Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Een nieuwe technologie voor in-game-advertising maakt het mogelijk locaties voor advertenties toe te wijzen als het spel al op de markt is. Dit geeft reclamebureaus de mogelijkheid last-minute-campagnes te lanceren.

Ingame advertentiesHet bedrijf Double Fusion presenteert de software fusion.runtime vandaag op de Austin Game Developers-conferentie. Het programma ontkoppelt het adverteren in spellen van het ontwikkelproces. Momenteel is het zo dat gameontwikkelaars posities voor reclame in de content vastleggen. Via internet kunnen de advertenties zelf wel veranderd worden, maar niet de plek waar ze verschijnen.

Door fusion.runtime toe te voegen aan de code van een spel wordt dit wel mogelijk. De techniek kan ertoe leiden dat game-uitgevers titels uit hun catalogus opnieuw uit gaan brengen, maar dan gratis en voorzien van de dynamische reclamesoftware. Ubisoft ging er dit weekend al toe over klassieke games volgens het adwaremodel via internet vrij te geven en de Franse ontwikkelaar zal ook een van de eerste bedrijven zijn die van fusion.runtime gebruik gaat maken. Verder heeft het Koreaanse bedrijf voor internetgames NCsoft Corp en de Amerikaanse uitgever Oberon Media een contract met Double Fusion gesloten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Tsja, ik vind het persoonlijk een beetje nep dat er advertenties zouden verschijnen in games waar je net 60 euro voor hebt neergeteld. Ik bedoel, ik kan er inkomen als er in tijdschriften of kranten advertenties staan, maar 60 euro is een hoop geld en dan wil je niet worden gestoord doordat er overal billboards staan. Maar ja, ik denk dat je er als consument weinig tegen kan doen...
Het doel van deze techniek zal juist zijn om de kosten van een game voor de consument omlaag te brengen, ten koste van de reclame ingame. Of zelfs helemaal gratis maken zoals vermeld word in het artikel.
De techniek kan ertoe leiden dat game-uitgevers titels uit hun catalogus opnieuw uit gaan brengen, maar dan gratis en voorzien van de dynamische reclamesoftware.
Als je goed leest dan lees je eerder dat ze oude games opnieuw gaan uitbrengen hiermee :?

Als gamers een beetje slim zijn dat negeren ze ook de gratis oude games want dit is gewoon een opstap naar nieuwe games om het te gebruiken. En Valve gebruikt het al een tijdje ingame en is er ook niet echt populairder op geworden.

En dacht je nu werkelijk dat de verkoopprijzen van nieuw games naar beneden gaan ? Ze willen gewoon zoveel mogelijk slepen uit 1 produkt en jij betaald gewoon 50-6- euro straks voor irritatie ;) Sorry, als het zover komt dan is het gamen afgelopen voor mij :)
geloof je het zelf wat je zegt:
Het doel van deze techniek zal juist zijn om de kosten van een game voor de consument omlaag te brengen, ten koste van de reclame ingame. Of zelfs helemaal gratis maken zoals vermeld word in het artikel.
denk jij dat bedrijven games goedkoper maken vanwege de reclame?
Geld=Geld zullen de bedrijven denken...
dus en reclame en de inkomsten van de gamesverkoop
Als je 60 euro neertelt voor een game zal daar geen reclame inzitten; die prijs heb je al betaald. Het idee hier is nou net om games uit te brengen voor minder geld (of zelfs helemaal gratis) en inkomsten dan uit de reclame te halen.
Het probleem is dat dit soort reclame ook in opkomst is in games waar je wel de volle mep voor hebt neergeteld.
Maar dan zal het lang niet zo prominent en/of storend zijn. Een spel is geen film; als de reclame echt opdringerig wordt lijdt de gameplay eronder (om nog maar te zwijgen van de stoere screenshots waar reviews zo op verzot zijn) en dan heeft het juist weer minder effect. Ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend.
Dat valt natuurlijk nog maar af te wachten. Voor hetzelfde geld gaan ze het wel heel erg laten opvallen. Bedrijven willen geld in het laadje. Een bedrijf als EA zal het echt een worst zijn of de gameplay eronder lijdt, dat boeit ze nu namelijk al weinig, dus waarom zouden ze hier ook maar iets om geven?

Er zijn meer bedrijven die er vast en zeker hetzelfde over denken. Zolang de game maar verkoopt en alle beetjes extra geld (denk aan die in-game reclame) zullen ze toe juichen.
Zolang de game maar verkoopt
En daarin zit hem ook de kneep. De consument kan nog altijd stemmen met z'n portemonnee. Pas als de hele industrie aan dit soort praktijken doet is dat geen optie meer, maar dan komt er weer een backlash waarbij dat soort dingen uit spellen gesloopt worden, net als met copy protection.

Als bedrijven slim zijn pakken ze het strategischer aan. Dat ze dom zijn is inderdaad helaas waarschijnlijker, dan wordt het gewoon weer het zoveelste ding waar de moderne consument omheen moet werken om niet gek te worden.
Och, na 6 maanden koop je een spel van 60 euro met reclame.

