Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

De Xonar DG is een pci-geluidskaart die gebruikmaakt van Dolby Headphone 5.1 surround en de GX 2.5 audio-engine van Asus. Bovendien beschikt de Xonar DG-geluidskaart over een speciale versterker voor headsets.

De versterker moet leiden tot een realistischer en voller geluid via een headset. In combinatie met de eerder genoemde technieken zou het daardoor in spellen bijvoorbeeld gemakkelijker zijn om de locatie van een tegenstander te achterhalen. Ook zouden explosies door een betere bass-weergave overtuigender overkomen. De Dolby Headphone 5.1-techniek doet zijn werk zonder dat daarvoor speciale speakers nodig zijn. Een stereoheadset is voldoende.

Asus gebruikt een C-Media CMI8786 audioprocessor en belooft een signaal/ruisverhouding van 105dB. De kaart beschikt over een interne header voor een front-panelaansluiting. Wanneer hierop een apparaat wordt aangesloten, wisselt de Xonar DG automatisch van output. Verder is de kaart voorzien van een interne aux-in- en een s/pdif-header voor hdmi-audio-output. Extern zijn een s/pdif-connector, een 3,5mm-mic-in en drie 3,5mm-audio-outs voor front/side/center aanwezig. Volgens Asus is de low-profile-kaart ook geschikt voor htpc's. Muziek en films zouden dankzij de versterker beter klinken. De Xonar DG is in het Verenigd Koninkrijk inmiddels te pre-orderen voor ongeveer 37 euro.

Asus Xonar DG

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Wordt Dolby TrueHD en DTS-HD bitstreaming via HDMI ondersteund? Laat anders maar zitten...
wat een onzin trouwens, vind het knap als jij het verschil hoort tussen DD en DTS vs DTS-HD/TrueHD...
Het is een oeverloze discussie over of iemand wel of geen verschil hoort. Ook bij CD vs 320kbps VBR MP3 is die discussie al niet te winnen.

Toch even mijn bescheiden mening:

Het verschil tussen DD/DTS vs de HD varianten is zeker hoorbaar/ervaarbaar op wat serieuzere installaties.

Daarbij komt ook nog dat DTSHD/TrueHD als voordeel heeft dat ze tot 7.1 gescheiden kanalen ondersteunen (iets wat DD en DTS niet ondersteunen).

Ook het verschil tussen DTS en de DTS Core track in een DTS-HD signaal (wat een DTS 1.5mbit signaal is) is duidelijk aanwezig.

Sowieso was het verschil tussen DD en DTS altijd al hoorbaar. DTS had vaker een beter dynamisch bereik (het verschil tussen de meest zachte en meest luide tonen was groter) en klonk vaak wat natuurlijk. Bij DD merkte je vaak dat het LFE signaal iets geboost werd.

Al met al zijn er voldoende redenen om als serieuze film/serie liefhebber om over te stappen naar een setup welke ook TrueHD en DTS-HD ondersteunt. En als instapper in de wereld is het niet meer dan logisch om ondersteuning van HD audio mee te nemen, al is het alleen maar vanwege compatibiliteit.

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 23 augustus 2010 19:43]

ik vraag me af of je dat op je headset hoort. de meeste gamers gebruiken die namelijk en niet de NAD/Thiel combie van papa en mama...
Vraag me ook af wat voor setje jij thuis hebt staan als je een geluidskaartje laat liggen omder er geen TrueHD/DTS-HD wordt ondersteund 8)7
je moet dan wel alles los hebben, reciever/voor/eind B&W top-end speakers (kost een dikke ton)
als je dat hebt dan kun je misschien een heel klein verschilletje horen, maar zelfs dan vind ik het knap (beperking menselijk gehoor)
Als ik dat geld had zou ik het toch liever uitgeven aan een mooie s-klasse of whatever, of een overkoepeld zwemparadijs in mijn achtertuin :P

