Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Auzentech onthult X-Fi Forte 7.1-geluidskaart

Auzentech, een fabrikant van geluidskaarten, heeft een audiokaartje gepresenteerd dat in een pci-express-slot gestoken moet worden en gamers van 7.1-kanaals surroundgeluid moet voorzien.

De Auzen X-Fi Forte 7.1 is de eerste geluidskaart van Auzentech voor het pci-e-slot uitbrengt en speciaal bedoeld heeft voor gamers en 'audiofielen'. De kaart is geschikt om in kleine behuizingen zoals htpc's gebruikt te worden, aangezien de pcb van de kaart de low profile-standaard volgt. Een tweede slotplaat, geschikt voor low profile-behuizingen, wordt met de Forte meegeleverd, terwijl ook een slotplaat van reguliere afmetingen wordt geleverd.

De kaart is voorzien van een digitale, optische uitgang en een standaard 3,5mm hoofdtelefoon-uitgang. Ook een analoge d-sub-connector, met daarop een microfooningang, lijningang en een achtkanaals lijnuitgang, is aanwezig. Het geluid wordt verzorgd door een audioprocessor van Creative die ondersteund wordt door 64MB geheugen. Auzentech levert de geluidskaart met drivers voor Windows XP en Windows Vista, overige besturingssystemen worden niet ondersteund. De adviesprijs van de kaart bedraagt omgerekend ongeveer 120 euro. De X-Fi Forte 7.1 zou vanaf eind december verkrijgbaar moeten zijn.

Auzentech Auzen X-Fi Forte 7.1

Door

Redacteur componenten

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Mijn oog viel ook meteen op het woord "audiofiele kaart", en vind dit geen gepaste uitspraak.
Je laat hiermee de consument denken dat je met een high end product te maken heb, maar een audiofiel zal zo'n kaart echt niet voor de audio uitgang (DA converter) kopen.

Een audiofiel wil een goede DA converter met jitter reclocking en goede stevige stereo aanlsuiting, daar vallen 3.5mm jackplugjes dus niet onder.

[Reactie gewijzigd door OCTiMod op 4 december 2008 20:57]

WTF is jitter reclocking..? Haha je klinkt wel als een audiofiel! Maar je zit in de buurt, ik wil GEEN jitter en reclocking van het digitale signaal is een methode om jitter te beperken, maar jitter zelf ga je niet reclocken. (Je gaat je afwaswater ook niet afwassen toch?). En ik hoef verder geen andere connector dan digitaal coax.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 5 december 2008 01:33]

als het een audiofiele kaart was geweest was waarschijnlijk de coax aansluiting vervangen door een digitale SPDIF compatible, iedere audiofiel weet dat geluid over glas geen last heeft van elektromagnetische storingen :D

Verder zit op deze kaart geen afscherming 9zoals Asus Xonar dat wel heeft) en dat komt meestal niet ten goede aan de SNR

Verder valt het me op dat er weinig gebruik is gemaakt van SMD componenten, deze zorgen bij high end audio namelijk voor lagere ruiswaarden en hebben minder last van storing, zelfde geld voor een aantal van de gebruikte caps (die zwart/grijze) welke el cheapo elco's lijken te zijn, opvallend is vooral dat de helft wel dure/betere caps zijn en andere niet

kortom, deze kaart mag misschien het predikaat high-end gaming dragen, maar zeker geen high end audio of audiofiel kaart.
als het een audiofiele kaart was geweest was waarschijnlijk de coax aansluiting vervangen door een digitale SPDIF compatible, iedere audiofiel weet dat geluid over glas geen last heeft van elektromagnetische storingen
Je bedoeld: toslink. SPDIF is een digitale specificatie die zowel in coax als optisch uitgevoerd kan worden. Nog los van de vraag hoeveel invloed elektromagnetische storing heeft op het digitale proces...

[Reactie gewijzigd door to0n op 5 december 2008 08:54]

Inderdaad, hoewel Auzentech normaal wel echte audiofielen kaarten uitbrengt, maar die zijn gebaseerd op de high end CMIxxxx chips. De creative lijn is wat minder zover ik weet. Wel handig dat hij en pci-e en low profile is.
Ik vind het altijd mooi om te zien dat er zeer effectief van de PCB ruimte benut is gemaakt :) . Aansluitingen die 45 graden in mickeymouse stand naast elkaar staan, past perfect!

