Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Asus heeft een pci-geluidskaart aangekondigd die jitter in een audiostream kan verminderen. De Xonar Essence ST heeft verder een signaal/ruis-verhouding van 124dB en is met een ingebouwde versterker voor koptelefoons uitgerust.

Het Taiwanese bedrijf claimt door de fijnafstelling van het kloksignaal jitter met maximaal 31 procent te kunnen verminderen, al maakt Asus niet duidelijk ten opzichte waarvan precies. Volgens de fabrikant was deze technologie voorheen alleen op de duurdere hifi-apparatuur te vinden. Asus zegt dat de geluidsverbetering vooral merkbaar is bij het afspelen van audio-cd's.

De Xonar Essence ST bevat een Burr-Brown PCM 1792A-dac die digitale audiosignalen met een s/n-ratio van 127dB naar analoge signalen converteert. Na het 'gladstrijken' van het signaal, door Nichicon 'Fine Gold'-condensators, blijft daar bij de output 124dB van over. De a/d-converter is een Cirrus Logic CS5361, die een signaal/ruis-verhouding van 114dB heeft, een maximale samplingfrequentie van 192kHz en een maximale signaalbreedte van 24bit.

Net als bij sommige eerdere Xonar-geluidskaarten heeft Asus de Xonar Essence ST voorzien van een metalen plaat voor het verminderen van de elektromagnetische interferentie. Daarnaast is de nieuwe geluidskaart van Asus uitgerust met een ingebouwde versterker die koptelefoons met een impedantie van maximaal 600 Ohm kan aansturen bij een vervorming van minder dan 0,001 procent. Ook beschikt de Xonar Essence ST over verwisselbare op-amps met elk een eigen klankkleur.

De geluidskaart beschikt standaard over twee tulpstekkers, een koptelefoonaansluiting en een ingang voor een microfoon, en heeft een s/pdif-uitgang. Via de los verkochte Xonar H6-dochterkaart is het aantal aansluitingen uit te breiden voor 7.1-geluid. De geluidskaart komt medio juni uit voor een verwachte adviesprijs van 190 euro.

Asus Xonar Essence ST-geluidskaart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Kaart van bijna 200 euro waar je opamps van 1 euro op kunt wisselen 8)7 ,want veel meer kosten die dingen niet,ook goede van een goed merk.
En het verschil tussen opamps kun je niet beoordelen op je gehoor,maar op het zicht,met behulp van een ossiliscoop
1 euro ?

http://www.auzentech.com/site/products/opamp.php

Dr staan er bij van 250 dollar per kanaal !

Lekker feitelijk weergegeven je pleidooi.

op http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/ kun je nalezen wat het effect is bij gebruik van verschillende opamps. 1 ding is wel waar duur hoeft niet goed te zijn. Maar goedkoop (1 euro) is wel slechter dan opamps in een duurder segment.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 19 mei 2009 02:32]

Hoewel de kaart misschien niet helemaal voor produceren bedoeld is, is het misschien toch handig om te vermelden dat de drivers ook ASIO 2.0 ondersteunen. :)
Maar helaas is de driverontwikkeling van Asus vrij slecht/matig voor wat audiosoftware betreft en werken de ASIO drivers van Asus lang niet (of niet goed) met alle audiosoftware.

Voor de Asus Xonar D2X geluidskaart, die nu al langer dan een jaar op de markt is, zijn er alleen nog beta drivers verkrijgbaar!

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 18 mei 2009 12:46]

Dat is jammer, vooral omdat het op hun site specifiek benoemd wordt. Het zou mooi zijn voor een gebruiker die zijn kaart voor zowel multimedia alsmede producing zou willen gebruiken.

