Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Ontwikkelstudio id Software is bezig met de voorbereidingen om drie grote games tegelijk te ontwikkelen. De studio is hier tegenwoordig toe in staat als gevolg van de overname door ZeniMax' dochterbedrijf Bethesda Softworks.

id SoftwareHoewel het vaststaat dat id Software aan de slag gaat met drie zogeheten 'AAA-titels', is nog onduidelijk om welke games het precies gaat, zo meldt Develop. Volgens id Software-hoofdontwikkelaar John Carmack is het ook intern nog niet duidelijk welke franchises worden opgepakt. "We hebben het probleem dat we meer IP's dan productieteams hebben. Dankzij de overname door ZeniMax kunnen we in elk geval wel een derde productieteam formeren", zei Carmack tijdens een toespraak op QuakeCon. De oprichting van het derde productieteam werd vorige maand al bekendgemaakt.

Volgens Carmack heeft de studio door de overname veel meer mogelijkheden dan voorheen. "We kunnen stappen zetten die we zelf niet hadden kunnen doen. Voor gamers is de overname dan ook alleen maar positief; er is geen negatieve kant aan het verhaal. Wij zitten gewoon nog in Texas en doen daar wat we doen, en ZeniMax laat ons met rust."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

ZeniMax heeft op deze manier gewoon een hele vriendelijke overname met winst op langere termijn geen release gejacht zo lijkt het.

Of ZeniMax weet nog niet echt wat het met id Software moet, wat ik ook nog steeds heb dat idee maar toch, leuk om te zien dat ze bezig zeggen te zijn met 3 Triple A games, ben benieuwd en verwacht redelijk veel van id Software.
"We hebben het probleem dat we meer IP's dan productieteams hebben. Dankzij de overname door ZeniMax kunnen we in elk geval wel een derde productieteam formeren"
Ik ga er van uit dat dit Interne Projecten betekent, niet echt handig afgekort als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 14 augustus 2009 10:59]

Intellectual Property, houd grofweg een franchise in
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_eigendom

Kortom de rechten op het product van je eigen creativiteit. Soms komt uit een IP wel een franchise voort. ;)

[Reactie gewijzigd door Raffuhl op 14 augustus 2009 11:12]

Ja, en in de gamesindustrie betekent dat in de regel een game franchise. Zoals bijv. Quake.
.edit: fijn zo, snel je reactie aanpassen zodat mijn post irrelevant wordt ;). Voor de rest: hij reageerde dus eerst ontkennend op de post van Florisjuh

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 augustus 2009 14:59]

Wat zijn "AAA-Titels" en wat bedoeld hij met "IP's" (vast geen IP Adressen :-))?
Een beetje een vaag bericht met veel jargon.
Intellectual property (IP) en tripple A titles zijn de namen waarvan je weet dat ze geld gaan opleveren. Namen zoals bijvoorbeeld Quake, Wolvenstein en dergelijk. Als voorbeeld, een game met Quake in de naam zal meer opleveren dan Daikatana in de naam ;)
AAA titels zijn grote/bekende games met meestal een groot budget. IP's zijn intellectual properties, oftwel intellectuele eigendom (Doom is een IP, Quake is een IP, Half-Life is een IP)
Wat ik zo hoor is dat ZeniMAX gewoon een grote investeerder is en die zich niet op technisch vlak gaat bemoeien met iD Software, zodoende de grote maat van vrijheid.

Laat je gans met gouden eieren lekker hun ding doen en winst komt uiteindelijk van zelf, tuurlijk hebben we hier dan over een mooie 30% van de winst percentage of wellicht meer.
ZeniMAX doet dat ook al met Bethesda :) Die maken ook games die gemiddeld wat langer duren om te ontwikkelen. En met succes!

Zo zie je maar dat de gemiddelde kwaliteit sprongen omhoog maakt als je iets meer ruimte geeft voor creativiteit in plaats van productiviteit. Het management van creatieve bedrijven werkt tenslotte iets anders dan dat van normale software bedrijven.

Dit bedoel ik echter niet als een vrijbrief voor het overschreiden van releasedates. Maar je kan ze best wat ruimer inplannen ;)
Misschien wel andersom, die Gamebryo engine waar TES4 op draait ziet er wel erg fraai uit, maar echt lekker soepel loopt het vandaag de dag nog niet. Niet dat de framerate brak is of zo, maar het voelt gewoon wat stroef aan. Het zou me niks verbazen als ze voor TES5 gewoon Tech5 pakken, die heb je dan toch in huis.
Volgens id Software-hoofdontwikkelaar John Carmack is het ook intern nog niet duidelijk welke franchises wordt opgepakt.

Neem aan dat je eerst bedenkt wat je wilt doen voordat je een heel team gaat oprichten... je gaat toch specifiek op zoek naar kennis die bij een bepaalde engine horen en dat soort elementen. Duidelijk weer een teaserverhaal... maar goed ik ben wel getriggered :)
Neem aan dat ze een first person shooter gaan maken... maakt niet heel veel uit of je dan aan een Quake/Doom/Wolfenstein3d werkt... en met JohnC in het kantoor naast je maakt de engine ook niet bijzonder veel uit...
Eerst zien dan geloven, er worden gewoon te veel projecten op het laatste moment afgeblazen of uitgesteld (en dan afgesteld). Vooral de laatste tijd door de crisis gaan er veel over de kop en als je bedrijven opkoopt moet je ze altijd eerst maar een zien te intregreren in de bestaande structuur. Het is makkelijker gezegd dan gedaan (heb er helaas slechte ervaring mee ook bij ons bedrijf) dus dat zal in de aoftware wereld niet veel anders zijn...

