Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Creative heeft maandag een persbericht de deur uitgedaan waarin het bedrijf de eerste X-Fi-geluidskaart met pci express aankondigt. De kaart heeft een pci express x1-interface en kan overweg met 'Universal Audio Architecture' van Windows Vista.

De Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express, zoals de kaart voluit heet, herbergt de meeste technieken die de rest van X-Fi-familie ook biedt. Dit betekent onder andere dat X-Fi Crystalizer aanwezig is om de geluidskwaliteit te verbeteren en dat X-Fi cmss-3d stereogeluid omzet naar surroundgeluid. De kaart ondersteunt OpenAL en EAX 4.0 en om ook in Vista uit de voeten te kunnen wordt de Creative Alchemy-software meegeleverd. EAX 5.0-ondersteuning is niet aanwezig.

De geluidskaart is uitgerust met vijf analoge audio in- en uitgangen, en een digitale optische in- en uitgang. De Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Expres is per direct verkrijgbaar en heeft een adviesprijs van 69,99 euro.

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Dit is geen volwaardige X-Fi.

De X-Fi Xtreme Audio is niks anders als een oude Audigy soundcard met de letters X-Fi erop.
Yep AEX EAX 4.0 is Audigy en AEX EAX 5.0 is X-Fi en nog steeds geen DD-Live ondersteuning.

Het is schandelijk dat deze markeying trukjes elke keer weer word gebruikt

[Reactie gewijzigd door player-x op 3 december 2007 20:47]

Ik wist niet dat de Amsterdam EXchange in geluidskaarten deed ;)

Het verbaast mij niet dat SB weereens oude meuk verkoopt onder een nieuwe naam.
Mijn splinternieuwe Live! USB is een stokoude chip met een USB interface eraan. Dat kreng plopt nog net zo hard als mijn Audigy 1 deed, als ik 'm aanzet.
(Heb nu een Audigy4, werkt prima...)

Het viel mij echter al enige tijd geleden op, toen ze op de SB16 'Wavetable' hadden gezet (terwijl dat geen wavetable kaart was). Toen ze eindelijk een kaart met echte wavetable hadden gemaakt, moesten ze het maar Advanced Wave Effects noemen (AWE32, iemand). Was was ik toch blij met mijn PAS16 en mijn GUS ACE. Betere kwaliteit, goedkoper, eerder beschikbaar en nog degelijke ondersteuning, ook!
De Crystalizer is een zgn enhancer, het versterkt de harmonischen in een geluidssignaal. Dat levert orenschijnlijk een sprankelijnder geluid op, maar het is helemaal niet natuurlijk en na een tijdje wen je er aan en is het effect weg. Het wordt gebruikt om doffe klanken op te frissen, maar hoe komt dat geluid zo dof? Met een betere geluidskaart heb je dat hele effect misschien niet nodig.
Hm.. X-Fi Xtreme Audio.. De huidige audio-versie (PCI) is een baggerkaart vergeleken met de Music en de Gamer van ongeveer dezelfde prijs. Die laat namelijk de processor alsnog de berekeningen uitvoeren grotendeels terwijl de Gamer/Music veel zuiverder geluid leveren en de berekeningen grotendeels zelf uitvoeren. Deze Audio-versie(PCI-E x1) is wel redelijk duur. Is deze dan dezelfde chip als dat op de oude Audio zit of op de oude Music/Gamer, want dat scheelt aanzienlijk qua performance en geluid. Een voordeel van deze is wel dat hij meer aansluitingen heeft.
DirectX 10 doet sowieso audio in software, niet meer in hardware.

Uit wikipedia (ja ik weet het): DirectX 10 has also dropped support for hardware accelerated audio, opting instead to render sound in software on the CPU.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 3 december 2007 17:08]

Mag dit zomaar? bedoel geluid is de is van de belangrijkse factoeren in games. en het trekt best veel CPU load af.
Mag dit zomaar? bedoel geluid is de is van de belangrijkse factoeren in games. en het trekt best veel CPU load af.
Of het mag? Het is Microsoft's eigen product. Je hoeft het niet te gebruiken als ontwikkelaar. Bovendien is softwarematig geluid een goede oplossing. CPU load is praktisch niets voor een casual gamer (die niet op een paar tiende punten FPS meer of minder kijkt) en wordt steeds minder door meerdere CPU cores.

