Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

De Klingon komen voor als speelbaar ras in Star Trek Online, maar zijn niet al vanaf het begin van de game speelbaar, volgens producer Craig Zinkievich. Wie een Klingon wil spelen, moet met een Federation-character beginnen.

Logo Star Trek OnlineVolgens Cryptic Studios' Craig Zinkievich wordt Star Trek Online een strijd tussen goed en kwaad, waar de Federation staat voor 'goed' en de Klingon het 'kwaad' vertegenwoordigen. Beide rassen zijn ook speelbaar, volgens Zinkievich, producer van de mmog. De Klingon zijn echter niet direct vanaf het begin van het spel beschikbaar. Wie als Klingon wil spelen, moet eerst met een Federation-character een bepaald niveau halen. Pas daarna kan voor een Klingon gekozen worden. Bovendien is de speelstijl van een Klingon-character anders dan van een Federation-character, volgens Zinkievich, al gaat hij in het interview dat hij aan EuroGamer gaf niet in op de verschillen. Hij liet wel los dat de Klingon meer gericht zijn op player versus player-gevechten, terwijl de Federation-characters meer verhaal voorgeschoteld krijgen. Klingon zijn echter wel volwaardige characters, die in niveau kunnen stijgen en nieuwe mogelijkheden en uitrusting kunnen bemachtigen.

Naar verwachting wordt Star Trek Online begin 2010 gelanceerd, al moet de bètatest van het spel nog beginnen. Het verschijnt alleen voor de pc. Het idee om mmog's op een console uit te brengen, lijkt Cryptic losgelaten te hebben. Daar was sprake van bij zowel STO als Champions Online, de mmog die Cryptic eind september op de markt bracht. De ontwikkeling van Star Trek Online begon bij ontwikkelaar Perpetual Entertainment, dat van 2004 tot 2008 aan het spel werkte. Cryptic maakte halverwege 2008 bekend dat het de ontwikkeling van Star Trek Online overnam, en liet toen weten dat de mmog voor zowel de pc als de Xbox 360 zou verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Niet alleen de overname speelt mee bij de genoemde vertraging, ook Microsoft + Sony schijnen lastige partners te zijn voor MMO's;

"Bij de zakelijke kant, ik zal eerlijk zijn, is het een heel gedoe om MMO's naar de consoles te brengen. Om Sony en Microsoft te laten begrijpen wat MMO's zijn en wat er moet gebeuren voor MMO's, en dan het zakelijke aspect van de games uit te werken, is een grote moelijkheid voor alle MMO-ontwikkelaars," aldus Zinkievich.

Zo stond recentelijk bij xgn

@ Madshark; ik denk dat men bedoeld dat SOE het in eigen beheer wil houden, en dat de devvers dat niet zien zitten (zal SOE een fractie van de fee willen ofzo?)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 12 oktober 2009 14:12]

Natuurlijk zijn MS en Sony lastige partners in dit gebied.

Ten eerste (alleen van de MS kant): moet de platform eigenaar de servers beheren en dit kan erg hard oplopen!

Ten 2e: Willen MS en Sony geen half bakken MMO's op hun systeem gezien de kans dat het uitgroeit tot een wereldwijd succes erg klein is

Oftewel geef de externe partijen niet de schuld, maak eerst een MMO die na een tijdje zo populair is dat het gespeeld wordt zoals WOW en dan zal je zien dat MS en Sony veel meer interesse hebben in je spelletje!

Al zou zo'n ontwikkelaar als dit naar mij toekomen (als MS of Sony directeur) zou ik ook zeggen dat ik dat niet wil! Als een goede ontwikkelaar (in dit gebied Blizzard of de ontwikkelaar van LotR) naar je toe komt wil je maar al te graag met ze zaken doen omdat die gewoon een goed product opleveren

Ik zie dit ook niet zo'n succes worden om eerlijk te zijn, het is te groot zodat je nooit genoeg detail mee kan geven aan de space omgevingen en de planeten zelf (waar je rond kan lopen) je hebt 100e planeten nodig om het leuk te houden en al die planeten moeten ook nog van elkaar verschillen en episch zijn zodat het echt lijkt alsof je op een hele planeet zit.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 oktober 2009 14:12]

Ten eerste (alleen van de MS kant): moet de platform eigenaar de servers beheren en dit kan erg hard oplopen!
Was dat niet andersom? MS beheerd de servers voor xbox, en bij Sony beheren de uitgevers/software devvers de servers?

