Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Microsoft heeft aangegeven dat er op de E3 van dit jaar niet over nieuwe Xbox-hardware gesproken zal worden. Daarmee volgt Microsoft concurrent Sony, die al eerder liet weten geen nieuwe console aan te kondigen tijdens de gamebeurs.

Xbox 360 RondjeEr gaan al maanden geruchten over een nieuwe Xbox en de algemene verwachting was dat Microsoft de E3, die begin juni in Los Angeles plaatsvindt, zou aangrijpen om de nieuwe console aan te kondigen. Microsoft-woordvoerder David Dennis maakt daar via een e-mail een einde aan. "Er wordt tijdens de E3 van dit jaar niet over nieuwe Xbox-hardware gesproken en ook niet op een ander moment binnenkort", stelt Dennis in de mail. "Voor ons staat 2012 geheel in het teken van de Xbox 360 en het is het beste jaar ooit voor de console", vervolgt de woordvoerder. Volgens Dennis is de Xbox 360 in het afgelopen jaar beter verkocht dan andere gameconsoles en ook beter dan alle op een tv aan te sluiten apparaten als dvd-spelers. Sony liet begin januari al los dat er geen nieuwe PlayStation wordt getoond op de E3 van dit jaar.

Naast geruchten over het moment waarop Microsoft de nieuwe Xbox zou aankondigen, zijn er ook vermoedens over de samenstelling van het nieuwe apparaat. Zou zou de console niet langer over een diskdrive beschikken, terwijl er tegelijk geruchten zijn dat de console juist een blu-ray-speler krijgt. Verder zou de console uitgerust worden met een Radeon HD 6670 die, in tegenstelling tot de desktopvariant, gefabriceerd wordt volgens een 28nm-procedé. De gpu kan daarmee overweg met gddr5-videogeheugen en ondersteunt DirectX 11, 3d-output en 1080p-uitvoer. Voor de processor zou Microsoft opnieuw in zee gaan met IBM en zijn PowerPC-ontwerp, al gaan er ook geruchten dat de nieuwe Xbox de ARM-architectuur gaat gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Er was pasgeleden een zeer goed uur durende video ergens te vinden over waarom console gaming langzaamaan minder gaat worden. Ik heb helaas niet hier de link liggen maar het was een soort van spreadsheet presentatie. Veel cijfers en de komt van emerging markets als gevolg van mobile gaming. Het wees uit dat de top gaming bedrijven niet langer meer de traditionele mark van Sony, Microsoft en Nintendo zijn maar iOS en Android en co. Qua revenue valt daar meer uit te halen.

Anderzijds denk ik dat consoles altijd een vraag vervullen. De vraag is alleen of het nog loont op langere termijn om consoles te ontwikkelen terwijl mobile gaming die markt kreupel slaat. Misschien is het dan handiger om terug te stappen naar spellen voor PC's waarin niet veel geld ind e developing en productie van gamesystemen moet worden gestoken. Just a though thou, nothing more. Games ontwikkelen voor verschillende PC hardware is immers ook niet goedkoop.

Wel is het zo dat Consoles nu al hopelijk qua hardware en graphics achterlopen op de gemiddelde PC, laat staan de high end PC's. Dit zal iig betekenen dat het komende jaar de PC verkoop verder zal stijgen als gevolg van gamers die PC's willen hebben.
Dan moeten er wel games uitkomen voor de PC die ook de moeite waard zijn om te upgraden. In mijn ogen is dit nou niet echt heel erg het geval. Maybe voor de nieuwe C&C ofzo, maar verder zie ik nog steeds weinig reden. Als ik zie dat Quantic Dream met die mooie techdemo is gekomen (Kara), dan ben ik wel benieuwd wat voor game daaruit komt. Naughty Dogg met The Last of Us, en zo zijn er nog wel meer titels op komst die ervoor zorgen dat console gaming nog levend is en grafisch nog eigenlijk niks mis is.

Vroeger was ik ook echt van het upgraden om de 2 jaar van mijn PC. Sinds consoles langer meegaan en eigenlijk maybe op bepaalde vlakken achterlopen maar op content juist voorop lopen, is de PS3 nog prima voor mij! Heb zelfs het gevoel dat er nog genoeg mee gedaan kan worden, en wil ook het maximale uit mijn geld halen. Laat Sony en ontwikkelaars daarom ook het maximum uit de console halen voordat ze het laten voor wat het is.
Dan moeten er wel games uitkomen voor de PC die ook de moeite waard zijn om te upgraden. In mijn ogen is dit nou niet echt heel erg het geval.
Niet? Ik noem een Battlefield 3, Skyrim, The Witcher 2 en Mass Effect 3. Stuk voor stuk grafisch zware spellen die er goed uit zien en ook zeer goed verkocht hebben.
En het met het maximum uit consoles halen is men druk bezig. Er komt met enige regelmaat nieuws voorbij van ontwikkelaars die consolegames uitstellen omdat ze tegen de geheugenlimieten van de consoles aan lopen...
Unreal Engine 3 is over het algemeen totaal geen zware engine, en ik draai Mass Effect 3 makkelijk op mijn overgeklokte Q6600+ 4GB ram+4870 1GB.

Voor die paar games die ik ook op mijn console kan spelen ga ik niet mijn pc voor upgraden. Battlefield 3 speelt heerlijk op de PS3, en heb geen moeite met het feit dat er geen 64 man te vinden is. Ook helpt een beetje goede tv wel en zal de beeldkwaliteit verbeteren.

Ik wil hier geen flamewar beginnen, maar ik irriteer me een beetje aan die reactie van pro pc gamers dat er niks anders als reactie (graphics) naar voren komt en meer niet. Feit dat je maar een paar games noemt die je op 1 hand kan tellen en niet eens de moeite waard voor zijn om je pc voor te upgraden (Battlefield 3 eventueel wel) zegt voor mij al genoeg.