Je kan bovendien altijd nog hardware-acceleratie bereiken met alternatieve methodes (OpenAL)...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 december 2007 17:54]

Ahum, geluid is vaak bottleneck voor cpu.

Daarom gebruiken veel games nauwelijks verschillende geluidskanalen, want anders kunnen de computers het niet trekken.
In sommige games, kun je als je veel geluidsbronnen hebt, dikke fps drops krijgen als het allemaal door de cpu moet worden gedaan.

Het is wel even iets groffer dan paar tiende FPS puntjes.
Nou overdrijven is ook een vak he ... misschien dat het op je 486 nog een bottleneck was, maar met C2Ds en C2Q (en de AMD tegenhangers) van anno 2008 is dat allang niet meer zo hoor.

Zeker niet met moderne (onboard) audio-oplossingen met - voor de verandering - goede drivers. Scheelt je hoogstens een paar procent CPU en de meeste games zijn sowieso al GPU-limited en niet CPU-limited.

8 kanaals audio - zonder realtime effecten - hardware-matig afspelen kost slechts een paar CPU cycles ... die realtime-effecten zijn inderdaad wel CPU-intensief maar worden ook amper gebruikt.

Creative zijn simpelweg uitmelkers; ze verkopen al ongeveer 10 jaar dezelfde audio-DSP met veel poe-ha en zogenaamde nieuwe "revolutionaire" revisies, die voornamelijk "gebakken lucht" waren (driver-limitaties/fixes/oplossingen) en dan nog met een slechte driver-support ook. Zie ook GoT ...

PS: Schuld afschuiven zijn ze daarintegen erg goed in, en nog geld vragen voor "extra" functionaliteit in drivers voor audio-kaarten van >= 100 euro vinden zo ook doodgewoon. Enige pluspluntje is/was ooit EAX, maar b.v. goede ASIO drivers moesten ook van 3en komen ...

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 3 december 2007 20:06]

Dat Creative hier niet populair is merk ik wel aan je bedoordeling, echter; over overdrijven gesproken; uitmelkers, gebakken lucht, slechte drivers, schuld afschuiven, need i say more ?

Heb zelf vrijwel niks te klagen over de drivers, ik heb geluid, goed geluid, onder alle spellen; en dat zonder elke maand opnieuw drivers te hoeven de/installeren. Want daar word ik nou bijvoorbeel schijtziek van; elke maand maar weer niewe video-drivers installeren :X

Soundblaster Awe32, Soundblaster 64Gold , soundblaster 16, Soundblaster X-fi Extrememusic; ze hebben het allemaal naar behoren gedaan bij mij. Maarja, ik draai dan ook geen Linux ofzo; daar kan ik niks over zeggen.

In tegenstelling tot een hoop anderen; ben ik juist uitermate tevreden met Creative's Soundblaster reeks; al zo'n 10jr.

Waar dat aan ligt? Zeg het maar!
Waar dat aan ligt? Kwestie van niet al te hoge eisen stellen denk ik.

Ik de tijd van de soundblaster 16/AWE32 had ik een GUS (Gravis UltraSound) . De Sounblaster klonk verschrikkelelijk slecht vergeleken met de GUS. Daar hoefde je geen audiofiel voor te zijn om dat te horen.

Ik vind dat ze pas sinds de Live fatsoenlijke kaarten maken.
Tja... Ik heb al jaren een Motu 2408 in mijn rackje hangen. Moet de eerste (noem je pc-kaarten merk) nog tegenkomen die beter klinkt als dat dan ook ooit zal gaan gebeuren...

