Door Joost Schellevis

Torchlight

Een magisch mineraal

In de wereld waarin de rpg Torchlight speelt, staat een magisch mineraal centraal: Ember, dat enkel diep onder de grond kan worden gevonden. Het stadje Torchlight is ontstaan dankzij de ontdekking van de grootste voorraad ooit van het spul, en talloze mijnwerkers zoeken onder de grond naar de mysterieuze stof. De voorraad onder het stadje blijkt echter te zijn besmet door een of andere onverlaat die de wereld aan zijn voeten wil krijgen en die de stof aanwendt om mensen in zijn macht te krijgen. De taak van de speler is uiteraard om dat te voorkomen, en er meteen voor te zorgen dat de Ember wordt ontdaan van zijn verdorvenheid.

* Runic Games?

Torchlight is een project van Runic Games, dat de game met een klein budget en team (van slechts 22 man) heeft ontwikkeld. De studio is voortgekomen uit Flagship Studios, dat vorig jaar ten onder ging aan financiële problemen. Het veertienkoppige team dat tot dat moment aan de rpg Mythos werkte, richtte vervolgens de nieuwe studio Runic Games op. De rechten op Mythos kreeg het team echter niet in handen, waardoor het de game niet verder kon ontwikkelen. In plaats daarvan begonnen de teamleden in augustus 2008 aan een nieuw project: de mmo Torchlight.

Nee, ‘mmo’ is geen slordigheidsfoutje: Torchlight is aangekondigd als zijnde een mmo en zal over anderhalf tot twee jaar ook als mmo uitkomen. Die wordt waarschijnlijk ‘free-to-play’; zoals de naam al suggereert kost het spelen van het spel geen geld. In plaats daarvan moet er waarschijnlijk worden betaald voor bepaalde items, of om bepaalde, speciale dungeons te unlocken. De singleplayer-versie die nu te koop is, is deels bedoeld als ‘opwarmertje’ voor die mmo, maar is desondanks prima in staat om op zichzelf te staan.

* Classes

De speler kan aan de slag met een van de drie aanwezige classes: de destroyer, de vanquisher of de alchemist. De destroyer is de in elke rpg aanwezige patser die het vooral moet hebben van zijn brute kracht en aanvallen van dichtbij. De vanquisher is daarentegen vooral geschikt voor aanvallen van langere afstand, bijvoorbeeld met pijl en boog, en is daarnaast een stuk sneller dan de destroyer. De alchemist komt tot slot het dichtst in de buurt van een magician.

Elke class heeft zijn eigen talent tree die weer uit drie takken bestaat, net als in bijvoorbeeld Diablo of World of Warcraft. De skills uit de verschillende takken kunnen door elkaar heen worden gebruikt, zodat je een uniek personage kunt opbouwen. Sommige skills bieden nieuwe aanvallen; anderen zorgen ervoor dat je meer goud vindt of beter overweg kunt met bepaalde wapens. Zo is er voor de destroyer een skill die bij dual-wielding zorgt voor een bonus bij het toebrengen van schade.

Runic Games kondigt survivalgame Hob aan Nieuws van 18 augustus 2015
Torchlight II Video van 4 april 2012
Torchlight II te groot voor Xbox Live Nieuws van 5 augustus 2011