Ik kan het mis hebben hoor, ben niet meer zo thuis in de console wereld...

In ieder geval ben ik blij dat het spel er nog aan komt, lijkt mij wel een erg leuke game! (Ik ben geen die-hard Star Trek fan, maar ik vond de series wel vermakelijk en goed in elkaar steken).
jij hebt zeker nooit eve online gespeeld? of naar dust 514 gekeken?
Wel is van procedural generation gehoord? Zoek even naar Infinity. Dat is een spel in ontwikkeling met 200 miljoen unieke planeten waar je vrij naartoe kan vliegen. STO maakt ook gebruik van deze techniek.
Om Sony en Microsoft te laten begrijpen wat MMO's zijn en wat er moet gebeuren voor MMO's
Sony iets uitleggen wat MMO's zijn ? Sony heeft altijd nog 1 van de meest succesvolste MMO's uitgegeven (Everquest's), maar ook The Matrix Online, PlanetSide, Star Wars Galaxies, Free Realms en Vanguard: Saga of Heroes.
Ook de FanalFantasy MMO op de PS2 heeft (vooral in Azie) erg goed gedaan.
Dat is helemaal waar. Maar voor zover ik weet zijn de PC en console afdelingen behoorlijk gescheiden. SOE heeft een goed systeem draaien voor MMOs. Wat niet betekend dat ze dat ook zomaar even op de Playstation in gaan voeren.

(oh ja, dat bier was lekker, volgend jaar CZ misschien ook maar goedkoper bier)

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 12 oktober 2009 14:43]

SOE is nu samen gevoegd met SCEI (sony computer entertainment).
http://www.massively.com/...strengthen-playstation-3/
http://www.gamespot.com/p...ned/news.html?sid=6187792
dus sony begrijpt zeer goed wat mmo's zijn.

*edit extra link voor redundancy ;)

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 oktober 2009 15:28]

Sterker nog, FFXI op de PS2 is nog altijd behoorlijk alive and kicking..
op de ps3 mag je alles uitbrengen wat je wilt including mmo's, je moet het alleen wel zelf hosten.
Ik wil dit spel sowieso halen. Wat ik me nog afvraag is of je bij dit spel moet gaan betalen per maand, of dat je het ťťn keer koopt. Als het het laatste is, haal ik hem op de release date. Als het het eerste is, haal ik hem niet...
Dan haal je hem waarschijnlijk niet,
de kosten voor het hosten kunnen behoorlijk oplopen.
Stel dit zou net zo populair worden als WoW, dan zouden ze falliet gaan aan de kosten als ze geen maandelijkse bijdrage vragen.
Of ze moeten het al via ingame ads doen, maar of een coca cola poster nou erg zal passen bij het startrek universum, niet echt.
Ik vind deze reacties altijd zo ontzettend zielig. "Oh het kost geld om een (meestal) goed spel te spelen, nee ik vind dat het maar gratis moet zijn."

Alleen guildwars is daarin succesvol geweest en dat was net zoveel een mmo als een willekeurige first person shooter die je online speelde. Alles in dat spel was single player behalve de stukjes tussendoor.

En als jij een spel koopt voor 60 euro, er dan 40-50 uur mee vooruit kunt en er dan mee kan stoppen omdat je alles hebt gedaan is 't een stuk duurder dan een mmorpg waar je 60 euro voor betaalt en dan iedere maand 10 euro, 't is als je elke dag 1 uurtje speelt al goedkoper dan andere rpgs.

Nu heb ik niks tegen single player rpgs of mmorpgs, ik speel ze allebei regelmatig (maar tegenwoordig niet meer dan een uurtje of 4 per week.)

Toch heb ik altijd een enorme hekel gehad aan guildwars, waarom? Dat spel liet mensen denken dat mmorpg's ook zonder maandelijkse kosten kunnen, en dat is ook zo maar dan krijg je bagger.

./endofrant

Ontopic, Ik hoop dat dit spel niet de koers volgt van de afgelopen x star trek spellen. Maar ik ga het sowieso proberen!
Laten we hier niet het kwaliteit verschil vergeten, hoe ziet een uur WoW uit? "Dood 10 ratten" "Dood 15 wolven" "Harvest 5 herten harten" enz. Een goed spel geeft je constant echte nieuwe content, een MMORPG niet.

