Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mmo-gamesuitgever Ncsoft aangeklaagd wegens schending patent

Door , 49 reacties

Ncsoft, een Koreaanse uitgever van massively multiplayer online-games, is aangeklaagd wegens een patent op het 'actief zijn in een virtuele wereld'. Het patent is zo algemeen dat ook andere mmo-uitgevers kunnen worden aangeklaagd.

Logo NCSoftHet Amerikaanse Worlds.com heeft het Koreaanse Ncsoft aangeklaagd omdat het inbreuk zou hebben gemaakt op een patent dat Worlds in 2007 zou hebben verkregen. Ncsoft zou het patent hebben geschonden in City of Heroes, City of Villains, Dungeon Runners, Exteel, Guild Wars, Lineage, Lineage II en Tabula Rasa, ondanks dat deze online games allemaal van start gingen voor het patent werd verstrekt. Worlds.com denkt desalniettemin een juridische kans te maken, omdat de aanvraag op het patent al in 2000 werd ingediend.

Het patent omschrijft de online interactie tussen twee spelers door middel van een avatar. De omschrijving is zo algemeen dat het op elke hedendaagse mmo-game van toepassing is. Op basis van het patent zou Worlds.com, dat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw zelf mmo-spellen maakt en op de markt brengt, elke ontwikkelaar en uitgever van dergelijke games aan kunnen klagen. De advocaat van Worlds laat in het midden of er plannen zijn in die richting. Volgens hem is het toeval dat Worlds juist Ncsoft aanklaagt. De enige reden zou zijn dat de Amerikaanse tak van Ncsoft is gevestigd in Texas, en die staat zou een goede patentrechtbank hebben. Virtual World News vroeg patent-advocaat James Gatto om opheldering, en die vermoedt dat er ook een andere reden is waarom World juist Ncsoft aanklaagt. Jury's van Texaanse rechtbanken zouden geneigd zijn ten nadele van buitenlandse bedrijven te beslissen. Ondanks de Amerikaanse vestiging van Ncsoft zal het bedrijf door een jury als buitenlands kunnen worden beschouwd, wat de kans op een veroordeling groter maakt.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

30-12-2008 • 11:49

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik kan mij uit mijn jeugd nog een stripverhaal herinneren waarin Dagobert Duck extra geld wou verdienen door een patent aan te vragen op warm water. Toen na enkele dagen de bevolking van Duckstad in opstand kwam en het patent alsnog werd afgewezen legde hij zich bij deze beslissing neer... om inderdaad direct daarna een patent aan te vragen op het inademen van lucht. :P Geweldig dat zulke "lullige stripverhaaltjes" hun tijd al zo ver vooruit waren.

Kan Ncsoft zich trouwens niet beroepen op het feit dat Everquest al in 1999 bestond?
jah in hoeverre zijn games als Diablo verschillend ... dit soort games kon je ook online spelen
Het is weer zover er wordt 1 rare patent issue gemeld en het complete land moet maar opdoeken.
Het is zo overduidelijk dat dit world.com nooit zal winnen en juist om de regels die in het patenten systeem zitten niet omdat het volk erom zeurt.
Het is de vrijheid van de mens om dit soort belachelijke dingen te laten testen en uit te proberen en dat zorgt ervoor dat het systeem in zijn geheel werkt.

Zoals de meeste hier zeggen dat het systeem afgeschafd moet worden is niks anders dan zeggen " It's my way or the highway" en dus dikke vette inperking is van je vrijheid.
Als je zo wilt leven verhuis dan naar china ofzo.
Online zijn in een virtuele wereld word al ver, VER voor 2007 gedaan, dus dit lijkt me een behoorlijk kansloos patent.

> Go North
You step into the dark room.
You hear the sound of a hungry Grue approaching.


