Asus Xonar DX/XD Review

player-x 3 mei 2009, laatste update op 19 juli 2009, 14.125 views

Asus Xonar DX/XD

Pluspunten

• Doet precies wat het moet doen zonder poespas
  • DD-Live
  • Geen Creative driver/software troep ^.^
  • Nooit meer een Creative kaart ^.^
  • Nieuwe games gaan allemaal DD ondersteunen

Minpunten

• Prijzig
  • Mic ingang samen met optische uitgang dus Teamspeak/Ventrilo/skype alleen mogelijk, maar alleen via header op de kaart naar het frontpaneel

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 3
Review note:
Ik heb deze review alleen gebaseerd op de DD en DD-Live kant van de kaart en heb nooit de analoge functies van de kaart gebruikt of getest, daar imho de kwaltijd van DD beter is dan analoge en ik zowel voor mijn GamePC en HTPC over DD versterkers beschik.

(C) foto techreport.com

Note:
Voor de gene onder ons die zich niet in de materie hebben verdiept en (nog) niet het verschil tussen DD en DD-Live weten hier onder een beknopte uitleg.

Dolby Digital (5.1)
ook wel vaak als AC3 aan geduid in rips, en word door iedere huidige (onboard) geluidskaart ondersteund en gebruikt de geluidskaart eigenlijk alleen als een doorgeefluik van de digitale audio-stream bv van DVD / BR / DTS / CD / AVI / DviX / ect.
Wat niet mogelijk is is om 5.1 geluidseffecten van games als DD 5.1 weer te geven, alle niet DD-Live kaarten zetten de effecten om naar DD 2.0, (gewoon ouderwets stereo dus).

Dolby Digital-Live (7.1 of 5.1)
DD-Live ondersteund 7.1 speaker setup maar 5.1 is natuurlijk nog steeds ook mogelijk, want een 7.1 setup is in de praktijk natuurlijk niet echt bruikbaar in de meeste huiskamers

Het verschild tussen DD-Live kaarten met gewone kaarten is dat deze DD-Live kaarten ook 7.1 / 5.1 geluidseffecten van games als DD 7.1 / 5.1 weer te geven
En je tot het laatste moment je signaal digitaal houd, want het is simpel, een PC kaartje in een PC is nu niet echt de beste plaats om een digitale audio signaal om te zetten naar het storingsgevoelige analoge signaal,
En alle DD-versterkers zetten een analoog signaal om naar digitaal en dan weer terug naar analoog dit, door digitaal te blijven haal je 2 onnodige DA-AD stappen weg, dat kan imho nooit slecht zijn voor je geluidskwaliteit :+
En ik kan persoonlijk echt het verschil horen tussen DD en analoge geluidskaart.

En een stukje geschiedenis van DD-Live en PC's
DD-Live werd zo een beetje als eerste geďntroduceerd door nVidia in de Xbox1 en later als "Soundstorm" op de originele Athlon(-XP) nForce- en nForce2 moederborden waar het extreem populair was zo erg zelfs dat mensen een online petitie begonnen en naar nVidia stuurde om het weer op de nieuwe chipset te introduceren.

(C) photo techreport.com

Na 15 jaar niks dan problemen met Creative kaarten en driver ellende die er altijd mee gepaard ging heb ik eindelijk een kaart die uit de doos werkt zo als het hoort.
En dat zonder enige driver en software problemen die je altijd op de koop toe moet nemen bij Creative >.<

De “XONAR DX” is een simpele recht toe recht aan geluidskaart, die precies doet waar je hem voor hebt gekocht, niet echt goedkoop maar je krijgt waar je voor hebt betaald.
Heb 2 van deze kaarten gekocht en gebruik ze beide als DD-Live kaarten, en kan ik dus weinig melden over de analoge gedeelte van de kaarten
Maar kan wel melden dat DD-Live gedeelte perfect werkt zo als het hoort en ben zeer tevreden met beide kaarten zowel voor mijn HTPC als mijn Game PC

Kwaliteit
En over de kwaliteit van het geluid valt weinig te melden DD is DD, en de weergave is zo goed als de bron of de apparatuur waar je het op afspeelt.

