Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

Ontwikkelaar Cryptic Studios gaat mmog Champions Online gratis speelbaar maken. Wie niet wil betalen, wordt een Silver Member, met minder mogelijkheden dan de betalende Gold Members. Wanneer de verandering ingaat, is niet bekend.

Via een uitgebreide update maakt producer Shannon Posniewski duidelijk dat ontwikkelaar Cryptic Studios grote veranderingen in mmog Champions Online gaat doorvoeren. De belangrijkste is dat het spel gratis speelbaar wordt. Er komt onderscheid tussen niet betalende Silver Members en betalende Gold Members. Voor de vijftien dollar die Gold Members per maand moeten betalen, krijgen ze uitgebreidere mogelijkheden in het spel. Zo kunnen Silver Members maar twee characters aanmaken, terwijl betalende leden er meer dan acht mogen hebben. Verder kunnen betalende leden meer kostuums opslaan en hebben ze meer ruimte in hun inventaris voor het opslaan van virtuele voorwerpen.

Cryptic gaat nog meer inhoudelijke veranderingen doorvoeren. Zo krijgt het spel 'archetypes'. Waar spelers voorheen vrijelijk konden kiezen uit een groot aanbod aan superpowers voor hun virtuele held, wordt die keuze nu beperkt. Archetypes mogen van Cryptic niet worden vergeleken met de classes die in de meeste andere mmog's gangbaar zijn, al lijkt het systeem er sterk op. De ontwikkelaar noemt de archetypes The Brute en The Blade als voorbeelden. De laatste krijgt powers die zijn gericht op het aanbrengen van schade aan een enkel doelwit vanaf korte afstand. The Brute is gericht op vechten tegen een groep. Elk archetype heeft een door Cryptic vastgesteld palet aan superpowers. Silver Members kunnen enkel kiezen uit deze archetypes, waarvan er minimaal acht beschikbaar zullen zijn. Gold Members houden de mogelijkheid om zelf de superpowers voor hun character te kiezen.

Wanneer de mmog gratis speelbaar wordt, maakt Cryptic niet bekend. Voor het zover is, volgt echter eerst een beperkte bètatest, die begin november van start gaat.

Enkele Archetypes uit Champions Online

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Miss een reden om toch mijn account weer te activeren. ik vond het zeker leuk om te spelen. maar niet om ook nog eens 13 euro de maand aan uit te geven.
maar goed dan krijg je natuurlijk wel weer verschil met de betalende spelers. Wat het dus meteen minder leuk maakt lijkt me.
Inderdaad, het is even leuk om te spelen net als Lego Universe, maar om er 13 euro per maand voor neer te leggen buiten de aanschafprijs heb ik er niet voor over. Aparte servers voor F2P accounts lijken mij ook wel aantrekkelijk, zodat de wat ervaren spelers geen last hebben van de onvolwassen spelers, en geloof me, dat heeft niks met leeftijd te maken :)
Ben benieuwd dat wanneer ik als silver member ga beginnen en ik de keuze maak om over te gaan naar Gold, of ik dan wel alle benefits krijg en wat er met die benefits gebeurd als ik laat ik zeggen 2-3 maanden eens niet betaal.
Alle extra features die je als Gold member hebt, komen te vervallen.

Even een simpel voorbeeld: Een Silver member kan maar max 2 characters aanmaken, een Gold 8. Dus stel dat jij 4 characters hebt, kan je als je terug gaat naar Silver, alleen de eerste 2 nog maar gebruiken. Characters 3 en 4 blijven wel bestaan, maar deze worden pas weer toegankelijk als je terug gaat naar Gold.
Champions Online heeft nooit van de userbase van City of Heroes af kunnen snoepen. Toen het spel uit was gingen een heleboel CoH spelers naar Champions toe, maar kwamen na een korte tijd allemaal terug. Het is ook lastig strijden tegen een spel dat al vijf jaar op de markt was en het ontzettend goed deed in de superhelden mmo gedeelte. En het meest zure van het verhaal is dan nog wel dat Cryptic Studios ook City of Heroes heeft gemaakt maar uiteindelijk aan PlayNC heeft verkocht.