Ook 3D werelden zijn al jaren lang een mogelijkheid.
Zoiets triviaals dat geen mens daar een patent op heeft willen vragen.
EA -> Ultima Online bestaat inmiddels al meer dan 8 jaar meen ik, en dat was nieteens de eerste game waarin je met meerdere mensen in een online 3D wereld kon omgaan.


Dit is een beetje als of je een patent aanvraagt op het "naar de kroeg gaan", of "lucht inademen", word al jaren gedaan zonder enig geklaag door andere rechthebbenden.

[Reactie gewijzigd door bbr op 30 december 2008 15:56]

Virtual World News vroeg patent-advocaat James Gatto om opheldering, en die vermoedt dat er ook een andere reden is waarom World juist Ncsoft aanklaagt. Jury's van Texaanse rechtbanken zouden geneigd zijn ten nadele van buitenlandse bedrijven te beslissen. Ondanks de Amerikaanse vestiging van Ncsoft zal het bedrijf door een jury als buitenlands kunnen worden beschouwd, wat de kans op een veroordeling groter maakt.
Of je laat een paar ballen aanmeten en gaat gewoon direct achter WoW aan.
Wat een onzin is dit weer :+
Ik denk dat ze Ncsoft uitgekozen hebben als een eerste slachtoffer, juist vanwege de mogelijke vooroordelen van een Texaanse jury. Ik vermoed dat Worlds denkt dat ze sterker in hun schoenen staan als ze Blizzard aanpakken met een uitspraak tegen Ncsoft al op zak. Beetje schaken op juridisch niveau ;-)
Dit is echt 100% prior-art. Ik heb voor 2000 al spellen gespeeld waarin je online met elkaar kon spelen dmv avatars.

en helemaal als je op deze site kijkt: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_MMORPGs
Ze maken absoluut geen kans, het patent is ingedient in 2000, maar NCsofts eigen LineAge 1 komt uit 1998 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lineage_(computer_game) )

Ik hoop dat de rechter dit ziet/onderzoekt en de aanklacht meteen onontvankelijk verklaart!

Wat een belachelijke idioten weer zeg...
En niet te vergeten de MMO's welk al daarvoor bestonden, waren er niet veel maar het patent is weer eens crap. Nogmaals faalt het patent systeem hard.

Ze moeten naar mijn mening gewoon eens fixe boetes beginnen uit te delen tegen dit soort praktijken van via waardeloze patenten als dit geld er proberen uit te slaan door willekeurige bedrijven aan te klagen, laat het lekker oplopen in de honderden miljoenen of whatever. Komt er waarschijnlijk eindelijk een einde aan dit soort bullshit en betreffen rechtzaken omtrent patent-breuken welk er komen tenminste daadwerkelijk een patent-breuk.
Fijn dat ie idd op mail reageert : http://www.worlds.com/contact.html
http://www.google.com/pat...wv5-AAAAEBAJ&dq=7,181,690
Please review our Parent Patent filed in 1996 of which our 2000 is a continuation..
Schijnbaar heeft hij in 1996 een ander patent ingedient
Linkje : http://patft.uspto.gov/ne...6,219,045&RS=PN/6,219,045


Het is echter heel simpel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Habitat_(video_game)
Habitat was er al 10 jaar eerder dan zijn zogenaamde patent.

[Reactie gewijzigd door bbr op 31 december 2008 09:13]

Wat valt er onder de 'virtuele wereld' dan? 3d of ook 2d of tekst? In de jaren '90 kwamen de 3d virtuele werelden. In 1985 was Habitat er al met een 2d virtuele wereld en daarvoor had je al de tekst gebaseerde mud's (dat is dan ook toch een soort virtuele wereld?).

