Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Logitech gaat zijn G-serie, de lijn high-end-randapparatuur voor gamers, verder uitbreiden. Tijdens de Consumer Electronics Show zal de fabrikant de G9x-gamersmuis, de G35-headset en het G19-toetsenbord presenteren.

Logitech zal tijdens de CES 2009-beurs zijn arsenaal gamerstoetsenborden uitbreiden met de G19. Het toetsenbord beschikt over een kantelbaar Gamepanel kleuren-lcd met een resolutie van 320x240 pixels. Op dit display kan de gamer in-game-statistieken bekijken, maar het scherm toont ook systeeminformatie en kan verder als interface voor het afspelen van media worden gebruikt. Logitech voorziet de G19 van twaalf programmeerbare knoppen; aan elke knop kunnen drie instelbare macro's worden gekoppeld. Daarmee biedt het toetsenbord in totaal 36 verschillende controls voor de bediening van een game. De G19 zou ingame-multitasking moeten vergemakkelijken dankzij een functie die de mogelijkheid biedt tegelijkertijd tot vijf knoppen te gebruiken. Verder beschikt het toetsenbord over twee usb-poorten.

Verder zal Logitech de G9x-gamersmuis presenteren. De lasermotor van de G9x beschikt over een sensor waarvan de gevoeligheid on-the-fly kan worden aangepast tussen 200 en 5000dpi. De G9x is uitgerust met een ingebouwde geheugenchip, waarop maximaal vijf programmeerbare profielen kunnen worden opgeslagen, inclusief dpi- en led-instellingen. Verder wordt de gamersmuis geleverd met twee verwisselbare covers die voor extra grip moeten zorgen. De muis beschikt ook over een cartridge waarin gewichtjes geplaatst kunnen worden om de zwaarte van de muis aan te passen.

Het derde G-product dat Logitech tijdens de CES 2009-beurs zal onthullen is de G35-gamersheadset. De G35 levert 7.1-surroundsound en combineert de Dolby Headphone-technologie met Dolby Pro Logic 2, waarmee volgens de Zwitserse fabrikant een gedetailleerde geluidservaring wordt gecreerd. De gamersheadset zou beschikken over een ontwerp dat omgevingslawaai sterk reduceert. De G35 wordt voorzien van drie verwisselbare hoofdbanden, die ervoor moeten zorgen dat het apparaat ook tijdens langdurige gamesessies comfortabel blijft zitten. Een microfoon, drie instelbare gameknoppen en een volumeknop completeren de featureset.

Naar verwachting zullen de G35-headset en het G19-toetsenbord vanaf maart in de winkel liggen, terwijl de G9x-gamersmuis in april zou verschijnen. Wat de producten in Nederland precies gaan kosten is nog niet bekend; wel geeft Logitech voor de G19 een prijs van 199,99 dollar op, terwijl de G35 en de G9x respectievelijk 129,99 en 99,99 dollar zouden moeten opbrengen.

Logitech G9x
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Voor meer informatie over de producten, staan op de US-versie van Logitech.com de productpagina's al online:Op de foto is overigens ook de G13 te zien uit dezelfde productlijn. Een klein extra toetsenbord speciaal ontworpen voor gaming.
edit:
@ leonoso: klopt, foutje, had 't al gezien en aangepast.

[Reactie gewijzigd door Robbert S. op 7 januari 2009 16:15]

je link naar de G9 is ook daadwerkelijk naar de g9 die al lang uit is. het gaat hier om de g9x waarbij de laser is opgeschaald van 3200 naar 5000 dpi. in de tekst is deze link ook niet correct. De correcte link is
http://www.logitech.com/i...rds/devices/5092&cl=us,en

[Reactie gewijzigd door leonoso op 7 januari 2009 11:04]

Het voordeel van dit toetsenbord, is dat de USB poorten op het toetsenbord "ook" USB 2.0 zijn.

Bij bijvoorbeeld de oude G11 en G15 is dit niet het geval.


