Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Graham Joyce denkt mee over het verhaal van het schietspel Doom 4. De Britse fantasy- en horrorschrijver publiceerde tot nu toe veertien boeken en zesentwintig korte verhalen, en sleepte daarmee al verschillende prijzen in de wacht.

Doom logoDe betrokkenheid van Graham Joyce bij de ontwikkeling van het verhaal van Doom 4 is weliswaar bevestigd, maar navraag van Computer & Videogames bij de schrijver over het verhaal en de staat waarin de ontwikkeling van het spel nu verkeert, leverde niets op. "Inderdaad heeft id Software me ingehuurd om de mogelijkheden voor het verhaal te verkennen", zei Joyce tegen Computer & Videogames, zonder op de details in te gaan. De algemene aanname is echter dat Doom 4 verder gaat waar Doom 3 is gestopt, zo meldt Computer & Videogames.

Doom 4 werd in mei 2007 aangekondigd door id Software, maar sindsdien is het erg stil geworden rond het vierde spel in de oude Doom-reeks. In de tussentijd heeft John Carmack wel aangegeven dat Doom 4 in elk geval van een multiplayer-modus voorzien zal worden, wat een primeur binnen de franchise zou inhouden. Voor Doom 4, dat met id Software's nieuwe Rage-engine wordt gebouwd, is nog geen releasedatum bekendgemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

. In de tussentijd heeft John Carmack wel aangegeven dat Doom 4 in elk geval van een multiplayer-modus voorzien zal worden, wat een primeur binnen de franchise zou inhouden.
Ehm... Doom 1 (en volgens mij ook 2) hadden anders prima multiplayer :)
Doom 95 en Doom 3 hadden zeker weten multiplayer.
Of het goed speelbaar was... dat is een ander punt... Doom 95 was best te doen, maar Doom 3 was echt belachelijk slecht, vooral qua ping online (180 @ serverpark in Amsterdam waar je in andere games 20 ping hebt).

Echt een primeur is het inderdaad niet :)

[Reactie gewijzigd door Droniac op 16 januari 2009 13:38]

weet zeker dat in doom 2 ook mplay mogelijk was; ipx verbinding sowieso

OT
bij lezen van titel had ik direct zo iets van; Happy Potter meets Doom in the phobos
Precies, multiplayer Doom was zelfs lichtelijk beroemd. En heeft de officiele Doom port assignment opgeleverd. :)
word zelfs nog steeds gespeeld ;)
Yep, kijk maar naar Doom ports als ZDaemon. :)
wij spelen nu af en toe nog opschool doom95 met 10 man ofzo :P
Ik blijf het grappig vinden, ID Software en verhaal in hun games. 15 jaar geleden dachten ze er heel anders over (was de reden voor Tom Hall om te vertrekken):
In the initial development of Doom, a determination was made as to what direction Id’s games should take. This decision resulted in founding member Tom Hall leaving Id Software. Carmack and Romero felt that Hall’s creativity was coming into conflict with gameplay.

As creative director, Hall was insisting on continuity in the storyline and trying to give the game a plot. As Romero would later say, “You don’t need much of a storyline if your game is good.”

“The game designer shouldn’t be making a world in which the player is just a small part,” echoed Carmack. “The player’s the boss; it’s your duty to entertain him or her.” In the midst of this debate and other creative differences, Hall left Id to become project manager at Apogee.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=21405 (verder ook nog een heel interesant artikel)

En wat meer recentelijk had Carmack ook nog de volgende fijne uitspraak.
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."
http://en.wikiquote.org/wiki/John_Carmack
Doom en een verhaal? o.O Dat was toch altijd heerlijk kort en to-the-point; kan me nog de readme.txt voor de geest halen van Doom (1): iets van een experiement en aliens en de wereld redden. Jammer dat daar een einde aan komt.
Doom 3 niet gespeeld? Daar zat wel redelijk een verhaal in hoor..
nou nou nou, erg diepgaand was het nou ook weer niet... Het kwam in principe wel weer echt neer op een klassieke 'hoi, welkom op Mars, we hebben hier een basis waar gekke dingen gebeuren en OH SHIT ALIENS? DEMONS?! WTF!!!