Hier is het patent waar dit tweakers artikel over gaat te bekijken:
http://www.google.com/pat...BYoGAAAAEBAJ&dq=6,219,045

Wat betreft de eerste grafische virtuele werelden:

2D: Habitat op de Commodore 64 was in 1985 de eerste 2d multiplayer virtuele wereld (met inbellijnen). Je zag alles van de zijkant, waarbij je kon chatten in tekstbalonnen (wat je nu ook in b.v. World of Warcraft ziet). Persoonlijk denk dat ze deels door strips geinspireerd waren.
Zie ook op:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Habitat_(video_game)

3D: Active Worlds (wat toen nog Webworld en vlak daarna AlphaWorld heette) werd getest in 1994 en kwam in 1995 officieel uit.
Zie ook:
- screenshots van AlphaWorld op http://scara.com/~ole/projects/alpha.html
- http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Worlds

Edit:
Als ik het eerste deel wat ik heb gelezen van het patent snap gaat het om een multi-user interactive 3d virtuele wereld welke scalable is door versturen van posities, bewegingen en acties van deelnemers (i.p.v. b.v. plaatjes oversturen). Klinkt fancy, maar dat is wat alle multiplayer 3d games doen of het nou MMORPG, FPS (shooters), RTS, Hack en slash of wat dan ook voor games zijn...
Als dat het geval is lijkt me dat Duke Nukem 3d (jan 1996) en Quake (jun 1996) prior art zijn aangezien het patent in november 1996 in ingediend).

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 30 december 2008 13:11]

3D me dunkt.
The Patents relate to computer architecture for a three-dimensional graphical multi-user interactive virtual world system. Such systems are utilized in Massive Multi-Player Online Games (MMORPG) of the type known as Graphical Multi-Dimension (GMUD) games, which provide a graphical representation of the player’s character (avatar) wherein movement of the character in virtual space alters what the character views.
Als ik hier de reacties lees, waren er bij het aanvragen van het patent enkel maar 2D-MMO's, dus ik betwijfel of hier wel sprake is van prior art..

Bron: http://www.businesswire.c...=en&newsId=20081211005521
Dat is vrij duidelijk een gevalletje prior art volgens mij.

Voorbeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Habitat_(video_game) uit 1985/1986

Dit bevat alle kernpunten van het patent:
- interactie van gebruikers in een virtuele ruimte
- ontvangen en updaten van een locatie/orientatie van spelers (en enkel je huidige omgeving/view/kamer)
- het gebruik avatars
- client vs server

[Reactie gewijzigd door Vich op 30 december 2008 12:00]

Ik zit niet heel diep in de rechten en ik heb geen flauw idee of dit uberhaupt een kans van slagen heeft, hoewel het mij schimmig in de oren klinkt, maar dit is een potentiele slachting onder MMO's dan...


Hoe dan ook erg gierig om zo'n aanklacht in te dienen. Dan gaat het je maar om een ding en dat is geld, of je er nou een volledige industrie mee sloopt of niet...

[edit: spelling & tweede alinea]

[Reactie gewijzigd door flijten op 30 december 2008 11:53]

Ik zit ook niet heel diep in rechten, maar het is toch van de zotten dat er rechtzaken gehouden worden waarbij rekening gehouden word met locatie en neiging van de jury om een bepaalde kant te stemmen.
Nu lijkt het haast alsof een paar rednecks die hun baan zijn verloren aan een buitenlandse markt indirect wraak nemen.
Tuurlijk is dat van de zotten, maar wat helemaal erg is, is voor welke kant ze kennelijk vaak stemmen:
Jury's van Texaanse rechtbanken zouden geneigd zijn ten nadele van buitenlandse bedrijven te beslissen.
Ik zeg niet dat het zo is (als dit nieuwsartikel op Wikipedia stond zou er "citation needed" achter die quote staan), maar als iemand dit hard kan maken dan mogen die yanks nog eens een keer opnieuw na gaan denken over jury-"recht"spraak...
maar dit is een potentiele slachting onder MMO's dan...
Al verder naar beneden gezegd, het zal de verdediging weinig moeite kosten om prior art te vinden. Daarnaast wens ik Worlds.com (noooit van gehoord, trouwens) veel succes met giganten als Blizzard en Sony (zeker Sony heeft wel een erg sterke verdediging: Everquest stamt uit 1999, dus voor de aanvraag van het patent)
De mensen achter WAR ook. Ultima Online is zelfs ouder, 1997 namelijk. En hoewel deze ontwikelaar door EA is opgekocht, Is er een groot deel van dat team nu bij Mythic.

