Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Cooler Master heeft zijn eerste muis aangekondigd. De Sentinel Advance is uitgerust met 5600dpi-lasertechnologie en een oled voor statusinformatie, en kan in meerdere kleuren oplichten. De muis is specifiek voor gamers bedoeld.

De Sentinel Advange wordt uitgebracht door CM Storm, de gametak van Cooler Master. De muis heeft een resolutie van 5600dpi en maakt gebruik van Philips' Twin-Eye-sensortechnologie. Met deze technologie kan zeer nauwkeurig het oppervlak worden afgetast om beweging te detecteren. De enige andere muis met een resolutie van 5600dpi is op dit moment de Mamba van concurrent Razer, terwijl de nieuwe G500-muis van Logitech zelfs 5700dpi haalt.

Cooler Master heeft de Sentinel Advance uitgerust met 64kB geheugen voor de opslag van instellingen, zodat de muis bij lan-partijen zonder getweak aan pc's kan worden gehangen. In totaal biedt het intern geheugen plaats aan vijf verschillende profielen. Zowel de profielen als de dpi-instellingen kunnen direct op de muis worden gekozen. Profielen kunnen via de meegeleverde software eenvoudig aangemaakt worden.

Een oled boven de bedrade muis kan onder meer de dpi-instelling of bijvoorbeeld een clan-logo weergeven. Daarnaast heeft Cooler Master de Sentinel Advance uitgerust met Octoshade-led-technologie. Hiermee kan de muis via het venster bovenop of via de twee 'koplampen' aan de voorkant een aantal kleuren licht uitstralen. Een klepje aan de onderkant geeft toegang tot het compartiment met gewichtjes. Gamers kunnen zo het gewicht en de balans van de Sentinel Advance naar wens instellen.

TweakTown wist al in mei dit jaar de eerste hand te leggen op een prototype van de Sentinel Advance en publiceerde een video van de bevindingen. De Sentinel Advance krijgt een adviesprijs van 59 euro, maar de introductiedatum is nog niet bekend.

Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance Cooler Master Sentinel Advance
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Sorry kan het niet laten maare 5600 DPI?? Het had beter het "Speedy Gonzales" genoemd kunnen worden.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit ding ergens nuttig voor is dan te showen dat het zoveel dpi heeft.
Nogmaals, DPI heeft niets met snelheid te maken.

DPI is de nauwkeurigheid van de muis, en de enige manier voor de muis om zijn waargenomen verplaatsingen door te geven is een soort van clicks. Je muissoftware zet dat aantal clicks vervolgens weer om naar een beweging op het scherm. De gevoeligheid die men in windows instelt, en de gevoeligheid van de muis in een game bepalen vervolgens de snelheid van de muis.

Dus, hogere DPI -> hogere nauwkeurigheid
hogere sensitivity in software -> hogere snelheid

Deze muis heeft dus een beter waarnemend vermogen, waardoor je middels lagere sensitivity settings in je game een gelijkblijvende snelheid t.o.v. een andere muis kan verkrijgen. Het verschil zit hem echter in de nauwkeurigheid van de muistracking, die met deze muis wellicht beter zal zijn.

Nu is het wel zo dat een hogere DPI geen garantie is voor andere factoren die belangrijk zijn, zoals responsiveness, gelijkmatigheid van berekeningen, meetafwijking etc, maar gekoppeld met goede software, kan dit een vooruitgang betekenen.
Ik sluit me volledig bij je aan. Mijn Razer muis staat ook bijna constand op 3600 dpi. Het werkt gewoon prettig door de software goed in te stellen.

Vaak is het zelfs zo eenvoudig dat je het bijgeleverde cd'tje erin rost, vervolgens het programmatje installeerd en klaar is kees. Vervolgens een beetje kloten met schuifbalkjes tot 'ie lekker loopt en klaar is kees.
Met 3600 dpi is het bijvoorbeeld heerlijk snipen in vrij realistische shooters. In ARMA II is het bijna onmogelijk om iemand fatsoenlijk in z'n kop te knallen op 600 meter met een budget logitech muisje. Het kan wel, maar dan duurt het 2 seconden langer totdat je de crosshair op z'n kop hebt, dat gaat nu gewoon sneller.

