Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Armadillo Aerospace, een bedrijf dat is opgericht door id Software-directeur John Carmack, heeft een werkende maanlander gebouwd. Het bedrijf maakt daarmee kans een miljoen dollar te winnen in een wedstrijd van de NASA.

Maanlander van Armadillo AerospaceHet team van Armadillo Aerospace gaat aan de leiding in de Northrop Grumman Lunar Lander Challenge, een wedstrijd die is uitgeschreven door de NASA. Voor deze wedstrijd moeten teams proberen om een door raketten aangedreven 'ruimteschip' op te laten stijgen tot een hoogte van minimaal 50 meter, daarna 50 meter zijwaarts te laten vliegen en vervolgens veilig te laten landen. Na de landing mag het voertuig bijtanken, waarna het de route nogmaals in omgekeerde volgorde moet afleggen. De vlucht moet bovendien minimaal 180 seconden duren.

De 860 kilogram zware Scorpius van Armadillo Aerospace, een bedrijf dat in 2000 werd opgericht door id Software-programmeur John Carmack, heeft de test inmiddels succesvol uitgevoerd. De twee concurrerende teams hebben tot 31 oktober om hetzelfde te bereiken. Als dat niet lukt, wint Armadillo Aerospace de wedstrijd en daarmee de hoofdprijs van 1 miljoen dollar.

De NASA wil met de wedstrijd technologie laten ontwikkelen die in de toekomst bij nieuwe vluchten naar de maan bruikbaar is. In 2008 vond een voorronde plaats van Lunar Lander Challenge en ook toen was Armadillo Aerospace succesvol. Destijds was een vlucht van minimaal 90 seconden nodig. De 180 seconden die in dit jaar geëist worden, is de tijd die nodig is om vanaf de maan op te stijgen en in een baan om het hemellichaam te komen.

Carmack was uiteraard erg blij met het resultaat. 'Omdat de Lunar Lander Challenge hoge eisen stelt, kan de Scorpius met een paar aanpassingen ook echt de ruimte in. We gaan snel tests met grotere hoogtes doen. Vanaf onze thuisbasis in Texas kunnen we 1800 meter bereiken, en als dat lukt gaan we in New Mexico testen waar de grenzen werkelijk liggen. Er is al een wachtlijst voor universiteiten die ons schip voor wetenschappelijk onderzoek willen gebruiken. Het worden spannende maanden voor de commerciële ruimtevaart.' Toch is Armadillo Aerospace niet meer dan een hobbyproject voor Carmack. Doordeweeks is hij directeur en programmeur van id Software, waarmee hij klassieke shooters als Wolfenstein 3D, Doom en Quake opleverde. Met dit bedrijf werkt hij momenteel aan schiet- en racespel Rage.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Hier wat filmpjes van het ding.
http://www.youtube.com/user/xprize

Hier staan ook de 2009 vluchten bij.
Alle filmpjes van de feitelijke $1 miljoen prijs poging: http://thelaunchpad.xpriz...videos-of-armadillos.html
Volgens mij zijn alle werknemers van Armadillo Aerospace trouwens vrijwilligers. Rijke mannen die jongensavonturen beleven ;)
Het blijft een schitterende omdraaiing van de rollen :

"As a hobby I shoot rockets to the moon, but the real rocketscience is in my work on computergames !" :D
Was grappig geweest als hij zijn bedrijfje de Union Aerospace Corporation had genoemd, het bedrijf waar Doom I, II, en III om draait ;)
_/-\o_
Zou hij ook de delta labs hebben daar :D
Ik vermoed dan ook dat de volgende stop Mars is, of beter nog, Phobos ;)

[Reactie gewijzigd door CherandarGuard op 15 september 2009 13:58]

Dat zat ik ook te denken, toch een gemiste kans :P
Ik volg al jaren dit project en het officiŽle forum van Armadillo Aerospace, en hier zijn ook nog twee filmpjes.
Een prijs van 1 miloen dollar. Dan heb je nog steeds ettelijke miljoenen verlies denk ik als je achteraf de balans opmaakt. Er zal dus wel een groter motief dan alleen die prijs zijn lijkt me.
ik juich dit soort wedstrijden alleen maar toe...
elke stap voorwaarts op technologisch vlak is een eventuele stap dichterbij nieuwe technieken waar je straks zelf mee te maken heb. ;)
Die Carmack is geniaal. Van alles wat hij leuk vindt om te doen, maakt hij een succes. En zo hoort het in het leven!
Hmm ok. Dus een maanlander bouwen is een projectje dat je even in je vrije tijd erbij pakt? :?
Hij investeert voornamelijk ook het meeste geld in het project, er lopen een aantal mensen rond die het 'echte' werk doen en waarschijnlijk zal John vanaf de zijlijn nuttige ideeen inbrengen. Misschien de software programmeren e.d. voor de aansturing. Kan me voorstellen dat lassen/elektronica/brandstof/materiaalkennis ook een vak apart is. John heeft natuurlijk wel ontzettend veel ervaring in de 3D-wereld en voor de aansturing van zo'n maanlander in het echt komt dat perfect van pas.

Wat de Wikipedia over Armadilla Aeropspace zegt:
Armadillo is headed and has been largely funded by John Carmack, a developer of computer games including the Doom and Quake series. All of its employees (including Carmack) have other, full-time jobs and contribute their efforts twice weekly to Armadillo on a voluntary basis.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 15 september 2009 13:25]

Eigenlijk wel ja. Carmack geeft zelf aan in zijn acceptatie-speech van de level1 Xprize challenge (prijzengeld $350,000) in december 2008 dat zo'n spacevehicle simpeler is dan de games waar hij aan programmeert. Helaas is het in de ruimtevaart niet alleen simulatie, in tegenstelling tot gaming.
Een baan om de maan? Dus straks heb je satellieten om de maan vliegen? :D handig voor als je op de maan bent en even wilt internetten, je verdwaald bent, of tv wilt kijken.
De eerste vluchten rond de maan dateren al vanuit de jaren 60 van de vorge eeuw. En er zijn ook permanente satelieten rond de maan

http://www.technischweekb...-rond-de-maan.59183.lynkx

Een sateliet is er niet alleen maar om internet of TV te verzorgen hoor

[Reactie gewijzigd door Ortep op 15 september 2009 13:59]

Was gok ik lichtelijk sarcastische opmerking ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True