Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Submitter: Nvidiot

De Amerikaanse ontwikkelaar Flagship Studios heeft zijn deuren moeten sluiten. Investeerders vechten om de rechten op de twee games die de studio in ontwikkeling had.

Logo Flagship StudiosFlagship Studios heeft het afgelopen weekend al het personeel van de studio's in San Francisco en Seattle ontslagen. Ook het personeel van Ping0, de dochteronderneming van Flagship die het online gedeelte van Hellgate: London hostte, is op straat gezet. De toekomst van de ontwikkelaar is volledig onzeker, het is nog niet bekend of het bedrijf failliet is. De strijd om de erfenis is echter al begonnen, met name over de rechten van de twee games van Flagship wordt gestreden. Bank Comerica claimt de rechten van Hellgate: London, die het onderpand zouden hebben gevormd voor een lening aan Flagship. De Koreaanse uitgever HanbitSoft claimt de rechten op Mythos te hebben, de mmo die in ontwikkeling was in de studio in Seattle. Ook HanbitSoft zou een lening aan Flagship hebben verstrekt, waarbij de rechten op Mythos het onderpand vormden. HanbitSoft wil de ontwikkeling van de mmo, waarvan al een gesloten bčtatest was gestart, in een eigen studio voortzetten.

Hoewel HanbitSoft alleen de rechten op Mythos zou bezitten, hoopt het bedrijf ook Hellgate: London Online naar zich toe te trekken. De uitgever wil een overeenkomst sluiten met Comerica en personeel van Flagship aannemen, om het online gedeelte van het spel uit te breiden. HanbitSoft liet bovendien weten dat het, vlak voor de ontslagronde, een extra lening heeft aangeboden aan Flagship, waarmee het bedrijf de deuren open kon houden. Deze lening zou echter door de leiding van de ontwikkelaar zijn geweigerd. Dezelfde leiding zou het ontslagen personeel overigens wel dertig dagen salaris hebben meegegeven, betaald uit eigen zak.

Flagship Studios werd in 2003 opgericht door Bill Roper, de broers Max en Erich Schaefer en David Brevik. De vier stonden aan het roer van Blizzard North, maar waren het niet eens met de koers die eigenaar Vivendi met Blizzard voor had. Ze stapten daarom op, samen met een groot gedeelte van het personeel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Aan de ene kant erg vervelend, maar aan de andere kant wel voorstelbaar. Heb destijds ook Hellgate:London gekocht, maar niet eens uitgespeeld. Te weinig afwisselend vind ik. En ik denk dat Flagship Studios zich verrekend heeft op hoeveel spelers van het basis-spel ook daadwerkelijk de nieuwe uitbreidingsmodules zouden kopen. Daarbij sloeg het HGL concept gewoon niet zo goed aan als een vergelijkbare game (in opzet) als GuildWars. Beiden gratis online te spelen na initiele aanschaf, maar de verslavingsfactor lag in GW toch een stuk hoger dan in HGL, en heel veel spelers kochten daar dan ook de uitbreidingsets voor.

Hopelijk wordt Mythos wel behouden. Dat spel zit leuk in elkaar, speelt lekker weg en heeft nog heel veel mogelijkheden om verder ontwikkeld te worden. Alleen zal ook hier de vraag zijn hoe dit financieel gezond gehouden kan worden. Bij Ping0 zou het gratis te spelen zijn, met mogelijkheid om dmv. microtransacties extra items te kunnen kopen (met real-world geld). Maar bij die Koreaanse uitgever zie ik sneller een maandelijks abonnement systeem komen. Hoewel Koreaanse bedrijven ook wel het systeem van microtransacties ondersteunen.