Ik zou ook niet weten wat ik zonder die top games op de console zou moeten eigenlijk. Wat maakt Apple anders eigenlijk 1 van de beste smarthphone fabrikaten als Tablet fabrikant?....precies: content en niet omdat ze super hardware hebben met Quad-Core CPU of 1,5 GB ram.
sound effects die weg worden gelaten, bewegingen van characters die weg worden gelaten, Maps die veel kleiner zijn, Gebouwen die eigenlijk in horen te storten en dat niet doen, minder spelers in een game, updates en patches die veel langer duren dan normaal omdat ze door MS/Sony getest moeten worden

patching voor console kost extra geld omdat MS/Sony het moeten testen = minder patches
geen mod ondersteuning geen map creation tools


de lijst is lang en word alleen maar langer

allemaal dingen waarbij de console innovatie tegen houd
vind je het gek dat de PC gamers het niet leuk vinden |:(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 16 maart 2012 14:00]

Dan mag je mij vertellen hoe je aan die dingen komt die volgens mij worden ''weg gelaten''? Ik doel dan meer over Sound effects en character bewegingen, want op die dingen hoeven consoles niet in te boeten namelijk.

Patches duren langer? Misschien zijn er ook minder nodig omdat het dedicated machines zijn. Misschien juist een slechte eigenschap dat er op de pc zoveel patches moeten uitkomen. Een systeem als een console moet toegankelijk zijn voor iedereen. en hoeveel gamers zitten nou werkelijk echt zelf maps te bouwen? Die ondersteuning kan er namelijk wel zijn, kijk maar naar Unreal Tournament 3 op de PS3. Met de Tools op de PC kan je maps en alles maken. Dit is overigens een keuze van de ontwikkelaar zelf en geen beperking.

Leuk die argumenten, maar dat maakt BF3 op de PS3/360 namelijk niet minder leuk.... |:(
toch wel kijk bijvoorbeeld naar de laatste Transformers game er waaren 2 behulpzaame transformers die als hulpjes werkte die worden door ram limitaties weg gelaten in de nieuwe game

zelfde geld voor skyrim sound effects worden constand herhaalt voor 1 persoon dit hadden er veel meer kunnen zijn maar ja console heeft zijn limieten he

patches duren gewoon langer dit is een feit kijk naar battlefield 3 er moet konstand gewacht worden op MS en Sony die eerst de patches willen testen dit heeft DICE(game dev team) ZELF gezecht

het zijn geen argumenten maar feiten dat jij dat links laat liggen zecht genoeg 8)7
oost indiesch blind/doof heet zoiets
Of gewoon mieren neuken over bepaalde aspecten die in mijn ogen het minst belangrijk zijn. Hoelang duurt een patch nou voor de PS3 of PC? Je kan het niet vergelijken omdat de PC uberhaupt meer patches krijgt over het algemeen. Zijn patches per definitieve altijd positief? Misschien moet je het eens omdraaien...waarom zijn al die patches nodig op de PC?...bedenk dat eens. En liever dat Sony/MS het nog moet testen dan dat Dice de patch released en de game er nog meer mee verkloot, wat op de pc vaker het geval is namelijk.

Mag ik je bronnen over Transformers dan? Blijkbaar stoor jij je echt aan de minst belangrijke dingen dan de gemiddelde gamer. Laat me raden, je hebt zeker ook een Android toestel in plaats van een iDevice?
Zoek ff op tweakers zelf dan kom je het vanzelf tegen over de nieuwe transformers game
was deze week nog een nieuws bericht over

wat betreft dat patch verhaal heb ik je al de reden gegeven
een patch kan veel sneller uitkomen op de pc waardoor het spel alnsog veel beter werkt dan op de console en vaak heb je ook een groep mensen die de patch alsnog kunnen maken ook al is deze niet officieel ook iets wat consoles missen

minst belangerijke dingen?
hoe kan content dat niet in een game zit en dat expleciet weg is gelaten een gamer nou niet intreseren

omgekeerde wereld als je het mij vraacht |:(
maar ja dat kan ik wel begrijpen voor een console fan die iedere game op matige kwaliteit er mooi vind uitzien

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 16 maart 2012 23:54]

Ik heb het idd gelezen, en tja die dingen heb je soms inderdaad maar de vraag is hier ook of het echt console limitaties zijn en niet gewoon met de engine te maken heeft. En dat heeft niks te maken met het feit dat het op de UE3 draait.

Over dat patch verhaal draai je in mijn ogen er nogal omheen. Je beantwoord de vraag niet eens of patching per definitieve altijd positief moet zijn. En waarom hebben de console versies nu direct weer een patch nodig? Ik kan me niet herinneren dat het zo langzaam gaat met de patches. En patch laten maken door een groep mensen, wat je al aangeeft niet official is, is veilig voor de consument wil je zeggen? Totaal niet gebruiksvriendelijk namelijk. Alsnog denk je niet echt na over deze zaken en wil jij alles alleen sneller zien.

Je komt ook echt maar met 1 game als argument en denkt meteen gelijk een wereld feit te hebben en de nieuwe geleerde te zijn. Je hebt 1 game en zit meteen als een happy dog te stuiteren achter je pctje omdat je iets hebt gevonden om te zeiken ;-).

Misschien moet je toch maar eens komen kijken bij mij thuis, want zo matig zit ik er niet bij en ik durf te wedden dat je niks hebt om te vergelijken! 1 ding wat ik al merk: je kijk en denkt niet verder dan je neus lang is, laat staan logisch...
Juist op de consoles hebben de laatste jaren innovaties plaatsgevonden: Wii-controller, Move en Kinect. Het PC-platform kan niet op eigen benen staan en de consoles wel. Tijd om de stekker uit de Coma-patient te trekken?
Mass Effect 3? Zwaar? Mass Effect 3 is even zwaar als Mass Effect 2, want kwa grafisch is er in praktijk niet veel veranderd. De meeste PC's hebben geen enkel probleem om dit te draaien.