Ik ben dan wel een leek op audio gebied maar lijkt me aardig overdreven wat je daar zegt O-)


Maar on-topic: als je een headset met usb hebt, kan deze dan ook gebruik maken van wat deze kaart te bieden heeft (mijn vermoeden is van wel) ?
Nee dat kan niet, dit omdat een USB headset zijn eigen geluidskaart heeft.
Weet niet of dat echt zo is, maar klinkt aannemelijk, zelf gebruik ik een logitech headset met usb aansluiting, best een flinke stekker wat eraan zit, heel goed mogelijk dat daar een klein pcb in zit met een geluidschip.
Dacht zelf dat het geluid via de usb door het moederbord/geluidskaart doorgestuurd werd :D
Nee USB is nooit via de geluidskaart. Dus of de headset heeft zelf een geluidskaart ingebouwd of het wordt puur met software gedaan.
Als je je dat afvraagd, waarom dan niet waarom een extra kaartje waneer je moederbord al een geluidchip heeft, juist ...andere mensen hebben betere spullen thuis staan dan jij en gebruiken de PC ook als HTPC als ze er niet op gamen.

On topic: voor gamers een mooie kaart, en de prijs is ook zo gek nog niet.
Als je bitstreamed heb je niet eens een geluidskaart nodig...
Right.. en wie verzint het S/PDif signaal? 10101010101 is niet lichtje aan lichtje uit hoor...
Daar zit nog wel een 'standaard' in... Het heet niet voor niets Sony Phillips Digital Interface...

Die geluidskaart heeft gewoon een chippie om SPDif te kunnen brouwen...
Uuh dat is wel gewoon lichtje aan en uit hoor, hoe zou het anders werken? Heb zelf ooit een S/PDIF opstelling gebouwd die 100 meter door de lucht moest gaan (project voor uni) m.b.v. laser.
wat FireDrunk bedoelt is: er moet een logische opbouw zijn die verzender en ontvanger kunnen digitaliseren naar geluid. het is dus licht aan/licht uit met een logische opbouw die door een chip gedaan moet worden. die techniek in de chip staat bekend als Sony Phillips Digital Interface.
zie jij een HDMI poort?

Dit is een gamers kaart. Volgens mij ondersteunen spellen niet of weinig TrueHD en ander HD varianten.

[Reactie gewijzigd door TMon op 23 augustus 2010 16:34]

FAD net als 3D
Zie jij ergens een HDMI aansuiting?? Ik niet, dus nee geen ondersteuning voor TrueHD en DTS-HD
Dolby TrueHD en DTS-HD bitstreaming via HDMI ondersteund?
Nee, dus.
een s/pdif-header voor hdmi-audio-output
Via SPDIF kan geen multi channel lossless doorgegeven worden, stereo (LPCM) echter wel.
Waarom PCI vraag ik me af?
Natuurlijk, het biedt voldoende bandbreedte, maar zo'n dingetje op PCIe x1 uitbrengen lijkt me veel praktischer. Vrijwel ieder plankje heeft minstens 1 x1 slot, en je kunt natuurlijk ook altijd een x4, x8 of x16 slot gebruiken. Veel moederborden hebben tegenwoordig nog maar 1 PCIslot, soms zelfs helemaal geen meer. Dan is het imho toch zinniger om zeker bij kaarten die je nu ontwikkeld over te gaan op PCIe.
omdat veel mensen (van de doelgroep) hun x1 slot gebruiken voor een Raid kaartje oid gebruiken.