Ah well, hier heb je een proppenschieter met 6 kogels, have fun! O+
achja het was beter dan het orgineel waarin geen levende pratende figuren voorkwamen.
Maar ik ben het met je eens dat er wel wat meer diepgang in mocht komen. ik zat wat te denken aan hier en daar wat andere mensen die met je mee kunnen komen om je ergens mee te helpen.
Maar opzich vond ik doom 3 geen verkeerd spel wel een shooter die het waard was om uit te spelen. Dat je er eigenlijk altijd alleen voorstaat in Doom 3 is best wel een bruut idee eigenlijk wat ik wel mag. Maar een wat meer capable NPC zou inderdaad geen overbodige luxe zijn. en wat meer schrik effect met special effects lijkt me ook een sterke verbetering. want die hordes demonen in elke kamer zijn te voorspelbaar. maak het meer een spel waarbij de demonen meer schade doen en jij echt op de vlucht moet en met tactiek moet spelen om te overleven, kijk daarom vind ik nightmare modes dus wel het spelen waard ;) Kijk dan beleef je het spel meer zoals je medewerkers op mars vind ik omdat hun ook gek werden door de demonen en jou leven dan tot 25% met beetjes omlaag gaat overtime.
Dat je de enige overlevende zou zijn vind ik onzin,omdat je als je weer terug komt uit de hell hier en daar ook nog een overlevende tegen komt die het hele incident toch ook al zeker een dag hebben overleeft.
De opbouw van het verhaal over wat er nu precies aan de hand was was brilliant. Die PDA's met steeds vreemder berichten. Het begon heel rustig met vreemde geluiden, tot geruchten van horen zeggen tot mensen die daadwerkelijk iets hadden gezien. Het gegeven dat er iets fout zit en meteen knallen is gebleven, maar het waarom was meesterlijk gebracht. Dat zat helaas niet in de sequel die kort daarna kwam.
Was dat verhaal niet: "If it moves, shoot it..."
Volgens mij was dat Serious Sam; "Whenever in doubt, shoot!"
You're a marine, one of Earth's toughest, hardened in
combat and trained for action. Three years ago you assaulted
a superior officer for ordering his soldiers to fire upon
civilians. He and his body cast were shipped to Pearl
Harbor, while you were transferred to Mars, home of the
Union Aerospace Corporation.

The UAC is a multi-planetary conglomerate with radioactive
waste facilities on Mars and its two moons, Phobos and
Deimos. With no action for fifty million miles, your day
consisted of suckin' dust and watchin' restricted flicks in
the rec room.

For the last four years the military, UAC's biggest
supplier, has used the remote facilities on Phobos and
Deimos to conduct various secret projects, including
research on inter-dimensional space travel. So far they have
been able to open gateways between Phobos and Deimos,
throwing a few gadgets into one and watching them come out
the other. Recently however, the Gateways have grown
dangerously unstable. Military "volunteers" entering them
have either disappeared or been stricken with a strange form
of insanity--babbling vulgarities, bludgeoning anything that
breathes, and finally suffering an untimely death of full-
body explosion. Matching heads with torsos to send home to
the folks became a full-time job. Latest military reports
state that the research is suffering a small set-back, but
everything is under control.

A few hours ago, Mars received a garbled message from
Phobos. "We require immediate military support. Something
fraggin' evil is coming out of the Gateways! Computer
systems have gone berserk!" The rest was incoherent. Soon
afterwards, Deimos simply vanished from the sky. Since then,
attempts to establish contact with either moon have been
unsuccessful.

You and your buddies, the only combat troop for fifty
million miles were sent up pronto to Phobos. You were
ordered to secure the perimeter of the base while the rest
of the team went inside. For several hours, your radio
picked up the sounds of combat: guns firing, men yelling
orders, screams, bones cracking, then finally, silence.
Seems your buddies are dead.

It's Up To You
Things aren't looking too good. You'll never navigate off
the planet on your own. Plus, all the heavy weapons have
been taken by the assault team leaving you with only a
pistol. If only you could get your hands around a plasma
rifle or even a shotgun you could take a few down on your
way out. Whatever killed your buddies deserves a couple of
pellets in the forehead. Securing your helmet, you exit the
landing pod. Hopefully you can find more substantial
firepower somewhere within the station.

As you walk through the main entrance of the base, you hear
animal-like growls echoing throughout the distant corridors.
They know you're here. There's no turning back now.
Lijkt wel hetzelfde verhaal als Doom 3 :P
Doom 3 was dan ook een remake van Doom (original).. ;)
Als je op wikipedia naar 'Doom' zoekt krijg je (oa.) dit:
Doom 3, a re-imagining of the first game released in 2004

[Reactie gewijzigd door Kul op 16 januari 2009 13:56]

2004? Is doom niet oneindig veel ouder?
Lees: Doom 3, (a re-imagining of the first game) released in 2004
D3 is in 2004 op de markt gebracht. Doom 1 is 1993, alweer meer dan 15 jaar geleden!
Het zijn al sinds het eerste deel demons hoor :P

