Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

City of Heroes zal dit jaar gratis speelbaar worden en krijgt de subtitel Freedom, meldt de website van de mmog. Betalende spelers worden VIP-leden en krijgen voor hun maandelijkse betaling punten waarmee ze in-game-items kunnen kopen.

De aankondiging vermeldt niet wanneer City of Heroes precies overstapt op het freemium-model. Wel zal de openstelling van de game samenvallen met het uitbrengen van de update Issue 21: Convergence. De update brengt een nieuwe co-op-zone, een nieuwe reeks superkrachten en de Underground Incarnate Trial.

City of Heroes: Freedom zal onderscheid maken tussen drie typen spelers: gratis, premium en VIP. Alle soorten spelers kunnen het maximumlevel van 50 behalen met hun karakters. Gamers die na de freemium-herintroductie van de mmog terugkeren, behouden hun voortgang en worden premium-spelers. Spelers met een gratis account kunnen hun account opwaarderen naar premium-status door paragon-punten te kopen, die ingeruild kunnen worden voor in-game-content.

De huidige betalende leden worden na de herintroductie automatisch omgezet in VIP-leden, waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve content zoals superkrachten, kostuums en missies. Ook krijgen ze vanaf 1 juli 400 paragon-punten per maandelijkse betaling. Verder kunnen VIP-spelers twaalf karakters op een server hebben, in tegenstelling tot twee voor niet-betalende gamers. Tot slot zal er een aparte server komen waarop alleen VIP-leden kunnen inloggen.

City of Heroes verscheen in 2004 en werd ontwikkeld door Cryptic Studios. In november 2007 verkocht de ontwikkelaar het spel aan uitgever NCsoft, die het spel verder liet ontwikkelen door Paragon Studios.

City of Heroes: Freedom logo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Het was uiteindelijk te verwachten en net als de recente server merge heeft dit enorme discussies opgeleverd voor de 'veteran' spelers in het spel.

Ik speel zelf City of heroes sinds beta in 2004, heb inmiddels ruim 80 characters. Dit is dé manier om het spel weer door velen te laten spelen (ondanks 2 servers tijdens 'primetime' bijna altijd vol zitten), maar recent hebben ze nieuwe serversoftware getest waarmee ze veel meer mensen op 1 server kunnen hosten dan ooit eerder mogelijk was. Ook is het 1 van de weinige games waar ik nog nooit een cheater/hacker ben tegengekomen, bots zijn nagenoeg onbruikbaar in het combat systeem en ze hebben ingame live support.

Helaas is het deels slecht nieuws, ondanks CoH altijd winstgevend is geweest (al was het marginaal op de balans van NCsoft wegens Aion, LA1/2 en Guildwars), brengt f2p ook een nadeel met zich mee.. de community. De community van CoH is veruit 1 van de beste communities van welke MMO die ik heb gezien. Events, 'help a noob', raids (world bosses met 200man neermeppen), bracht het ook de farmers met zich mee. Van Powerleveling (betaal wat geld en je krijgt een lvl50 terug) tot gold-selling (je kan vrij geld traden tussen mensen), in de f2p situatie zal dit enkel erger worden.

Tijd zal vertellen of dit een goeie stap is, zelf ben ik nog erg sceptisch. Ondanks ik meer geld aan deze game heb uitgegeven dan welke MMO ook (4 actieve accounts, waarvan 2 bijna 8 jaar lang), heb ik wel vertrouwen in dev-team dat ze game blijven doorontwikkelen, en niet -zoals veel p2p die f2p worden- de laatste stuiptrekkingen gaat geven.
Vraag me soms af of MMOs nu werkelijk meer geld verdienen met die ingame aankopen dan met maandelijkse abo's. Blijkbaar wel, want meer en meer MMOs gaan die toer op. Iemand idee van cijfers daarover?
Bij Lord of the Rings online pakte het in ieder geval goed uit.