Mijn computer waar ik muziek mee maak heeft een ESI Juli@ met balanced outputs voor mijn KRK monitors en multimedia doe ik gewoon met een andere computer. (met multimedia soundcard) Maar niet iedereen heeft die luxe. :)
Ja het is jammer de Xonar kaarten worden nota bene met audiosoftware (maar zonder serienummer) geleverd. Voorlopig kan ik met name door de belabberde support deze kaart voor semi-pro audio ten sterkste afraden. Dat is jammer want de geluidskwaliteit is uitstekend.
Overigens ontbreekt op de Xonar D2X ook 32 Bit output (max 24 Bit) wat het ook wat minder interressant maakt voor audiosoftware, dat lijkt op deze nieuwe kaart nog steeds hetzelfde te zijn.
Maar voor het simpel afspelen van muziek en voor games zijn het zeker goede kaarten.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 18 mei 2009 13:52]

Als we het dan toch over ESI hebben: de ESI Maya44 is dan wel een leuk alternatief voor de juli@ prijstechnisch gezien. Ik gebruik het kaartje om er mijn muziek mee af te spelen en zowel de kaart als de muziek zijn 44khz, dus geen geklooi aan het signaal.
Ook beschikt de Xonar Essence ST over verwisselbare op-amps met elk een eigen klankkleur.
Waarom is dit nodig op een geluidskaart. Uiteindelijk is de andere klankkleur niet meer dan geintroduceerde fouten tijdens de versterking, die wij als mensen eventueel als beter/slechter ervaren dan het originele. Maar uiteindelijk dient een geluidskaart enkel voor het converteren/versterken van de digitale audio data. Alle "effecten" zouden dus moeten gebeuren op het digitale formaat en niet op het analoge...

[Reactie gewijzigd door flubug op 18 mei 2009 12:24]

Naast dat de opamps verwisselbaar zijn, kan er geschakeld worden tussen 2 opamps op de kaart. Er zitten 2 relais op, en doormiddel van de software is instelbaar welke opamp gebruikt wordt. Dat ze in een DIP socket zitten, dat doen ze niet voor niets. Zie ook de eerder genoemde review
Daarnaast is "timbre" oftewel klankkleur, de eigenschap waarmee je instrumenten kan beoordelen. De frequentie van verschillende instrumenten is altijd gelijk (b.v. een hoge C), maar de klankkleur geeft juist het instrument zijn karakteristieke eigenschap. Het zijn de extra harmonische die geintroduceerd worden tijdens het aanslaan van een instrument. Die extra harmonischen kunnen gefilterd worden, waardoor de de herkenning af neemt.

[Reactie gewijzigd door IJnte op 18 mei 2009 12:51]

Er bestaan veel goede opamps, maar ze hebben allemaal hun voor/tegens en eigen klank kleur.
Sommige opamps gaan bijvoorbeeld beter om met lage impedanties van koptelefoons of zijn beter gematchted met de impedantie van de volgende schakel in je audio keten.

Een opamp die goed combineert met bijvoorbeeld een laag ohmige in ear koptelefoon kan als doffe bagger klinken op een hoog impedantie eindversterker.
Bij deze geluidskaart heb je geen soldeerbout nodig om je favoriete opamp te kunnen gebruiken, waarschijnlijk gebruiken ze een voetje / socket.
Helaas zijn sockets voor opamps vaak een bron van audio problemen, door de capacitieve werking van de metalen pennetjes en de ohmse weerstand van klemmetjes. Uiteindelijk moet je dan alsnog solderen om het voetje te vervangen door een opamp.
sorry hoor, maar elke opamp die een eigen klank kleur heeft, is per definitie geen goede opamp.

Een goede opamp is een opamp die gewoon doet wat ie moet doen: namelijk het signaal versterken zonder te vervormen.
zo te zien heeft deze kaart ook een extra molex aansluiting nodig voor voeding. Wordt echter niets over gerept in de tekst
Dat zal wel zijn voor de versterker, want ik vermoed dat het PCI slot daar niet genoeg prik voor verstrekt ;)
Ook de Asus D2X welke via PCI-e is verbonden heeft deze extra molex aansluiting nodig.
Dat komt omdat dat gewoon een pci kaart met bridge chip is en de pci-e bus geen 5 volt levert.
Ja, inderdaad helaas leveren de PCIe 1x sloten te weinig stroom voor de Xonar geluidskaarten.
Ook is er een PCI-to-PCIexpress bridge chip nodig voor de communicatie van audiochip naar systeembus wat de snelheid niet echt ten goede komt in professionele audiosoftware
(al kunnen er lage latencies behaalt worden, toch zou he tnog veel lager kunnen zonder bridgechip).

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 18 mei 2009 12:39]

Wat ik mij afvraag is waarom zou iemand zo'n kaartje kopen?

