Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

MSI Europe heeft een moederbord geïntroduceerd voor het gebruik in een htpc. De MSI Media Live Diva gaat vergezeld van een kaart die een externe versterker overbodig maakt.

Het nieuwe moederbord is gebaseerd op de 780M-chipset van AMD en ondersteunt zowel quadcore-processors met een tdp van 95W als energiezuinige cpu's met een tdp van 45W. De micro-atx-plank is uitgerust met een AM2+-socket, en zal ook AMD's toekomstige AM3-processors ondersteunen. De chipset bevat de HD 3200-igp, die in staat is om probleemloos 1080p-content af te spelen zonder de cpu al te zwaar te belasten, wat er volgens MSI voor zorgt dat het energieverbruik met zeventig procent afneemt. De Diva beschikt met de D2audio DAE-3 Digital Amplifier verder over een geïntegreerde audioversterker.

Het moederbord is beschikbaar in twee verschillende versies, de Media Live Diva 5.1 en de Media Live Diva 7.1. Het verschil zit in de versterkertrappen die als insteekkaart meegeleverd worden; de Diva 5.1 is uitgerust met een complete vijfkanaals versterker, terwijl de 7.1 is voorzien van een zevenkanaals voorversterker. In combinatie met de Diva 5.1-geluidskaart kan de pc rechtstreeks op een speakerset worden aangesloten; de 7.1-versie heeft nog een losse eindversterker nodig. MSI Nederland liet aan Tweakers.net weten dat de Media Live Diva 5.1 en de Media Live Diva 7.1 een adviesprijs krijgen van respectievelijk 199 euro en 170 euro. Het moederbord zou per direct leverbaar moeten zijn.

MSI Live Media 5.1 - 7.1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Leuk idee maar ik heb wel wat bedenkingen. Dat betreft met name de spanning. De voeding van een PC levert 12V enkelzijdig als maximum spanning. Er is weliswaar ook een min 12 volt aanwezig maar die haalt doorgaans amper de 1 amp.
- Je hebt dus geen symmetrische voeding ter beschikking.
- De maximale spanning is 12V.

Wil je dan een versterker bouwen dan kom je haast onvermijdelijk uit op de technologie die in autoradio's wordt gebruikt. De trucs die daar worden gebruikt zijn geoorloofd omdat de 12V van de accu een gegeven is. Andere spanning is niet beschikbaar. Maar in een huiskamer/ gebouw waar gewoon 230 volt aanwezig ligt het niet voor de hand om je tot enkelzijdig 12 volt te beperken. Dan wil je gewoon + en - 30 volt symmetrisch of zoiets.

Probleem van 12 volt is dat je met een luidsprekerimpedantie van 8 of 4 ohm niet aan een groot vermogen kunt komen. Je moet al heel snel je volledige voedingsspanning uitsturen naar de luidspreker. Dat is kritisch, en geeft onvermijdelijk vervorming. Ga maar rekenen hoeveel vermogen je kunt uitsturen en plotseling wordt duidelijk waarom ze zo graag '4 x 50 watt' - wat overigens betekent 4 kanalen met in totaal 50 watt - leveren in autoradio's. 12 watt per kanaal lukt nog net.

(aangepast)

Ik dacht eerst dat ze goedkope auto-elektronica zouden hebben gebruikt. Dat is niet het geval. Er zit een heuse DC converter aan boord om de juiste spanningen te maken. Theoretisch kan het daarmee helemaal goed komen qua kwaliteit, al is die zo te zien wel uit erg weinig componenten opgebouwd. Ze geven een THD + N op van 0.1%. Dat zegt echter niets aangezien die wordt opgegeven bij 1 watt.

[Reactie gewijzigd door jwvirtual op 7 januari 2009 10:38]

Volgens de klanten reacties op Newegg waar het ding al langer verkrijgbaar was is de geluiskwaliteit super: "Pros: The audio is amazing! I was skeptical about the sound quality at first, but this amplifier is excellent. It has quickly become the only system I use for Blu Ray, DVD and music.
Having HDMI out built in is a big plus - plays all my media flawlessly."
Als er nou iets onbetrouwbaar is, dan zijn het wel dergelijke reacties.
Ik heb dit board in de US besteld. Helaas wat de eerste een DOA dus ben nog in afwachting van een nieuwe (is inmiddels verzonden). Het board is speciaal gericht op het gebruik in HTPC's.