Ik blijf het prijzig vinden 120 euro en een kaart profileren als audiofiele kaart is altijd een gevaarlijk iets - maar het is een goed teken dat kaarten steeds meer uitkomen voor PCI-E x1 sloten. Vooruitgang.
De PCB is wel aardig volgebouwd inderdaad maar wat bedoel je met mickeymouse stand? De aansluitingen aan de achterkant zitten gewoon standaard naast elkaar..

Verder ben ik het met je eens dat de prijs vrij hoog is, hoeveel audiofielen hebben een htpc waar geen goedkopere full-size kaart in past?
Ik denk dat een beetje audiofiel dit laat voor wat het is en gewoon een HDMI kabel van de HTPC naar de versterker trekt. Versterker heb geheid tien keer betere audio onderdelen dan een PC kaartje en heb geen last van verdere storingen in een pc. Audiofielen die al een geluidskaart gebruiken hebben in de regel toch een externe aan de firewire hangen...
het voordeel van deze kaart is de volledige DTS support, en dingen als DTS Neo:PC en DTS Interactive, weinig onboard kaarten die daarmee overweg kunnen.
Er zit een interne digitale aansluiting op, dus kan dit naar veel videokaarten worden doorgelust zodat de audio over de HDMI aansluiting kan worden meegestuurd.

nog makkelijker:
http://www.auzentech.com/...s/x-fi_hometheater_hd.php
de X-Fi Home Theater HD, ondersteuning voor de HD formaten, en een HDMI doorlus mogelijkheid, PCI-E, alleen geen low profile, maar ach, je kan niet alles hebben.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 4 december 2008 22:57]

Mijn onboard en ATI 4850 Realtek audio ondersteunen ook gewoon DTS. De ATI zelfs 7.1 kanalen over HDMI. Voor 120 EUR koop je een leuke 4000 serie videokaart.
DTS troughput inderdaad, maar nog geen volledige upsampeling van alle audio die word afgespeeld op de pc naar een 5.1 of 7.1 DTS signaal, en ook geen Dolby True HD, deze kaarten daarintegen wel.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 5 december 2008 17:29]

Sorry HKS-Skyline maar dat doet deze ook niet. Er wordt geen woord gerept over DTS HD en Dolby TrueHD passthrough. Het enige wat er dus gebeurd is dat het een Dolby Digital / DTS signaal wordt hetzelfde als elke andere kaart.
Deze inderdaad niet, maar de X-Fi Home Theater HD wel.
Het is zeker niet zo dat een versterker betere onderdelen heeft dan een audiofiele soundcard. Je moet een recente hi-end versterker hebben wil je dit soort kaarten met veelal recente DAC's aan boord verslaan.
De Asus Xonar D2X gebruikt dus dezelfde DAC's als o.a. Denon in bepaalde modellen versterkers gebruikt. De Xonar D2X vindt ik dus fijner klinken dan mijn Marantz versterker van 2004.
Deze X-Fi is zeker geen top model maar het zal best een redelijke kaart kunen worden. Belangrijk punt om op te letten zullen de drivers zijn, Asus beschikt bijv. enkelt nog over beta drivers (de kaart is denk ik al bijna een jaar op de markt !).

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 5 december 2008 19:23]

De aansluitingen (buiten de VGA-achtige connector) staan in een V als je goed kijkt, en dat wordt dus bedoelt met micky mouse stand denk ik. Dit zorgt voor weinig problemen met dikke fiches naast mekaar vermoed ik.
Sorry, maar waar zien jullie dat dan? :?
Zelfs in de close-up kan ik dat niet terugvinden:
http://www.auzentech.com/...forte/images/D-out_sm.jpg
Dat dacht ik dus eerst ook, maar het is gezichtsbedrog, omdat de 'onderste' connector dikker is en verder uitsteekt. Zou overigens een mooie optie zijn om meer ruimte te maken voor aansluitingen achterop, zeker voor low-profile slotplaten. :)
120¤ valt mee, zeker voor een merk als Auzentech:

