Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Cryptic Studios heeft bekendgemaakt dat er momenteel niet wordt gewerkt aan een consoleversie van zijn mmog Champions Online. In een eerder stadium was wel sprake van een eventuele release op de Xbox 360 en de PlayStation 3.

In een forumpost maakt Jack Emmert, managementteamlid van ontwikkelaar Cryptic Studios, duidelijk dat er geen plannen zijn voor een consoleversie van Champions Online. Cryptic richt zich volledig op de huidige pc-versie, die in september 2009 is uitgebracht. Een consoleversie van de mmog Champions Online is altijd onderwerp van hardnekkige geruchten geweest. Al in 2008 leken er aanwijzingen te zijn voor op zijn minst een PS3-versie van het spel.

Naast de geruchten omtrent een PlayStation 3-versie die al voor de release van het spel opdoken, was er ook sprake van de ontwikkeling van een Xbox 360-uitvoering van Champions Online. In een interview met weblog VG247 in augustus 2009 (vlak voor de release van de pc-versie) liet Emmert optekenen dat er een Xbox 360-versie 'ready to go' zou zijn. Microsoft zou destijds echter nog aan het steggelen zijn over een release van de mmog op zijn platform.

Champions Online Champions Online Champions Online Champions Online Champions Online Champions Online
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik denk dat het spelen op een console toch minder is dan op een pc, vooral de extra knoppen die je kan programmeren. Dat speelt toch net wat fijner, sneller, etc ;) !
Maar als je dus hier voor elke handeling die je vaak uitvoert 100 knopjes in moet drukken word het spelen een beetje minder prettig en krijg je het gevoel dat je een buttonbasher zit te spelen..
Dat is echt overdreven onzin. Met de vier ABXY (of PS3 equivalenten) heb je met een serie van 2 knoppen al 16 acties. Pak daarbij een van de 4 triggers/shoulders en heb je met dezelfde serie van 2 al 80 acties. Zoveel heb je er in de gemiddelde MMORPG bij lange na niet nodig.

Er zijn genoeg - naar mijn idee - schemas te verzinnen, waarbij je makkelijk op een controller een MMORPG-schema kunt mappen. Het aantal knoppen dat je daadwerkelijk nodig hebt in een MMORPG wordt nogal eens schromelijk overdreven.
EVE Online.

Hier heb je je onweerlegbare tegenargument.
Geheel bestuurbaar met de muis, ook veel met toetsenbord. TE VEEL knoppen om te mappen op een joystick.

Overigens heb ik er zelf wel gemengde gevoelens bij.

Ik ben zelf een die-hard PC gamer en zal noooit een console kopen als het aan mij ligt.

Al moet ik eerlijk toegeven dat een MMOG op een console wel degelijk n voordeel heeft ten opzichte van een pc MMOG:

elke console van iedere speler is hetzelfde, dus de variabele van 'weergavekwaliteit' die wel degelijk verschil kan maken op een PC, is geheel verdwenen.
Wat de spelarena wel iets 'eerlijker' maakt, aangezien je geen voordeel meer kan hebben over andere spelers omdat je nou toevallig een dikke 4000 euro PC hebt met 2 monitoren waarmee je 2 instanties van het spel op max graphics can dual-boxen.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit gehoord van een USB toetsenbord?
Wat is het nut van een console als je er toch een toetsenbord+muis aanhangt?
Dan ben je aan het klungelen met een console + televisie, terwijl een PC+beeldscherm net zo goed, al dan niet veel beter werkt.

Een PC kan meer dan alleen gamen, het is ook voor miscellaneous stuff. Ik wil jou wel eens een excel sheetje zien maken/onderhouden op je xbox of wii.

Je gebruikt nu het argument dat je het wil omtoveren in een PC, maar zo werkt dat niet ;)

Zie jij trouwens maar eens mouse acceleration uit te zetten op een console, veel succes.
En met mouse acceleration aan zal je noooooit accuraat kunnen spelen met een muis. No matter what.

of tweak maar eens een .ini file voor UT, oh nee wacht. Dat kan niet! precies.

Console is plug & play en dat is best voor veel spellen maar voor sommige spelen is een PC toch echt superieur.

Even lekker alt tabben, windowed spelen tijdens een MMO, om half te MSNen, of online even een guide op te zoeken of wat items. MMO databases.