Er zijn denk ik toch wel wat meer voordelen, het board komt met de 780M versie met 128 MB sidepoort memory wat toch aanzienlijk voordeel zou moeten leveren bij het afspelen van video en blue ray. De 780M versie is energie zuiniger dan de 780 versie welke op de meeste andere 780 borden geleverd wordt dus dit scheelt weer extra in koeling (en dus geluid)

Wat het bord speciaal maakt is D2Audio's DAE-3 chip. D2Audio maakt de class D digital amplifiers voor B&W, Polk, Control 4, Phasetech, Denon, Marantz, etc. Als je de specs vergelijkt van de 5.1 en 7.1 kaart dan zijn deze gelijk aan bovenstaande receivers.

5.1 Amp card
Output power: 100W peak, channel drive, 8 Ω
Non-linear distortion: THD+N: <0.1%, 1kHz, 1W
Signal-to-noise ratio: >105dB
Frequency response: ± 0.5dB (20Hz-20kHz)
Efficiency: 93%

7.1 Pre Amp Card
SNR = >112dB
THD+N = 0.01%

De class D is 93% efficient wat beteknt dat 93% van de power naar de speakers gaat. Hiervoor heeft de 5.1 kaart ook een eigen power connector. Volgens AVSforums gaat er ook een firmware update komen zodat je net zoals op een receiver allerlei voorgedefineerde audio profielen kunt kiezen.

Op Hothardware is een video over AMD Maui te zien (hierop is de MSI-7411 gebaseerd).

daarnaast is er op electronic design een eerste preview te vinden en heeft Aspen haar CL2108 HTPC hierop gebaseerd.

Als e.a. goed werkt gaat het bij mij mijn receiver, Sat HD receiver en DVD speler vervangen. :)

Op AVS forum zijn een groot aantal gebruikers zeer tevreden over de geluidskwaliteit en vinden het zelfs vergelijkbaar met 1 k¤ versterkers.

[Reactie gewijzigd door jschoorl2 op 7 januari 2009 12:42]

Wat het bord speciaal maakt is D2Audio's DAE-3 chip. D2Audio maakt de class D digital amplifiers voor B&W, Polk, Control 4, Phasetech, Denon, Marantz, etc. Als je de specs vergelijkt van de 5.1 en 7.1 kaart dan zijn deze gelijk aan bovenstaande receivers.
WELKE bovenstaande receivers?
Ik zie alleen merken en geen receivers staan. En ik betwijfel heel sterk dat één van die merken de DAE-3 chip gebruikt in een receiver of amplifier. En de specs van de DAE-1 chip verschillen nogal stevig van die van de DAE-3 chip.
Verschil tussen de 2 'bundels'


Media Live Diva 5.1
Media Live Diva 5.1” bundled with a5-channel x 100W amplifier card
–100W Peak, Channel Drive, 8Ω
–THD+N: <0.1%, 1kHz, 1W
–SNR: >105 dB
–Frequency Response: ±0.5 dB (20Hz to 20kHz)
–93% Efficient Power Amplifier
Media Live Diva 7.1
“Media Live Diva 7.1” bundled with a 7-channel pre-amplifier card
–High Quality Home Theater Performance
–Line-Level Outputs, 2.0Vrms
–THD+N: <0.01%, 1kHz, -6dBFS
–SNR: >110dB

[Reactie gewijzigd door Pascal op 7 januari 2009 10:01]

Wat ik niet helemaal snap is waarom je met dergelijk piekvermogen voor een pc met versterker zou kiezen terwijl de meeste 5.1 setjes toch al een interne versterker hebben en als je een echt krachtige set neer wilt zetten koop je een losse versterker.
Niet iedereen wil een 5.1 set kopen, en losse (passieve) boxen kunnen niet aan de huidige geluidskaarten gehangen worden.
Met de "meeste 5.1 setjes" heb je het dan wel over crappy PC setjes. Home Cinema setjes worden over het algemeen (met uizondering van de subwoofer) niet geleverd met interne versterker.
Ik vind dat de reacties wel erg snel richting het negatieve gaan. Ik heb zelf nu thuis een class D versterker van Panasonic met Monitor Audio speakers. Met name dat laatste is kwaliteit natuurlijk, die Panasonic versterker zou je kunnen over twisten (ik vind van wel). Ik vond het een wereld van verschil (verbetering) toen ik van analoog op digitaal overstapte.
Er zijn van dit bord reviews te vinden waarin wordt gesteld dat de geluidskwaliteit iig beter is dan van mijn digitale Panasonic versterker. En die zijn geschreven door mensen die daadwerkelijk naar deze set hebben geluisterd...