M.a.w, een PC dat ME2 kon draaien, kan perfect ME3 draaien. Zie het effect dat de games de laatste jaren gewoon bijna niet grafische beter kunnen worden, omdat men tegen de limieten aanloopt.

BF3 -> PC 64 speler, Consoles -> ... yep, enorm beperkt.

Skyrim, sorry man, maar dit is quasi een kopie van oblivion op grafische gebied. Is geen spel dat een 2 jaar oude PC moeite mee heeft hoor.. En dat op full 1080p resolutie, wat de console versies gewoon niet aankunnen voor al die games dat je opnoemt!
Dat zijn van die onderzoeken met resultaten die je altijd zal hebben, mobile games is iets relatiefs nieuws, smartphones zijn een aanhoudende modegrill voorlopig. Daar is snel geld te verdienen. Consolegamers doen gemiddeld toch iets langer met een apparaat en hun spelletje.
quote: Jay47;
Ja misschien voor de codecs maar Blu-ray is toch echt van sony en nog wat andere bedrijven
Blu-ray is ontwikkeld door meerdere bedrijven maar Sony is nu de eigenaar. Blu-ray is van Sony. Als Microsoft een blu-ray speler in een apparaat stopt dan moet Microsoft per verkochte apparaat geld afdragen aan Sony, dat geldt ook voor blu-ray schijfjes (Sony verdient ook geld aan iedere verkochte bespeelde/onbespeelde blu-ray schijf).

In iedere Sony laptop zit Microsoft software dus omgekeerd zal het ook geen probleem zijn.
Blu-ray is van Sony.
Hoe kom je daar bij, de Blu-ray Disc Association is de huidige licensiehouder, en verdeelt het licensie geld onder de aangesloten patenthouders. Dat is deels ook Microsoft (oa doordat hun VC-1 codec onderdeel is van BR standaard).
Grappig genoeg is Crysis 2 grafisch de beste game zover voor de 360, een console van 7 jaar oud.. (mijn mening maar ook die van vele anderen) Als nog, mooier op PC idd.

Is de PC superieur qua hardware? tuurlijk. Echter, de PS3 heeft een Cell processor die het in theorie (nog steeds) heel wat beter zou moeten doen dan de meeste quad core's vandaag de dag. Dus ook heel wat meer rekenkracht dan dat de gemidelde Nederlander thuis heeft staan. Waarom is dit nog niet benut? Wat denk je van brakke support en weinig developers kennis? De ontwikkelingstijd, en de hoeveelheid geld erachter? De architectuur is zeer complex, en niet te vergelijken met de meeste processors. Er bestaan tot zover ook geen games op de PS3 die de rekenkracht compleet benutten. 360 idem dito.

(klein beetje over Cell @ de engelse wikipagina)
'In November 2007, Fixstars Corporation released the new "CVCell" module aiming to accelerate several important OpenCV APIs for Cell. In a series of software calculation tests, they recorded execution times on a 3.2 GHz Cell processor that were between 6x and 27x faster compared with the same software on a 2.4 GHz Intel Core 2 Duo.'

Voor zowel de Cell en multi-cores CPU's is brakke support. De lijst van quad core ondersteunende games op de PC is ook erg gering, dan te bedenken dat er al gigantisch veel hardware in PC games ondersteund wordt, moet daar ook nog tijd voor worden ingestoken.

Mensen moet ook inzien dat OPTIMALISATIE erg waardevol is. Wat nou, als het team van Crysis 2 voor de 360, die met de kennis van zoveel eruit halen als mogelijk, zich compleet kon richten op de PC (met maar 1 hardware model super high-end in het hoofd?) Waarschijnlijk was de game er nog mooier gaan uitzien vergeleken met de exemplaren in de winkel. Misschien zelfs een andere engine. Dat is ook het probleem met PC gaming, zo veel zooi mogelijk tegelijkertijd ondersteunen dat je niet meer tijd over hebt om alles eruit te halen voor de op dat moment nieuwste hardware. PC gaming had al verder kunnen zijn, ongeacht consoles of niet.

En zolang dat verschil niet is bereikt ga ik niet upgraden, laat ze maar echt monster verschil maken. Ik speel BF3 voluit maar het verschil met de 360 kan nog steeds veel groter. Bovendien boeien graphics me wel het minst, als gameplay, besturing, verhaallijn en originalteit maar bovenaan staan. Hoe moet ik anders in een game 'wegdromen'.. met het grafische plaatje? Geloof me, dit vervelt na 5 min bij de meeste mensen.
Misschien moet tweakers lid: firest0rm dit maar eens lezen.
3/4 jaar? Ik weet het niet hoor maar de 360 is alweer 7 jaar oud. Het wordt hoog tijd dat er nieuwe consoles aan komen, PC hardware is inmiddels al ver voor de zwaar verouderde ps3/360 hardware.
Is dat erg? De spellen zijn nog steeds leuk op de Xbox/PS3. Niet iedereen heeft altijd behoefte aan de beste graphics of zaken als 3D. Het is niet voor niets dat veel mensen gamen op een iPad of zelfs op de Wii.
Is dat erg? JA!

Zoals Stevy zegt, zit de PC intussen al jaren voor op de graphics dat de PS3/360 kunnen tonen.

En toch zitten we constant op de PC markt, games te krijgen, waar een 3 of 4 jaar oude grafische kaart niet eens deftig moet voor werken.

En de reden is vrij simpel, juist wegens deze Consoles/PC games, wat tegenwoordig 90% van alles games is, worden deze gemaakt voor de laagste versie, namelijk dus de consoles.