Dat is voor mij dan ook de reden waarom MMORPG's mij niet meer trekken, met de juiste mensen kan het leuk zijn, maar ik mis er gewoon een hoop bij, dus ja, een MMORPG kan je misschien meer spelen voor het geld, maar of ik nou ook nog er meer van geniet...
Ja, ik wordt echt moe van mensen die over de maandelijkste kosten zeuren.
Als je per maand 1 uurtje speelt is het inderdaad veel, maar een tientje per maand is echt een schijntje als je het met andere zaken vergelijkt. Ik zuip in een avondje stappen meer aan bier weg dan dat ik aan maandelijkse WoW-kosten uitgeef, om maar es wat te noemen.
Bovendien heb ik sinds ik WoW speel een heel stuk minder andere games gekocht, dat geld spaar ik alweer uit. Singleplayer games ben je soms maar een paar middagjes mee bezig, maar kosten vrolijk 50 euro. 50 euro, voor een paar middagjes, en die dingen worden alsnog nog steeds goed verkocht. Vergeleken daarmee kost een mmog helemaal niks, waar je voor iets meer dan een tientje een hele maand kunt spelen.

Maar ik weet precies wat voor soort mensen het zijn die over maandelijkse kosten zeuren. Die gaan ook de game zelf niet kopen. Die plukken singleplayer games van torrent, spelen ze uit in een weekendje en doen volgend weekend weer hetzelfde. Als ze dan ineens aan maandelijkste kosten voor een account vast zitten gaan hun game-uitgaven omhoog van 0 euro per maand naar iets meer dan een tientje, toch een forse stijging qua uitgaven voor die werkloze armoedzaaiers die onze belastingcenten opvreten met hun uitkering en toch iets moeten doen om zich niet achterlijk te gaan vervelen terwijl ze thuis de no-lifer uithangen.
/spit :r
Een tientje per maand is 120 euro per jaar... Dat is nogal wat. Zeker als je ook het spel koopt. Koop je het nieuw dan is het rond de 65 euro voor de PS3. Dat is 185 euro op 1 jaar gezien en dat is erg duur voor een spel....
Maar er worden wel servers onderhouden van dat geld.
En er komt steeds nieuwe content uit.
Ik ben benieuwd of tijdens dit spel Vulcan bestaat..

Oftewel in de tijd van de nieuwe film of ten tijde van de eerste serie (sowieso niet later omdat de Klingons blijkbaar het kwaad zijn, iets wat wat mij betreft sowieso niet klopt))

edit;
Toch even het filmpje gekeken en blijkbaar speelt het zich af in het next generation tijdperk...

[Reactie gewijzigd door [Roland] op 12 oktober 2009 14:21]

Dat Klingons als het kwaad worden afgeschilderd getuigd van weinig respect voor de originele tijdlijn van Star Trek :( (de nieuwe tijdlijn is sinds de komst van Star Trek 2009 een volledige blanco lijn geworden aangezien de tijdslijn vanaf de geboorte van Kirk is veranderd).

Ze hadden in mijn optiek veel beter voor de Romulans als 'kwaad' kunnen kiezen, dan zijn ze in ieder geval nog steeds op een lijn met de originele serie..
Euhg, de Klingons zijn in de originele serie (Roddenberry, ' 66) ook als de grote schurk afgeschilderd, pas in TNG kwam de verandering naar eervolle krijgers die een beetje Viking-stijl hun eigen stukje van het universum willen claimen.

De Romulans heb ik net zo goed mijn twijfels over. Als het zich na Nemesis afspeelt kan het Romulan Empire net zo goed bijgedraaid zijn en dan wordt het helemaal een politieke grijze soep in plaats van een duidelijke verdeling tussen de 'goeien' (Federation/Klingons post TNG) en de 'slechten' (Cardassians/Dominion/Borg/Romulans).

Oh, en als je de film gezien hebt, moet je ook weten dat in de post-TNG era natuurlijk Romulus naar de maan geholpen is... </spoiler>
Klingons zijn toch niet evil? Ze houden er gewoon andere ideeŽn op na dan mensen. Ik zag laatst zelfs een aflevering van ST:Enterprise waarin Archer met Klingons aan het onderhandelen was over een ruimteschip, en valt best met ze te praten.
Als ze een good vs evil scenario neer willen zetten moeten ze de Borg speelbaar maken. Dat zou me eigenlijk sowieso wel vet lijken, een Borg maken en andere spelers proberen te assimileren.