Ik zie het nut hiervan ook wel degelijk in. En dan met name vanwege de looks. Ik heb een vrij strakke set en opstelling staan die mooi staat in mijn woonkamer met een versterker, een hdd-recorder en daar zou op korte termijn een mediaplayer én een settopbox bij komen. Nu kan ik gaan naar 1 mooie kast (HTPC), met scherm en volumeknop zoals deze en heb ik alle mogelijkheden die ik nu heb plus veel meer.
Als het niet interesseert hoe je set eruit ziet, dan is de toevoeging van audio minder interessant, behalve wellicht dat je geen verbinding meer hebt naar je versterker wat kwaliteitsverlies zou kunnen opleveren.

[Reactie gewijzigd door xyl op 7 januari 2009 13:30]

Nou ik zie het al voor me. Koop een pc met ingebouwde versterker en dan mijn mooie Marantz versterker de deur uit doen. :+ Mijn Marantz is ook 100 Watt, zelfde als die 5.1. Weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen om 5x100 Watt uit een pci kaartje te halen, maar mijn Marantz weegt daardoor 15 kg. Nee, dit is absoluut waardeloos voor een echte film/muziek liefhebber. Ik denk dat hier de plank een km misgeslagen wordt.
Jouw Marantz weegt 15kg incl voeding ;) (niet dat een pc voeding 15 kg weegt dus er blijft natuurlijk een verschil)

Voor een echte film(en in mindere mate muziek) liefhebber is dit moederbord niet echt nuttig lijkt me. Maar om nou te zeggen dat ze de plank misslaan gaat ook een beetje ver lijkt me. Voor een simpele studentenkamer oid lijkt mij zoiets een prima oplossing.
Voor een normale huiskamer ook, hoor. Niet iedereen is een dusdanige aufiofiel dat er honderden euro's aan een versterker uitgegeven wordt. De HTPC manifesteert zich vooral bij de gebruiker die het multimediale gemak in zijn huiskamer wil. Eenvoudig switchen van muziek naar tv naar i-net naar een film vanuit dezelfde installatie en dat tegen een relatief beperkte prijs. En dan kan de kwaliteit nog steeds absoluut meer dan acceptabel zijn. Ik hoor waarschijnlijk het verschil niet tussen mijn Sony HT setje van 800 euro totaal en een door de audiofreak samengestelde superset. En zelfs al zou ik het horen, het interesseert me te weinig om er zoveel geld aan uit te geven.

En geloof me: mensen zoals ik, daar zijn er miljoenen van ;)
Dat zei mijn moeder ook altijd. Nu heeft ze dus wel een Marantz staan. Nam haar mee. Eerst naar de media markt. De BOSE |:( hype. Vond ze heel erg mooi klinken. Toen met een goedkope Yamaha :+ versterker en dvd speler en wat goedkope speakers het zelfde stuk muziek laten horen. Dit vond ze al weer beter. Dus schrap die 3-2-1 oplossing maar. Ik door met haar naar de Raf. Daar een setje van Marantz O-) en Monitor Audio O-) laten neer zetten. Weer hetzelfde stuk muziek. Dit keer was het alleen direct tijd voor de zakdoek. De tranen biggelde over haar wangen, zo mooi vond ze het. Dus zelfs een audio leek hoort het verschil en is ook bereid het verschil te betalen. Ze was altijd tegen grote speakers en nu staan ze zeer aanwezig in de woon kamer. Elke dag geniet ze weer.
k hoor waarschijnlijk het verschil niet tussen mijn Sony HT setje van 800 euro totaal en een door de audiofreak samengestelde superset.
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit de kans gekregen om het verschil te horen. Mijn Opa hoort het zelfs nog ;)
Maar wil hij ook het geld eraan uitgeven? :)
Zit inderdaad een giga ring kern in. Misschien wel om de voeding super stabiel te houden zodat de kwaliteit van het audio gewaarborgd word. Iets wat een pc voeding niet is. Zijn stabiel genoeg voor een pc maar niet voor een audio installatie. Maar zelfs in mijn studenten tijd spaarde ik liever wat meer geld voor een betere oplossing, ben altijd al een zeurkous geweest met audio.
Haal de behuizing van je Marantz af en sloop de voeding er uit, en je houd nog maar een grammetje of 500 over. Heb je ooit wel eens een versterker van binnen gezien? Is niets meer dan een grote lege doos met één klein printplaatje er in over het algemeen.
hier heb je een goed punt en vaak is het zo, dat fabrikanten met een zogenaamde goede naam, extra wat zwaarder materiaal gebruiken dat het wat solider aanvoelt. Puur en alleen voor het gevoel dat je degelijk materiaal in handen hebt :)
Ik heb wel eens wat versterkers van binnen gezien. Het lijkt op een computer met een passieve backplane. Een basebord met alle kaarten in sloten gestoken.