bron
Voorlopig nog wel. Maar mijn eigen ervaring is dat een F2P minder lang kan boeien dan een P2P. Als je maandelijks betaald voor je spel, ben je volgens mij veel meer geneigd om het te spelen (en blijven spelen) omdat je actiever speelt.
Daarnaast start je makkelijker met een spel waar je niet voor hoeft te betalen, veel mensen zullen dus eerder zo'n game een poosje uitproberen om vervolgens weer naar de volgende te hoppen.
Men blijft het niet zozeer spelen omdat je dan actiever speelt, maar omdat de eigen centjes in gepompt zijn. Als je ergens voor betaalt, dan gebruik je het ook.
Bij gratis denk je vaak dat het niks uitmaakt of je er aandacht aan besteed, want het heeft je toch geen cent gekost en dus heb je er geen financiële nadelen van.
Bij iets wat je betaald hebt vind je het vaak zonde van het geld als je er geen gebruik van maakt.
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar voor mij heeft het geïnvesteerde geld er weinig mee te maken. Ik heb bijvoorbeeld vijf jaar WoW gespeeld. Toen ik stopte had ik het meeste moeite om de groep vrienden los te laten waar ik al die jaren mee gespeeld heb en mijn character(s) waar ik vijf jaar bloed zweet en tranen in gestoken heb. Als die maandelijkse kosten al invloed hadden dan was het als extra reden om te stoppen. Je kan dat geld immers weer voor iets anders gebruiken.
Nope. F2P spelers die ook effectief geld opdoen, doen meer geld op als wat ze door een normale subscription zouden opdoen. Ik heb sommige spellen al meermaals gekocht (enkel items) + nog premium subscriptions erbij.

En dat is zeker niet Pay2Win, weinig spellen bieden duidelijke voordelen in shops (dankzij het gewhine van freeloaders die idd gamehoppen maar dat zijn ook dezelfde die ook met cracked keys spelen en genereren sowieso geen inkomsten). Van mij mogen er zelfs meer betaalbare voordelen komen, niet iedereen zit op school en kan 20u grinden/dag.
Ik denk het niet, ik denk dat abonnementen het meeste geld brengen.

MAAR omdat ze zien dat het aantal leden kennelijk drastisch afneemt, proberen ze hiermee nieuwe leden te werven, die op hun beurt weer vanzelf zaken aanschaffen om het spel leuker te maken.
Persoonlijk denk ik dat het meer een Long Tail verhaal is met de ingame aankopen tov de abo's.

Cijfers heb ik hier niet van dus harde feiten heb ik niet.
Toch lijkt het me aannemelijk dat door het gratis laten spelen en vervolgens voordelen dmv ingame content aan te bieden er meer mensen sneller geneigd zijn om content te kopen voor een klein bedrag dan wanneer ze een 'duur' abonnement moeten afsluiten waar ze elke maand aan moeten voldoen.

Daarbij speelt mee dat wanneer er gratis gespeeld kan worden er consumenten eerder geneigd zijn om het te proberen en er dus ook meer mensen in aanraking komen met de ingame content wat weer leid tot een groter exposure waarbij de kans groter is dat de ingame content ook daadwerkelijk afgenomen word.

Dat de consumenten niet allemaal hardcore gamers zijn en steeds maar weer terug zullen komen om het spel te spelen en het wellicht zelfs naar verloop van tijd verwaarlozen dan wel verlaten doet er niet toe voor de consument want dit zijn relatief kleine bedragen iedere keer dat ze zo'n uitgave doen.

Waarbij veel van deze kleine uitgaven uiteindelijk in totaal een groter bedrag kunnen (gaan) vormen tov de betaalde abonnementen.
Denk dat het met name te maken is WOW is de grootste met abonnementen wij moeten het op een andere manier aanpakken.
In-game aankopen doen het blijkbaar goed. Dit zie je ook terug op de mobile-devices, zoals op de iPhone. Smurfville e.d. zijn gratis games, maar staan wel hoog op de lijst met hoogste inkomens. Dus blijkbaar werkt dat goed ja.
Je spel loopt snel leeg als, je spel leeg loopt. Een vicieuze cirkel voorkomen en je servers vol houden met mensen die het proberen omdat het gratis is, zorgt er ook voor dat je betalende spelers blijven hangen, en automatisch nieuwe aanwas krijgt van proberende spelers die blijven hangen. Met dit soort freemium games is mijn ervaring dat zodra je het leuk genoeg vind om er serieus aan te beginnen, je gewoon niet aan een betaalvorm ontkomt.
Er zijn altijd wel mensen die echt geld over hebben voor virtuele voorwerpen en / of virtueel geld.

