Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Uitgever Atari en ontwikkelstudio Cryptic Studios hebben Neverwinter aangekondigd. Het spel is gebaseerd op de Dungeons & Dragons-serie en de stad Neverwinter. Dit jaar verschijnt het eerste deel van een nieuwe boektrilogie over Neverwinter.

Neverwinter wordt een online-role-playing game, die zich afspeelt rond de stad Neverwinter. De game vertelt een nieuw verhaal over de stad, die ook al centraal stond in de Neverwinter Nights-serie van ontwikkelaar BioWare en Obsidian Entertainment. De game, die voor het vierde kwartaal van 2011 in de planning staat en vooralsnog exclusief voor de pc zal verschijnen, wordt voorafgegaan door de release van het eerste deel van een nieuwe boektrilogie over Neverwinter. Het eerste boek introduceert de setting die ook door het spel wordt gebruikt en laat lezers en gamers kennismaken met de personages en monsters.

"We zijn enthousiast om een geheel nieuwe versie van Neverwinter te mogen ontwikkelen", zei Cryptic-coo Jack Emmert in een verklaring. "We werken nauw samen met Wizards of the Coast en R.A. Salvatore om een authentiek Dungeons & Dragons-avontuur te maken met meeslepende fictie en spannende gameplay", aldus Emmert.

De eens zo bloeiende stad Neverwinter heeft zwaar te lijden gehad onder diverse rampen. Het boek van schrijver R. A. Salvatore, getiteld Gauntlgrym, zal een verhaal inleiden over strijdende groeperingen, waarbij zelfs de doden een woordje meespreken. Gauntlgrym verschijnt in oktober, waarna de game Neverwinter in het najaar van 2011 volgt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Er zijn een hoop mensen die absoluut niet blij zijn met Cryptic als ontwikkelaar. Ik ben benieuwd of er naast de aanschaf van het spel extra (maandelijkse) kosten zijn om te kunnen spelen. Als die er zijn verwacht ik dat ik er niet aan begin ongeacht of Cryptic er wel wat van maakt of niet.
Ga er maar wel vanuit, Atari en Cryptic gebruiken een kant en klare basis voor hun MMO's (en adverteren daar ook mee).
Hiermee maken ze in een zo'n kort mogelijke tijd een mmorpg game, releasen de handel vol met bugs en hopen zo snel mogelijk te cashen.
Dit is ook reeds gebleken in Champions Online en Star Trek Online.

Daarbij komt ook nog bij dat alles draait om geld via micro tranacties, dus alles wat je via een special-edition koopt, kan iedereen 1 of 2 maand later via hun store kopen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat zulke bedrijven zo omgaan met deze prachtige titels.
ja inderdaad ben ik het wel mee eens, het idee achter beide titels is goed maar ze voeren het zo slecht uit en bestede zo weinig aandacht aan patchen en dingen maken.

Champions online is daarom ook de slechts aankoop die ik gemaakt heb in een hele lange tijd :( , ook de reden omdat ik een trekkie fan ben dat ik star trek online niet koop omdat cryptic studios het gemaakt heeft.

ik hoop dat ze neverwinter niet verzieken en er iets goeds van maken maar ik ben bang dat ze de game maken in de style van champions online en dan word het weer een generic MMORPG waar op lange duur niks aan is.
Hmm ben absoluut een fan van R. A. Salvatore maar een cryptic game koop ik nooit meer die hebben al genoeg van me geld gestolen met valse beloftes.

Als er nou 1 bedrijf is waarvan ik zou zeggen download hun games alleen illigaal dan is het cryptic.
Star Trek Online en Champions online anyone?

Als er 1 studio is waar je zeker niet iets van moet aanschaffen is deze ongelooflijke klote studio.
Echt te zonde om deze titel te verzieken.

Said enough!

[Reactie gewijzigd door SassieST808 op 24 augustus 2010 14:11]

Niet zo snel een oordeel vellen, ik (en veel anderen) spelen met veel plezier Star Trek Online (al ben ik er eind juni pas aan begonnen).
Je moet pas zeggen dat het spel niks is wanneer je het hebt gespeeld.
Hier ook , het is inderdaad wat meer casual en wat minder hardcore maar dat betekent voor mijn dat ik er minder tijd in hoef te steken voor het echt leuk is/word.
Dus casual is nu het excuus voor klote games en uitgevers?
Persoonlijk ken ik Cryptic niet, maar als het nieuwe spel alleen NWN-3 (met een betaald abonnement) online gespeeld kan worden, dan hoef ik het niet. Zowieso wil ik geen spel met een abonnement; ik wil een eenmalige uitgaaf en dan onbeperkt spelen of helemaal niet.