Die front aansluiting is trouwens bij mij van harte welkom, die op m'n mobo werkt niet :(

[Reactie gewijzigd door .Sjoerd op 23 augustus 2010 16:37]

Maar een RAIDcontroller zet je niet op een x1 slot, die komen meestal toch in x8 formaat wil je het een beetje goed doen. En anders kun je net zo goed de onboard poorten blijven gebruiken.
Bij veel mensen hangt de graka koeler over het pci-e 1x slot. Bij mij wel.
ook dat, maar ik heb er nog eentje boven waar een raid controller in hangt
Beter nog: ik heb helemaal nog geen PCI-E x1 controllers gevonden met meer dan 4 SATA poorten (en die zijn al zeldzaam).
Klopt, en die zijn er al. ASUS heeft een Xonar DX met een PCI-e aansluitinkje. Waardoor ik ook mijn vraagtekens zet bij de toekomst van deze kaart...
van quasi al hun kaarten bestaat er ook een PCI-E x1 variant. Xonar D2 => D2X, D1 => D1X, redelijk duidelijk om het verschil te zien.
Hoe ga jij het anders aansluiten... :X
Inderdaad. Mijn moederbord heeft alleen maar nog PCIe sloten. Met zo'n kaart kan ik dus niks

Voor raid gelukkig die sloten niet nodig. Zit onboard :) (met 5 SATA)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 augustus 2010 19:21]

Ook zouden explosies door een betere bass-weergave overtuigender overkomen.
Dus nog meer 'verbetering' door de laagte nog meer te boosten? Dat wordt natuurlijk zo ingezet dat goedkope koptelefoons beter klinken maar dat met een beetje goede headset je overspoelt wordt met lage frequenties. 'Verbetering' in geluidshardware en software vind ik altijd discutabel :S
An sich zegt men niet dat de bass-frequenties worden geboost maar dat ze overtuigender zijn. Als dit betekent dat er strakker en dieper laag kan worden weergegeven, en dat kan met een goede koptelefoonversterker, dan is dit geen slechte zaak, an sich.

Waarschijnlijker is het echter:

- marketinggebrabbel
- een leuke u-vorm bij frequenties onder de 250 hertz, wat jij dus beschrijft.

Ik heb zelf overigens een ESI Juli@, met een aparte koptelefoonversterker.
Plug maar eens een deftige headset in op een geluidskaart en dan de zelfde headset op de zelfde geluidskaart, maar dan met een koptelefoon versterker er tussen.

Bij de grote koptelefoons is de vraag naar vermogen te veel voor de geluidskaart en zakt het volume in. Beetje het effect wat veel goedkope draadloze koptelefoons doen.

Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat een headset versterker een goed idee is. Als je zo'n ding niet los hebt, is het fijn dat hij op de geluidskaart zit.
klinkt niet heel indrukwekkend dit bericht. zijn er niet al veel van dit soort kaartjes? bovendien vraag ik mij af of je daadwerkelijk een beter geluid waarneemt (built in geluidskaart is zo slecht niet tegenwoordig)
Geluidskwaliteit is niet alleen afhankelijk van het signaal, maar ook het berekenen van het geluid in games (zo kun je bij goedkope (onboard) geluidskaarten het verschil tussen voor en achter niet horen op een headset, maar met een goede geluidskaart wel.)
Misschien heb ik iets gemist hoor, maar hoe kan een headset versterker nu een 5.1 surround geluid voortbrengen?
Ik heb even gekeken op de website van dolby en die gasten nemen dit behoorlijk serieus:
http://www.dolby.com/cons...ment/dolby-headphone.html

Maar; 5.1 surround is een zes kanaals audio systeem met 5 satelieten en een subwoofer: We hebben een linksvoor, een rechtsvoor en en centraal kanaal, twee surround kanalen en een subwoofer. De speakers moeten zelfs op een bepaalde manier geplaatst zijn (ITU-R BS 775-1) om een zo realistisch mogelijk ruimtelijk effect te geven aan de geluidsbeleving.
Een koptelefoon heeft maar twee kanalen (in theorie zouden dat er meer kunnen zijn, maar je hebt helaas maar 2 oren) en het is daarom onmogelijk om hetzelfde effect te bereiken met een koptelefoon.