Zelf heb ik mijn onboard realtek met s/pdif aangesloten op de versterker en heb een 24bit verbinding, met digitaal maakt het niet uit wat de s/r verhouding is.
Dan heb je een gescheiden voedding, en de versterker is helemaal afgeschermd en staat een eindje van de computer.
Bij een anneloog bronsignaal heb je altijd al een beetje ruis en vervorming wat je gaat versterken, bij een digitaal bron signaal komt het signaal onaangetast de versterker binnen.

Of heeft deze kaart ook nog voordelen als je de digitale uitgang van deze kaart gebruikt?
Het staat in de kop van het artikel, het grote voordeel van deze kaart is de lage jitter. Jouw onboard Realtek geeft vermoedelijk een boel jitter waardoor de klank vlak en niet levendig is.

Het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre het verschil ook echt te horen is.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 18 mei 2009 12:15]

als er niks wordt herklokt voordat het signaal digitaal naar buiten gaat, treedt er geen jitter op volgens mij.
(jitter is onnauwkeurigheid in het samplen of reconstrueren van de golfvorm)
dus dat is dan niet het voordeel..
Jawel. Als de originele klok niet nauwkeurig is (en dat zijn de onboard clocks meestal niet heel erg) dan heb je nog steeds jitter. Meetkundig gezien gaat het echt helemaal nergens over, maar het menselijk gehoor blijkt gruwelijk gevoelig voor afwijkingen in de klok. In feite is het een ontwerpfout in SPDIF.

Dit is ook de belangrijkste reden dat duurdere cd-spelers beter klinken dan goedkope: ze hebben een nauwkeurige, stabiele klok. Er zijn modificaties in de handel voor gangbare cd-spelers die het geluid ook echt hoorbaar verbeteren (op een fatsoenlijke audio installatie that is), hier wordt puur de klok vervangen door een stabieler exemplaar.

Ik heb zelf een ESI Juli@ kaartje aangesloten via de SPDIF, deze is niet duur en heeft al een veel betere klok dan de gewone consumentengeluidskaartjes. (bijkomend voordeel, hij resamplet niet, ondersteunt alle gangbare samplingrates)

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 18 mei 2009 13:44]

Ik ben erg benieuwd of je ook maar n voorbeeld van een dubbelblinde test kunt vinden waarin aangetoond wordt dat een duurdere CD-speler via SPDIF aangesloten op een versterker beter klinkt dan een gangbare cd-speler via SPDIF aangesloten.

Er vanuit gaande dat je het bij een gangbare speler niet over een el-cheapo model van twee tientjes hebt, maar gewoon een normaal consumenten model van een normaal merk.
het scheelt wel aanzienlijk hoor..
maar mensen die bij dit soort dingen direct DBT roepen zijn vaak de skeptischi.
ik weet niet of jij dat ook bent, van nature, qua grondhouding?
heb je zelf wel eens iets geprobeerd met dit soort dingen..?

ik wel, en ik kan je zeggen: het verschil tussen loopwerken kan enorm zijn, juist door de klok.
het verschil tussen een philips cd951, of een teac vrds 10 met b.v. tentlabs klok (maar ook de standaard klok) is zeer duidelijk hoorbaar..

grappig he :)

dit is trouwens een thema waar volgens mij voldoende DBT's van / over te vinden zijn.
Mensen die bij het noemen van een DBT meteen roepen dat iemand een skepticus is, die zijn juist audiofielen die geld uitgeven aan onzin.

Kijk, ik kan ook generalisaties maken.


De hele HIFI branche verdient bakken geld aan allerlei claims die bij elke DBT meteen door de mand zouden vallen.

Hifi is geen zwarte magie. Je kunt het gewoon meten, en wetenschap en dubbelblinde tests zijn de tools die de goede producenten gebruiken om hun producten te ontwikkelen.

Maar zaken die we in de computerwereld doodnormaal vinden, bv dat je data bit-voor-bit correct kunt overdragen op zeer hoge snelheden, met goedkope hardware, vinden mensen in de hifi wereld onmogelijk, zonder peperdure kabels en aparatuur.

Met meer DBTs zouden al die hifi fabeltjes de wereld uit geholpen worden. Maar dat is dan ook precies de reden dat je die tests vrijwel niet ziet. Zowel de magazines als 90% van de producenten hebben er belang bij dat zulke tests niet gedaan worden.

