Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 160 reacties

Asus heeft op Computex drie nieuwe geluidskaarten in de Strix-serie laten zien. De drie geluidskaarten zijn bedoeld voor gamers, waarbij de duurste twee uitvoeringen voorzien zijn van een externe 'control box' met 'raid modus'.

De drie geluidskaarten zijn voorzien van een pcie-aansluiting en beschikken opvallend genoeg ook over een peg-6-stroomaansluiting, die normaal gesproken voor videokaarten gebruikt wordt. De peg6-aansluiting levert 'schonere' stroom, wat volgens een Asus-medewerker ook weer terug te horen is in de geluidskwaliteit. Speakers kunnen aangesloten worden op vier jack-aansluitingen en daarnaast is er nog een jack-aansluiting voor een hoofdtelefoon, een jack-ingang en een optische spdif-uitgang aanwezig.

Asus Strix geluidskaartenAsus Strix geluidskaartenAsus Strix geluidskaarten

Het instapmodel van de drie is de Strix Soar, die voorzien is van een ESS Sabre 9006A-dac. De andere twee uitvoeringen krijgen de curieuze naam 'Strix Raid' mee, die helemaal niets met disk-arrays te maken blijken te hebben. De Strix Raid-kaarten krijgen wel een externe 'control box' mee, waarmee gebruikers de geluidsniveaus van de verschillende outputs kunnen instellen. De 'raid mode'-knop kan in samenspraak met de bijgeleverde Sonic Studio-software aan een derde functie worden toegewezen, waardoor je bijvoorbeeld het virtual surround-effect kan versterken, zonder terug te hoeven grijpen op de software.

 Strix Raid DLXStrix Raid ProStrix Soar
DAC ESS Sabre 9016A ESS Sabre 9006A
Signal-to-noise ratio
(line out)
124dB 116dB

Signal-to-noise ratio
(hoofdtelefoon @ 600Ω)

124dB  110dB
Externe bediening Ja Ja Nee

Hoeveel de geluidskaarten gaan kosten en wanneer ze beschikbaar komen is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (160)

De doelgroep is gamers? Maar hebben gamers niet vaak een headset op? Ik denk dat die dan eerder de bottleneck is.

Daarnaast dacht ik dat als je maar lossless het geluid uitstuurt, de geluidskaart zelf niet zo van belang is. Gaat er meer om wat voor receiver/versterker eraan hangt? Of is het de bedoeling dat je direct speakers via de jack kabels aansluit?

Is deze kaart niet meer bedoeld voor gebruikers die veel met muziek(compositie) doen ofzo?
De geluidskaart zet het digitale signaal vanuit je PC om naar een analoog signaal (in de DAC).
Dit analoge signaal wordt opgepikt door de boxen/versterker/headset. In die zin is de geluidskaart wel degelijk van belang.

(Het is alleen de vraag wat de bottleneck qua audiokwaliteit in het verhaal is: de geluidskaart of wat je er aan hangt. In de meeste gevallen zal de geluidskaart niet de bottleneck zijn)

[Reactie gewijzigd door niektb op 2 juni 2015 15:29]

Het lijkt me toch dat er geen a/d conversie plaats vindt als je het geluid via toslink of hdmi doorstuurt naar een receiver?
Dat klopt, een geluidskaart als dit heeft dan ook niet zo veel nut als je hem via spdif aan een versterker hangt. Het is wel zo dat een versterker niet altijd een goede virtual surround weergave heeft voor koptelefoons, dit is niet het primaire doel van de versterker. Een geluidskaart als dit is veel beter in het weergeven van 3D surround geluid met name als je een goede kwaliteit koptelefoon direct in de geluidskaart steekt. Ten opzichte van onboard audio zit er een betere DAC in en kan de versterker meer vermogen leveren. Meer vermogen is niet zo zeer dat hij harder kan, maar dat hij grote wisselingen in volume kan weergeven zonder het geluid te doen vertekenen. Als je bijvoorbeeld een spel speelt waarbij ineens allemaal explosies plaats vinden dan zal een deel van het andere geluid wegvallen als de koptelefoon versterker deze plotselinge piek in volume niet op kan vangen. Een ander voorbeeld is dat als je naar muziek met een stevige beat luisterd dan vallen de hoge tonen nog wel eens weg. Dit is niet enkel aan de versterking te danken, het kan ook compressie zijn, maar de versterker heeft er zeker invloed op.
Correct, de omzetting gebeurt dan in de receiver.
Die hebben sowieso vaak betere dac's aan boord puur omdat er gewoon meer ruimte voor is.
Dat meer ruimte kan je nog wel eens bedrogen mee uitkomen. Een overgroot deel van de ruimte in een receiver wordt ingenomen door de voeding en de eindtrappen.

Trek maar eens een receiver open, de meeste hebben meerdere printplaten erin zitten en de printplaat waar de DAC's en signaal processor op zitten is niet zo gek veel groter dan een geluidskaart, terwijl deze met veel meer inputs overweg moet kunnen.
Een overgroot deel van de kast van de receiver word inderdaad gevuld met psu en in mijn geval (pioneer AX5AI) een immens koelblok.

Het DAB waar de DAC zit is toch nog wel van het formaat "Flinke gpu" overigens.
Een geluidskaart heeft natuurlijk gewoon bepaalde restricties qua formfactor en energieverbruik.

Zeg ook niet dat elke receiver per definitie beter is, enkel dat gebrek aan ruimte/stroom niet de limiterende factor zal zijn.
Een geluidskaart heeft natuurlijk gewoon bepaalde restricties qua formfactor en energieverbruik.
Is dat zo? Geluidskaarten zijn zelden lang dus blijkbaar is meer ruimte niet nodig.
En extra power inputs hadden ze tot nu toe ook niet dus dat zal het probleem ook niet zijn geweest.
Het voordeel is wel dat je dan waarschijnlijk wat hoogwaardiger aansluitingen hebt op je geluidskaart waardoor je minder verlies hebt of zelfs soms gewoon een vertaalslag minder hebt omdat het beter is geïmplementeerd.
Voor mij is Dolby Digital-Live een veel betere oplossing voor gaming, en dan kan je ook prima af met een goedkope Xonar DX kaartje of zo.
Weet zeker dat geen enkele analoge PC speaker set wint van de speaker set in mijn mijn lijstje.

Een goede geluidskaart is alleen intressant als je daar goede analoge headset aan hangt.

