Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Het Amerikaanse Cryptic Studios zoekt een programmeur die de eigen mmo-engine geschikt kan maken voor de Playstation 3. Dat kan inhouden dat de mmo's Star Trek Online en Champions Online ook op de PS3 speelbaar zullen worden.

De plannen van de Amerikaanse ontwikkelaar kunnen worden afgeleid uit een personeelsadvertentie waaruit blijkt dat Cryptic Studios een programmeur zoekt. Die moet de bestaande mmo-engine van Cryptic, die is toegesneden op de pc en de Xbox 360, ook geschikt maken voor de Playstation 3. In de advertentie wordt niet expliciet gesteld dat Cryptic de mmo's Champions Online en Star Trek Online ook voor de Playstation 3 uit wil brengen, maar beide mmo's worden in de advertentie wel genoemd als de projecten waar Cryptic momenteel aan werkt. Andere games heeft het bedrijf momenteel niet in ontwikkeling.

Cryptic liet bij monde van Chief Creative Officer Jack Emmert al eerder weten dat het Star Trek Online voor de pc, de Xbox 360 en de PS3 uit wil brengen. Een officiŽle aankondiging van de plannen is er echter nog niet. Die is er wel van Champions Online: dat is al aangekondigd voor de pc en de Xbox 360; mogelijk komt de PS3 daar later dus nog bij.

Video (StarTrekOnline_DebutTrailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

de Star Trek MMO lijkt me wel leuk, niet omdat het om star trek gaat maar het concept een grote ruimte die je helemaal kan gaan ontdekken. en de champions lijkt me ook wel aardig.

alleen mogen ze de personen wel wat fatsoenlijker en natuurlijker laten bewegen, de grafisch is op zich niet zo veel mis mee als je het op de pc wil hebben moet het niet te zwaar worden om te zorgen dat je veel mensen kan trekken, maar voor de xbox360 en ps3 mag het wel wat meer zijn, al moet het voor de XB360 niet te veel opslag gebruiken het instap model heeft dit niet dus krijg je een probleem...

[brainfart]
ze moeten in die consoles een SSD zetten van 32GB of zo, een model er bij dat stiller en zuiniger is
[/brainfart]

[Reactie gewijzigd door King4589 op 18 november 2008 15:18]

het concept een grote ruimte die je helemaal kan gaan ontdekken
Als je daar een grote fan van bent (zoals mijzelf) dan zou je www.infinity-universe.com in de gaten moeten houden. Is nog ver weg van lancering maar het begint toch wel astronomische grootte en zeer mooi graphics te krijgen.
Bedankt voor de tip van infinity universe die ga ik eens bekijken!

[Reactie gewijzigd door benverkroost op 18 november 2008 16:36]

Ziet er erg leuk uit ja.
Volgens mij lijk het best veel op EVE-online.
Vooral het mooie van dit spel is dat ze het proberen om het gratis te houden.
1 programmeur die een hele mmo-engine moet porten? Succes!
Best te doen hoor. Alle code is er namelijk al, en als die een beetje fatsoenlijk is opgezet is het niet heel lastig om de implementaties die de hardware aanspreken aan te passen voor de PS3. Verder moet er hier en daar nog wat geoptimaliseerd worden voor de cell. Daarnaast betekent het niet dat de programmeur alles in z'n eentje moet doen, hij zal best wel bijval kunnen krijgen als hij daarom vraagt (en uitlegt wat de bedoeling is). (Ik heb zelf ook ooit eens voor een dergelijke functie gesolliciteerd)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 november 2008 15:21]

Verder moet er hier en daar nog wat geoptimaliseerd worden voor de cell.
Haha, hier en daar.
Denk dat de Cell wel voldoende verschillend is dat je kan stellen dat er een groot gedeelte zal moeten worden aangepast.
Idd Er is kan toch geen sprake van optimalizatie zijn, enkel van porten.
Dat zou gewoon virtualiseren kunnen zijn.

