Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Uitgever Bethesda Softworks heeft id Software opgekocht. ZeniMax, het moederbedrijf van Bethesda, heeft de overname van de ontwikkelaar van fameuze schietspellen als Doom en Quake dinsdag afgerond.

Bethesda SoftworksHoewel id Software volledig eigendom is geworden van ZeniMax, worden lopende projecten die de ontwikkelstudio met andere uitgevers heeft niet aangetast, zo bericht Computer and Videogames. Voor Electronic Arts werkt id Software nog aan Rage, en het ontwikkelt ook mee aan Wolfenstein, dat door Activision wordt uitgegeven. De eerste id Software-titel die door Bethesda Softworks zal worden uitgegeven, is waarschijnlijk Doom 4, dat al zeker een jaar in ontwikkeling is.

Volgens Bethesda worden er geen wijzigingen aangebracht in de manier waarop id Software werkt. De studio blijft onder leiding van John Carmack, en de ontwikkelaars hoeven niet te vrezen voor hun baan. Alle - veelal langlopende - contracten zullen in stand worden gehouden. Id-directeur Todd Hollenshead en hoofdontwikkelaar John Carmack noemen de groeimogelijkheden die het bedrijf onder Bethesda krijgt, als een van de hoofdredenen achter de deal. Ook de kans om alle id-franchises onder een dak te hebben ziet Carmack als groot voordeel.

ZeniMax toonde zich eveneens tevreden over de overname. Directeur Robert Altman ziet id Software als een van de belangrijkste ontwikkelstudio's ter wereld. "Id Software heeft meerdere malen bewezen dat zij de zeldzame kwaliteit hebben om franchises te ontwikkelen die bij zowel pers als publiek succesvol zijn. Ons doel is dan ook dat id Software doorgaat met het ontwikkelen van grote games. Via Bethesda Softworks zullen we het bedrijf de financiële middelen geven om verder te kunnen groeien."

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

id software stelt in mijn ogen al jaren teleur.
Met Q3 gereleased in 1999 kan ik zeggen dat ze in mijn ogen al 10 jaar niets meer van hun oude niveau hebben uitgebracht. Op de Q3 engine gebaseerde games zoals COD1 waren wel nog toppers, dus we hebben wel het een en ander te danken aan id software, doom3 was echter een regelrechte teleurstelling, idem voor quake 4.
id tech 4 was al voorbijgestreefd door cryengine, nog voordat id tech 4 op de markt was.

Waarom de doom3=mooie graphics memes zijn ontstaan is dan ook een compleet raadsel. Cryengine1 doet alles wat id tech 4 doet, en ook nog meer (beter ook).
Dan de geruchten dat John Carmack een ruimteschip heeft gebouwd.. are you kidding me??

Rage engine zou het helemaal moeten worden. Het ziet er dan weer op de screenshots nu al achterhaalder uit als crysis, van alweer 2 jaar geleden. Al met al gaat het niet zo goed met id software.
Daarom zullen ze wel overgenomen zijn.
De release van Rage duurt nog jaren wellicht, de engines worden haast niet meer gebruikt. id is dan ook sterk in waarde gedaald volgens mij.
Als id wat fatsoenlijke games had gemaakt, en betere engines dan hadden zij Zenimax overgenomen en niet andersom. Jammer.

edit: wat ik vergeten was, id Software is wel goed bezig in het feit dat hun engine altijd cross platform is. In dat opzicht leveren ze heel respectabel werk af.
edit2: bedankt voor je toevoeging Refriednoodle, ik dacht dat het een reclamestunt was, maar ik heb op de site gezien dat ze daadwerkelijk ruimtevaart-'dingen' bouwen en ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door Faust op 25 juni 2009 12:37]

Doom 3 had niet de gameplay van Doom 1 en 2. Doom 3 == donkere duistere gangen met af en toe een monster. Doom 1 + 2 == goed te navigeren (voor zijn tijd) afwisselende omgevingen, af en toe een monster, vaak veel monsters, leuke bazen.

