Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

De belangstelling voor de open bètatest van Quake Live is zo groot dat id Software nu al overweegt om van meer games gratis browser-varianten te maken. De eerste game die daarvoor in aanmerking komt is Wolfenstein Enemy Territory.

Volgens Todd Hollenshead, directeur van ontwikkelaar id Software, is de belangstelling voor de open bètatest van het gratis Quake Live 50 procent hoger dan ze verwachtten. Door dat enthousiasme overweegt id Software om meer games van de studio gratis speelbaar te maken via een webinterface. De eerste game die daarvoor in aanmerking komt is het schietspel Wolfenstein Enemy Territory, aldus Hollenshead. Wolfenstein Enemy Territory, dat niet door id Software zelf gemaakt is, maar door ontwikkelaar Splash Damage, is gemaakt met een aangepaste versie van de engine van Quake III: Arena, waarop Quake Live gebaseerd is. Dat wil zeggen dat de techniek achter beide games hetzelfde is. Op basis van het werk dat voor Quake Live verzet is, moet ook van Enemy Territory snel een web-based variant te maken zijn.

Quake Live is een aangepaste versie van Quake III: Arena. De nieuwe versie kan gratis via een webbrowser gespeeld worden. Er is geen uitgever bij het project betrokken, id Software voert zelf de regie en hoopt geld te verdienen aan advertenties die te zien zijn op de website van het spel en tijdens het laden van de te spelen maps. Volgens Hollenshead is een advertentiebureau druk bezig advertenties te verkopen voor het spel. Volgens de directeur was id Software absoluut niet zeker van het succes van Quake Live. Ze twijfelden of er nog wel belangstelling zou zijn voor een spel uit 1999. Toen in februari echter de open bètatest van start ging, was de belangstelling direct veel groter dan de makers verwachten. Binnen de eerste 24 uur waren er al ruim 100.000 accounts aangemaakt. De belangstelling blijkt vooral te komen uit de VS, Duitsland, Engeland en Polen.

Quake Live Quake Live
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Dat browser-based gebeuren valt tot nu toe een beetje tegen. Je moet het ding nog steeds via een MSI installer gewoon lokaal installeren. Het gedraagt zich gewoon als een lokaal geinstalleerde applicatie, want dat is het ook. Het maakt op geen enkele manier gebruik van de voordelen van in-browser games, dus waarom is het dat dan? Waarom niet gewoon releasen als datgene dat het is: een applicatie die je moet downloaden en installeren?
En toch kunnen ze door deze techniek ervoor zorgen dat de game gratis speelbaar is.
Levend gehouden wordt door geen vervelende reclames

Dus ik snap niet waarom jij dit nou als een slecht punt ziet? Ik vermoed dat Browsers nog niet volledig van Direct X oid gebruik kunnen maken. Dit moeten ze doen dmv externe applicaties of Java
Ik denk dat hij doelt op het feit dat het eigenlijk niets met de browser te maken heeft, omdat het:

1. niet platformonafhankelijk is
2. gewoon lokaal geinstalleerd wordt
3. geen van de voordelen van browserapplicaties heeft

En directx is zeker voor games die op meerder platformen moeten werken geen optie (omdat directx simpelweg niet bruikbaar is buiten windos)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 27 maart 2009 16:11]

QuakeLive gebruikt geen DirectX maar OpenGL
En toch kunnen ze door deze techniek ervoor zorgen dat de game gratis speelbaar is.
Levend gehouden wordt door geen vervelende reclames
Wolfenstein: Enemy Territory heeft nooit ingame reclame gehad en is al sinds jaar en dag gratis te downloaden :O

Enemy Territory Ultimate Installer All you need. Wel handig voor de Windows gamers, weet niet of er zoiets is voor Linux en Mac OS X. En ja, daar is ook een native executable voor.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 27 maart 2009 23:17]

ET heb ik zoveel gespeeld, tot het trieste aan toe. 14/16 uur per dag, in een clan, tegen de beste van de wereld. Train-dagen, verjaardagen verzaken, elke maand nieuwe videokaart, niet eten. ja, ik was een echte UT/ET junk. Maar nu is het aardig dood allemaal. Servers zijn leeg, jammer want de gameplay is één van de beste. Zo worden ze niet meer gemaakt zullen we maar zeggen..

Ben dan ook erg benieuwd wat dit gaat worden. Altijd leuk om een keer te proberen, al verwacht ik er niet veel van. technisch gezien niet, want de spellen uit 1999 zijn gewoon de beste van altijd. Gameplay gaat boven graphics, al is dat wel tegenstrijdig want als we een nieuw spel zien dat er niet uitziet proberen we het niet want het ziet er niet uit. Dat is altijd de eerste reactie. Ziet het er goed uit, maar speelt het niet lekker dan is dat reactie twee. Die combinatie is nog steeds niet gevonden na al die jaren. misschien zouden we wat minder kritisch moeten zijn op het uiterlijk en een slechter uitziend spel de kans moeten geven, iets wat we nu dus niet doen.