Toen men de 360/PS3 uitbracht, was de GPU op de consoles al een generatie achterhaald tegenover de PC's.

Voordeel:

Mensen dienen hun PC's niet te upgraden. Maar dat brengt een nadeel met zich mee, dat de verkoop van high end grafische kaarten daalt. En ik vrees dat over tijd, dat we een vertraging gaan beginnen te zien van de grafische kaarten evolutie, want het word minder "interessant".

Die 10 jaar cyclus voor Consoles is overdreven. Want jammer genoeg beperkt de consoles hun GPU/CPU kracht, ook voor een deel de innovativiteit. Door beperkingen op CPU gebied van de Consoles, kan men bijvoorbeeld niet meer "slimme" AI op het scherm smijten, dan de beperking van de CPU ( voorbeeld: Wargames waarbij men 100de of 1000de troepen heeft, worden vaak in groepen gebundeld omdat men gewoon niet voor iedere troep hun eigen AI voorzien, wat het juist meer realistischer zou maken ).

Neem Skyrim ... de Engine is gewoon dezelfde als zijn voorganger, licht opgepoetst maar dat is het. Kwa inhoud is het meeste in het spel nog hetzelfde, enkel andere opgebouwd, nieuw verhaal, en nieuwe grafieken, maar je merkt dat de developers gewoon niet meer konden doen, dan dat. De NPC's beperken zich tot een voor gedefinieerde rol, en eenmaal uit je zicht, gebeurt er niets meer.

Waardoor als het niet voorgeprogrammeerd is, zal de wereld technische nooit veranderen buiten je zicht. Kom je terug in een gebied, is dat gebied 100% hetzelfde als je vertrok.

Vertaling: Het spel liep gewoon aan tegen de beperkingen van de consoles. En jammer genoeg zijn de PC gamers die dat mee boeten, op dat gebied. De enigste oplossing is de "Mod's" dat men maakt.

Je merkt deze beperkingen in heel wat spelen, alsof ze blijven stilstaan zijn in 2007 of zo. Als je ziet dat men op de console's vaak moeite heeft met 720p inhoud weer te geven ( en zelf naar lagere resoluties gaat -> Halo?! ). Daar zit iedereen met hun mooie 1080p TV...
Ik ben het met je eens dat geen nieuwe hardware eigenlijk voor een grafische stilstant heeft gezorgd, wat zeker aan de PC kant jammer is (vind ik zelf ook). Ergste dingen vind ik dan nog wel Crysis 2, game die er niet veel beter uit ziet als Crysis 1 enkel omdat hij op consoles gereleased moest worden. De opvolger van een game die een nieuwe standaard neerzette, had niet eens standaard DX11 ondersteuning...

Echter geef je geen antwoord op de vraag. Is power dan echt het enige wat belangrijk is in een gaming console?
Op zich waar, maar als je kijkt naar de graphics van Mass Effect 3 dan is het toch jammer. Ik vond het een geweldig spel om te spelen, maar de graphics zijn wel echt slecht als je het mij vraagt.

Nu zullen ze hier waarschijnlijk gewoon minder prioriteit aan gegeven hebben, dus ligt het misschien niet (alleen) aan de 360 hardware, maar desondanks denk ik dat ik het spel nog meer had kunnen waarderen als de graphics ook geweldig waren geweest.
Ik was juist wel onder de indruk van de graphics bij Mass Effect 3. Ik speel het op mijn laptop. En dat is nou niet echt een krachtpatser.

Volgens mij zeggen mensen gewoon dat ze graphics niks vinden als de stijl hun niet helemaal aanstaat. Zelfs wat oudere games vind ik erg goede graphics hebben. Het hoeft daarvoor niet realistisch te zijn.
Volgens mij zijn de system specs sinds mass effect 1 niet gewijzigigd. (Tussen 1 en 2 niet iig) dus dat ligt meer aan de ontwokkelaar. Echter vind ik graphics ook inferieur aan gameplay of story. Speel nog graag mario world voor de super nintendo. Ook vind ik mass effect 1 een leukere en spannendere game dan bijvoorbeeld crysis, hoe mooo die game ook is
De engines zijn er klaar voor, kijk maar naar tech demos van de Unreal Engine, CryEngine3 en Frostbite 2 Engine.
Het is hoog tijd voor een upgrade, dus voor de nieuwe Xbox of de PS4.
Als ze deze E3 geen nieuwe consoles aankondigen is de kans zelfs groot dat er Tablets met betere graphics dan de huidige generatie consoles gaan beschikbaar zijn voor de volgende generatie te koop is.
Ik heb de gevoel dat de PC gamers worden op dit manier benadeeld ,elke nieuwe spel wordt gemaakt met de consoles en dan gestript voor de PC .
Nieuwe console zal ook vooruitgang zijn voor de die hard PC gamers (krachtigere consoles=betere PC poorts)
Juist zwaardere PC ports die krachtigere hardware vereisen. Of dat nou een verbetering is qua sales is nog maar zeer de vraag. In het extreemste geval heb je Crysis 1, waarbij niemand dat spel fatsoenlijk kon draaien toen hij uitkwam.
Heeft niet alleen met graphics te maken. Kijk maar eens naar de verschillen in bv BF3 van de PC versie en de consoleversie.
Ik zie het anders nog zo gebeuren dat de nieuwe Xbox helemaal niet zoveel krachtiger zal zijn.
Krachtiger dan de huidige 360 bedoel je? Uiteraard zal deze veel krachtiger zijn, hoewel dat natuurlijk afhangt van je definitie van veel krachtiger.
Het is inderdaad wel zo dat het niet zulke highend componenten zullen zijn, dat daardoor de prijsstelling voor de doorsnee consument te onaantrekkelijk wordt.
Inderdaad, gezien de prijsstelling die MS zeer waarschijnlijk wil neerzetten, en ook meer gericht op casual/Kinect/Windows Phone/Mediafunctionaliteiten. Ik denk niet dat ze voor ultra-high end hardware gaan, zoals de 360 en PS3 dat destijds wel deden. De geruchten lijken mij dan ook zeer aannemelijk.
Dit geeft Nintendo wel de kans echt terug te komen; Hoe langer het duurt, hoe langer hun WiiU het topmodel zal zijn; Krijgen ze er spellen voor die gamers ook aanspreken en duurt 't nog 2 jaar voordat Microsoft/Sony hun nieuwe spelcomputer uitbrengen, kunnen ze best wel een leuke voorsprong opbouwen.

