Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Todd Howard van Bethesda Softworks heeft op QuakeCon 2009 bekendgemaakt dat er niet aan een vijfde Elder Scrolls-game wordt gewerkt. Ook vertelde hij dat er voor Fallout 3 geen nieuwe downloadable content zal worden uitgebracht.

Bethesda was, na de overname van id Software, dit jaar prominent aanwezig op de in Texas gehouden conventie. Met zijn debuut op QuakeCon wist Howard, executive director van Bethesda Softworks, de menigte op zijn hand te krijgen met een informatieve en vermakelijke presentatie van bijna een uur, aldus een verslaggever van Big Download.

Het belangrijkste nieuws uit de keynote kwam voort uit een vraag uit het publiek. Howard antwoordde ontkennend op de vraag of er aan een nieuwe game in de Elder Scrolls-serie wordt gewerkt. De toekomstige ontwikkeling van een mmog in dezelfde franchise sloot hij niet direct uit, maar Howard ging niet concreet in op de vraag aan welke projecten momenteel binnen Bethesda wordt gewerkt. Wel bevestigde hij dat Mothership Zeta het laatste pakket downloadable content voor Fallout 3 is, en dat de teller dus op vijf stuks zal blijven steken.

Fallout 3

Update, 18 augustus 2009 - Bethesda laat in een aanvullende reactie op zijn blog weten dat Howard niet expliciet heeft bevestigd dat er niet aan een nieuwe game in de Elder Scrolls-serie wordt gewerkt en dat zijn uitspraak verkeerd is geïnterpreteerd. Howard zou hebben aangegeven dat er in de nabije toekomst geen nieuwe game verwacht hoeft te worden, waarmee niet is uitgesloten dat deze in een later stadium niet alsnog komt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik hoop dat ze gewoon weer met een singleplayer TES komen in plaats van een MMO. TES-spellen zijn geweldig om jezelf avonden lang in te verliezen, de wereld te ontdekken en avonturen in te beleven. Ik zou het zonde vinden als dat allemaal teniet wordt gedaan door verplicht met een tank, healer en damage dealer op pad te gaan, vooraf met een formule uit kunnen rekenen of je je encounter kan verslaan, en in iedere stad en elk dorpje een menigte mensen "buy gold for $$" en "lookin 4 healer will pay!!!!" te zien roepen.

Daarnaast zijn er al zo vreselijk veel fantasy-MMO's dat een Elder Scrolls MMO weinig toe zou voegen.
Ik vraag als gamer maar 1 ding, coop over LAN.
Thats it.

Men is ooit begonnen aan een coop MOD voor Oblivion maar nooit afgemaakt. Ik had nog de hoop dat die mod geport zou worden naar Fallout 3 (is zelfde engine, zou niet te moeilijk moeten zijn) maar helaas.

Ik zou inderdaad echt geen TES MMORPG willen, maar 2 player Coop zou mij heel blij maken :)

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 17 augustus 2009 18:40]

Akkoord, dat zou erg leuk zijn. Met twee, hooguit vier vrienden de wereld verkennen en (on)veilig maken. Meer dan dat en je wordt gegarandeerd door "YO HLZ PLZ!" uit de sfeer gehaald.
Nou, de meeste fantasy-MMO's vind ik allemaal hetzelfde.
Wat er anders is aan oblivion (en de elder scrolls) is dat ik het een stuk realistiser vind. Het zijn echte mensen, in realistische (op het material na dan) armor met realistische zwaarden (anime swords anyone?). Ook de verschillende steden en architectuur komen realistisch over. Je kan in oblivion als je magic even negeert lekker middeleeuws riddertje spelen. En niet zoals in MMO's een overpowered glimmend/gloeiend oversized pointy en spiky uber knight-palladin-crusader zijn.

Dat mis ik nog bij MMO's; een mmo dat iets meer middeleeuwen dan fantasy heeft.
Ik heb Oblivion gespeeld, was aardig maar er was 1 hele grote flaw in het spel wat mij betreft, en dat was dat alles met je mee levelde.
Ik ben games zoals Might and Magic gewend waar je als level 1 poppetje echt niet in de Dark Cave of the Monster Dragon moest komen want die draak was level 100.
In Oblivion zijn alle vijanden 3 levels lager/3levels hoger en thats it.
Dus als ik level 10 ben zijn de enemies 7-13, als ik level 50 ben zijn de vijanden 47-53.

