Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Ontwikkelaar id Software heeft het Amerikaanse IGA Worldwide ingehuurd om de advertenties te verkopen die te zien zullen zijn in Quake Live, de gratis online versie van Quake III Arena.

Een half jaar geleden maakte Id Software bekend dat het werkt aan een nieuwe versie van shooter Quake III Arena, die online te spelen zal zijn. De game is gratis te spelen, Id Software hoopt geld te verdienen aan de advertenties die in het spel te zien zullen zijn. De ontwikkelaar heeft nu IGA Worldwide in de arm genomen om de advertenties voor in het spel te verkopen.

Id Software maakte eerder al bekend dat het een tweede ontwikkelteam ingehuurd heeft om Quake Live te maken. Inloggen gebeurt via een webinterface, maar de game draait zelf niet in een browser. Id Software heeft techniek ontwikkeld om de bestanden die nodig zijn om de game te kunnen spelen te streamen naar de pc van de gebruiker, zodat de game niet vooraf geïnstalleerd hoeft te worden. In de webbrowser van Quake Live zijn ook vriendenlijsten, toernooien, matchmaking en statistieken te vinden.

Uitgever Electronic Arts kondigde een maand geleden Battlefield Heroes aan, ook een shooter die gratis te spelen zal zijn waarbij de uitgever hoopt te verdienen aan de advertenties die in het spel te zien zullen zijn.

Het oorspronkelijke team van Id Software werkt aan Rage, een combinatie van shooter en racespel voor pc, Mac, Xbox 360 en Playstation 3. Rage is gebaseerd op Id Tech 5, de nieuwe engine van de ontwikkelaar.


Quake Live Quake Live
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Hmm, ik ben benieuwd wat het gehele streaming dan precies inhoudt. Als ik namelijk kijk naar de geruchten van wat de bedoeling was bij o.a. Spore weet ik het allemaal niet meer.

Voor zover ik weet namelijk was het de bedoeling dat je op je PC zelf een relatief klein bestand had (waarschijnlijk alleen de render info voor de grafische engine) en dat de rest van de gegevens van een server getrokken werden terwijl je aan het spelen was. Dit zodat je dan interactief bezig was met het spel als je speelde, maar dat als je uitlogde je wezentje zich alsnog in de speelwereld zou bevinden (ofzo).

Ik denk dat dit ook gemeengoed is bij de MMORPG's zoals WoW, maar hoe willen ze dit dan gaan doen in een FPS? Ik ken al het gezeur nog wel van de latencies en het LAG gewhine (wat voorkomt in bijna ELKE game wel)... Hoe willen ze dit oplossen als je moet gaat streamen vanaf een online server, met ik weet niet hoeveel mensen tegelijkertijd?

Nogal warrige post geworden, zal het zo nog eens nalezen, dit gaat niet zo :P
Wat jij omschrijft heeft niets met WoW te maken. In WoW ben je niet meer in de wereld als je uitlogt. Ook word er bijna niks gedownload, alle content heb je al op je hdd staan, op de status van de world na natuurlijk.
In een FPS game heeft het niet eens zin om je player character in de wereld te laten, aangezien je toch alleen wat aan de game hebt als je ook daadwerkelijk speelt.
Het zal wel een systeem ongeveer zoals dat van Guild Wars worden. Maar in plaats van dat je een 90kb client download en alle content daarvia op de achtergrond binnen wordt gestreamed gebeurd het via een site.

Overigens lijkt juist net een shooter mij een veel geschikter genre voor zo'n streaming gebeuren. Je streamt van te voren alle benodigde files (models, textures, map) binnen en je kan aan de slag, zonder lag... bij Guild Wars daarentegen stream je naast dit 'voor-het-spelen-downloaden' ook nog continue tijdens het spelen zodat je uiteindelijke Guild Wars folder toch nog iets van 3-4-5 GB word...
Ja, maar denk eens aan de weg die de 'positiebepalingen' afleggen. Ze worden gemeten/berekend in de game zelf. Dan worden ze verstuurd naar een algemeen datacentrum waar de streaming activiteit bezig is. Vanuit daar wordt het weer naar je pc toe verscheept waardoor je je beeld met alle huidige informatie voor je krijgt.