Ik mis ook de details over de speakers. Er staat echt bar weinig informatie over hoeveel er in zitten, waar, hoe groot, etc.
7.1 is ook onwaarschijnlijk. Eerder 6.1

http://www.everythingusb....gaming-headset-15909.html

Update, here we go. Dit is geen echte 7.1, of 5.1 headset zoals de medusa of turtle beach, maar een gewone stereo headset zoals de sennheiser pc350 en vele andere.
Dolby is now able to simulate 7.1-channel audio (up from 5.1) through just two drivers. Since the technology relies on software, the G35 is technically a simple stereo USB headset, and the same goes for the aforementioned gaming cans.
Desondanks is het een mooie headset, maar of deze de $129.99 waard is ten opzichte van een sennheiser of ander merk voor wat leuke features... heb mijn twijfels.

Tuurlijk is je hoofd ook maar "gewoon" stereo, maar voor een headset om dat exact the simuleren.. ben ik nog niet tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door bbr op 7 januari 2009 11:57]

In de specs staat een enkele 40mm driver dus ik was er ook al achter.

Erg jammer want ik vind m wel erg interessant verder.
Hierbij een link naar een artikel waarin je het scherm van de G19 beter ziet:

Click!
De G35 headset is een USB headset (gevonden na wat gegoogle), toch wel belangrijk om dat erbij te zetten ;-)
inderdaad heel belangrijk, wil zeggen dat je niet gemakkelijk kan switchen tussen boxen of headset.
Bij de G13/G19 valt het me op dat het toetsenbord plat is en dat het D-pad op hetzelfde vlak als de toetsen liggen. Hierdoor moet je het D-pad dus gaan besturen met de zijkant van je duim (net als de spatiebalk van het toetsenbord). Voor ruwweg snel op de spatiebalk rammen volstaat dit prima, maar probeer eens met deze kant van je duim over het touchpad van een laptop te bewegen om met de muis te navigeren. Je zult al snel merken dat de geneigd bent dit met de top van je duim te doen.

Daarom vind ik de belkin N52(TE) geniaal ontworpen, het D-pad is ongeveer 10-20 graden gekanteld, waardoor de ligging van de hand (en dus de ergonomie) een stuk bevorderd wordt. Het enige nadeel aan dit bord vind ik de toetsaanslag. Deze is nogal ruw in vergelijking met de meeste high-end ramplanken van Logitech waar ik wel eens op getikt heb.

Verder kan ik niks over de G13/19 zeggen omdat ik er geen ervaring mee heb, behalve dat dat LCD-schermpje een ontiegelijk hoog gadget gehalte heeft.

Daarnaast spreekt het ontwerp van de G9 mij niet aan, dat blokkige design lijkt me niet lekker in de hand liggen. Zeker weten doe ik het niet, want ik heb hem eerlijk gezegd nog niet in mn handen gehouden.

En toegegeven, over smaak valt te twisten, maar ik vind het er wel modern uitzien!
maar probeer eens met deze kant van je duim over het touchpad van een laptop te bewegen om met de muis te navigeren.
Ik ben het met je eens dat het niet handig geplaatst is, maar D pad? Ik zie een analoge stick met twee buttons erlangs.

Ergonomie is belangrijk, maar tijdens het gamen gebruik je je linkerhand imho vooral om rap op knoppen te rammen. Nauwkeurig muizen/navigeren doe je normaal gesproken met je rechterhand. Dus die vergelijking met navigeren op een touchpad volg ik niet helemaal.

[edit.]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 13:04]

Jammer dat gamers nog altijd in de "marketing tech" trappen blijkbaar, want Logitech gaat vrolijk door met het verhogen van de toch al nutteloze DPI-waarden en aantal kanalen van wat zich voor moet doen als surround headset.

Natuurlijk gaan ze daar gewoon mee door zolang 't verkoopt, maar toch vind ik het het imago van Logitech af doen.