Ben wel benieuwd wat er verder gaat gebeuren!
Hopelijk wordt Mythos wel behouden. Dat spel zit leuk in elkaar, speelt lekker weg en heeft nog heel veel mogelijkheden om verder ontwikkeld te worden.
Oh, zit jij in de beta? Kun je er meer over vertellen, of mag dat niet? :)
Maar bij die Koreaanse uitgever zie ik sneller een maandelijks abonnement systeem komen. Hoewel Koreaanse bedrijven ook wel het systeem van microtransacties ondersteunen.
Inderdaad, zeker wanneer Hanbitsoft de ontwikkeling overneemt. Waarom denk je dat ze een maandelijks abonnementsysteem zullen invoeren?
Als je informatie wilt over Mythos kan je gewoon de website checken. ;)
Er staan links op naar bv Allakhazam etc, waar het spel tot dusver wordt gereviewd.
Zelf zit ik in de beta, samen met mijn vriendin. Totaal verslavend, op den duur wel even afzien, toch alsmaar hetzelfde, maar ze zijn goed bezig.

Je kan je trouwens aanmelden voor de beta. Kan zo eventjes niet zien of ik nog mensen uit kan nodigen, denk het niet. Though het proberen waard. :)
http://www.mythos.com
Hellgate boeit me inderdaad niet zo, heb deze destijds wel gekocht, maar die game was zo deprimerend dat ik er snel mee opgehouden ben.

De beta-account van Mythos echter speelde ik nog steeds met veel plezier. Hoop dat dat wel doorgezet gaat worden (met behoud van de bestaande accounts... anders ben ik waarschijnlijk alsnog weg)
hoeveel mensen had dit bedrijf in dienst? Nog nooi van flagship studio's gehoord.. of ben ik nou scheef? :/
Nee, is een relatief nieuwe ontwikkelaar met nog maar 1 spel op de markt (Hellgate London), die, blijkbaar, niet goed genoeg verkocht.
Het grote probleem is dat het spel nog lang niet af was, maar de financier het gereleased wilde zien. Dus hebben ze haastig het op de markt gegooid, terwijl er nog een heleboel bugs in zaten en een groot deel van de geplande functionaliteit er nog niet in zat.

Ik was ook van plan het te kopen (simpelweg omdat ik de trailer gezien had en hoopte op een waardige Diablo 2 opvolger), maar had nog even gewacht omdat mijn PC toch niet het spel redelijk zou kunnen draaien en ik nog niet achter een nieuwe bak aan was geweest. Ik hoorde van alle bugs en heb het toen verder uitgesteld. Bij nader inzien ben ik daar blij om, nou kan ik nog iets langer wachten en heb ik straks een bak die nog geschikt is tegen de tijd dat D3 uitkomt ;)

Flagship Studios had wel de programmeurs en de ervaring, maar niet de eigen financien of het management.
Hellgate London werd ook in het begin aangeprezen als de nieuwe Diable in 3d omgeving. Echter, na het spelen van de RC die ook final is gegaan ben ik er na 2 dagen mee opgehouden. Vind het er niet direct super uitzien
Graphics zeggen natuurlijk niet veel, als de gameplay maar goed genoeg is. Als ook dat steekjes laat vallen dan ga je nat met je game.
* MetaFrame speelt nog steeds transport tycoon, en dat ziet er al helemaal niet uit.
Flagship studios, was dat niet de originele groep programmers van Blizzard die ooit Diablo 1 heeft gemaakt? Er staat ik het artikel dat ze inderdaad vanuit Blizzard komen. Moet haast wel Diablo zijn geweest. Vraag me af of Blizzard een paar van hun terug kan aan nemen om aan Diablo 3 mee te werken.

Binnekort dus op http://gucomics.com/comic/

[Reactie gewijzigd door bbr op 14 juli 2008 13:35]

http://hellgate.incgamers.com/wiki/Flagship_Studios

Flagship Studios was born in September 2003. Founded by nine current and former employees of Blizzard North, Flagship was dedicated to recapturing the small team feel that Blizzard had in the early days. Flagship now employees more than forty programmers, artists, designers, and others, all working from their offices in downtown San Francisco.

