Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: bobwarley

Asus probeert met zijn Xonar DX-geluidskaarten de dominantie van Creative in deze markt aan te vallen. De Xonar DX, opvolger van de D2X, is door The Tech Report in een review tegenover de Creative X-Fi Xtrememusic geplaatst.

De gemiddeld 90 dollar kostende Xonar DX is door Asus minder rijkelijk uitgerust dan de D2X. Zo heeft de kaart dac-converters van Cirrus Logic gekregen en beschikt het niet langer over leds bij de aansluitingen. Ook is de pci-e-kaart compacter dan zijn voorganger en wordt een s/pdif-connector los meegeleverd. De Xonar DX ondersteunt Dolby Digital Live, maar geen DTS Interactive. Daarnaast is de kaart officieel alleen compatibel met Eax 2.0, maar met behulp van DS3D GX 2.0-software kan de kaart volgens Asus Eax 5.0 emuleren. Creative betwist deze claims van Asus echter.

Reviewers van The Tech Report bekeken allereerst de prestaties van de kaart door deze te vergelijken met de duurdere Xonar D2X, de Creative X-Fi Xtrememusic en met een onboard Realtek ALC889A-geluidchip. Zoals verwacht bezorgden de losse geluidskaarten hogere framerates in een aantal spellen, omdat de cpu minder wordt belast. Daar staat tegenover dat het stroomverbruik van een draaiend systeem met ongeveer 10W toeneemt. Ook stellen de reviewers dat de door Creative bekritiseerde Eax 5.0-emulatie van Asus in de praktijk prima werkt; in het spel Bioshock konden zij geen verschil in geluidservaring tussen de Creative- en de Asus-kaart ontdekken.

Bij het blind beluisteren van een aantal audiobestanden bleek de Xonar DX zich prima met de concurrentie te kunnen meten en in enkele gevallen werd de kaart als beste beoordeeld. Ook uit een aantal metingen met Rightmark Audio Analyzer komt naar voren dat de geluidskwaliteit van de Asus-kaart zeer goed tot uitstekend is. De reviewers concluderen dan ook dat de relatief goedkope Xonar DX een goede concurrent is voor de X-Fi-serie en dat Asus een product in handen heeft waarmee de dominantie op de geluidskaartenmarkt van Creative doorbroken kan worden.

Asus Xonar DX
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Dit is wel een mooie geluidskaart maar opnieuw niet geschikt voor een htpc. Ik mis nog altijd 2 rca uitgangen voor het aansluiten op een stereoversterker.
Het grote probleem bij geluidskaarten is dat als je ze via miniplug naar rca aansluit op een versterker, je het volume zodanig hoog moet zetten om over een deftig aantal decibels te kunnen beschikken.
Misschien dat de Xonar AV1 een mogelijke oplossing vormt.

[Reactie gewijzigd door Roopert op 10 april 2008 18:59]

Hmm.. een beetje raar om EAX-5.0 te testen met 2 speakers en een subwoofer!!

"To highlight the differences between cards, 30-second song clips were played back-to-back on different configurations using Abit's iDome speakers connected via analog output. The Xonar DX was pitted against the D2X, X-Fi XtremeMusic, and ALC889 in head-to-head matchups with each song clip, and the order of playback was randomized for each song. "

Zou het niet beter zijn om minimaal met een 5.1 setje te testen?! Je zou toch een surround set moeten hebben om EAX te kunnen testen, anders zou je toch niet de effecten in het echt kunnen beluisteren? Raar zeg..en dan concluderen dat er geen verschil in zit.

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 10 april 2008 14:19]

volgens mij heeft EAX niets met surround geluid te maken. het is meer een effect wat over het geluid word gelegd zodat het juist 'klinkt'. een game programeur zegt 'dit is een badkamer', eax mikt er vervolgens de 'badkamer preset' overheen en word daarna pas doorgestuurd naar de mixer, die het dan weer verdeeld over je 5.1 boxen. (om het even heel simplistisch uit te leggen'
Dat is dus inderdaad een veel te simplistisch en verouderde kijk hierop en uw mening heeft verder weinig met EAX5 of met DS3D GX2 te maken.
als je weet dat lamah's uitleg niet klopt, kan je dan uitleggen hoe en wat het wel werkt...?
EAX heeft niets te maken met over hoeveel speakers je geluid wordt verstuurd, het is een instructieset die "plain" geluid rekening laat houden met de omgeving van het geluid.

Het gaat voornamelijk over het berekenen van de manieren waarop geluid vervormt als het diverse soorten objecten in de gamewereld tegenkomt, bv voetstappen die vervormen afhankelijk van de ondergrond, reflecties die veranderen in een grot t.o.v. een open canyon, en transities tussen verschillende omgevingen.