Maargoed, iedereen z'n eigen smaak, dus dan zet je hem toch lekker op 1500 dpi? No problemo :)
In muizen land is DPI wel degelijk direct gerelateerd aan sneheid het staat immers voor Dots Per Inch
Dus stel je voor het DPI staat op 1000 DPI
in 1 inch beweging met het muis geeft het 1000 maal een signaal door aan het systeem.
Het systeem kan een maximum van 1 pixel per signaal opschuiven dus als je sensitivity 1 op 1 staat met het muis = 1 inch 1000 pixels op je scherm
Heeft het 5600 DPI dan is dat = 1 inch 5600 pixels op je scherm.
Zelfde beweging 5,6 keer zo ver.

Het enige wat je kan aan passen is het sensitivty maar dat is altijd omlaag gesteld en is niks anders dan een multiplier op je pixels. Je systeem registreert dan bijvoorbeeld 2:1 signalen per pixel dus wordt als je 1000 DPI hebt 1 inch 500 pixels op je scherm.

Dus om het even kort te zetten op het maximale DPI instelling zonder sensitivity aanpassing = 1 inch beweging met je muis (als je resolutie bijv. 1920x1200) 2,6 keer de breedte van je scherm.
Het enige wat je doet met sensitivity instelling is juist je snelheid omlaag gooien. Je moet het zien als een soort begrenser omdat je top snelheid niet bij te houden is.

En combinatie van je sensitivity multiplier en een inteligente stuk software kan je juist alle signalen opvangen als zijnde 1 pixel en deze gaan sorteren met een soort van dropout systeem. Dus hoe hoger je sensitivity multiplier hoe per pixels het systeem uit te kiezen heeft waardoor het preciesie van dat ene pixel op je scherm beter gegarendeerd wordt.

In feite is wat je zegt precies andersom dus Sensitivity is je preciesie en DPI is je snelheid.

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 17 augustus 2009 19:45]

Nogmaals, DPI heeft niets met snelheid te maken.

DPI is de nauwkeurigheid van de muis, en de enige manier voor de muis om zijn waargenomen verplaatsingen door te geven is een soort van clicks. Je muissoftware zet dat aantal clicks vervolgens weer om naar een beweging op het scherm. De gevoeligheid die men in windows instelt, en de gevoeligheid van de muis in een game bepalen vervolgens de snelheid van de muis.

Dus, hogere DPI -> hogere nauwkeurigheid
hogere sensitivity in software -> hogere snelheid

Deze muis heeft dus een beter waarnemend vermogen, waardoor je middels lagere sensitivity settings in je game een gelijkblijvende snelheid t.o.v. een andere muis kan verkrijgen. Het verschil zit hem echter in de nauwkeurigheid van de muistracking, die met deze muis wellicht beter zal zijn.
hehe eindelijk een tweaker die het snapt :)
Volgens mij is er ook geen enkele andere reden voor dan marketing...Naar mijn mening is alles boven de 2000 dpi puur marketing...je moet maar eens berekenen hoe minieme bewegingen je moet kunnen maken met zo'n ding....niet aan mensen besteed dus....robots zouden er misschien iets aan kunnen hebben...
een reden voor meer dpi is werken op ondergronden die anders echt onmogelijk zijn. de gemiddelde 5 euro optische muis doet t echt heel slecht op bijvoorbeeld sommige soorten 'nep' hout waarvan bureau's gemaakt zijn, de muiscursor schiet alle kanten uit en is voor geen meter bestuurbaar omdat de optica de ondergrond niet snapt. door meer dpi kijkt de muis naar kleindere details van de ondergrond (want een egale ondergrond heeft op microniveau toch best veel structuur, en dat is waar n optische muis naar kijkt)
dr zijn zelfs lasermuizen die op glas werken, dat lukt je met n optische muis echt no way.
Dat riepen ze ook toen er muizen kwamen met 1000DPI. Evenals toen Razer kwam met 4000DPI.
Het zal vast wel ten goede komen van de precizie.
Niet echt dus....daar was zelfs een review over geweest volgens mij....

