Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Met het spel Pain lanceert Sony het eerste PlayStation 3-spel met dynamische ingame reclame. De advertentietarieven worden bepaald aan de hand van het aantal actieve spelers.

Metingen voor het nieuwe prijsmodel worden verricht door Nielsen Games, de spellenafdeling van onderzoeksbureau Nielsen Media Research. Normaal gesproken worden tarieven voor ingame advertenties gebaseerd op de verwachte verkoopcijfers en het daaruit voortvloeiende gebruik. Nielsen meet echter hoeveel mensen de game daadwerkelijk spelen en bovendien wordt vastgelegd welke advertenties ze te zien krijgen, meldt de website van Adweek.

Nielsen Games krijgt onder andere toegang tot de informatie die Sony via zijn advertentieservers verzamelt. Met Nielsen GameMatrics levert de onderzoeker al informatie over het gebruik van spellen, maar het bedrijf was tot dusverre nog niet in staat om metingen binnen een bepaalde game te verrichten, zoals nu het geval wordt bij Sony's Pain. Het is niet uitgesloten dat Nielsen dit ook voor andere bedrijven gaat doen.

In Pain moet de speler zoveel mogelijk schade aanrichten door met een katapult een spelkarakter te lanceren. De verschillende billboards waar de speler tegenaan kan schieten, zijn in staat om dynamische reclame te tonen. De PS3-titel Pain is vanaf 17 januari te downloaden via het PlayStation Netwerk. De download gaat rond de tien euro kosten.

Pain - screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Als ik een game zou kopen en daar wordt reclame op een nette manier in gemaakt vind ik het helemaal niet erg. Het ligt wel erg aan de setting. Als je bv. een bladerunneresque metropool als setting hebt is het helemaal niet erg om realistische reclames te hebben. Ik denk hierbij aan een mega grote lichtreclame van coca-cola.

Als het spel zich in de huidige tijd afspeelt met een realistische tint is ook het helemaal niet erg. Zien wij immers op straat ook niet allemaal reclame? Hierbij denk ik aan Fahrenheit ( offtopic, extreem interessant spel tot ong. 3/4e van de game ). Dat spel ging juist voor het realisme, waarbij de onrealistische gebeurtenissen juist de twists waren.

Kortom, setting bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer ( muziek, graphics, animaties en effecten ook maar je begrijpt wat ik bedoel ). Als reclame in de setting past, mag het gerust.

Krijgen we grote reclame borden in games waarbij de setting dit niet toelaat (coca-cola bord in Fable... ) dan zitten de developers verkeerd.

*EDIT* ...en als de games goedkoper worden door dit alles, vind ik het nog minder erg!

[Reactie gewijzigd door Eisenhorn op 4 december 2007 13:49]

Ik hoop dat ze de reclame-inkomsten dan ook teruginvesteren in bv meer werelden zodat je wat afwisseling krijgt, en leuke multiplayer-levels.
Dan zou het wel een leuk(er) spel kunnen worden voor slechts 10 euries.
Fijn hoor. 10 euro betalen voor een realatief klein spel. en dan ook nog eens reclame voor je neus geschoteled krijgen. waar gaan we in godsnaam heen.

edit: Ja ik weet dat we ook voor de tv betalen... maar dat betekend toch nog niet dat we overal voor reclame moeten gaan betalen ? zie het straks al voor me op de display van je magnetron een reclame voorbij komen van diepvries kip.... echtwaar.....

[Reactie gewijzigd door RedJe007 op 4 december 2007 13:34]

Maar je hebt er geen probleem mee als in het eerste het beste race-spel de wagens vol reclame staan ?
Ik vind de meeste reacties eigenlijk ongelooflijk. Als er nu één vorm van reclame is die voor de consument niet ergerlijk is, is het wel in-game reclame. Het is gewoon een win-win situatie. Voor de adverteerder is het een nieuw kanaal en voor de gamer zorgt het gewoon voor een realistischer omgeving.
Zoals iemand hieronder al zei: vergelijk het gewoon met product placement in films. Iedereen kent ondertussen die fameuze Nokia uit The Matrix, maar slechts echte Nokia-haters hebben zich daaraan geërgerd, denk ik.
In-game reclame in een spel als Pain, okee. In-game reclame in een sportspel: realistisch. Maar wat voor reclame zou je in hemelsnaam in iets als WoW willen tonen?