(C) photo techreport.com
Laagvorm braket en optical adaptor

In-game geluids effecten heb ik vergeleken met mijn buurman’s PC en zijn Creative X-Fi XtremeMusic en Altec Lansing FX5051 luidsprekers.
Persoonlijk kan ik niet echt een verschillen horen tussen de DX en de X-Fi met EAX5 in-game geluids effecten, ik had heel misschien een heel licht gevoel dat de X-Fi effecten ietsje beter waren maar kon nooit zeggen waarom precies en was alleen waarneembaar omdat we een A <> B vergelijk deden.
Wat wel beter klonk op de DX was het geluid zelf dat wel beter klonk dan de X-Fi set.

Het zelfde geld voor de software die er bij zit de hele installatie neemt maar 33MB in beslag en doe precies wat het wat het moet doen niks meer maar veel belangrijker ook niks minder, en werkt perfect.

Bij Creative is dat wel anders daar loopt een installatie makkelijk op naar rond de 0.5GB en waar je het meeste van toch niet gebruikt en wat je wel nodig hebt zit verstop in 2 of zelfs 3 verschillende programma’s.

De XONAR software is anders, alles simpel in een paneel geen toeters en bellen maar alleen maar wat je nodig hebt.

Het is misschien alleen een beetje futuristisch uitzien maar dat is normaal met alle Aziatische software, persoonlijk houd ik meer van een echte Spartaanse UI (maar ja dat is smaak)
Maar wat belangrijker is, is dat het werkt en precies doet wat je wilt zonder zoekwerk.

Gebruik
Heb zelf 2 van deze kaarten, een in mijn game PC D1 (PCI),en een in mijn HTPC de DX (PCIe) en op de bus connector na zijn deze 2 kaarten volledig identiek

HTPC (DX PCIe)
Dit is de ideale kaart voor HTPCs, voor mensen die DD-Live en ASIO willen gebruiken in combinatie met hun DD versterker.
De kaart heeft ook nog eens een optische uitgang dus storing van de PC naar je versterker is geen probleem meer.

Voor mensen waar de diverse sub. standaards van DTS belangrijk zijn die zouden naar een D2X moeten kijken of een van de andere duurdere kaarten er is er zelfs een met HDMI ondersteuning.

Een voordeel van deze kaart is dat hij ook DD-Live ondersteund en als je een VGA kaart hebt die snel genoeg is je ook games als WoW of bv “Need for Speed” met DD geluid kan spelen op een groot plasma/LCD scherm. 8-)

HTPC, gebruikte test apparatuur in mijn woonkamer

HTPC met XONAR DX (HTPC’s spec. zie hier)
Harmon Kardon AVR-4550 DD reciever
Rotel RB-870BX losse eindversterker voor de hoofd luitsprekers .
Kef inbouw high-end center speaker

Vifa Basis mijn 135cm hoge en 65kg zware
5-weg hoofd luitsprekers 20Hz - +20KHz flat

Game PC, Gebruikte test apparatuur met mijn game PC

GamePC met XONAR D1 (GamePC spec.zie hier)
YAMAHA RP-U200 5x 20W RMS aangesloten via de optical S/PDIF ingang.
Welke misschien wel de beste versterker is die ooit special voor PC’s gemaakt is
Mijn versterker is niet meer te krijgen dus weinig nut om hem aan te prijzen (misschien op Ebay nog ?)

Magnat Prisma 5100 A 5,1 set (is een van de beste sets die ik kon krijgen met acceptabele afmetingen

DD-Live en een normale PC
Voor een game / video bewerking / ect. PC is deze kaart in DD-Live mode ook nog steeds interessant, alleen is het assortiment van 5.1 sets die je via S/PDIF kan aansluiten voor PC’s nog redelijk beperkt, maar wat er is, is van goede kwaliteit.
En de plaatsing van het geluid is heel precies bij DD-Live je weet precies waar je "monsters" vandaan komen in kristalzuiver geluid.
En bij video bewerking kan je meteen luisteren hoe het met je DVD speler of HTPC zal klinken in je huiskamer.

Welke set?
Ik zou bv voor de Logitech Z-5500 Digitaal kiezen deze heeft een optische verbinding en verkomt storing van de PC en verkomt ook een hoop draden zooi

Of een Teufel set.

Beide zijn alle goede alternatieven en IMHO is het verschil tussen analoog en DD-Live zeker waart om eens naar te kijken of het iets is voor je.

Wat ook een optie is, is een goedkopere complete 5.1 all-in-one set of een receivers met S/PDIF ingang regelmatig zijn die voor een best schappelijke prijs te koop.

