Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Creative Labs heeft Asus publiekelijk beschuldigd van misleiding. Een nieuwe driver voor de Xonar-geluidskaarten van Asus zou zich ten onrechte voordoen als Eax-compatibel.

Eax logoAsus stelde bij de release van nieuwe drivers voor zijn Xonar-geluidskaarten dat de hardware compatibel is met de Eax-standaard. Volgens Creative Labs is de claim van Asus pertinent onwaar en is er dus sprake van misleiding.

In een e-mail aan Boot Daily stelt de pr-afdeling van Creative dat Xonar-geluidskaarten van Asus niet compatibel zijn met Eax 3, 4 en 5. Enkele games zouden tijdens de hardwaredetectie door de nieuwe Xonar-drivers echter voor de gek worden gehouden, omdat het apparaat zich wel degelijk voordoet als een Eax 5-compatibel apparaat. Volgens Creative is de hardware van Asus echter niet in staat om alle geavanceerde Eax-effecten correct weer te geven. De betwiste driver zou zich bewust voordoen als Eax-compatibel om zo in spellen toch een ruimtelijke geluidsweergave te kunnen realiseren. Asus heeft nog niet op de beschuldigingen gereageerd.

Het is niet de eerste keer dat Creative een concurrent beschuldigt van misbruik van de Eax-naam. In 2006 schoot de hardwarefabrikant uit zijn slof tegen Realtek, omdat de audiocodecs van dat bedrijf Eax-geluidssporen niet correct zou weergeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik vraag me af in hoeverre dit geen propaganda is voor hun eigen productlijn geluidskaarten. Laten we eerlijk wezen, je promoot toch eerst je eigen merk.

Zitten er trouwens geen licentiekosten aan de EAX technologie?
De hardware van de creative kaarten behoort in mijn ogen tot één van de betere, zo niet tot de beste.

De officiële drivers zijn echter dermate k*t dat de kaarten nog steeds niet goed werken onder vista. Hoe lang is vista ook alweer op de markt? Juist ja.

Nog steeds heb je te kampen met errors bij 64bit en 4gb intern geheugen, nog steeds is het volume bij sommige kaarten/drivers combo's te laag.

Waarom ze zich ueberhaupt nog druk om EAX maken ontgaat me ook een beetje. Onder vista werkt EAX ook met creative kaarten niet. Ok je hebt een trage emulatie laag die je moet kopen(!!) waar alsnog de helft niet mee werkt. Hier zit niemand op te wachten.

Wanneer creative eens net zoveel energie in de drivers zou steken ipv het maken van allerlei beschuldigingen zou een hele verbetering zijn.
De hardware van de creative kaarten behoort in mijn ogen tot één van de betere, zo niet tot de beste.

Dan heb jij verdomd slechte ogen, of je loopt constant met oogkleppen op.


De hardware is voor audioweergave erg matig, enkel de DAC (een best mooie Cirrus Logic CS4382) en de ADC (een goede Wolfson WM8775) kan nog meekomen met de concurentie. Echter die DAC alleen zorgt niet voor het geleverde geluid. Indien de rest ook van een beetje van fatsoenlijke kwaliteit was hoefden audiofanaten niet te klagen, maar dat is dus niet het geval.

De elco's (electrolytcondensator) zijn uitermate goedkoop, en heel het design is daarop gebaseerd, waardoor je niet veel kwaliteit overhoud. (veels te veel elco's gebruikt)
De gebruikte opamps (die voor de versterking zorgen) zijn ook maar klasse 'kruitvat 5.1 versterker'.
De front 'versterker' is een NJM4556, en alle andere kanalen worden aangestuurd via 3 TL4558's. De totaalprijs van de 4 gebruikte op-amps ligt onder de 5 euro voor een 'normale consument', laat staan hoe goedkoop dat spul word zodra je er 10.000 stuks of meer koopt.
Het topmodel, de Elite-Pro heeft slechts marginaal beter spul, maar daar geld ook voor, de op-amps en elco's zijn gewoon low-budget rommel.

Nee, de X-Fi is leuk voor wat games, aangezien de bron daar toch uit zwaar gecompresde audiofragmenten bestaan, maar voor muziek en films; zwaar beroerd.