Die geruchten zeggen trouwens ook niets, wel/geen discdrive, PowerPC of ARM, zo zullen er vast een aantal juiste tussen zitten ;)
nintendo de kans om terug te komen? Die zijn nu aan de top dacht ik?

Dit geeft juist SONY de kans om keihard in te breken en de plannen van microsoft op te schudden. Het is nu juist Sony die achterloopt vanwege de tijdsbestek voordat hun de ps4 gaan uitbrengen...
nintendo de kans om terug te komen? Die zijn nu aan de top dacht ik?
De Wii-markt is compleet ingestort en Nintendo maakt dik verlies nu. Er komen ook bijna geen nieuwe games meer voor uit, of de aantallen vallen in het niet bij de games voor PS3/360.

"Aan de top" zijn ze al een tijdje niet meer en ze zullen flink wat werk moeten verzetten om dat wel weer te komen. Met de WiiU zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 maart 2012 11:56]

"Aan de top" zijn ze al een tijdje niet meer en ze zullen flink wat werk moeten verzetten om dat wel weer te komen. Met de WiiU zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren.
Tsja.... met de Wii zag ook niemand het gebeuren... Tot het zo ver was en de Wii alles en iedereen met vlag en wimpel de onderkant van hun rug lieten zien.

De WiiU is (net als de Wii) bedoelt voor de casual gamer. Laat dat nou het overgrote deel van de console-kopers zijn.
De WiiU is (net als de Wii) bedoelt voor de casual gamer. Laat dat nou het overgrote deel van de console-kopers zijn.
De WiiU is juist ook bedoeld voor de meer hardcore gamers, Nintendo wil die graag terug hebben
Meeste mensen hier hebben zo te zien de E3 niet gezien.

De Wii heeft het achtervoegsel U gekregen, omdat Nintendo wil benadrukken dat de Wii niet alleen voor 'we' is, maar ook zeker voor 'you'. Die groep gamers willen ze graag terugtrekken. Daarom heeft Nintendo op de E3 toegegeven dat ze de coregamers een beetje waren vergeten en ook op de E3 games als Darksiders 2 en Battlefield laten zien.
Alleen was de Wii vernieuwd voor een betaalbare prijs.
De echte vernieuwing is eruit en bij 75% staat de wii inmiddels niet veel meer te doen. Ik verwacht ook niet dat die klantenkring daarom op korte termijn weer zo'n investering zullen doen.
Grappig dat mensen steeds zeggen dat 'xx procent van alle Wii's doet niks meer en staat altijd uit'. Dat is nooit bewezen, dat zijn slechts beweringen.

Het enige wat je kan doen is kijken naar de software sales. En laat de Wii nou meer games per console verkocht hebben dan de PS3 (maar wel minder dan de 360), reken maar uit. Dat terwijl piraterij op de Wii veruit het grootste is in vergelijking met de andere consoles.
Het grappige is dat het bewijs de komst van de WiiU zelf is.
Nintendo meet de inkomsten en de casual markt is verzadigd.
En de hardcore weg gejaagd.
En crossplattform vereis een Regamedesign.

Dus WiiU pakt dat probleem.
het trekt juist crossplatform aan omdat het Xbox360 en PS3 gelijkwaardige ervaring en zelfs meer aankan.
De controler is meer conventioneler op sherm na wat porten intergraal maakt.

Het is zelfs zo dat Xbox360n Kinect en de PS3 move nu wel ook tegen Wii concureerd gericht op datzelfde publiek.
En dus nu met een net zo breed gerichte platform moet komen. En wat bij moet komen kwa reken kracht.

Waar MS en Sony vinden dat ze wat langer kunnen uitzingen zit bij nIntendo wel meer druk om nextgen te leveren.
De Wii boorde een nieuwe doelgroep aan, namelijk toegankelijke spelletjes voor elke sufferd die er was. Vooral de hersentrainer en de Wii Fit waren populair. Leuk voor Nintendo maar zoiets blijft niet, dat is de reden waarom de verkopen instorten voor de games. Een nieuwe Wii U kan opnieuw dezelfde doelgroep aanspreken. Beter zou alleen zijn voor Nintendo om ook weer de echte gamers te voorzien van spellen en graphics.
Het verschil zit hem wel in het feit dat vele Wii kopers zich genaaid voelden. De Wii was echt pure hype. De casual gamer waar men toen over sprak bestaat gewoon niet. Of je speelt video games of je speelt ze niet. De enige die voor de Wii-U zullen gaan zijn de Nintendo crowd. Die zal wel gegroeid zijn sinds de Wii maar vele kopers van de Wii hebben totaal geen affiniteit met Nintendo games.

Ik dacht ook een casual gamer te zijn maar uiteindelijk heeft de Wii me een PS3 doen kopen.
Je kan het ook zo zien een casual of non gamer is een fase net zoals de label noob.
Wat meer zeg wat je ervaring is.
noob blijf je niet als je wat vaker gaat gamen.