Maar goed, dat is het punt helemaal niet. Creative heeft zijn oude meuk op een nieuwe PCB gezet met pci-e interface. Toch wel knap van die prutsers dat ze het eindelijk voor elkaar hebben om dan ook nog 'fatsoenlijke' vista drivers te schijven.

Het nadeel is dan wel weer, dat ze verzuimen om voor hun bestaande generatie kaarten ook even goed werkende vista drivers te fixen. Want iedereen met xfi kaartjes in zijn systeem zit echt niet te wachten op een nieuwe kaart met dezelfde meuk.

Ik bedoel, die xfi-chip is al weer ruim 4 jaar oud. In plaats van betere DAC's, solidstate capicators, afscherming(shielding) op de PCB en een vernieuwde snellere DSP die meer kanaaltjes tegelijk kan afspelen met een lagere latency (iets waar creative heeeel slecht in is) doen ze dus een nieuwe slotje fixen... ja echt vernieuwend bezig zijn ze bij creative.
Bangkirai heeft het natuurlijk niet over een voorgemixt audiofiletje afspelen. Het realtime mixen van tientallen geluiden naar zes of acht kanalen, dŠt kost een serieuze hoeveelheid CPU-cycles, zelfs op mijn Core2 Duo is dat merkbaar in moderne games. Daarom zit ik er ook over te denken om mijn Realtek onboard geluidsdingetje in te ruilen voor een echte geluidskaart.

Voor zover ik heb gezien biedt de X-Fi serie wel aardig wat verbeteringen ten opzichte van de vorige series. Als Creative deze DSP tien jaar geleden al had waren ze toen hun tijd ver vooruit. Ik maak me alleen wel serieus zorgen over drivers en support, helaas is Creative bepaald niet de enige die geluidskaarten met wappie drivers op de markt slingert.
Ja de gedachte van MS is dat de Xbox360 ook al Software sound heeft.
En dat dat Fix is en dus met Vista beide platformen gelijk trekken.

Voor PC xbox360 crossplatform is sound dan 'n standaard. Tenzij je op PC hardware EAX4 wil toepassen moet je wijken naar OpenAL.
Voor games zijn CPU krachtig genoeg voor standaard sound.
Leuk voor XNA crossplatform projectjes
Ehm ook niet geheel waar aangezien Vista ondersteuning bied voor OpenAL (vandaar ook dat Alchemy een EAX->OpenAL mapper is).
Yes, eindelijk !!
Zeker met triple SLI in het verschiet is dit DE oplossing om toch een goede soundcard te kunnen gebruiken terwijl alle pci-sloten geblokkeerd zijn door videokaarten.
Aangezien de pci-e x1 het bovenste slot is.

*edit* zie nu dat het om de audio gaat, dus nog geen goede oplossing voor het pci-sloten tekort :O

[Reactie gewijzigd door justifire op 3 december 2007 17:18]

Waar nu precies je PCI- of PCIe-slot ten opzichte van die PCIe-slots voor je grafische kaart zitten, varieert helemaal tussen moederborden. Op mijn Asus A8N SLI bv. zit de gewone PCI helemaal vanonder, en komt daar dus geen grafische kaart in de buurt. Terwijl een PCIe x1 slot zich tussen de grafische kaarten bevindt. Eigenlijk het omgekeerde van wat jij zegt dus, want ik verlies door SLI met 2 grote grafische kaarten net 2 PCIe-slots (blijft er 1tje over), en houdt ik toch nog 2 gewone PCI-slots over.
hij is blauw......

wat zijn de voordelen ban pci-express boven pci voor een geluidskaart :?
PCI-Express kan meer stroom leveren, en hogere snelheid. Nu heeft dat weinig voordelen voor een geluidskaart (tenzij je erg veel streams tegelijk opneemt/afspeelt), echter de chipset wordt er beter van als de legacy ondersteuning eruit gesloopt kan worden.