Verder heeft ID software de laatste jaren niet zoveel laten zien. Het is en blijft een tech bedrijf natuurlijk. Maar in welke top spellen komt hun engine voor? De concurrent Unreal kom ik vaak tegen.
Maar in welke top spellen komt hun engine voor?
Niet zo gek veel inderdaad: http://en.wikipedia.org/wiki/Id_tech
Prey en Quake Wars zijn de enigen die ik ken.

Het lijstje van games met Unreal Engine is wat indrukwekkender, idd. :)
De recente CoD titels, alle Valve spellen. Alleen CoD4 en CoD:WaW samen zijn al vaker over de toonbank gegaan dan alle UE3 games bij elkaar.
Euh, Valve games draaien op de Source engine, en eerdere valve games (Half Life 1) draaien op GoldSrc. GoldSrc was gebaseerd op de quake 1 (ID Tech 1) engine, maar daar is bijna niks meer van terug te vinden in Source.

En jij beweert dan CoD4 en COD:WaW het samen beter hebben gedaan dan bijvoorbeeld spellen als Gears of War (1 & 2), BioShock, Brothers in Arms: Hells Highway , Mass Effect, Rainbow Six 1&2 etc.

ID Tech 3 was IDs hoogtepunt, nu beginnen ze een beetje op Apogee te lijken, ik heb al een tijd niks gehoord van ze, en spellen die gereleased zijn met hun technologie zijn een beetje meh te noemen. CoD4 draait niet eens op ID tech namelijk.
GoW1 en 2 zijn sinds maart dit jaar 11 miljoen keer over de toonbank gegaan (link), kan geen recente statistieken vinden over Mass Effect, laatste update van Microsoft in januari 2008 meld dat het spel 1,6 miljoen keer verkocht is, maar dat is exclusief het aantal verkocht op de PC (link). Rainbow Six: Vegas en Rainbox Six: Vegas 2 ongeveer 6 miljoen keer in totaal (link), en Brothers in Arms: Hells Highway minder dan een miljoen keer (link)

Bioshock is geen UE3 spel, is 2,2 miljoen keer verkocht sinds juni 2008 (een half jaar na release) (link)

Ik denk wel dat je gelijk hebt, mijn opmerking was een beetje overdreven, maar niet ver van de waarheid.

CoD4 gebruikt id technologie, dat staat op de doos, en voor zover ik het weet gebruiken ze een uitgebreide CoD2 engine, wat een uitgebreide CoD engine is, wat een uitgebreide RTCW engine is, wat een uitgebreide Quake 3 Team Arena engine is, wat een uitgebreide Quake 3 (idTech3) engine is. En je hebt gelijk, de engine van CoD4 is zover geevolueerd vanaf idTech3 dat je het moeilijk een idTech3 engine kan noemen, toch vind ik dat dit juist de kracht aantoond van die engine, dat drie verschillende developers de engine in hun handen genomen hebben en hebben kunnen verbeteren tot een zeer moderne en krachtige speler.
En om daaraan toe te voegen: de Source engine bevat nog best een hap quake 1 code. Was te zien toen die hacker de source code van valve online had gezet.
Dan de geruchten dat John Carmack een ruimteschip heeft gebouwd.. are you kidding me??
Wat nou, geruchten?

http://www.armadilloaerospace.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Armadillo_Aerospace

Niet dat ze even in eigen beheer shuttles bouwen of zo, hun plannen zijn zeer lange-termijn, maar het is niet zo dat ze niets hebben afgeleverd of zo. :) Doel is bemande vluchten mogelijk maken, maar op dit moment zijn het nog onbemande prototypes.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 25 juni 2009 11:14]