Wat meer het geval kan zijn is dat Wii gezorgd heefd dat Nongamers gingen gamen. Deel houd het voor gezien en deel gaat verder en groeien door naar hardcore.

Gamen wordt nu wel geapcepteerd als een volwassen bezigheid.

En dus gaan de 30++ er vaaker wel voor.

En Gamers kunnen nu fijn langer door blijven gamen ver voorbij hun kind tijd.

De Wii laat grote groep proeven aan gamen en sommige pakken dat goed op en willen dan meer. bijvoorbeeld ook wat betere GFX. En minder dat Kiddy zooi.
Vooral omdat deze nieuwe groep al helemaal geen binding heefd met Nintendo IP.

We zitten dus nu in die downhill fase van de Wii.

Daarbij de veel krachtigere HD console vallen al binnen het Wii prijs gebied.
De laatste 2 jaar niet meer zo; Dus tov daarvan terugkomen
Qua totale sales wel, qua softwaresales ook (tot het laatste jaar)... alleen niet qua hardwaresales aangezien de markt al redelijk verzadigd was.

In ieder geval kan je zeggen, terugkomen bij de hardcore gamer. Al ben ik zelf een (zelfbenoemde) hardcoregamer en trots Wii bezitter ;)
Heel veel huishoudens, Hebben een PS3 of Xbox met daarbij een Wii..

Wii klinkt misschien gek. Maar was tot voor kort meest inoverend. Niet meer alleen op je bank zitten of achter een brakke webcam staan. Gewoon een joystick die je in je handen houd en door bewegen van dat ding kan spelen.

Microsoft en Sony hebben andere soort gamers dan de wii. Al hebben vaak Wii gebruikers ook nog een andere consol staan.
Er zijn op dit moment meer dan 90 miljoen Wii's verkocht en nog geen 60 miljoen PS3's of 360's. Dus je kan beter zeggen 'heel veel Wii bezitters hebben daarnaast een andere console' dan 'heel veel andere console-bezitters hebben ook een Wii'.

"Het klinkt misschien gek, maar de Wii was tot voor kort het meest innoverend" het moet niet gekker worden, de Wii is veruit de meest innoverende console: motiongaming was hiervoor nog nooit zo'n groot succes en dat Sony én MS allebei iets hebben gedaan in de trand van motiongaming geeft dat ook aan. Dat klinkt niet gek, dat is gewoon een feit :P en wat mij betreft is Nintendo nog steeds de meest innoverende.
Meer power behoort ook tot innovatie maar daar staat de PC altijd nog voorop.
Motion gaming, het was wel even leuk, maar het nieuwtje is er weer af. In mijn geval ligt de Kinect alweer in de kast. de console is dan wat overblijft en tja, laten we eerlijk zijn, Mario en zijn vriendjes zijn geen byzondere aanwinst meer, ook is de Wii niet zo vooruitstreven op het gebied van graphics, iets dat vandaag gewoon mee telt. ik heb dus ook geen Wii. 90 miljoen Wii's verkocht, hoeveel daarvan worden er nog actief gebruikt tegenover de 60 van de concurentie? die initiele verkoop is niet zoveel zeggend.
De Wii heeft op genoeg voorbij gestreefd en hoewel het grafisch gewoon rommel is heeft dat Nintendo zeker geen windeieren gelegd. Het valt me gewoon hier op hoeveel Tweakers hechten aan power, maar is dat dan het enige wat er toe doet op een console?

Hoeveel Wii's er gebruikt worden kan niemand zeggen, net als niemand kan zeggen hoveel 360's en PS3's er actief gebruikt worden. Hier is ook nooit onderzoek naar geweest. Wat je wel kan zeggen is dat de Wii meer verkochte games per console heeft dan de PS3 (reken maar uit), dus dat er toch waarschijnlijk redelijk wat gespeeld word. En dat terwijl piraterij het grootste is op de Wii.
Vroeger was één van de beste gadgets volgens studie een COD game of Wii maar nu is dat de iPad.
Vind Nintendo innovatie eerder slaan op nieuw HID die uiteraard zeer genre beperkt is.
Als ik tennis of golf of onrailfps wil dan bied dat de Wii aan. Nu de move met PS3.
Maar dat is niet het sucses.
Dat is meer een void opzoeken van nieuwe markt.
En dat is de casual markt die werd niet bediend. En nu richten ze allemaal op die markt.

Dus waar Nintendo inoveerd staat los van casual. Want hardcore games kunnen het ook gebruiken. Maar is de manier van versimpeling en toegankelijkheid.
Tennis kan je in casual manier imple,enteren maar ook als simulator.

Dus het sucses zit hem in gat in de markt te bedienen.

En daarmee ligd de hardware render power nood op een laag pitje want versimpelde casual zijn niet zo gfx hongerig. En dat houd in dat de nextgen uitgesteld is.

Maar de casual zijn geen veel games kopers er is groot deel dat het als gimick kocht en veel Wii vangen stof.
De games sales vallen tov aantal consoles flink tegen.

Dat Nintendo wel met nextgen komt lig daaraan dat ze nu vasual verzadiging merken in games sales en dus de hardcore markt nu wel missen.
En de WiiU bediend beide

Eerst zal dat vooral lijden dat crossplatform nu wel de WiiU mee pakt
sony loopt net niet achter, zo kunnen ze nog ingrijpen als microsoft een goed idee had voor xbox en die ook implementeren
Ik denk zomaar dat microsoft en sony meer van elkaar af weten dan mijn broer en ik van elkaar (de diepste geheimen zeg maar 8-)).

Dus Sony gaat echt niet binnenkort een nieuwe console uitbrengen.

Ik deel de mening dat dit de kans is voor Nintendo. Uiteraard met een maar, want met een console even krachtig als de huidige generatie zal Nintendo niets of nauwelijks een console verkopen. Want waarom dan een Wii U kopen als je al een twee even krachtige machines in je huis hebt?

