Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: Compu166

Logitech heeft zijn G5-muis, die is gericht op het gamende publiek, een opfrisbeurt gegeven. De G500 heeft volgens de fabrikant een verbeterde lasersensor meegekregen. Tegelijkertijd komt Logitech ook met een nieuwe gaming-headset.

De G500 beschikt volgens Logitech over een tot 5700dpi nauwkeurige lasersensor. De dpi-waarde kan met een schuifknopje ingesteld worden. Het scrollwieltje beschikt over twee modi: een modus met weerstand en een modus waarbij het wieltje zonder feedback blijft doorrollen. Aan het uiterlijk van de muis is weinig veranderd, maar de ruimte aan de zijkant waar de duim rust is breder geworden.

Logitech G500

De gamer kan de muis verzwaren met behulp van verwisselbare gewichtjes die aan de onderzijde van de muis toegevoegd kunnen worden. De muis is met maximaal 27 gram te verzwaren. Logitech heeft de gamemuis verder voorzien van intern geheugen, waarin de instellingen van meerdere spellen kunnen worden opgeslagen. Volgens de fabrikant is het hierdoor niet langer nodig om steeds de button layout van de tien vrij programmeerbare toetsen te veranderen als er een ander spel wordt opgestart. De muis zal in september in de VS en Europa te koop zijn, maar alleen de adviesprijs voor de Verenigde Staten is bekend: deze bedraagt 70 dollar.

Logitech G330

Logitech heeft naast de vernieuwde muis ook de G330 gaming-headset aangekondigd. Volgens de fabrikant is het de eerste headset op de markt waarbij de verstelbare hoofdband achter het hoofd van de gebruiker loopt. Logitech stelt dat hierdoor het aantal drukpunten op het hoofd wordt verminderd. De G330 is verder voorzien van een microfoon met een filter dat het omgevingsgeluid tijdens het gamen moet dempen. In het snoer is een volumeregelaar verwerkt. De G330 kan zowel via een 3,5mm mini-jack als via het meegeleverde usb-verloopje op de pc worden aangesloten. Logitech stelt dat zijn nieuwe headset 50 dollar zal kosten en nog deze maand op de markt moet verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

een hogere DPI betekent een hogere resolutie voor je muis, je muis krijgt dan alleen maar een hogere snelheid oftewel sensitivity.

Wat veel interessanter is voor je muis, is de USB hertz, standaard is dat 125hz=8ms delay in windows.

250=4ms
500=2ms
1000=1ms

Ik gebruik zelf 500hertz op mijn MS intelli 3.0, je merkt het verschil vooral bij grotere/snellere bewegingen dus, dan reageert je muis er gewoon net iets sneller op.
Voor de mensen die bang zijn dat hun sensitivity niet meer hetzelfde is, dat is niet zo. :)

Verschil tussen Laser en Optisch, Laser presteert beter op hogere sensitivity's. Optisch beter op lagere Sensitivity's.

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 8 augustus 2009 12:17]

5700dpi :o snap niet dat mensen zo nauwkeurig nog fijn vinden werken, dan vliegt je muis toch over je scherm heen ?

wel handig dat je het in kan stellen met een schuifje, hoewel knopjes ook fijn zijn omdat je instellingen dan vast zijn, en je ze niet zomaar perongeluk kan veranderen door een keer tegen het schuifje te komen
Jij hebt het over de gevoeligheid, die 5700dpi is de resolutie van de sensor. Dat zijn naar mijn idee toch 2 verschillende zaken. De sensor kent dus een resolutie of terwijl een onderscheidend vermogen van 5700 stipjes per inch. Dit resulteert enkel in een veel nauwkeurige positionering op het scherm tov de handbeweging.

Echter vraag ik mij af of dit zonder de USB "hack" in Wndows wel tot zijn recht komt. Op 125Hz dat USB normaal werkt in Windows is de reactietijd een stuk lager.

edit:

Dit bedoel ik dus: meuk: USB Mouserate Switcher 1.1

[Reactie gewijzigd door n00bs op 8 augustus 2009 11:23]

toch heeft darkpluisje wel een beetje gelijk, met de resolutie verandering die on-the-fly verandert kan worden door de zijknoppen zal de resolutie verhoging wel degelijk een springerige muis tot gevolg hebben, tenminste.. als je voorderest geen aanpassingen maakt in de setpoint software.