Ik zit meer te wachten op een kaart met Dolby Atmos ondersteuning, daar zou ik echt voor warm lopen, want gamen met echt 3D geplaatst geluid is waar ik best wel geld aan wil uitgeven.
Wat is voor jou een goede analoge headset ?
@zyraxion

Sennheiser hd600, hd650, hd800, stax elektrostaten, high end Sony hoofdtelefoons, Grado, Audize, audio technica, AKG, HIFI man..... :P
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. ;) :)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 16:02]

In dat geval moet je ook nog ff denken aan een headphone amp wellicht ;-)

Die sabre chip is best ok overigens.
Ja, dat zijn goede chips. Veel detaillering. als dit de 8 kanaals chip is kun je hem ook nog in stereo modus gebruiken voor een nog betere stereo weergave. Ze worden ook vaak in high end dacs gebruikt.
Klopt :-)

Heb zelf een xx24 versie als ik me niet vergis. En een hd650 ;-)

Wat wel onderschat word vaak is de psu. Daar heb ik met pc kaarten/usb powered de twijfel bij. Een isolator kan wel helpen. Maar voor gaming misschien weer wat too much :-)
Ben redelijk tevreden met mijn Sennheiser HD 598, en denk dat ik dat de onder grens zou noemen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 juni 2015 15:10]

Ik heb de beyerdynamic DT770. Niet de beste, maar ook geen hele dure, koptelefoon. Ik ben er zelf heel tevreden over voor gaming. Ik heb ook goede verhalen gehoord over de audio-technica ath-m50x.
De sony MDR-7506 blijft me verbazen, heerlijke koptelefoon!
Voor mij is Dolby Digital-Live een veel betere oplossing voor gaming,
Want?
Technisch gezien zou multi-channel PCM voldoende moeten zijn, geen Dolby nodig.
Het is jammer dat je speakers en receivers niet gewoon via USB kunt aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 juni 2015 18:18]

Windows ondersteund in games geen multi-channel PCM, vandaar dat DD-Live (of DTS Connect) het beste alternatieve is.
Wat heeft Windows daarmee te maken? Lijkt me vooral een functie van de geluidskaart.
Ja, want als je 5.1 digitaal wilt aansluiten werkt PCM wel, voor passthru audio, zo als van CD, DVD of BR.

Maar wil je 5.1 game geluid digitaal naar je versterker sturen zit je gewoon vast aan DD-Live of DTS Connect.

Dat was ook de reden dat nVidia eerste SoundStorm nForce en nForce 2 borden voor de Socket A zo populair waren, er was zelfs een hele actieve lobby en online petitie om SoundStrorm weer terug te krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/SoundStorm

Heb op het server bord in mijn offline backup server na, het langst met mijn Asus A7N8X gedaan, in mijn HTPC, die van 2004 tot begin 2009 er in zat, toen er eindelijk de Xonar DX met DD-Live uit kwam.

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 juni 2015 20:28]

True, het is niet mogelijk om 5.1 gamesound in PCM door te sturen.
Daarvoor moet het in realtime omgezet worden naar een DTS of Dolby stream, oftewel het genoemde DD live of DTS connect.
Van beide technieken heeft de DTS variant de hogere bitrate en dus potentieel betere output.

Er zijn nog zat moederborden die het hebben, en zelfs zonder officiele ondersteuning is het mogelijk middels een unlocked realtek driver.

http://www.techpowerup.co...d-dts-interactive.193148/

Wat ik weer niet begrijp is waarom Asus met deze serie niet de meest serieuze DAC's heeft gebruikt. In dit geval de 9008, 9016 of 9018. Prijstechnisch maar een kleine meerprijs en dan kun je echt zeggen dat je 1 vd best mogelijke componenten gebruikt.

http://www.esstech.com/?p=products_DAC
niet helemaal denk ik, aangezien Microsoft sinds de introductie van Windows Vista over gegaan is op de Universal Audio Architecture. Inclusief de destijds grote problemen met de geluidskaart drivers voor de creative SB kaarten.

Maargoed, ook ik zie het liefst een digitale uitgang richting een fatsoenlijke versterker. Bovendien zijn veel headsets aangesloten met een USB kabeltje (want = lekker makkelijk...) waardoor de headset zelf de geluidskaart is.
Dan heb je toch ook speciale Atmos speakers nodig die ie dan boven aan je plafond gaat hangen? Lijkt me redelijk dure en lastige oplossing of kan het ook anders?
Nee hoor is niet verplicht maar wel een optie.

je kan namelijk gewoon 5 of 7.1.2 gebruiken, waar je dit type speakers bij gebruik, die heeft een extra speaker unit bovenop voor het bouncen van het geluid tegen het plafon.

Ik zelf zou waarschijnlijk voor een 7.1.4 setup gaan, mijn computer kamer heeft er de ruimte voor, en toen ik de huiskamer klaar maakte voor 7.1.4, door geluidsdempende panelen op de muren te schroeven, heb ik dat ook in mijn kantoor/computer kamer a.k.a. man-cave gedaan.
Ik heb er ook naar zitten kijken, maar je wil dan ook goede speakers en ik zit nu met een home cinema set. Als ik dan ooit naar Atmos wil gaan moet het ook een top set zijn en dan word het wel een duur geintje, maar dat zou het zonder Atmos ook al zijn, dat zijn de kosten dan niet meer. Das ook wel weer zo, eerst maar Is bij de basis beginnen ;)
Valt wel mee hoor, voor mijn PC zou het 300 euro extra aan 6 speakers kwijt zijn, ter aanvulling van mijn huidige Boston Acoustics A 25 set's.
Een 11.2 versterk is wel weer een probleem, met zijn 1300 euro voor de goedkoopste, maar die zullen vast wel in prijs gaan dalen.

En ja voor mijn huiskamer was wat meer nodig om het helemaal naar mijn en mijn vrouw's zin te maken, gelukkig is zij ook een beetje audiofiel. :+

Versterkers
Onkyo TX-NR3030
Rotel Stereo amp voor hoofdspeakers

Speakers
Hoofd speakers - Vifa Basis (een subwoofer Vifa Basis is strak tot 20Hz)
En de 8 surround speakers heb ik ook allemaal zelf gebouw in samenspraak met Speakerland, en zijn weggewerkt in de muren en plafon, of aangepast aan de omgeving waar ze in staan, en allemaal zijn ze gebaseerd op deze speaker, waar bij de inhoud gelijk is gebleven maar de vorm die weinig invloed op het geluid heeft, is aangepast aan de omgeving waar ze zijn geplaatst.

Het enige wat je ziet is mijn TV, versterkers en hoofdspeakers, de rest is allemaal nagenoeg onzichtbaar in de huiskamer en plafon weggewerkt.

Weergave
Beamer - Panasonic PT-AE2000 + 2.4m breed scherm
4K TV - Panasonic Viera AX800

Video en geluid opslag
file en TV-server met 2x raid kaarten en 50TB aan HD ruimte + 2x duo DVB-S2 + 2x DVB-C + verschillende HTPCs

Veder heb ik ook het een en ander aan akoestieke verbeteringen aan huis gedaan, welke merendeels ook warmte isolatie waren.
De huiskamer had dan ook een behoorlijke verbouwing achter de rug, voor ik de upgrade naar Atmos had gedaan.