Er is een reden dat Asus en Auzentech een X-Fi compatible DSP gebruiken, om de gamers die wel van muziek en films houden toch blij te maken. Dat de DSP niet krachtig genoeg is om meer dan 32 kanalen te vervormen (wat hier dus waarschijnlijk het probleem is) nemen zij gerust voor lief.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 26 maart 2008 14:43]

Er is een reden dat Asus en Auzentech een X-Fi compatible DSP gebruiken,
Auzentech maakt niet zomaar gebruik van X-Fi compatible DSP's. Ze maken gebruik van Creative X-Fi DSP's, met dezelfde functionaliteit als die de kaarten van Creative hebben, maar dan met betere hardware eromheen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 maart 2008 19:12]

Dat is helaas niet juist.
Auzentech maakt voornamelijk gebruik van C-Media Audio-Controllers die EAX2 compatible zijn. Dit zijn feitelijk geen DSP's omdat die controllers alleen de benodigde DSP effecten weten, maar niet toe kunnen passen. Dit word gedaan door de CPU. Aangezien EAX2 'slechts' 32 DSP kanalen ondersteund is de CPU-hit te verwaarlozen op moderne pc's.
De enige Auzentech kaart die de Creative CA20K1 DSP gebruikt is de X-Fi Prelude.

De Xonar gebruikt diezelfde C-Media Audio-Controller. Die dus gelimiteerd is aan 32 DSP effecten, waar EAX5 512 DSP effecten over 128 kanalen kan berekenen. Dit word voor softwarematig niet opgelost door de Xonar, waardoor je dus eigenlijk alleen maar EAX2 heb tijdens EAX5 spellen. En daar is Creative boos over. Zij willen aan Asus gewoon een zooi CA20K1 DSP's verkopen, wil Asus die niet, dan zijn ze gelimiteerd aan EAX2.
En daar gaat heel dit artikel over.
Ik doelde eerder op de X-Fi Prelude, niet de oudere kaarten van hun. :X
Hier moet ik toch even op inbreken. Creative maakt dus echt de beste gluidskaarten die er beschikbaar zijn en tevens de meest geavanceerde (BEWEZEN).

Ik plaats dan ook een kanttekening bij je reactie. Je hebt de X-fi reeks die idd vooral voor gamerspubliek is gemaakt en daardoor is de technologie van de kaarten vooral op de gameskant ingericht.

Je vergeet voor t gemak even dat er wel degelijk ook nog een serie "gewone" soundcards zijn van Creative die dus echt wel de professionele kant van audiobewerking bewezen hebben aan te kunnen, al jaren.

Deze discussie staat overigens los van t feit dat ik deze actie van Creative totaal niet snap. Bedoel ze hebben echt geen punt en klinkt meer als een roep om bemoeizucht om een ander zwart te maken.
Waarom richten ze in plaats van hun tijd te steken in deze zogezegde onzin niet in serieuzere zaken zoals hoe alle nog beter kan, luisteren naar de consument enz. enz.

Dat is hetgeen ik me afvraag na t lezen van dit nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 26 maart 2008 22:24]

Hier moet ik toch even op inbreken. Creative maakt dus echt de beste gluidskaarten die er beschikbaar zijn en tevens de meest geavanceerde (BEWEZEN).

Sorry, maar je raakt kant noch wal met die onbeargumenteerde opmerking, uiteraard zonder een bron.

Ik weet dat Creative een van de betere geluidskaarten maakt, ik heb dan ook zelf een 'Creative Professional E-MU 0404 USB'. :z
Overigens, KBDE heeft het niet over de E-MU serie, en ben ik ervan overtuigd dat hij daar ook nog nooit van gehoord heeft.

Ik zeg expres, 'een van de betere' aangezien er een hele wereld voor je openstaat als je even verder kijk dan dat je neus lang is.