Het gaat hier niet om Bethesda zelf die ID software heeft gekocht, maar het moederbedrijf van Bethesda die dat heeft gedaan (Zenimax studios dus). De titel is imo dan ook niet echt correct, er ontstaat zo te merken nogal verwarring over.
Ik denk dat je hier een fout maakt, Bethesda heeft wel degelijk de overname betaald maar het moederbedrijf Zenimax studios, heeft het akkoord gegeven. De kosten zijn uiteindelijk wel voor zenimax maar het bedrag gaat ongetwijfeld uit het budget van Bethesda betaald worden.
Daarmee is de titel dus wel zeker correct alleen economisch technisch eigenlijk niet helemaal.
Ik zie alleen weinig verwarring hierover, wat meer verwarring veroorzaakt is of Bethesda of ID nou groter is ;)
Hmm zou kunnen, maar dan is Zenimax nog steeds degene die dus "beslist" en imo overneemt. Maar goed, ik doelde met verwarring meer op het feit dat mensen denken dat Bethesda (alleen) groot genoeg is om ID over te nemen. Wat dus niet het geval is, omdat ze dit door Zenimax/samen met Zenimax doen
Voor zover ik weet is Zenimax de naam van de holding waar Bethesda is ondergebracht.
Het is goedkoper om alles onder een holding te stoppen dan alles apart.
Verwarring, hoezo? Zenimax zal de meesten niet zoveel zeggen, Bethesda wel.
Dus omdat het echte nieuws "moeilijk" is moet je het maar versimpeld en fout weergeven? Versimpeld ok, maar fout is iets heel anders.
Ik vind het eigenlijk nogal bijzonder, omdat naar mijn gevoel ID toch wel een stukje groter is dan Bethesda. ID heeft veel verkocht voor de piraterij-op-grote-schaal, itt tot Bethesda die volgens mij pas de laatste jaren de Elder Scrolls en Fallout op grote schaal verkoopt (min de piracy aantallen).

Verder maakt ID 3D-engines (IDTech ## heten die dacht ik) die natuurlijk ook nog een flinke duit opleveren.

Maar goed, ik ben benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren. Gaat het om de winst (lijkt me niet echt), de kennis en knowhow , die er zéker is of willen ze misschien op een of andere manier de studio's samen aan een project laten werken?

Ik wacht het,met enige spanning, af...
Bethesda is al jaren hit naar hit aan het scoren, Het begon met Fallout 1 en 2 waarvan Fallout 1 meerdere onderscheidingen heeft als "Best game ever made #4". Maar ook met de eerste Terminator game hadden ze een "hit" in 1990, en niet lang daarna "Delta-V", Waar nu de hele "wipeout" serie op gebaseerd is.

Fallout en de Elder scrolls series zijn ook enkele van de beste verkopende games geweest van het dos/win95/98 tijdperk. Je onderbouwing van"Bethesda is pas in de laatste jaren op grote schaal aan het verkopen" Is dus klinkklare onzin. je zou dit beter over IDsoftware kunnen zeggen gezien hun games pas echt een verkoopspurt begonnen te krijgen in het win98/2000 tijdperk.

edit: Ik had moeten weten dat het Black Isles was, Nevertheless staat mijn punt nog wel: Bethesda had grotere toppers als IDSoftware in het "8/16-Bit" tijdperk.

[Reactie gewijzigd door TeGek op 25 juni 2009 10:48]

Sorry, maar Fallout 1 en 2 zijn niet van Bethesda, maar van Black Isle (inmiddels ter ziele), en uitgegeven door Interplay. Elder Scrolls en de Terminator games waren wel volledig van hen.
Ik denk dat id groter was voor zo rond 2000, en dat daarna met de verkopen van Morrowind en Oblivion op PC, XBox(360) en PS3 flink is gegroeid. Zenimax is trouwens niet alleen Bethesda, hoewel ik gok dat daar het gros van het geld vandaan komt.

