Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Volgens Max Schaefer, directeur van Runic Games, is Torchlight II te groot voor Xbox Live. In plaats daarvan richt de ontwikkelaar zich op OS X, al hoopt Schaefer een aangepaste versie van de game in een later stadium via XBLA uit te brengen.

Volgens Schaefer kostte het erg veel moeite om de eerste Torchlight terug te brengen tot de maximale omvang die Microsoft stelt aan een downloadbare game die via Xbox Live Arcade verspreid mag worden. Dat gaat bij opvolger Torchlight II niet lukken, stelt de Runic Games-topman.

De eerste game bestond uit niet meer dan een dorpje met wat dungeons, terwijl de spelwereld in het tweede deel veel groter is. De opvolger heeft grote buitenlevels, diverse steden, verschillende landschappen en kan bovendien in coop gespeeld worden. "Als we Torchlight II naar Xbox willen brengen, zouden we het flink moeten aanpassen", stelt Schaefer tegenover Eurogamer. "Om hem geschikt te maken voor consoles moeten we de interface toch al aanpassen, dus dan is het wellicht handiger om verder te gaan en iets te maken dat specifiek is toegesneden op de Xbox."

De versie voor pc blijft de eerste variant die op de markt komt, maar in plaats van een versie voor Xbox 360 gaat Runic Games zich nu toeleggen op een versie voor OS X. Schaefer hoopt echter de game nog wel voor Xbox 360 op de markt te kunnen brengen, gezien het succes van het eerste deel op XBLA. De game was een groot succes op het downloadplatform van Microsoft, volgens Schaefer. De directeur overweegt om de game als volwaardige game op Xbox 360 uit te brengen en niet langer als download, al moet het formele besluit daarover nog genomen worden.

Update: Runic Games heeft inmiddels via Twitter laten weten dat het probleem niet ligt in de maximale omvang die Microsoft stelt aan een downloadbare game op via Xbox Live Arcade. De hoeveelheid fysieke ram van de Xbox 360 is de bottleneck. De console heeft slechts 512MB.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Waarom neemt T.net het bronartikel verkeerd over; Torchlight 2 is niet te groot voor XBOX Live, maar vraagt meer geheugen dan de XBOX kan leveren.

bron:
Max Schaefer, the Runic Games CEO, told Eurogamer that the first Torchlight just barely fit under XBLA's file size limit. While file size is not the issue here, memory is, Torchlight 2 would still need to be "comprehensively redesigned" to get on the Xbox 360's download service.
Dus het probleem is dat de XBOX gewoonweg te weinig geheugen heeft (of niet goed genoeg gebruikt wordt) om te kunnen draaien volgens de normen van MS. Wat waarschijnlijk ook de reden is waarom er niet over de PS3 wordt gesproken (los van het feit dat er dan nog meer aangepast moet worden).

De Mac is een logische keuze, en ik vind het eigenlijk vreemd dat niet meer bedrijven het doen. De enige reden die ik kan verzinnen is DirectX, maar dat zou geen probleem moeten zijn gezien er alternatieven zijn.
Het bronartikel is later aangepast. Tweakers.net heeft alleen het artikel (nog) niet geupdate. Je ziet op zo'n beetje alle nieuws-websites dezelfde verwarring.

Ik begrijp alleen niet waarom er een RAM restrictie op XBLA games zit. Zoals ik het begrijp, zou een disk release dit probleem niet hebben. Wat is het nut van het beperken van RAM?
De XBOX360 heeft in het algemeen maar 512 MB RAM geheugen in de console zitten. Meer is er simpelweg niet.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat gezien de pracht en praal van andere games op het platform het me dan voorkomt dat Torchlight 2 gewoon inefficient geprogrammeerd is.

Helemaal als ik de trailer kijk: het ziet er redelijk uit maar als dat niet werkt op de console waar ook Assassins Creed en co op draait dan doe je het niet goed...
Microsoft vind indies niet zo belangrijk, en ze willen wat RAM vrijhouden voor de console zelf. Grotere games mogen met die regels wat slordiger omspringen. Zie ook de resolutie van Halo 3 (andere games moesten persé in HD).