Dit gebeurt natuurlijk ook al bij de huidige FPS games, echter is het nu zonder tussenkomst van alle bijkomstige data van waar de RL ligt, hoe de render eruit ziet etc etc. Dus wat ik hiermee bedoel is, er moet opeens een veel grotere datastroom doorheen, waar je eerst alleen een setje coördinaten over het netwerk verstuurd naar je tegenstander..

Ik vind het principe echt prachtig, en sowieso ben ik heel benieuwd want Q3 met CPMA is gewoon geweldig, maar ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijke product zal worden!
Ik hoop dat ze hiervoor een gelijke constructie als in films voor gebruiken.... en dan heb ik het even niet alleen over Quake..

Als je in een auto stapt, is dit een auto van een bepaald merk. Als er iemand een drankje drinkt is het van een bepaald merk. Reclame posters aan de muren van een bepaald merk. Automaten die een type frisdrank verkopen, etc... eigenlijk dezelfde vorm van reclame als in de echte wereld.

In het geval van quake dus een MacOS logo op een console ofzo (weet ik veel) :+

Ik ben zelfs van mening dat dat soort reclame zelfs bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de gamewereld omdat deze dan gemakkelijker is te identificeren met de echte wereld. (mits correct gedaan natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 20 februari 2008 16:58]

Quake 3 was gemaakt op een Mac (aantal mac's).
nee hoor, de originele doom2 was gemaakt op een NeXT wat door apple gekocht is en nu ook wel OS X genoemd word.

code van Doom2 zit onder andere in quake3 en doom3 end zelfs nog in Half Life2.
Id Software heeft techniek ontwikkeld om de bestanden die nodig zijn om de game te kunnen spelen te streamen naar de pc van de gebruiker, zodat de game niet vooraf geïnstalleerd hoeft te worden.

Wat moet ik me hierbij voorstellen.. de game wordt in zijn geheel naar je pc geladen en jij kunt spelen? Of de game wordt stukje bij beetje geladen terwijl jij al aan het spelen bent?

Als het het laatste is dan lijkt me dit best wel revolutionair. Of bestaan dergelijke (grote) games al?

Ook vraag ik me af wat er met de gedownloade bestanden gebeurd wanneer je je browser afsluit. Gaat je browser bij de volgende sessie weer de bestanden downloaden?

Al met al klinkt het wel erg interessant dit. Los gezien van de ads dan.
Ik denk dat je geen gegevens op je PC hebt en dus alles vanaf een website/server aan het streamen bent. Zoals ik eerder ook al zei schijnt het dus zo te zijn dat Spore een soortgelijke aanpak heeft door alles ook te streamen vanaf een webserver..

Verder denk ik dat de gedownloade bestanden opgeslagen zullen worden als semi-temp bestanden, aangezien het dus de bedoeling is dat je overal kan spelen. Je statistieken en history zullen dus wel ook online opgeslagen worden!

Tevens ben ik het er niet mee eens dat de ads zo negatief zouden zijn. Als dat een reden is waardoor het spel stukken goedkoper gemaakt kan worden of zelfs (zoals in dit geval dus) gratis, dan vind ik het prima!
Denk bijvoorbeeld eens aan de nieuwe giga speelwereld van GTA4.. Als je daarin bijvoorbeeld een blikje cola uit de muur kan trekken en daarna het apparaat in elkaar kan slaan is dat toch prima? Heb ik in elk geval geen last van, en wellicht is de sponsoring van Coca Cola wel zo goed dat ik ¤5,- minder hoef te betalen ;)
Je kan IGA Worldwide makkelijk blokkeren. Hetzelfde systeem wordt gebruikt voor Battlefield 2142 en Trackmania Nations. Om je eigen advertenties te gebruiken kan je naar deze editor kijken. Het bestand waarin de advertenties worden opgeslagen is een SQLite database, dus zo te bewerken. Om simpelweg advertenties te vermijden moeten deze subnets geblokkeerd worden:

72.3.184.144/28 (72.3.184.144 - 72.3.184.159)
72.32.5.0/28 (72.32.5.0 - 72.32.5.15)

Of dit mag van de EULA of niet weet ik niet (ik ga geen meterslange EULA lezen voor een computerspelletje), maar tot zover ik weet is er nog nooit op gecontroleerd in Battlefield 2142. Misschien zijn er wel controles, maar hebben ze nooit consequenties gehad. Ik wil het niet testen in Trackmania Nations, want ik installeer geen rootkits (Starforce) op mijn machine.

