Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

In een blog op het eigen Developer Network maakt Microsoft duidelijk dat de limiet voor Indie Games die via Xbox Live gepubliceerd wordt flink verhoogd is. Die lag op 150MB, maar met ingang van het nieuwe jaar mogen games 500MB groot zijn.

Microsoft komt ontwikkelaars van Indie Games tegemoet in 2012. De consolebouwer neemt drie maatregelen die ontwikkelaars meer vrijheid geven, blijkt uit een blog op het Developer Network. De belangrijkste maatregel is het verhogen van de omvang van de Indie Games die via Xbox Live gepubliceerd worden. Die limiet lag tot de jaarwisseling op 150MB, maar is nu verhoogd naar 500MB. Verder staat Microsoft ontwikkelaars toe om meer games via Xbox Live te publiceren. De publicatielimiet lag in eerste instantie op 8 Indie Games per ontwikkelaars, was al verhoogd tot 10 en ligt sinds de jaarwisseling op 20 games per ontwikkelaar. De uitbreiding stelt ontwikkelaars in staat om langer zonder uitgever games te kunnen publiceren.

Verder geeft Microsoft ontwikkelaars iets meer ruimte om de prijs van hun game te bepalen. Tot nu toe konden ontwikkelaars bij een game kleiner dan 50MB kiezen voor een prijs van 240 of 400 Microsoft Points. Nu kunnen ontwikkelaars hun games ook goedkoper aanbieden. Games waarbij het ccgame-bestand, de executable van Xbox Live-games, onder 150MB blijft, mogen ook voor 80 Microsoft Points aangeboden worden. Overigens zijn Indie Games in Nederland en België niet te downloaden. Wie hier Xbox Live bezoekt, zal de Indie Games niet tussen het spelaanbod tegenkomen.

Logo Xbox Live Indie Games

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

en nu nog de mogelijkheid krijgen om deze in belgiŽ ( en nederland ook zo te zien :p ) te kopen op Xbox :D

[Reactie gewijzigd door Drunk3nD3m0n op 5 januari 2012 10:19]

En in nederland ook. Leuk dat indie games nieuws, maar wij hebben er weinig aan...

:'(
ZIjn gewoon beschikbaar in Nederland hoor :-) (alleen niet met nedelandse live account)

- Even een Amerikaanse live account aanmaken.
- Via internet Amerkiaanse xbox live punten kopen.
- Indie game downloaden
- Spelen
Dus zijn ze alleen beschikbaar in Nederland, als je bereid bent om door allerlei hoepels te springen en een paar regels uit de EULA te breken door valse gegevens bij het aanmaken van een account op te geven.

Sorry hoor, maar als een bedrijf het mij zo moeilijk maakt om aan hun spullen te komen... Waarom zou je moeite nemen om hen jouw zuurverdiende geld te geven? Kennelijk willen ze mijn geld niet, dus krijgen ze het niet ook...

(En MS is hier trouwens niet de enige in.)
Dit ligt aan de Nederlandse overheid. Ik geloof dat het niet is toegestaan omdat er geen regelgeving is op dit gebied. Reken er maar op dat Microsoft graag wil dat die er komt. Het slaat ook nergens op, want XBLA indie games mogen in Nederland wel worden ontwikkeld en verkocht, maar niet gekocht.
Het lijkt me stug dat dat aan de overheid ligt. Via steam kan je een enorme hoeveelheid indie spellen kopen namelijk en dat ook nog betalen via ideal (wat dus alleen voor Nederland is).
Dat is een slap excuus dat bedrijven gebruiken voor markten die ze slecht behandelen... "kan niet vanwege regelgeving, amehoela"
Een paar regels? volgens mij dan maar eentje hoor. Heb alleen maar mijn locatie op de USA hoeven te zetten. Voor de rest klopt alles. Daarna kun je zelfs gewoon via je eigen paypal account zelfs points kopen op de xbox zelf...

Helaas kun je verder geen gebruik maken van alle leuke andere apps die via de Amerikaanse xbox live beschikbaar zijn(netflix en dergelijke) en kun je ook geen films huren omdat de xbox detecteert dat je niet in Amerika zit met je IP.
Yup een paar. Lees maar eens die EULA door inplaats van snel op A duwen en accepteren.
Ahhh, dus jij bent die ene die heel de EULA heeft doorgelezen ;-)

Tuurlijk ramt iedereen snel op de A knop. Niemand heeft zin om eerst 500 pagina's door te spitten om daarna pas te kunnen beginnen met een spelletje of wat dan ook.

