Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: Heineken01

Creative heeft nieuwe drivers voor zijn X-fi-geluidskaarten uitgebracht. Vista-gebruikers krijgen daarmee 'nieuwe' functionaliteit tot hun beschikking, waaronder het hardwarematig decoderen van twee populaire surroundformaten.

Met driverversie 2.18.0004 heeft Creative het hardwarematig decoderen van Dolby Digital- en dts-geluidssporen in Windows Vista mogelijk gemaakt. Daarnaast is ondersteuning voor dvd-audio toegevoegd, een functie die bij vorige drivers alleen onder Windows XP goed werkte. De nieuwe drivers zijn bedoeld voor alle X-fi-kaarten, behalve de X-fi Xtreme Audio.

X-fi-bezitters met Windows Vista klagen al meer dan een jaar over het ontbreken van features die in de XP-drivers wel aanwezig zijn. Een Braziliaan was het wachten zelfs zo zat dat hij - tegen de zin van Creative - besloot om zelf alternatieve drivers te ontwikkelen. Na het nodige juridisch geharrewar met de geluidskaartenfabrikant besloot de driverhacker echter met zijn project te stoppen.

Het is op zijn minst opvallend dat Creative er nu pas in is geslaagd om de op dvd's veelgebruikte surroundformaten Dolby Digital en dts in Vista hardwarematig te decoderen, terwijl de drivers voor XP dit werk zonder problemen uitvoeren. De hardwarefabrikant stelt echter dat Vista totaal anders in elkaar steekt dan zijn voorganger en dat de stuurprogramma's om die reden volledig opnieuw geschreven moesten worden.

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

De hardwarefabrikant stelt echter dat Vista totaal anders in elkaar steekt dan zijn voorganger en dat de stuurprogramma's om die reden volledig opnieuw geschreven moesten worden.
Dat zal best zijn, maar het blijft in mijn opinie een onzinsmoes. Veel kleinere fabrikanten, en ook gerenommeerde merken, hebben al (bijna) vanaf dag één volledig werkende Vista-drivers.

Daarnaast was het audio-model van Vista al maanden voor de release bekend en definitief, én was Vista voor de zakelijke markt al enkele maanden vóór de consumenten-versie beschikbaar. Creative had dus alle tijd om in te spelen op de consumenten-release om goede drivers te schrijven.

Ik vind het dan ook een groot zwaktebod van Creative om het (tot nu toe) ontbreken van fatsoenlijk werkende drivers hierop af te schuiven.
Onder Vista zijn vele dingen inderdaad anders, zeker op geluidgebied. Creative had gewoon even geen zin in de investering alleen maar omdat MS besloot dingen anders aan te pakken. Dat is vervelend voor de gebruikers, maar de aanstichter is toch echt Vista en niet Creative, als je het objectief bekijkt.

Het is niet zo dat Creative een kaart en driver had ontwikkeld voor speciaal voor Vista en dat pas later blijkt dat dingen niet werken, het ging om XP hardware en drivers.

Zoals met zoveel hardware/driver problemen stelt MS dat het de verantwoording van de leveranciers is om hen maar blind te volgen bij elk nieuw OS. Toch wel netjes als MS vanaf begin duidelijker had gezegd dat sommige hardware NIET meer zou functioneren onder Vista, ongeacht of dat de "schuld" van de leveranciers is.
Dat is vervelend voor de gebruikers, maar de aanstichter is toch echt Vista en niet Creative, als je het objectief bekijkt.
Nee, de "aanstichter" (beetje beladen woord, maargoed) is Creative, niet Vista, als je het écht objectief bekijkt. Creative is namelijk verantwoordelijk voor het aanleveren van drivers voor hun apparatuur, niet Microsoft, die levert ze alleen mee (in sommige gevallen).