Wat ik zoek in een game zoals de Elder Scrolls-serie is dat de caves rond mijn beginplek level 5 zijn.. dat de caves in het moerasdeel van de game level 15-20 zijn.. dat de caves in het brandende woud level 30 zijn etc..
Dan kan ik proberen toch een Flaming Lord van level 33 dood te maken met mijn level 20 poppetje, zit er tenminste wat sensatie in.

Stel dat Bethesda een nieuwe ElderScrolls gaat maken zal ik hem zeker spelen, want 1x de playthrough is de moeite waard, maar om de game vaker te spelen is toch dat andere systeem nodig vind ik.
Het mooie van Oblivion is dat het zeer modbaar is; er zijn dan ook meerdere mods die het leveling-systeem aanpassen, waaronder een aantal die doen wat jij beschrijft. Misschien waard om een keer naar te kijken.

Link: UESP: Must Have Mods
Dan moet je Oscuro's Oblivion Overhaul eens proberen, die het spel bijna compleet verandert, en ook de monsters niet meer met je mee laat levelen.
Beetje raar wat je zegt want Oblivion is een open speel wereld en geen geslote game wereld ( dus er is eigenlijk niet echt een begin punt na dat je de serwers uit ben) . je kan ook makkelijker de moeilijkheidsgraad hoger zet of 1 van de velen mods downloaden die het moeilijker maakt, opties genoeg.

Ik hoop wel dat er nog een TES V aankomt
Erg jammer! Ik keek namelijk zeer uit naar een nieuw deel in the elder scrolls.... geniale game overigens!
Zo heel jammer vind ik het persoonlijk niet, aangezien er nog genoeg in Oblivion te doen is ;).

Ik hoop wel dat ze bij TES5 gaan leren van de community en het commentaar op Oblivion. Het spel heeft een veel te lage drempel, en op de PC is dat allemaal wel te fixen door bijv. FCOM te installeren maar op een console kun je dat niet en dan zit je met een game die er leuk uit ziet maar kinderlijk makkelijk is.
Ja dat heb ik nou ook. Krijg ik eindelijk de kans om het game in alle rust uit te spelen.

Zoals ik de woorden Todd interpreteer zegt hij niet dat er nooit een nieuwe Elder Scrolls zal komen. Eigenlijk kan je ze niet anders dan als een voorlopige uitspraak opvatten:
Don't look a new Elder Scrolls game in the near future; Howard said there are no current plans for an "Elder Scrolls 5." As far as an Elders Scrolls based MMO, he said in jest, "There's always a chance."
Fansites (zie ook verder in de draad) komen ook tot die conclusie. In de creatie van een wereld als die waar de Elder Scrolls games zich in afspelen is zeer veel tijd gaan zitten. Het is absoluut zonde om daar niet op voort te borduren. De spellen hebben zo hun verbeterpunten, dat is waar, ik heb begrepen dat Daggerfall een foutentheater was. Zelf heb ik de laatste twee Elder Scrolls games meegemaakt. Die hebben naar mijn mening de mogelijkheden van games verder opgedrukt. Elder Scrolls is een blijvertje. Loop de Elder Scrolls geschiedenis er eens op na:

The Elder Scrolls: Arena (1994) 1st person RPG
The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996)
The Elder Scrolls Legends: Battlespire (1997) Lineair RPG
The Elder Scrolls Adventures: Redguard, (1998) 3rd person RPG (niet geheel lineair)
The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) 1st/3rd person RPG
The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) 1st/3rd person RPG

Kijk ik naar bovenstaande lijst dan acht ik de kans zelfs zeer klein dat er geen nieuwe sequel zal komen. Maar wanneer dan?

Het hierna volgende is zuivere speculatie hoor :/ .
In 2008 is Fallout 3 uitgekomen. Met de ontwikeling van Fallout 3 zou pas zijn begonnen na het afronden van Oblivion. Dat zou betekeningen dat het game in twee jaar is opgehoest. Aannemende dat ze nu met een nieuw project bezig zijn, en dat heeft door ingrijpende nieuwe technologie een worst case ontwikkeltraject van 4 tot 6 jaar, dan zou je dus op zijn vroegst het begin van de ontwikkeling van een nieuwe Elder scrolls (V) kunnen verwachten tussen 2012 en 2014 (ja ja). Vergeet daar niet nog 2 tot 3 jaar bij op te tellen. In het best case scenario duurt het nieuwe project 2 jaar, kunnen ze in 2012 beginnen, en hebben in 2014-15 een nieuwe upload (CD's?).