overigens zijn deze resoluties compleet onzin, de onnauwkeurigheid/trillingen van iemands handen maakt dit tot zinloze marketing, maarja bij een product moet je toch ergens een oplopend cijfer kanon hebben.
-Megapixels
-responsetijd van een beeldscherm
-accuduur
en nu dus ook resolutie van de muissensor, stuk voor stuk zijn bovengenoemde niet te behalen in RL f zijn eigenlijk totaal niet belangrijk omdat een ander onderdeel de bottleneck vormt, zoals bv de megapixels die totaal niet tot hun recht komen door een slechte ruisverhouding/ISO/enz
Hoge resoluties zijn niet zinloos. En ik ben verontwaardigd dat zelfs op tweakers reacties binnen stromen dat een hogere resolutie slechts een "snellere muis" met zich mee brengt waarbij de "cursor over het beeld vliegt". Want de catch van een muis met een hoge resolutie is natuurlijk dat je de gevoeligheid hardwarematig instelt, op de muis zelf dus. Dit betekent dat je in zowel het configuratiescherm als in games de sensitivity zo laag mogelijk zet zodat de software bewegingen zo min mogelijk interpoleert. Je hebt er weinig aan als een grote muismat en lage gevoeligheid je voorkeur verdienen, maar er zijn genoeg gamers die nauwelijks hun pols en arm bewegen, alleen hun vingers en dan is het perfect.

Het verhogen van de polling rate echter is leuke viral marketing, want ook al worden je muisbewegingen 1000 keer per seconde geupdate, je beeld ververst misschien maar 60 tot 100x.

[Reactie gewijzigd door hattorihanzo op 8 augustus 2009 13:06]

Sorry, maar je hebt het compleet fout. Je verontwaardiging is dan ook onterecht.
Want de catch van een muis met een hoge resolutie is natuurlijk dat je de gevoeligheid hardwarematig instelt, op de muis zelf dus. Dit betekent dat je in zowel het configuratiescherm als in games de sensitivity zo laag mogelijk zet zodat de software bewegingen zo min mogelijk interpoleert.
Je hebt juist zo min mogelijk interpolatie als de cpi (dpi is een verkeerde benaming, counts per inch is correct) van je muis zo goed mogelijk overeenkomt met de muisgevoeligheid ingame icm je beeldresolutie/fov. Als je je muis extreem gevoelig instelt (veel cpi), zal er softwarematig een hoop naar beneden geschaald moeten worden voor de gewenste gevoeligheid. Gevolg; interpolatie.

De optimale instelling is, dat wanneer de muis 1 count registreert, dit ook resulteert in precies 1 pixel cursor verplaatsing ingame. De waarden van de beedlresolutie, muisgevoeligheid (gemeten in verplaatsing per 360 graden draai) en horizontale fov zijn hier de bepalende factoren.

De muisresolutie bepaald de kleinste hoek dat je kunt draaien ingame (bij first person shooters iig), voor een bepaalde muisgevoeligheid. Als je deze hoek precies 1 pixels cursorverplaatsing wilt geven, moet je weten hoe groot de hoek is naar die ene pixel naast je cursor. De projectering van de 3D wereld ingame naar het 2D beeld voor je scherm brengt een vissenkom effect; de pixels naast je cursor hebben een grotere hoek dan de pixels aan de rand van je scherm. Dus om de berekening goed te doen, moet je berekenen hoeveel graden een enkele pixel vertegenwoordigd in het midden het beeld.

Om de optimale muisresolutie te berekenen bij je gewenste muisgevoeligheid doe je het volgende.

M = ( pi * B ) / ( S * tan[ F / 2 ] )

M = vereiste muisresolutie
B = beeldresolutie in de breedte
S = muisgevoeligheid (inch per 360 graden draai)
F = horizontale fov

Je meet dus eerst hoeveel inch aan horizontale muisverplaatsing je nodig hebt op je muismat om precies n 360 graden draai te maken ingame, met de door jou gewenste sens.

Als voorbeeld; je speelt op 1920x1080 @ FOV90 met een sens van 5inch/360 (12,7 cm), dan is de ideale muisresolutie ~1206 cpi

Je kunt rustig stellen dat er geen mens is dat meer dan 3000 CPI nodig heeft.
Sowieso is een menselijk hand niet zo nauwkeurig. De "hoe meer dpi/cpi hoe beter" marketingstrategie is dan ook complete onzin.