Dat het drivermodel veranderd is geen excuus om geen drivers te schrijven die goed functioneren. In XP was ook een heel ander drivermodel dan in Win9x, toch maakte Creative daar wél gewoon vanaf het begin drivers voor.
Het is niet zo dat Creative een kaart en driver had ontwikkeld voor speciaal voor Vista en dat pas later blijkt dat dingen niet werken, het ging om XP hardware en drivers.
Zie hierboven. Apparaten die destijds in het Win9x-tijdperk gekocht zijn, werden wel bijna meteen van XP-drivers voorzien toen dat uitkwam.
Zoals met zoveel hardware/driver problemen stelt MS dat het de verantwoording van de leveranciers is om hen maar blind te volgen bij elk nieuw OS.
Dat is het ook, als je als hardwareleverancier je klanten een beetje tevreden wil houden. En dat wil je absoluut, want anders loopt iedereen naar de concurrent die wél goede drivers maakt en dat is slecht voor je verkopen en dus marktaandeel...

Anders dwing je als Creative (in dit geval zijnde) om steeds als ze een nieuw OS nemen ook meteen nieuwe hardware te kopen. Dat is niet erg klantvriendelijk, om het maar mild uit te drukken.
Toch wel netjes als MS vanaf begin duidelijker had gezegd dat sommige hardware NIET meer zou functioneren onder Vista, ongeacht of dat de "schuld" van de leveranciers is.
Het is al héél lang voor de Vista-release kenbaar gemaakt dat het drivermodel ingrijpend zou veranderen. Maar ja, als Creative daar niks mee doet en er niet op inspeelt, is dat wel te wijten aan Creative.

Als het drivermodel nooit zou mogen veranderen zouden we nu het drivermodel van Windows 3.11 nog hebben. Lijkt me niet erg wenselijk...

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 1 augustus 2008 12:53]

@wildhagen: De aanstichter is Microsoft, want DirectSound in Vista ondersteunt geen hardwareacceleratie meer voor geluidskaarten. Via DirectSound, via OpenAL kan het nog wel omdat dat niet door Microsoft geleverd wordt en Microsoft de hardwareaccelerate er dus niet uit heeft kunnen slopen. Andere fabrikanten hebben ook geen hardwareacceleratie in DirectSound. Windows Mediaspeler/DirectShow gebruikt uiteraard gewoon DirectX en ondersteunt geen OpenAL, vandaar dat acceleratie van geluid in Mediaspeler problematisch is.

Creative is op dit moment de enige die dat wel kan, men emuleert DirectSound met OpenAL. Die DirectSound-emulatie schrijf je niet zomaar even, bij mijn weten heeft geen enkele fabrikant die.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 1 augustus 2008 13:22]

De aanstichter is Microsoft, want DirectSound in Vista ondersteunt geen hardwareacceleratie meer voor geluidskaarten.
Dat mag dan wel zo zijn, maar dat was al een hele tijd bekend. Dit audio- en driversysteem was al final toen RC1 van Vista uitkwam en mogelijk al langer (dat weet ik niet zeker), en dat was in september 2006. Vista kwam, voor de consument, uit in februari 2007. Men had dus zes maanden de tijd om een OpenAL-driver te schrijven waardoor hardware-acceleratie wél werkt.

En vergeet niet dat alle grote fabrikanten (dus ook Creative) al lang van tevoren inzicht hebben in de systemen die voor hen van belang zijn, juist om ervoor te kunnen zorgen dat die bedrijven voldoende tijd hebben om hun produkten (software, drivers etc) af te stemmen op het komende OS.

En zes maanden zou voor een groot bedrijf als Creative (het is niet echt een éénmanszaak) meer dan voldoende moeten zijn om op zijn minst een redelijke driver uit te brengen. Maar nee, men had er bijna twee jaar (van september 2006 tot augustus 2008) voor nodig. Sorry, maar dat wijst mijns inziens op laksheid en/of onderschatting door Creative.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 1 augustus 2008 13:32]

6 maanden de tijd is inderdaad genoeg om een OpenAL-driver te schrijven en dat heeft Creative keurig gedaan: OpenAL-software heeft vanaf de lancering van Vista keurig gewerkt, mét hardwareacceleratie. Waar men meer tijd voor nodig had, was het implementeren van DirectSound vanaf nul. Dat lukt je niet in 6 maanden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat het bij lancering goed had moeten werken, maar leg de vinger toch echt bij Microsoft. Creative heeft het opgelost maar verwacht niet dat je oude maar dure Terratec- of Guillemot-geluidskaart op dit gebied gaat werken. Ik kan geen enkele verzinnen reden waarom de hardwareacceleratie uit DirectX gesloopt had moeten worden, beter gezegd, ik vind het volkomen krankzinnig.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 1 augustus 2008 22:09]