Er zijn genoeg audiofiele producten die _VER_ boven de producten staan die uit de stallen van Creative komt rollen. *kuch* DAC-1 *kuch*
Alchemy is gratis voor X-Fi eigenaren.
niet sinds ze deel uitmaken van OpenAL.
Er zaten inderdaad licentiekosten aan EAX, daarom was tot voor kort Creative de enige maker van geluidskaarten die ook EAX3, 4 en 5 kon gebruiken. Sinds een tijdje is iedereen echt vrij de EAX licentie te kopen/verkrijgen en toe te passen op zijn eigen kaarten, zoals te zien is met de Auzentech X-Fi Prelude.
De Auzentech X-Fi gebruikt de X-Fi chip van Creative, zij hebben dus een licentie voor het produceren van kaarten met X-Fi chips, met natuurlijk EAX 5 support.
Ik denk niet dat Creative deze licenties nu goedkoper van de hand doet...
Ik denk juist omdat er licentiekosten aan verbonden zitten dat Asus een maas heeft gevonden om toch EAX compatible te zijn of in ieder geval onderdelen ervan te ondersteunen zonder te betalen. Op deze manier kan Asus goedkoop een concurrerende geluidskaart op de markt zetten en dat vinden ze bij Creative niet zo fijn.
het klinkt eerder als een dispuut tussen ASUS en Creative.
Creatief geeft de EAX licentie (gebruik van de naam EAX) uit en zijn dus ook verantwoordelijk voor het controleren aan welk product ze de licentie afgeeft.
Elke fabrikant met een eigen licensing program geeft de licentie echt niet af voordat ze het product (minimaal in tweevoud) binnenstebuiten hebben gekeerd. Daarboven op mag je nog een dikke licentie betalen. Tenminste, zo heb ik het ervaren bij NVIDIA, Apple etc etc

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 26 maart 2008 13:49]

Ik snap niet waarom alle games niet gewoon Dolby Digital/DTS gaan ondersteunen voor Surround geluid. Alle console games ondersteunen dit maar voor de PC als ik Surround wil ben ik altijd gebonden aan een EAX compatible card en dan zo'n PC surround set. Terwijl ik nu mijn PC op een (surround) installatie heb aangesloten die al de PC setjes ver achter zich laat. Maar ik krijg geen surround in games omdat dit niet ondersteund wordt.
Ik snap niet waarom alle games niet gewoon Dolby Digital/DTS gaan ondersteunen voor Surround geluid.
Dolby Digital en DTS zijn coderingstechnieken om 5.1 geluid over een standaard SPDIF uitgang te versturen. Je hebt dit voorgecodeerd (denk aan DVD's) en 'live' gecodeerd, wat op sommige geluidskaarten zit. De Auzentech X-Fi Prelude (met wel officiele, werkende EAX 5) ondersteund nu Dolby Digital Live en krijgt binnenkort ook ondersteuning voor DTS Connect.
Alle console games ondersteunen dit
Nee, de consoles ondersteunen dit. De console verwerkt de geluidssignalen van het spel, encodeert dit hardwarematig tot Dolby Digital en gooit het dan pas de SPDIF port op.
maar voor de PC als ik Surround wil ben ik altijd gebonden aan een EAX compatible card en dan zo'n PC surround set. Terwijl ik nu mijn PC op een (surround) installatie heb aangesloten die al de PC setjes ver achter zich laat. Maar ik krijg geen surround in games omdat dit niet ondersteund wordt.
Zoals ik al eerder zei: de Auzentech X-Fi Prelude ondersteund EAX 5 en encodering naar Dolby Digital Live, zodat je het over een digitale uitgang naar je versterker/decoder kan pompen. Je kan hier misschien eens naar kijken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 maart 2008 12:57]

Het is en blijft toch maar een veel te duur kaartje wat elke C-Media gebaseerde kaart (als de Club 3D karatjes) al jaren kan en die hebben al een jaar of 2 bitperfect drivers. Iets wat ze bij Creative ook nog steeds niet kunnen.

Ze kunnen pas sinds de X-fi DD over de digitale uitgangen gooien tot die tijd ging het gewoon niet. Nee dan ben je lekker bezig als zogename marktleider op de geluidskaarten markt.