de x-fi platinum met 64MB X-RAM en externe unit kostte bij de introductie ¤249
de x-fi fatal!ty met 64MB X-RAM en 5.25 bay kostte bij de introductie ¤199
de x-fi Xtreme gamer met 64MB X-RAM kostte bij de introductie ¤149
de x-fi Xtreme music kostte bij de introductie ¤99
Het hangt er denk ik vanaf hoe je het bekijkt. Menig persoon is tevreden met onboard geluid en als je er vanuit gaat als je niet al teveel eisend bent je voor 120 euro al een moederbord en een cpu kan kopen vind ik dat je 120 euro voor een 'beetje' geluid best erg veel is (kan aan mij liggen maar ik vind geluidskaarten echt niet zoveel beter dan onboard en vind daarom meer dan 50 euro al erg veel).
Ik ben geen audiofiel (audiofielen hebben meer geld dan oren) maar ik ben wel een audio professional en ik vind het een wereld van verschil wanneer je luistert naar de DA converters (analoog uit) van onboard of een dedicated kaart. Als je digitaal doorlust naar je favo converter dan is het verschil minimaal (alleen last van evt jitter ellende).

Daarnaast heb ik wel oren naar dit soort kaarten omdat ik graag FPS games in de woonkamer speel en ik dus Dolby Live nodig vind (realtime multi channel encoding). Liefst DTS omdat ik nu eenmaal 192Kb/s MP3 beter vind klinken dan 128Kb/s. Ook belast ik liever een audio kaart dan m'n CPU voor geluid dus een dedicated kaart heeft m'n voorkeur.

Ik gebruik alleen de "digitaal uit", ik heb m'n voorkeur voor DA converters want de meegeleverde converters zijn altijd het goedkoopst bij onboard audio chips en ook die van dedicated kaarten klinken vaak ondermaats tenzij men investeert in bijv een RME kaart. Met een goede DA converter gaat je wereld pas echt open imho, ongeacht onboard of dedicated. Laat de kaart lekker alles mixen en de CPU ontlasten maar laat converten over aan een echte converter, desnoods gewoon overlaten aan de converter in je surround receiver (die is al snel 10x knapper daar in dan welke kaart dan ook).
Ik weet niet wat voor een audio professional je bent, maar ik kan mezelf net geen pro noemen. Wel snap ik redelijk goed hoe live muziek geregeld wordt, met betrekking tot mixers, aansluitingen, speakers en amps, en een beetje over zaken als microfoonplaatsing en dergelijken.

Tegelijkertijd begin ik mezelf redelijk als een audiofiel te beschouwen. En ik zal zeker niet beweren het verschil tussen relatief minieme zaken als kabels of bijvoorbeeld speakerspikes te horen, maar ik geloof zelf wel een redelijk idee te hebben van wat audiofielen aantrekt.

Er zijn best redelijke geluidskaarten voor PC's. Geluidskaarten die, hoewel ze misschien niet evenveel kanalen hebben als studiokaarten, wel met dezelfde componenten zijn opgebouwd. Zelf heb ik een ESI Juli@ kaart, zeker niet een kaartje voor gamers, maar puur voor 2-kanaals in- en output. Ik denk dat deze mijn receiver met gemak zal verslaan op gebied van signaalkwaliteit, signaal-ruisverhouding, jitter, en andere zaken. En ik heb geen eens een heel slechte receiver.

Waarom denk jij dat receivers zo'n goede DA-converter hebben? Het meeste huis-tuin-en-keuken spul kan moeilijk op een veel hoger niveau liggen dan geluidskaarten, immers.
Het feit dat je niet zal beweren dat je het verschil tussen kabels zal horen maakt je alleen maar een betere audiofiel in mijn ogen ;)

Audiokabels zijn overrated en er zijn enorm veel broodje aap/mythes hierover.
Ben ik met je eens tot op een zekere hoogte er zit verschil tussen kabels maar het hoeft allemaal niet zo extreem duur te zijn. 60-70 Euro per meter voor luidspreker kabel is compleet van de zotte. Daarentegen die dropveter kabel bij de lokale klusshop is daartegen echt wel rommel.