Ik denk als Blizzard dit zou aanvullen op World of Warcraft dit een flinke extra winst zou opleveren.
Ik persoonlijk vraag me nog steeds af of de gekochte voorwerpen alleen kunnen gekocht worden, of dat deze ook kunnen gevonden worden?
Waarschijnlijk kan een deel worden gevonden en is er een deel dat non-tradeable is met een enkele uitzondering op de VIP servers.
Heb ik liever niet, dan kun je straks Heroic Gear kopen i.p.v. ervoor te Raiden >_>

Vind wel dat Blizzard de maandelijkse kosten iets omlaag mag doen. 10 Euro zou een mooie prijs zijn.
Volgens mij probeert Blizzard dit ook langzamerhand te doen, je ziet ze al 'mounts' en dergelijke verkopen.
Die had ik al gezien toen ik nog speelde, net zoals de non-combat pets, maar die voegen eigenlijk niks functioneel toe aan het spel.
Het enige wat ze er mee kunnen doen is een beetje blij rondhuppelen ermee in een grote stad zodat zoveel mogelijk mensen kunnen zien dat zij graag geld uitgeven ( in mijn mening ) aan nutteloze dingen. :*)

Maar goed ieder zijn ding natuurlijk hé?
Iedere game actie is nutteloos want in essentie niet meer dan het bewegen van pixels.
Als blizzard functionele items gaat verkopen dan zal de franchise niet lang leven gok ik (iig niet op middellange termijn).
Dit concept wordt al jaren gebruikt bij Guild Wars (ook van NcSoft btw) en daar lukt het ook nog steeds om de servers te laten draaien. Ze draaien daar op de verkoop van de game (eenmalig) en verder op de verkoop van specials die overigens niet noodzakelijk zijn.

Ik heb nooit Wow gespeeld vanwege de "verplichting" om te spelen als je een abonnement neemt. Als Hollander wil je wel waar voor je geld!
Daarnaast zijn de aankopen bij de NcStore niet van belang voor de gameplay. Je kan hooguit skills en item unlocks kopen voor PvP, wat cosmetische kleding en extra character slots. (en de expansion packs natuurlijk)
Niet helemaal correct. Guild Wars is B2P, oftewel buy to play. Iefereen krijgt toegang tot alles. Denk aan classes, areas, items, etc. Er zal geen onderscheid zijn tussen jouw en mijn accout. Wel kan je speciale vanity items kopen die het uiterlijk van je character aanpassen, maar je verder geen extra voordelen geven.

CoH wordt F2P. Echter zul je niet toegang tot alles hebben. Character customisation zal beperkter zijn en niet alle superpower kits zijn beschikbaar. Tegen betaling zijn ze wel te unlocken, maar jouw en mijn account zullen nu niet meer hetzelfde zijn. Ook zullen niet alle areas beschikbaar zijn gok ik.

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 22 juni 2011 09:54]

Als mensen gratis kunnen spelen dan werkt dat min-of-meer verslavend. Er is dan ook geen drempel meer op niet te gaan spelen.

Eenmaal lekker bezig in een spel merken de meesten dat ze een zeer kleine betaling (hooguit enkele euro's) moeten doen om betere gear/etc. te kunnen krijgen. Daarna merken dat ze toch nog wat anders nodig hebben. Uiteindelijk is veel keer een klein bedrag toch ook een groot bedrag.
Het spelen in een soort van alliance geeft dan vaak ook wat sociale druk om toch iets beter te worden. Voor een speler het doorheeft (CC afschrift) zijn er tientallen euro's (of soms wel honderden euro's) uitgegeven aan een 'gratis' spel. Eenmaal zoveel uitgegeven is het natuurlijk zonde om te stoppen.