Dusz als Microsoft het niet gaat doen, dan staat er volgend jaar wellicht een Wii U op m'n slaapkamer :)
Ik denk dat de WiiU meer een upgrade is dan een compleet nieuwe console in de serie. Daarnaast zal Nintendo niet fixen wat niet gebroken is. Ze staan momenteel aan de top met hun huidige strategie. Ik zie dus nog heel veel casual en fitness games op de WiiU verschijnen... :/
Dan blijkbaar de presentatie niet gezien. Het is wel degelijk meer dan een simpele upgrade.
Dat heb ik inderdaad niet. Geen recente althans. Ik heb zelf niets meer gehoord van de WiiU sinds de aankondiging. Zou je een linkje kunnen leveren met welke presentatie je precies bedoelt? Ik ben nu je het zo zegt, best wel benieuwd dan. :)
ik vraag me af of dat zo zou zijn. ik verwacht dat de wii-U toch weer meer richt op het bewegelijk gamen natuurlijk en de wat kinderlijkere games.

ze zullen vast wel veel van die dingen verkopen maar toch weer meer de erge casual gamers denk ik of de gezinnen met jonge kinderen

Ik denk dat ik toch liever rustig op me bed chill met een controller van ps3 / xbox dan een wii of wii-u
Vooroordelen heb je... Als je de E3 hebt gezien, wist je wel beter. De tabletcontroller zal dan wel motionsensors beschikken maar ik weet niet of ze opnieuw hoog gaan inzetten op motiongaming. Vergeet niet dat Sony en Microsoft net zo goed motioncontrolling mogelijkheden hebben (ze worden alleen niet altijd benut).

Nintendo heeft er op de vorige E3 bewust voor gekozen vrijwel alleen hardcore games te showen.
De nintendo Wii kwam gelijktijdig uit met de PS/3, en een jaar na de 360. Het apparaat zelf is inferieur aan de xbox1 en de PS/2.

Het is alleen de userbase en exclusieve titels, en de toegankelijkheid(family gaming). Die innovatieve controller hadden MS en Sony zo van de tafel kunnen vegen door een imitatie ervan met een ontvanger op USB op hun controllerpoorten aan te sluiten.

MS en Sony zien Nintendo niet eens als concurrent, gezien hun consoles zich op een ander publiek richten.
Het apparaat zelf is inferieur aan de xbox1 en de PS/2
Dat is niet waar. De Xbox 1 was krachtiger dan de PS/2, en de GameCube was ongeveer even krachtig als de Xbox 1 (in sommige aspecten meer, in andere minder). De Wii is in feite een opgevoerde GameCube: absoluut krachtiger dan een Xbox 1, en al helemaal een PS2.

De GameCube is nooit een groot commercieel succes geworden, maar dat kwam niet door de hardware, die was best ok namelijk. Grafisch minder dan de Xbox 1, maar met een efficientere CPU en sneller geheugen.
De grootste fout van de ''Cube'' was gewoon dat alle andere ''consoles'' op dat moment dvd ondersteuning hadden en de Cube niet. Geen wonder dat de Xbox1/PS2 harder gingen aangezien mensen van multifunctioneel houden, je kan en gamen, en films kijken en muziek afspelen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Cube echt een beest was met héél veel games! Zeker als je via de digital out speelde (qua graphics e.d) ik verkies de Cube over de PS2 zonder aarzeling. Maar het is niet de ''casual'' gamer die daar verder weet van heeft....

De Xbox1 is natuurlijk een ander verhaal, dat was gewoon een mini pc die heerlijk die modden was tot een multimedia monster. ;)


Ik denk dat zowel de sony & MS in de nieuwe ''reeks'' zich ook meer gaan focussen op de casual & family gamers, aangezien ze echt wel zien dat daar het meeste geld te halen valt. In de eerste ronde kwamen ze er gewoon net te laat mee, (alhoewel Xbox nu wel iets aan het inhalen is, met Kinect) ik denk niet dat ze die kans laten liggen in ronde twee.

Niet echt verwonderlijk dus dat ze hun nieuwste telg even uitstellen.
Zo'n beetje ieder huishouden met kinderen heeft al een wii in huis zitten ;) Dat kun je niet zeggen over de PS3 of 360, die zijn vaak meer verdeeld over elkaar. Dus dan zou ik zeggen, Nintendo is nog steeds aan de top bovendien is die ook de geschikte console om het gezellig te maken. Nintendo heeft een goeie strategie gezet. Hun doelgroep is vooral casual gamers en dat werkt, en voor hardcore gamers is het ook leuk mocht je met meer mensen zijn.
jazeker assassins creed III word ook uitgebracht op de wiiU en er zijn geruchten over mass effect 3 voor de wii U . als dit waar is dan koop ik zeker een wii U . die nieuw xbox/ps3 zal bij release wel weer 500 euro gaan kosten
"Voor ons staat 2012 geheel in het teken van de Xbox 360 en het is het beste jaar ooit voor de console"

Ik ben hier een beetje klaar mee, het is nu wel eens afgelopen met de huidige generatie console's.
dat komt vooral omdat ze nu eindelijk een beetje winst maken op die dingen.
aaach joh, dit roepen ze ieder jaar op de E3.
Bijna letterlijk...bekijk de pers conferenties er maar op na.
Waarom?

Ga ergens anders je frustraties los laten :')
Koop een game pc van 1500 Euro en ga gamen. Waarom draait tegenwoordig het alleen maar om het grafische gedeelte?