Extra tip: wanneer je oudere games speelt, stel je windows muisgevoeligheid in op het 6e nokje (precies in het midden van de balk). Deze schaalt namelijk erg onnauwkeurig, op het standaard 6e nokje schaalt het niet (1=1). En natuurlijk, schakel alle muisacceleratie uit.
Het verhogen van de polling rate echter is leuke viral marketing, want ook al worden je muisbewegingen 1000 keer per seconde geupdate, je beeld ververst misschien maar 60 tot 100x.
Een hogere verversingssnelheid (pollingrate) heeft ook als voordeel dat er minder input lag is. 1000hz = 1ms vertraging ten opzichte van 8ms in het geval van standaard 125hz. Dit is, zeker voor gevorderden, goed merkbaar. Bovendien is het inherent aan je beeldverversing, het aantal fps speelt hier wel een rol. Dus als je V-sync uit hebt kun je een eind komen. Ook biedt een hogere pollingrate meer bandbreedte, wat in sommige gevallen een vereiste is om niets te skippen.

[Reactie gewijzigd door Patriek op 10 augustus 2009 00:07]

Het verhogen van de polling rate echter is leuke viral marketing, want ook al worden je muisbewegingen 1000 keer per seconde geupdate, je beeld ververst misschien maar 60 tot 100x.
Je mag dan wel verontwaardigd zijn over de opmerkingen over hoge resoluties, maar je eigen opmerking hier is ook op gebrek aan kennis gestoeld. Een hogere polling rate geeft duidelijk merkbaar een hogere precisie. Dit heb al heel lang geleden met mijn MX500 ervaren (op 500Hz). De refresh rate is geen keiharde beperking. Het feit dat je beeld maar 60 of 100x per seconde ververst betekent niet dat de input niet vaker per seconde verwerkt wordt. Niet dat je op 1000Hz nou 8x zo precies bent dan op 125, maar door de hogere polling rate worden (vooral kleine) bewegingen soepeler en preciezer uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 8 augustus 2009 15:30]

OK, jij maakt een cirkel met je muis in paint, de muis registreert deze beweging door 1000 images per seconde te maken en stuurt hem in theorie 1000x per seconde door via USB. In paint bijvoorbeeld zou in theorie de cirkel perfect moeten zijn, dus niet octagonaal ofzo. Met 125hz zou de cirkel hoekiger moeten zijn. Nu een game, een First Person Shooter bijvoorbeeld. Je maakt ook hier een cirkel; frame 2 komt na frame 1, op ieder moment zie je tegelijkertijd dus 1 frame. Alle informatie tussen die 2 frames wordt dus niet getoond. Stel dat jij bij een framerate van 60fps tussen frame 1 en 2 een cirkel tekent, bij frame 2 kom je dan weer op 0 graden uit. Alle 360 graden daartussen in worden wel door de muis geregistreert en naar de pc gestuurd, maar voordat de game engine deze toont heb je de cirkel al af. In theorie tenminste, in praktijk zit er natuurlijk wat input lag tussen. Dit is ook meteen de reden waarom het zo lekker aimen is op een 100hz CRT monitor vergeleken met een LCD.
Maar het is niet omdat je het niet ziet dat het niet gebeurd. Stel dat je vreselijk lag hebt en aan 3fps moet spelen, dan nog kan je het spel spelen maar je ziet gewoon amper wat er gebeurd tussen die frames.
In games gebruik je die knoppen enorm vaak. Gaaf je in tank zet je enorm hoog, loop je rond zet je het normaal, wil je nauwkeurig op iets mikken schakel je snel lager. Toen ik het de eerste keer tegenkwam op m'n G7 wist ik niet of het vaak gebruikt ging worden maar ondertussen doe ik het dagelijks.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan welke game je speelt, zoals jij omschrijft kan ik me goed in vinden maar ik heb zelf op competitief niveau CS Source gedaan en zat nooit aan de gevoeligheid van m'n muis.

Mijn MX518 stond gewoon altijd op 1600 DPI, ik had zelfs de andere opties verwijderd uit Setpoint zodat ik het ook nooit per ongeluk aan zou kunnen passen. Je raakt er na een tijdje spelen aan gewend dat een beweging van 1cm voor een bepaalde 'afstand' op het beeldscherm staat en zodra je die gewenning hebt kun je kills maken zonder daadwerkelijk na te denken over je aim. Je ziet een enemy en binnen een split second schiet je 'm neer omdat je gewoon weet wanneer je crosshair op de juiste plek zit.