Maar goed, ben erg benieuwd naar Doom 4, ik heb heel erg genoten van Doom 3 en ik vind nog steeds bij deze games het verhaal niet erg belangrijk, verhaal is leuk voor RPG's en adventures. De Doom serie is gewoon lekker knallen zonder al teveel te hoeven na te denken.
dit is nu al het 2e artikel van Jurian waarin iets wordt gezegd dat pertinent niet klopt en ook niet wordt onderbouwd. Een multiplayer modus in Doom is geen primeur, net als dat Guitar Hero niet het eerste spel is dat een miljard dollar aan omzet genereerd. nofi, maar get your facts straight, of laat het anders gewoon achterwege.
Kijk, het was pas echt leuk geweest als ze Terry Pratchett hadden gevraagd :D
Deed zijn dochter niets iets dergelijks voor Overlord?
Die schreef voor Mirror's Edge.
Ook voor overlord en het aankomende overlord 2, zelfs heavenly sword.
Dat de dochter van Terry Pratchett schrijft voor games maakt het natuurlijk net alsof hij zelf voor games schrijft :p. Literair talent is over het algemeen niet erfelijk vrees ik. En dan nog is Terry Pratchett zo al niet erg geschikte schrijver een spel als Doom :).
Discworld! Zeker, Pratchett is top :)
Komische fantasy vind je passen bij een spel als Doom?
Ik wilde het net zeggen. Doe maar King of Barker liever. Liefst iets duisters en episch in de stijl van The Stand of de Dark Tower serie }> Hellraiser is natuurlijk ook toepasselijk 8-)
Zeg je Doom dan zeg je natuurlijk ook gelijk BFG.

Doom 3 vond ik heel erg tegen vallen maar met
de versies uit de jaren 90 heb ik me vele weken
heerlijk vermaakt. Ik hoop dat ze met versie 4 weer
een klassieker maken, want de francise veroordelen
door imho een minder deel ertussen is natuurlijk
niet terecht.
Meeste mensen vinden Doom 3 tegenvallen omdat ze aan het spel begonnen met een elitair nostalgische terugblik op Doom 1/2. Ik vond Doom 3 een fantastisch spel, er kon weinig beter aan! En dat het zo donker was was imho een feature, geen bug. :p

Verwacht van Doom4 niet dat je dan wel opeens je oude doom weer terugkrijgt, als je de oude doom wilt, dan moet je die gewoon lekker blijven spelen. Zo zitten spellen nu eenmaal niet meer in elkaar.
Meeste mensen vinden Doom 3 tegenvallen omdat ze aan het spel begonnen met een elitair nostalgische terugblik op Doom 1/2. Ik vond Doom 3 een fantastisch spel, er kon weinig beter aan! En dat het zo donker was was imho een feature, geen bug. :p
Het was een bug. Het enige waarop Doom 3 er een beetje fatsoenlijk uit zag was op één of twee 3dfx Voodoo 2's. ;)
En ik maar denken dat ik een eigen smaak en mening had, maar het was gewoon elitaire nostalgie. Als we nou gewoon afspreken dat iedere keer als jij iemands smaak niet begrijpt de ander elitair doet dan wordt de wereld lekker overzichtelijk.
Ik ben benieuwd of het beter zal afgaan dan toenderijd met Tom Hall in zijn 'DooM bible'. Die werd (gelukkig?) vrijwel compleet gestript en werd DooM zoals we die kennen.

En dat Joyce niet in gaat op de vragen kan ik me goed voorstellen. Het lijkt me vanzelfsprekend dat er een of andere NDA is getekend.

In ieder geval ben ik wel nieuwschierig wat er uiteindelijk in DooM IV zal komen.
Zit er een verhaal in Doom? :o

Naar mijn idee is het min of meer gewoon schiet op alles waar je op kan schieten, en alle gangetjes doorlopen totdat je het spel hebt uitgespeeld O-)
wieweet willen ze wat veranderen....
al denk ik niet dat het erg diep wordt, iets als wat FEAR heeft gedaan is wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door freaq op 16 januari 2009 13:51]

In de tussentijd heeft John Carmack wel aangegeven dat Doom 4 in elk geval van een multiplayer-modus voorzien zal worden, wat een primeur binnen de franchise zou inhouden.
Ik denk dat ze een co-op modus bedoelen.
Dat zat er in doom 2 toch ook al?
Uren lang gespeeld op het netwerk met vrienden....lang geleden.

edit:

In doom 1 zat het zelfs al....

[quote]
Aside from the single-player game mode, Doom features two multiplayer modes usable over a network: co-operative mode, in which two to four players team up against the legions of hell, and deathmatch mode, in which the same number of players fight each other.
bron:http://doom.wikia.com/wiki/Doom
[/quote]

[Reactie gewijzigd door Tiny op 16 januari 2009 13:57]

Inderdaad, het was dan ook een eitje om samen met drie of vier man over een ipx netwerk door die gangen te sjouwen en aliens tag-team verrot te schieten, en die cyber-demon liet zich ook goed pesten, die ging altijd achter degene aan die hem als laatste raakte. Er was alleen dan slechts 1 probleem, te weinig ammo.

Ik ken maar een game die gaver was in co-op, RUNE met de co-op patch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True