Straks games 80 Euro want ontwikkelen wordt te duur en dan staat iedereen hier weer te huilen dat games te duur zijn.
Een pc die veel betere gfx presteren dan de huidige consoles kost echt niet meer zoveel. Ik heb een nieuwe pc van 700 euro, en ik kan praktisch elk spel op high gfx spelen.
Echter, een 700 euro pc van 6 jaar geleden kan dat inmiddels niet meer :P

en nu wegmodden want dit is offtopic.
Het is mij een wonder waarom dit wordt weggemod (met -10!)? Hij heeft een punt toch?
Geen verrassing toch?

Volgens mij moet Microsoft blij zijn dat ze net de Kinect goed hebben draaien op de oude. Dit is het moment dat ze nog een deel terug kunnen verdienen. Niet zo vreemd dat ze een jaar wachten.. Sony en Nintendo zijn ook nog niet zo ver, dus waarom zou je nu al je toverhoedje leegtrekken..

zo'n console moet toch weer 3 a 4 jaar mee.
Om de eerste te zijn misschien? Dit zou echt een doorbraak kunnen zijn, maar helaas. De rede zal inderdaad zijn dat ze xbox360 nog wat meer moeten uitmelken.

3 a 4 jaar? Zeg maar gerust 8/9/10 jaar. De xbox 360 kwam eind 2005 uit. Sony gaat er vanuit dat hun consoles 10 jaar meegaan. Dus het blijft rustig afwachten, het zijn alleen maar geruchten. Voor hetzelfde geld komen de nieuwe consoles pas in 2014/2015 uit. *SHOCK*
Ik weet niet of uitmelken het goede woord is. Feit is dat de 360 extreem goed verkocht is in 2011, waarom dat succes eindigen door een nieuwe console te releasen die waarschijnlijk veel duurder zal worden, en met een kleinere installed base begint?

Aan de andere kant weet ik zeker, door enorm veel geruchten, dat hij massaal in ontwikkeling is en zeer waarschijnlijk ver genoeg is om te showen op aankomende E3. Echter is een release nog niet economisch aantrekkelijk blijkbaar, gok ik op een aankondiging begin 2013 (om nog net te cashen met de feestdagen). Heeft als bijkomend voordeel dat de launchgames van hoge kwaliteit zullen zijn omdat daar veel tijd voor is ;)
Lionhead zoekt engine-programmeur voor nieuw project

Dit zal dus ook wel het gerucht ontkrachten dat de nieuwe game van lionhead op de nieuwe xbox zal verschijnen en een windows exclusive title word. Dat vind ik natuurlijk wel erg jammer om te horen. Ik ben wel toe aan een nieuwe console van microsoft. :Y)
Een beetje game heeft een ontwikkeltijd van meer dan een jaar. Zeker als het gaat om een game op een nieuwe engine.
Dat klopt ook wel weer. Wellicht kondigt microsoft hun nieuwe console aan op het volgende game event. "I´ll keep my fingers crossed."
Wat jammer dat er geen nieuwe xbox komt op de e3. Ik denk dat Microsoft dit wel goed had kunnen gebruiken om weer meer naar de core gamer te komen. Met al dat Kinect spul zijn ze zo erg naar de mainstream markt aan het trekken dat is gewoon misselijkmakend.

Aangezien er nu geen nieuwe console komt hoop ik wel dat er nog wat verrassinkjes komen op de E3 wat betreft exclusives.

Maar wat was het toch leuk geweest om een nieuwe console te mogen zien van Microsoft. Dan lekker weer 6 jaar ongestoord gamen.

Dat is wat console gaming echt goed maakt. Je koopt een apparaat, en dan zit je safe voor de komende x jaar. Bij pc gaming is dat juist echt een drama. Koop je een game pc, en niet veel later ziet het er al weer niet meer uit. Probeer maar eens Skyrim te spelen met een pc uit 2005. En dat terwijl een pc enkele malen zo duur is als een console. Waar de console games er jaar na jaar beter uit gaan zien, is dat op de pc precies andersom. Voor mij is daarmee de fun uit pc gaming gehaald. PC is by far het tofste platform om op te spelen, maar dat gezeik altijd met specs van games verpest dat helemaal.
Dat console games er jaar na jaar beter gaan zien en PC andersom ben ik het dus totaal niet eens. Is algemeen feit dat een groot deel games wat op de consoles EN pc te krijgen is vaak op de PC toch echt wel stukken beter uitziet (en draait).
Het gaat erom dat pc games er jaar na jaar slechter gaan uitzien op de PC die je gekocht hebt. Over het algemeen gaan pc games er inderdaad beter uitzien, MITS je de nieuwste hardware hebt. Probeer Skyrim eens te draaien op een pc uit 2005 die niet meer dan 1000 euro kost.
Op 1 of ander manier zag ik dit wel aankomen. Kan me wel voorstellen dat Microsoft hard de strijd aan wil tegen sony. Wel grappig is dat steeds meer en meer van mijn vrienden voor een dikke computer gaan.
is dit niet altijd het geval aan het einde van een console generatie? In het begin van een console generatie zijn het de consoles die betere beeld kwaliteit (voor een lagere prijs) leveren. Vooral omdat de games enigsinds geoptimaliseerd zijn en de verschillende videokaart fabrikanten zich op de Console GPU's hebben gericht waardoor de PC stil staat.

Na een jaar op 2 staan ze op gelijke hoogte maar is de PC versie vaak nog erg onzuinig en relatief duur. In het jaar daarop zijn PC graphics beter maar nog steeds relatief duur en gebruiken ze erg veel energie. Het laatste jaar worden PC videokaarten snel goedkoper, beter en gebruiken ze minder energie. In dat jaar zijn de consoles ook duur als gevolg van all proprietary spullen.

Volgens mij zitten we nu in die laatste fase, zie ook de recente videokaarten van ATI en NVidia. Aankomend jaar gaan zei weer vol aan de bak voor Nintendo/Sony/MS en over een jaar beginnen we weer opnieuw

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True