en Creative's driver support.... ach breek me bek niet open. Nee ben echt niet onder de indruk van creative's strategie op het moment.
Het is en blijft toch maar een veel te duur kaartje wat elke C-Media gebaseerde kaart (als de Club 3D karatjes) al jaren kan en die hebben al een jaar of 2 bitperfect drivers. Iets wat ze bij Creative ook nog steeds niet kunnen.
Jij hebt zeker nog nooit de CMI8770 of de CMI8788 (beiden ondersteunen Dolby Digital Live en DTS Connect) aan de praat proberen te krijgen onder Vista? Dat duurde ook eeuwen voordat dat een beetje werkte (en heeft nog steeds veel problemen, onder andere omdat C-Media zelf geen drivers meer uitgeeft aan eindgebruikers). Ook ondersteunen deze kaarten geen EAX 5. ;)
Ze kunnen pas sinds de X-fi DD over de digitale uitgangen gooien tot die tijd ging het gewoon niet. Nee dan ben je lekker bezig als zogename marktleider op de geluidskaarten markt.
'Ze' is in dit geval Auzentech, niet Creative. En of ze zelf die drivers ontwikkelen of Creative ervoor betalen boeit mij niet. Van Auzentech komen zeer goede drivers uit.
en Creative's driver support.... ach breek me bek niet open. Nee ben echt niet onder de indruk van creative's strategie op het moment.
Eens. Maar niet 'op het moment', maar ondertussen al meer dan 10 jaar. Probeer voor een Sound Blaster Live! maar eens volledig werkende drivers op hun website te vinden. Als je de originele CD kwijt was, was je mooi het haantje. |:(

Gelukkig zijn de drivers die Auzentech uitbrengt wel van goede kwaliteit. Daarbij voegen ze nog steeds nieuwe functies toe. Wel de lusten van de X-Fi chip, niet de lasten van drivers die direct van Creative afkomen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 maart 2008 19:08]

Weg met Creative, ik heb het helemaal met ze gehad! Belachelijk dat spellen met de nieuwste EAX effecten door geen enkele geluidskaart op de X-Fi na kunnen worden afgespeeld. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een X-Fi, heb speakers en mp3-spelers van ze gehad, maar eigenlijk heb ik met ELK product problemen gehad.

Ik vind dat ze misbruik maken van hun monopolie positie en zich echt zielig opstellen. In plaats van EAX ook aan andere fabrikanten aan te bieden, om zo EAX veel meer gebruikt te laten worden (mainstream maken), lopen ze als een klein kind dat zijn speelgoed niet wil delen te bléren.

offtopic: benieuwd of deze kritiek weer eens naar beneden wordt gemod...
Even losstaand van de slechte driver support en algehele crappy bouwkwaliteit van Creative.

Creative heeft veel geld geïnvesteerd in het ontwikkelen van EAX, de bijbehorende hardware en softwaresupport door game ontwikkelaars. Dit zorgt ervoor dat hun gammele producten toch worden gekocht door klanten. Hierdoor hadden ze effectief een monopolie positie onder een bepaalde doelgroep tijdens de win95/winxp tijd.

Dus wat is de winst voor Creative om deze techonlogie aan andere fabrikanten te verkopen?

Geen denk ik. Het lijkt me dat dit uiteindelijk alleen maar zal zorgen voor minder winst en extra concurentie op de eigen markt.
Het is niet zo fijn voor de consument maar daar bestaat Creative ook niet voor. Creative bestaat om geld te verdienen, graag zoveel mogelijk met zo min mogelijk inzet.

Laat andere bedrijven dan maar investeren in hun eigen driver model of laat de community maar met een fatsoenlijk open source alternatief komen.
Neemt natuurlijk ook niet weg dat Creative er alles aan zal doen om hun monopolie te behouden, waaronder dus ook het kapot procederen van concurenten zoals A3D destijds.

Neemt trouwens niet weg dat ik om waarschijnlijk dezelfde reden als jij nooit meer een Creative product zal kopen en zeer sterk aan het twijfelen ben om een Auzentech aan te schaffen.

Trouwens, aldus Creative houdt Asus alleen maar de EAX 5 query voor de gek en niet de EAX 3 en 4. EAX 3 en 4 zijn toch ook aardig lang gebruikt in oude games en aangezien EAX tegenwoordig eigenlijk alleen legacy support is, kan dat best problematisch zijn.

[Reactie gewijzigd door Zarkov op 26 maart 2008 13:41]

Je spreekt over een monopolie dat er niet is. Tenzij je vindt dat Mercedes ook het monopolie heeft op het ontwerpen, maken en verkopen van de SLK.

Creative verkoopt een licentie van EAX5 om deze te mogen gebruiken. Dat betekent dat je als fabrikant moet houden aan de richtlijnen die creative opzet.
Ik spreek van een monopolie onder een specifieke doelgroep.