Direct3D en openAL handelen zelf het aantal speakers af, dit heeft niks met EAX te maken.
EAX heeft helemaal niets met surround te maken. Het zorgt niet voor de correcte positionering van geluiden tov de speler. EAX voegt effecten toe aan het geluid om de omgeving correcter weer te geven. Je kan EAX dus perfect testen met een goede 2.1 opstelling.
Lees dit stukje dan maar even:

With the release of EAX 1.0 and Cambridge SoundWorks 4.1 speakers, gamers were able to get a true sense of the enemy's whereabouts and the experience intensified significantly when they were enveloped in multi-channel audio. The first sound card to support EAX 1.0 was the original Sound Blaster Live! , but other audio solutions soon appeared that supported EAX 1.0 via software emulation. This was by design, as Creative Labs made the API specification public shortly after Sound Blaster Live! was released.

With the release of the Sound Blaster Live! 5.1, along with 5.1 speaker systems with built-in Dolby Digital decoding by Cambridge SoundWorks, in September 2000, 3D audio became a truly cinematic experience over 5.1 speakers. EAX 2.0 support drove the total number of games supporting real time effects rendering to over 100. Top game titles supporting EAX 2.0 included Rainbow Six: Rogue Spear, Diablo 2, Warcraft 3, Baldur's Gate 2, and No One Lives Forever 2.

Dit is van de Creative website http://www.soundblaster.c...asp?articleid=53833&cat=1
zoals kstang al aangeeft klopt dat allang niet meer. Vroege versies van EAX waren inderdaad puur effecten en filters die toegepast werden op het geluid, zoals reverb. Tegenwoordig gaat dat veel verder, en is het meerendeel van de EAX mogelijkheden gericht op 3d weergave van geluid. Er zitten bijvoorbeeld opties in voor correcte afketsing van geluid etc.
Het valt inderdaad treurig te noemen dat er niet in surround getest is aangezien dat nou juist hetgeen is waar het om draait met EAX5. Ook het vergelijken met de Xtrememusic ipv. de Xtremegamer valt ook ietwat merkwaardig te noemen.
Op deze manier kan de de conclusie van deze review het beste met een zakje zout worden ingenomen.
Ook het vergelijken met de Xtrememusic ipv. de Xtremegamer valt ook ietwat merkwaardig te noemen.

Waarom? De Extrememusic is een uitgebreider model dan de Xtremegamer hoor. Waarbij een Xtrememusic alles kan/doet wat een Xtremegamer kan/doet + meer.

Aangezien deze Asus ook wat breder gepositioneerd wordt in de markt is de keuze voor een Xtrememusic juist helemaal niet verkeerd.
Ik ben niet bekend met de verschillen het leek mij zo dat de gamer wat meer opties voor gamers zou hebben, in elk geval heeft de Xgamer een heatsinkje erop en heeft de Xmusic meer aansluitingen.
De Extrememusic heeft alles wat de gamer heeft, en is full-size kaart met betere audiocomponenten.

De Gamers is een halve hoogte PCI kaart met mindere DAC's en kan niet op een creative frontpanel owrden aangesloten.

Driver en feature wise zit er geen vershcil tussen deze kaarten.
Als deze kaart goed onder Vista werkt, dan hebben ze zowiezo al een sterke troef in handen boven Creative, als ik de nieuwsberichten van de afgelopen weken/maanden mag geloven...
Zoals verwacht bezorgden de losse geluidskaarten hogere framerates in een aantal spellen, omdat de cpu minder wordt belast.
Mag ik hieruit concluderen dat dit geen DX10-benchmark is geweest, aangezien in 10 het geluid helemaal in software (dus door de cpu) gedaan wordt, en niet (meer) door de geluidskaart? Want dan zou de framerate niet noemenswaardig beinvloed mogen worden.
Via OpenAL (wat de meeste moderne games doen) kan er nog gewoon in hardware worden gewerkt onder Vista hoor :)
Mja maar het gaat meer om de oudere kaarten van Creative die geen Vista ondersteuning hebben. Driver ondersteuning van Asus is ook niet zo super hoor! Van een aantal oudere producten zijn ook geen nieuwe drivers meer uitgebracht (zoals de oudere barebones T2-P). Je kan hiermee niet gelijk de conclusie trekken dat het goed is dat ze met Vista driver ondersteuning een troef in handen hebben... Je moet hier namelijk ook een nieuwe kaart kopen.
punt is meer dat als deze kaarten goed werken onder vista, dat creative dan een heleboel users gaat verliezen omdat creative te bedonderd is om goed werkende drivers te schrijven

kennelijk willen ze de kennis niet aanschaffen om goede drivers te maken, anders hadden ze vast wel een deal met MS gemaakt om het nieuwe driver model te leren en mee te programmeren....