Vandaar dat dit ook niet een vreemde zet is voor Cryptic. Het spel heeft weinig users. Vraag me af of ze dit ook gaan doen voor Star Trek online in de nabije toekomst.

Ik ga zeker het spel weer proberen zodra hij gratis te spelen is. Maar of ik blijf hangen is een tweede.
Mmm archtypes lijkt wel meer richting city of heroes te gaan.
ik heb beide gespeeld, en mijn voorkeur ging toch naar City of heroes.
een nadeel in Champions online vind ik, dat je bij het maken van je Caracter al meteen uit elke power group powers kon kiezen en combineren op die manier kon je een manusjevan alles maken.
dat leek in het begin wel leuk, maar uiteindelijk vond ik het minder spannend om naar een nieuw level te werken.
ik was er redelijk snel op uitgekeken, dat komt misschien ook wel omdat ik een aantal jaren City of heroes had gespeeld.
maar goed Gratis kan leuk zijn en dan misschien zo nu en dan een maandje betalen als dat kan.
vraag me ook af wat ze met spelers doen die nu al meer dan 2 caracters hebben, maar gebruik willen gaan maken van de gratis variant waar je maar 2 caracters mag hebben. ?

Edit: aantal vergeten punten en komma's geplaats, mijn nederlands is belaberd ik weet het sorry dat het niet te lezen was.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 27 oktober 2010 12:59]

Zoek de punt en komma toetsen eens op, jezus zeg. OT; Heb dit een tijdje gespeeld en vond het net als CoH en CoV maar een slappe MMO eigenlijk. SC2 heeft voorlopig mijn onverdeelde aandacht.
Was toch te verwachten. Ondanks de insteek van CO enorm 'breder' was dan CoH, was de uitwerking.. ronduit slecht. Het was pas na een berg patches dat alles redelijk begon te werken, maar nog bleef ranged 10x beter dan de melee classes.

Toch heb ik me enorm vermaakt, de vrijheid in combat was iets fijner om te spelen, maar CoH bleef toch heer en meester in het hele systeem erachter. Nu CoH steeds meer primairies en secondairs toevoegt aan de archtypes, werd de vrijheid van class/spell keuze al veel groter. Nu met de limitatie van archtypes in CO komen ze op gelijke hoogte. De toegankelijkheid van COH bleef beter, het enhancement systeem was veel makkelijker uitgewerkt dan het soms chaotische systeem van CO.

Daarnaast komt DCO ook binnenkort uit, wat een directe concurrent van CO gaat worden en pas een later stadium van CoH (zeker met de recente en opkomende expension zijn ze al een heel stuk verder).

Om de vrijheid toch open te houden en centjes binnen te krijgen is het systeem van Silver vs Gold toch interessant om het spel enigzins in leven te houden, maar voor hoe lang.. blijft de vraag.

Stiekem had ik altijd het basis combat systeem (een 'nonstop attack' om je energy bar te vullen) in CoH willen zien, het statische aspect aan CoH werkt soms erg irritant.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 oktober 2010 12:43]

Ik ben geabboneerd op de nieuwsbrief/mail van Cryptic, aangezien ik de open beta heb gespeeld. Daarin word aangegeven dat in het begin van Q1, het spel het free to play model gaat adopteren.

[Edit] In november begint de Free-to-Play Beta, het is echter niet duidelijk of bestaande accounts (actief of inactief) hieraan mee kunnen doen, en voor niet leden zal natuurlijk een beta registratie volgen.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 27 oktober 2010 12:54]

Champions online krijg je nog steeds goedkoop online. Die shops zullen hun voorraad binnenkort wel gaan dumpen :-)

[Reactie gewijzigd door Cloud op 5 november 2010 17:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True