Maarrrrr.... hoe dan ook, die nieuwe Elder Scrolls gaat er komen. Laat Bethesda maar even door het Writers Block heenkomen, nieuwe inspiratie opdoen, dat kan de kwaliteit alleen maar ten goede komen, Elder Scrolls drijft immers op de inhoud. De technologie van het niet genoemde project zal de nieuwe Elder Scrolls trouwens alleen maar ten goede komen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 17 augustus 2009 21:02]

Dat zou betekeningen dat het game in twee jaar is opgehoest.
Je vergeet wel dat fallout 3 op de Oblivion engine is gemaakt, dit is een zeer grote drempel voor een ontwikkelaar om te nemen.. De engine is namelijk verreweg het meeste programmeer / testwerk in een game.
DNF is hierdoor ten onder gegaan, ze hebben wel 9 verschillende engines gehad o.i.d.

Hierdoor klopt er geen hout meer van je analogie.. Als Bethesda weer gaat werken aan TES dan weet je niet hoe lang het duurt, er zijn zoveel variabelen, en er is tť veel gebeurd in de gamewereld om accurate voorspellingen te maken :)

Laten we gewoon met z'n allen hopen dat er nog eentje aankomt, want Oblivion vond ik geweldig (als ik langs alle overkomelijke quirks kijk)
Dat Fallout 3 als game heeft meegelift op Oblivion technologie is mij wel bekend. Om niet teveel in detail te treden over engines heb ik volstaan met te praten over "nieuwe technologie". Het praten over engines wil ik touwens wat relativeren. 3D visualisatie is in voortdurende doorontwikkeling. Om over game-engines te praten als op zichzelf staande ontwikkelingen die onafhankelijk zijn van elkaar krijg je een vertekend beeld van het doorlopende ontwikkelproces wat het in werkelijkheid is. Ook die Oblivion engine komt niet uit de lucht vallen. Oblivion heeft op zijn beurt voortgeborduurd op Morrowind, en dan kan het nog best zo zijn dat hele stukken code zijn herschreven. Interessanter is dat dezelfde groep mensen (dat hoop ik althans) die aan Morrowind hebben gewerkt met hun voortschrijdende kennis doorwerken aan Oblivion. Een spel waarin we de doorontwikkeling heel mooi van dichtbij hebben kunnen meemaken is Half Life 2, waarin je ziet dat in de Sequels steeds stukken code zijn toegevoegd met nieuwe functionaliteit. Je groeit als het ware van Half Life 2 naar ........ emmm 3....... (maar waar blijft die laatste sequel nu?).

Terug naar mijn speculatie. Zowel in mijn best - als worst case scenario vinden de grote veranderingen aan code niet plaats in het Elder Scrolls V traject. Dit is een aanname, net als aannemen dat voor ES-V serieuze code-ontwikkeling zal plaatsvinden. Een argument voor een klein ES-V traject is dat nu wordt gewerkt aan een ander project. Fallout 3 is al een spin-off van Oblivion. Daarom denk ik dat het waarschijnlijk is dat het volgende project meer tijd in beslag zal nemen en een volgende stap kan zijn in code-ontwikkeling (nieuwe engine zo je wilt). Ook als je kijkt hoe weinig nog van dit nieuwe game bekend is wijst in die richting. Dat dan ES-V de rol overneemt van Fallout 3 en als spin-off van dit game 2-3 jaar later uitkomt is dan ook best plausibel.

Maar dan dat Best Case Scenario. Om eerlijk te zijn is het een afgeleide van het Worst Case scenario :X . Na jouw woorden moet ik zeggen: Hartstikke onwaarschijnlijk! Bethesda zou dan drie games op rij (Fallout 3, Onbekend, Elder Scrolls V) uitbrengen met code ontwikkeling a la Half Life 2 er tussendoor. Met 1 gamewereld kan ik mij dat wel voorstellen, niet met 2 (of 3).