Nee die vergelijking gaat niet op gnimmel, helaas.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 25 maart 2010 15:44]

Alle mensen die zeggen dat een game beter op een console speelt dan op een PC hebben niet begrepen dat een console niets anders is dan een PC met een controller eraan.
Het maakt dus geen zak uit. Je kan je PC zo up-/downgraden totdat het gewoon een xbox is.

Ik speel zelf altijd met een xbox360-controller aan mijn PC. Dat is omdat mijn PC honderden malen sneller is dan een xbox360 en bevat bovendien een krachtigere videokaart, dus minder laadtijden en betere graphics.
Bovenstaande is dus pure flauwekul.

Waarom?

Terwijl jij op je xboxje, waarbij je misschien net 1 toetsenbord aangekoppeld hebt spel X zit te spelen en in game voice chat gebruikt.

Zit iemand anders: het zelfde spel te spelen met ingame voice chat, of nog beter heeft teamspeak 2/3 of ventrilo aanstaan of combinatie van die (kan handig zijn).
Waarbij hij ondertussen 3 browser schermen open heeft met andere informatie.
Hij ondertussen zn mailbox kan volgen.
In plaats van een standaard controllertje, een tot in de puntjes geprogrammeerde saitek X52 joystick met throttle en pedals gebruikt + muis en toetsenbord met schermpje op te zien wie er op ts/vent spreekt.
Hij kan op scherm 1 bijvoorbeeld het zelfde spel spelen en op het 2e scherm iets compleet anders.
Is het spel niet lekker geprogrammeerd, dan kan hij met behulp van diverse opties nog proberen om er meer fps uit te halen.
Terwijl hij ook nog een willekeurig chat programma gebruikt.
Of eventueel data van het spel onderschept om dat in statistiek programmaatjes te gebruiken.

Sorry hoor, maar een PC is wel iets meer dan een simpel spelcomputertje met controller en evt niet standaard toetsenbord erbij.

Maar bovenstaande eventuele opties geven dus al redenen waarom veel mensen liever een spel op een pc spelen.
We rijden tegenwoordig ook niet meer in een ouwe basis uitvoering auto, nee, dan hebben we liever ook meer toeters en bellen erop :D

En persoonlijk, zie ik het nut er niet van in om een xbox+bijbehorend tv scherm te kopen en dan nog steeds mn pc configuratie ook nodig te hebben voor andere dingen dan spellen. Dat combineer ik liever in 1 configuratie.

Alhoewel ik de charme kan begrijpen van een spelcomputer, waarbij je lekker lui op je bed ligt met simpel controller en via grootbeeld tv aan de muur zit te gamen :D
(hmm goh, dat kan ik met mn draadloze besturing trouwens ook doen op pc, hmm.)
Voor mijn gevoel (ik heb geen console omdat ik het gewoon zonde vind) speelt fps enzo gewoon veel lekkerder op een pc.. zeker omdat je veel meer vrijheid hebt in het TWEAKEN van input apparatuur... bedoel de 1 vindt een snelle muis fijn, de andere juist weer langzaam.. volgens mij is het bij een console juist allemaal 1 snelheid ( maar verbeter mij gerust als dit niet zo is)
Wat een verassing! laten we het gewoon onder ogen zien, een MMORPG zal nooit echt fijn spelen op een console met enkel alleen een controller...
Oblivion, een rpg speelde anders aardig goed op de ps3. Kan me niet voorstellen dat een mmorpg zoveel verschil maakt behalve het typen. maar daar kan je dan voice chat voor gebruiken :P
Nu je het zegt vond ik dat Oblivion inderdaad een van de weinige is die lekker speelde. Ik heb hier genoeg uren ingestopt. Maar je merkte toch wel als je dat op de pc speelde dat het toch wat soepeler ging ivm. besturingen ed. Volgens mij is champions online niet zon goede game als Oblivion, dus van mij maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit dat het niet naar de consoles komt, ik ga het tenslotte toch niet kopen.. Maar toch blijf ik erbij dat dit genre niet het handigste is om op een console te spelen.
Ahum, zie Final Fantasy 11... Die speelt beter op een console dan op een PC...
Ik zou dolgraag willen! Final Fantasy 11 zien dan.
Helaas heeft iemand het daar een uitstekend idee gevonden om dat spel exclusief voor mensen met een credit card te maken, en ik weiger zo'n ding aan te schaffen voor alleen een spelletje.