EAX is een lange tijd de defacto standaard geweest voor environmental audio in games.
Op dat moment weigerde Creative ook om licenties uit te geven aan andere fabrikanten. Uiteindelijk is wel EAX 1 en 2 vrijgegeven maar 3, 4 en 5 zijn tot voorkort altijd binnen Creative gebleven. Pas na de komst van Vista en de dood van EAX is er pas een licentie aan één externe partijen verkocht. Die ene partij is Auzentech, sindsdien kun je dus over een minder sterke monopolie positie spreken.

Echter dat is nog steeds maar één fabrikant met één kaart die het ondersteund en pas nadat die vormen van EAX zijn afgeschreven.

Mocht Creative een EAX6 bedenken die beter bij het drivermodel van Vista past en aanslaat onder gamers dan verwacht ik ook dat Creative deze de eerste jaren weer lekker voor zichzelf zal houden.
Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende hoogwaardige alternatieven

[Reactie gewijzigd door Zarkov op 26 maart 2008 14:47]

Creative heeft inderdaad veel geld geinvesteerd in EAX, maar de technologie altijdt voor zichzelf gehouden. Nu ze besloten hebben zelf geen geluidskaarten meer te maken EN met de komst van Vista waarme EAX (door toedoen van Creative zelf) weer niet compatible is, begint de nood dan aardig hoog te worden voor Creative om toch maar zo goed mogelijk geld uit EAX te knijpen nu dat nog kan. Creative dacht dus nog flink wat geld te slepen uit de driverontwikkeling van geluidskaarten voor EAX5 ondersteuning voor Vista.
Asus heeft dus zelf 3D-sound support ontwikkeld voor Vista en daarbij waarschijnlijk gelijk de kennis gevonden hoe EAX5 te ondersteunen.
Dus dan hebben we het niet over het stelen of ongelicenseerd gebruik maken van technologie maar het compatible maken met bestaande technologie.
Ik heb een Asus Xonar D2X en was al verbaasd (nee aangenaam verrrast) om te lezen dat de nieuwe beta drivers van Asus EAX5 zouden gaan ondersteunen, alhoewel ik er verer niet op zat te wachten, er zijn eerder wat andere dingen die verberterd kunnen worden in de drivers voor de ASsu Xonar.

Er is wat verwarring over hoeveel CPU of DSP kracht er nodig is om geluidseffecten te brekenen, voor de hedendaagse CPU's is het vrij verwaarloosbaar (ongeachte de hoeveelheid kanalen) en ook de cache aan boord van geluidskaarten levert geen dramatische verbeteringen op.
Er zin dus geen eigenlijk speciale DSP's meer nodig om gamesound te doen, alleen waren er dus tot sinds kort geen goede alternatieven voor EAX.
De reden dat geluidskaarten meestal een fractie sneller zijn dan onboard geluid is omdat de onboard geluidschips toch wat goedkoper en langzamer zijn en de boel eerder een beetje ophouden (onboard geluid heeft over het algemeen een lage prioriteit).

Ik weet verder niet welke games EAX5 gebruiken ik game zelf eigenlijk niet veel meer en de handvol games die ik erop heb staan zijn geven niet zo dudidelijk aan welke EAX versie ze ondersteunen. Ik heb de Asus Xonar dus niet voor de EAX ondersteuning gekocht .' ) Toch had ik EAX2 eens geprobeerd onder Vista en
was verder totaal niet onder de indruk van het 3D-geluid, het leek weinig meerwaarde te bieden over stereo (ik denk dat ik hetzelfde zou bereiken met Dolby Prologic).
Mocht Creative een EAX6 bedenken die beter bij het drivermodel van Vista past en aanslaat onder gamers dan verwacht ik ook dat Creative deze de eerste jaren weer lekker voor zichzelf zal houden.
Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende hoogwaardige alternatieven
De laatste zin vat eigenlijk al samen waarom Creative geen monopolie meer heeft. Het real-time bewerken van geluidseffecten kost niet meer zoveel rekenkracht (of beter gezegd: het is minder/niet merkbaar), waardoor alles in software gedaan kan worden. Veel spellen maken hierom geen gebruik meer van EAX.
heel dat EAX is rommel ze kunnen beter het A3D uit het stof trekken en dat verder ontwikkelen, Ze hebben all licenties voor A3d gekregen toen ze aureal opkochten.