En net zoals je nu geen ISA sloten meer tegenkomt, zullen de 'oude' PCI sloten dus ook langzaam verdwijnen. Het zal nog zeker 2 platform upgrades duren, echter er moet toch ergens een begin worden gemaakt, en je begint daarom steeds meer kaarten met PCI-Express uitvoering te zien.

PATA is ook langzaam aan het verdwijnen om de weg te ruimen voor SATA. Dat is mogelijk, omdat alle moderne optische stationen nu ook in SATA worden uitgevoerd. Er zijn al moederborden (prototypes) voor de volgende generatie (Penryn/Phenom) CPUs, waar ik al geeneens meer een PATA aansluiting op zag, maar 8x SATA. En er zat ook maar ťťn oud PCI slot op, de rest was allemaal PCI-Express (5 sloten).

Ik hou er zelf ook van om legacy snel te dumpen, ik gebruik al 9 jaar lang geen FDD meer (CD/DVD of Flash geheugen werkt prima), ISA kaarten zijn museum geschikt, alle seriŽle apperatuur is vervangen door USB (meerendeel was UPSen die ik nog op een COM poort had), printers doe ik de laatste 7 jaar alleen via USB en dit jaar ben ik volledig verlost van PATA hardeschijven en optische stations.
Hmm, zie de achterkant van printplaat niet, dus geen idee of hij nou alle stroom van slot pakt of dat hij nog extra power connector nodig heeft, zoals de gewone pci kaart.
Ehm, voor zover ik weet doet mijn X-Fi Elite Pro het perfect zonder dat ik die stroom erop aangesloten heb. Enige wat het dan vertikt is de breakoutbox. Denk dat die plug ook enkel bedoeld is voor externe Creative meuk...
Bij mij gaat ie piepen dan en werkt het niet.
Het voordeel is alle voordelen van pci-express tov pci (dedicated lanes, snelheidsverbeteringen, mogelijkheid van gebruik in een toekomstige pc etc)
Een geluidskaart heeft niet veel bandbreedte nodig, dus die dedicated lanes en snelheidsverbeteringen zijn niet zo boeiend.
Tegen de tijd dat er geen pci sloten meer in een pc zitten (alleen nog maar pci-express), dat dan de onboard geluidskaart van dezelfde of betere kwaliteit is dan deze x-fi.

Maar we kunnen niet in de toekomst kijken, dus een van de weinige verkoopargumenten van creative is: "voorbereid op de toekomst"
Het voordeel is dat ik een paar ongebruikte pci-e sloten heb (en ook geen idee heb wat ik er mee moet) en de 2 pci sloten die ik heb al bezet zijn door een tv-kaart en firewirekaart. Nou is het wel zo dat mijn audiophile firewire geluidskaart op deze firewirekaart aangesloten zit. Maar ik kan me ergens wel voorstellen dat dit voor sommigen een gewenst product is.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 3 december 2007 17:26]

Belangrijkste is toch dat PCI verouderd, en dat PCI-E gewoon een standaard word :)
met deze kaarten kan je semi professioneel editten enzo. maar kwa geluidskwaliteit zijn de verschillen erg klein, de laatste generatie onboards zijn misschien maar een paar procent minder als een losse kaart.
De laatste generatie on-boards van Realtek zijn nog steeds trager in het processen van de data dan hun losse Creative dedicated broertjes hoor. 'k Denk niet dat dit een luttele paar procent is.
Ik vraag mij af hoeveel bestaansrecht losse geluidskaarten van Creative (professionele geluidskaarten uitgezonderd natuurlijk) nog hebben. Bieden ze nou echt een betere kwaliteit sinds ieder moederbord tegenwoordig wel de HD Audio codec (en geen AC'97) voor de onboard audio chip gebruikt? Ook al kopen veel tweakers hier die gamen nog steeds Creative geluidskaarten, het is jammer dat er geen reviews te vinden zien die de onboard audio van tegenwoordig eens vergelijken met de geluidskaarten van Creative. Ik heb zelf een Creative Audigy 2 in mijn systeem i.c.m. een Logitech Z-5500 5.1 speakerset. Als die gein zoals EAX echt verschil zou maken, dan merk ik er bar weinig van. En of de meerwaarde van een losse geluidskaart van Creative nou echt een prijs van meer dan § 50 rechtvaardigt, ik betwijfel het.