Met industriële PC's is het computer bord, zeg moederbord, een losse insteekkaart. MSI ziet vernieuwing en deze vorm is misschien nieuwswaardig, maar eigenlijk kan je al jaren een los bord kopen, een single board computer er op steken, en er zijn al jaren PCI / ISA stereo versterkers. Het is dan alleen nog doorlinken, en je had 10 jaar geleden nagenoeg hetzelfde principe dus.

In receivers zitten vaak de eindtrappen wel op het bord wat horizontaal in de kast ligt, maar er zijn ook versterkers waar dat dus anders zit. Zo ook eens eindversterkers op inet gevonden die je kon upgraden van stereo naar 8 kanaals, zonder intern te bruggen. Gewoon extra eindtrappen insteken.
Haal jij es een beetje 5.1 receiver uit elkaar van Onkyo, Denon of Rotel. Die rotzooi uit de schappen van de MM zit idd geen fluit in, van het interieur van een Denon schrik je gewoon. Ding zit stampvol...
Ik denk dat je piek en continue vermogen door elkaar haalt. Natuurlijk kan dit kaartje niet 5 (of 6) x 100 Watt continue leveren. Dat zou 600 Watt zijn... Zelfs met een hoge efficientie smelt dat bordje zo door je moederbord heen :'( Om het nog maar niet te hebben over de voeding die je dan in je htpc'tje zou moeten stoppen om de kaart te voeden. Komt ook nog bij de kabeltjes voor de 12V: 600 / 12 = 50A! door de enkele molex die ik op de kaart zie zitten! :>
Dat zou 600 Watt zijn... Zelfs met een hoge efficientie smelt dat bordje zo door je moederbord heen
Stel dat deze eindversterker 5x 100W rms zou kunnen leveren dan is de maximale warmte dissipatie 35W (93% rendement), met de afgebeelde heatsink is dat geen enkel probleem.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2009 10:54]

dit is absoluut waardeloos voor een echte film/muziek liefhebber
Dan is het daar misschien ook niet voor bedoeld kerel! Dit is juist leuk voor de slaapkamer ofzo.
Houden die marantz, Nieuw is niet altijd beter. Je wil niet weten hoeveel klasse stereoversterkers er al plaats hebben moeten ruimen voor een 5.1 setje van twee keer niks.
denk alleen niet dat de kwaliteit van een 'gewone' versterker bereikt kan worden met zo'n kaartje.
denk alleen niet dat de kwaliteit van een 'gewone' versterker bereikt kan worden met zo'n kaartje.
Dat kon wel eens meevallen want het is een klasse-D eindtrap, en die zijn over het algemeen stukken beter (muzikaler) dan de klasse-B eindtrappen die je in het merendeel van home-cinema sets en receivers vindt.

Waar ik me meer zorgen bij deze versterker is de voeding, standaard PC voedingen zijn niet bepaald ontworpen voor het impuls gedrag van audio versterkers.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2009 10:27]

Klasse D eindversterker kan natuurlijk ontzettend goed klinken. Maar krijg je hier niet ontzettend last van al die andere elektronica op het moederbord? Dat geeft toch veel storing en ik sluit mij volledig aan bij jou verhaal over de voeding.