Voor de mensen die nu Quake 3 Arena gratis willen spelen... kijk eens naar OpenArena. Gebouwd met de Quake 3 engine (die open-source is gemaakt door ID Software) met 'vrije' content. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 februari 2008 18:04]

Ik ben bang dat het met reclame gaat zoals het altijd gaat:
Eerst wat simpele reclame
dan
zijn de reclame opbrengsten niet hoog genoeg, een schepje reclame er boven op
dan
komen ze erachter dat mensen niet meer op de reclames letten, inkomsten omlaag
en dan uiteindelijk
Schaamteloos reclame "in your face", uiterst irritant

Zeg niet dat het met dit spel al zo zal zijn, maar de algeme in-game reclame zal die kant wel opgaan.

[Reactie gewijzigd door Zwakstroom op 20 februari 2008 16:49]

Wanneer het uit de hand loopt qua reclame, lopen mensen gewoon weg.

Ik denk dat het een grote kans van slagen heeft. De consument heeft nu eenmaal liever een gratis variant van een spel... google, gmail, live en zo zijn er nog wel meer producten te noemen die gratis zijn dankzij reclame en heel erg in trek.

[Reactie gewijzigd door Abom op 20 februari 2008 17:47]

Wie weet is het wat... lijkt me wel interessant namelijk...
Zulke initiatieven juich ik alleen maar toe. Maar ik blijf toch een beetje wantrouwig tot ik de reclame gezien heb. Ik ken IGA niet maar ik hoop dat hun advertenties niet te opspringerig zijn.
een voordeel: ID is behoorlijk streng qua kwaliteit, dus het mag integreren met de gameplay, maar niet storen in het spel.

bedenk je een coca-cola automaat die je gewoon lekker aan flarden kan schieten. *grijns*
Dit wordt fantastisch. Quake III is nog steeds de koning onder de deathmatch games, maar de online community is eigenlijk al uitgestorven. Ik hoop dat nu veel spelers opnieuw gaan spelen en er weer serieuze competitie ontstaat. Eindelijk weer supersnelle gameplay in krappe levels!
Ik stond eerst ook positief tegenover dit soort initiatieven, maar de uitwerking kan zo verschillen, zo heb ik Far Cry mét reclame getest, en dit was toch echt een no-go voor mij, lange tijd wachten op brakke html pagina's. Als het echter bij wat reclameborden ingame blijft kan ik er goed mee leven.
Ik heb met heel veel plezier, en een hele lange tijd Quake 3 Arena gespeeld, Kan niet wachten tot dat die klaar is. Dat streamen vind ik wel vaag.
De techniek bestaat al een tijdje. Microsoft heeft Softgrid, dit werkt voor applicaties, die worden gestreamed naar werkplekken.

Gamer.nl heeft ook wel eens iets getest met het aanbieden van games via streaming.

Ik denk echter dat veel games van tegenwoordig niet echt geschikt zijn. Hoewel de streaming technology zo intelligent is, dat het niet eerst de hele 5gb stuurt, denk ik dat de hoeveelheid data die initieel gedownload moet worden, toch vrij fors kan zijn en mensen kan weerhouden om het echt te gaan gebruiken. Aan de andere kant laat Steam zien dat het wel degelijk potentie heeft...en dan streamed steam niet eens...ik weet het niet...
Hopelijk laat dit webbrowser-alike platform modificaties toe. Als er mods zoals Rocket Arena, OSP of Excessive Plus geport kunnen worden, kan dit best een groot succes worden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True