Voor wie is dit niet de juiste kaart!
  • Als DD-Live nvt voor je is dan is de digitale uitgang van je mobo voldoende
  • Of als EAX5 niet van belang is en EAX2 voldoende, en een optische verbinding en DD-Live een pree kijk dan even naar de Terratec Aureon 7.1, Club3D, of Auzentech hebben allemaal verschillende kaart te koop.
  • Digitale ingang noodzakelijk is
  • De beste analoog van belang is, kijk dan naar de duurdere XONAR kaarten of de Auzentech Prelude.
Problemen
Het enige probleem dat ik met de kaart ondervond was dat de mic ingang dubbelde als optische uitgang en ik geen Teamspeak/Ventrilo/skype kon gebruiken, heb dit opgelost door de de mic ingang van de front paneel header die op de kaart zit te gebruiken

Beetje rare keuze om de mic ingang hier voor te gebruiken terwijl als je S/PDIF gebruikt je totaal geen noodzaak hebt om je andere uitgangen te gebruiken, de 4de speaker uitgang was een veel beter keuze geweest

Imho DD is de toekomst, daar veel spelletjes tegenwoordig cross-platform zijn, en bijna alle consoles DD ondersteunen, en daarom word DD-Live waarschijnlijk de nieuwe standaard van de toekomst voor geluid.
Ook het nieuwe MS driver model van Vista maakt de toekomst van DD-Live makkelijker daar EAX support verwijdert is in DX10.
Edit1: update A<>B test met een X-Fi system en wat aanpassingen
Edit2: uitbrijding DD-Live uitleg

Heb jij ook een Asus Xonar DX/XD?

Op zich redelijke goede review (gemier over spel foutjes vooral negeren) maar ik mis een plaatje van de kaart, lijkt me wel handig om te zien waar het nu over gaat.
Jouw review was voor mij de reden om eens te kijken naar de Asus kaarten, en ik kies zelf voor de D2X, die sluit wat beter aan bij mijn behoeften daar ik SPDIF gebruik voor weergave én opname. Auzentech ziet er aardig uit maar blijft een Creative kloon imho.

Overigens staat hier (http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2282593,00.asp ) een goede review.

[Reactie gewijzigd door regmaster op 20 november 2008 11:47]

special voor jou heb ik meer plaatjes geupload ;)
Kijk, now we are talking. Overigens wel grappig dat de DX extra voeding nodig heeft d.m.v. de floppy power connector. Ben ik nog niet eerder tegengekomen bij geluidskaarten.
Vraag me ook een beetje af waarom dat is, levert het PCI-E slot soms onvoldoende power?
Nee las ergens dat het is gedaan omdat de stroom rechtstreeks uit de voeding schoner is als de stroom die via het bord en PCI(e) bus moet komen.

Kaart werkt trouwens zelfs niet als je connector niet aansluit :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 20 november 2008 16:08]

PCI-E stroom is schijnbaar inderdaad "smeriger" als zelfs PCI en natuurlijk is de voeding direct het beste.
Als de stekker er niet aan zit/slecht aan zit is het geluid heel zacht.
Heb zelf het probleem dat ik hem met een knijper vast moest zetten omdat de verbinding niet goed was (met 2 tagans gehad, zowel in standaard atx als reversed atx layout (stekker bovenaan/onderaan de kaart))
Oplossing was voor mij het witte houdertje eraf trekken zodat de stekker er verder op ging, eindelijk geen knijper meer nodig :+

/bedankt player-x en indirect Han ;) weer wat geleert...

[Reactie gewijzigd door Vandread op 21 november 2008 09:43]

PCI-E stroom ??? Denk dat je PCI-E voedingspanning bedoeld.
PCI-E is slechts 3,3V. Een opamp heeft een + een 0 en een - spanning nodig. Met 0 - 3,3V verschil kun je dan +1,65 0 en -1,65 V verschil maken. Het circuit wat zo iets kan geeft ook nog wat verlies. Dus paraktisch 1,5 0 en -1,5V en dat is te laag voor audio output en een flinke drive aan een goede headset. Daarom word de 5V extern betrokken. De xonars hebben iets van 2,45V top - top ofwel 2,45 0 en -2,45 als maximale uitgangsspanning.
PCIe heeft ook 12v in zijn connector en die omlaag brengen naar de juiste voltage is geen enkel probleem.

Wat wel een klein probleempje is dat de de stroom die je via je board en de PCIe bus krijgt is meer vervuild dan de stroom van de PSU.