De grote charme van Neverwinter Nights (NWN-1) was voor mij dat je het zowel in je eentje kon spelen als on-line, en dat je ook nog eens spelmodules kon ontwikkelen, hosten (en dan zelf dungeon master zijn) of up- en downloaden. Hetzelfde gold (in mindere mate) voor NWN-2, omdat dat grote steken liet vallen wat betreft geschiktheid voor online gebruik. Nog steeds overtreft het aantal online NWN-1 spelers het aantal NWN-2 spelers.

Als NWN-3 de mogelijkheid zelf modules te maken, te hosten, en zonder internet connectie kunnen spelen weglaat, dan is daarmee voor mij het belangrijkste dat NWN-1 en NWN-2 onderscheidde van de massa al weggevallen. Het alleen-online concept is misschien een aantrekkelijker business model voor de makers, maar om precies die reden wil ik het niet.
Neverwinter Nights was voor mij het eerste en tot nu toe enige spel van Bioware dat ik niet heb uitgespeeld. Nadat ik Baldur's Gate I & II met alle uitbreidingen en spin off's met veel plezier gepeeld had was Neverwinter Nights een grote teleurstelling. Het verhaal kon me niet motiveren, de personages deden me niets en het beloningssysteem (welke loot krijg ik als ik een boss verslagen heb) was totaal oninteressant. Met het briljante KOTOR heeft Bioware zich vooor mij weer helemaal gerevancheerd en alles wat daarna uitkwam uit hun koker heb ik allemaal met veel plezier gespeeld.

Het is te hopen dat Obsidian Cryptic Studios met deze nieuwe poging er wat interessants van weet te maken. In ieder geval is het een goede set om samen te werken met R.A. Salvatore die met zijn Crystal Shard en Icewind Dale trilogieen naar mijn mening de beste boeken binnen het Forgotten Reams universum heeft geschreven. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat de populariteit van hoofdpersoon Drizzt Do'Urden wel erg uitgemolken werd en toen kapte ik af.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 25 augustus 2010 02:21]

Je bedoelt Cryptic Studios neem ik aan. Obsidian heeft er deze keer niks mee te maken. Dat is de maker van Neverwinter Nights 2.
De NWN1 campaign vond ik ook bagger, kon er geheel niet 'in' komen. Echter de twee uitbreidingen wel met veel plezier gespeeld. Probeer het eens zou ik zeggen, is volgens mij nog maar een paar euro.
Goeie tip, ik zal er eens naar kijken. Voor het geld hoef ik het inderdaad niet te laten.
Oh nee, driemaal NEE! Niet online! Ik zie het al voor me!

Dungeon master: "You crawl into the humid dungeon. The opressive stench of death surrounds you. The Rat king, a horrid wererat, is said to lurk here. Will you destroy him and end his reign of terror?"
Arcturus: "Come my companions, we shall rid this place of evil!"
Legolalalas "Zomglolol u r trying to rp that is so gay omg ur a fag."
Zie ook D&D Online... het draait nog wel, maar niet echt van harte, zeg maar. Ben bang dat dit ook weer tot mislukken gedoemd is.

Ga natuurlijk wel het boek lezen, Salvatore kan goed schrijven.
DDO doet het nog prima, is naar mijn mening weer eens wat anders dan de standaard MMO's, heb daadwerkelijk het gevoel van een 'dungeon' adventure bij DDO en dat heb ik niet bij al die andere MMO's WoW/EQ2/LotRO/etc.
Waarop je dus gewoon kickban doet :P
De voorgaande delen zaten helaas vol bugs en waren ongelooflijk traag. Ook volgden ze geen van beide de regel set van D&D echt goed. Ik hoop dat ze dit beter doen in deel 3, maar vrees het ergste.
Welke regels werden niet gevolgd dan? Ik kan me herinneren dat ik met mijn D&D manuals een heel eind kwam in NWN...
Ik zou eerder zeggen dat ze regels hebben toegevoegd die niet in D&D zaten, maar persoonlijk vond ik het meer dan genoeg lijken op D&D. En als je het echt 100% P&P wilde hebben waren er genoeg fan created mods om dit te bereiken. Bioware/Blizzard moeten een balans tussen speelbaar en authentiek (P&P D&D RPG) creëren die zoveel mogelijk mensen aantrekt, dat is ze redelijk gelukt imho. Bioware beter dan Obsidian.
Neverwinter Nights 1 toch met veel plezier gespeeld :o! vraag me alleen af of dit m wel gaat worden.. Ik ben echt geen D&D fan, en van het feit dat het een online rpg wordt word ik ook een beetje bang :X
NWN1 + beide expansions heb ik helemaal grijs gespeeld. Helaas bij NWN2 waren mijn verwachtingen hoog. En ben heel erg teleurgesteld. Het "simpele" en de charme van NWN1 waren compleet weggeslagen. Ik heb NWN2 6 a 7 keer geprobeerd opnieuw te spelen. Van 1 uur tot 8 uur aan toe in totaal, maar het lukt gewoon niet.