Ik heb dan ook regelmatig vrienden en kennissen over de vloer voor een film avondje, en helaas ook tijdens voetbal evenementen waar ik minder fan ben, ook is mijn vrouw geen fan van, als ze thuis is en ik game op de HTPC met volle dolby weergave. :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 2 juni 2015 22:02]

Super mooie setup! Ik ben er zelf ook wel fan van maar goed het kost ook wat, en het Is altijd de laagste prio geweest ;) in dit huis ga ik het niet doen maar m'n volgende huis laat ik graag zoiets doen. Ik vraag me altijd af wat het nou kost om alle speakers in de muur en plafond weg te werken. Dus los van welke speakers je koopt.. Zelf kan ik het niet namelijk. Denk je dan aan een paar honderd of een paar duizend Euro? Toekomst muziek nog hier maar oh wat zou ik graag een home cinema bouwen!

Ik Had aan me computer 2 KRK Rokit 8 hangen. Dat wilde ook wel, maar computer Is verkocht. Game minder afgelopen jaren. Aan me TV hangt een home cinema set van Sony van 1000 euro. Dat Is oke maar niet meer dan dat.
Ik vraag me altijd af wat het nou kost om alle speakers in de muur en plafond weg te werken.
Dat licht er aan, ik woon in een houten Noors huis, daar is het vrij eenvoudig om aanpassingen te maken, mijn plafon speakers zitten tussen zolder vloer en de huiskamer plafon weg gewerkt.

Heb de speakers wat uitsteken, en de extra frontpaneel is wat groter dan de speaker zelf, heb aan de binnen kant RGB-LEDs gelijmd, en daar overheen wit (lampen)doek gespannen, en ook achter de uitstekende rand ook RGB LEDs gelijmd, zo dat mijn speakers er uit zien als lampen.

In een betonnen huis is dat allemaal wat lastiger, maar bounce of opbouw is zeker gewoon mogelijk.

Daar er er zijn deze oplossingen, dit type werkt redelijk goed, die het geluid bounced via het plafon, en daar zijn verschillende types van te krijgen.
Die reflected high speakers vind ik echt geen optie, heb het een paar x gehoord en totaal niet onder de indruk. Ook sterk afhankelijk van een glad plafond zonder verstoring van lampen enz. Het is een noodoplossing om nog iets van Atmos te kunnen maken in een doorsnee huiskamer. Geloof ook niet dat dit mainstream gaat worden doordat het niet te doen is voor 90% vd huidhoudens. Om diezelfde reden zijn 7.1 en 9.1 ook zeldzaam.

Leuk als je er rekening mee kan houden tijdens nieuwbouw maar retrofit is het allerminst. Geloof ik toch echt meer in het aankomende DTS-X.

http://www.homecinemamaga...ng-zonder-extra-speakers/
Niet mee eens, een goeie geluidskaart is zeker interessant om andere redenen.
denk aan latency die in gemiddelde situatie (zijnde een realtek klaart) een hogere vertraging heeft als 6ms, dit komt vaak te spraken in muziek productie maar ik snap niet waarom dit minder interessant zou zijn voor professioneel gamen, denk ook aan 24 bits ondersteuning. en dan nog de impedantie van zowel de line in als de hoofdtelefoon aansluitingen, als die gematcht zijn, bijvoorbeeld met je koptelefoon komt dat de kwaliteit ten goede.
de meeste dolby toepassingen zijn gewoon meer speakers en audio streams, misschien met 1 of ander fancy crosstalk algoritme er op of weet ik veel wat maar niet echt iets waar de gemiddelde audiofiel warm voor loopt (misschien ook het verschil tussen het werkelijke willen horen of lekker aangedikt)...

verder ben ik wel benieuwd of je de vermelde signal to noise ratio wel in werkelijkheid te behalen is... denk aan alle geluids interferentie die andere onderdelen en je mobo allemaal produceren, er is een reden waarom ze bij professioneel geluid een externe geluidskaart gebruiken, het maken van galvanische scheidingen en andere technieken past simpelweg niet in een enkele kaart.
Daar mensen die deze kaart kopen vast ook een dure, ook vast minimaal voor een van deze setjes gaat , of deze gaat.
Die setjes kunnen gewoon niet winnen van de set die ik aan gaf.

Een echte losse DD versterker met losse boekenplank speakers, dus zelfs het budget spul in mijn link, klinkt beter dan welke 5.1 PC speaker set dan ook.

En die versterkers sluit je gewoon het makkelijkste aan via DD.
(Het is alleen de vraag wat de bottleneck qua audiokwaliteit in het verhaal is: de geluidskaart of wat je er aan hangt. In de meeste gevallen zal dit niet de geluidskaart zijn)
Ik kan verklappen dat voor spellen (shooters in het bijzonder) de geluidsweergave van de koptelefoon vele malen belangrijker is dan het beetje meer geluidskwaliteit dat je uit een geluidskaart kan halen. Bij spellen gaat het erom dat je iets hoort, niet hoe zuiver het klinkt (zoals bij muziek). De kwaliteit van een DAC is dus minder van belang dan dat je bijvoorbeeld een koptelefoon hebt die gewoon goed geluid geeft over alle frequenties.

En daarvoor hoef je echt geen "5.1" koptelefoon te hebben. Mensen hebben maar twee oren, en directionele geluidsweergave (voor, achter, etc.) wordt prima gesimuleerd door bestaande technieken in spellen en een stereo-headset.

[edit]
Kleine nuance: ruis en overspraak zijn wel irritant, en kunnen goede redenen zijn om een aparte geluidskaart aan te schaffen wanneer de onboard geluidskaart op het moederbord brak is geïmplementeerd. Echter betwijfel ik of daarvoor echt zo'n dure kaart nodig is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 juni 2015 14:08]

Juist voor een koptelefoon is een goede geluidskaart nu net heel zinnig: Om een conus met een flinke vaart weg te schieten is energie nodig en die kan dat piepkleine chipje dat op een moederbord zit niet leveren. Resultaat is dat DAC de spannig minder hoog krijgt dan de muziek aangeeft. Op een geluidskaart zie je vaak een hoop elco's in de buurt van de uitgang: Die laat de conus wel bewegen zoals de muziek wil.

Sluit jeje PC op een actieve versterker aan, dan speelt dit veel minder een rol, omdat een versterker zeer lage stroomsterktes vraagt.
Als de "weerstand" van de conus het probleem is kun je beter een koptelefoon-versterker aanschaffen.
Niet beter, het is een alternatief dat ook werkt. Ik vind een extra apparaat neerzetten voor iets dat een computer ook gewoon kan niet elegant.
Wel beter. Sommige hoofdtelefoons hebben een 600ohm impedantie en die kunnen de onboard chips echt niet goed aandrijven! Als je een geluidskaart hebt die meer uitgangsvermogen kan leveren kun je deze hoofdtelefoon ook gemakkelijker en beter aandrijven.
Dat zeg ik toch? Ik stel dat een microfoonversterker overbodig is, want een goede geluidskaart levert afdoende vermogen voor een koptelefoon met veel ohm. Onboard chips zijn op dit punt niet adequaat.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 2 juni 2015 16:41]

Ik denk eerder impedantie. :) ;)
Dat is ook het bestaansrecht van dit soort producten. Mensen die 'blanco' in een winkel staan en zich laten ompraten door een verkoper.