En waarom "dure" filters ontwerpen als je voor 1~2 cent? een floppy power connector kan monteren die je problemen een heel stuk vergemakkelijken

[Reactie gewijzigd door player-x op 21 november 2008 10:41]

Je zegt het zelf al ... 12V das weer net teveel van het goede. Als je daar een +6V 0 en -6V van zou maken dan is dat weer net teveel voor een headset. De 5V daarintegen is ideaal en die zit niet op de PCI-e interface. Daarom betrekken ze die van de floppy. Ik geloof niet dat de reden echt komt omdat de spanningen vervuilt zijn die het moederbord doorlaat op deze bussen slechter zouden zijn dan van de voeding. Als ik alleen al naar mijn P5E moederbord kijk dan slokt bijna 10% van het oppervlakte al op door de diverse filter circuits.
De reden dat er een losse voedingsaansluiting op zit heeft ermee temaken dat de geluidschip van zichzelf een PCI interface heeft, deze werkt dus standaard op 5v, en die levert een pci express slot standaard niet.
Daarom zit dat PLX chipje er ook op, dat is een pci > pci express bridge.
Nee, de reden die ASUS opgeeft is dat stroom van de PSU gewoon schoner is dan die via het mobo geleverd word.

ASUS heeft er voor gekozen om de voorversterker geheel via deze voeding aan te sturen.
Kan niet meer het artikel vinden waar dat gezegd werd maar er was een website die het aan een ASUS engineer had gevraagd en dat was het antwoord.

Het is dus puur een keuze om beter geluid te kunnen weergeven.
Ja je zal wel gelijk hebben, :?
Vraag me alleen af hoe alle andere PCIe geluidskaarten aan hun juiste voedingsspanning komen 8)7
Mocht iemand vaak bsod's hebben met deze kaart als hij windows afsluit :( , moet je eens andere drivers installeren..

Pak bijvoorbeeld de x-meridian drivers van auzentech .
Dit is een zipje die je even uit moet pakken. Vervolgens ga je naar apparaatbeheer en kies je een andere driver voor de xonar en ga je naar de x-meridian directory toe.
Negeer de paar warnings en installeer de drivers gewoon.

Tot nu toe werken deze drivers een stuk stabieler!

Met dank aan het asus forum :D.
Goed alternatief, alleen let wel op je verliest ook meteen de EAX5 support.

Voor de een niet belangrijk voor de ander wel, en zou het alleen installeren als problemen hebt.
Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:37]

Op het moment dat je alleen de digitale output van de kaart gebruikt, heeft het helemaal geen zin om een losse geluidskaart te nemen.. De kwaliteit is dan namelijk IDENTIEK aan die van het onboard geluid.. Digitaal = digitaal.. Jou versterker veranderd het signaal van digitaal naar anoloog zodat het geluid uit je luidsprekers kan komen..

Dit heeft alleen zin als je het op een anoloog speakersetje aansluit zoals de Z-5500

Beetje zonde van je geld dus..
Als je games speelt met een niet Dolby Digital-Live kaart, word er een DD 2.0 signaal naar versterker gestuurd.
Als je games speelt met een Dolby Digital-Live kaart, word een DD 5.1 signaal naar versterker gestuurd.

Niet zonde van je geld dus.. ;)

Dat geld special voor HTPC gebruikers die ook gamen met hun HTPC en dus best 5.1 willen tijdens het spellen.
Of de kaart aansluiten op een digitaal speakersetje zoals de Z-5500 of Z-906
Voor mensen die naar deze kaart kijken is het misschien ook leuk om naar wat kaarten van Auzentech te kijken. (Of naar Club3D's gerelabelde Auzentech kaarten :D )
Ik heb hier nu de Auzentech Prelude, geluid is perfect (icm Marantx SR8002).
Dat een DD-geluidskaart nou eenmaal een DD-geluidskaart is wil niet zeggen dat ze allemaal gelijk zijn.

Heb zelf ook een Asus Xonar gehad en vondt deze toch echt minder dan de Prelude van auzentech. De Xonar geeft meer ruis af. Met de geluidssetjes die je hier aanprijst zal je het verschil niet horen maar als je een echte high-end DD-live versterker hebt (met bijbehorende speakers) merk je dat dus wel.

Nu is het wel zo dat dit kaartje voor 80 euro van eigenaar wisseld en die auzentech prelude voor 180.
Ja en nee licht er aan hoe je hem gebruikt.