Bovenstaand werkt natuurlijk niet zo bij alle spelers, echter er zijn erg veel mensen bij wie het zo werkt (zie het vaak terug in mijn omgeving).
Om nog maar te zwijgen over 'double points' weekenden waarbij je meer punten per euro krijgt (trok mij over de drempel bi LotRo).
Freemium verpest naar mijn mening wel het gelijkheidsbeginsel in een MMO(RPG).
Ik heb er een handje van om elke MMORPG die ik tegen kom te willen uitproberen. Gewoon eens kijken wat de makers er van gebakken hebben. Wat me opvalt is dat de 'free to play, pay to win'-mmorpgs slechter van kwaliteit zijn op vrijwel alle vlakken, maar nog wel het meest op balans tussen de karakters en spelers onderling. Om het al helemaal niet te hebben over de economie die in de game gehanteerd wordt.

Het is haast jammer dat het qua inkomsten schijnbaar werkt. ;)
Er zijn vele games geruïneerd door free2play pay2win, ook meerdere spellen die ik heb gespeeld. het is gewoon jammer dat spellen op die manier zulke onbalans creëren.
Daar draait het helaas 9/10 keer op uit als je kan betalen voor goederen die beter zijn dan wat iemand heeft die niet betaald, terwijl er ook vele andere opties zijn voor betalen.
denk hierbij aan opties als skins, verhoogde EXP items enz, dingen die wel handig zijn maar geen direct voordeel opleveren tegenover andere spelers.

maar daar zit niet het grove geld in wat mensen betalen meer als ze daar makkelijker sterker van worden en zo winnen van andere spelers..

maar we zullen zien wat er met dit spel gebeurd, ik neem misschien zelf ook maar eens een kijkje tegen die tijd.
Heel simpel, als je als mmo niet goed kunt concurreren (omdat je bijv een beta uitbrengt zoals AOC) dan kom je al gauw terecht bij dit model.
Volgens mij zie ik een beetje een verband met het reeds uitgebrachte free-to-play game Champions Online: Free For All op Steam. Dat spel mag misschien hier en daar nog wat bugs bevatten, maar er wordt ook druk geupdated.
Dus ja dan krijg je er een concurrent bij hé en kun je niet achterblijven om het spel ook maar gratis speelbaar te maken.
Kan er ook helemaal naast zitten, maar denk het niet ;)

[Reactie gewijzigd door Neoseer op 22 juni 2011 09:44]

Champions Online is nooit een concurrent geweest van CoH, niet tijdens lauch, beta, p2p of nu in f2p, het kwaliteitverschil tussen deze 2 games is extreem groot.
Kun je als Free ook als Villain spelen of zou je hier voor de expansion moeten aanschaffen?
Volgens mij bestaat die feature pas sinds City of Villains.

[Reactie gewijzigd door Nbgangsta op 22 juni 2011 11:15]

Ja, CoV en CoH zijn lange tijd geleden al samen gegaan.

In de featurelijst:
Play as a Hero or Villain for up to Level 50.
Dit begint een beetje een trend te worden, eerder had LotRo ook al zo'n actie en bij gerelateerde content zie ik dat ook Age of Conan een 'free' gedeelt kent.
Misschien dat enige tijd na introductie de populariteit afneemt (m.u.v. WoW) en acties moeten worden ondernomen om leden te winnen.
Zal zien dat ik z.s.m. de client installeer, heb ik in ieder geval de files voor de storm.

[Reactie gewijzigd door Nbgangsta op 22 juni 2011 11:18]

Hier zat ik op te wachten... ik heb een hele tijd betaald gespeeld maar ik kon gewoon geen geld meer kwijt aan abo's .. nu heb ik weer een reden om te spelen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True