Of dat, of Arcade games draaien in een soort sandbox omgeving zoals met XNA.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 augustus 2011 23:26]

Vreemde gang van zaken. Ik geloof dat de cap normaal rond de 400MB ligt? Maar voor succesvolle games wordt dit nog wel eens overschreden met toestemming van Microsoft. Waarom zouden ze dit bij een opvolger van een succesvolle eerste game niet doen?
de limiet staat nu op 2GB, en dat schijnt een technische limiet te zijn, een geen opgelegde. Er moet ook geen uitzondering meer aangevraagd worden voor spellen om die limiet te bereiken.

http://xboxlive.ign.com/articles/102/1028055p1.html
Klopt, dat is de XFAT filesize limit. Het komt omdat XBLA games worden geleverd als 1 package file. Maar wees niet getreurd. Games on Demand games worden geleverd als een directory en het is nog altijd mogelijk dat deze game via die service komt, net als Resident Evil 4 en Resident Evil Code Veronica. En het is nog altijd mogelijk dat XBLA ook game directories gaat toelaten in de toekomst (zal wel want ze gaan steeds meer digitaal verspreiden).

Sowieso is het artikel verkeerd geinterpreteerd. Torchlight was iets van 200Mb groot en het gaat hier om een fysieke RAM limiet van 512MB, niet om harddisk space en dat is nog een reden waarom het nog waarschijnlijker niet naar de PS3 zal komen omdat die gesplitste RAM heeft .

[Reactie gewijzigd door Thief op 5 augustus 2011 21:57]

Geen idee, maar neem nou bijvoorbeeld From Dust, deze game is 1,15Gb en heeft zichzelf nog niet bewezen, misschien nu wel (omdat het al uit is en word gedownload) maar gebaseerd op het succes van Torchlight 1 zou je uitgaan dat minimaal hetzelfde (danwelniet meer) qua filesize in orde zou moeten zijn.
Ter info, Torchlight 1 is ~ 200Mb (196,6)

EDIT: Ik denk dat jou aangegeven cap wel ongeveer klopt, ik heb meerdere games gechecked en de meeste zitten rond de 100 a 200 Mb, her en der een uitschieter naar 600 of hoger (Portal bijvoorbeeld), het lijkt er dus op dat mijn voorbeeld van From Dust toevallig de uitzondering op de regel is :S

[Reactie gewijzigd door YaNightmare op 5 augustus 2011 15:47]

Iets meer detail zou best mogen. HOE groot is de game, en hoe groot staat MS de games toe op XBox Live? Ofwel, hoeveel zouden ze moeten weglaten om het te laten passen?
Het valt heel moeilijk (als buitenstaander) te bepalen hoeveel ze moeten weglaten om iets te laten passen. Een groot gedeelte van de data is geshared.

Alle textures van level 1 kan bijv 500Mb zijn, maar als je 250Mb daarvan hergebruikt in level 2 (van 300Mb) en 200Mb daarvan hergebruikt in level 3 (van 250Mb).

Stel nu dat je 100Mb wilt weglaten, welk level kan je dan weglaten? Geen totdat je uitgebreid gechecked hebt of er tussen level 2 en 3 wel shared textures zijn.

Oftewel gebieden weglaten is ingewikkeld en moeilijk, veelal is het cheaper om gewoon de textures dan in een lagere res te gooien, maar dat is commercieel gezien weer moeilijker (MS wil niet echt dat er naar buiten komt dat game x op xbox lagere resoluties heeft dan game x op PS3. zeker niet als het geen processor power probleem is)

Oftewel het is een heel wikken en wegen / passen en meten. Je kan niet zomaar zeggen dat als ze x weglaten dat het dan wel past...
Epic games heeft ooit gezegd dat ze console games uitbrengen met 256x256 textures en de PC versie met 4096x4096. Dat is door zowel gebrek aan RAM als aan opslagruimte.
Met wat kleinere textures en slechtere audio moet het wel kunnen, maar blijkbaar vind Runic games dat ze dat niet op acceptabel niveau kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 augustus 2011 23:28]

In plaats daarvan richt de ontwikkelaar zich op OS X
Wat een ongelofelijke... niet logische stap. Ik neem aan dat ze dus doelen de desktop OS van Apple (niet iOS), een markt die hoogstens een schim is van de omvang van XLBA.

Kies dan voor de PSN/PS3, daar is niet echt een limiet qua omvang en je bereikt er ongetwijfelt ook nog een grotere groep me dan wat OSX gebruikers.
1. Natuurlijk gaat het over het desktop OS, OS X bestaat niet voor handheld of smartphones, anders had er iOS gestaan.

2. De install base van OS X Macs is vele malen groter dan het aantal verkochte PS3. Er worden minstens 3x meer Macs verkocht dan dat er PS3's worden verkocht.
2. De install base van OS X Macs is vele malen groter dan het aantal verkochte PS3. Er worden minstens 3x meer Macs verkocht dan dat er PS3's worden verkocht.
Maar dat zijn weer nietszeggende cijfers, alle PS3 kopers kan je scharen onder het kopje gamers. Niet alle Mac-kopers kan je onder datzelfde kopje scharen...

