Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Creative heeft de Sound Blaster X-Fi Go aangekondigd. Deze mobiele geluidskaart met ingebouwde usb-connector heeft een koptelefoon-uitgang, een microfoon-ingang en 1GB-flashgeheugen.

Creative logo (27 pix)De software om de X-Fi Go te installeren op een notebook of pc wordt meegeleverd op het flashgeheugen, maar hier kan ook andere essentiële software op gezet worden. De X-Fi Go bevat volgens Creative de mogelijkheid om het schrijven naar het geheugen vervolgens te blokkeren, zodat niet per ongeluk de drivers gewist kunnen worden.

De 20 gram wegende X-Fi Go heeft het uiterlijk en het formaat van een een usb-stick en bevat aansluitingen voor een koptelefoon en een microfoon. De mobiele geluidskaart beschikt over ondersteuning voor Eax Advanced HD 4.0 en Openal, en kan 3d-geluid laten horen over de koptelefoon via Creatives cmss-3d. Via de meegeleverde Alchemy-software is surround-geluid bij oudere games onder Vista mogelijk.

De X-Fi Go is de opvolger van de X-Fi Play, die wel over een ingebouwde usb-connector beschikt, maar geen flashgeheugen heeft. Ook mist zijn voorganger ondersteuning voor cmss-3d. De X-Fi Go zal in eerste instantie eind augustus alleen in Singapore worden uitgebracht voor een prijs van 79 singapore dollar, ongeveer 38 euro. Niet bekend is of de X-Fi Go ook naar Nederland komt.

Creative X-Fi Go
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Werkt dat nu echt 3d-geluid op je koptelefoon?Zelf geen ervaring mee en het lijkt me zo onwaarschijnlijk namelijk, je hebt maar 2 speakers natuurlijk
Met 3D geluid bedoelen ze positionering. Het komt er eigenlijk op neer dan n.m geluid omgezet word naar 2.0 met behoud van positie ipv van het normaal samenvoegen van alle left en alle right kanalen. Je kan natuurlijk ook gewoon 2.0 bronnen gebruiken, dan heb je het meteen goed.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 25 augustus 2008 11:26]

Ze weten in ieder geval de illusie te wekken bij mij met mijn X-Fi Gamer geluidskaart en koptelefoon, als ik spellen speel of films kijk heb ik echt het idee dat ik met een 5.1 of 7.1 setje zit te kijken. :)
Zal wel aan mij liggen, maar zonder het beeld, kan ik net zeggen of het van voor of van achter komt.
links rechts geen probleem, voor achter ?
Zie het zelfs niet theoretisch te doen met 2 oren en 2 boxjes vlak tegen het oor.

hoe de oren erin slagen in het echt is mij ook een raadsel, maar daar slagen ze toch in.

Misschien dat ik inderdaad niet wil mee gaan in de illusie
Het probleem met dit soort systemen is dat de geluidsverandering, bij geluid van achter en van voren afhankelijk is van de vorm van de oren van de luisteraar.
Je hebt jezelf aangeleerd dat er een bepaalde verandering in het geluidsbeeld optreed wanneer het geluid vanuit een bepaalde richting komt.
Dus perfect zal dit systeem niet worden tot je rekening gaat houden met de vorm van de oorschelp etc. Dus tot dan zal het niet voor iedereen even goed werken.

Voor de beleving is het daarbij ook nog belangrijk, dat de stand van je hoofd niet meegenomen wordt. Wanneer je recht naar het scherm kijkt, klopt het nog wel, maar als je je hoofd draait, draait het geluid ook mee, waar het bij een vaste 5.1 (en hoger) opstelling, het geluid van de goede kant blijft komen ten opzichte van het scherm.
Hierdoor lijkt het ook al weer wat minder realistisch.
Je hebt ook maar 2 oren natuurlijk. :P
Meestal worden geluiden die van achteren komen bewerkt met een geluidsfilter waardoor het klinkt alsof ze van achter je oor komen.

Bose had een tijd terug zoiets. Een DVD speler met surround uit 2 speakers. Je moest alleen wel in de illusie mee willen gaan, ik althans hoorde meteen dat het een filter was.
Ik heb wel eens een mp3 gehoord waarmee het de bedoeling was dat je het op een koptelefoon ging luisteren. En het geluid kwam écht overal vandaan, boven, beneden, achter je, echt heel duidelijk. Dat uit maar 2 speakers. 3D geluid uit 2 speakers is dus zeker wel mogelijk, je hebt ook maar 2 oren immers.
Hier een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Zou wel cool zijn als dat cmss-3d ook zoiets real-time kan maken van het geluid van een computergame. Ik luister bijna alles op mijn hoofdtelefoon, maar gamen doe ik altijd met mijn 5.1 boxen setje, gewoon omdat 5.1 geluid een enorme meerwaarde biedt voor games (ook strategisch, omdat je in Battlefield bijvoorbeeld echt kunt horen dat er vanaf linksachter geschoten wordt.)