Voor de degenen die 't niet snappen; even heel kort een uitleg.
Je hand kan nooit zo precies bewegen als een 3000+ (waarschijnlijk nog minder) DPI muis kan zien. Daarnaast zou je op een nogal hoge beeldresolutie moeten spelen met een hoge muisgevoeligheid (wat niet het zelfde is als 't aantal DPI waarmee de muis werkt!) wil het uberhaupt overgebracht kunnen worden ingame.
Over koptelefoons is het niet zo duidelijk met feiten neer te leggen, maar mijn inziens kun je op zo'n korte afstand van je oor nooit een bevredigend surround effect creeeren met meerdere speakers zonder er op andere aspecten er op achteruit te gaan. De geluidskwaliteit is echt slecht bij zulke koptelefoons. Je kunt veel beter een reguliere koptelefoon nemen, met grote "circumaural" oorstukken. Er zijn prima technieken om ook met 2 speakers het surround effect te creeeren. De bouwkwaliteit ligt daarvan gemiddeld ook nog eens 10x hoger dan veruit de meeste headsets (incl. mic dus).

[Reactie gewijzigd door Patriek op 7 januari 2009 15:17]

Wat betreft die koptelefoons ben ik het niet helemaal met je eens.

Ik heb een tijdje getest met een Speedlink Medusa 5.1 in bruikleen. En ik moet zeggen dat je wel degelijk het gevoel krijgt van positionering. Uiteraard komt het niet in de buurt van een normaal speakersetje, maar je moet toch wat, van een brullende speakerset kan immers je omgeving last hebben. Dus ik kan er in komen dat mensen graag van dat soort headsets gebruik maken. Persoonlijk stoorde ik me er aan dat het geluid niet altijd even goed was, dat de positionering niet vanuit alle richtingen even sterk/constant was en dat het "laag" te min aangestuurd werd. Een en ander zal inderdaad met de korte afstand tot het oor te maken hebben, de kleine drivers die ze in zo'n koptelefoon frotten, en het feit dat ieders oor anders is.

Een surroundeffect over twee speakertjes op een koptelefoon zoals met CMSS-3D heb ik nooit echt ervaren als goede positionering, zelfs niet met die Creative Fatal1ty Gaming headset die er specifiek voor bedoeld is volgens Creative. Wat dat betreft zijn echte surround koptelefoons met meerdere speakers/drivertjes toch wel een stuk beter. Het jammere is dat veel van die als surround gemarketeerde headsets niet werkelijk surround zijn, maar juist gebruik maken van zo'n surroundeffect.

Ik gebruik nu zelf een Sennheiser HD595 en een losse mic. Niet meteen een top koptelefoon, maar absoluut beter dan veel gameheadsets. Al mis ik daarmee toch de positionering die ik wel ervaar wanneer ik gewoon over het 7.1 speakersetje speel. En ja, CMSS-3D staat dus toch maar aan, een vaag idee van positionering is beter dan helemaal niets. :)

[edit.]
Deze G35 is trouwens niet eens een headset meet meerdere drivers zoals de Medusa. Deze simuleert ook surround over stereospeakers door middel van een surroundeffect. Wat dat betreft is het dus wat je zelf aangeeft te prefereren. Nu de bouwkwaliteit nog. :)

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 16:48]

Ik heb toevallig ook de Sennheiser HD595 :) dat is toch een enorm verschil in resolutie?! Je hoort er veeel meer detail mee. Ik hoor liever iemand eerder/duidelijker aankomen lopen dan dat er plots op me geschoten wordt, maar ik wel iets precieser de richting hoor.

Heb je trouwens je speakersettings wel op headphones staan en dan bij CMSS-3D de macrofx en elevationfilter op ON gezet ipv auto - want anders werkt t niet hier. Maar 't schijnt ook game afhankelijk te zijn. Je moet volgens mij HRTF instellingen doen, maar sommigen beweren weer dat je 5.1 instelling moet geven waarop de x-fi dit weer downsampled naar 2 kanaals. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al 3+ jaar niet meer game, dus ik ben een beetje uit de tijd ;)

PS: om te bewijzen dat je wel degelijk een goed surround effect kunt krijgen met een 2 kanaals koptelefoon moet je eens op "binaural recording" googlen. Helaas zijn games er niet zo goed mee als die recordings, maar het kan dus wel! Het idee van HRTF is eigenlijk om ook een virtueel hoofd te hebben, zoals in het echt bij de binaural recordings gebruikt wordt.

hier, ik heb wat mp3's geupload voor je een twee drie, kopteleoon op en ogen dicht!
vond ook een artikel van mezelf toen ik destijds een goede game koptelefoon ging zoeken.