Volgens mij haalde id het meeste geld binnen met de engine verkoop/licentie, maar zo heel groot zijn ze niet, vooral omdat de winst voornamelijk naar de werknemers/aandeelhouders ging en niet geinvesteerd werd.
Vir2L valt ook onder de Zenimax vlag. Dit is een studio dat zich richt op mobiele games. Ze hebben mobiele varianten gemaakt van de Elder Scrolls series genaamd travels. Dawnstar, Stormhold en Shadowkey zijn hier voorbeelden van en volgens mij is er ook een mobiele variant van Oblivion.
Dan is er nog Mud Duck productions en sinds een klein tijdje ook Zenimax Online.
Dat laatste richt zich op MMO.
Fallout 1 en 2 zijn niet door Bethesda ontwikkeld, maar door Black Isle Studios (en uitgegeven door Interplay).
ID Tech 3 van Quake3 heeft wel wat opgeleverd, maar de games die gebruik maken van Tech 4 (Doom 3 / Quake 4) is uit m'n hoofd toch niet zo bijzonder.

Tech 5 helpt misschien daarbij omdat ze dan cross-platform zijn (ps3/xbox/pc/mac).
Doom 3 was wel het best verkochte spel van id Software aller tijden, meer dan drie en een half miljoen keer over te toonbank gegaan volgens id CEO Todd Hollenshead, en van de winst konden ze tot nu toe alle kosten voor id's nieuwe spel Rage dekken.
Volgens mij si Bethesda groter inmiddels hoor aangezien ze met Elder Scrolls Morrowind en Oblivion binnengelopen zijn. Daarna kwam Fallout3, wat misschien wel een van de best verkochte, zo niet bestverkochte game is afgelopen jaar.

Het laatste wat ID software had qua games wat ze zelf gemaakt hadden is Doom3, alles wat erna kwam is gemaakt door andere studios onder de banner van ID.

Edit: Waarom is deze reactie off-topic of irrelevant?

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 25 juni 2009 13:40]

Dat is een goede zet. ID kan goede engines en games maken. Bethesda is zeer slecht in het programmeren, bijna alles is bugged als de pest en hun engines zijn meestal ook niet zo geweldig. Die worden geplaagt door bugs en dat ze veel en veel te zwaar zijn voor de matige graphics die ze vaak laten zien. Bethesda is wel weer goed in het neerzetten van epische verhalen en kwa features vaak goede games het ontbreekt ze echter aan elk programmeer tallent. wie weet wat hier uit komt.
De engine van Oblivion heeft misschien een paar kleine foutjes, maar een groot deel van de foutjes is opgelost door patches. Bij Fallout heb ik nog helemaal geen fouten gezien.
Waar jij matige graphics ziet weet ik ook niet, maar Oblivion, wat inmiddels al weer uit 2006 dateert ziet er nog steeds zeer goed uit.
Bethesda's spellen volgen meestal een vast bugpatroon:

-Breng een spel uit dat om de 15 minuten crasht
-Breng patches uit die het spel langzaam maar zeker stabiel maken

Heb Morrowind/Oblivion/Fallout 3 gespeeld en zij voldoen allemaal aan dit patroon. Het ongepatchte spel is ongelofelijk buggy maar na patches/uitbreidingen verdwijnen ze bijna allemaal. Verder maken ze wel aardig spellen hoewel ik Oblivion wat simpel vond(in vergelijking met Morrowind).
Overdrijven is ook een vak hoor...