nieuws: Zeventien muizen blootgesteld aan nieuwe laboratoriumtest
Ja dit is zoooo 2006...
Inmiddels is de techniek weer voortgeschreden!
Oh nee hè, gaan we weer, was bij het nieuwsbericht over de G500 ook al een hele rel over. Hier: nieuws: Logitech introduceert nieuwe G500-muis Lees de reacties daar maar eens door, hoeven we hier niet alles opnieuw te herhalen. Als je het te snel vind, zet je de settings to lekker op een lagere DPI? Dat is nou juist het voordeel, om het aan te passen aan je game(omgeving), niemand gaat continue op 5600 DPI werken hoor 8)7
Waarom niet? Ik gebruik altijd de hoogste instelling van mijn muis, maar dan zet ik de pointer speed in Windows gewoon heel laag. Gevolg: de muis detecteert nog steeds de kleinste bewegingen, terwijl de muis niet te snel gaat. Heerlijk precies dus :)
Hoezo? Het is preciezer, dat hoeft toch nog niet te betekenen dat het sneller gaat... Een scanner met hogere resolutie geeft ook geen kleinere letters.
Het komt omdat een muis met "counts per inch" werkt (wat eigenlijk de juiste benaming is, en niet dpi). Als een sensor 1 'stapje' verplaatsing waarneemt, bijvoorbeeld naar rechts, dan geeft tie het signaal naar de computer "+1" over de x-as. Wanneer er meer stapjes gemaakt kunnen worden binnen dezelfde muisverplaatsing (door een hogere precisie v/d sensor - meer CPI), zullen er ook meer commando's gegeven worden. Er worden immers meer stapjes verplaatsing waargenomen.

De vraag is echter of de sensor al deze stapjes ook bij kan houden, en ook op hogere snelheid nog steeds kan zien. En dat is het punt waar laser sensors nog vaak tekort schieten ten opzichte van LED-sensors, zoals uit de ESReality Mousescore test bleek.

De Philips twin-eye die ook in de Mamba en Lachesis zit, was al een vooruitgang, maar nog steeds niet optimaal. Er is nu goede hoop gevestigd op de nieuwe Avagotech ADNS-9500 die in de Logitech G9x, G500 en Steelseries Xai komt. Vooral de laatste beloofd een erg goede muis te worden (met de MS WheelMouse/IntelliMouse Optical vorm en tweaks in de firmware).

En over de hele DPI-discussie, van wat nu de optimale instelling is, wat wat nog nut heeft, zie mijn post
Patriek in 'nieuws: Logitech introduceert nieuwe G500-muis'

[Reactie gewijzigd door Patriek op 18 augustus 2009 05:20]

Mooie gamer muis met die verschillende kleuren LED en het OLED "schermpje".
Ik vind alleen dat hij er niet zo ergonomisch uitziet. Ben benieuwd naar een review.
Als je naar de plaatjes van boven kijkt, is hij wel ergonomisch. Als ik naar mijn hand kijk valt de muis wel aardig in mijn hand. De vierkante voorkant is juist handig, bij ronde muizen slippen je vingers weg.
Alleen zijn de ledjes irritant, ik kijk altijd naar veranderende dingen. Daarom heb ik op de reveiver van mijn medion muis en toetsenbordding een blaadje geplakt. :P
Doe mij maar een muis met een smal kontje. Die egronomische muizen die je met je hele hand vast houdt vind ik juist nix. Met een muis die ik alleen met m'n vingers vast houd kan ik veel sneller en precieser werken en gamen.
Krijg je wel sneller kramp in je handen, lijkt me. De palm van je hand rust nergens op en dat is niet fijn.