De fout ligt mi toch bij Creative, aangezien ze wel geluidskaarten leveren met "Vista Ready" en dus wel geld willen beuren voor de hype, maar niet de drivers leveren die erbij moeten horen..
Als ze dat niet willen moeten ze het niet als vista compatible verkopen.!!
ow zeker wel.

ooit van onboard realtek audio gehoord :+
ze zijn wel beter dan creative(als je het vista codec pack hebt kun je het geluid opvoeren met de crystallizer klinkt het bijna hetzelfde)

en ze hebben nu ook hardware acceleratie en eax
het heet: 3D SoundBack Beta 0.1

is nog wel een beta maar werkt prima als je het als admin start. :)

http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

wou het als meuk posten maar tweakers vond het niet belangrijk genoeg. ;(

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 1 augustus 2008 13:44]

realtek onboard audio geeft in mijn ervaring slechter geluid dan een oude creative Alchemy.
De drivers en extra instelsoftware van real tek zijn echt ook niet om naar huis te schrijven.

en nu ik me een X-Fi gekocht heb (ook al is het met brakke drivers) vind ik het geluid nog stukken beter.
Hoop de de nieuwe drivers hier geen negatief effect op hebben.

ik lees helaas nergens dat ze de EAX weer in orde gekregen hebben.
Helaas want de software emulatie werkt niet altijd :(
Er zit geen intelligentie in AC'97 of HD-Audio, dus hardwareacceleratie zou bijzonder knap zijn, dat kunnen die codecjes van Realtek gewoonweg niet.

Desondanks prettig te lezen dat ook Realtek aan een oplossing werkt. Wat ik denk dat dat Soundback zal doen is net als bij Creative DirectSound emuleren, maar dit softwarematig te doen, Realtek heeft geen baat bij OpenAL, omdat de geluidshardware niets in hardware kan.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 1 augustus 2008 21:51]

Asus heeft anders wel een emulator en die zijn pas 18 maanden met audio bezig. Creative heeft Alchemy als emulator. Dat het ze nu hardwarematig is gelukt is fantastisch. Wiens "schuld" het ook mag zijn Creative moet voor zijn producten staan en niet de bal in het midden laten en de consument met de problemen laten zitten.
Precies en dat is waarom ik geen Creative producten meer wil. Vroeger al met de LIVE kaart in combinatie met een VIA chipset. Creative week af van de pci norm waardoor met gebruik van EAX er een flinke kraak door het geluid ontstond.
Creative verwees me door naar de moederbordfabrikant en uiteindelijk dus naar de chipset fabrikant. Deze wezen vervolgens weer naar Creative.

Ondertussen zat ik met een geluidskaart van 500 gulden die kraakte.

Weet je wat Creative aandroeg als oplossing? Dan schakelt u toch gewoon de hardware acceleratie uit?

Nou eerlijk waar, daarvoor koop je toch geen geluidskaart van 500 gulden (dat was destijds gewoon een top kaart of had het moeten zijn)

En zie, het afwijsgedrag van Creative is na al die jaren nog geen steek veranderd. Ze zijn creative in het verzinnen van smoezen.
Niet om het één of ander; maar op de dozen van de X-Fi die in de winkel lagen is toentertijd een hele mooie sticker geplakt met "Ready for Windows Vista!". Dat is er niet door MS opgeplakt, hoor.
Nee, de "aanstichter" (beetje beladen woord, maargoed) is Creative, niet Vista, als je het écht objectief bekijkt. Creative is namelijk verantwoordelijk voor het aanleveren van drivers voor hun apparatuur, niet Microsoft, die levert ze alleen mee (in sommige gevallen).
Zolang creative bij de systeemeisen heeft staan dat je windows xp moet hebben en windows vista staat er niet bij, ben ik toch van mening dat Microsoft in beginsel wel de "aanstichter" is. Het is dat creative dezelfde geluidskaart blijft fabriceren en je van nieuw aangeschafte hardware wel mag uitgaan dat deze compatible is met de nieuwste besturingssystemen.