In de zeldzame gevallen dat je wel de resultaten van een dubbelblinde test ziet, zie je onthutsende resultaten. (veel erger dan ik zelf ooit zou verwachten).
Hier een voorbeeld van een heel fraaie die ik laatste tegenkwam:
http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm
een dbt heeft zeker zin hoor.

maar, ik denk dat als je direct roept het bestaat pas als het in een DBT is aangetoond,
want het riekt naar hifi / audio en daar bestaan zoveel misverstanden, dan zeg ik: je gooit het kind met het badwater weg.
ik ben ook van mening dat er een boel bullshit is in het hele audio wereldje.
echter, dat doet niks af aan het feit dat er bepaalde zaken wel degelijk verschil maken in geluidsweergave.
daar moet ook gewoon over gesproken kunnen worden zonder direct te gaan discusseren over DBT's ja of nee, en alle frustraties die iedereen heeft over het audiofiele wereldje.

er word idd veel geld verdiend op basis van een boel bla bla, en dat is zonde. stelt daarmee de hele audioindustrie min of meer in een kwaad daglicht, en dat is jammer en onnodig.
de grap is, in mijn ervaring is juist een goede klok (of loopwerk met goede klok) icm een fatsoenlijke converter juist een goed hoorbare, betaalbare verbetering.
ik heb het hier dan niet over duizenden euro's die uitgegeven hoeven worden hoor...

laat het nu toevallig iets zijn dat ik zelf heb ondervonden, dus ik laat me dan ook niet afschepen door te zeggen dat ik dat in een DBT niet zou kunnen. dat lukt nl. wel.. :)

dat er daarnaast talloze misverstanden zijn die vooral draaien om geld en niet om kwaliteit, dat is wat anders. nuanceren dus....
Een dubbelblinde test kan ik je niet geven, maar feit is dat het loopwerk van de CD speler ontzettend veel uitmaakt. Dit kun je zelfs al hard gemeten zien bij DVD branders, welke met regelmaat getest worden. Het principe erachter is namelijk ruwweg hetzelfde. Pak een mooie Sony/JVC/etc. CD speler en pak daarnaast een CD speler van een hifi merk (Marantz, Denon, Onkyo etc voor "goedkope" oplossingen) waar een beter loopwerk in zit en je hoort al verschil, simpelweg omdat er minder leesfouten worden gemaakt door de apparatuur. Voor meer info, htforum bijvoorbeeld, heeft erg veel leesvoer. Daarbij zal iedere audiofiel je wel uitnodigen om eens te luisteren naar zijn/haar setup, ook bij de betere hifi zaken laat men je met plezier naar hartelust luisteren. Audio is namelijk dermate subjectief dat je aan een test met andere proefpersonen erg weinig hebt.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 18 mei 2009 23:37]

Loopwerkjes van een paar tientjes zijn al in staat om cdtjes foutloos te lezen op X24 (of meer) snelheden. (kijk maar eens naast\onder\voor\achter je, grote kans dat er daar ergens een in je PC verstopt zit). En die leest ook vast bij jou zonder enige fout keer op keer de cd of misschien wel DVD of Blue-Ray\HD-DVD. Waarom zou dat bij een dedicated cd-speler ineens wel fout gaan en geluidsverschil opleveren?

Hoe verrot moet het loopwerk niet zijn, wil je leesfouten introduceren. Als er leesfouten in zitten hoor je dat in de vorm van skippen en tikken en kraken en dan is het loopwerk kapot\versleten of audiofiel onverantwoord.

Er zijn meer dan genoeg dubbelblinde test uitgevoerd om te concluderen dat er geen verschil zit qua geluidskwaliteit tussen loopwerken onderling. in ieder geval niet hoorbaar! Andersom zijn ze veeeeel zeldzamer.