[Reactie gewijzigd door Patriek op 7 januari 2009 22:33]

Helaas zijn games er niet zo goed mee als die recordings, maar het kan dus wel!
Oh absoluut. Ik ben ook met van alles aan het testen gegaan omdat iedereen het scheen te merken en ik niet. Dus inderdaad het werkt, maar zoals je zelf al zegt werkt het in games meestal niet echt lekker. In ieder geval voor mij niet goed genoeg om een echt goed gevoel van positionering te krijgen, wat ik in een werkelijke surround omgeving wel hebt.

Ik ervaar het als een vaag gevoel van positionering. Voor en achter (en dus ook alle hoeken die in die richting zitten) wil ik nog wel eens door elkaar halen. Dat kan vrij vervelend zijn als je voor je leven aan het vechten bent. :)
Je hoort er veeel meer detail mee. Ik hoor liever iemand eerder/duidelijker aankomen lopen dan dat er plots op me geschoten wordt,
Precies de reden waarvoor ik ook zo'n HD595 heb gehaald. Go go gadget ears. :9
Ze zijn mesjogge daar bij Logitsch. 200 dollar voor dat toetsenbord, de G15 was wel net zo duur, maar denk je dat dit het moment is om een toetsenbord te kopen voor 200 dollar?

Het ontwerp van die hoofdtelefoon, muis en gamepad vind ik persoonlijk erg lelijk, maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben wl altijd erg te spreken geweest over de kwaliteit en prestaties van de G-muizen en toetsenborden. Ze voelen stabiel en stevig aan, geen wiebelende toetsenborden of muizen die niet vlak op het bureau staan. Ik ga wel een keer langs de winkel om die G19 vast te houden, maar met deze prijs laat ik m voorlopig lekker in de schappen staan.
Tja over smaak valt te twisten, maar de prijzen zijn de advies prijzen he. Dat betekend dat alleen de dixon het voor die prijs in de schappen gooit. Zoals je weet zijn de computerbedrijven in de pricewatch nogal aan het concurreren.

Bovendien was de MX revolution 99,00 euro adviesprijs (heb ik, en ook vele anderen)
Het Wave Toetsenbord + muis was ook niet echt goedkoop. Maar je krijgt er ook wat voor terug. Het smoelt goed, ligt lekker in de hand en is van hoge kwaliteit (niet de garantie te noemen). Ik doe daar nog wel een jaar of twee mee!

Je kan natuurlijk ook een RSI (of RMA) gevoelig trusttroep ramplankje kopen. Smoelt niet of minder en is gemaakt van inferieure kwaliteit (hoop niet de driver periode te hoeven aanhalen, oeps te laat :)). Dat zijn ook de dingen, met het merk natuurlijk, waar je voor betaald.

Logitech is, naar mijn idee, echt de shit. Daar mag je best wat meer voor neerleggen.
Point taken, Ik gebruik zelf ook Logitech spullen, heb een Uitgebreid tobo met allemaal hippe knopjes en het was zeker duurder dan een el cheapo 'ramplank', maar gn 200 dollar ;) .

Mijn MX620 lasermouse was 50 euro toen ik hem kocht, en dat vind ik wel het maximum voor een muis. Voor 50 euro heb ik een muis gekocht die goed in de hand ligt, accuraat werkt en meer dan een jaar op een set batterijen meegaat, kortom: een tevreden klant, en ik ben bereid om voor kwaliteit meer geld te betalen. Maar ik denk dat met mij, meer mensen vinden dat 200 euro voor een toetsenbord erg veel geld is. De G15 zou ik ook graag willen hebben, maar bij introductie te duur, en nu eigenlijk niet nodig (heb al een mooi en goed toetsenbord 8-) )
Ik kocht m'n G15 (V1 voor 60-70 euro), wellicht niet direct na introductie, maar toch een behoorlijk prijsverschil...
Het is nog net geen Command-Centre van Star Trek maar wat een design zeg! Ik ben benieuwd hoe het is om met de macro's te werken. Je hebt dan wel 36 sneltoetsen, maar je moet wel 2 toetsen aanslaan. Echt voor de gevorderde gamer lijkt me...
Als dit net zo werkt als m'n G15 (v1) dan gaat het als volgt te werk. Je heb 12 (of in mijn geval 18) 'macro' toetsen, die je direct kan benaderen door er op te drukken. Vervolgens heb je drie 'profile' toetsen die je kan laten schakelen tussen de verschillende profielen voor je 'macro' toetsen.