Volgens mij kan dit een leuke oplossing worden voor een compact systeem in, bijvoorbeeld, de slaapkamer. Daar heb je over het algemeen wat minder ruimte en is ook de behoefte niet aan hoge kwaliteit geluid etc. Het lijkt mij iig wel wat voor zo een plek in het huis. :)
En om dan nog maar niet te spreken van de storing de andere kant op. Klasse-D versterkers staan nu niet echt bekend om hun goed EMC eigenschappen.
Ach, de storing is in de Ghz'en en dat kan je oor toch niet meer horen ;)
Kom maar op met een ingebouwde D-versterker. Alleen heb ik liever een goede 2x10-20watt bij 1%THD dan 5/7x1watt bij 1%THD zoals deze kaart biedt. Gewoon 2 mooie speakers aansluiten is meer dan genoeg.

Ben ook benieuwd of het gewoon als PCI kaart leverbaar is. Liefst met ingebouwde audio-kaart, zodat je niet nog de interne audio-uit moet doorkoppelen naar een audio-in op de versterkerkaart.

[Reactie gewijzigd door user_245434 op 7 januari 2009 13:25]

Het lijkt er op dat het een PCI-E x4 kaart is.
(hij zit in ieder geval in een x4 slot, en dat had anders vast niet op een htpc mobo gezeten...)
Inderdaad, maar ook, niet te vergeten, de warmteontwikkeling van die dingen.
een klasse D versterker is vele malen efficienter dan klasse B en wordt dan ook nauwelijks warm. Ik heb hier net een klein bordje (6x10cm) met 2x20W waarbij het chipje passief gekoeld wordt (er zit zelfs geen koellichaam op, maar ik maak er een klein oud chipsetblokje op). En die chipjes klinken wel degelijk erg goed.
standaard PC voedingen zijn niet bepaald ontworpen voor het impuls gedrag van audio versterkers.
Opspinnende drives etc zorgen ook voor flinke spanningspieken, en je kan natuurlijk met goede condensatoren een en ander behoorlijk opvangen.
Die stroom (niet spanning) pieken zijn tientallen factoren kleiner dan wat een eindtrap kan produceren.
Er zijn ook HTPC met een HighEnd Amplifier te koop zoals DEZE met 5 x 180 Watt class D high-end versterker.

Kost wel wat, maar dan heb je wel goed geluid.


http://www.ikbenstil.nl/smartImages/6001-03-c_w600_h480.jpg

[Reactie gewijzigd door el frikandel op 7 januari 2009 15:01]

Of je bouwt 'm zelf voor HEEL VEEL minder! Zo te zien zijn er 5 UCD180 class D eindtrapjes gebruikt van Hypex. (http://www.hypex.nl) Dit is erg mooi speelgoed en klinkt fantastisch. Voor het versterkerdeel ben je (uitgaande van de standaard UCD180's) minder dan 500 euro kwijt: Ringkerntrafo, powersupply en 5x de class D eindtrap. Wil je de HG uitvoering (richting high end), reken dan op het dubbele.

Je houdt dan nog 9090, resp. 8590 euro over voor de overige onderdelen. Iets zegt me dat dat moet lukken!
Dat neem ik aan van niet, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe goed'ie is in vergelijk met een 'gewone' versterker...
Maar'ns afwachten hoe'ie gereviewd wordt :)
Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met wat 'gewoon' is.

Sommige zetten versterkers neer waar je een tweedehands auto voor kunt kopen. Anderen hebben een home-theater setje van 150 Euro's.
Ik denk dat dit best wel eens te vergelijker kan worden met een standaard versterker die de gemiddelde gebruiker in huis heeft.