Daggerfall was een ramp qua bugs. (Buggerfall....) Sinds dien heeft Bethesda de quality control juist behoorlijke goed onder controle. Morrowind en Oblivion hebben juist heel weinig bugs. Ik heb alle TES titels altijd onmiddellijk gekocht, en heb me na Daggerfall nooit meer aan bugs hoeven ergeren.
mwoah fallout 3 heeft bij mij wel de nodige vastloperts veroorzaakt, dus zoals je zegt een paar foutjes ook in fallout3, wat overigs niet wegneemt dat die engine versie extreem goed geoptimaliseerd is en heerlijk schaalt, ook met een matige pc kan je fallout3 spelen.
@ steffy Daarbij waren de graphics van Oblivion ook al weer 4-5 jaar oud dus logisch dat ze minder zijn, maar voor die tij was het echt geweldig nieuw en innoverend. Ook werd er als een van de eerste games gebruik gemaakt van hdr lighting.
Als ik nu de gezichten zie verbaas ik me weer dat ik dat mooi vond, ja ze bewegen wel maar het detail dat nu kan worden bereikt is zoveel hoger dan van oblivion. Het spel wordt er echter niet minder goed door. :)
Ik zit met smart te wachten op de volgende elder scrolls... voor de tussentijd hebben we gelukkig dragon age: origins :Y)
Nou ik vind de engine die gebruikt werd voor Oblivion best goed. Knap als je zo'n grote wereld kan maken. Als ze nou samen gaan werken wordt het alleen maar beter lijkt mij.
Matige graphics? Lol, heb je uberhaupt wel eens games van ze gespeeld?
Hopelijk word nu ook eens de website van ID software ge-upgrade naar deze eeuw. Verbaas me echt al jaren over de antiekheid en navigatie van hun site.
Ik vind de simpelheid juist prima. Overzicht van de games, tech, en patches. Meer hoef ik niet te hebben op de site van een games-developer.

De site van LucasArts bijvoorbeeld, of EA, waar je eerst door eindeloze flash-menu's heen moet fietsen voor je ergens komt...
Heul erg offtopic: Flash based websites vind ik imho de meest vuige manier van een website bouwen, langzaam, vaak niet goed te gebruiken op iets anders dan een eigen pc met al die plugins, altijd dat ding laden, wannabe gave geintegreerde filmpjes en screenshotvensters van het formaat postzegel en zoveel meuk erbij dat ik niet nodig heb dat het me de neiging geeft een hacker vrijbrief te geven dat ding plat te leggen....
Simpelheid is natuurlijk goed maar de webmaster van ID software gooit er wel heel erg met de pet naar vind ik. Als ik opzoek was naar een pointrelease had ik altijd het gevoel dat ik op een website was van een of andere hobbyclub. Voor mijn gevoel sloot het niet aan op de games die ze maakte.
Daar heeft id echt ZeniMax niet voor nodig. Het is zelfs zo dat id al een tijdje op zoek zijn naar een Web Development Manager.
Veel mensen uit de community maken zich zorgen over wat er nu gaat gebeuren met de Id Tech 4 engine. De vorige engine's zijn door Id Software allemaal uitgebracht onder de GPL, maar het is nu niet helemaal duidelijk wie de engine's 'bezit'. Het kan zijn dat ze nog steeds bij Id horen, al kunnen ze ook over gekocht zijn.

Ik zou het erg jammer vinden als de toekomstige spellen hier onder gaan leiden. De press-announcement op de website was voornamelijk een populistisch stukje reclame (met van; Dit hebben we allemaal gedaan) maar het geeft geen garantie voor goede spellen in de toekomst.
Het maakt theoretisch niet echt uit of id Software of ZeniMax nu idTech4 bezitten, want id zelf zijn nu een bezit van ZeniMax, alles wat van id is is dus van ZeniMax.
Als Bethesda nu een goede multiplayer engine gebruikt van id en eindelijk een mooie Singleplayer=multiplayer Coop modus inbouwd dan zou ik en ook velen anderen eeuwig dankbaar zijn. En dan niet zon slap aftreksel "now multiplayer coop modus, special designed multiplayer story, differs from singleplayer" waar je een paar afgezette stukjes van de werled kan spelen en alleen de bij quests kan doen zoals 2worlds, maar gewoon de hele singleplayer campaign. Dan maar geen bruggetjes die inzakken nadat je erover heen loopt, of dat de wereld pauzeerd als je in de inventory of in chetst kijkt. Zo moeilijk moet dat niet zijn.