Als je onboard geluidskaart goed werkt dan heb je niets extra nodig.
Heb je last van storing en een versterker die via spdif/hdmi aan kan sturen gebruik je die.
En dan pas heeft IMHO het zin om naar een externe geluidskaart te kijken.

Overigens die signal to noise ratios kloppen voor geen meter.
Want zelfs mijn Prism haalt dat soort SNR's niet in de praktijk.
Dat is ook het bestaansrecht van dit soort producten. Mensen die 'blanco' in een winkel staan en zich laten ompraten door een verkoper.
Als je onboard geluidskaart goed werkt dan heb je niets extra nodig.
Het zit in de categorie 'Elfjes en maanlicht', en vanavond is het volle maan.
Ware het niet dat het bewolkt is.
Bij een goede geluidskaart, is de 3d beleving ook veel beter zodat je via het gehoor ook je tegenstanders juist beter en sneller kunt opsporen! Hoe zuiverder het geluid hoe beter je kleine nuances kunt onderscheiden.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 16:09]

Een beetje goede hoofdtelefoon gaat van ruim onder de 20hz tot ruim boven de 20Khz. Absoluut geen beperkende factor dus. Daar komt nog bij dat veel muziek e.d. niet eens tot de 20hz gaan en ook niet tot boven de 16-18khz komen.
Audiokwaliteit gaat veel verder dan alleen het frequentiebereik. Een veel belangrijkere factor is de frequentierespons (het volume als functie van de frequentie). En dát is met name de beperkende factor bij een matige tot gemiddelde koptelefoon. Heb je een goede koptelefoon (en dan denk ik toch in de >¤100 categorie) dan wordt het een zinnigere overweging om een betere geluidskaart aan te schaffen (al dan niet met een speciale hoodtelefoonversterker die geschikt om hogere impedanties aan te drijven).

Bij een koptelefoon van ~¤30-50 is een dergelijke geluidskaart kant-en-klare onzin.
Dit type geluidskaart zit een beetje in het segment "muismatje met LED verlichting" vrees ik. Voor de gamer die alles al heeft maar nog steeds de beurs niet leeg heeft.

Een signaal-ruis verhouding van 100dB (komt grofweg overeen met 16-bit) betekent dat je een muisje kan horen wegrennen van knallend vuurwerk. Een claim van 120 dB komt ongeveer overeen met 20 bits, dat is wel heel erg netjes.

Wat betreft het "offloaden" van de CPU, ach, de meeste games houden niet eens de helft van de CPU cores bezig, en voor zo'n virtual surround audio processing heb je maar een paar procent van je CPU nodig. Dus zolang je nog niet de snelste CPU hebt, kun je beter je geld daaraan uitgeven, dan kun je er ook nog wat anders mee.

Wie zich bezig houdt met muziekproductie is doorgaans meer geinteresseerd in de opname capaciteiten. Met name meerkanaals opnemen en clocksynchronisatie zijn belangrijk, alsmede uiteraard de kwaliteit van de ADCs.

Een goede DAC is makkelijk te maken, daar komt nog maar weinig analoge elektronica aan te pas (digitale hoogfrequente 1-bits output kun je met een weerstand en condensator al netjes filteren).

En "schone stroom" moet je zelf maken.
denk zelfs dat die "schone stroom" claim juist slechter is, gezien (zeker bij multi rail setups) je PEG een lekkere tik krijgt als je gaat gamen terwijl de molex lijn vrij "schoon" blijft gezien dat continu verbruik is. Daar komen geen klappen van 10-20 ampère
Ach, in de meeste systemen komen al die 12V draadjes uit op dezelfde dikke klodder soldeer in de PSU.

Voor het uitsturen van een lijn uitgang is maar ~2V nodig, en voor een koptelefoon ook zoiets (afhankelijk van de impedantie). 2V "schone" stroom maken van 12V moet toch geen probleem zijn. En natuurlijk ontwerp je dat kleine beetje analoge elektronica al zo dat die "by design" al ongevoelig voor voedingspanningsvariaties (3x woordwaarde) is. Als je dat al "ontwerpt", want zo sinds pakweg 1950 weten we wel hoe je een goede analoge versterker moet bouwen, en de DAC kwam ongetwijfeld met een goed reference design van de fabrikant.
Wat betreft het "offloaden" van de CPU, ach, de meeste games houden niet eens de helft van de CPU cores bezig
Daar zou best wel eens verandering in kunnen komen met DX12, die API zou namelijk beter geschikt zijn voor multithreading van de CPU en GPUs.
Wanneer ik mijn headset aansluit op de geluidskaart van het moederbord heb ik veel last van static en 'zoem' geluiden. Sommige games zijn bijna onspeelbaar door de hoeveelheid geluidsverstoringen. Headset is een Sennheiser HD580.

Ik heb een externe usb geluidskaart gekocht (asus xonar u7), waardoor dit probleem geheel is verdwenen. De bron is dus wel belangrijk, ondanks het (lossles) format.

Een goede versterker is uiteraard ook belangrijk.
Ik weet niet of dit iemand helpt maar in mijn ervaring ligt dat statische achtergrondgeluid soms aan voedingskabels in de kast die dicht langs de geluidschip lopen.. dit kan storing veroorzaken.
ook helpt het soms om je pc aan te sluiten op een geaard stopcontact.

Het werkt niet altijd, als het board gewoon van niet zo'n geweldige kwaliteit is of al wat ouder dan zal het waarschijnlijk niet veel uithalen..

Om nog even in te haken op de kaart van asus,
ik zie er zelf niks in, geen bijzonder goede audio chip, geen optische spdif (wss wel met een verloop plug maar das geen nette oplossing), en een waardeloze set top box met eigenlijk als enige functie een volume knop? Als je dat dan vergelijkt met de set top boxen van bijvoorbeeld Creative (waar ik overigens ook niet echt fan van ben, maar dat terzijde) is het toch wel erg karig.

Mss een markt voor mensen waarvan de onboard audio stoort, maar ik vraag me af of hier echt markt voor is.. Ik hoor nooit "gamers" over het kopen van een nieuwe geluidskaart,
en aan het design te zien vermoed ik dat het hier ook niet gaat om een kaart van 3 tientjes..
Het is wel jammer dat de meeste gamers het geluid onderwaarderen. Ik vind een goed geluid de helft van de ervaring.

Ik merk op mn ps4 dat bij diablo 3 het geluid bijzonder slecht is als er veel gebeurt op het scherm. Wegvallen geluidseffecten etc als gevolg van teveel Door elkaar heen knallende geluiden. Iemand hier een oplossing voor misschien?
Ik ken het probleem. Heb dit probleem ook. De coil whine van mijn videokaart wordt opgepikt door de speakers.
Ook al ben ik nooit bezig met muziek kan ik je wel vertellen dat je al helemaal niet bij ASUS moet zijn voor geluidskaarten als je muziek produceert of mixing/mastering doet. Er zijn dan vele betere alternatieven.