Waarom ze een echt 3d geluids formaat killen (opkopen en ondersteuning stop zetten ) en hun eigen EAX bagger promoten kan ik nog steeds niet bij.


geef me drivers voor mn vortex 2 onder xp en die die die creative

[Reactie gewijzigd door stamp op 26 maart 2008 16:34]

Mijn vraag is dan eigenlijk in hoeverre de consument hier last van heeft. Ik bedoel in verre kan de consument merken of EAX 5 van de Xonar kaart van ASUS nu die ruimtelijke geluiden kan laten klinken? Met andere woorden, koop je een miskoop of is de kaart weldegelijk goed genoeg voor (thuis)gebruik?
Dat mag jouw vraag zijn, maar als je het extremer bekijkt:
Een winkel bied een PC aan met een nieuwe intel quad core. Als je hem openmaakt zie je een AMD Duron er in zitten.

Je kan nog steeds prima al je mailtjes lezen enzo, dus hij is zeker goed genoeg voor thuisgebruik. Je moet er alleen niet opzetten dat hij beter is dan hij in werkelijk is.

Daarnaast is EAX van Creative, als ze niets zouden doen kunnen ze het recht verliezen om er later tegen op te treden bij een 'grovere inbreuk op de naam'.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 26 maart 2008 12:41]

Niet alleen kan je als consument getild worden door meer te betalen voor iets wat je niet krijgt, ook de door Creative ontwikkelde EAX technologie kan door dit soort fratsen een slechte naam krijgen ("EAX doet niks").
En omdat Creative ook EAX-kaarten verkoopt, zou dat hun eigen EAX-kaartverkopen (en de "reputatie" van EAX) ook kwaad kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 26 maart 2008 12:53]

Laat Creative Labs eerst maar eens zelf drivers maken die goed werken met Vista en
compatible zijn met Vista SP1... Op dit moment wordt Vista SP1 niet eens aangeboden
door Microsoft omdat de drivers van Creative niet compatible zijn met SP1.
Echter geeft de PR afdelingen hier geen enkele reactie op, meldingen in het forum
worden niet beantwoord :(

[Reactie gewijzigd door 4Reload op 26 maart 2008 12:38]

Dat wou ik ook net zeggen, zorg eerst dat je de drivers op orde hebt.

4Reload drivers werken gewoon goed onder sp1 draai het hier al tijdje geen problemen nog.
De drivers werken inderdaad wel...

Echter moet je nu eerst de drivers deinstalleren vervolgens SP1 installeren
en dan de drivers weer installeren. Echter weten wij dit, een normale thuis
gebruiker heeft geen idee waarom SP1 niet aangeboden wordt... |:(
Ach man, zeur niet zo :P Linux gebruikers hebben al meer dan een jaar uitstel op drivers omdat ze die vista meuk niet op orde krijgen. Software club is echt een stelletje prutsers daar.

Natuurlijk is dit niet helemaal correct. Er is een 'beta' (zou het persoonlijk nog niet eens alpha durven noemen) driver, die schijnbaar voor techies is geschreven want hij is alleen 64bit, maar het feit dat het alleen met gcc 3.x te compilen valt (terwijl iedere techy allang 4.x gebruikt) doet ook dit idee te niet. En dan nog werkt het bij de meesten niet....

Oh ja, er is tegenwoordig een OSS driver. Maar de meeste mensen gebruiken al lang alsa. Gelukkig zag ik iets voorbij komen in de alsa mailinglist over datasheets...

En voor er klachten komen, creative heeft zelf meerdere malen linux drivers beloofd. Voor bijna 200 euri mag je dan toch enigszins aannemen dat die er redelijk snel zijn lijkt me. Zeker als ze maart 2007 roepen... err riepen, tegenwoordig is het erg stil.