Plus, het probleem van RedJe007 is niet de reclame an sich, maar het feit dat Pain geen cent goedkoper wordt ondanks de al hoge prijs van ¤ 10 (voor wat het is). Geef de consument dan de keus: maak een ad-supported gratis Pain en een ¤ 10 kostende adloze... Het gevolg is waarschijnlijk dat de game vaker gedownload wordt, dat het overgrote deel van de consumenten alsnog kiest voor de gratis versie, inkomsten dus hoger uitvallen en de consument Sony nog dankbaar is voor de "keuze" ook.
Jouwn reactie is echt helemaal ongeloofelijk - volledig geconditioneed door de grote bedrijven. Zo lijkt het normaal te zijn om overal maar hun merken tegen te komen met het doel om alsmaar meer en duurdere zooi te kopen die je niet nodig hebt.

Lang leve de consumptie maatschappij.

Ik zie liever helemaal geen enkele reclame, ik probeer er dan ook zo min mogelijk mee in aanraking te komen, dus een win-win situatie, ja idd, dubbel win voor de fabrikant!

;)
Inderdaad, wat is nou 8 euro. En 't spel is best leuk dus daar hoef je 't niet voor te laten
Werk je toevallig bij Sony? Aangezien het spel pas in Januari uitkomt volgens het artikel. Vraag me af hoe je weet dat het leuk is.
Je kunt het nu al kopen op de Amerikaanse online PSN-winkel. Ik heb hem zelf ook gekocht voor $10

BTW Een van de updates in de nieuwe Xbox 360-dashboard zijn video-advertenties met geluid. Da's nog een graadje erger, want je betaal niet alleen 60 euro voor Xbox Live Gold maar er is ook nog geen mogelijkheid om die advertenties *niet* te zien. De enige optie is om het geluid uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 4 december 2007 15:16]

Waarom reageert iedereen zo negatief? Ik kan me herinneren dat veel spellen in de DOS-tijd gewoon reclameborden hadden (Coca Cola, enz.). Het is niet zo dat je zit te spelen en er ineens een pauze wordt ingelast en een reclamespotje wordt afgespeeld... Ingame reclame is eigenlijk hetzelfde als Inmovie reclame.

Als het de spellen goedkoper maakt, zie ik het probleem niet.
Inderdaad, het punt van dit nieuwsbericht is niet dat er nu reclame in games komt, maar dat de prijsafspraken over reclame in games beter wordt geregeld.
Staat zelfs letterlijk in het bericht:
Normaal gesproken worden tarieven voor ingame advertenties gebaseerd op de verwachte verkoopcijfers en het daaruit voortvloeiende gebruik
Dit wordt nu eerlijker berekend, dat is het enige verschil.

Als consument kan je er alleen maar beter van worden, want als de adverteerders het nu interessanter vinden, zullen de games waarschijnlijk goedkoper (of in ieder geval niet duurder) worden.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor "reclame filmpjes" tussendoor die je niet kan skippen, dat zal hooguit gebeuren bij gratis of hele goedkopen games.

Het is eerder een mooi onderdeel van een realistische game. Denk aan borden langs het circuit van een racetrack, billboards, realistische gebruiksvoorwerpen.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 4 december 2007 13:58]

Lekker tegenstrijdig. IRL kom je overal reclame tegen, jij wil toch een super realtistische game. Nou, voldouwen die Billboars, van die enorme joekels!