Wie weet hebben we nu met zijn allen wel toestemming gegeven voor een Southpark Humancentipad scenario :-)
Inderdaad. In Nederland en BelgiŽ zijn deze niet beschikbaar.
Ik benieuwd of Microsoft ook plannen heeft om dit te wijzigen. Volgens mij was er een tijd geleden nog het nieuws dat Indie games niet echt liepen en met elke Dashboard update werden de Indie games verder verstopt.
Of in Nederland, want volgens mij kunnen ook wij hier nog steeds geen indie xbox games kopen (tenminste, ik zocht er vorige maand naar op m'n xbox maar kon ze nergens vinden...).

Erg netjes van MS dat ze de regels versoepelen, hopelijk binnekort ook de beschikbaarheid van deze games.
Laat ik die kanttekening er maar even bijzetten... :-)
Goede ontwikkeling voor indie developers.
heb zelf geen xdoos maar ik hoop dat Nintedo en Sony hier ook mee bezig gaan.
heb vaak meer plezier gehad van indie games dan grote titels.
Als je in 2011 wel eens in de Playstation Store of de Wii Shop Channel bent geweest had ja allang gezien dat er vrij veel indie games te koop zijn.
Vooral PS3 heeft er veel en zijn gewoon in NL te koop.
Ja dat zijn indiegames waarbij de ontwikkelaar expliciet aan MS (of Nintendo of Sony) heeft moeten vragen of ze er op mogen. Het mooie van XBLIGs is juist dat ze op een kanaal zitten dat niet door MS gemonitord wordt maar juist door de community (een paar mensen moeten het spel goedkeuren en dan komt het online). Dit is dus een veel vrijere markt en zo kunnen ook hobbyisten/beginnende indies games voor de Xbox maken.
Een klein beetje off topic, maar zijn er nog mensen die stilaan fan worden van MS?
Is dit sinds ze de hete adem van Google en Apple in hun nek voelen? Want het zijn wel leuke "toegevingen" die ze doen natuurlijk.

Hoed af MS, al vrees ik dat Sony en Nintendo niet onmiddelijk zullen volgen!
Hoed af MS, al vrees ik dat Sony en Nintendo niet onmiddelijk zullen volgen!
Niet zullen volgen?

Bij mijn weten lag MS behoorlijk ver achter op Sony en Nintendo, op het gebied van indie.

Ik geef toe dat ik het niet op de voet volg, maar ik weet dat Nintendo al jaren WiiWare heeft, en dat Amanita Design hun Machinarium wel naar de PS3 maar niet naar de Xbox geport heeft, omdat MS het (niet zo gek lang geleden) niet toestond dat ontwikkelaars zonder uitgever games gingen publiceren.
MS kwakt inderdaad niet zomaar alles online met alle problemen voor hun. Daarom werkt dat met de Wii zo beroerd en de ps3 al helemaal... Liever iets langer wachtte en dan zonder gezeik en gezeur een game starten dan de klaagbak vullen terwijl je het kan verwachtten.

Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die indie games op hun 360 willen spelen, ze zijn er vast wel, maar aanbod zal niet groot genoeg zijn. Daarom begint dat nu langzaam erin te komen voor de geen die het wel wilt spelen.

Ik koop toch geen ferrari om vervolgens max 30 te rijden? Zelfde als een 360 met een indie spel.

Op gebied van techniek ligt MS nog altijd ver voor op de rest (sony / nintendo consoles)

Verder vind ik het wel top dat MS de ontwikkelaars meer ruimte geeft voor deze waanzinnige game wereld van Xbox360 / LIVE hoewel ik ze niet zal kopen/downe
Het aanbod niet groot genoeg? Mensen willen geen Indie games spelen? Ik denk dat dat een eerste foute aanname is. Indie games zijn tegenwoordig zeer populair, en zoals reeds gezegd zitten er vaak echt goede games tussen. Ze kosten vaak maar een fractie van een AAA-titel en bieden evenveel speelplezier. De Humble Bundle en Steam zijn populair en tonen het succes toch enigzins aan, een Indiegame staat tegenwoordig lang niet meer voor een obscure buggy titel, maar daar zitten juist de originele gameplay en ideeŽn. Ook het grote publiek begint dit gelukkig door te krijgen, je hoeft geen 60 euro te betalen voor een goede game.