Jammer voor Asus, maar dit is geen goeie koop. Besteed je geld liever aan een goedkope kaart + koptelefoon, of beter, aan een echt 5.1 surround systeem voor de betere beleving.
Als ik je redenering volg dan kunnen we door onze beperking van slechts 2 oren geen surround geluid horen???

Dolby Headphone mixt de kanalen zo samen dan het voor je oren lijkt alsof je een 5.1 opstelling hebt. Dit kan omdat je headset het geluid dicht bij je oren weergeeft.

Deze optie zat vroeger reeds in PowerDVD en ik was hier toch wel van onder de indruk.

Luister maar eens met je koptelefoon naar deze demo:
http://www.youtube.com/watch?v=fligG_SLnOc

Hier nog een grappige demo gevonden:
http://www.youtube.com/wa...G7JR2Kfnc&feature=related

[Reactie gewijzigd door Elconejo op 23 augustus 2010 18:10]

Als ik je redenering volg dan kunnen we door onze beperking van slechts 2 oren geen surround geluid horen???
Neen, dan begrijp je mij niet. Ik probeer het nog een keer:

Door de beperking van 2 doppen op je oren krijg je nooit hetzelfde ruimtelijke effect als met een 5.1 opstelling. Fysisch niet mogelijk. Uiteraard kun je wel Ūets doen met het geluid waardoor de beleving verbetert.

Door de 2 doppen op je oren mag dit systeem geen 5.1 heten, omdat dit het zes-kanaals systeem aanduidt waarbij LF, RF, Center, surround en sub gescheiden worden weergegeven. Een koptelefoon is per definitie een x.0 systeem en geen 5.1.
Als je je hoofd draait, verandert jouw positie ten opzichte van de de bron van het geluid niet. Er is dus geen derde dimensie in het geluid. Door bijvoorbeeld links en rechts met meerdere speakertjes te werken (L en R bijvoorbeeld 4 speakers; da's dus een 8.0 headset en geen 5.1) en wat slimme algorithmes (Xonar XG2.5 of iets dergelijks) die de balans tussen front en back en de intensiteit van elke speaker aan iedere zijde regelt, wordt de illusie gewekt dat je er middenin zit... maar dat is natuurlijk niet zo. ;)

Het was beter geweest als ze het een x.0 virtual surround system hadden genoemd.
Ik heb een Medusa 5.1 koptelefoon met versterker. Produceert goed geluid, en ja, inderdaad met 5.1 surround. Dat extra versterkertje is toch wel handig om het volume aan te passen en je kan er een extra 5.1 koptelefoon in pluggen.

Review (al wat ouder):

http://www.tomshardware.c...s-gamers-love,1077-2.html
Als deze kaart doet wat Asus beloofd vindt ik het een leuke oplossing voor gamers met een beperkt budget. Een signaal/ruisverhouding van 105dB is voor een koptelefoon lang niet slecht.
persoonlijk gebruik ik de Xonar D2 en ik moet zeggen het zijn zalige dingetjes. Asus is natuurlijk Asus en de drivers kunnen soms wat tegenvallen, maar ze zijn allesinds beter ivglm Creative.
klinkt niet heel indrukwekkend dit bericht. zijn er niet al veel van dit soort kaartjes? bovendien vraag ik mij af of je daadwerkelijk een beter geluid waarneemt (built in geluidskaart is zo slecht niet tegenwoordig)
en wat ook zo slecht niet is tegenwoordig zijn de speakers van 30 euro en de headsets van 20 euro.. natuurlijk hoor je dan geen enkel verschil.. wie een deftige set heeft hoort een wereld van verschil.
Het is geen nieuws dat er een ingebouwde versterker voor koptelefoons in zit,
Deze zat al in de Xonar Essence STX
http://www.tomshardware.c...xonar-stx-sound,6597.html

Wat echter wel nieuws is, is de prijs.
Echter ben ik benieuwd of dit prijs verschil ook terug te vinden is in de prestaties van de onderdelen onderling
En heeft deze versterker net zoals de Essence STX een externe voeding nodig ?