Tenslotte (hangende schouders) don't kill the messenger. Er is nog een Uber-Worst scenario. Het game waar Bethesda nu aan werkt is onvergelijkbaar met de ES serie. Dit kan betekenen dat er twee periodes van intensieve code ontwikkeling (mijn long shot 2 x 4 tot 6 jaar) nodig zijn voor ES-V. Die gedachte drukken we maar snel weg. (@4g0ny, sorry, ik kan dat speculeren blijkbaar niet laten, de toekomst zal me wel ongelijk gaan geven, het gebruikte aantal jaren 2-3, 4-6 is een natte vinger: games worden complexer ..... maar ontwikkelaars worden steeds groter ...... hebben meer momentum..... maar moeten sneller en meer geld verdienen etc. etc.).

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 augustus 2009 21:28]

De engine is het meeste programmeerwerk maar verre van het meeste werk. Tegenwoordig heb je veel meer manuren bij de artiesten die al het grafische moeten creŽeren.
De grootte van een engine is ook veel trager gestegen dan de grafische bestanden. Als je naar de credits kijkt zie je ook dat het aantal programmeurs amper is gestegen tegenover alle designers.
Ach ja, TES V komt heus nog wel, daarvoor is het een te grote cash cow. Ze gaan alleen niet de vooraf aangekondigde deadline van 2010 halen.

offtopic: waarom heeft dat skelet in het screenshot een puntmuts op?

edit: ok, ok, ik had even een ;) moeten toevoegen...

[Reactie gewijzigd door AmigaPower op 17 augustus 2009 16:00]

offtopic: waarom heeft dat skelet in het screenshot een puntmuts op?
Misschien omdat het op een grote sate prikker gespiest is en dat geen muts is maar het uiteinde van desbetreffend stuk hout? ;)
de "puntmuts" van het skelet lijkt mij eerder de punt van de spies waar hij op zit ;)
@Offtopic: Omdat het kan / Waarom niet etc. etc.
Ik voorzie hoe langer het duurt hoe groter ze het volgende deel zullen maken, dus denk aan een volledig elderscrolls terrain :)

En multiplayer hoef je ook niet te verwachten want een van de ontwikkelaars zei ooit: "Pas multiplayer wanneer realiteit geŽvenaard is." of het volgende deel word HEEEEL goed! ;)
On Topic:
Ik vind het een goede stap dat een studio als Id software in leven is gehouden door overname, en hoop dat er niet teveel verandert in hoe de spellen van Id eruit gaan zien.

Dat is het enige aan dergelijke overnames dat mij altijd een beetje ongerust stelt. Een overname betekent vaak namelijk dat spellen de unieke smaak van de originele ontwikkelaar verliezen. En voor bijvoorbeeld Quake zou dat toch wel erg jammer zijn.


Off topic:
Mag ik heel vervelend zijn en zeggen dat het mijn smaak niet is. Er is vrijheid in een spel, en teveel vrijheid.

Ik vind het persoonlijk wel fijn als ik een doel heb in een spel... en in de elder scrolls serie heb ik een beetje het gevoel dat het zo is dat je in het spel komt en dan het allemaal zelf uit mag zoeken.

Hoe leg ik mijn standpunt nu eens goed uit... hmm ...

Een spel moet op een niveau lineair zijn naar mijn idee, omdat je het spel immers altijd uiteindelijk speelt om die vervelende nemesis of ultieme slechterik (of goeierik) te verslaan en dan het spel te winnen.

Spellen die eeuwig doorlopen worden op een gegeven moment saai en zo ook spellen die geen duidelijke richtlijn geven.

(Kant tekening, dit is mijn mening.. niet een feit of vervelend bedoeld... maar gewoon mijn mening)
Dat vind ik nu juist weer goed aan de TES games.
Je krijgt een journal met quests en dan mag je lekker zelf gaan uitzoeken waar je de juiste tombe vind met de juiste graf/schatkist. ;)

Is eens wat anders dan 'volg de pijl naar je doel en druk op use'.
@Je Offtopic deel:
Oblivion heeft een lineair lijn... De main Quest. Als je die volgt kan je het spel in enkele uren uitspelen...
Alleen JIJ kiest ervoor om je aan die main quest te houden of niet ;)
Ja, je krijgt tussendoor en tijdens je main quest soms ook side quests, maar het is JIJ die bepaald of je die uitvoert of niet...
Het is juist de JIJ die de keuze maakt en DAT is de vrijheid van deze game die het zo ontzettend veelzijdig maakt.
Wil je het spel in enkele avondjes uitspelen....? Prima! Geen probleem en het kan gewoon :)
Wil je alle quests afronden voordat je de main quest afrond? Prima! Ook dat is geen probleem is gewoon mogelijk als jij dat perse wilt :)
Wil je je character laten uitblinken in meerdere classes doot gewoonweg geen quests te doen maar gewoon rond trekt over de wereld? Prima! :)
Wil je een tussen weg... affijn het is wel duidelijk nu ;)