Behalve dat vind ik het een faal-idee. Klinkt een beetje als eerst een Alliance character moeten maken voordat je Horde mag spelen, om het maar eens naar WoW te vertalen...
Yup, vlak na de tijd van Kirk is er zelfs het zgn. Khitomer akkoord waarin een volwaardige alliantie in is beschreven. Er is ťven oorlog geweest ten tijde van de eerste dagen van de Dominion in DS9, maar niet lang daarna was het bondgenootschap sterker dan ooit.

Pest van star-trek is dat ze nŠ de klingons nooit een vijand hebben gehad die zich erg vertaald naar iets wat je in een MMO kan gebruiken. De Romulans waren altijd een beetje 'achterbaks', maar nooit echt super groot, de Borg kennen het concept Individu niet, wat het natuurlijk rot characters maken maakt, en aangezien de ontwikkelaar duidelijk kiest voor een tijdperk tijdens vroeg-DS9 (gezien aan de uniformen) en TNG, kan je niet zomaar de Xindi pakken uit Enterprise.

Het is erg lastig om een MMO te bouwen aan de hand van een niet-game franchise.

Zeker als die fanchise door de oorspronkelijke maker als een bijna-utopie was bedoeld. Hoewel er een hoop rotzooi in de ruimte is, lijkt de mensheid er volgens Roddenberry beter dan ooit aan toe te zijn.
STO speelt rond 2409 en volgt niet de film van 2009. Volgens informatie van de ontwikkelaars is het Khitomer akkoord beŽindigd in 2399 en kan er elk moment oorlog uitbreken tussen de Federatie en de Klingons.

http://forums.startrekonline.com/showthread.php?t=14535
Die film speelt zich af in een alternatief universum, en kan dus (lijkt mij) ook niet echt als canon gebruikt worden, bovendien was dit spel allang in ontwikkeling voordat de film nog aangekondigd moest worden
Krijg nu echt een EVE meets Tabula Rasa gevoel :P En of dat nu echt goed is? Mwah, genoeg trekkies om er een fanbased game van te maken, was het ook niet cryptic die bezig was met Star Gate?
Stargate Worlds is in ontwikkeling door Cheyenne Mountain Entertainment. Ze hebben echter nogal wat financiŽle problemen. Volgens mij is een van de leidinggevenden zelfs aangeklaagd (om financiŽle redenen).

Van wat ik heb begrepen zijn de ruimte-gevechten toch zeker anders dan EVE. De enige overeenkomst is dat het in de ruimte afspeelt.

Je kunt het dan ook beter vergelijken met Pirates of the Burning Sea (hoewel dat natuurlijk helemaal onbekend is) - in de ruimte, omdat de wapens op je schip meestal slechts onder een beperkte hoek kunnen schieten.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 12 oktober 2009 14:39]

Hopelijk ziet het er wat beter uit graphisch gezien, KOTOR voor de xbox heeft nog betere details in de characters dan die op het filmpje. Maar op zich leuk voor de die-hard fans die het allemaal zelf willen meemaken in een game.

[Reactie gewijzigd door Bilel op 12 oktober 2009 13:52]

Ik vind het wel leuk dat ze de graphics van de originele serie hebben overgenomen en niet van de laatste film (sarcasme voor zij die het niet doorhebben)
ik hoop dat ze net als Champions-online een Lifetime Subscription hebben
ik heb de 6month subscription genomen voor Champions-Online zodat ik ook toegang kreeg tot de Closed Beta voor STO

eenigste wat ik hoop is dat ze het space gedeelte goed voor elkaar krijgen
was ook niet zo blij toen ik las dat het space flight gedeelte niet helemaal 3D zou zijn
ik snap nog steeds niet waarom ze het niet doen en in een veel ouder spel zoals Star Wars Galaxies wel
maar goed we zullen het wel zien
als er maar genoeg diepgang in zit vind ik het best
en hopelijk kan je je schip tot in redelijke mate aanpassen
en dan doel ik op de verschillende Modules die je op je schip zou kunnen plaatsen en de soorten schilden en dergelijke upgrades
sms KLING ON naar 1234
Zie net dat er € 10,00 is afgeschreven. Wat krijg ik daarvoor terug??
ooooh shjiet ik kan echt niet wachten. Ben hier nou al zo lang op aan het wachten dat het bijna wel een tegenvaller moet worden. Zoveel jaren ontwikkeling moet toch wel een ubervet spel opleveren, niet dan?
@madshark, nu sony heeft wel SWG om zeep geholpen, en Vanguard was ook niet wat het moest zijn, dus ja ze hebben nog veeeeel te leren.!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True