Als argument wordt dan gebruikt :
"Dit technologie die dit spel gebruikt is zo geavanceerd dat zonder reclame dit spel minstens 100 euro had gekost !!!"

In magazines waar je voor betaalt staan advertenties.
Op TV waar je voor betaalt zie je advertenties.
Bij de film waar je voor betaalt zie je advertenties.
Face it, het komt naar gewone spellen en daar doe je helemaal niks aan.
Jawel hoor. Ik vind wel een andere hobby.
Och, na 6 maanden koop je een spel van 60 euro met reclame.

Als argument wordt dan gebruikt :
"Dit technologie die dit spel gebruikt is zo geavanceerd dat zonder reclame dit spel minstens 100 euro had gekost !!!"
Kijk, JIJ snapt hoe het werkt... O-)

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 4 september 2007 13:40]

in een spel als GTA, waar je in een stad rondloopt lijkt het mij niet zo storend
als er op de blikjes dan opeens Coca Cola of Pepsi staat ipv zo'n zelfuitgevonden logo, geen probleem

spellen als Bioshock zijn natuurlijk iets anders...
Ik denk dat het in Bioshock ook best wel goed te implementeren is. Een Coca-Cola advertentie in de jaren 50 stijl zou er goed in passen hoor.
Eigenlijk vind ik het idd helemaal niet storend, reclame. Mss is dit meer persoonlijk, maar ik speel nu bijvoorbeeld in BF2 een nieuwe map (Highway Tampa) en daar hebben ze reclame borden voor Intel, en ik stoor mij er totaal niet aan. :)


Meschien is het trouwens ook beter voor het bedrijf, kunnen ze meer geld voor nieuwe uitvindingen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 4 september 2007 19:24]

En wat als de reclame de prijs terugbrengt naar 40, 30, 20 of misschien zelfs gratis? Indien het inderdaad goed verwoven wordt in het spel (zoals bijvoorbeeld het bij het artikel bijgevoegd plaatje laat zien) en door de dynamische aard niet tot in het einde der tijden dezelfde reclame blijft, dan zou het wel meevallen voor mij persoonlijk.

Zolang het maar niet fullscreen tussen de cut-scenes in zit kan het niet zo erg zijn toch?
Ik denk dat je meer moet denken aan billboards in sport games (voetbal, race etc.) of spellen die het toelaten qua spelomgeving. Mij persoonlijk kan het niet zo boeien zolang het maar niet stoort. Op zich is het niet erg als ik in Crackdown een billboard zie met normale reclame i.p.v. de fake reclame die er nu op staat. In spellen zoals Bioshock of Mass Effect verwacht ik geen reclame aangezien de gameplay er onder zou lijden, dus lagere scores en minder verkopen (vooral belangrijk bij nieuwe ip's).
Momenteel is het zo dat gameontwikkelaars posities voor reclame in de code vastleggen. Via internet kunnen de advertenties zelf wel veranderd worden, maar niet de plek waar ze verschijnen.

Door fusion.runtime toe te voegen aan de code van een spel wordt dit wel mogelijk.
En wat betekend dit? Dat ik ineens beeldvullende reclame krijg? Of dat het jasje van mijn held in een fps game ineens de tekst "total roef" bevat?

Gratis games is natuurlijk altijd ok, ik ben een Nederlander he ;) En een beetje reclame kan ik ook best mee leven. Maar ik ben er bang voor dat de reclamemensen weer zwaar gaan overdrijven en meer dan 50% van het beeld gaan gebruiken voor diverse reclames... En dat heeft, op mij tenminste zeker, een averechts effect.
Stel dat het echt zover zou gaan zou dit op een hoop spelers een averechts effect hebben waardoor ze uiteindelijk toch minder verkopen.

Ik verwacht niet dat prijzen van spellen omlaag gaan. Tenzij je kaskrakers als Halo of GTA hebt verdienen (zeker beginnende) developers en uitgevers helemaal niet zoveel.
Grappig dat alle tweakers hier ongeveer dezelfde gedachte hebben en dat is: yeaahh gratis games :D

Ikzelf zou er niet zo gek voor moeite mee hebben. Als ik hier bijvoorbeeld naar de voorbeeldfoto kijk, zie ik het probleem niet echt. Het is niet dat ik bepaald op de opschriften let die op gebouwen, blikjes, shirtjes, etc etc staan. Echter een spel vol met knipperende neon-verlichting die het spelen van het spel zullen beinvloeden, zit niemand op te wachten

Mochten ze dit zo doorvoeren gaan de 'verliezen' van het illegaal downloaden ook vast een stuk omlaag gezien de mensen nu 3 spellen ipv 1 kunnen kopen voor hetzelfde bedrag. (of misschien zelfs gratis)
Hmmm,

Ik zie mezelf C&C spelen: blaas 4 van die NOD wagentjes op krijg ik een advertentie over schadeherstel in beeld? Of als ik aan de verliezende hand ben (wat uiteraard nooit gebeurt ;-) ) een reclame over rechtsbijstand?

Of tijdens een RPG > kom je in een shop, heb je ineens 2 schermen: virtual en real (bijvoorbeeld replica's van zwaarden of harnassen te koop) via een advertentie... of erger..