Maar okay, suprise me :)
Doom 4 en Rage zijn natuurlijk al 2 van van de 3 grote titels. Wolvenstein wordt op dit moment aan gewerkt door Raven, dus eigenlijk blijven er dan maar 2 titels over. Quake en Commander Keen. Ik hoop dat de laatste weer eens een nieuw deel krijgt. Of een geupdate 20th anniversary editie.
Ik zat meer te denken aan Heretic of Hexen :P

De eerste delen uit die series waren ook zo super :P
Quake 1 is een klassieker. Veel gespeeld, gemod etc.
Quake 2 was ook erg goed.
Quake 3... niet zo bijzonder. Aangezien het hele "verhaal" gewoonweg niet aanwezig was.

Hopelijk komt er een Quake 4 echter :3
Quake 3... niet zo bijzonder. Aangezien het hele "verhaal" gewoonweg niet aanwezig was.
Wel leuk om bij deze opmerking te zeggen dat bijna de complete game fps wereld deze game grijs heeft gespeeld haha

Leuk dat jij het niks vind maar ik vind het misschien de beste game uit zijn tijdperk (Originele UT was ook super toentertijd zonder enige verhaal haha)

Zo zie je gameplay is belangrijker dan de overige aspecten :P

En Quake 4 is inderdaad alweer OUD om in game termen te spreken, miss dat je hem kan vinden in de budget bak

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 augustus 2009 11:28]

Dan had je beter moeten opletten, gewone UT heeft wel degelijk een 'verhaal' ook al is het erg klein ;)
Dat "verhaal" is om het ontbreken van een verhaal te verdoezelen en voegt niks toe aan de game.
Quake 3... niet zo bijzonder. Aangezien het hele "verhaal" gewoonweg niet aanwezig was.
Dan heb je denk ik Quake 3 niet echt begrepen. Q3 was ťťn van de eerste games die multiplayer only waren, wat vrij bezonder was in 1999. Het heeft jaren als de maatstaf voor Deathmatch skills gestaan.

[Reactie gewijzigd door Type-R op 14 augustus 2009 11:14]

Ik weet dat het veel gespeeld werd, maar als terugdenk aan mijn school destijds (HI in Eindhoven) dan speelde echt de HELE school Unreal Tournamant, Q3A kwam er nauwelijks aan te pas :)
Ach, ik ben al blij met Quake Arena Arcade en Doom 2 met de Final Doom content exclusief op XBLA.

Unreal Tournament was bij ons op de middelbare school ook the game to play. Had gewoon veel meer modes en maps. Q3A was ook behoorlijk twitchy en daar had je reflexen van een straaljagerpiloot voor nodig om het goed te kunnen spelen.

Quake 5 zou me toch ook wel tof lijken. De Makron was nog niet dood aan het einde van deel 4. Ik snap ook niet waarom er nooit een expansion is gekomen voor dat deel zoals bij deel 2 om het verhaal te continueren.
Q3 Arena was de sh*t man! Geen enkele fps multiplayer game (bij mijn weten) die zo'n pure deathmatch biedt. Lekker snelle actie en perfect uitgebalanceerde wapens (alhoewel je eigenlijk alleen een railgun of BMG nodig hebt). Unreal Tournament vond ik maar een slome game eerlijk gezegd, zeker als je met minder mensen in een map zit.
UT was inderdaad DE topper toendertijd...
Weet dat ik Q3 ook had gekocht en me eraan waagde maar UT bleef toch harder aan me trekken..
Spel speelde vele malen sneller dan Q3..
Er is al een Quake 4 met single player en verhaal en multiplayer gebaseerd op Quake 3.

bron.
http://www.idsoftware.com/games/quake/quake4/

--edit bron extra--

[Reactie gewijzigd door wschutte op 14 augustus 2009 10:59]

Quake IV is er al een behoorlijke tijd. Een aardig single player verhaal op de Doom 3 engine. Mulitplayer is redelijk standaard wat dat betreft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quake_4

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 14 augustus 2009 10:56]

Quake 1 is een klassieker. Veel gespeeld, gemod etc.
Quake 2 was ook erg goed.
Quake 3... niet zo bijzonder. Aangezien het hele "verhaal" gewoonweg niet aanwezig was.

Hopelijk komt er een Quake 4 echter :3
Deze Quake 4?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quake_4
Quake 3 was zo "niet bijzonder" dat J.Carmack Quake Live heeft ontwikkeld. Als dank aan de quake-community die Q3 na +/-10 jaar nog steeds fantiek speelt. ;)
Doom gaan ze opzeker nog een deel van maken.
Inderdaad, daar werkt id's tweede team al aan! Het Quake Live team word kennelijk niet als een productieteam gerekend.
Er was al een Quake 4, die overigens niet erg goed ontvangen is. Die game is trouwens ook niet gemaakt door ID, dus mochten ze de franchise zelf weer oppikken is het te hopen dat ze met een goede opvolger komen :)
met de laatste patch, die wel van ID is, is Q4 wel heel goed te spelen. Het is nog steeds geen Q3 maar begint er op te lijken.
Hm, dus met grote titels bedoelen ze niet:

"Quake 4 - De come-back van de AliŽns die je moet kapotschieten met je enorme grote gun terwijl je rond aan het rennen bent door een vaag landschap waar je overal health ziet liggen waardoor je energie gewoon weer kan opladen en daardoor meer kans hebt om die aliŽns te overwinnen" ?
Nee voor die setting zijn ze Rage reeds aan het maken. Je vergeet wel de autowrakken waarmee je aan ongelooflijke snelheid kan rijden en vijanden kapot schieten zoals Mad Max 30jaar geleden al toonde en je ook al enkele jaren in HL2 kon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True