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 3 december 2007 17:09]

Losse geluidskaarten hebben zeker nog wel voordelen ten opzichte van onboard oplossingen:

-de losse kaart is beter afgeschermd
-de losse kaart heeft betere dac's en daarmee ook een hogere s/n ratio en betere frequentierespons
-de losse kaart heeft acceleratie mogelijkheden zonder de cpu te belasten (te verwaarlozen tegenwoordig maar toch)

En nee, dit ga je niet merken wanneer je luistert met een Trust setje van 2 tientjes. Als je een kabeltje richting je hifi legt merk je het zeker wel....
Mijn Striker Extreme heeft ook een losse kaart... Zal deze creative dan de moete waard zijn ??
Is geen losse kaart. Is niet veel meer dan een riser voor de aansluitingen. Voor de rest is het nog steeds dezelfde beroerde chip als alle andere on-board oplossingen.
Zelfde als bij de P5W DH Deluxe. Mijn SB 5.1 Live! klinkt beter.
@ Fragging:
Je hoort het meteen, geen ruis. betere kwaliteit betwijfel ik, dan moet je ook wel bijpassende versterker en boxen hebben wil je dat horen. Zelf heb ik een m-audio audiophile firewire om muziek te maken, maar dit was omdat er 2 outputs op zaten en asio support, ik hoor echter geen verschil met de HD onboard kaart die er op mijn moederbord zit (behalve dat de volume van de versterker een stukje lager gezet kan worden door meer volume in de output van de kaart), ik hoor wel een verschil met de geluidskaart van mij laptop. Maar zo'n kaart kopen voor je games is zonde vind ik.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 3 december 2007 17:33]

Sluit je z-5500 maar eens aan op zo'n HD audio onboard ding, ik weet zeker dat je het verschil in 1 seconde gehoord hebt.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 3 december 2007 17:11]

Zoiets als een M-audio of een EMU?
Want een creative kaartje is echt niet zo bijster boeiend (zelfs de X-FI's niet) in vergelijking tot het professionele spul en staat dichter bij onboard spul dan bij het echte audio-spul :)
Helemaal waar, was echt een wereld van verschil tussen onboard HD audio en mijn huidige Xtreme Gamer. Maar de Audigy 2 van F for Fragging is wel degelijk vergelijkbaar met onboard HD audio, ik had namelijk voor mijn onboard een systeem met een Audigy 2 erin en dat klonk vrijwel hetzelfde (had alleen geen last van gekraak en dergelijke, wat onboard wel had).
Het enige echte grote voordeel dat ze hebben : EAX 4.0
Je hoor wel degelijk verschil met een onboard of een creative kaartje, maar EAX 4.0 ondersteunen veel onboard kaartjes niet en zijn gebaseerd op AC"97 codec wat niet zo'n geweldige dynamiek en zuiverheid leverd.
En vaak met onboard sound word niet hardwarematige (re)gesampeld wat de procesor dan voor zijn rekening neemt en daaris een test van geweest x aantal jaar terug op tomshardware over onboard sound en diverse pci kaartjes met games.

Niet dat creative dan zo geweldig is met hun drivers maar hun hardware is wel degelijk vergleken met andere soundkaartjes op pci.

