Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Bill Roper, ooit vice-president bij Blizzard North, treedt in dienst bij Cryptic Studios, dat de massively multiplayer online-game Champions Online in ontwikkeling heeft. Roper moet het ontwerpteam van het spel gaan leiden.

In een interview met Game Daily vertelt Bill Roper dat hij eigenlijk alleen maar wilde worden toegelaten tot de bčtatest van Champions Online, maar vervolgens in gesprek raakte met de makers en de baan van design director aangeboden kreeg. Daarmee wordt hij verantwoordelijk voor het ontwerp van de superhelden-mmo, die in 2009 op de markt zou moeten komen. Roper was werkloos nadat zijn vorige bedrijf, Flagship Studios, in de zomer van 2008 over de kop ging.

De veteraan werkte van 1994 tot 2003 bij Blizzard. Hij was als producer betrokken bij alle games die in die periode door Blizzard zijn gemaakt, van Warcraft: Orcs & Humans in 1994 tot en met de uitbreiding Warcraft III: The Frozen Throne uit 2003. Daarna werd Blizzard North als zelfstandige studio opgeheven en stapte Roper met een aantal collega's op bij Blizzard, om het met Flagship Studios te proberen. Flagship maakte de role playing game Hellgate: London en werkte aan de mmo Mythos. Hellgate: London kende echter erg veel bugs en werd daarom dermate slecht ontvangen door pers en publiek, dat de studio de deuren in juli 2008 moest sluiten.

Roper wordt bij Cryptic Studios verantwoordelijk voor een game waarvan de ontwikkeling tot nu toe ook niet vlekkeloos is verlopen. Cryptic begon de ontwikkeling van het spel nadat de studio klaar was met de mmo City of Villains. De nieuwe mmo zou als Marvel Universe Online door Microsoft worden uitgebracht, voor zowel de Xbox 360 als de pc. In februari 2008 liet Microsoft echter weten dat het geen trek meer had in Marvel Universe Online. De rechten op het spel liggen echter bij deze uitgever, dus moest Cryptic op zoek naar een nieuwe achtergrond voor de mmo. De ontwikkelaar heeft nu de Champions 'pen and paper-rpg' als uitgangspunt genomen. Champions Online zal onder de vlag van 2K Games worden uitgebracht. Het is daarmee de eerste mmo die Take-Two Interactive, eigenaar van 2K Games, op de markt brengt.

Champions Online Champions Online Champions Online Champions Online

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Ik vraag me af of dit echt iets gaat worden, als het zo als de meeste MMO's gewoon steeds het zelfde doen om van level 1 tot level 100 te komen terwijl de vjhanden ook steeds net iets meer hitpoint hebben en iets meer schade doen dan kan ik me niet voor stellen dat het een lang leven beschoren is. Mensen die dat soort games willen spelen spelen al World of Warcraft, en nu ze eindelijk net als 4 miljoen anderen een level 50+ character hebben willen ze niet die status op geven om op nieuw te beginnen in een wereld waar ze weer maanden of zelfs jaren lang niet bij de top horen.

Ik gun het Take-Two natuurlijk wel en ik hoop dat dit minimaal net zo groot wordt als WoW maar ik ben bang dat dat niet meer kan. Mensen die al vele honderden dolars besteed hebben aan hun character in WoW gaan dat niet zo maar weg gooien.
Tenzij deze wereld een unique selling point heeft zo als Entropia (echt geld verdienen), Second Life (veel echte bedrijven aanwezig), EVE Online iedereen (+200k mensen) op 1 server. Dan ben ik bang dat er voor mensen die nu elfjes bashen totaal geen rede is om de overstap te maken naar boefjes bashen, en de markt voor MMO's mag dan groot zijn maar de markt voor zich zelf constant herhalende niche type MMO's is niet heel erg groot en bestaat uit vornamelijk mensen die van Age of Connan naar LotR naar Guidwars en andere MMO's bewegen en ondanks dat er wel geld te verdienen valt is het geen vet pot zo als WoW en dat is toch wat de meeste bedrijven graag zouden hebben.