daarmee bereik je geen kracht.
Sorry maar echt complete onzin, veel code is gewoon niet multithreaded en draait dus op de PPU wat een PowerPC-achtige core is. Daarvoor kun je gewoon voor programmeren zoals je gewend bent, en de bestaande C++ codebase is daar dus gewoon voor te compileren. Echter, als de game veel gebruik maakt van multithreading zul je op die punten dingen moeten gaan aanpassen om het vlot te laten lopen (omdat de cell architectuur asynchrone multithreading is ipv synchrone multithreading zoals PC en 360), en ook andere specifieke bottlenecks zul je wellicht aan gaan passen. Maar in het geheel van de game codebase valt dat enorm mee.

Toen wij Tomb Raider: Underworld gingen porten naar de PS3 hadden we in eerste instantie ook gewoon alles op de PPC core draaien. Ook op de 360 liep het destijds overigens maar op 1 core. Er is toen een generiek systeem ontwikkeld waardoor je makkelijk crossplatforn (PC, 360 en PS3) multithreaded code kon schrijven. De enige plek waar we in de uiteindelijke versie van TR:U echt cell-specifieke dingen doen is in de renderer, maar die was toch al platform-specifiek.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 november 2008 12:06]

Als ik dat filmpje zo bekijk zouden ze ook een programmeur kunnen inhuren om de boel te porten naar de PS2 of de XBOX... Grafisch zouden die dat makkelijk moeten aankunnen. :|
Dit is een mmo he, ziet er wat mij betreft juist fantastisch uit voor een dergelijke game.
gratis is niet altijd goed :)

jumpgate evolution ziet er ook veelbelovend uit als space MMO, sinds men meer aktiegerichte controls gebruikt en niet de besturing van eve-online, dus echt mikken en schieten.

Nu ivm de ports naar console, zolang men niet met mods begint af te komen, dan kan het spel perfect naar console geport worden. Daarom zal een spel als world of warcraft nooit speelbaar zijn op console door al die UI mods.
Je hoeft helemaal geen mods te gebruiken. WoW is prima speelbaar met een ongemodde client, en niemand dwingt je mods te installeren.
Maar WoW is daarmee volgens mij nog steeds niet speelbaar op een console. Je hebt er te veel skills en spells bij nodig, wat met een keyboard prima te doen is, maar met een controller niet, omdat er simpelweg te weinig knoppen op zitten. Ik zie mezelf nog niet zo snel rondlopen met m'n mage en een controller, terwijl ik m'n focused target polymorph of counterspell en damage spells op een ander cast... en dan heb ik nog niet eens een pet die ik ook nog opdrachten moet geven :+
EVE online, super complex.
De PS3 zal het best aan gaan kunnen, een mmo porten hoeft niet zo heel veel werk te zijn. De Cell processor en de videochip werken toch ook gewoon met linux en XP :p

De onderliggende code die de apparaten aanstuurt moet worden aangepast en niet het hele spel zelf. Zorg dat de engine draait op de PS3 en de game draait ook.

@DJMurtz:

Vergeet niet dat hoeveel processorkracht deze next gen consoles ook hebben, ze hebben heel weinig ram en VRam wat het gebruik van textures beperkt. De PS2 en Xbox zullen deze game zeker niet aankunnen. Niet in polygonen en niet in textures.

@ King4589

Die animaties en textures (en whatnot) worden echt nog wel aangepast hoor. Ik heb zelf ook al twee games moeten maken voor school en kan je vertellen dat het echt steeds trial en error is en dat de game voortdurend wordt getest en geupdate. Het feit dat het er nu in zit wil niet zeggen dat het final is. de game komt pas over minstens 6 maanden uit (volgens mij zelfs later). Als de code echt af is dan is het alleen nog een kwestie van het wachten op de art die moet worden geimplementeerd (aangezien ART vaak langer duurt).

Er is nooit een digitaal product wat in 50% van de ontwikkelfase al af is en perfect....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True