[Reactie gewijzigd door Killer op 19 mei 2009 11:51]

volgens mij weet je niet precies waar je het over hebt...
foutloos en jitter is niet hetzelfde. er zijn verschillende soorten errors die kunnen optreden.
jitter wordt niet als fout gezien tijdens het lezen.

een cdtje rippen op 24x is ook in die zin een heel wat slechtere versie dan het origineel.
maar goed, tenzij je denkt dat het allemaal geen biet uitmaakt.

toch bestaat er een programma zoals EAC. waar zou dat voor zijn? die leest soms maar op 2x, afhankelijk van de bron...
dat komt niet omdat het niks uitmaakt hoor..
:)
Helaas is er meer wat Jitter kan creeeren:

(quote)Elk digitaal signaal is behept met tenminste een beetje jitter. In eerste instantie is de klok oscillator daarvoor verantwoordelijk. Bij een CD-speler wordt het digitale signaal met die klok (of een daarvan afgeleide) uit de fifo buffer gehaald en naar de digitale processor en de D/A converter gestuurd. Elke keer dat een klok-signaal (dus niet de muziek-informatie) via een buffer of een frequentiedeler gaat komt er wat jitter bij. Ook als er signalen met een "vreemde" klok in de buurt zijn of als het printplaat ontwerp ongelukkig gemaakt is kan er extra jitter ontstaan. Ook onvoldoende ontkoppeling van- en ruis op voedingsspanningen veroorzaken jitter.(einde quote)

Bron:http://www.breem.nl/fldtechniek/pgjitter.htm

Maar als je die hele pagina doorleest zal je er ook achter komen dat die jitter alleen in extreme gevallen een hoorbaar probleem kan geven...
op zich klopt dat, als er vanuit die buffer opnieuw geklokt wordt,
anders gaat het gewoon in dezelfde mate de buffer in en uit
uiteindelijk gaat het om het te reconstrueren signaal bij DA conversie
die moet eigenlijk op (min of meer) dezelfde golfvorm uitkomen als bij AD conversie, en is dus de timing van de sampling heel belangrijk: die moet gelijkmatig zijn.

hoe gelijkmatiger en nauwkeuriger dus, hoe beter.
als er tussendoor eea in buffertjes gaat en er weer uit, maar de uiteindelijke buffer die aan DA levert (en dat is dus een buffertje) wordt gestuurd door een goede klok, en tijdens het formeren van de buffer gaat er niks fout, dan ben je er.

goed, als er timing problemen optreden door dat idd iets met samplerateconversie gedaan wordt, of er idd signaalverstoring optreedt, dan hang je..

een buffer an sich is geen probleem, een SRC wel.
en zo extreem hoeven die gevallen niet te zijn... :)
Op standaard 1weg pc speakertjes niet, maar op fatsoenlijke apparatuur is het verschil met een Realtec en iets beters flink! Echter is het probleem In het geval van Lennart niet zozeer de jitter, maar vooral de waardeloze upsampling die de realtec doet van 44.1 naar 48khz. k bij de spdif omdat dit geen pure passtrough is. Die killt zelfs nog een ringtone qua geluidsbeeld! |:(

Daarbij komt nog dat het 'Jitter spook' erg veel weg lijkt te hebben van een nieuwe 'audio marketing spec' welke met hedendaagse chips veelal onzinnig is: http://www.head-fi.org/fo...jitter-audibility-211926/
Veel onboard geluidskaarten upsampelen het signaal van 44.1KHz naar 48KHz. Als je DVD'tje kijkt geen probleem maar als je een audio cd luistert wel van belang.
DAC's die native 44.1 aankunnen zijn tegenwoordig bijna 'vintage'. Het probleem is ook veelal niet DAT er upsampling plaatsvind, maar HOE. En bij Realtec en ook creative is dit altijd zwaar bagger geweest helaas. Daarbij komt het probleem dat deze upsampling vaak plaatsvind vr de spdif uitgang, waardoor zelfs een externe DAC geen soelaas biedt. Als je een zo puur mogelijke 44.1 digitaal signaal uit wil voeren is er eigenlijk aar n betaalbare optie en dat is een kaart die ondersteund wordt door deze driver: http://code.google.com/p/cmediadrivers/wiki/Bitperfect
Geluidskwaliteit is wel degelijk beter en digitaal zegt ook niet alles :+
Overigens is de kwaliteit van de meeste onboard kaartjes behoorlijk waardeloos op een dure Amp + Speakers

Ik zelf wil nog steeds mijn Audigy 2ZS vervangen door een Xonar.
Ik kan de D2X aanraden, klonk erg goed op een Marantz + B&W (weliswaar geen audiofiele set, maar wel degelijk een kwalitatief goede). Ik kwam daarbij van een Creative Live! geluidskaart die erbij zeker in het niet valt.
Ik moet eerlijk zeggen, het verschil tussen de Audigy SE die ik heb en de realtek ACL 889A onboard is bijna niet waar te nemen als je alles goed insteld.