Voor 150 euro heb je overigens ook al een tweedehands auto hoor :-)
er zijn mono-kanaal buizenversterkers voor thuisgebruik van 50.000 euro per stuk
Daar kun je inderdaad een 2e hands porsche of audi A8 van kopen :o
Da's alleen weggelegd voor de ECHTE puristen met een beter gehoor dan een vleermuis. Ergens zit een grens waarbij de grote verschillen een veelvoud van de prijs moeten kosten. Toen ik vorig jaar me huidige stereo kocht had ik de keuze tussen een vorig modelletje van Rotel die normaal een 550 euro moet kosten en een Atoll IN100 van 950. Ik heb na luisteren en testen uiteindelijk toch de Atoll meegenomen. Ernaast stond nog een megabak van 8000 ballen die op dezelfde speakers weinig verschilde van de Atoll. Dus bij mij ligt die grens op een 950 euri voor een stereoversterker. Een ander zal mss nog een exotisch merk van 3000 ballen vinden die net iets beter is maar alles daarboven is puur patserij.
en nog veel meer anderen doen het met het versterkertje ingebouwd in hun actieve speakerset... dan is diet sowieso een verbetering ;)
Ik denk dat dit geen hardloper gaat worden, voor 60-100 euro heb je een prima 5.1 setje en waarom zou je die niet aansluiten op je htpc?

En bijhorende boxen? die moet je dan ook op gaan zoeken, want die worden er niet bijgeleverd zoals ik het in de tekst lees.
Voor die prijs koop je nog niet eens 1 fatsoenlijke speaker. Laat staan 6 met versterker.

Verwacht voor de prijs die ze voor dit moederbordje rekenen ook maar niet al te veel en zie ook de toegevoegde waarde er niet van in. Een beetje instapversteker kost al meer dan dit complete moederbord.

Bovendien hebben alle computerspeakers al een ingebouwde versterker waar je niet omheen kan en voor losse speakers zal deze versterker niet afdoende zijn denk ik. Misschien dat een kleine nichemarkt hier van kan profiteren (mensen die goedkoop speakers los kunnen kopen of zelfbouw speakers) maar verder ..... Niet echt nuttig.

Trekt zo'n versterker niet veel te veel stroom van de pci bus en je voeding trouwens :?

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 7 januari 2009 13:11]

Er lijkt een molex connector op te zitten (zie foto), dus de stroom zal niet alleen van de pci-bus moeten komen gok ik.
Sommige mensen kopen voor die 60 euro nog niet eens een interlink :P
En zetten het vervolgens in hun huiskamer met galmende wanden, plafond, etc.

Meeste van die "audiofiel" dingen besteden veel geld uit aan alles behalve datgene waar ze goedkoop de meeste winst uit kunnen halen.
.....inderdaad, dat is net genoeg voor één WBT stekkertje ofzo :*)
voor 60-100 euro heb je een prima 5.1 setje
:X

Sorry hoor, maar die crap van 60-100 euro komt echt mijn woonkamer niet in. Een beetje fatsoenlijke speakerset kost je zo minimaal een 300-400 euro, en als je echt kwaliteit wilt dan kan het makkelijk oplopen tot 1500 euro. En ja, dat verschil hoor je echt wel (daarboven wordt het naar mijn mening twijfelbaar).

Maar dan zullen de mensen die dit soort bedragen uitgeven aan een speakerset ook eerder kiezen voor een fatsoenlijke versterker.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 januari 2009 10:26]

Okee maar ik denk dat je zo'n speakerset niet op een kaartje van een pc gaat hangen?

Ik heb thuis mijn kamer ingericht met KRK monitoren vanwegen mijn dj/ produce werk en bij mijn tv staat een syrincs setje ik. In de woonkamer wat B&W op een denon versterker maar ik geloof niet dat je spuperieur geluid uit de pc zelf al krijgt dus waarom zou je dan niet zo'n setje aanschaffen?
Er zijn ook mensen die minder eisen stellen he? Niet iedereen is audiofiel.
Natuurlijk zal het beter zijn, maar de meeste mensen gaat het om 'goed genoeg'. En dat kan jij voor niemand anders bepalen (net als ik dat niet kan)

Je hebt wel gelijk wat betreft je laatste opmerking: Als je meer geld uitgeeft aan je speakers is het wel handig als je ook een knappe versterker koopt :)
(Al heb je mensen die digitale kabel in HD nemen met een SD CRT tv :P )
Vriend van me heeft net eenv marantz set van ~15000 gekocht, das ook een verschilletje :P
Die versterker-functies zijn voor mij ook niet interessant. Wat wel interessant is, is de kleine formfactor en chipset voor 1080-content. Scheelt me weer 50 euro voor een aparte kaart.