Dankzij WoW zullen we de komende jaren nog begraven worden onder de MMO WoW imitaties die allemaal in een iets andere wereld precies het zelfde doen als WoW en dus totaal geen aantrekkings kracht op de grote massa WoW spelers zullen hebben omdat deze mensen al te veel tijd en geld in WoW hebben gestoken om hun "Sword of Endless Power" in te ruilen voor een "Mother of all Laser Beams" of iets in die richting.
Oh ik denk dat er nog wel kansen zijn voor andere MMO's.

Probleem is "alleen" dat het behoorlijk wat geld kost om een MMO te ontwikkelen en te promoten. Alle ogen zijn gericht op WoW als de grote boze concurrent en als jij een flinke zak met geld nodig hebt dan zal jouw idee wel helemaal vol moeten zitten met geweldige features. In ieder geval veel meer dan WoW.
En daar gaat het vaak fout. Veel features blijken niet helemaal lekker te werken of zijn zelfs helemaal niet te realiseren. In het ergste geval heb je ook nog moeten snijden in de basis functionaliteit omdat je tijd tekort komt door het gekloot met die leuke ideeën van die stropdas die vroeger wel eens Zelda heeft gespeeld.

Dit hele verhaal gaat natuurlijk ook op voor "gewone" games maar bij MMO's wordt er zo scheel gekeken naar WoW. Het stomme is dat WoW eigenlijk relatief simpel is begonnen. De basis was gewoon erg goed. Ik weet ff geen andere MMO waar je net zo vrij kan rondlopen als WoW. Ook die LUA addons doen het erg goed is erg gelikt gemaakt.

Ik denk dat nieuwe MMO's gewoon kleiner moeten beginnen en vanuit daar moeten groeien.

Edit:
... gewoon steeds het zelfde doen om van level 1 tot level 100 te komen ...
Als je kijkt naar op die manier naar alle games om je heen dan is alles hetzelfde maar net met een andere verpakking. Veel muziek lijkt ook erg op elkaar, toch blijven mensen de kleine variaties consumeren.

[Reactie gewijzigd door Qreed op 4 november 2008 11:08]

Als je het interview met Bill Roper pas hebt gelezen zie je waarom het Flagship studios vergaan is zoals het ging. Ik het kort:

Flagship was een nieuwe studio, die vooral eerst uit de zak van de managers zelf gefinancierd werd en later een sponsor trok. Deze sponsor eiste als onderpand de rechten op een spel dat ze aan het maken waren (Mythos). Omdat Flagship niet Blizzard is konden ze niet eindeloos doorontwikkelen om tot het ' perfecte' spel te komen zoals Blizzard kan. Blizzard heeft namelijk enorme financiele reserves waar ze er niks om geven om een paar miljoen te geven voor nog een jaartje doorontwikkelen en een beginnend gamestudiotje heeft dat simpelweg niet. Daarom werden keuzes genomen en Hellgate: London gelanceerd met enkele tekortkomingen. Men wilde doorontwikkelen en deze toevoegingen maken terwijl abbonenementsgeld binnenkwam. Echter sloeg Hellgate niet aan. Toen men weer de hand ophield bij de sponsor weigerde deze, waardoor men voor het blok kwam te staan. Ze konden niet verderontwikelen omdat ze de developers niet konden betalen, waardoor ook Mythos in de problemen kwam. Men probeerde een deal te krijgen met de sponsor, maar deze weigerde. Ondertussen zaten Bill en co weer de developers uit eigen zak te betalen. Toen moest het management zijn conclusies trekken en trokken ze de stekker uit Flagship. De sponsor claimde de code van Mythos, maar kan er weinig tot niks mee zonder de developers.

Lang verhaal kort: Als Flagship de financiele reserves van Blizzard had, dan waren ze wel in staat om een goed spel op te leveren. Als je kijkt naar wat ze wilden maar wat er uiteindelijk opgeleverd werd dan zie je een gapend gat.

Bill is een zeer capabele manager met veel hart en kennis van de industrie. Ik denk dat hij een positieve bijdrage zal leveren.