+2 sword of commerce
eigenschappen:
gesponsord door xxxxx (willekeurig bedrijf)
doet 10% extra schade aan harnas van concurrent

Waar ligt de grens tussen > dit is nog realistische reclame en dit is niet meer realistisch...

Als je inderdaad in wow rondloopt met shirtreclame en schildreclame's lijkt het in het begin nog grappig, maar vanzelf gaat de lol er wel vanaf... (het wordt als vanzelf storend ervaren. Na een tijdje ben je namelijk gewend/immuun voor dit soort reclame's en moeten er meer worden neergezet om toch op te vallen...)

just my 2 cents
Moah, anderzijds is het wel humor als je van die grote reclame borden hebt in 3D shooters, welke door de technologie van vandaag de dag natuurgetrouw opgeblazen kunnen worden met een bazooka. Ben je er meteen vanaf :)

Als ze het niet overdrijven, waarom niet? Je koopt niet zelf een shirt als reclame, maar loop eens door de stad. Als ze dat natuurgetrouw willen nabootsen, waarom dan geen bestaande reclame?
Misschien wat voor de spellen waarvoor je per maand moet betalen zoals WoW, zodat we Gratis WoW etc kunnen spellen? Of anders in ieder geval de maandelijkse kosten halveren door advertentie's :)
Lol, heeft WOW voor jou nog hetzelfde magische effect als je om de haverklap uit je WOW fantasie word gehaald door Real Life reclame? Ik denk dat de lol er snel afgaat als er reclame uit de werkelijkheid in een fantasygame word gestopt. Het doorbreekt de illusie en daar speel je het toch voor? Het gevoel dat je in een andere wereld zit die niks te maken heeft met de echte....
Maar dat zou dan gecounterd kunnen worden door deze reclame in de sfeer van het spel te verwerken.

Voorbeeld voor WoW: houten verweerd billboard met een logo dat hard op cola lijkt en een slogan die in het spel past.

Bij Bioshock zou het dan mogelijk zijn om een half verroest (logo nog wel te onderscheiden) billboard, blikje in het spel te steken.

Maar wanneer de game echt serieus is, zoals bijvoorbeeld de total war reeks, dan zal het veel moeilijker zijn om reclame erin te verwerken. In WoW zou je met humor nog ver geraken, bioshock komt nog in de buurt van de huidge realiteit.
Nee, dank je. Serieus, dan betaal ik liever die §13 per maand om de game reclameloos te spelen dan een billboard in de prachtige wereld van WoW te zien staan met IRL reclame erop. Ik hoop niet dat Blizzard het ooit zal bedenken om dit te gaan doen in de game.
Ik zou toch vreemd opkijken als ik in World of Warcraft ineens een coca-cola automaat tegen zou komen.
Bij dat soort spellen moet je ook niet denken aan in-game reclame; dat ruÔneert de spelervaring. Desondanks: WoW-specifieke reclame (koop je merchandise hier) is best wel te verwerken in dode momenten (heeft WoW wel niet zoveel van, maar toch).
Bij dat soort spellen moet je ook niet denken aan in-game reclame; dat ruÔneert de spelervaring. Desondanks: WoW-specifieke reclame (koop je merchandise hier) is best wel te verwerken in dode momenten (heeft WoW wel niet zoveel van, maar toch).
Lol, leg dat maar eens uit aan de reclameman die net xxx miljoen betaald heeft voor reclame in een spel... Het zal hem aan zijn reet roesten of jij het leuk vind of niet..
Blizzard daarentegen, die die reclamedeals zal moeten sluiten, zal zich er hopelijk meer aan gelegen laten liggen wat spelers van hun spel vinden.

En dan nog: het heeft geen zin de spelers te ergeren, want er zullen altijd jongens tussen zitten met genoeg technische kennis in huis om die reclame-kul er weer uit te slopen. Dan krijg je net zo'n wapenwedloop als bij copy protection, en daar is niemand bij gebaat.
Aan iedereen die zegt dat hierdoor de prijs omlaag zou kunnen gaan: geloof je het zelf?? Onder speluitgevers, net als alle andere uitgevers, is de trend om uit zoveel mogelijk dingen geld te slaan. Dus als je zowel van de consument als van de reclamemarkt geld kunt vangen, dan doe je dat. Hooguit krijg je als consument de kans om een product dat niemand meer wil kopen, alsnog te downloaden zodat de fabrikant er nog wat extra geld aan kan verdienen. Maar prijzen omlaag? Dat lijkt me een te positief wereldbeeld.
en dan in de toekomst ook nog popups in je spel 8)7

Opzich is het natuurlijk wel goed om de schade te beperken van het illigaal downloaden van spellen. Er wordt immers nogsteeds geld gegenereerd voor de makers.
Leuk concept. VInd het niet erg als de game er goedkoper door gaat worden. Misschien zelfs een idee om het reclamebedrijf aan mij uit te laten betalen voor mijn game minuten.
En dan kunnen wij weer de reclameserver blokkeren. Kat en muis spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True