Ik heb een 5.1 surround set er op plus nog 4x 5weg speakers via een versterker. en het geluid is glas helder onder Xp pro

maar onder Ubuntu met gebruik van de ASLA mixer en na alle speakers handmatig toegewezen te hebben is de sound echt super mooi en is het verschil echt niet meer te horen.

Alleen onder windows Vista en windows 7 heb ik sound problemen(geluid stotterd en kraakt) maakt het ook niet uit of ik de onboard gebruik of me audigy ze hebben het probleem allebei.

zolang ze dat probleem niet oplossen stap ik niet over want als er iets vervelend is dan is het stotteren of kraakjes in je geluid.
De huidige onboard kaartjes worden wel beter, maar ik vind het geluid met een Audigy 2ZS al duidelijk hoorbaar. Onboard heeft daarnaast vaak ook last van verstoringen van andere componenten op het geluid.

Wel van belang om bij alle kaarten en voor de Audigy 2ZS alle inputs die niet gebruikt worden te disablen. Ook vreselijk de Creative drivers die bepaalde "optimalisaties" aanzetten om zogenaamd het geluid beter te maken, maar in feite het hele geluid softwarematig ver$%&&*$%

Deze Xonar lijkt mij in ieder geval een extreem mooie kaart, maar zeer prijzig.
Wat is jitter nou eigenlijk in de praktijk? Is dat dat je je PC over de koptelefoon dingen hoort doen? Dat heb je als het goed is bij geen enkele losse geluidskaart, en als wel, dan is het iets mis mee. Bij onboard geluid hoor ik dat vooral via een koptelefoon die aan de voorkant is aangesloten.
In de praktijk is jitter iets waar je zeeeeeeeeeeeer zelden tot nooit last van hebt.

Maar aangezien de term niet bekend is, en lastig uit te leggen aan leken, is het ideaal geschikt voor marketing figuren om weer extra geld voor te vragen.
Jitter is fluctuatie van de frequentie van een digitaal signaal. Niet alle 0's en 1'tje arriveren met dezelfde tijdsinterval. Punt zit hem erin dat klokgeneratoren niet perfect digitaal zijn, maar zich meer analoog gedragen. Soms doen ze wat Hertz'jes per seconde meer en soms weer minder (afhankelijk van een berg factoren).

In de praktijk betekend dit dat je bijvoorbeeld niet een perfecte contstante toon uit je computer kan krijgen, ook als is het geluidsbestand digitaal, omdat je computer niet elk digitaal signaaltje op het juiste moment verwerkt en output. Je krijgt een lichte schommeling in de toon.

Of je het in de praktijk gaat merken, lastig te zeggen. Ligt eraan hoe gevoelig je oren zijn en hoeveel muziek je luistert. AFAIK zit het punt hem meer in het feit dat klokgeneratoren kleine constante afwijkingen kunnen hebben, waardoor je problemen kan krijgen met synchroon beeld/geluid.
dat is toch coil whine naar ik meen te weten. zoek maar eens op google
Dat is de STX, die eveens al vrij lang in NL word aangeboden. Hier gaat het om de ST. Rechts achter op de kaart is iig het eea veranderd.
Klinkt als een mooi kaartje met een minder mooie prijstag. Ik houd het wel bij mijn auzentech xplosion cinema :)
De specs liegen er niet om iig...
Ik vind het een beetje klinken als een houten volumeknop voor een warmer geluid...
Waarom is dat ding niet op PCI-e gemaakt?
Zo te zien hebben ze dus 2 smaakjes, PCI en PCI-e
Jammer dat je er nog een dochterkaartje bij moet kopen voor 7.1 aansluitingen. Wel zijn de 2 tulp stekkers erg handig als je hem direct op je versterker/stereo wil aansluiten.

Ik ben benieuwd wat de benchmarks gaan zeggen over deze kaart :D. Hij staat alvast op de verlanglijst :P

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door _FrostBite_ op 18 mei 2009 12:00]