Voor wie zen dan wel bedoeld zijn: Geen idee :P

[Reactie gewijzigd door Concentr8 op 2 juni 2015 13:33]

Misschien ook handig als je even vermeldt welke alternatieven dat zijn...
Heb 'k ze zelf ook weer mooi op 'n rijtje...
Lijst is uitraard niet volledig ;)

http://global.focusrite.com/products
http://www.steinberg.net/...faces/ur_serie/start.html
http://tascam.com/products/pc_audio_interface/
http://www.m-audio.com/pr...audio-and-midi-interfaces
http://www.rolandcorp.com...on/audio_midi_interfaces/
http://www.zoom.co.jp/products/

Is niet te vergelijken met de Strix. In de audio recording is de standaard de ASIO driver voor lage latency. Ook zitten er vaak pre-amps ingebouwd en Hi-ohm input voor gitaar.
Je kan trouwens prima gamen met deze interfaces (al mijn pc-geluid gaat via een M-audio) maar dan heb je geen 5.1 of 7.1. Maar wel een top DAC

[Reactie gewijzigd door Arny III op 2 juni 2015 14:21]

Die jij nu noemt zitten in een andere doelgroep. Als je goed kijkt zijn die meer gericht op pro audio, opname studio's e.d. en niet gaming, waar juist deze kaarten weer wel voor bedoeld zijn! Game geluidsmodi e.d.
Mee eens. Eigenlijk is 't ook off-topic, maar WizzKid-Eddy vroeg, in reactie op Concentr8, om alternatieven voor de Strix als je je met recording bezig houdt..
..dan ben 'k de beroerdste niet ;)
Of Esi, waaronder de Juli@
Je spreekt dan niet van geluidskaart, maar van een audio-interface.
Er wordt namelijk geen geluid geproduceerd of bewerkt (surround, effects e.d.), maar er worden audio-stromen van en naar de PC verwerkt.

Enkele goede en zeer betaalbare producenten zijn bijvoorbeeld:
focusrite
presonus
m-audio

(tevreden eigenaar van een 2x2 Focusrite interface)
dat is best mooi spul; focusrite
werkt dat platform onafhankelijk (lees, icm linux?)
ASIO audio interfaces werken wel onder linux, maar er zijn geen goede DAWs (digital audio workstation) die draaien op linux (zonder wine), er zijn wel goede DAWs voor windows en mac osx, Reaper is een leuke (met winrar achtig verdienmodel..)
ASIO is een formaat van Steinberg en heeft niets met Linux te maken.
Drivers voor geluidskaart onder Linux is een kwestie van goed opletten want niet elk merk heeft daar een vlekkeloze reputatie bij (en dan vaak ook niet voor de andere OSen).
DAW en Linux is geen zeldzaamheid meer als bijv. zelfs het SAE dit gebruikt.
Er is een belangrijk verschil tussen Linux en Windows op dit gebied: Onder Windows gebruiken normale gebruikers DirectSound en professionele gebruikers ASIO. Onder Linux voldoet Alsa zowel aan de behoeften van gewone als professionele gebruikers en is een aparte API overbodig. Belangrijk is of er een Linuxdriver voor de betreffende audiochip is en of hij de functies van die chip voldoende beschikbaar maakt.
Mijn focusrite scarlett 2i2 werkt zonder configuratie onder Arch met pulseaudio.
En niet te vergeten RME. Keuze zat dus
off-topic, maar waarom de toevoeging van RME als ongewenst wordt beschouwd is mij een raadsel.
Helaas zijn mijn middelen (te) snel uitgeput, maar anders verdween mijn focusrite 2x2 in de prullenbak om plaats te maken voor een RME Fireface 800 of 802.
Fantastich spul dat van RME....
Vroeg ik me ook al af. Maarja volgende keer beter :P
MOTU, Apogee, Presonus, Focusrite, Lynx, SSL... Keuze genoeg! Ik zou ook niet snel voor een ASUS gaan.
Ik denk ook niet dat die kaarten game geluidsmodi ondersteunen die deze kaarten juist wel weer goed ondersteunen. ;)
Mee eens, maar het ging even om alternatieven voor kaarten voor muzikanten :)
Voor gamers. Ik game een hoop en ik gebruik nooit een headset. Een hele dag met een headset op zitten en gamen lijkt me niet verstandig voor je gehoor.

Qua muziek productie heb ik ernaast nog een externe TC electronic desktop konnekt 6 firewire interface. Deze is dan helaas ook alleen echt goed voor muziek productie.
Voor gamers. Ik game een hoop en ik gebruik nooit een headset. Een hele dag met een headset op zitten en gamen lijkt me niet verstandig voor je gehoor.
Ligt eraan. Met een goede koptelefoon (sluit af, zit comfortabel, goede geluidsweergave) hoeft het volume helemaal niet hard. Het helpt ook als je omgevingsgeluid beperkt.
Geluid dichter op je oren is eerder schadelijk omdat mensen sneller te hard gaan zetten. Niet omdat ze het anders niet horen maar vanwege de sensatie. Ik heb ook een flink aantal goede headers waar geen gamer headset aan kan tippen. Maar ik hou het uit mijn hoofd deze de hele dag te gebruiken. De lucht druk zo dicht op de haartjes binnen in je oren is niet goed.
Deze zijn ook niet voor muziek opnemen e.d. bedoeld. Daar heb je een professionele kaart voor nodig die asio e.d. ondersteunt. Deze kaarten zijn high end gamer kaarten voor beter geluid op je pc en beter geluid tijdens het gamen. Niet voor professionele opname studio's e.d.
Ik heb een 150ohm gaming headset die merkbaar slecht presteert op de goedkopere onboard moederborden. Ik heb toevallig een high-end moederbord met een fancy onboard "high-end" geluidskaart met ondersteuning tot 600ohm koptelefoons op de poorten van het frontpaneel.

Dit moederbord, los van zijn andere features, is aanzienlijk duurder dan de goedkopere modellen. Zo kan ik 50 euro goedkoper een vergelijkbaar moederbord krijgen zonder die fancy geluidskaart.