Alleen ik zie het nut niet om een PCI-E geluidskaartje te bakken , een normaal 32bits pci slot is ruimvoldoende om data aan deze kaart te voeren in mijn ogen.
en kwa geluidskwalieit boek je hier ook geen winst mee na mijn weten , geluid is veelal 16bit en 24bit en profesionele kaarten gaan tot 32bit wat voor ons gehoor totaal niet hoorbaar is in het hoog van het geluid.
Dat ze deze kaart maken heb puur te maken met het verouderen van PCI. Binnen nu en een jaar of 5 moeten die witte sloten verdwenen zijn en alles PCIe wezen. Je komt momenteel toch ook geen ISA meer tegen?
Binnen nu en een jaar of 5 moeten die witte sloten verdwenen zijn en alles PCIe wezen.
Hoewel er uitzonderingen zijn, zijn de meeste PCI-E sloten nog steeds wit.
Bij mij zijn ze anders zwart hoor, bij de meeste mensen met Gigabyte borden. DFI zal wel weer geel gebruiken etc, kleuren uniformiteit is bij PCIe een stuk minder sterk dan bij oudere formaten. Ooit een niet-bruin AGP slot gezien?
AC97 is gewoon een standaard om een codec aan een chipset te hangen. Om je even uit de droom te helpen: mijn SB Live 1024 player wordt ook via een AC97 interface aangestuurd door het OS.

Enige reden waarom ik nog steeds een SB Live in mijn systeem heb is omdat door de wildgroei van HD codecs de hd audio drivers voor linux met elke bugfix 1 probleem oplossen en 2 nieuwe problemen introduceren. Op mijn systeem wordt de CD-audio ingang niet gevonden, dus kan ik de geluidsinvoer van mijn TV kaart alleen nog via externe loopback doen.

Wat betreft meerdere streams naar je geluidskaart sturen: leuk en aardig, 64 streams naar je geluidskaart sturen. Allereerst moet het allemaal door je PCI bus of PCIe slot, vervolgens moet je kaart het allemaal maar verwerken, en door de vele datastromen heb je een enorme bak aan interrupts die je PC vertragen. Dit is een van de redenen waarom in Vista en OS X eerst alles gemultiplext wordt tot 1 stream om vervolgens naar de kaart te sturen.
Ligt die kaart al zolang in de startblokken daar, of zie ik dat verkeerd, copyright 2006.
Was het niet zo dat door het Vista driver model, er geen gebruik kon worden gemaakt van hardwarematige optimalisaties?

Wat heeft deze kaart nou eigenlijk als pluspunt t.o.v. de meeste ingebouwde geluidskaarten :? (behalve van Creative voor de audiofielen en nu PCI-x :) )
PCI-e is GEEN PCI-x.
Geen PCI-X :X PCI-E is PCI-express... PCI-X is een 64BIT PCI slot welke tot 133Mhz gaat, afhankelijk van de versie. Hoevaak dit nog verkeerd neer getikt wordt. ;(
Onboard geluid is nog steeds vaak ongelofelijk brak... mijn onboard HD 8-channel geluid kraakte als een gek, in sommige games was het alsof iemand naast je een blok hout stond te zagen. Zet er een Creative (dan wel Gamer PCI edition) kaartje in, installeer de drivers... niet alleen is het kraken weg, maar ook veel betere kwaliteit geluid en veel duidelijker surround sound.
dat is vervelend om te horen, ik hoor van heel mensen juist het tegenover gestelde..
Onboard kaarten zijn beter ondersteund door de drivers en zijn goedkoper maar missen functies... al kan ik zo geen enkele game opnoemen die echt goed gebruik maakt van EAX4 :p
Heb al jaren Creative geluidskaarten, en ja, ook ik heb weleens een kraakje gehoort icm met enkele spellen. In 99,9 % van de gevallen was dat niet zo; gewoon goed geluid.

Heb ook tientallen onboard oplossingen gehoort en heb er nog nooit eentje gehoord die het "soundlblaster" geluid ook maar benaderden. Misschien de Soundstorm, maar die is een stille dood gestorven.

Maar als je zo'n kaart koopt, ga je er geen speakerset van § 50,- aan hangen, da's verspilling van geld omdat zo'n setje uberhaupt al niet geweldig klinkt.
hmm doet me denken aan HL2 spelen, waar mijn creative audigy dan weer kraakte :P.

Wel benieuwd naar de nieuwe generatie geluidskaarten voor mijn pc'tje volgend jaar :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True