Van hardware die niet meer op de markt wordt gebracht maar waarvoor toch nog nieuwe drivers worden ontwikkeld voor vista, vind ik dit eerder een goede service van de fabrikant geen verplichting. Als het gehele drivermodel door MS wordt veranderd, mag je niet van fabrikanten dat deze nog veel in ontwikkeling gaat stoppen in een dood product. Kleine verbeteringen/aanpassingen in oude drivers is wat anders, maar het totaal herschrijving lijkt mij dan een te grote investering.
Maar zoals gezegd. Creative produceert nog steeds de x-fi serie en dan mag je gewoon verwachten dat deze naar behoren werkt onder vista. Dus in dit specifieke geval vind ik het wel heel raar dat creative zo lang op zich heeft laten wachten.
Anders dwing je als Creative (in dit geval zijnde) om steeds als ze een nieuw OS nemen ook meteen nieuwe hardware te kopen. Dat is niet erg klantvriendelijk, om het maar mild uit te drukken.
Je hoeft geen nieuw OS te kopen. Je hebt de keuze of je onder het oude OS wil blijven werken en geen nieuwe hardware hoeft aan te schaffen, of dat je echt een grote investering wilt doen en alles te updaten en upgraden. Als creative mag je anderen niet "dwingen" te investeren in nieuwe hardware, maar als MS mag je creative wel dwingen te investeren in totaal andere/nieuwe drivers??

[Reactie gewijzigd door paterke1984 op 1 augustus 2008 13:34]

[...]


Zolang creative bij de systeemeisen heeft staan dat je windows xp moet hebben en windows vista staat er niet bij, ben ik toch van mening dat Microsoft in beginsel wel de "aanstichter" is.
?!?dan geeft creative dus duidelijk aan dat het niet zal werken onder vista? En het is MS schuld dat de driver model is veranderd idd, maar dat creative hun drivers niet tijdig in orde willen brengen is hun eigen "schuld".
Het is dat creative dezelfde geluidskaart blijft fabriceren en je van nieuw aangeschafte hardware wel mag uitgaan dat deze compatible is met de nieuwste besturingssystemen.
Ik ben geen pro MS of Creative, maar dit slaat alles... 8)7

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 1 augustus 2008 13:45]

In het geval dat jullie nu beschrijven had de eigenaar van de computer moeten kijken of zijn geluidskaart wel zou blijven werken onder Vista! Makkelijk zat!
Idd, net als dat voor andere besturingssystemen geld. De tijd dat je er vanuit kan gaan dat (nieuwe) hardware altijd gegarandeerd werkt onder jou OS is toch echt wel zo ongeveer voorbij. Ook voor MS OSen. Als die tijd er ooit al eens geweest is...
Creative heeft in september 2006 laten weten dat de X-Fi geschikt zou zijn voor Vista.
Dat weet ik 100% zeker omdat ik het toen heb opgezocht. Ik had toen een oudere kaart van hen waarbij te kennen werd gegeven dat de Vista ondersteuning daarvan niet door zou gaan.
Daarop heb ik bewust voor mijn nieuwe pc die ik op dat moment ging kopen, gekozen voor de X-Fi.

In november 2006 (vista komt op de markt voor bedrijven) bleek dat de drivers nog niet klaar waren. het duurde tot januari 2007 voordat ik geluid kreeg onder Vista. Maar toen crashde de boel om de haverklap. Tot half 2007 heeft het geduurd voordat de drivers een beetje stabiel waren, maar nog niet alle functies had.

Nu, bijna 1,5 jaar !!!, na het uitkomen van vista hebben we eindelijk drivers die bijna alle functies ondersteunen.. hulde... dacht al namelijk dat ik dat niet meer zou meemaken in mijn leven... }>
Zie hierboven. Apparaten die destijds in het Win9x-tijdperk gekocht zijn, werden wel bijna meteen van XP-drivers voorzien toen dat uitkwam.
Ik weet niet onder welke steen jij toen zat, maar dit is absoluut niet waar, en zeker niet voor Creative! Toegegeven, ze waren er wel wat sneller bij dan nu het geval is.