Kijk er zitten grenzen aanop een gegeven moment betaal je puur en alleen om de marketing geklets ipv technisch betere producten. Het is zowieso al fout om te denken dat goede kabels duur moeten zijn.
over pro audio gesproken, ik snap dat gezeur over onnodig dure gouden kabels en noem het maar op ook niet helemaal, in de proffesionele en tegenwoordig ook de semi professionele apparatuur word overal XLR of ander gebalanceerd systeem gebruikt. met zulke kabels maak je mij niet wijs dat je nog betere kwaliteit kunt krijgen(binnen een beetje normaal budget iig), terwijl zulke kabels helemaal geen goud e.d. hebben.

zelf ben ik nu sinds afgelopen zomer in het bezit van een firepod en heb die met gebalanceerde kabels op een setje studiomonitors aangesloten. deze heb ik ook goed gepositioneerd en ik heb persoonlijk nog zelden beter geluid uit een geluidssyteem horen komen. terwijl dit toch echt stukken goedkoper is dan de meeste audiofiele instalaties.

Ik snap echt neit waarom mensen zulke dure apparatuur kopen met allemaal luxe gouden dingen en features die HEEL erg veel meer kosten, maar het geluid maar een miniem klein beetje verbeteren. de meeste audiofielen gebruiken gewone kabels met 2 aderen en hebben die zo aan hun speakers geknoopt. dan mogen deze van goud zijn of niet, het blijft ongebalanceerd.

volgens mij zouden veel audiofielen veel beter op de plaatsen waar het veel uitmaakt en minder kost hun systeem kunnen verbeteren. maarja, audiofielen zijn zowiezo moeilijk te snappen(en ja, ik heb zelf ook een periode gehad waarin ik gouden stekkers nodig vond enzow, gellukig ben ik daar helemaal op terug gekomen...)
i
tja, ik had hetzelfde gedacht voor een lange tijd. Tot ik een jaar geleden een PC (q6600, 8800 gts 512, 4gig ram) samengestoken heb voor m'n broer en er een low-end geluidskaartje van asus heb ingestoken. Zelfs het geluid van een low-end (of mid-end, het hangt er van af in welke prijsklasse je rekent) geluidskaartje is een stuk beter dan het onboard geluid van een high-end moederbord. Ik ben geen audifiel maar met zijn 5.1 setje hoor je toch wel duidelijk het verschil. M'n broer gebruik z'n pc zelden om te gamen en meer om met Inventor dingen te ontwerpen en muziek te luisteren maar ik vind het toch de investering waard.

Meer dan 50 EUR is inderdaar niet goedkoop maar als je je pc dagelijks gebruikt en regelmatig wat muziek oplegd of wat gamed is een externe geluidskaart zeker de investering waard.

[Reactie gewijzigd door PierreG op 5 december 2008 00:47]

Ja voor de meeste is het genoeg. Maar de meeste hebben ook genoeg aan 1 gb ram 120 gb hd een kleine 19"monitor en een tragere Single core P4.

Het is gewoon wat je belangrijk vind.

Ik ben van een onboard geval naar een Creative X-Fi gegaan dat was al een hele verbetering ik was echt verbaast. Nu heb ik de Auzentech Prelude (X-Fi) En dan een Z-5500 via Spdif met Dolby Digital Live dat is echt top geluid. Het zijn nu echt de speakers die bepalen hoe mooi het geluid is. Eerst was het echt de geluids kaart. Als je hier een mooie set KEFS met versterker op aansluit krijg je nog veel mooier geluid.
Hang die Z-5500 eens digitaal aan je onboard. Normaal moet je geen verschil kunnen horen omdat digitaal digitaal is en al het werk door je Logitech gebeurd. Je Auzentech staat waarschijnlijk uit z'n neus te vreten ;)
Volgens mij bedoel je 90 graden :+
Ik heb m'n bril niet op, wie verklapt waar de optische aansluiting zit? ;)

[Reactie gewijzigd door onsgeluk op 4 december 2008 21:05]

Coax is vooralsnog de beste manier imho, gezien snelle (=goede) optische converters te duur zijn voor dit soort kaarten. Je krijgt een strakker digitaal signaal bij coax (minder jitter) dan bij optisch.
dat is dus niet geheel waar, een optische aansluiting heeft bij gebruik van goede componenten een veel beter signaal. Ten eerste heb je bij coax een kabel nodig die specifiek 75ohm is, anders krijg je al vervorming etc. verder, omdat coax aansluitingen metaal bevatten zijn ze extra gevoelig voor elektromagnetische storingen.

De jitter is verder volledig afhankelijk van de kwaliteit van de converter (if any) en bij een goede kaart verwacht ik dat er geen verdere AD/DA conversie wordt gedaan tussen digitale audio en de uitgang (wel SPDIF conversie natuurlijk, maar dat is DD)

verder zijn de kosten voor optisch ipv coax relatief laag, dit zou de prijs met hooguit 20 euro beinvloeden
Zucht... weer die discussie...