Als je het analoge gedeeld gebruikt ja dan zou er best wel eens last van ruis kunnen hebben, zo als ik al bovenin het review zij, de analoge mogelijkheden van de kaart heb ik niet gebruikt.

Maar ik gebruik mijn kaart puur digitaal via optical-S/PDIF en tenzij er op voor mij onbekende wijze extra data of data corruptie heeft plaatsgevonden in de kaart zou je absoluut geen ruis moeten horen
Heb mijn apparatuur ook even in het review er bij geplaatst, en ga niet zeggen dat mijn apartuur beter is dan jouw versterker maar het is zeker ook niet slechter
En ik heb nog nooit enige vorm van ruis gehoord dat afkomstig is van de XONAR

Hetzelfde geld voor mijn oude Terratec Aureon 7.1 PCI die ook DD-Live was nooit geen ruis gehoord, zo als ik zij zolang het signaal digitaal is kan er weinig storing op plaats vinden
Met de geluidsetjes die je hier aanprijst zal je het verschil niet horen
Ik vergelijk een PC speakerset niet met huiskamer set daar zijn de verschillen te groot voor maar de setjes die ik aangaf is wel zo een beetje het beste wat je kan krijgen, en wat nog wel nog steeds op je bureau past!

Ze zullen waarschijnlijk niet de mijn YAMAHA amp & Magnat boxen verslaan maar zal er vast heel dicht bij komen

[Reactie gewijzigd door player-x op 20 november 2008 15:33]

denk er wel om dat alleen de Prelude ook EAX5 ondersteund de andere kaarten doen dit niet en ondersteunen alleen EAX2
Valt me op dat mensen zo'n lage waardering geven ik vind dit een goede review.
Erg duidelijk en voor mij altans leest hij goed weg, niet te lang en niet te kort.
Over de paar taal foutjes, ik merk ze niet eens op ben niet zo kritisch op dat vlak.
Het gaat mij om wat de inhoud is

De Asus kaarten zijn zeker mooie keuzes als je niet voor een creative kaart wilt gaan

[Reactie gewijzigd door pino85 op 20 november 2008 10:36]

Ik wil even melden voor die gene die met HTPC's in de weer zijn.
Ik heb deze kaart ook, de dx, en wat mij vies is tegengevallen is de kwaliteit van de drivers van asus zelf.

Ik heb windows 7 en dit werkt allemaal prima met de kaart, maar als je gebruik wilt maken van WASAPI (=lossless audio/bitperfect/asio/etc...) loop je al gauw tegen de vreselijke slechte kwaliteit van de ondersteuning hiervoor op. De interne afhandeling hiervan is dusdanig slecht dat ik als HTPC gebruiker niks aan de kaart heb. ASIO4ALL werkt slecht en WASAPI laat soms echt BAGGER geluid horen (vertraagd/stotterend). Dit is puur het gevolg van de driver. Verschillende htpc-software-developers (mediaportal) hebben dit nu boven water gehaald. Voor mij helaas reden genoeg om verder te kijken.

Om het probleem te reproduceren zie:

Afgezien van de WASAPI ondersteuning ben/was ik eigenlijk best tevreden over de kaart.

[Reactie gewijzigd door edterbak op 25 oktober 2010 18:27]

Beetje magere review,

Leuk dat je een aantal speakersets aanpijst, maar ik zie niet ehct een verklaring van de door jou ingevulde scores op de scorelijst.

Zelf loop ik al langere tijd te kijken naar deze Asus kaartjes, ivm de driver hell bij Creative.
Ik heb zelf de Asus Xonar D2 en ik kan je deze kaart echt aanraden :)
Kost misschien wat maar dan heb je ook echt wat!
Als je analoog gebruikt kan je de D2 niet vergelijken met de D1 en de DX.

De D2 heeft betere analoge onderdelen in vergelijking met de D1 en de DX maar ze zijn natuurlijk nog steeds vele malen beter dan onboard en beter of vergelijkbaar met alle X-Fi kaarten.
Ubergeil die Vifa's ... heb ze zelf ook gehad maar helaas moesten ze de deur uit toe we trouwden ...
Verander je nu ook echt iets, want ik zie steeds dezelfde review langskomen
Ja heb er behoorlijk aan gesleuteld, geen grote dingen maar gewoon hier en daar beter gemaakt,

En een ding wat ik heb geleerd als je op een webpagina werkt save het regelmatig of je doet al je werk voor Jan L. als IE crashed of zo.