Echter moet ik me aansluiten bij het algemene 'hoe kan je in godsnaam WoW verslaan?' argument. WoW is nu eenmaal de standaard waar tegen gemeten wordt en dat is bijna onmogelijk te overtreffen aangezien dat spel nu al een jaar of 6-7 in ontwikkeling is door een team met nagenoeg eindeloze financiën waardoor het de perfectie akelig dicht nadert. Het gegeven dat een spel dat zo oud is als wow maar nog altijd in de maandelijkse top 10 van meest verkochte spellen staat en nog altijd groeit met tienduizenden gebruikers per dag is in zichzelf al absurd, maar toont wel waartegen gestreden moet worden. Men wil nu eenmaal hooguit 1x zijn geld uitgeven en aangezien de tijdrovende natuur van MMORPG's wil men ook maar 1 spelen. Dan kan je er wel een nieuw sausje over heen gooien met het super hero thema, maar dan moet het zo verdomd goed zijn dat je mensen van WoW wegpikt en we weten hoed at nog toe vergaat. Age of Conan, City of Heroes/Villians en Warhammer online zien allemaal hun userbase dalen, terwijl WoW nog altijd stijgt. Het is dan ook de vraag of een nieuwe superhero game een kans heeft tegen de overmacht van Blizzard.
Het is inderdaad bijna een kansloze missie om nu een MMO op de markt te brengen die het bijvoorbaat al verliest van WoW. Alhoewel ik wel een kanttekening moet maken. Er is namelijk een gamesdeveloper die het in de toekomst WoW wel kan moeilijk maken, namelijk Bioware met hun sinds kort aangekondigde Star Wars MMO. Dit bedrijf heeft evenvele geld reserves om zich wel te kunnen meten met Blizzard. Dus er zijn wel degelijk game companies die misschien een schare fanbase kan opbouwen met hun MMO.
Ik ben benieuwd. als het allemaal zo stroef zal blijven gaan als het nu al is gegaan zal het mss nog wel langer duren. Het ziet er iig wel grappig uit. nu het resultaat nog
Uhm stroef? Ik vind het nog best knap dat ze dit spel levensvatbaar hebben weten te houden nadat ze geen gebruik meer konden maken van de locaties en karakters in het Marvel universum en ze dus praktisch qua design en verhaallijnen een compleet nieuw spel uit de grond moesten stampen, en dat duurt als je een goed spel (en zeker een goede MMO) wil bouwen wel even :)

Overigens zijn ze al best ver met Champions Online hoor, volgens mij is nog niet zo heel erg lang geleden de inschrijving voor de Closed Beta geopend, en zijn ze van plan om medio november (dus over circa 2 weken) van plan om ook daadwerkelijk met de Beta fase te starten. Ergens rond volgend jaar moet de MMO dus IMHO wel op de markt komen. Ook qua sales en marketing een mooi tijdstip omdat de grote mammoeten zoals Wrath of the Lich King en Mines of Moria dan al reeds richting de kast van de MMO liefhebber zijn gedenderd.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 3 november 2008 20:55]

Leuk dat idee met superhelden... maar de gameplay en welke verhaal het spel gaat volgen geeft mij toch de doorslag om deze mmo eens te proberen.
Lopen ze niet een beetje achter de feiten aan? City of Heroes en City of Villains is een superhelden MMO die toch al weer een tijdje uit is.

Wat is de meerwaarde van deze game?
Champions Online is door de ontwikkelaars van City of heroes / villains ;

http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a

Volgends mij kun je het eerder zien als een vervolg. Of misschien zou je City of Heroes / Villains meer als een Prototype voor Champions Online kunnen beschouwen.
Nou, ik denk eerder dat hij daar de knoop heeft doorgehakt, en bepaalde besluiten heeft genomen, voordat hij in dienst zou komen.

Als je zo'n reputatie hebt, en 9 jaar ervaring op dat niveau, dan heb je natuurlijk wel het een en ander te vertellen, en ga je echt niet op een 'zinkend schip' aan het werk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True