COAX geeft in dit geval een digitaal signaal door, dus 0-en en 1-en. Die veranderen niet hoor door wat interferentie van externe factoren... Misschien als de kabel helemaal ruk is dat een 0 een 1 wordt of andersom maar dan heb je eerder stro als kabel gebruikt lijkt me...
Jaja weer discussie. Ik heb wel eens met een microscoop gekeken maar de eentjes en de nullen niet gezien. :)

Als je er een scoop aan hangt kun je wel signalen met een bepaalde voltage vaststellen. Als een grenswaarde wordt overschreden dan wordt dat gezien als een 1 en onder de grenswaarde als een nul. Uiteraard zit eer een bandbreedte in.

Die voltages kunnen worden beinvloed door bijvoorbeeld naastgelegen stroomkabels. Ook bij een coax is afscherming dus van belang.

Dat wil niet zeggen dat dat veel geld hoeft te kosten. Veel goede sateliet coax kabels hebben een uitstekende afscherming met hele goede signaal/ruis verhoudingen en kosten per meter slechts een paar ¤.

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 5 december 2008 10:16]

Misschien is het op dezelfde manier opgelost als bij de Asus Xonar D2: De optische uitgang zit daarbij daadwerkelijk IN de coax uitgang. Met behulp van een soort jack-achtig koppelstukje kun je dan een optische kabel aansluiten. Overigens kan ik uit ervaring zeggen dat dit prima werkt :)
Wat ik niet snap is dat er nog steeds zoveel gebruik gemaakt wordt van tulp en mini-jack. Waarom niet gewoon een optische kabel? Of een HDMI aansluiting gebruiken voor alles?
Persoonlijk heb ik liever 1, iets wat dikkere, kabel achter m`n pc liggen dan 3 losse draadjes. Of in het geval van optisch, 1 dunne.

Bij optisch komt ook nog het voordeel kijken dat je geen dure Gold Plated kabels aan hoeft te schaffen.
Gold plated is idd voor audiofielen, zelfs middelbarescholieren snappen dat goud echt niet hoeft voor een goed digitaal signaal (het is digitaal, ruis heeft nauwelijks invloed).
Gold plated connectors heeft ook geen effect op geluid, zelfs niet volgens menig audiofiel. Echter gaat goud minder snel oxideren, en blijven daardoor je connectors beter heel. Zover ik weet is roest namelijk een veel minder goede geleider.

Tenslotte kost het heel erg weinig om er zo'n dun laagje goud omheen te doen. De meeste goedkope zut heeft het ook.
Oja, je huis is toch zo lek als een mandje, alsof oxidatie zoveel kans maakt in je huiskamer 8)7
Wat ik niet snap is dat er nog steeds zoveel gebruik gemaakt wordt van tulp en mini-jack. Waarom niet gewoon een optische kabel?
Er zit optisch op. Dit zit verwerkt in de coax S/PDIF-port en kan met een meegeleverde doorzichtige plastic adapter naar een optische kabel verstuurd worden. Dit zit ook op de X-Fi Prelude en werkt perfect.
Er zit een CA20K2 van Creative in zit die EAX 5 ondersteund zie ook link voor specs SPUhttp://www.creative.com/oem/resources/Chips/CA20K2.pdf
Vind hem wel behoorlijk compact, zeg maar heel erg compact.
Neigt naar mijn mening zelfs een beetje naar een relabeled Creative kaart.
Ik vraag me af hoe dit presteert in vergelijking met de X-fi Prelude.
En ondersteund dit nu ook DD-live en DTS-I/Connect?

Edit @Phatfish: Dit is inderdaad ook zo het geval op mijn Xfi-Prelude lijkt me dus ook het geval op deze kaart. Ik gebruik zelf een COAX dus zonder het verloopje.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 4 december 2008 21:23]

Hmmm. Als dit een high-end of hifi (audiofiele?) kaart is vind ik het jammer (en vreemd) dat hij niet afgeschermd is. Tis waar, 'vroeger' had je meer last van het oppikken van brom en andere stoorgeluiden dan nu, maar toch.
Of is er een heel nieuwe manier van afschermen of neutraliseren van bijgeluiden?
Ik gebruik zelf een Audigy 2 en die laat op de uitgang toch ook een redelijke hoeveelheid brom horen. :? (Ruis en andere bijgeluiden vallen mee - die zijn zeg maar praktisch afwezig).