Voor zij die zo'n moederbord hebben genomen en achteraf hun geluid een boost willen geven, is zo'n geluidskaart wel handig.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 juni 2015 14:17]

Er zijn moederborden op een lager prijspunt die ook 600 Ω aankunnen (wellicht wel enkel rear-audio dan) ;)
bv. pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H
bv. pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
(zoek op Gigabyte website van die producten op "Built-in Rear Audio Amplifier")

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juni 2015 14:17]

Was gigabyte nu juist niet de producent die goedkope elco's op de mobo's zette zodat ze lekten. 8)7 Asus heeft daar nooit last van gehad omdat zij juist wel goede elco's op je mobo en in dit geval Nichicon gold elco's op de geluidskaarten zetten! :) ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 16:37]

Wat voor dac (chip) en opamps zitten daar in? Die bepalen voornamelijk het uiteindelijk geluid! ;)
Inderdaad; de 100 euro die ik noemde is wat overkill; deze is ook geinig:
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5

Zelfde geluidskaart als je Gigabyte Gaming 3 zie ik.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 juni 2015 14:21]

Ik game veel en heb een ook een gaming headset, namelijk een Hyperx cloud 2.
Maar het verschil tussen het geluid van mijn moederbord(Asus Maximus Hero VII)/bij geleverde usb geluidskaart en mijn geluidskaart(Asus Phoebus) is echt wel te horen. Je hebt namelijk veel minder last van bijvoorbeeld White noise. Het geluid is dus veel cleaner. Ook klinkt de bas een stuk beter met mijn geluidskaart.
Dus ik ben het niet helemaal mee eens dat de headset een bottleneck zou zijn.
De impendantie van een headset heeft weldegelijk invloed op de uiteindelijke output van je headset. Hoe hoger de impendantie, des te "harder" je hoofdtelefoonversterking moet werken. Daar zijn professionele kaarten dan weer beter in, want deze hebben meestal een output voor headsets met een hoge impendantie.
Inderdaad.....

Toen SOUNDBLASTER ooit eens succes had met geluidskaarten kwam dat omdat er standaard alleen piepjes uit een PC kwam.

Maar ik zie het probleem niet wat ze hiermee gaan oplossen.

Met headset of een goede surround setup zul je het verschil niet horen met wat er tegenwoordig standaard op moederborden zit.

En gamers zullen over het algemeen niet naar klassieke of ander verfijnde muziek soorten luisteren waarbij akoestiek en karakter van het geluid van invloed is, maar ook daarbij zijn de speakers bepalend.

Ik vraag me af of het voor (semi) professionele muzikanten is. Je ziet vaak dat DJ's hun stukken gewoon op een laptop maken, uiteindelijk hoor je een feest het verschil helemaal al niet.
Met headset of een goede surround setup zul je het verschil niet horen met wat er tegenwoordig standaard op moederborden zit.

Een stereo crosstalk van 86,6 of 100dB is toch echt nogal een verschil hoor ;)

http://nl.hardware.info/r...e-getest-geluidskwaliteit
Ik haal slechts bevestiging van mijn opmerking uit dat artikel.

De meeste borden in die test zitten boven de 90dB.
Mwah, daarvoor heb je tegenwoordig Externe Audio-interfaces. Ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn akoestische opnames een Steinberg UR22.
"Met headset of een goede surround setup zul je het verschil niet horen met wat er tegenwoordig standaard op moederborden zit. "

Misschien qua akoestiek en dergelijke, maar waar je bij moederbord geluidskaarten vaak last van hebt, is dat er veel interferentie plaatsvindt. Bij mijn moederbord, komt er een piep uit mijn geluidskaart als de CPU idle is...


Ik vraag me af of het voor (semi) professionele muzikanten is. Je ziet vaak dat DJ's hun stukken gewoon op een laptop maken, uiteindelijk hoor je een feest het verschil helemaal al niet.

Die pluggen hun speakers echt niet in dat realtek poortje hoor :P, dat gaat met een externe DAC. Dat realtek poortje op een laptop is leuk voor je 40 euro Sennheiser headsetje, maar als je er concertspeakers op aansluit, dan klinkt het toch niet helemaal lekker.
De geluidskaart op je mobo heeft doorgaans geen schild/bescherming tegen elektronische ruis, dat is al een klein voordeel. Daarnaast kon de onboard geluidskaart onvoldoende vermogen geven voor mijn Sennheiser G4me Zero en heeft de standaard realtek software ook geen goede ondersteuning voor 7.1 headsets ( virtual surround, of je er van houd is een 2e ;) )

De geluidskaart met externe controle-box van Asus kan ook softwarematig met een 2-puntsmeting de achtergrond ruis voor de microfoon onderdrukken. Er zit een kleine microfoon in de controlebox die dan kan pinpointen welk geluid daadwerkelijk je stem is.

Als ik de headset bijv. aansluit op mijn TV dan zijn de lage tonen en vooral de bass compleet afwezig. Zelfs als ik hem aansluit op de MixAmp van Astro, deze verbeterd het wel enigzins, maar het geluid is nog steeds vrij vlak. Deze headset vergt wat finetuning en daar is een geluidskaart specifiek voor gaming/media wel handig voor ( vanwege de presets ).

[Reactie gewijzigd door quintox op 2 juni 2015 13:34]

Muziek zit absoluut niet te wachten op een virtual surround mode of 5.1 output, zeker ook niet voor snelle settings van headset/speakers.

Ben benieuwd welke opties er nog bij die raidmode zitten, on the fly geluid wisselen tussen headset en speakers zou wel fijn zijn. Zoek nog steeds een waardige opvolger van mijn X-fi, deze lijkt wel hele scala aan output te hebben, jammer dat er weer geen input op zit (ik heb de X-fi console, welke dus ook 2x optisch/coax toevoegt).
Muzikanten willen in de regel iets dat ASIO ondersteunt, zodat de Windows KMixer of WASAPI niet van toepassing meer is en de hardware "direct" kan worden aangesproken. Dit zorgt voor een zo klein mogelijke vertraging bij het opnemen en afspelen van audio en ondersteuning.
Ik heb zelf een Asus Xonar Essence ST, ook gericht op gaming/muziek. Het is leuk spul, niet het beste dat er te krijgen is, maar ik werd zelf nogal kierewiet van de ruis op de achtergrond bij het gebruik van een on-board DSP. Zoals HDD/CPU/ODD activiteit.

D.m.v. deze geluidskaart heb ik daar 0 last meer van. Daarbij zit er een speciale headphone versterker gedeelte op en als je veel gebruik maakt van een headset dan wordt je daar flink blij van :-).
Strix geluidskaarten voor gamers.

Die geven je dus geen audio?
De peg6-aansluiting levert 'schonere' stroom, wat volgens een Asus-medewerker ook weer terug te horen is in de geluidskwaliteit.
*me verslikt zich in zijn broodje
Er is misschien een % verschil te meten, dat geloof ik nog wel. Maar er is echt no way dat je dat gaat horen boven het gedruis van de VGA kaart (bedoeld voor gamers, right?).
Wat een absurd product.
In mijn oude computer (C2Q660) zit een externe geluidskaart, maar als ik scroll op een grafische zware pagina hoor ik (extra) ruis uit mijn speakers komen.

Dit wordt volgens mij hierdoor veroorzaakt, want de voeding heb ik juist vervangen toen ik van videokaart wisselde.

Maar tegenwoodig is dit veelal nutteloos omdat nieuwere moederborden wel fatsoenlijke DACs hebben (en 5.1 ).
Laat staan dat dit beter geluid oplevert voor de SPDIF aansluiting.
Als je een gestabiliseerde voeding in je PC bouwt heeft het misschien wel nut,maar een SMPS geeft altijd een rottige spanning.