Gelukkig werkten in die tijd een aantal 2000 drivers "redelijk" onder XP dvm onder W2K compatibility mode te installeren, en in sommige gevallen te "modden". Maar de statement met dat er bijna meteen XP drivers waren voor apparatuur gaat zeker niet op!
Toch wel netjes als MS vanaf begin duidelijker had gezegd dat sommige hardware NIET meer zou functioneren onder Vista, ongeacht of dat de "schuld" van de leveranciers is.
Sorry hoor, maar Microsoft is altijd erg duidelijk geweest in de aankomende veranderingen ten aanzien van Vista. Tevens hebben producenten als Creative al erg vroeg toegang tot dit soort informatie en hebben deze meer dan een jaar voor de final release al een beta of zelfs alfa van Vista. Ze hadden dit dus ruim van te voren aan kunnen zien komen, maar hebben dit gewoon niet goed aangepakt.
In een snel veranderende wereld als de IT zijn nieuwe drivers en/of nieuwe besturingssystemen de normaalste zaak van de wereld. Dat een gebruiker van een prosumer-card als een X-Fi verwacht dat de fabrikant drivers voor Vista uitbrengt is niet meer dan normaal. Hier is Creative zeer grof tekort geschoten in zijn service, punt uit.
Niemand verplicht ze om het te laten werken. Ze moeten dan alleen niet roepen dat het in Vista zou werken (wat ik uit eerdere reacties en berichtgeving begreep).

MS heeft alle recht zijn software te veranderen, Creative heeft alle recht om wel of geen drivers voor windows te maken (aangenomen dat het netjes vermeld is). Stel, heeft over 10 jaar een marktaandeel van ~80%, dan mag creative best zeggen, tot ziens MS, wij maken geen drivers meer voor jullie nieuwe OS(-en).
Dat zal best zijn, maar het blijft in mijn opinie een onzinsmoes. Veel kleinere fabrikanten, en ook gerenommeerde merken, hebben al (bijna) vanaf dag één volledig werkende Vista-drivers.

Inderdaad onzin. Daniel_K had ook helemaal niet de codering zelf, from scratch, geschreven, maar had alleen maar de reeds aanwezige codeer mogelijkheden weer aangezet! (op zich een knappe prestatie, uiteraard). Creative waren gewoon zo cheap-ass geweest om niet de benodige X-Fi licenties te nemen voor Vista.
Ja, maar die andere kleinere fabrikanten doen het dus allemaal software matig, dus je cpu doet het, terwijl creative toch echt zn hardware aan de gang wilde hebben.
Maar ja duurde wel lang.
Helaas is de snelheidswinst vrijwel verwaarloosbaar in het geval van DTS en Dolby Digital, het kost nou eenmaal weinig rekenkracht of deze formaten te decoderen (enkele procenten CPUtime).
Wellicht zou het iets kunnen schelen met DTS-HD en Dolby TrueHD, maar daar hebben we het hier niet over, ik denk dat de licenties voor die formaten weer te duur zijn.

Het hardwarematig decoderen is eigenlijk iets wat allang op alle nieuwe geluidskaarten en onboard geluid had moeten zitten, maar om de één of andere reden waren de fabrikanten gefixeerd op het encoderen naar deze surround formaten.

Allmetal ze hebben weer een leuke reclameslogan voor op de doos erbij
Nee, heeeel vroeger hadden ze leuke betaalbare kaarten met veel ondersteuning. Maar tegenwoordig is het bagger. Je vraagt je af of ze nog niet genoeg geld bij elkaar geharkt hebben om goede producten met goede ondersteuning neer te zetten. Vroeger stond het merk nog wel ergens voor als je het mij vraagt, maar tegenwoordig heb ik er bar weinig vertrouwen in en koop zelfs nog liever een (ander) B-Merk
Ik had hier al een meuktracker post van ingediend, maar goed, dit werkt ook :D