Hele tijd wisselen van DPI verandert dat gevoel in je muis, en dan krijg je nooit zo'n goede aim.
In CS doe je dan ook nooit iets anders. Er zijn games waar variatie is en dan is het leuk om niet in menu's te moeten gaan om de gevoeligheid snel kunnen aan te passen.
In bf42/vietnam was een tank zijn loop bijvoorbeeld enorm traag en moest je met gelijke gevoeligheid grote afstanden afleggen om zelfs maar 90) te draaien.
"Echter vraag ik mij af of dit zonder de USB "hack" in Wndows wel tot zijn recht komt. Op 125Hz dat USB normaal werkt in Windows is de reactietijd een stuk lager."

Die hack zit ingebouwd in de drivers vd G9; poling rate tot max 1000 Hz.
Kijk dat is eens informatief, thanks :)
Maar werkt die dan enkel voor de port waar de muis op aangesloten is of voor alle USB porten? want sommige USB apparaten werken niet correct op een hoge tickrate van bv 1KHz.
Ik denk dat de pollrate alleen wordt ingesteld voor de poort waar de muis op is aangesloten, omdat het in de driver gebeurt. Ik heb de pollrate op 500Hz staan en merk geen problemen met andere USB apparaten die ik heb aangesloten.
Echter vraag ik mij af of dit zonder de USB "hack" in Wndows wel tot zijn recht komt. Op 125Hz dat USB normaal werkt in Windows is de reactietijd een stuk lager.
Je bedoelt de reactiesnelheid is lager. De reactietijd is dan hoger. :)
meer dan 20 pixels (?) per mm is erg veel natuurlijk. ik heb geen idee of ik daar mee kan bewegen. Als ik mijn muis beweeg gaat dat minimaal per 3 mm..
3mm is best veel hoor, als je even kijkt hoe je je muis gebruikt is het vaak soms echt ministukjes, vooral in word of photoshop enz.

5700 dpi is echter wel te idioot en imho onwerkbaar door de veel te snelle overbeweging kans, je schiet ongecontroleerd alle kanten op als je zo hoge dpi hebt. Tenminste mijn mening. De muis zelf is wel een mooie verbeterde versie van de g5 en zeker kanshebber voor de vervanger van mijn huidige muis.
is dat niet instelbaar, hoe de pc reageert op de "gevoeligheid" van je muis?
Het ligt ook helemaal aan in welke game en voertuig je zit. Ik speel erg veel BF2142 en als je bijvoorbeeld in zo'n defense turret zit is het echt een must om je muis op een hogere DPI te zetten, gewoon omdat de turret van zichzelf langzaam is en hoe meer je met je muis beweegt, hoe meer de turret draait. Lijkt wel een beetje op hardwarematig cheaten eigenlijk :>
Het lijkt niet alleen op cheaten, het is het ook. Net als macro´s en autofire op je muis.
Het is geen cheaten, gewoon tweaken. Speciale configs gebruiken om betere FPS te krijgen is toch ook geen cheaten. autofire heb ik ook nog nooit hoeven te gebruiken, werkt je vaak alleen maar tegen
Ik vind dat geen cheaten, als je Joy2Key gebruikt voor een programmeerbare kickback en interval voor de BAUR gun of Bianchi machinegun in BF2142... dt is pas cheaten.
Of wallhacks en aimbots.

Het is in BF2142 gewoon erg handig om als sniper een lage dpi te gebruiken en in een stationaire turret een hoge DPI.
Doe je dat niet dan ben je je steeds aan het ergeren dat je als sniper te snel beweegt en in de turret krijg je een muisarm.

Mensen met een DPI switch hebben gewoon een extra luxe :)

p.s. het is natuurlijk niet de bedoeling om zo snel met een turret te draaien dat je er ventjes mee kunt doodmeppen (in een tank) dankzij de snelle DPI.
Maar dat valt ook een beetje op als de loop van een tank tolt als een helicopter ;)
Dat kan je natuurlijk gewoon instellen. De muis kan dat registreren, dat wil niet zeggen dat 1 op 1 de snelheid van de muis omhoog gaat. Je muis wordt alleen nauwkeuriger, de snelheid stel je zelf in.
Dat dacht ik eerst ook van mijn 4000 dpi muis. Maar het went echter al snel en na een tijdje zijn alle andere muizen te traag.
Ik vind zelf het interne geheugen van de muis wel handig, als die inderdaad de instellingen per spel op kan slaan. Maar hoeveel verschillende sets met instellingen zou deze muis kunnen onthouden?

Ik houd van een redelijk zware muis, dus die extra gewichten komen als geroepen voor mij. :)

De knop om de dpi waarde in te stellen is ook wel handig, maar ik denk daar niet veel gebruik van te gaan maken als ik de muis in mijn bezit zou hebben.
Instellingen per spel opslaan is handig maar dat kan al langer via de software. Ik gebruik die optie behoorlijk veel met verschillen programma's.