[Reactie gewijzigd door Kailash op 4 december 2008 21:34]

Idd, mijn Aardvark kaart is volledig gegoten in een of ander goedje, weet niet of dat de afscherming helpt maar daar lijkt het wel op. Echter een audio liefhebber zal niet snel de analoge uitgangen gebruiken van welke interne kaart dan ook, alleen al uit vrees voor verstoringen van het signaal.
Jammer, weer een kaart zonder Linux-drivers.
Dit is Auzentech, geen Creative. Ze maken dan wel gebruik van een creative chip maar maken zelf hun driver (daar zijn ze, volgens velen, beter in dan Creative). En Auzentech maakt op het moment geen Linux driver. Maar inderdaad bieden de standaard creative kaarten wel linux drivers.
Dit is Auzentech, geen Creative. Ze maken dan wel gebruik van een creative chip maar maken zelf hun driver (daar zijn ze, volgens velen, beter in dan Creative). En Auzentech maakt op het moment geen Linux driver. Maar inderdaad bieden de standaard creative kaarten wel linux drivers.
Auzentech maakt zelf geen drivers voor de X-Fi kaarten van hun. Dit wordt door Creative gedaan.

Voor de rest is er al één rapport dat de Auzentech -Fi Prelude met dezelfde driver werkt onder Linux. Echter, de ALSA driver is op dit moment verre van stabiel (kanalen die het niet doen, etc.). Ze wachten eerst totdat Creative zijn eigen driver wat stabieler heeft gemaakt voordat ze hem gaan forken en opnemen in ALSA.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 december 2008 22:07]

O oke, dat is vreemd en gelijk geen rede om Auzentech te kiezen boven creative. Ik dacht namelijk dat de kracht van Auzentech hun drivers waren die beter waren dan die van Creative, vooral onder Vista.
Ik wil niet veel zeggen, maar de drivers die ik voor mijn Auzen X-Plosion heb zien er heel anders uit, gedragen zich anders, voelen anders aan dan Creative drivers en vooral: werken prima, zowel onder XP als Vista.
Ik wil niet veel zeggen, maar de drivers die ik voor mijn Auzen X-Plosion heb zien er heel anders uit, gedragen zich anders, voelen anders aan dan Creative drivers en vooral: werken prima, zowel onder XP als Vista.
Nu is de X-Plosion niet gebaseerd op een Creative chipset, maar op die van C-Media (de CMI8770). En de drivers lijken wel weer sterk op die van C-Media.
"en speciaal bedoeld heeft voor gamers en 'audiofielen'.

De doelgroep zijn vooral de gamers, en ik ken niet echt veel gamers die Linux gebruiken. ;)

[Reactie gewijzigd door filenox op 4 december 2008 21:53]

"De doelgroep zijn vooral de gamers, en ik ken niet echt veel gamers die Linux gebruiken."

Dit is op zich wel waar , maar er zijn toch wel een niet te onderschatten deel gamers die een Linux dual boot op hun pc hebben staan. Het is niet omdat je kaart perfect werkt in games onder windows dat je in Linux geen geluid mag hebben.
Ik mis eigenlijk de HDMI uitgang :(

Als het in een HTPC gaat zou dat wel gewenst zijn, dan kan je tenminste gebruik maken van je Dolby True HD / DTS Master.

Nog maar weer langer wachten dus ;)
ik dacht dat die in Januarie komt...

ben daar nl ook op aant wachten
Jan kan ook je versterker aansluiten op dat kaartje en je TV op de HDMI van je grafische kaart. Geen reden waarom het niet gescheiden kan.
Waarom zou je voor een geluidskaart met digitale aansluiting een dure geluidskaart aanschaffen?
DTS en Dolby Digital - Live worden sowieso totaal onbewerkt doorgestuurd, maar voor "normaal" digitaal geluid lijkt het mij dat hier ook geen verschil inzit, aangezien het analoge componenten zijn die ruis (en dus DR problemen) veroorzaken.
Ik zie alleen EAX als nuttige toevoeging t.o.v. mijn onboard geluidskaart, maar om daar nu ¤120 voor uit te trekken..