Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Atari meldt bij de presentatie van zijn jaarcijfers dat het Cryptic Studios gaat afstoten. De studio is bekend van Star Trek: Online, City of Heroes/Villains en Champions Online, en heeft een nieuwe Neverwinter-game in ontwikkeling.

Atari noemt Cryptic Studios een 'beëindigde bedrijfsactiviteit' en heeft besloten de studio te gaan afstoten. De beslissing is in lijn met het nieuwe beleid van Atari om minder casual en onlinegames uit te brengen, die per stuk meer winst moeten opleveren, schrijft de uitgever in de toelichting op de jaarcijfers. Atari zegt dit soort games liever extern te laten ontwikkelen.

Voorlopig zal de bedrijfsvoering van de spelstudio niet veranderen, volgens een werknemer van Cryptic. Star Trek: Online en Champions Online zullen speelbaar blijven. Ook de ontwikkeling van een nieuw Neverwinter-spel gaat door. Atari nam Cryptic in 2008 over voor een bedrag van 26,7 miljoen dollar.

Atari moest bij de presentatie van zijn jaarcijfers bekendmaken dat het in het fiscale jaar 2010-2011, dat loopt tot en met 31 maart, bijna de helft minder omzet heeft gedraaid dan in het vooorgaande jaar. Wel heeft de uitgever een bescheiden winst van een half miljoen euro gemaakt, tegenover een verlies van 6,2 miljoen euro een jaar daarvoor. Bij deze cijfers heeft Atari de spelstudio Cryptic in de boekhouding al apart gezet. De 'beëindigde bedrijfsactiviteit' wist een verlies van 12,6 miljoen euro voor 2009-2010 terug te brengen naar 5,3 miljoen euro in 2010-2011.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Kunnen we hieruit de conclusie trekken dat op MMO gebied Atari zich wat rustiger gaat houden?

In principe moet ik zeggen dat ik de titels allemaal wel ken, maar dat ze ook allemaal geen extreem succes zijn geworden. Ik denk dat het gewoon zo is dat de MMO markt maar 1 of 2 grote spelers kan hanteren tegelijkertijd. Mensen willen graag op werelden spelen waar veel menselijke medespelers zijn en ze richten zich graag op 1 MMO in verband met het tijdsbestek. Zolang WoW de vandel hoog houd zal er weinig extra ruimte op de MMO markt zijn voor grote MMO's in dat genre.
Als er een moment is waarop er ruimte komt voor een nieuwe dan is het wanneer Blizzard van MMO gaat overschakelen. Alleen dan, of als WoW het op geeft voordat Blizzard een nieuwe MMO heeft.

Nu wil ik neit zeggen dat City of Heroes goed of slecht was; maar er zijn MMo's uitgekomen die wel beter in graphics waren en zelfde game-structuur en emergence hadden en eht toch van WOW moesten afleggen, simpelweg omdat mensen heel trouw zijn aan de karakters die ze in WoW hebben opgebouwt.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 18 mei 2011 11:51]

Erm.. Nee.

Succes is niet uit te drukken in absolute cijfers en zeker niet in bekendheid, Guilwars en City of Heroes bijvoorbeeld draaien beide al jaren winstgevend. Ook LA1/2 blijven aardig winstgevend. Maple heeft meer geregisteerde accounts en is al jaren ht bewijs dat F2P met cashshop een zeer succesvolle formule is.

Al had Atari gewoon een 'avarage' MMO die wel winstgevend was, was er nooit een probleem geweest. Diverse publishers draaien (in jouw ogen) 'magere' MMO's, maar zijn wel winstgevend in deze games, dan dan je dus al spreken van succesvol.

WoW is de bekenste, maar in de hele MMO-wereld zijn ze 'ook maar een MMO'.

Veel MMO's bedienen een compleet andere markt, niet elke speler houd van 'fantasy elfjes en orgs'.

Heel simpel voorbeeld, Apple wordt met de Mac/OS gezien als 'supersucces' terwijl ze in absolute cijfers slechts een fractie zijn van Windows.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 18 mei 2011 12:01]

Helaas is Champions Online nooit een echt goede MMO geweest. De character customization is echt heel leuk en uitgebreid, je kan een leuke skillset maken van verschillende "powers", maar als je daarna de spelwereld binnenstapt, is de fun wel voorbij eigenlijk. Er zijn maar 3 echte area's (Millenium City, Canadian Wilderness en een Desert) dus qua omgevingen/afwisseling is er niet veel spectaculairs te zien. Tevens ziet het er allemaal generiek uit, niets nieuws onder de zon.