Wat mij makkelijk lijkt is dat je de software niet meer nofig hebt en dat op elke computer de instellingen uit de muis worden gelezen.
Weet iemand toevallig of dit ook mogelijk is want dat zou een hele goede toevoeging zijn.
Voor zover ik weet moet je nog steeds setpoint installeren maa je moet het gewoon niet elke keer instellen. Bijvoorbeeld zoals bij Steam de nieuwe cloud, je moet Steam en het spel installeren maar al je instellingen worden automatisch opgehaald.
M'n huidige G5 kan ik ook verzwaren, probleem is dat ik'em zonder gewichtjes al te zwaar vind eingelijk....

Dat schuifje voor het instellen van dpi heb ik m'n bedenkingen bij. Als gamer wil je iedere keer op dezelfde waarden instellen, als dat schuifje traploos instelbaar is vraag ik me af hoe je een bepaalde setting naukeurig kan instellen. Ook lijkt het schuifje een punt van slijtage....
:D had het toevallig gisteren al op de logitch site gelezen, maar die prijzen zijn echt geweldig laag voor dit soort dingen. Mijn G5v2 gaat nog wel even mee maar die headset gaat hier zeker wel komen :)
Eindelijk een vervanger voor mijn G5 v1! Ik zat al een tijdje te twijfelen om een G5 v2/3? te kopen, maar dat is dus niet nodig. Ook fijn dat ze de linkerkant breder hebben gemaakt, dat is op mijn MX Revolution ook heel pretiig.
Misschien is die headset een vervanger voor mijn Fatal1ty. Dat ding is toch vrij lomp en zwaar, deze ziet er lekker licht uit :) Hopelijk wel van een beetje kwaliteit, want ook met de fatal1ty heb ik wel een heel erg plastic gevoel..
Valt nog te bezien of dit een verbetering zal zijn t.o.v. mijn G5v2. Die 2000dpi werkt prima voor mij. Wel een fijner scrollwiel denk ik en dat blauw heb ik nooit mooi gevonden. Prijs is ook prima, omgerekend maar zo'n 34 euro al zal dat wel hoger uitvallen in de winkel.

Icoontje bij DPI indicator is volgens mij geen bliksempje, maar een rennend mannetje. Om aan te geven dat de gevoeligdheid 'on the fly' is aan te passen. Zit ook op de G5 en G9.

EDIT: Overigens staat op de Logitech site voor de G500 een adviesprijs van 69,99USD vermeld, dus niet 50USD.

[Reactie gewijzigd door Daniozi op 8 augustus 2009 12:15]

De adviesprijs voor de muis is trouwens $69.99.

Gaming-grade specifications:
Tracking
- Resolution: 200 - 5700 dpi
- Image processing: 12 megapixels/second
- Max. acceleration: 30G*
- Max. speed: up to 165 inches(4.19 m)/second*
Responsiveness
- USB data format: 16 bits/axis
- USB report rate: Up to 1000 reports/second
- Sleep mode: Disabled

Dat zijn wel nette specificaties, de G9x serie heeft namelijk 9MP/sec, 150 inches/sec en 5000dpi.

Een zeer goed artikel was pasgeleden op Anandtech, die het volledige pad uitlegt van muis tot scherm met alle "lag" (vertragingen) die de verschillende componenten veroorzaken in een computer.

Het is een lang artikel in het Engels, maar zeer de moeite waard: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3601

Daar wordt duidelijk gemaakt dat de muis maar een heel klein gedeelte is in het totale plaatje, maar dat de gevoelswaarde voor een gebruiker zeer verschillend kan wezen.
De G330 kan zowel via een 3,5mm mini-jack als via het meegeleverde usb-verloopje op de pc worden aangesloten.

Lekker weer dan, allen mini-jack en USB. Werkt dus weer niet met PS3. Best wel cheap dat ze ook niet even BlueTooth toegevoegd hebben.
Ik denk dat ik beide producten ga aanschaffen, me headset is aan vervanging toe en ik vind het altijd fijner als de band in me neck zit in plaats van op me hoofd. En mijn oude G5 is langzamerhand wel aan vervanging toe.

Ik hou zelf van een hoge gevoeligheid vooral bij shooters. En aangezien je met de G500 ook net als met de G5 verschillende levels kan instellen kan dit heel fijn uitwerken. Lage gevoeligheid voor snipe hoge gevoeligheid wanneer je aan het lopen bent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True