Zo kan je dus een verschillende profielen voor verschillende characters hebben, maar je kan dus ook verschillende profielen hebben voor verschillende rollen (combat, heal, etc.).
met macrotool (software) kun je ook gewoon je F1-12 toetsen binden aan een actie?
behalve de handigere plaatsing van de toetsen, zie ik niet echt het nut van zo'n speciaal toetsenbord. Juist voor de toetsen plaatsing zou ik zoiets kopen. Al de rest is overbodig.
In veel games zitten de F1-12 toetsen al vast aan bepaalde acties, soms heb je die toetsen al hard genoeg nodig. De toetsen plaatsing is inderdaad ideaal. Je kan met de bijgeleverde software ook gewoon simpele stukken tekst plaatsen met een simpele druk op de toets.
Waarom moeten dit soort high-end 'gaming' keyboard en muizen altijd zo ontzettend lelijk zijn ? Die G9x zou ook een ideale desktop muis zijn voor normaal gebruiken als ie er niet uitgezien had alsof ie zo uit de touwtjestrek automaat op de kermis komt.
Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Ik vind deze apparaten er goed uitzien hoor. Vooral de headset valt bij mij in de smaak.

Ik ben wat betreft het toetsenbord blij dat ze weer terug zijn gegaan naar de blauwe kleur achter de toetsen. Ik ben zelf in het bezit van een G15 met een oranje kleur, en dat vind ik toch iets minder.
Ik heb al verschillende fotos gezien met verschillende kleuren backlights. Volgens mij kan je de kleur aanpassen, ik heb al rood/ oranje. blauw en groen gezien.
User-selectable backlit characters: Personalize the keyboard to better fit with the rest of your computer and gaming equipment, and easily locate keys—even in the dark.


Quoted vanaf de website van deze ramplank. Links verderop in de reacties naar de US site :)
Het ziet er wel lekker robuust uit. Hier kun je nog eens met je vuist op slaan lijkt me zo. Maar idd, voor mijn computer zal het niet staan.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 7 januari 2009 10:15]

Omdat dit soort randapperatuur in de eerste plaats ontwikkelt is voor de "high end gamer" en niet voor de "normaal gebruiker". De G9 is overigens ongeschikt voor normaal gebruik IMHO, gezien de ergonomie van het beestje.
voor de "high end gamer"
Dan ga je er voor het gemak van uit dat die high-end gamer het ontwerp van deze randapparatuur ook echt waardeert.

Heel veel gamers hebben niets op met dat schreeuwerige bombastische. Als je het nodig denkt te hebben dan koop je het, maar dat hoeft niet te betekenen dat dit soort ontwerp is wat je het liefst ziet.

Ik zit in ieder geval niet te wachten op een transformer op m'n bureau, net zoals ik ook geen transformer onder m'n bureau wil hebben als behuizing. Als ik kon kiezen uit een G15/G19 en een tobo met G15/G19-functionaliteit maar met minimalistischer/stylistisch/schoon ontwerp, dan koos ik absoluut het laatste.

Het is echt een foute gedachte dat elke gamer per definitie dit soort ontwerp wil zien.

[edit.]
De muis vindt ik trouwens net zoals z'n voorganger nog wel meevallen qua schreeuwerigheid. Al is het ergonomisch niet mijn ding.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 12:52]

"Logitech gaat zijn G-serie, de lijn high-end-randapparatuur voor gamers, verder uitbreiden" Lees artikel, daar ga ik niet van uit maar volgens het artikel Logitech, dat niet elke gamer zicht voelt aangesproken door het ontwerp is een andere discussie.
Het is een foute gedachte dat elke *whatever* per definitie *any* soort ontwerp wil zien.