Buiten dat is een smal kontje wel altijd fijn om te zien :P
Goed muisgebruik:
Zoals Shaine ook al zegt, de palm rust gewoon op het bureau.
In een ontspannen staat, beweeg je de muis dan bijna volledig met de toppen van je vingers.

Als je je handpalm daadwerkelijk op je muis laat "rusten" heb je vaak inderdaad een grote muis nodig, maar dan druk je je muis te hard in je muismat, is er meer frictie/wrijving en moet je arm/schouder meer onnodig werk verrichten om je muis te verplaatsen. DAT is juist krampachtig en bovendien werkt het trager omdat je meer massa (onder+bovenarm) moet verplaatsen. Als de onderkant (de bal) van je handpalm in de lucht houdt, ben je constant je arm krampachtig aan het optillen. Dat is ook krampachtig en niet ontspannen.

Ik game nu meer dan 12 jaar en type ook erg veel voor school/fora, en ik heb nog geen last gehad van RSI. Een goede houding (vrijwel rechtop zitten, onderarm vrijwel parallel aan de vloer, bovenarm vrijwel haaks op de vloer, handpalm rustend op het bureau, muis bewegen met vingers, bij typen ook handpalmen rusten op bureau, rest met vingers, toetsenbord zo dun/laag mogelijk t.o.v. de bureauplaat etc.) en af en toe pauzeren is het meeste werk.

Lichtjes voor Licht-fans?
Toegegeven, deze Cooler Master muizen zien er flashy uit en de dynamische kleurweergave is waarschijnlijk een primeur. Het kan mooi passen bij mensen die aan casetuning doen of gewoon op willen vallen. Ik geef zelf meer om spellen zelf en de prestaties daarbinnen en de lol daarmee. Ik zie licht uit een bewegende muis dan alleen maar als afleiding. Doe mij maar alles zwart met hooguit een vleugje grijs/zilver/alu, zonder fratsen, dan ben ik helemaal tevreden.

Grote muizen voor grote handen?
Ik heb zelf grotere handen dan gemiddeld, maar ik heb totaal geen moeite met normale muizen, omdat zoals gezegd, je handpalm op het bureau rust en je de muis alleen met de vingers beweegt. Wat daartussen zit doet er dus bijna niet meer toe. Grotere muizen voelen juist eerder aan als als een beperking van de bewegingsvrijheid, logger. Als iemand mij een standaard 7 euro logitech muis geeft kan ik er na een half uurtje gewenning ook heerlijk mee werken.

Gaming muizen voor Gamers?
Het is een goed stukje marketing van Cooler Master en dat is prima: hoe meer keuze hoe beter. Dat je echter een hoge DPI muis nodig hebt om goed te kunnen gamen, is allang verworpen door horden aan hardcore gamers in spellen als Quakeworld, Quake3, Quake Live, Battlefield etc. Velen van hen werken met standaard logitech optical mouse of een MX518'tje en dan vaak nieteens om de DPI waarde maar omdat hij gewoon lekker in de hand ligt en er leuk uitziet. Veel meer is ook niet nodig als je met een normale muismat werkt. Het overgrote deel dat je prestaties bepaalt is niet je muis, maar aanleg, veel oefenen en focus.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 17 augustus 2009 22:04]

Je hand rust gewoon op tafel... Ik raak met mijn hand meer tafel dan muis.
Dat vind ik ook, ziet er goed uit, lijkt zelfs wat op een Mouseman DualOptical die ik ooit heb gehad. Ik weet niet wat deze philips technologie precies inhoudt, maar het klinkt als de techniek die ook in de Mouseman gebruikt werd.

Werkte altijd prima, een van de fijnste muizen die ik heb gehad (heb hem nog steeds hoor, maar hij ligt ergens in een kast :P )
ik gebruik hier een Microsoft OEM muis , Hoezo een dure muis , je game prestaties zitten in je arm en in je hoofd , niet in je muis/muispad 8)7
Gebruik maar eens een muis van 40-50 euro voor een paar dagen en je wilt nooit meer anders.
Mee oneens Gnermo.