Het hoeft ook niet gelijk een mmorpg zijn, maar een max 4 of 8 spelers zou al heel veel extra plezier kunnen geven.
Je bedoelt Brink van Splash Damage, wat toevallig uitgebracht word door Bethesda, en draait op een uitgebreide idTech4 engine?
Mooi, hopelijk stoppen ze dan met dat achterlijke iPhone gehype van Carmack. Wat ik een beetje mis is de reden van de overname.
"Via Bethesda Softworks zullen we het bedrijf de financiële middelen geven om verder te kunnen groeien."
Kan IDgames dat niet zelf dan? Neem aan dat ze met hun engine verkoop en eigen spellen wel genoeg centen hebben daarvoor. Sowieso zet ik mijn vraagtekens bij die zin. Lijkt beetje op kwantiteit boven kwaliteit. Oke je hebt meer mensen ter beschikking.. maar een veel groter team is moeilijker op elkaar af te stemmen. Ook als je zegt dat ze meer spellen tegelijk kunnen maken doordat er meer man is waardoor per project evenveel mensen kunnen zitten. Maar dan heb je het geval westwood.... daar waren bij de projecten na de EA overname ook niet meer de teams 100% westwood... maar waren er mensen weg en waren de teams voor een deel westwood en een deel niet origineel westwood. Daardoor gaat de smaak ervan af en heb je mooie gerechten (spellen) die zo verdunt zijn dat ze nergens meer naar smaken, is het dus niet meer zo goed als het origineel en krijg je Frankenstein kinderen van een C&C3 en red alert 3 bijv... Dat wil ik dus echt niet.
Wil idd nog wel eens een bink zien die een rocketjump op een fingerfriendly apparatus doet.

Maar dit is echt wat ID software nodig heeft. Heel toevallig had ik het gisteravond met een vriend van me hierover. Probleem met ID software is gewoon dat ze de mankracht niet hebben om een game van nu te maken. Sure, ze kunnen een geweldige engine maken ... maar een gevoel van verhaal, sfeer en beleving zijn ze niet zo sterk in.

Had JC niet ooit een statement gemaakt van: "A storyline in a computer game is as useful as a storyline in a sex movie."?

Het stropdassen kanon EA is natuurlijk niet echt te vergelijken met Bethesda.
Maken van de elder scrolls series koopt de 3D engine maker op. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren!
ze kunnen het gebruiken, de engine die ze nu gebruiken zijn niet echt geweldig.
en met rage kun je gigantisch grote levels maken, wat trouwens een tekortkoming is van unreal3 op consoles "niet dat Bethesda die gebruikt" maar deze engine zal een stuk vaker gebruikt gaan worden door derde.

unreal3 heeft nogal al wat problemen specifiek op consoles, als John Carmack en co dit weet op te lossen valt daar nog veel geld te verdienen met de Rage engine.
en dan hoeft ID zich geen zorgen te maken over licentie ellende, zenimax heeft hier ondertussen jaren lang ervaring mee.
Oblivion 3, waarbij je alleen maar in de nacht kan rondlopen, en demons iedere keer achter je spawnen, in kamers die je zojuist leeg had gemaakt? ;)
hoe wil je aan je railgun iets rijgen? het schiet een slug af die een plasmaspoor achterlaat... iemand ergens aanrijgen doe je met een zwaard of speer ofzo.
Daarnaast lijkt me de combinatie van quake guns en fantasy beesten uit oblivion niet echt een combi ;)
Lijkt me een kwestie van een bajonet op je railgun ducktapen :P
Hopelijk komt dit inderdaad de studio ten goede, en is het niet zo dat projecten nu een krappere deadline krijgen. Ook komt er hopelijk geen goedkope crossover games, Fallout vs Doom of whatever.

Maar hoe het klinkt en wat er bij mij bekend is van de twee studio's is het inderdaad wel een zeer goede actie.

[Reactie gewijzigd door Sloebie op 25 juni 2009 11:05]

Een fallout shooter en een Doom RPG :D
Ik zou beiden zeer zeker kopen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True