Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

John Carmack, de programmeur van ontwikkelaar id Software, wil een game maken voor Kinect, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft eerder deze maand op de markt bracht. Het wordt een geheel nieuwe game, die verschijnt op Xbox Live.

Logo id Software"Ik kan niet wachten om een Kinect-game te maken voor Xbox Live," zei John Carmack tegen website Joystiq. De oprichter en engine-programmeur van ontwikkelaar id Software heeft echter nog geen idee wat voor game het moet worden. "Ik kan Kinect niet gebruiken voor onze echte games, er is geen plek voor onze huidige fps-games op Kinect," vervolgde Carmack, "Maar het is interessante techniek en Xbox Live is het perfecte platform om zoiets uit te proberen, op ongeveer dezelfde schaal als games voor iOS-apparaten."

Het kan echter nog geruime tijd duren voordat de programmeur aan de nieuwe game kan beginnen. Carmack "heeft zijn budget verspeeld" om aan projecten buiten Rage te werken. Deze game hoopt id Software in 2011 af te ronden en Carmack moet zich dan ook volledig wijden aan Rage, waarvoor hij de nieuwe id Tech 5-engine ontwikkelde. De game verschijnt voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Carmack werkt ook aan een mobiele variant van Rage, die verschijnt voor iOS. Op 19 november verschijnt alvast een beperkte variant van de iPhone-game onder de titel Rage: Mutant Bash TV.

In 2009 gaf Todd Hollenshead, de zakelijk directeur van id Software, nog aan dat de studio niet geïnteresseerd is in het ontwikkelen van games voor de Wii van Nintendo.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Samenvatting: Carmack wilt een Kinect game maken maar zal dat voorlopig niet doen. Beetje non-nieuws eigenlijk, kerel wilt zeker graag in de media komen?

Edit: Dit is trouwens wat Kinect eigenlijk niet moet hebben, mensen die er een game voor willen maken zonder ook maar één goed idee te hebben wat ze moeten maken. Krijg je zo'n leuke game die volledig met Kinect werkt maar of vrij waardeloos is qua gameplay of net zo goed met een controller had kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 19 november 2010 13:23]

John Carmack heeft altijd al dit soort dingen dat hij out-of-the-blue opeens aangeeft ergens een game voor te maken. Het was namelijk ook verrassend toen hij bekend maakte games te gaan maken voor iOS terwijl hij daarvoor aangegeven had zich volledig te richten op Rage. Dit zijn projectjes die hij zelf en alleen doet wat aangeeft dat het in zijn "vrije" uurtjes gemaakt wordt.
Niks meer dan rescpect hiervoor.
Nouja, niets gelogen. Rage voor iOS is echt fantastisch.

http://www.youtube.com/watch?v=jJdchGL6uvc
Fantastisch? Het is een mooie techdemo, waar je in een half uur doorheen bent. Ziet er goed uit, maar qua spelplezier ben je er zo klaar mee. Geef mij maar mindere graphics en fantastische gameplay/replaywaarde.
kerel wilt zeker graag in de media komen
Ja hoor, vooroordelen liggen al weer klaar voordat mensen uberhaupt fatsoenlijk iets lezen. Deze vragen zijn onderdeel van een veel uitgebreider interview met Joystiq. Joystiq en Tweakers maken er dus losstaand nieuws van, niet Carmack zelf.
Dit is trouwens wat Kinect eigenlijk niet moet hebben, mensen die er een game voor willen maken zonder ook maar één goed idee te hebben wat ze moeten maken. Krijg je zo'n leuke game die volledig met Kinect werkt maar of vrij waardeloos is qua gameplay of net zo goed met een controller had kunnen werken.
Hij wil graag iets met Kinect doen en zoekt nog een leuk idee. Dat betekent dat hij of een van zijn designers bezig gaat om na te denken wat er leuk tedoen valt met Kinect. Daar kan toch juist alleen maar een speciaal voor Kinect ontworpen game uit rollen?

Dit is toch veel beter dan andersom, dat er een bestaande game ligt waar Kinect zo nodig ingepast moet worden als checkbox feature.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 19 november 2010 14:03]

Dit is toch veel beter dan andersom, dat er een bestaande game ligt waar Kinect zo nodig ingepast moet worden als checkbox feature.
Toch niet. Het rijspel was er voor het stuurwiel, het vliegspel was er voor de joystick, de gui was er voor de muis, ...
Het werkt als je een idee hebt en daarna de technologie zoekt waarmee je het idee kan uitwerken.

Of neem jij soms een hamer in de hand en ga je dan pas denken "waar kan ik nagels slaan"?
Dus jij hebt liever een game die al bestaat qua design die dan aangepast moet worden zodat Kinect er in past, dan een game die vanaf het begin is ontworpen met Kinect in gedachten? :?
Of neem jij soms een hamer in de hand en ga je dan pas denken "waar kan ik nagels slaan"?
Ik ben amateurfotograaf. Als ik een nieuwe lens of iets anders nieuws voor mijn camera heb denk ik "cool, wat voor coole foto's kan ik hier mee maken?". Daarna ga ik nadenken en experimenteren en kom ik vanzelf er achter wat leuk is en goed werkt.