En ik kan me wel voorstellen dat er situaties te bedenken zijn waarbij een aparte versterker niet handig is.
Deze kan een optie zijn, zelfde formaat en ook het 780 chipset.
Biede bovengenoemde boards zijn wel met een 780G ipv een 780M, de mobiele (normaalgesproken) laptopversie van deze chipset, die minder verbruikt.
Zonder de versterker is het niet veel meer dan een mATX moederbord met een Ati 780G chipset!
Het zou een mobile variant moeten zijn dus nog een paar wat minder verbruiken, maar de 780G verbruikt ook niet zo veel dus denk niet eens dat het echt veel uitmaakt.
Als je een actieve component als een versterker in een PC plaatst denk ik toch dat er een paar dingen een rol spelen die een verstorende factor kunnen zijn.

- De eindtrap produceert flink wat meer hitte waardoor je de airflow echt in de gaten moet gaan houden.
- De voeding moet op de 12v rail toch wel even wat meer Amps kunnen leveren bij volvermogen.
- Hoe staat het met dingen als interferentie ... beetje brom in de eindtrap kan dan toch de PC ontregelen ?.


Verder een aardige innovatie, ik zie wel een toepassing in de caravan of camper.
- De eindtrap produceert flink wat meer hitte waardoor je de airflow echt in de gaten moet gaan houden.
Het is een klasse-D eindtrap!

Het voordeel van een klasse-D eindtrap is de zeer geringe warmte ontwikkeling.

Ik heb eens gespeeld met een passief gekoelde 5 kanaals versterker waarin 5 UcD400 Hypex (klasse-D 400W rms per kanaal) modules zaten en dat ding werd amper warm tijdens volle belasting.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2009 10:28]

Klasse D versterker, ontzettend efficient. Rendementen van >90% zijn normaal. Met een 5 Watt versterkertje kun je al heel wat bereiken.

Waarschijnlijk kun je een en ander goed afschermen. Klasse D versterkers hebben wel de nare eigenschap dat ze interferentie op hoge frequenties kunnen produceren, brom zal niet aan de orde zijn.
Vreemd dat de 7.1 versie 170 euro gaat kosten en de 5.1 versie 199.
Op de 5.1 kun je rechtstreeks je boxen aansluiten.
De 7.1 heeft alleen voorversterking. Je hebt nog steeds een eindversterker nodig waar je je boxen op aan moet sluiten.
Beetje onzinnig product zo. Als je toch nog een "tweede" versterker nodig hebt voor je boxen, kan je net zo goed het bronsignaal naar je 7.1 versterker leiden.
Beetje onzinnig product zo. Als je toch nog een "tweede" versterker nodig hebt voor je boxen, kan je net zo goed het bronsignaal naar je 7.1 versterker leiden.
Niet waar. Voorversterkers worden zeer veel gebruikt. Waarom? Betere kwaliteit. Als je een signaal gaat versterken voor je het door een kabel gaat sturen, zal de S/N ratio kleiner zijn dan wanneer je het enkel gaat versterken aan het andere eind van de kabel.
alleen gaat die redenatie niet op bij een digitaal signaal.

Vooral gezien de matige kwaliteit van deze versterkers is het compleet onzinnig om het ding als voorversterker te gebruiken.

Het enige nut zou zijn wanneer je huidige versterker al wat ouder is en geen DTS 7.1 of zo kan doen, maar wel 7.1 ingangs kanalen heeft.
Maar waarschijnlijk is de kwaliteit dan zo rot dat je nog liever DD 5.1 afspeelt.
Nee hoor. Best logisch. De 5.1 versie is inclusief versterker, en de 7.1 versie niet.
de Diva 5.1 is uitgerust met een complete vijfkanaals versterker, terwijl de 7.1 is voorzien van een zevenkanaals voorversterker.
In de 7.1 versie zit dus alleen een voor versterker, daar moet je nog weer een eindversterker bij kopen.
Het probleem met die Aopens was alleen dat die buizen 3 PCI sloten in beslag namen en dat ze niet eens zo'n geweldig geluid gaven (erg veel ruis). Het was een leuk ontwerp, maar een beetje zinloos.

Ik vraag me af wat dit MSI ding gaat doen.
Dat lag niet zo zeer aan de buizen, maar aan de goedkope realtek DAC die ervoor hing, en de afwerking van het product in zijn geheel.