Daarnaast is het spel nu F2P, echter is de cashshop niet goed uitgewerkt. Ze verkopen echt power nu, en de mogelijkheden voor F2P spelers zijn echt zeer beperkt. Dit terwijl bij andere F2P games, het juist wel goed te doen is (Maple Story, League of Legends, DDO, etc). Nu snap ik heel goed de keuze voor een F2P model, omdat de laatste paar jaren dubbel en dwars bewezen is, dat het zeker een goed business model is. Maar dan moet deze goed geimplementeerd zijn, en er moet wel genoeg animo voor het spel zijn.

Zelf ben ik na het spelen van CO zeker niet geneigd om er geld in te steken, in tegendeel. CO verbleekt gewoon bij tegenhanger CoH/CoV.

Toch wel jammer voor Cyrptic, ze hebben zeker wel potentieel, maar CO was echt een misser.

@xorinzor:

Moeten ze dat dan? Een WoW verbleekt toch ook compleet bij Farcry, UE3 based games, Crysis enz? Moet een MMO dan echt top of the line graphics hebben, om een breed publiek aan te trekken? WoW biedt namelijk wel een hele mooi sfeer qua graphics. Bijkomend voordeel, hun game draait zelfs prima op low end systemen van vandaag de dag. Hierdoor kunnen ze een veel breder publiek aanspreken, dan als je een MMO zou bouwen op de meest recente Crytek engine. Alleen mensen met een high-end PC kunnen dan meespelen, dus valt al een HEEL groot marktsegment weg. MMOs speel je dan ook niet voor de graphics, maar voor de sfeer, community interactie en content.
De irony zeg..

Het was paar jaar geleden dat Cryptic zelf zei dat hun 'engine' van City of Heroes zwaar achterhaald was en ze een 'state of the art' engine wilde maken, kijk eens hoe nu de cijfers liggen.. NCsoft gaat nog steeds 'going strong' met City of Heroes, terwijl Champions Online.. tja, dood gaat.

Engines zijn ze mischien goed in, maar gameplay hebben ze 0,0 verstand van. Het was pas na overname van CoH IP door NCsoft dat de dev's van NCsoft baanbrekende features kon gaan toevoegen, simpel om dat Cryptic altijd aangaf zulke dingen onmogelijk waren of 'zeer slecht voor de gameplay' zou zijn.

Denk dat zeker voor CO de klap van de (toch wat matige) DCU nog extra hard aankwam, iedereen die CoH enigzins zat was, ging eerder voor DCU dan nog voor CO.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 18 mei 2011 11:34]

tegen de nieuwe CryEngine of de Unreal Engine kunnen ze toch niet op vermoed ik.

toch wel zonde dat Atari zoveel geld heeft uitgegeven voor 3 jaar samenwerking.
Ja en kijk naar EVE Online.
http://www.eveonline.com/
CCP maakt winst en het spel is vermakelijk. Het is dan wel een niche product maar met een vaste groep betalende spelers maken ze netjes winst.

En ze draaien al 8 jaar mee. Niet slecht toch?
Ik speel het pas 1 maand.
Ik mag hopen dat dit niet het begin was van het einde. De mensen die een lifetime membership hebben gekocht voor STO en COH/F hebben dan namelijk een kat in de zak gekocht...
Zoals ik. Meteen bij het uitkomen een lifetime gekocht voor STO. Daarna alleen maar gezeik, onstabiele servers, een spel dat niet af is, etc. Als klap op de vuurpijl waren recentelijk de lifetime abbo's wr te koop, dit keer tegen gereduceerd tarief!

Speel het ook niet meer, heeft maar een paar maandjes kunnen boeien ;(
Beter dat ze de studio afstoten dan afsluiten.

Zal natuurlijk niet goed zijn voor studio zelf, maar beter dan dat er weer een aantal werknemers op straat staan.

Hopelijk zal de nieuwe Winternights wat worden, want Star Trek online was een flop.
Tja. Voor mij blijft NWN1 toch wel de beste.. ook deel 2 vond ik minder plezierig om te spelen dan 1, maarja ik blijf hopen op deel 3 :)
Deel 2 vond ik anders ook erg leuk om te spelen! Nu maar hopen dat Cryptic de kwaliteit in ieder geval op hetzelfde niveau houdt, dan haal ik het volgende deel zeker. Maar dat zal nog wel spannend worden. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een serie om zeep wordt geholpen door een studiowisseling (ok, er is al gewisseld, maar BioWare en Obsidian vullen elkaar wel vaker aan).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True