"We have 41 people in Flagship Studios, and of that number, 18 of us worked at Blizzard North on the Diablo titles. Three of our founders - Dave Brevik, Erich Schaefer and Max Schaefer - were the original creators of the Diablo games. We also have a lot of other folks on the team who have worked on everything from RPG to FPS to RTS to slot machines - each bringing their particular expertise to the table."
--Bill Roper, January 2007

Edit: En misschien ook nuttig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blizzard_North

Blizzard North was originally an independent company. It was established in 1993 under the name Condor, founded by Max Schaefer, Erich Schaefer, and David Brevik. The company was purchased and renamed by Blizzard about six months before the release of their hit PC game, Diablo, in 1996. Diablo proved to be incredibly successful, and their 2000 sequel Diablo II was more successful yet. An expansion pack followed the year after.

Ze hadden dus Diablo al grotendeels af toen Blizzard ze overnam. Vervolgens hebben ze nog D2 en D2: LoD gemaakt, en zijn daarna weer voor zichzelf begonnen. Alleen voor de financien hebben ze toen bij verschillende andere bedrijven aangeklopt.

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 14 juli 2008 15:47]

Het is leuker dan dat.. Toen Diablo 3 aangekondigd werd heeft Flagship een diablo/blizzard wiki page gemaakt.. Dus vind het niet vreemd als een aantal mensen terug naar Blizz gaan..

Edit: http://blizzardguru.com/ + bron waar ik het vandaan had: http://gathering.tweakers...message/30321596#30321596

[Reactie gewijzigd door bechown op 14 juli 2008 16:52]

heb je ook een link naar die wiki?
Als het echt waar is dan is dat best jammer, maar het laat ook maar weer eens zien hoe moeilijk het kan zijn om zelfs als je een goed idee hebt en een redelijke hoeveelheid geld om dat ook omtezetten in een goed lopende game(studio)

Wat betreft de huid verdelen voor de beer geschoten is zo als dat in goed nederlands ook wel genoemt wordt, we zien wel wat er uit eindelijk gebeurt met de rechten van deze games. Ik zou niet gek op kijken als blizzard/activision er op springt en een groot deel van deze mensen gewoon weer in dienst neemt. Deze partij is ook meer dan groot genoeg om de rechten gewoon te kopen als ze het idee hebben dat ze er geld mee kunnen verdienen, dus het is voorlopig nog even afwachten.
Tot op heden heeft Flagship Studios nog geen uitspraak over dit onderwerp gedaan, er zijn vooral onbevestigde onofficiele berichten hierover.
Lekker gissen dus tot nu toe.
Beter eventjes de officiele berichten afwachten

[Reactie gewijzigd door DaRkMaNFX op 14 juli 2008 13:35]

De vraag is ook of dit consequenties heeft voor het off-line spelen van Hellgate London.

Als ik het mij goed herinner moet je bij dit spel sowieso online inloggen, ook al ga je louter singleplayer spelen, en als dat zo is, moet er natuurlijk wel een server in de lucht worden gehouden die dat doet.
Voor de SP versie van het spel hoef je niet in te loggen, je hebt ook nog eens 2 desktop pictogrammen, de SP en MP versie.
Wel raar dat er geen enkele melding op de site te lezen is en dat ze nog steeds vacatures open hebben staan. Er staat inderdaad dat Comercia een stuk financierde
Cause of Death: Horrible first release

Wat EA ermee te maken zou hebben is mij een raadsel :P
Elmuerte heeft mogelijk wel een punt.

EA was de uitgever van Hellgate: London en het zou niet de eerste keer zijn dat een ongepolijst spel tijdens het hoogseizoen in de winkelschappen wordt gegooid. Volgens mij begint met Thanksgiving in de Verenigde Staten een nationale shopping spree, met Kerst als hoogtepunt.
De release date van HG:L was 31 oktober 2007 (Halloween), een paar weken voor Thanksgiving. Als het aan Flagship Studios had gelegen, was het spel waarschijnlijk een half jaar later verschenen.

Ik heb het spel vorige maand gekocht en ik was blij verrast dat de ontwikkelaars fanatiek bezig waren nieuwe content en features toe te voegen. Op dit moment is de publieke betatest voor de tweede grote patch aan de gang. Of deze patch nog definitief wordt uitgebracht weet ik echter niet.

[Reactie gewijzigd door Swieb op 15 juli 2008 01:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True