Dit wordt een onwinbare zaak.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 30 december 2008 13:24]

Ontzettend triest dat ze het dan ook eerst gaan proberen bij de "kleinere" bedrijven. Ik hoop dat Worlds.com NCSoft uiteindelijk moet gaan betalen voor de trieste rechtzaak. Ik ga toch ook geen patent aanvragen op ademen en dan van iedereen geld eisen.

@ JURRiE
Ik doe daarom ook " ". Het is niet echt een klein bedrijf.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 30 december 2008 18:25]

Ik weet niet wat jij onder een "kleiner" bedrijf verstaat, maar NCsoft is een van de grootste online rpg exploitant, zo niet de grootste. Ze pakken direct de Amerikaanse tak van een van de grootste vissen. Het trieste is gewoon dat ze het in Texas doen omdat die de patenthouder sneller gelijkgeven. Het meest trieste is het patent zelf, uiteraard.

Volgens mij vallen MUDs al onder het "interacteren middels een avatar", en die dingen bestaan toch al zo'n 30 jaar.
Lineage van Ncsoft stamt zelfs uit 1998
En Home dan? Dat zou dan wel kunnen worden gebruikt bij de aanklacht, die is pas nieuw.
Gewoon geen dependance in texas vestigen dan..
Hoe kunnen zo'n algemeen patent ooit goedgekeurd worden..
Ik snap vaak ook niet waarom een bedrijf met een patent pas na elke maanden/jaren van zich laat horen. In dit geval is het patent goedgekeurd in 2007, komt dat bedrijf dan opeens hun eigen patent tegen en denken "hey, hier kunnen we misschien nog wel wat geld mee verdienen!"?

[Reactie gewijzigd door cornť op 30 december 2008 11:54]

Er zijn procedures waarbij men gewoon op alles een patent kan aanvragen, desondanks een negatief advies. Deze patenten gelden slechts voor een beperkte duur (ik dacht iets van een 6 jaar). De waarde ervan is subjectief en het is dus aan de rechter om uit te maken wat hij ermee doet.
Hoe kunnen zo'n algemeen patent ooit goedgekeurd worden..
Als ik mij goed herinner van de informatica recht lessen worden patenten altijd toegekend van zodra je papieren in orde zijn, en hetzelfde nog niet eerder gepatenteerd werd. Het winkelwagentje op webwinkels en laadbalkjes zijn bijvoorbeeld gepatenteerd.
Als er later een rechtzaak van komt kan nog altijd gekeken worden of het patent geldig is.

Ik denk dat het een geval is dat het goedkoper is om enkel bij onenigheden onderzoek te plegen in plaats van bij elke aanvraag. Niet elke aanvraag is immers zo gemakkelijk te beoordelen als een laadbalkje.
Met de huidige mentaliteit over software patenten denk ik dat dit in een hoger beroep altijd ten voordelen van NcSoft kan uitdraaien omdat dit een zo vaag en reeds massaal geimplementeerd systeem is.
"Het patent omschrijft de online interactie tussen twee spelers door middel van een avatar."

Interactie betekent hier het gebruik van geanimeerde acties zoals /dance of /hug ? Zo ja dan had dat wel in het artikel gemogen. Want in eerste instantie dacht ik alleen aan chatten in een game waar je ook een 'avatar' hebt. In welke geval hele oude online games als Diablo (1) ook al hieronder vallen.

Hoe dan ook vind ik het idioot. Als NCsoft bij het ontwikkelen heeft opgezocht of hier een patent van was kregen ze vast te horen dat het niet bestond, en niet dat er al wel een aanvraag van gedaan was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*