Maar marketing praatjes en loze kreten verkopen nu eenmaal als warme broodjes
Precies, schoot ook al in de lach. Klink weer meer als marketing flauwekul.
Als men trouwens echt 'schone' (lees storings vrije) stroom wil, moet je van 't lichtnet af.
Bijv. 'n Paar gel-accu's in serie en 'n omvormer naar 220 erachter. Een audiofiel bij mij in de buurt heeft de opstelling eens gemaakt, met z'n Hi-Fi op de camping, maar te weinig capaciteit voor 'n (game)-pc
Maar dan nog, misschien dat 'n hond of Buizerd 't verschil hoort, 't menselijk gehoor red dat niet.
uh, het gebeurd echt vaak dat er ruis op de audio zit met onboard kaarten (of kaarten die voeding vanaf mobo krijgen) hoor je vooral met geluidswerende doppen/headset en goede speakers, dus dit is echt wel een goede uitvinding voor dat probleem.
LOL, deze kaarten zijn voor mensen die ook high end hoofdtelefoon gebruiken op hun pc. Denk dan aan een hd600, hd650 of hd800 van sennheiser of een vergelijkbaar product. Met een hoofdtelefoon van ¤10,- zul je niet veel verschil merken, nee.
Afgaande op de comments hier vraag ik me af hoeveel mensen uberhaupt ervaring hebben met geluidskaarten of 'echte' koptelefoons. Ik heb zelf:
  • Beyerdynamic DT 990 PRO
  • Asus Xonar Essence STX 124dB SNR
En voor muziek is het echt een flinke verbetering. Zelfs games gaan er op vooruit omdat ik bij CS:GO vaak meer hoor dan mijn team mates.

Geluidskaarten zijn wel degelijk 'een ding'.
De geluidskaarten die niet goed EM afgeschermd zijn klinken door die storing vaak minder goed. En voor de rest is het een kwestie van componenten of die allemaal in de zelfde kwaliteitscategorie zitten. Maar daar is het verschil tussen low-end en high-end tegenwoordig voor de meeste mensen lastig te onderscheiden.
Externe geluidskaart heeft voordeel van minder EM storing van je computer. Nadeel is dat er dan vaak extra latency bij komt kijken. Als je dan de onboard spdif of hdmi output gebruikt naar een versterker is vaak al kwalitatief beter dan een losse externe geluidskaart te kopen.

Voor muziek is het handig om een lage latency geluidskaart te hebben met stabiele drivers en gebalanceerde ins/outs zodat je daar muziek instrumenten/microfoons en speakers op aan kan sluiten zonder al te veel ruis.

En in zijn algemeenheid is bij dit soort merken vaak een overvloed aan marketingtermen te vinden die in de praktijk weinig of niets met de geluidskwaliteit te maken heeft. Het is dan ook verstandig om niet alleen de specs goed door te nemen maar ook met een eigen headset de kaart zelf een luistertest te geven. En blijkbaar is deze fabrikant niet een ster in driver support dus wat dat betreft is dat al een reden om goed op te letten want als je met zo'n kaart geen Windows 10 drivers hebt dan ben je mooi zuur.
Kijk maar eens naar de reviews van de Asus high end geluidkaarten. Geen hype, puur kwaliteit.
+1 voor dit. Ik heb een Sennheiser G4me Zero (150ohm) en een BeterDynamic DT 250 (250ohm). Een regulier onboard chip is ellendig, maar je hebt speciale moederborden die "beter" zijn als alternatief voor geluidskaarten: Ik ben erg blij met dit moederbord met high-end onboard audio:

http://www.msi.com/produc...MING-5.html#hero-overview
Ben ik helemaal met je eens.

Deze kaart wordt dan ook een goede kandidaat voor high end kaart in mijn nieuwe bak!
Is hier nou echt een markt voor? Vroeger had je ze echt nodig om 5.1 geluid uit je PC te kunnen halen, heel veel vroeger had je ze nodig om wat anders uit je computer te krijgen dan een paar bliepjes, maar tegenwoordig zie ik ze nergens meer omdat de onboard mogelijkheden al erg goed zijn. Altijd fan geweest van de Creative kaartjes, maar toen Microsoft het driver model overhoop gooide bij Windows Vista werkte die niet meer naar behoren. Sindsdien eigenlijk alleen nog maar de onboard oplossingen gebruikt van mijn moederboord (wel nieuwer natuurlijk inmiddels) maar nog nooit echt een verschil gehoord.

Sowieso, als je kijkt naar de optische aansluiting; kan je daar wel kwaliteitsverbetering toevoegen met zo'n geluidskaart? Digitaal is digitaal toch? Naar mijn idee is dat ook eigenlijk de aansluiting die het beste geluid weer kan geven (i.c.m. met een goede speakerset natuurlijk).
Digitaal is digitaal toch? Naar mijn idee is dat ook eigenlijk de aansluiting die het beste geluid weer kan geven (i.c.m. met een goede speakerset natuurlijk).
En waarmee zet jij dat digitale geluid om naar het versterkte analoge signaal dat nodig is voor de speakers? :)
[...]

En waarmee zet jij dat digitale geluid om naar het versterkte analoge signaal dat nodig is voor de speakers? :)
Een externe decoder die AC3/DTS (eventueel via Dolby Digital Live/DTS Connect om van geluid in spellen een digitale 5.1 AC3/DTS stream te maken) omzet in analoog geluid.
Voor 5.1 streams over spdif zijn de codecs die je noemt lossy.
En dat is voor games geen probleem, die komen niet hoger dan de 1,5Mbit over max 24 bit 48Khz per kanaal tot 5.1 limiet van DTS connect. Zover ik weet zijn er nog geen games die echt hoogwaardige sound hebben, of heb ik ergens iets gemist?

Volgens mij werken de huidige consoles veelal met het beduidend mindere DD live waardoor het voor de devs niet echt interessant is om hier nu in te investeren.
Er zijn twee losstaande zaken, de generatie van de audio en transport.
Generatie gebeurt op zich lossless en het zou geen probleem moeten zijn om een gescheiden lossless 6 kanaals output aan te bieden. Het is zelfs in principe makkelijker dan 5.1 voor transport in een 1.5Mbit stream coderen.
Voor de game zou het dus niks uitmaken, die genereert hoe dan ook discrete kanalen die pas later voor transport worden gereduceert.
Digitaal is digitaal toch? Naar mijn idee is dat ook eigenlijk de aansluiting die het beste geluid weer kan geven (i.c.m. met een goede speakerset natuurlijk).
De aansluiting vervormt het signaal niet, in zoverre heb je gelijk. Je verplaatst het probleem alleen een paar meter, want het venijn begint in een (voor)versterker. En eindigt in je hoofd.
Na bewerkt en gekleurd te zijn via kabels, speakers en akoestiek...
124db is mooi maar ik weet niet in hoeverre je zal kunnen horen.