Qua spellen ben ik dus voor, i'm in, maar technisch gezien ben ik nog niet overtuigd!
Heb je Quakelive al gespeeld? Ik vind de gameplay namelijk zo overtuigend goed en denk dat het daardoor met ET ook heel goed zal komen, want het draait als een trein.

En het krijgt vooral een promotionele duw in de rug, waardoor de servers ook weer vol raken.

Maar ik ben er zeker niet bang voor dat het niet lekker zal spelen, je merkt geen verschil met het oude origineel.
j/w maar wat was je naam dan?
en wat was het nut van een nieuwe videokaart elke maand met ET op opengl (vooral cpu related)?

Ik vraag me af hoe dat zit met je mousesettings enzo.. hoe dat goed moet werken in een browser:/ en of je gewoon configs kan laden/settings kan veranderen
Eeuh, opengl is gewoon een 3e api, die net als direct3d gebruik maakt van je videokaart, dat het spel zelf ook veel zaken via de cpu afhandeld staat daar los van
Veel goede herinneringen aan ET inderdaad. Ik heb nooit in competitieverband gespeeld, maar het was toch altijd wel leuk in de funclan. Toch heerlijk die geforceerde teamwork, die spanning, de taakverdeling...

Ik ben het ook compleet met je eens qua graphics. ET:QW vond ik ook best leuk, maar haalde het bij lange na niet vergeleken met ET. ETQW was te geforceerd, alles moet in volgorde en dat maakte ET zo uniek. Er was altijd "Plan B". De spanning om een covops met uni naar de deur in fueldump te leiden, in Oasis de wall niet blowen, maar de 2e waterpump wel en zo proberen te sneaken.

Het spel is razendsnel, maar ben het zeker niet verleerd. Een tijdje geleden heb ik het nog eens gespeeld en dat viel me niets tegen. Zo gruwelijk, van achter worden beschoten, in een split-second (en ja ik heb het hier echt over <1 seconde) je omdraaien en die rifflenade afvuren. Direct na het afvuren val je dood op de grond, maar tegelijkertijd valt je tegenstander van het dak: "Great shot!", "Jahaa!". Bij die laatste quotes halen de echte ET'ers uiteraard de vsays uit hun kop en zien de game denkbeeldig voor hun ogen spelen.

Ik denk niet dat ik ooit nog een betere game ga zien als ET. Alles klopte gewoon aan het spel nadat Bani zijn ETPro mod de laatste bugs verhielpen.

* GENETX kan nog uren verhalen, scenes, trucjes etc etc vertellen over ET.

Ooh, must read: ETComics *O*

[Reactie gewijzigd door GENETX op 27 maart 2009 23:53]

QuakeLive is behoorlijk goed gedaan. Het enigste waar ik toch wel mee zit is de resolutie, die is erg laag. Wat bij FPS games het toch wel wat lastig maakt om te kunnen mikken.

Ook past hij je "color scheme" aan in Vista, waardoor andere applicaties wat stroef gaan lopen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 27 maart 2009 09:32]

Ook past hij je "color scheme" aan in Vista, waardoor andere applicaties wat stroef gaan lopen.
Bij elke applicatie die 3d acceleratie gebruikt wordt door windows Aero uitgeschakeld. Aangezien deze game dus wél echt in je browser draait, blijft Aero uitgeschakeld ook na het spelen, totdat je je browser afsluit. Dan zal Aero direct weer draaien. Dat is geen fout van QuakeLive maar een feature van Vista, waar je normaal geen erg in hebt, omdat je een fullscreen game start en die ook weer afsluit.

Voor Flash moet je ook een plug in downloaden en installeren. Voor QuakeLive ook en dus zie ik het verschil (op de grootte van de totale hoeveelheid locale data na) met andere plug ins en is het echt in browser. Ook de besturing wordt toch echt beheerd door je browser.


De grote winst van QuakeLive boven normale games is de manier van aanbieden van gameservers. Wat minder handig voor clanwars, maar uitermate handig voor de casual gamer die even een game wil spelen. Bij veel games moet je uit een oerwoud van aanbod in een serverbrowser maar even snel een goede server vinden en dat lukt soms 1,2,3 niet. Bij QuakeLive hoef je je daar in ieder geval nooit druk om te maken.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 27 maart 2009 11:45]

Dan doe je iets niet goed. Je kunt het gewoon op desktopresolutie (of elke andere resolutie die je wilt, via een config file) draaien.
Umm fullscreen draait het hier 1900x1200. Ik weet niet wat jij laag noemt.
Ben niet verbaast, als je hiervoor in de raad van bestuur moet zitten om het te bedenken, zou ik al mijn eigen Software gigant hebben
[/sarcasme]

Interessant, al zie ik toch al een paar problemen, net als met Quake Wars en Quake Lvie. Modding wordt vleugellam, In Quake Wars speelt iedereen in 'registrated servers' voor de stats en met Quake Live is het niet eens mogelijk om te modden. Voor Quake Live is daar nog over heen te komen, maar Wolfenstein Enemy Territory is gebouwd op mods. Er zijn geen grote servers, zonder enkele mods (al is het maar voor de functionaliteit). Het zal een boel harten breken door Wolfenstein Live (?) ook helemaal dicht te gooien.