Ik denk dus niet echt dat NWN3 in dit geval dan beter zal zijn, er is weinig hoop van mijn kant uit.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 24 augustus 2010 18:20]

never winter nights 1 redelijk gespeeld. versie 2 heb ik bijna uitgespeeld :( kon alleen het eind gevecht niet winne :(.

Ik vond 1 toch beter dan 2. meer vrijheid :D. kan me nog herrinneren dat we een sleutel voor een cave moesten hebben en ik de npc opblies die als enigste de locatie van die sleutel wist :D
Uitbreiding van 2 moet je ook eens spelen, Mask of the Betrayer, erg goed. Vind die campaign zelfs beter / sterker uitgewerkt dan de originele.
Pinguďn support? Linux ondersteuning? Cross-platform?
dat was een van de grote voordelen van NWN serie; gewoon een linux versie beschikbaar
'gewoon'? Je moest anders wel een (half?) jaar ofzo op de Linux client wachten, terwijl het eerst leek alsof die er meteen bij de release bij zat. Tijdens het wachten echter wel m'n eerste 'M'MORPG gevonden (met Linux client) en teveel tijd verspeeld.
Zeer twijfelachtig, kost een hoop tijd voor die 10 extra gamers die je daarmee lokt :P
Jammer dat ze hun huid weer zo goedkoop verkopen door er een MMORPG van te maken in plaats van een RPG. Weer een series down the drain jammer genoeg. Hoop dat deze trend snel ophoud want ze verneuken de laatste tijd wel erg veel spellen op deze manier.
Uit de verklaring haal ik dit : "In Neverwinter, players choose to become one of five classic D&D classes and team up with friends or computer-controlled allies to form five-person co-op groups. Players also create their own storylines and quests utilizing an extremely user-friendly content generation system, tentatively codenamed Forge."

Buiten dat Cryptic vooral bekend is van MMO's noemen ze Neverwinter nergens een MMO. Als het inderdaad zo is, dat het om parties van 5 karakters gaat die het verhaal doorloopt, dan zou het wel eens in de buurt kunnen komen van Pen & Paper.

Zoals ik het lees is het meer een multiplayer co-op dan een MMO en als dat zo blijft wordt het voor mij in ieder geval een zeer interessante game.

Verder staat er nog wel dit, wat weer meer duidt op een MMO
"World Without End
Neverwinter features co-operative multiplayer in an ever-evolving, persistent world where Dungeons & Dragons adventurers quest alongside thousands of other warriors, rogues, wizards and faithful avengers." Hiervan is het de vraag hoe ever-evolving het precies is, want dat vind ik een minpunt van de meeste huidige MMOs, je hebt totaal geen permanente invloed op de wereld.

[Reactie gewijzigd door Ozzy op 24 augustus 2010 14:19]

In het artikel: Neverwinter wordt een online-role-playing game, die zich afspeelt rond de stad Neverwinter.
5-player online co-op is ook online-role-playing en verre van Massively Multiplayer. Dus op basis daarvan kun je niet zeggen dat het een MMORPG wordt.
"Players also create their own storylines and quests utilizing an extremely REPEATABLE content generation system, tentatively codenamed STAR TREK GENESIS SYSTEM."

Aangepast.

[Reactie gewijzigd door SassieST808 op 24 augustus 2010 15:09]

ben benieuwd of het de zoveels MMORPG gaat worden of een Online RPG. Bij de eerste voorzie ik een grote mislukking.
Ben benieuwd of het net zo leuk gaat worden als Diablo 3 co-oppen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True