[Reactie gewijzigd door Shadow op 25 augustus 2008 11:44]

Dat zijn zogenaamde Binaural opnames, deze worden opgenomen met speciale omni-directionele microfoons. Je hebt meerdere modellen van deze microfoons, het type die je aan je eigen oren kan zetten en het type waarin de microfoons geďntegreerd zijn in een kunsthoofd (op de plek van de oren). Zo kan je horen door andermans oren als het ware en heb je dit ruimtelijke effect. :)

Het is in dit geval meer de manier waarop het opgenomen is dan de manier waarop het afgespeeld wordt.
Maar het zou natuurlijk mooi zijn als ze dit effect realistisch kunnen nabootsen met een techniek als cmss-3d. (Het zou natuurlijk softwarematig te berekenen moeten zijn)
Het verschil tussen 2 speakers en een koptelefoon, is dat je hoofd in het ene geval beweegt t.o.v. de speakers en in het andere geval niet. De volumeverschillen bij relatief kleine hoofdbewegingen zorgen er (mede) voor dat je 3D hoort.
Die mogelijkheid ontbreekt bij een koptelefoon. Tenzij je er een kleine giroscoop inbouwt ...
Pas ben ik hier ook mee bezig geweest en heb een kleine verzameling aan opnames opgeslagen.

Deze vind ik heel sterk, het lijkt echt of die persoon achter je langs loopt, ook verschil in hoogte hoor je erg goed. Luisteren met koptelefoon!:
http://www.starfix.nl/pub...reni%20-%20Holophonic.mp3

hier de kleine verzameling:
http://www.starfix.nl/public_download/muziek/Binoire/

En hier het topic wat daar ooit over ging:
Voor mensen met een koptelefoon

[Reactie gewijzigd door visvogelstar op 25 augustus 2008 13:20]

Ik heb al een paar jaar Xfi geluidskaart en ik heb nog maar zelden mijn koptelefoon niet op, ik heb een Z5500 box setje maar die gebruik ik niet meer.

Xfi headphone modus is echt wreed...
Ik heb zelf de trust 640u silverline usb headset, ook met 3d sound.

Spellen zoals cod2 speel ik veel beter met headset dan me gewone 5.1 set.

ik hoor precies waar iedereen zit of loopt. Ze zeggen dan soms ook welles dat ik wallhack heb, omdat ik altijd weet waar iedereen vandaan komt. Moeten ze maar gewoon bukkend lope, of niet de bosjes late ritselen ;)
grappig maar nutteloos... 3d geluid werkt niet. uit een (goeie) koptelefoon komt std al "3d" geluid uit, wat beter klinkt dan dolby etc.
Natuurlijk werkt dat wel. Door de vorm van je oren worden bepaalde frequencies vertraagd en gefiltered, waardoor je hersenen oorsprong bepaling van het geluid kunnen doen (achter, voor, boven of onder). Dat kun je simuleren in software. Niet perfect, maar goed genoeg om het effectief te maken. Links rechts is natuurlijk makkelijker ...

Uit een koptelefoon komt standaard slechts stereo geluid. Ik neem aan dat je Dolby Surround and Dolby Digital, DTS ed. bedoelt zullen zonder aanpassingen niet 3D uit je koptelefoon komen.
Ken je dat flash filmpje met dat lucifer doosje? Je kan daaruit precies op maken waar die gene loopt gewoon met stereo geluid. Wat is dan de toevoeging nog van 3d sound?
Deze systemen passen de geluiden aan aan de plaats waar de geluidsbronnen zich in de 3d omgeving in het spel zich, ten opzichte van jou, bevinden.

Voor spellen gaan ze echt niet elk geluid, met een kunsthoofd etc, in verschillende posities opnemen voor mensen met een koptelefoon. ;)
Zoek dan maar eens wat informatie op, over holophonisch geluid. Dat is heel wat krasser nog als binaural/binaureal.
ehhh wat is precies het nut van deze geluidskaart dan ?

het lijkt me vooral voor laptops maar die hebben toch onboard geluid dus waarom nog een extra USB dongel erin steken dan ???
De meeste PC's hebben tegenwoordig onboard geluid. Toch steken mensen er een Audigy/X-Fi/whatever in omdat dat beter geluid geeft.

Van deze stick weet ik het niet, maar een kaart met hardware 3D geluid kan je processor significant ontlasten in spelletjes. Daarnaast is de geluidskwaliteit van zelfs een Audigy SE al veel beter dan van de meeste onboard kaarten, zelfs als je onboard zgn. HD geluid hebt.