Er zijn genoeg hardcore gamers die de vloer vegen met fancy gamingmouse gebruikers, en dat met een standaard logitech optical mouse van 10 euro. Het enige probleem met die muizen is dat ze niet altijd nauwkeurig werken zonder muismat, maar ze werken prima optimaal op een stoffen muismat.

Ieder zijn ding, maar goede game prestaties zitten wel degelijk in hand en hoofd. Om de muis één te laten zijn met hand en hoofd, heb je geen dure muis nodig en dat wordt elke dag weer bewezen in de shooters die ik speel en gespeeld heb (Quake1, 2 en 3, UT en momenteel Battlefield:Heroes en Quake Live) en hoogstwaarschijnlijk praktisch alle shooters.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 17 augustus 2009 21:52]

Klopt niet helemaal, maar mensen weten de feiten achter de muizen niet, muizen van 50-100 euro zijn gewoon overpriced, komen ze met marketingprentjes aan zoals 2.000 DPI, laser en weet ik wat, enigste wat dat veranderd is je sensitivity.

de meeste hardcore/professionele gamers gebruiken mid/high senses waardoor Optische muizen nogaltijd het meest geschikt voor ze zijn, vandaar dat mensen na al die jaren nogsteeds het meeste de Microsoft intelli 1.1/3.0 ( tegenwoordig wel wat minder 1.1 dan ) Logitech mx518 en razer deathadder gebruiken. Dit gewoon omdat het voor hun prijs 30-50 euro nogsteeds een van de best prestatie leverende muizen zijn.

Niet te vergeten dat de bovengenoemde muizen gewoon allemaal ongeveer over dezelfde ergonomische vorm beschikken, die gewoon het fijnste voor zowat elke hand is.

Een muismat helpt daar wel degelijk bij, maar het is net wat je fijn vind, als je er iig maar voor zorgt dat je een gelijk oppervlak gebruikt waar je muis ook niet op "skipt/hangt".

Speciale muisvoetjes willen ook nogweleens helpen, maar zoals ik al zei is dat ook weer net wat je fijn vind. De een houdt van een wat "stroever" oppervlak de andere wil het zo glad/fijn mogelijk hebben, speciale muisvoetjes ( zoals hyperglides, steelseries glides etc ) willen daar ook wel in helpen.

Gebruik zelf trouwens een MS intelli 3.0 + Steelseries qck heavy en Steelseries MS glides, moet zeggen dat die glides al aardig verschil leveren. ( het is dat ik ze op LAN had gewonnen anders had ik ze ook nooit aangeschaft ^^ )


EDIT:

Beter gezegt: een betere muis/muismat/muisvoetjes kunnen helpen maar het gaat je geen wereld van verschil leveren. De rest zul je toch echt zelf moeten doen ;)

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 17 augustus 2009 23:21]

Ik denk dat je het fout hebt wanneer je zegt dat het enkel je sens verandert.
De hogere dpi betekent volgens mij dat de muis het oppervlak scherper kan zien, en dus fijner kan beweging detecteren, als je dan de sens verlaagt heb je gewoon een uiterst snel reagerende muis, en een preciese muis.

Dus het heeft wel nut, maar ik had eens gelezen - heb nu even geen tijd om te zoeken - dat er een beperking zou zijn met de usb snelheid en ververssnelheid.
Nee dat klopt ook, dat de sens veranderd is enkel een bijkomstigheid. Het doel van meer cpi is een preciesere muis. Dus idd

meer cpi = precisie
aantal cm/360 = sens
de software sliders voor sens zijn schalers. Die heb je 't liefst op 1:1 en bepaal je met je muis de sens.
Man ik heb een muis van 70 euro, OK nu kost hij dat niet meer maar toen ik hem kocht
wel.