Leuke link: materiaal van ¤ 2 blijkt niet te onderscheiden van geluidskaarten van ¤ 2000

Ikzelf kon echter wel duidelijk het verschil merken wanneer in de onboard van mijn sabertooth, die overigens gewoon een van de slechtste codecs bevat (ALC 892), toen ik er een goedkope Xonar DGX in prikte.
Ik ging hierdoor van 95 SNR naar 105 SNR. Vooral stereo werd beter en het tussengebied van geluiden.
De onboard van mijn gigabyte UD 5 heeft daarintegen 108 SNR en die klinkt gewoon goed en helder in combinatie met een eenvoudige surround set.

Ik vraag me dus vooral af in hoeverre deze dure geluidskaarten echt een meerwaarde bieden ivm een goede onboard of goedkope add-on. Ik denk dat je voor de verschillen boven 110db ten eerste al goede oren moet hebben en echt wel goede boksen. (Mijn link bevestigt dit trouwens.)

Indien deze kaartjes maar 45 ¤ kosten zou ik ze durven kopen :Y) Maar ze gaan sowieso in verhouding veel te duur zijn. :+

[Reactie gewijzigd door Nightwolf__ op 2 juni 2015 13:46]

Je hoort gewoon minder ruis. Hoe hoger de noise floor, hoe minder ruis je zult horen. of hoe minder snel je last zult hebben van ruis.
Het is niet alleen SNR, kijk maar eens naar de stereo crosstalk oftewel:

De mate waarin signaal bestemd voor het linker kanaal te horen is op het rechter kanaal en vice versa

Dat wordt door veel mensen ook nog altijd gerelateerd aan ruis maar is echt wat anders.

http://nl.hardware.info/r...e-getest-geluidskwaliteit

Sinds de laatste generatie onboard oftewel de ALC1150 zijn die waardes sterk verbeterd en allemaal zeer goed te noemen.
Ik lees niks over hardware encoding van High defenition audio formaten.
Ondersteund het Direct Stream Digital (en niet weer pcm als basis, want pcm kennen we nu wel).
Dolby True HD, DTS master audio ,? Ik noem maar wat.
Ja, kun je gebruiken in samenwerking met bijv. foobar2000! Wel even een plug-in voor foobar installeren en dan werkt het perfect! Veel beter geluid. ;)

Het voordeel van high end kaarten is juist dat ze dat soort dingen juist wel ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 17:00]

Ik wil hardware HD audio dac's.
Geen software (proprietary windows only).
No offence naar foobar, maar ik heb in huis maar op ee nToughbook Windows, de rest is opensource.
Dit is belachelijk, de vorige series aan gaming soundcards (Asus Xonar Phoebus en de Phoebus solo) zijn een enorme flop kwa driver support, ze hebben laatst de drivers "geupdate" met een driver die veel features weggehaald heeft om te vervangen door een Asus soundcard driver.

Als ze nu al een nieuwe gaming soundcard gaan uitbrengen, wat voor drivers zullen die dan hebben?
Je hoeft niet up te daten als alles goed werkt, toch? Daarnaast kun je gewoon de nieuwe de-installeren en de oude met extra features weer terugzetten.
Dit is inderdaad nogal een apart product. De DAC van ESS is een serieuze audio-DAC. Dat van die schone stroom is ook een typisch iets uit het audiofiele circuit.

Nu is met beiden weinig mis, maar in combinatie met de doelgroep gamers begrijp ik er echt helemaal niets van. Dan hoor je de ontploffingen in een FPS zuiverder ofzo? 8)7

[Reactie gewijzigd door brain75 op 2 juni 2015 14:53]

Je hoort wel beter nuances en je spoort je tegenstander via geluid wel sneller en gemakkelijker op. ook klikt het schieten en explosies veel natuurlijker. ;)
... ook klinkt het schieten en explosies veel natuurlijker. ;)
Ik weet gelukkig niet hoe schieten en explosies natuurlijk(er) moeten klinken, maar ik begrijp wat je bedoelt. :)
In plaats van een doffe harde knal krijg je dan een knal die net zo klinkt als je erbij zou staan. Vandaar de term natuurlijker klinken, dus dichter bij hoe het in het echt klinkt.
Het gaat niet zozeer om die explosies, het zit hem meer in resolutie en detailering.
Een explosie of knal is niet zo interessant, het is de resolutie en detailering die hem op de juiste plaats in het geluidsveld zet ;)

Het zijn de hoge en middentonen die het daadwerkelijke plaatje neerzetten.
Vergelijk het maar met een subwoofer, goed geplaatst en geintergreerd in je systeem zul je die niet kunnen lokaliseren. Die verzet wel het meeste werk tijdens een explosie en toch zijn het de andere speakers die bepalend zijn in de plaatsing.
Dat zij ik dus al eerder ook al. maar desalniettemin klinkt de knal ook zuiverder en natuurlijker.

"Je hoort wel beter nuances en je spoort je tegenstander via geluid wel sneller en gemakkelijker op. ook klikt het schieten en explosies veel natuurlijker."

Schieten maakt ook gebruik van mid en hoge tonen. ;) :)

Maar een goede sub of een goede hoofdtelefoon zal een knal, ook zuiverder laten klinken waardoor je meer detaillering hebt in het mid-laag. dat ontbreekt meestal bij goedkope hoofdtelefoons. Vergelijk maar eens een goede sub van 2000 euro of een van 200 euro, je zult duidelijk verschil horen in een explosie of knal en meer details ook in het laag waar kunnen nemen. ;) :)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 3 juni 2015 08:12]

Is een beetje gamer dan niet over op USB headsets? Zowel voice chat als inkomend geluid is dan glashelder doordat er van electromagnetische storing totaal geen sprake is.
Voor geluid en muziek is alleen asynchroon usb goed. En dat zit meestal alleen op de betere dacs., niet in je usb poort op je mobo.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 16:28]

En waarom zou alleen asynchroon goed zijn? Zijn dezelfde eentjes en nulletjes hoor.
De heilige Graal?
Er is nog een derde modus die door veel audiofielen warm onthaald is: asynchrone modus. Indien een dac in deze modus werkt, wordt het kloksignaal buiten de chip gegeneerd door een aparte klok. Deze regelt dus de timing van data tussen de receiver en de dac-chip. Het mag duidelijk zijn dat – als het goed is geïmplementeerd – dat deze modus superieur is aan synchroon én adaptief. ;) :)

Niet alle DACs gaan even prettig om met input jitter.
Daar heeft async in principe een pre. ;) :)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 juni 2015 23:38]

Ik heb het idee dat deze kaart in de zelfde categorie valt als de Fatal1ty geluidskaarten. Duur, en het zelfde geld kan je beter in andere onderdelen steken als gamer.

Alleen al de extra stroom bron, misschien licht het aan mijn basis kennis elektronica maar met een condensator kan je een stroom bron al aardig schoon maken, de 12 volt zal ook vast ergens wel op de kaart zelf verlaagt worden naar 5 volt waar je ook weer een extra filter kan toepassen en als je echt wil via componenten een volledig losse stroomkring creëren (naam weet ik zo even niet)
Afvlak condensatoren om rimpel uit je voeding te halen. Dan krijg je een veel schonere voeding en stroom en daardoor ook geluid.