Zelfde met games. Je krijgt iets nieuws (bv een controller) en dan ga je bedenken wat de sterke en zwakke punten ervan zijn en op basis daarvan bedenk je een leuk nieuw concept. Hoe kan dat nou niet goed zijn?
Uiteraard is het beter om een idee te hebben en pas daarna de correcte technologie te zoeken. Zo werkt het altijd het beste bij alles wat wordt uitgevonden.
Maakt niet uit of je game reeds bestaat en dat je het er gaat in toepassen, of dat je game nog op de ontwerptafel ligt en je het er meteen inkrijgt.

Dat jij eerst iets koopt en pas daarna een nut voor zoekt is een psychologische afwijking en niet de standaard.
Als je iets minder negatief ingesteld bent kun je ook stellen dat deze nieuwe techniek gamemakers inspireert om nieuwe games te maken.
Dat hij niet direct een concreet idee heeft geeft dan niet lijkt mij.
Het is altijd beter dan dat men direct Kinect afserveert als niet bruikbaar of als een hype.
Ik vind Kinect ook een interessante techniek, maar je lichaam als controller vergt een ander soort games. Net als Carmack kan ik ook niet wachten om te beginnen met ontwikkelen, alleen ik wacht nog op een goed idee. Het probleem van geen budget hebben, heb ik dus ook!
Dus het kan nog wel even duren. Maar ik wilde jullie alvast even vertellen dat ik er zsm mee ga beginnen. :+
Ach, Carmack roept niet heel vaak wat, dus bijna alles wat hij roept is nieuws.
Mja, dat heb je met de Wii toch ook? Hoeveel spellen daar wel niet voor uit zijn gebracht die totaal niet fatsoenlijk werken...
Punt is dat titels van id over het algemeen prima werken :P
... en dus moeten we voortaan lekker veel schijtproducten gaan maken want voor de WII werkte dat ook!

hij geeft aan dat ze beter kunnen wachten totdat ze echt topspellen hebben bedacht waar kinect ECHT een waarde heeft ipv een minder-functionerende alternatieve controller-techniek.

On topic:
Mocht Carmack inderdaad in willen stappen dan hoop ik dat het iets vooruitstrevends is zoals 'in the glory days'; iets unieks, vernieuwend en kwalitatief goed.
Zoals.... een shoot'm'up met kine.... oh wacht, dan ben je uitgeput na 5 minuten.
Precies, en hij weet ook nog niet wat.
Maak niet uit, het wordt vast goed en vernieuwend.
Zoals al Carmack z'n games goed en vernieuwend zijn.


Aangezien sarcasme niet werkt op internet: /major sarcasm!
Dat waren ze ooit wel. Al komt ID altijd wel met iets nieuws op technisch gebied. Het jammere is dan wel dat het dan erg traag loopt in vergelijking met games met dezelfde technologie die later uit komen (bijvoorbeeld doom 3 vs. quake 4 etc.).
Alleen Quake3 was tof en alles later was een remake op Wolfenstein welke opzich ook tof was , doom3 was wel leuk maar multiplay was niet als in de2 voorgaande titels
quake4 was SAAI multi idem , en quakeWars was de zoveelste battlefield lookalike
Toen kwam Quake3 live , ja gewoon revampert Q3
"Carmack werkt ook aan een mobiele variant van Rage, die verschijnt voor iOS"

Rage is al een dag of 2 uit voor iOS ;) Grafisch erg sterk op de iPhone 4 en iPad.
* The Eagle voorspelt Wolfenstein: the DIY edition :Y)
Nazi's met je blote handen omleggen :P
Ik dacht dat ID niet meer bestond, dat het nu ehm.. Bethesda was ofzo?
Vast een klok-klepel verhaal.
Rage is btw al uitgekomen deze week voor iOS en niet alleen de beperkte variant, maar gewoon Rage HD.
Er komt ook nog een Rage spel waarin je gewoon kan rond lopen... In Rage Mutant Bash TV kan je niet los rondlopen maar wordt je net als de oude arcade spellen van kamer naar kamer gelopen..
Klopt. Voor 1,59 heb je een mooie game op je iPhone 4.

Ongelofelijk hoe het eruit ziet, op een telefoon gewoon.
Super scherpe graphics, hoge fps, goede controls.
Dit is dus de rede waarom handhelds zoals de psp en de ds het moeilijk gaan krijgen.
Dat er naast graphics ook nog iets zoals gameplay bestaat en sommige mensen (die gamers genoemd worden) dit erg belangrijk vinden, is de reden waarom de nieuwe PSP en 3DS een succes gaan worden.
Behalve dat een DS minder dan €150 kost, knoppen heeft en meer dan enkele uurtjes plezier geeft voor je weer moet opladen :X

All-in-one kan nooit even goed zijn als stand alone.
Edit: Dit is trouwens wat Kinect eigenlijk niet moet hebben, mensen die er een game voor willen maken zonder ook maar één goed idee te hebben wat ze moeten maken. Krijg je zo'n leuke game die volledig met Kinect werkt maar of vrij waardeloos is qua gameplay of net zo goed met een controller had kunnen werken.
Carmack = halfgod = zit wel goed ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True