Op deze manier geredeneerd had (in de glorietijd van de Gameboy) Adobe Photoshop gemaakt moeten worden voor de Gameboy ipv mac.
Maar de investering om het naar de PS3 te brengen is natuurlijk veel groter. Ze hebben hier uiteraard echt wel goed over nagedacht.
het zou heel spijtig zijn moest hij niet naar de 360 komen
heb de eerste massa's gespeeld en vond het super en keek al uit naar de 2e
hopelijk kunnen ze hem op een te weinig beperkte manier tot in de marketplace brengen

_/-\o_
Laatste zin geeft iig een beetje hoop:
De directeur overweegt om de game als volwaardige game op Xbox 360 uit te brengen en niet langer als download, al moet het formele besluit daarover nog genomen worden.
Zo komt ie dus niet in de marketplace, maar gewoon in je winkel :) .
Lijkt me ook gebruiksvriendelijker denk ik zo, want ik ken niemand met een X360 die nog schijfruimte over heeft na een half jaar het ding gebruikt te hebben om games te downloaden.
Of moet je complete games tegenwoordig ook al installeren op je console?
Hoeft niet je hebt ook games on demand channel geloof dat resident evil 4 hd remake daar op uit kwam inplaats van xbla.

Weet niet maar torchlight was maar 197mb op 360 dus tenzij torchlight 2 tien keer zoveel content heeft lijkt het me nogal een uitspraak om te kijken wat microsoft wil.
Als ik het zo hoor had ik mijn uitspraak niet moeten baseren op 3 kennissen met zo'n ding :P.
Ben blij te horen dat het wat meevalt. Wat mijn kennissen dan met hun Xbox360 uitvreten om het vol te krijgen vraag ik me nu toch wel af ^^.

Wat ik vreemd vind is dat het maar 512 MB ram heeft... zou toch minimaal 1 gig verwachten in die nieuwste versies.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 7 augustus 2011 22:28]

Met die nieuwe slim consoles heb je 250gb, die krijg je echt moeilijk vol heb hem nu meer als een half jaar en heb hem nog steeds niet vol gekregen en heb genoeg content en games
ik heb ook al zo een volle HDD maar ik heb gewoon een 2e gekocht en heb daar hetzelfde profiel op staan maar andere games on demand en XBLA games =P
Heb ooit een trial van deel 1 gedownload en werd daar nou niet erg warm van. Als ik echter dit filmpje van deel 2 zie krijg ik toch wel zin om het eens opnieuw te proberen.
Zelf heb ik deel 1 niet uitgespeeld, omdat het al snel behoorlijk repetitief was. Hopelijk is dat in deel 2 een stuk minder.
Same here, na 2 uurtjes spelen had ik het wel gezien en heb ik het spel gedeinstalleerd. Ik vond het behoorlijk saai.
Vind het eigenlijk zowiezo een onhandige game om te spelen met een controler, voor mijn gevoel speel je dit soort spellen toch echt het beste op de PC, toch jammer want het levert deze studio wel meer geld op als ze het spel op de console releasen...
vond het eigenlijk veel makkelijker met de controller de skills waren makkelijk te gebruiken en je kon goed bewegen over de map ging heel gemakkelijk
lees ik nou goed dat ze zich gaan richten op OS X. Of te wel het desktop os van mac? Lijkt me dat als je je game zo veel mogelijk wil verkopen dat OS X dan niet het ideale platform is.
De Mac App Store geeft ze een extreem makkelijk distributieplatform voor dit soort games. De investering is dus minimaal, maar de exposure is vrij groot zonder enige marketing-investering. Daarnaast is het porten van PC naar Mac ook relatief simpel.

Verder denk ik dat je de hoeveelheid Macs onderschat vandaag de dag en ook hoeveel een gemiddelde Mac gebruiker uitgeeft aan software.

De Mac App Store is dus een hele logische keuze.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 5 augustus 2011 15:03]

ik neem aan dat ze net zoals bij torchlight 1 de steam store gebruiken voor osx. sinds dat steam ook gewoon op osx werkt :P.
Maar wanneer komt het spel nu uit? Zou volgens de laatste berichten Juli 2011 zijn...
Op de runic site staat in het forum dat augustus/september verwachten voor de PC-versie. *FIngers crossed*
ik wou net hetzelfde vragen
Ik heb ervaring met RPGs op zowel PC als 360 en moet zeggen dat de controls voor Torchlight 1 op de 360 perfect zijn doorgevoerd. Geen moment heb ik getwijfeld of een keyboard/mouse combi niet beter zou werken.

Datzelfde zal ook wel van toepassing zijn op Torchlight 2 als die ooit komt. Ik vraag me af of ze de game niet als 'gewone' 360 game kunnen lanceren, ipv als XBLA game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True