Of heb ik iets over het hoofd gezien ver verkneukel ik mij al een tijdje om niets?
De PC kan je steeds meer zien als het platform voor MMORPGs. Andere games gaan steeds meer naar de Consoles toe.
Klopt, maarja, ik blijf erbij, elke RTS en FPS speelt beter op de PC.
Ik ben het er niet mee eens. Een RPG zoals fable speelt erg fijn op de console. Fijner dan wanneer je hem op de PC speelt. Ik zou er dan ook niet raar van op kijken als er dit jaar nog een mmorpg met ongeveer dezelfde knoppenconfiguratie/besturing komt.
Maar voor een gedeelte zit het hem juist in het multiplayer element. Bijvoorbeeld communiceren met medespelers. Dan moet of iedereen een headset hebben, en zit je met rare accenten en meer van dat alles, of je moet gaan priegelen met een on screen toetsenbordje, of je kunt alleen in standaard teksten communiceren (wat een enorme beperking is, of je krijgt een toetsenbord accesoire. Wat dus ofwel een flinke beperking is, ofwel een extra hardware uitgave vergt.
Kijk das probleem van tegenwoordig ook:

Fable zou een action game genoemd worden jaren terug en absoluut geen rpg.....
Maar tegenwoordig noemen ze alles al rpg.....
@jvalks, Ik denk dat je Champions Online niet heb gespeeld dan. Dit is zeker (buiten het chatten) goed te spelen op console, als je de D-pad en driehoek/kruisje/vierkantje/rondje voor de powers gebruik heb je 8 powers tot je beschikking en nog 4 schoulder knoppen over (jump, fly, noem het op). Desnoods een 2de 'layout' als je bv L2/R2 inhoud, best wel goed te doen. Daarnaast wordt zo'n game dan 100% gemaakt op de kracht van een console, geen gezeur met framerate of settings, drivers, whatever, het draait zonder problemen (beide hero MMO's kampen nog steeds met grote Ati of Nvidea issues).

De hele speelervaring in Champions Online geeft toch het gevoel dat het met de gedachte van een console versie is gemaakt.

Maar, Jack Emmert aka 'Stateman', voormalig 'grote baas' achter City of Heroes, Cryptic Studios is de maker van de engine voor CoH, heeft ongetwijfeld gezien wat City of Heroes in petto heeft, het blijven nu toch de 2 games die tegen elkaar opboksen (hero genre in de MMO wereld). Het concept achter Champions online is vrij orgineel, redelijk goed uitgewerkt en ze hebben slim ingesprongen op de 'missers' van City of Heroes. Echter City of Heroes komt binnenkort weer met 2 grote updates, daar moet Champions Online wel in mee gaan, dus ten nadele van een mogelijke console variant.

Maargoed, was het ook al niet Age of Conan die aangaf een console variant uit te brengen? Daarvan is ook nog nooit wat terecht gekomen. Mogelijk dat Marvel Universe Online mischien nog wat 'angst' bij Cryptic teweeg brengt en ze niet op 2 platformen flink moeten concurreren? 1 ding wat wel duidelijk is/was, na het vertrek van Emmert zijn er dingen toegevoegd in City of Heroes die hij altijd voor onmogelijk zag.
Chatten heeft een voordeel over Voice Chat omdat je anders met z'n allen door elkaar heen aan het kwebbelen ben.
Ik vraag me af waarom er niets is uitgebracht voor de XBox 360 als ze voor de release van dit spel al aangaven dat deze 'ready to go' was. Stellen ze dan van MS zulke hoge eisen of willen ze te veel geld zien?
Het is immers bekend dat MS van ieder spel wat op hun console verschijnt een x bedrag krijgen per verkocht exemplaar.
Dat is trouwens misschien ook wel de reden dat er ook niets voor de PS3 verschijnt!

Toch nog een ontwikkelaar die zoiets heeft van: Wij hebben alle moeite gemaakt en jullie willen makkelijk cashen? No Way!

Als dat zo is geef ik ze groot gelijk. Als dat ten tijde van de eerste PS en XBox was gebeurd waren die consoles nooit zo groot geweest zoals nu.
MMORPG's kunnen ook niet werken op een console, de computer is het hoofdplatform voor alle RPG's. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True