Zo denk ik aan Super Meat Boy, The Binding of Isaac, Magicka, Terraria, Minecraft ... Stuk voor stuk uitstekende, originele games die goedkoop voor uren spelplezier zorgen en de AAA-titels achter zich laten.
Ik koop toch geen ferrari om vervolgens max 30 te rijden? Zelfde als een 360 met een indie spel.
Ook dat is een foute stelling. Als je voor high quality graphics wilt gaan, zit je sowieso beter bij de Pc. Daarnaast zijn graphics meer dan enkel hoge textures en 256x Łberanti-aliasing. Kwaliteit van animaties en originele graphic-stijl en vormgeving zijn minstens even belangrijk en daar doen Indies het vaak minstens even goed op. De reden dat je een 360 (of eender welke console) koopt, is voor het gemak en de prijs. Je steekt hem aan, en je kan gamen, comfortabel op de bank met een controller in de hand. Ik zie niet in waarom Indiegames hiervoor een probleem zouden zorgen. Dit zorgt allesbehalve voor een minderwaardige game-ervaring zoals jij het je voorstelt.
Op de manier hoe jij het stelt kan je net zo goed een gameboy kopen voor de indie achtige games. toch?
Wat wil je daar mee zeggen? Ik denk net dat ik het tegengestelde beweer. Dit is de manier die jij het wilt doen lijken; obscure low-quality games die de moeite niet waard zijn. Ik beweer dat Indiegames even goed en waardig zijn als de grote jongens, en dat het helemaal niet zo is (wat jij beweert) dat een 360 "te goed" is voor een simpele Indiegame. Welke manier stel ik het dan dat het op een Game Boy hoort?
Microsoft weigert developers die eerst voor andere platforms hebben ontwikkeld van XBLA, minst indie vriendelijke dienst ooit. Daarnaast is het verhogen van het download limiet het eerste wat ze aan XBLIG doen in jaren.
Microsoft weigert developers die eerst voor andere platforms hebben ontwikkeld?

Heb je bewijs daar voor? Heb ik nog nooit van gehoord namelijk en lijkt me ook vrij sterk.
Ja lekker interessant die indie games, in Nederland zijn die ook niet beschikbaar idd. Wel jammer want er zitten leuke games bij, maar ik heb echt geen zin om te goochelen met USA account om aan die content te komen.
De Indie games worden toch niet via XBLA verkocht maar via XBLIG?
In BelgiŽ en Nederland kunnen we aan deze games zelfs niet aan (of is dit intussen anders? In BelgiŽ alvast niet, net getest). Best wel jammer, want tussen Indie games zitten vaak pareltjes. Wel goed dat ze vanalles aanpassen in de goede richting :) meer games, meer opslag, etc... Leuk om weten dat Microsoft de Indie developers toch steunt :)
dus past torchlight 2 nu wel op xbox live?
torchlight 2 is geen INDIE game dat is gewoon een XBLA title :)
Volgens mij zou Torchlight 2 niet onder de noemer "Indie games" vallen, maar onder Xbox Live Arcade.Ik weet niet precies wat daar de regels van zijn wat betreft de groote van het spel, maar xbox heeft tegenwoordig ook games on demand, daar kan je hele spellen van 6-7gb downloaden.
dat is waar maar games on demand zijn enkel games die al zijn uitgebracht geweest op de originele Xbox en de 360

je kan ook altijd de categoriŽn zien bij een aankop als er bovenaan staat ARCADE is dit een XBLA title deze worden ook ondersteund door microsoft

de indie games sectie is een heel ander vak dat zijn games gemaakt door kleine bedrijven niet volledig ondersteund door microsoft
Laten we er van uitgaan dat op termijn de indie games ook in NL/BE beschikbaar komen. Op zich is het een goede zaak dat ze meer ruimte krijgen, maar het moet natuurlijk ook weer niet te veel worden. Het houdt ze creatief als ze het met wat minder ruimte moeten doen. :)
Tja, dat zijn we altijd al, ondertussen is het jaren geleden dat ze geÔntroduceerd werden en kijkt Microsoft er niet meer naar om.
MS komt wel heel laat imo met deze ontwikkeling. Ik heb al wel eens eerder gehoord dat MS veel tegenhoudt op dit gebied maar ze zullen wel door hebben dat indie games snel populairder worden. Op de PS3 zijn nu al ontzettend veel indie games beschikbaar en er zitten wel wat leuke pareltjes tussen. Op de consoles moet zobiezo meer ruimte komen voor dit soort ontwikkelingen.
haha is dat niet om te lachen whizzer191 mag in nederland worden verkocht maar niet gekocht hahaa wat een dom en stom land leven wij toch in hebbe die lui niet hoger dan ivbo ofzo gestudeerd zou je denken.
Wat bizar dat de limiet op zo'n console nu is verhoogd naar 500 MB, terwijl je op telefoons en tablets al jaren spellen hebt van meerdere gigabytes. De wereld op z'n kop toch?
Op de Wii (WiiWare) is er zelfs een limiet van 40 megabye, de reden waarom Super Meat Boy niet op de Wii verscheen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True