Ik heb ze draaien incl nieuwe console. WERKT PERFECT
t geluid is duidelijk beter en de settings worden eindelijk WEL onthouden! niet na iedere reboot dat je weer alles opnieuw moest instellen :)

Thnx Creative, eindelijk
daarom heb ik dus een auzentech gekocht, omdat ze zo verlept waren een fatsoenlijke driver support op te zetten wat echt niet te veel gevraagd is. ze hebben gewoon lopen verzaken om een reden die gewoon bijna niet gegrond kan zijn. dus vanuit mij hebben ze gewoon pech gehad en ik heb ook heel wat mensen een andere kaart aangewezen als ze vista wilden draaien. jammer voor ze :P

trouwens die xfi audio is ook helemaal geen xfi chip dus nogal logisch dat die niet op die drivers draait :P

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 augustus 2008 12:58]

daarom heb ik dus een auzentech gekocht
Als je echt Creative-moe bent dan had je beter een Xonar kunnen aanschaffen... drie keer raden wie namelijk de Prelude drivers voor Auzentech ontwikkeld.

Inderdaad: Creative Labs!

Het enige verschil tussen de Prelude en de kaarten van Creative, is in principe dat Auzentech betere amps e.d. gebruikt voor de Prelude en een tweetal optisch/coaxiale IO poorten op de achterzijde hebben geplaatst, maar veel technische verschillen zijn er volgens mij verder niet.

Daarnaast is het waarschijnlijk ook wel interessant om te weten dat Daniel_K niet de X-Fi drivers van Creative hackte, maar domweg de drivers tweakte die Creative speciaal voor Auzentech had gemaakt en die dus vervolgens geschikt heeft gemaakt voor de X-Fi kaarten van Creative. Waarom denk je dat Auzentech zijn Prelude driver downloads pagina op een gegeven moment, waarschijnlijk met enige druk van Creative, op slot heeft gegooid?

Overigens snap ik daarom ook niet dat Creative zo lang heeft gewacht met het uitbrengen van werkende Vista drivers voor z'n eigen serie X-Fi kaarten. De Vista drivers die ze al veel eerder voor Auzentech hadden gemaakt werkten inmiddels namelijk al perfect!
toch werken deze wel goed onder vista om een of andere reden Plus is die xonar een pietsje duurder ;) dat weegt ook wel mee bij een student...
nu nog behoorlijke linuxdrivers :/
pre beta in OSS werkt meestal best redelijk.. beter dan de drivers van creative iig
en ik had ergens gelezen dat ALSA ook bezig is met drivers voor x-fi

ik koop iig nooit meer een creative kaartje |:(
dan koop je toch een andere kaart :)
als je een andere X-fi dan de X-fi Xtreme Audio hebt kun je 'm vast wel 2de hands kwijt ergens
Of MacOSX?
'k Draai regelmatig met Hackintosh, maar ook Creative Professional heeft geen drivers voor non-Windows systemen. Zelf heb ik namelijk een E-mu 1212m!
Werd ook eens tijd!

Hoe is het eigenlijk met andere geluidskaarten en hun drivers?

Ik blijf het bijzonder vinden dat nVidia en Creative geen fatsoenlijke drivers kunnen schrijven voor een nieuw besturingsysteem. Je zou toch zeggen dat MS er baad bij heeft hun kennis over de werking en hoe te programmeren goed heeft gedocumenteerd voor de drivermakende bedrijven...
En je zou toch zeggen dat bedrijven goede programmeurs in dienst hebben... maar ja, dat laatste kun je je bij creative nog afvragen.

Desalniettemin is dit wel de nachtmerrie voor MS, want doordat oudere (en dus ook nieuwe) hardware slecht ondersteund wordt (en dus vrij belangrijke hardware: beeld en geluid) is Vista niet dat populair...
Dat was wel lang nodig, hopelijk krijgen ze niet weer rare ideeen om dan geld te vragen voor die drivers.
En, ik vraag me nogsteeds af of/waarom ze niet gewoon die kerel aangenomen hebben die initieel dus de vista drivers had geschreven.