Daar komt nog bij dat er een nieuwe X-Fi is bijgekomen die helemaal geen X-Fi is, maar een audigy 2... weet niet hoe ze dat in windows opgelost hebben, maar het lijkt me dat ie erg veel in software afhandeld, wat je toch doet afvragen waar ze die ontwikkelaars nu precies voor inzetten...
Imho begrijpelijk dat Creative dit doet. Afaik is het EAX verhaal toch een beetje het paradepaardje van Creative. Als anderen dit proberen na te bootsen en onterecht hetzelfde beweren te doen dan heeft dit 2 nadelen.
1. mensen kopen mogelijk een Asus ipv Creative kaart, dus dat is minder verkoop van Creatiive
2. doordat het niet goed werkt krijgt EAX een slecht imago, wat ook niet helpt met de verkopen van Creative. Als mensen een Asus ding hebben gekocht dat prut is, dan gaan ze geen Creative halen, omdat EAX toch niet werkt. Terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik moet zeggen dat het ook een beetje vuil is van Asus, door de drivers zo te laten faken. Als je dat doet omdat je er een reden voor hebt, ben hier dan ook eerlijk over, dan ga je gebruikers niet teleurstellen danwel oplichten.
Maar jij gaat er nu van uit dat Creative de waarheid spreekt, wie zegt dat Creative niet probeerd van Asus in een slecht daglicht te stellen net om twijfelaars te overhalen toch maar een creative kaart te kopen?
Ik denk niet dat je als bedrijf zomaar je reputatie op deze manier in gevaar wil brengen. Zulke claims zijn namelijk keihard technisch aan te tonen. En als je niet de waarheid spreekt, ga je keihard onderuit en gelooft geen koper je meer.
Ach, zaken faken via drivers heeft op zijn minst 2 andere bedrijven geen windeieren gelegd. :)
Welke 2 bedrijven dan? Zo wel nVidia en ATi hebben niks lopen faken, ze hebben alleen hun drivers geoptimaliseerd voor bepaalde programmas. 3DMark is nauwelijks representatieve test.
Dit zijn nogal uitspraken om te doen.

Het zijn beide grote jongens.
Ik hoop dat creative zijn onderzoek goed heeft gedaan.
Anders zou dit nog wel eens een naar vervolg kunnen krijgen.

Zijn er gebruikers hier van deze kaart?
Ja ik heb er wel een, echter zou ik niet weten hoe ik dit daadwerkelijk moet testen. Ik heb geen creative kaart om te vergelijken.

Verder vind ik het een heerlijk kaartje. EAX support heeft bij mij ook niet echt een hoge prioriteit, deze kaart is naar mijn mening gewoon kwalitatief beter dan de creative kaarten. Verder bied hij dolby digital en DTS encoding wat ik tot nu toe nog nooit op een creative kaart gezien heb.
Volgens mij is dit voor Creative makkelijk na te gaan. Voor zover ik weet zijn EAX 1 en 2 vrij te gebruiken, maar moet er voor het gebruik van 3,4 en 5 een overeenkomst met Creative aangegaan worden (of misschien zelfs een licentie op de X-Fi chip genomen worden?) om het te kunnen gebruiken.
Volgens Creative is de hardware van Asus echter niet in staat om alle geavanceerde Eax-effecten correct weer te geven.
De hele zaak zal waarschijnlijk om deze zin hangen. Asus ondersteunt het dus wel deels. Zijn ze dan wel of niet compatible? Dat zal wel weer een discussiepunt worden.
compatibiliteit is niet iets waar over gediscussieerd moet worden imho. Of het product voldoet aan _alle_ eisen, en is dus compatibel, of niet.

Wat mij overigens opvalt, is dat Asus EAX compatibiliteit claimt, maar daar geen versie bij opgeeft, terwijl Creative in de reactie wél over versies 3,4, en 5 spreekt. Wellicht ligt daar het punt van discussie...

edit: ik heb het even gecontroleerd op de Asus site: daar wordt aangegeven dat hun geluidskaart eax1.0 en 2.0 ondersteund....

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 26 maart 2008 13:17]

Hmmmm, een beetje net zoals de goedkopere X-Fi kaarten die helemaal geen X-Fi chips hebben, maar gewoon opgepoetste Audigy's zijn?
Creative vind ik al jaren de beste maar wat ze nu doen met Vista is gewoon ondermaats. Laat ze maar gewoon druk maken over goede drivers inplaats van dit soort dingen te roepen. In mijn ogen schiet Creative grondig te kort.