Van mij mogen ze het nog veel verder ontwikkelen want ik vind realistische games wel mooi! Dat als je in GTA door een winkelstraat loopt opeens aangesproken wordt door een Greenpeace man. Of dat je ongevraagd gebeld wordt door een lening bedrijf. }>
Dus je moet betalen en vervolgens krijg je nog reclame ook?
Mij niet gezien....
Of reclame en gratis download, of geen reclame en betalen....toch?
heu (ik weet deze reactie wordt weg gemod) maar je betaalt toch ook voor kabel TV of dag- week- maandblad,...

hoewel ik het principieel wel met je eens ben dat
pay-to-play add free moet zijn
en dat bij een free-to-play ja reclame onvermeid baar is.

ma ja wie zijn wij natuurlijk
Wel één groot verschil.

De personen die de uitzendingen maken krijgen geen cent van jou abonnementsgeld.
Daarvoor gebruiken ze reclame.

In dit geval krijgt de fabricant geld voor het spel bij de aankoop.
Vervolgens verdienen ze nog eens geld aan de reclame.

Een correctere vergelijking zou zijn:
- Je betaalt voor je internet
- Je internet provider plaatst wat reclame bij elk browserwindow

Reclame in een spel mag van mij als:
- Het het spel goedkoper maakt (meer plezier voor minder geld)
- Het niet storend is. Sommige spellen zouden zelfs realistischer kunnen aanvoelen
- Het niet te belastend is voor mijn downloadlimiet ... (ben belg dus ...)
Je zij dat het spel goedkoper moet zijn als er reclame in zit: "De PS3-titel Pain is vanaf 17 januari te downloaden via het PlayStation Netwerk. De download gaat rond de tien euro kosten.

10¤ vind ik nu niet bepaald veel voor een spel, dus eigenlijk gaat er wel iets van de prijs als er reclame in zit
wat ik ervan op tv gezien heb gaat het wel om een "minigame" dus een klein spelletje voor even tussendoor. 10 euro voor een klein spelletje is redelijk normaal

Kosten alle spellen op het playstation netwerk 10 euro of verschilt dit per spel?
Verschilt per spel ;). Mortal Combat II koste toen ik hem downloade 3 euro. Loco Roco en Flow 5 euro, en Tekken 10 dacht ik ongeveer. Niet echt zo gek prijzig dus :)
Heb je dat screenshot hierboven gezien? Dat is het spel. Met een catapult een mannetje de stad inschieten... De "uitdaging" zit hem in bepaalde doelen raken, een bepaald spoor van vernietiging trekken, dat soort dingen. Is dus een typische "Arcade"-game. Komen wsch in notime 60 Flash rips van... (Als die er al niet zijn)
De krant kost 1euro door de reclame. Zonder zou ze veel meer kosten.

Hetzelfde zou moeten gelden voor games. 50 euro zonder reclame, 30 met reclame (ik zeg maar wat).
Helemaal gratis zie ik het nog niet gebeuren. Tenzij in relatief kleine spelletjes.

In dit spel komt nog eens bij dat de omgeving er realistisher gaat uitzien met reclame...

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 4 december 2007 13:38]

Naja ik heb geen problemen met reclames in een spel zolang die maar netjes zijn geintegreerd in het spel. Bijvoorbeeld bij Fifa waarbij de borden om het veld voorzien zijn van reclame, of NFS waar er reclameborden langs de weg zijn opgesteld.

Zou mooi zijn: Aangezien wij van EA het erg belangrijk vinden dat onze cliënten niet door onze producten last krijgen van epileptische aanvallen, RSI en andere nare gevolgen van spellen spelen lassen we nu een reclameblok in van 5 minuten. Uiteraard gebeurd dat net wanneer je op het punt staat om een headshot te maken en zodoende op nummer één komt te staan bij quake ofzo ;)
Reclame in games komen steeds meer op.
Ik heb er zelf geen problemen mee zolang het maar niet teveel opvalt.
Al vind ik wel dat alleen de producer van het spel en de bedrijven die eraan hebben meegeholpen alleen reclame mogen maken. Anders word het wel iets te.
Nou, hij is geen 10 euro hoor, 8 euro, maar toch, vindt die prijs wel hoor voor en game met reclame er in
...misschien maakt ingame-reclame het spel gewoon aantrekkelijker of levensechter...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True