Dus dit was absoluut geen goedkope muis.
5600 dpi lijkt mij ook pure marketing. Ik bedoel, als je 5600 dpi resolutie hebt met een muis, dan heeft dat alleen nut als je scherm ook een resolutie heeft van die grootte. Je kan immers je muis alleen maar per pixel op je scherm verplaatsen. Dus wat is het maximale dots per inch op een (LCD) scherm? Dat maximale is feitelijk ook het maximale wat een muis zou moeten halen.. Meer is imo overbodig en pure marketing. Buiten het feit dat deze muis er wel erg nice uitziet... :)
Het is dan ook een muis bedoeld voor gaming. Een game heeft wel degelijk wat aan nauwkeurigere informatie aangezien men daar de richting van een karakter mee bepaald.

Je vergelijk met de DPI van een beeldscherm gaat ook niet op, ik ken namelijk weinig mensen die het werkelijk fijn vinden om hun muismat exact even groot te hebben als hun monitor, om vervolgens een tennisarm op te lopen in windows op hun 26" monitortje.
Overigens, was in het CRT tijdperk naar mijn mening een resolutie van 72 DPI normaal voor de meeste monitoren, ongeacht de omvang, en is dit als de meest leesbare standaard nog steeds terug te vinden in LCD schermen. Ik zie je al werken met een 72 DPI muis :) Succes :)
5600 dpi is dan nog steeds pure marketing, als je meer dpi hebt dan je scherm kan produceren heeft het totaal geen nut. Zelfs bij een 2560 x 1600 paneel is een ideale dpi maar 2500.

Tevens geld dit voor mensen die met een high sens spelen (kleine bewegingen). In veel games zie je juist de mensen spelen met een veel lagere sens (low sens) omdat dat juist veel meer controle geeft over wat je doet. Dus dpi is meer een marketing praatje voor de mainstream gamer die het liefste het meeste en het in zijn optiek het beste.
Ik ben wel benieuwd naar de prijs van deze muis. Zelf heb ik nog niet zo lang geleden de Logitech G9 aangeschaft welke wat mogelijkheden betreft zo ongeveer hetzelfde is als deze muis en daar ben ik echt zeer tevreden over. Alleen oogt deze muis wel wat groter dan de G9.
zeker wel!

Ik hou van mijn razer mamba die ook 5.6k DPI heeft. echte en top muisje.
Dat vierkante hou ik zelf niet zo van maar wel fijn om weer een muis te zien met een knop voor de scrollwheel.
Ik heb zelf een Logitech MX700 en die heeft dat ook, ideale plek voor een dubbelklik knop, alleen werkt ie helaas niet meer in Vista en Windows 7 :(

Dat oledschermpje ie ik het nu niet echt van in, het lijkt me dat je tijdens spellen constant je hand op je muis hebt, beetje lastig aflezen dan.
Wat een nonsense die DPI. Ik heb een logitech MX510 waarmee je prima kunt gamen. Daarnaast heb ik nog een el-cheapo logitech muis van 12 euro, waarmee ik net zo goed kan gamen. Hoezo 5600dpi?
Welke games speel je en op welk niveau cq frequentie?

Er is altijd markt hiervoor en ik beweeg mijn arm/hand zo minimaal mogelijk.. Heerlijk werken zo.. Andere maken meteen mega bewegingen met mijn muis en gaan dan klagen.. Ieder zijn ding :)

Oh en ik werk op 2 schermen... Scheelt ook enorm...

[Reactie gewijzigd door Deurges op 17 augustus 2009 16:53]

Ziet er goed uit! Maar ik hou het toch liever bij mijn eigen merk: Razer. Heb nu die Mamba en de Deathadder en die bevallen beide erg goed. Dat vierkante model lijkt mij toch wat minder aanvoelen.
Deze gaat op mijn bureau staan. Denk dat ze ze hier wel een goede tegenspeler tegen de erg hoog geprijsde Razor producten hebben. Ik heb nu zelf een Razor toetsenbord wat wel erg fijn werkt maar als ik een leuke muis wil van hun ben ik alweer 79 euro kwijt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True