Daarbuiten, wat is het nut? het spel is al gratis en er is een uitstakende playerbase met een zeer grote support (inc. stats-servers). Er is geen rede om die met add's te gaan 'versieren'. En het aan een browser te verbinden.
Het gaat hierbij volgensmij ook gewoon om een proof of concept niet om het al aan de massa te brengen als 'de nieuwe game ervaring'.

Voor mods zie ik het probleem niet zo, er zullen vast wel servers komen met mods geinstalleerd, enige verschil is dat het beeld niet echt gerendert wordt op jou pc maar op een server en dan naar jou gestreamed wordt. Als client hoef je dus zowel het spel niet te hebben en dus ook de mods niet.

Ik zie het nut er ook niet echt van in, als dit aan de massa wordt gebracht zal de videokaart industrie voor consumenten naar de maan gaan, de distributeurs van spellen (de cd makers) zullen in kunnen pakken etc.

En voor de mensen die niet zo'n goeie pc hebben en toch een spelletje degelijk willen spelen die moeten dan maar gewoon iets meer uitgeven, zelfde als ik een beeldbuis tv haal en er full-hd op wil kijken maar niet al te veel geld uit wil geven.
enige verschil is dat het beeld niet echt gerendert wordt op jou pc maar op een server en dan naar jou gestreamed wordt. Als client hoef je dus zowel het spel niet te hebben en dus ook de mods niet.
Zo gaat Onlive werken ja (correct me if i'm wrong)
Maar quake Live dus ook ET live zal gewoon gerendert worden op je eigen pc hoor.

Streamend gamen gaat nog wel lang duren denk ik
Dit is goed nieuws! Quake Live speelt gewoon super met dezelfde nostalgische besturing! Wat kleine aanpassingen aan de wapens maken het opnieuw een uitdaging.

Als ze nu ook eerst de ondersteuning voor OSX en Linux afmaken zodat dit net zo lekker werkt als op Windows PC's, dan zal dit nog weleens een succesvol platform kunnen gaan worden!

De komst van Wolfenstein ET moedigt dit alleen nog maar meer aan!
Wolfenstein ET is mischien oud maar nog steeds heerlijk vermaak. Het blijft een fijne ontwikkeling dat gamen on the go. En voor ID is het weer een mooie plek om adverts te dumpen dus die zullen de kassa wel horen rinkellen.
Nu het op de quake3 engine lopende Urban Terror (http://www.urbanterror.net) nog in Live-versie zien te stoppen :) ID heeft hier best wel interesse in hebben ze al aangegeven. Alleen jammer dat we dan al onze assets (textures/maps/models/sounds/anims) moeten gaan reviewen/checken op intelectual property/licenties en zo. Ook moeten we nagaan of alle contribitors uit het verleden het er wel mee eens zijn. Erg veel werk dus :(

[Reactie gewijzigd door woekele op 27 maart 2009 09:09]

please Id-software, denk aan jullie trouwe fans van 't linux platform
Ze zijn er mee bezig! Tegenwoordig zie ik als ik probeer in te loggen via OSX dat er wordt gewerkt aan een OSX en Linux versie. Ze zijn er al een tijdje mee bezig, dus ik verwacht binnen een paar maanden toch al wel een beta!
(Quake Live zelf is nog beta)
please Id-software, denk aan jullie trouwe fans van 't linux platform
Ik denk niet dat Linux gebruikers zich zorgen hoeven te maken als het op id aankomt :)
Dat dacht men ook van epic, maar nadat die om waren gekocht door microsoft is de multiplatform support gauw de deur uit gegaan (en ik ben dan ook erg blij dat UT3 een flop is geworden, je fans van achteren nemen is nooit een goed idee)
Ik hoop alleen wel dat ze het mogelijk maken om gewoon met de huidige servers te verbinden. Dan zou dit een interessante opleving zijn van de ET community.
Als de map Beach er ook in komt maken ze me een blij mens
Ja, hoe vet was dat dan! Heb Wolfenstein mupliplayer demo met de Beach map tot in den treure gespeeld.

RTCW multiplayer is en blijft gewoon geniaal!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True