Afhankelijk dus van hoe de stick gefabriceerd is kan het best een toevoeging zijn.
Als je onboard geluid hebt, met een geďntegreerde Creative X-Fi chip, tja.... dan nog een goede hoofdtelefoon in een (not to cheapish) jack-output, en je hebt geluid dat toch vrij mooi is hoor. Zonder extra kosten, of de extra grammetjes van je mobiele geluidskaart.
Het ontlasten argument gaat hier compleet verloren door de usb aansluiting. En hoezeer hedendaagse pc's echt nog meer fps halen met dedicated geluidskaart vraag ik me toch ook sterk af.
Als men al die toeters en bellen gebruikt, zoals daar vroeger opeens EAX bijkwam, dan zijn zo'n dedicated devices toch nog goed voor een paar % van je CPU.
Is de geluidskaart onboard van een laptop zo slecht dan?
Als ik via koptelefoon muziek afspeel kan het bijna niet beter op mijn Dell Vostro 1700 terwijl net de speakers van mindere kwaliteit zijn.
vaak wel, en als die stuk is kan je er niks aan doen.
Op míjn Vostro 1700 is het huilen geblazen wanneer ik oordopjes als de Creative EP-630 of Zune Premiums aansluit. Ik bespeur écht heel veel ruis.

Dat en de afwezigheid van SP/DIF op deze laptop waren mijn motivatie om een Creative X-Fi Notebook aan te schaffen.

OT: Jammer dat er niet vermeld wordt of dit stickie ook een optische line-out levert, dan zou het ook nog eens erg interessant zijn voor netbooks zonder digitale line-out. :)
Ik zou dan de mixer instellingen controleren (mute alles behalve PCM). Ik heb heel veel laptops gehad, en altijd perfect geluid uit de koptelefoon gehad. Opnemen is een ander verhaal ...
Ik heb ook heel veel laptops gehad en ik deel deze mening niet. Vrijwel elke laptop welke ik heb gehad had relatief veel ruis, vaak aangesloten op het stroomnet. Losgekoppeld was dit al een heel stuk minder. Maar wanneer je je laptop aansluit op je audioset merk je bij behoorlijk wat laptops toch echt ruis.
Kan het zijn dat ze het vermogen missen om goed geluid door die lange kabel naar je stereo te pompen?
Nee, het is gewoon storing, wat door het simpele (1 groot pcb) en 'bij elkaar gepropte' design van laptops nog eens word versterkt. Lekstroom (op het pcb) en magnetische velden zijn voornamelijk de boosdoeners.
op mijn (HP) laptop valt het wel mee, de boxjes laten wel wat te wensen over, maar de kwaliteit uit de kopfoonuitgang is prima. Ik denk dat dit soort oplossingen bedoeld zijn voor mensen die nét even wat meer willen, zonder professioneel spul te gebruiken. zie aanschafprijs.
Ik heb afgelopen weekend nog met een laptop gedraaid in een kroeg. Het geluid werd geleverd via de onboard geluidskaart en gaf een veel beter geluid dan de professionele muziek computer die in die kroeg staat.

Oa. was de bass veel duidelijker en stemmen veel zuiverder.

Ik heb overigens nog nooit een laptop gehad waarvan het geluid niet goed was, en als dat wel was dan waren het de ingebouwde boxen die niet goed van kwaliteit waren.
Hmm,

Waarom er niet gelijk simpel mp3-spelertje inzetten?
ziet er leuk uit all vraag ik me af hoeveel dit nog gebruikt word op de huidige laptops de meeste die ik zie ondersteunen dit allenmaal all.
Misschien een leuk product van Creative maar ik vermoed dat de drivers en de support weer bedroevend slecht zullen zijn....
Beetje overdreven.
Zonder 3d geluidskaart kan je nog altijd prima 3D stereo horen kijk hier maar.

Wat wel nog erg traag in opkomst is, zijn de 3D headsets, die ook jammer genoeg hier op tweakers nog geen categorie hebben in de pricewatch. voorbeeldje

[Reactie gewijzigd door bbr op 25 augustus 2008 11:36]

Beetje overdreven.
Zonder 3d geluidskaart kan je nog altijd prima 3D stereo horen kijk hier maar.
Ik heb een XMod met X-Fi CMSS-3D aan klint die toch beter dan zonder.

Wat ik me afvraag is of je deze uitbreidingen op het geluid ook weer uit kan schakelen? Op mn XMOD kan het namenlijk.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 25 augustus 2008 13:29]

Nou, een real-time 3D berekening, ahv omgevingsgeluid, en dat naar een stereo-hoofdtelefoon, zou al veel oplossen! Dat ze daar maar eens wat meer geld insteken, dan in een hoofdtelefoon volsteken met vele kleine speakertjes.
Jammer dat het niet gelijk een MP3-speler is. Koptelefoonaansluiting heb je en zelfs een microfoonaansluiting voor bijv. memo's.
De X-Fi Go zal in eerste instantie eind augustus alleen in Singapore worden uitgebracht voor een prijs van 79 singapore dollar, ongeveer 38 euro. Niet bekend is of de X-Fi Go ook naar Nederland komt.
Dat zal niet echt een probleem vormen denk ik.
Kijk even op het magische eBay en je gaat hem gegarandeerd vinden ;)

eBay... _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True