zwart zag er hierdoor grijzer uit, terwijl de kleuren niet de juiste intensiteit kregen.

Hryb maakt in zijn posting geen melding van het probleem dat het afspelen van video's buiten de Zune Marketplace beknot is tot een resolutie van 720p. Zune-videocontent kan wel in 1080p afgespeeld worden.

Xbox 360 kleurprobleem verholpen met nieuwe systeemupdate

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Vanavond maar even updaten dan. Moet zeggen dat het me nog niet echt was opgevallen, maar zoveel speel ik nu ook weer niet. Als alles ook nog eens wat sneller werkt is dat alleen maar mooi meegenomen.
het gaat ook niet om games, maar om videos die worden afgespeeld. (of bedoelde je dat met spelen?)
Het gaat juist OOK om de games...

"Uit onderzoek van Digital Foundry bleek dat de 'Limited RGB'-instelling in de console na de update niet alleen voor filmmateriaal gold, maar ook voor de interface, games en overige videocontent."
Heeft Gears of War hier ook last van?

Ik vond de game altijd al zo bruin en flets aandoen..
Nee, da's onderdeel van de manier waarop het spel is ontworpen. Dat uiterlijk is expres gekozen om het spel meer immersive te laten zijn. Mooi is het niet echt, maar het ademt wel een sfeer uit die bij veel mensen in goede aarde valt.
Dit kleurprobleem was er met de vorige update ingeslopen.
Nou, nou, ingeslopen? In de betas was dit al aangegeven vanuit de community. Ik vraag me alleen af waarom ze uberhaupt iets hebben gedaan met de kleuren.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 16 februari 2012 15:31]

Eindelijk, heb urenlang zitten klooien omdat ik icm forza4 de kleuren totaal niet vond kloppen op m'n 42" TV. Lag het dus gewoon aan MS 8)7. Achja, even settings resetten dus en kijken hoe het eruitziet nu. :)
Ja, de XBox console heeft na de update een blauwe kleur in plaats van een groene.
Dat sommige mensen dit zien, het is niet te geloven haha!
Daar verbaasde ik mij ook over. Je zal toch niet twee systemen naast elkaar hebben staan waar dat uit blijkt...
Dat heeft te maken met de gevoeligheid van de zintuigen en de geest. Bij sommige mensen zijn die gevoeliger dan anderen. Helaas zijn de meeste mensen alleen maar bezig om hun zintuigen en geest verder afstompen. Het is geen toeval dat jongeren nieuwe dingen "heftig" noemen. Ze zoeken steeds hardere prikkels om dezelfde sensatie in stand te houden. Wat ze feitelijk doen is hun geest in het zelfde tempo afstompen. Daarom zie je dat tast, reuk, smaak, gehoor en ook kijk steeds minder subtiel worden. Het niet toevallig dat bas steeds harder moet worden, schermen en kleuren feller, er steeds meer smaakversterker in het eten wordt gestopt. Er is zelfs een weerzin tegen mensen die gevoeliger zijn ontstaan. Toch is dat niet slim, want een blijvend geluksgevoel is in grote mate afhankelijk van de gevoeligheid van de geest. Harde prikkels laten ons leven in een wereld hoogtepunten en dieptepunten. Waar dat in toe leidt kan je goed zien bij iemand als Whitney Houston. Alles hebben en beleven en nog in ellende ten onder gaan.
Je bent heel goed in het herhalen van één van de moderne (semi-politieke) fabels. Je zit er alleen een beetje naast. Het heeft namelijk helemaal niets te maken met afstomping, maar met de ontwikkeling van cultuur, die nu toevallig een tijdje naar wat meer spektakel toe is gegroeid, dat draait vanzelf weer om, waarna men weer naar subtiliteit gaat zoeken.

Leuk verhaal, jammer dat er geen fluit van klopt. In dit geval is de verbazing vooral veroorzaakt door de verkeerde keuze van een afbeelding bij dit artikel. Als de afbeelding op volledige grootte was geweest, was het wel verschil wel beter te zien geweest.

Zie hier maar; http://www.eurogamer.net/...dash-borks-video-playback

Figuren als Whitney Coketon hadden we 50 jaar, 100 jaar ,150 jaar, 1000 jaar geleden ook. Is niets nieuws aan.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 16 februari 2012 16:20]

Zeker hebben wij die mensen altijd gehad. Er zijn altijd grovere en gevoeliger mensen geweest. Ook al is er duidelijk een verandering gaande, dat wil niet zeggen dat daarmee de individuele verschillen verdwijnen of kleiner worden. Ik beschrijf slechts het effect van harde prikkels op de mens, en waarom bepaalde mensen dingen waarnemen en andere niet.
Dan zou ik je adviseren je eigen stukje nog eens na te lezen, want wat jij zegt, heb je net toch echt niet gedaan.
Iets wat ik nooit vergeten ben is wat mijn middelbare school geschiedenisleraar zei: men had al teksten uit de Egyptische oudheid gevonden waarin men klaagde over de jeugd.

Ofwel, klagen over de jeugd is iets wat al duizenden jaren normaal is.

En ook ik zal ongetwijfeld later gaan klagen over de jeugd :)
Zo, dat is er uit Magalaan, zat al een tijdje dwars hè!
Ontopic: heeft behoorlijk lang geduurd voordat dit verholpen werd. Het zou toch een vrij simpele fix moeten zijn lijkt me.
Je moet gewoon weten waar je naar zoeken moet.
Vroeger was ik ook bestand tegen Tearing,Sample Aliasing en temporal aliasing.
Nu dat ik wat in 3D heb zitten knutselen vallen die dingen gewoon op.

En pc gaming wil ook wel helpen.
Als iets wat geel hoort te zijn ineens meer naar oranje nijgt valt dat iederen toch op, deze screenshot is maar een voorbeeld maar als het om iets gaat wat altijd in beeld is zie je toch echt wel kleurverschil...

Ik heb trouwens nergens last van maar ik weiger dan ook up te daten naar die nieuwe interface ;)
Dit screenshotje is ook verkleind en een beetje een verkeerd voorbeeld. Het viel vooral op bij scenes met wat meer duidelijke kleurovergangen, waar het verschil wel irritant groot was soms. Het is gewoon een stom gekozen plaatje voor bij het artikel.
je moet wel aardig slechte ogen hebben om het niet zien, als je een PC/PS3 hebt op hetzelfde scherm moet je eens schakelen tussen video (je ziet het direct)
Kennelijk heeft mijn monitor ook een kleurenprobleem want ik zie vrijwel geen verschil tussen beide plaatjes...
ga naar Control Panel - > Display en klik dan op Calibrate Color links

Het zou zomaar kunnen dat je door een verkeerde monitor instelling geen/weinig verschil ziet. Ook zou het kunnen dat een dynamische kunstmatige contrast verhoging instelling in je monitor roet in het eten gooit. Hopelijk kan je nog wennen aan "kleurechtheid" en ben je nog niet verpest door kunstmatige kermiskleuren.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 16 februari 2012 15:42]

Vraag me af waarom de fix zolang geduurd heeft.
Wel leuk dat veel mensen dit verschil ook al niet zien, op een 40" monitor is het goed te zien.
Ik zie het verschil zo wel, maar als ik ze los van elkaar met een tijd ertussen zag (zonder dat ik wist dat er iets anders was) had ik het verschil niet opgemerkt gok ik.
Net geupdate, zie geen verschil.
Video stream via mediacenter is soepeler geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True