[Reactie gewijzigd door boombes op 23 augustus 2010 16:17]

Zie jij een voedings-aansluiting zitten op de kaart?
Ik zie zelfs 4 aansluitingen op de kaart zitten (voor binnen de kast), dus het kan best zijn dat er extra stroom naartoe moet vanaf de voeding.

Helaas is de website van Asus een beetje brak en kan ik niet de handleidingen van beide producten binnenhalen om te vergelijken.
Maar is geen voedingskabel. Een headphone versterker levert ook geen 10 tallen watts hoor. Paar watt is voldoende.
Ja, ik zie net als vorige (goekope) modellen van de Xonar een floppy-disk voedings-connector zitten. Sluit je die niet aan, dan werkt het wel, maar erg ruisig.
Juiste de duurdere Xonar modellen ( D2X/STX etc )hebben een extra voedingsaansluiting, en dan speciaal de pci-e varianten.

Dit komt omdat deze kaarten gebruik maken van een C-media cmi-8788 processor (door asus AV-200 hernoemd) deze chip heeft een normale PCI bus, dmv de PLX pex8111 bridge chip word de omzetting naar pci-e bewerkstelligd.

Volgens een aantal reviews zou de hardware op de kaart voor een deel op 5v draaien, en daarom zou de extra voedingsaansluiting geplaatst zijn.
De goedkopere Xonar DX en D1 hebben ook die floppy aansluiting.

Wat ik las was dat een van de review-sites het aan een ASUS engineer heeft gevraagd, het antwoord dat hij kreeg was dat ''Stroom rechtstreeks van de PSU is schoner dan stroom dat via het moederbord komt''
Die zijn niet voor de voeding.
Van links naar rechts zijn het achtereenvolgens:

Front Panel audio
AUX Input
S/PDIF Out
Je hebt gelijk; die floppy-voedingaansluiting zat aan de korte zijde van die kaarten.
Ja, rechtsbovenin toch?
Ik sta eigenlijk verbaast over de interface. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar kaarten met PCI-e, aangezien dat toch de nieuwe standaard aan het worden is.
Ikzelf zou in ieder geval nu geen nieuwe geluidskaart met PCI kopen. Voor mij is een geluidskaart iets wat soms meerdere pc's overleefd. Het is dus niet dat zo'n kaart gekeken naar de bandbreedte PCI-e nodig heeft, maar meer voor de levensduur.
Leuk deze techniek maar ik vraag mij af of het ook echt uit gaat maken. De kwaliteit van de gebruikte head-set lijkt me ook een (zeer) grote rol spelen. Het is waar dat geluid bij FPS ontzettend belangrijk is om te bepalen waar de tegenspelers zijn. Echter, bij veel spellen kan ik daar al prima mee uit de voeten door "gewoon" de in-game muziek uit te zetten alsmede de environmental sounds (vallend water etc). Dan houd je als het goed is alleen nog voetstappen over en het herladen/schieten van je tegenstanders. En niet te vergeten de granaten die dan de rest van bovengenoemde weer overstemmen. Als ik het goed begrijp komen deze lage tonen nog beter (lees: nog meer overstemmen) naar voren met deze kaart. Lijkt me juist onwenselijk! Ik speel zelf FPS met de audio out van mijn pc eerst langs een mengpaneel (die ik ook als DJ gebruik) en kan zo per game high/mid/low aanpassen en geloof me dat dat een voordeel is om juist de lage tonen weg te filteren bij FPS! Dan houd je dus alleen de voetstappen over etc.
En weer zitten er van die el-cheapo 3,5mm chassis connectors op die na een jaar bruin van de oxide staan. Ik heb hier nog wat audigy kaartjes, liggen alle stekers die je aansluit kraken bij iedere beweging...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True