Ik vond trouwens wel de Journal in Oblivion een enorme verbetering tov van Morrowind. Kan me nog goed herinneren dat ik naast de Journal van Morrowind zelf een journal bijhield met flink aantal notities om erachter te komen waar ik nu precies heen moest gaan.... :+ soms erg vervelend als je dan een maandje (of maanden) niet meer speelde en toen weer verder wilde gaan was je eerst uren bezig om erachter te komen waar je ook alweer mee bezig was.... 8)7

[Reactie gewijzigd door Tijgertje84 op 18 augustus 2009 12:33]

Op de Unofficial Elder Scrolls Pages zijn ze positiever ingesteld:

http://uesp.net/

The Wait Continues — August 15th, 2009

While giving a speech on game development at Quakecon, Todd Howard did a brief question and answer session. After being asked a question regarding the future of the Elder Scrolls series, Howard said that there are no current plans for "Elder Scrolls 5" according to Big Download. Of course, the 'current' part of the article is not in quotes, and so far the UESP staff hasn't found a direct quote of Howard — this could just mean they aren't ready to announce it, and that people are reading far too much into Howard's words.
hmm, ik vind het niet echt jammer.
wat mij betreft steken ze ruimschoots genoeg tijd in TES V en maken ze hem minstens net zo goed als Morrowind. Oblivion viel me in vergelijking met zijn voorganger nogal tegen, met name qua sfeer en qua wapens (vooral de hoeveelheid unieke wapens die je in Morrowind kon vinden miste ik in Oblivion)
Ik heb Morrowind heel veel gespeeld en een maandje geleden Oblivion maar dat kan niet aan Morrowind tippen. Ik hoop dat de opvolger weer meer als Morrowind word. En het leveling systeem in Oblivion was inderdaad een domper.
Pardon hoor maar ZeniMax Media heeft id overgenomen en niet Bethesda. ZeniMax is het vader bedrijf van Bethesda en daarnaast ook Vir2L (mobiele games) en ZeniMax Online Studios en sinds een paar maanden id Software.

Vooralsnog worden id's opkomende in house spellen wel door Bethesda uitgebracht (afgezien van Rage, wat uitgebracht gaat worden door EA, en Wolfenstein, wat over een paar dagen door Activision uitgebracht word. John Carmack heeft in interviews gezegd dat id ook zelf een soort van uitgever word, maar ik weet niet precies hoe dat geÔnterpreteerd met worden (misschien heeft hij het alleen over online spellen zoals Quake Live).
Oblivion in een nieuw grafisch jasje zou niet verkeerd zijn
Ik denk dat Bethesda de lat voor zichzelf te hoog heeft gelegd om zo snel al met een nieuw spel te komen in de TES reeks.
De geweldige grafics en de ongelooflijke speelbaarheid van Oblivion hebben ervoor gezorgd dat ik echt honderden uren zoet ben geweest met de enorme hoeveelheid sidequests en alle dingen die te ontdekken zijn in het spel.
En het simpele gegeven dat je niet vanaf het begin al een vastgesteld pad moet kiezen maar halverwege het spel gewoon van huurmoordenaar naar dief of wat dan ook kunt gaan is gewoon geniaal.
En dan heb ik het nog niet eens over alle mods die door enthousiaste gebruikers met veel liefde en detail gemaakt zijn, waardoor de mogelijkheden van Oblivion bijna eindeloos lijken.
Naar mijn idee was (en is) Oblivion een van de beste RPG's ooit.

Hoe wil je nu een betere game als dat maken in zo'n korte tijd ?
Als ze met een opvolger komen dan moet dat er een zijn die het vorige deel doet vergeten.
En Bethesda heeft al aangegeven dat ze zeker rekening gingen houden met alle opmerkingen van hun fans.

Neem een spel als Diablo 2 en zie hoelang ze nu bezig zijn met deel 3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True