Het ontwerp is dat ook niet gericht op "elke" maar wel op "de meeste"... En blijkbaar zijn ze daar succesvol mee anders zouden ze het ontwerp wel aangepast hebben.
maar wel op "de meeste"...
Ook niet. Het is echt niet zo dat "de meeste" gamers een G15/G19 hebben of willen hebben. Het gros gebruikt gewoon x standaard toetsenbord.

Dan nog mag je er sterk aan twijfelen of diegene die het wel hebben of willen hebben voor dit ontwerp zouden kiezen als ze een keuze zouden hebben tussen dit of iets wat minder bombastisch is.

[edit.]
En blijkbaar zijn ze daar succesvol mee
Dat zijn ze zeker, ik zeg ook niet dat er geen grote groep is die dit ontwerp wl waardeert, noch dat er geen grote groep is die het ontwerp maar voor lief neemt omdat er qua functionaliteit en ontwerp weinig beters te krijgen is.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 13:49]

Het valt best mee als je hem op foto's ziet en niet zo'n voorgerenderd marketingplaatje, ik hou ook niet van het design zoals ie zo voorgesteld word maar op foto's vind ik het nog best mee vallen.
Wacht dan even op de Roccat Valo, zelfde functionaliteit maar betere toetsen :)
Alleen geen kleurenscherm, maarja really ga je die ergens anders voor gebruiken dan pimpen?

Ik vraag me trouwens af of ze een paar functies van de muis van de Roccat Kone hebben, het geheugen er in met profielen bv.

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 8 januari 2009 07:46]

Ik heb zelf een G9, een erg fijne muis. Maarja het is geen kunstwerk. Dan kan je je geld beter ergens anders in stoppen (painting perhaps?).
ik vind die muis er ook niet uitzien, lijkt net alsof die 1m breed is :S

ik hou het gwn mij m'n G5, misschien later nog die G19 kopen.
Ik vind dit persoonlijk een beetje zwak van Logitech. Want zeg nou zelf, wat is er nu eigenlijk nieuw?

De G9x is precies hetzelfde als de G9 behalve met 5000 DPI in plaats van 3200 DPI( wat toch veel te veel is). Hier moet ik dan 100 dollar voor betalen? (de G9 is te koop voor 45 euro)

De G19 lijkt veel op de G15 maar heeft een kleurenscherm en een iets andere design. Verder minder macro keys en minder plaats voor je polsen(altans zo lijkt het). Dit tevens voor 200 dollar wat toch echt heel erg duur is.

De G35 heb ik verder geen ervaring mee, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ook al snap ik het doel van die 3 toetsen op me headset niet.
De G9x is inderdaad een G9, maar dan met hogere DPI, niet de moeite waard dus om te upgraden als je al een G9 hebt.

De G19 heeft niet aleen dat hippe kleuren-LCD scherm, maar ook toetsverlichting met instelbare kleuren. Niet iedereen zal daar ca. 150 euro voor over hebben. Ik wel :)

Met die 3 toetsen op de G35 kan je o.a. verschillende stem-omvormingen aanzetten. LOL in games als je ineens klinkt als een Alien of Darth Vader :)

<info ge-updated>

[Reactie gewijzigd door pvanhooijdonk op 7 januari 2009 16:35]

Ik snap het nut van het scherm op een toetsenbord niet helemaal. Ik neem aan wanneer je een toetsenbord voor je hebt liggen er ook ergens een monitor in de buurt is. Daarop kan je ook youtube kijken?
Op dit display kan de gamer in-game-statistieken bekijken, maar het scherm toont ook systeeminformatie en kan verder als interface voor het afspelen van media worden gebruikt.
Gamestatistieken heb ik nog nooit nuttig gevonden (ik heb al jaren een G15).
Enige wat ik handig vindt is mp3 info en systeembelasting statistieken, en weet je wat? dat gaat prima op een monochroom lcd'tje :)

[Reactie gewijzigd door Gman op 7 januari 2009 10:38]

Het schermpje is handig voor programma's die buiten een spel omwerken, zoals bijv. Ventrilo. Dan kun je zien wie er praat, zonder dat je meteen alles windowed moet draaien.

Maar bij mij staat er ook meestal alleen de klok op...