Als alternatief blijft de pricewatch: Asus Xonar D2X/XDT een leuk ding, maar kost ook meteen 2-3x zo veel dan de pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Gamer

[Reactie gewijzigd door bbr op 1 augustus 2008 12:36]

Aannemen? Mogelijk omdat hij helemaal geen drivers heeft geschreven maar gewoon de bestaande drivers gepakt heeft en er achter kwam dat dat daar een vista check in zat en die uitgeschakelt (als ik het goed heb begrepen). O, en vervolgens vroeg hij nog om donaties :)

Misschien dat het niet netjes was van creatives kant hoe zei het hebben aan gepakt....

Vind het vreemd dat een bedrijf zo agresief op drivermodders inhappen. Maar als ik dan het volgende lees: "the more people donate, the faster I'll release" dan kan ik begrijpen dat Creative daar niet blij van wordt (dit heb ik gecoppaste uit http://blog.wired.com/gadgets/2008/04/daniel_k-who-fi.html )

En misschien was er een reden dat Creative de opties had gedisabled.


Maargoed, zal de niewe drivers eens proberen :P
De reden is X-Fi 2. ;)
Waarom lukt het een hobbyist wel in zijn eentje om die drivers werkend te krijgen onder vista maar lukt het complete dev-team van creative nu pas?

Sorry, maar dat ze niet snappen dat ze dit gewoon klanten kost? Ik kijk nu wel 3x uit voordat ik nog iets van creative koop. Ik heb zelf een x-treme music kaart onder xp en ik heb ook de nodige problemen gehad.

Ook dat je moest betalen voor drivers, belachelijk. Zorg gewoon dat je ondersteuning goed is en klanten kopen je producten. Ontwikkelingskosten zit gewoon bij de productprijs inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door Dekaasboer op 1 augustus 2008 12:48]

kwaliteitsstandaarden mss?

een hacker heeft 0 regeltjes om rekening mee te moeten houden, een bedrijf duizenden.

Zo moet bvb de implementatie van DD en DTS gecontroleerd worden op geluidskwaliteit voordat dit label mag worden gedragen. Voor een hacker is het al voldoende dat er surround sound uitkomt
In de meeste gevallen zou ik je gelijk geven, maar in dit geval zou dat meteen ook betekenen dat ik zou geloven dat creative ook maar enige vorm van kwaliteits controle zou hebben in hun software, en dat is gewoon absoluut niet zo.
iemand al ervaringen met deze drivers? Doen ze wat ze beloven?
geluid klinkt alleszins veel beter en ben blij dat CMS3D eindelijk goed functioneert.
eigenlijk de eerste keer dat ik op vista blij ben dat ik een x-fi heb

~heb juist ondervonden als CMS3D aanstaat dat er behoorlijk wat ruis en plopjes op de boxen komt als het geluid zeer luid staat.

[Reactie gewijzigd door SwornEnemy op 1 augustus 2008 19:07]

Ik weet niet welke Vista je hebt, 32 of 64 bit maar bij de download info is dit te vinden:

Bekende problemen:

de functie X-Fi CMSS®-3D is niet beschikbaar in Windows Vista 64-bit.

Heb zelf Vista 64 bit en ben terug gegaan naar de vorige drivers.
Geluid is veel te hard, met de oude drivers staat het volume op 30, met de nieuwe was het op 10 nog steeds luider dan de oude, terwijl alle overige settings hetzelfde zijn.
CMSS®-3D werkt anders perfect met mijn vista 64 bit ...
lag blijkbaar aan mic2 dat nie gedempt was
ik zou zeggen: EINDELIJK

ik stond net op het punt om m'n fatal!ty de deur uit te smijten.

creative wist al van de RC1 dat hun vista support brak was en hebben er toch nog meer dan anderhalf jaar over moeten doen om hun drivers in orde te krijgen 8)7 terwijl het vernieuwde driver-model zelfs al langer bekend was

[Reactie gewijzigd door dasiro op 1 augustus 2008 12:32]

beetje jammer dat ze daar meer dan een jaar de tijd voor nemen volgens mij hebben ze gewoon zitten slapen en hebben ze zich compleet op vista verkeken

als ze drivers voor de diverse kaarten al klaar hadden tijdens de launch dan had ze dat heel veel meer op kunnen leveren