MOCHT het goed werken bij de asus kaarten dan heeft creative gewoon een probleem, of ze nou wel of niet oudere kaarten ondersteunen in vista (wat ongetwijfelt brakke drivers zijn)
Toch wel mooi dat ze de chip anders labelen. Vermoedelijk zijn zowel Asus AV200 als AV100 een en de zelfde chip, namelijk de Cmedia CMI8788. Het prijsverschil komt voort uit het ontbreken van een licentie voor DTS en de iets mindere DAC's voor de rear, center en sub kanalen (maar dat staat natuurlijk los van de chipset).

Wat wel vreemd is dat ie met games beter scoort dan het onboard chipjes. Vrijwel alles wordt namelijk in software gedaan, inclusief DD-live encoding en 3D effecten ala EAX 5 emulatie!

[Reactie gewijzigd door voodooless op 10 april 2008 14:22]

Dat is niet zo vreemd aangezien de gebruikte effecten vrij eenvoudig zijn en uitemate makkelijk te doen zijn op de huidige CPU's. Kijk maar eens naar om wat voor "verschillen" er zijn in de performance van dit soort tests, het gaat maximaal om enkele procenten in cpugebruik en om eerlijk te zijn valt dat gewoon te verwaarlozen.
Natuurlijk. Maar dan nog. De onboard chip doet het ook gewoon in software.

Dit zal ook wel de grootste reden zijn waarom Microsoft ervoor gekozen heeft om 3D audio hardware niet meer te supporten in DX10.
Ik denk eerder dat de directe toegang tot hardware iets is wat niet zo in het DRM-plaatje past. Er mag geen enkel HD signaal onbeveiligd over een verbinding gaan en directe toegang tot geluidskaarten geven kan ik dit geval voor een lek zorgen. Vind het overigens volslagen onzin allemaal, maar goed, ik ben dan ook geen wereldleider in software...
Ik denk eerder dat de directe toegang tot hardware iets is wat niet zo in het DRM-plaatje past.

Precies. Ze konden een heel stuk makkelijker aan (o.a.) HDCP voldoen door direct3d harware versnelling compleet eruit te slopen.
Ik juich ieder product toe wat Creative naar de kroon streeft. Koop zelf al jaren Creative spullen om maar niet van de 'algemene' standaard af te wijken. Maar telkens heb ik toch sterke spijt met Creative. Altijd driver problemen, nooit een volledige oplossing en een beetje normaal te woord gestaan worden ho maar, laat staan echte service. Ook nu weer met VISTA wordt mijn Audigy-4 functionaliteit vo-le-dig verne*kt . En een vooruitzicht op een oplossing klantvriendelijke oplossing zal dus ook wel ook niet meer gebeuren gezien de laatste berichtgevingen rondom de immer arrogantere Creative. Hoe zijn zij in GODS NAAM de trendsetter geworden. (Ja ik weet het, door domme mensen als ik ...)
Dus Asus zet hem op en produceer een goede kaart én goede drivers. Kraak Creative!
Precies ... om nog maar te zwijgen van de bloatware die je toch vaak verplicht moet installeren.
Wat Creative heeft gedaan met hun Vista-ready geluidskaarten+drivers (not!) is natuurlijk helemaal te smerig woor woorden.
Hoe zijn zij in GODS NAAM de trendsetter geworden. (Ja ik weet het, door domme mensen als ik ...)

Niet zozeer domme mensen.

Vroeger hadden ze gewoon heel nette kaarten voor een beperkt bedrag.

De driver ondersteuning is nooit echt bijzonder geweest. (Al was daar vroeger een heel stuk minder gedonder mee iirc.)

Ten opzichte van de directe concurrentie hadden ze in de regel net even wat beter voor elkaar. De vroege soundblasters zorgden ervoor dat "geluidskaart" een behoorlijke tijd synoniem stond voor "Soundblaster".

Tegenwoordig zijn ze inderdaad stevig aan het interen op de reputatie van vroeger. Ik betwijfel het eigenlijk of er überhaupt nog een schrijntje van over is. Creative is druk bezig zichzelf om zeep te helpen.


[edit:]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 april 2008 22:30]

Weet iemand hoe het zit met de drivers van deze kaart voor Linux? De X-FI kaarten van Creative werden op Windows volgens mij al brak ondersteund, op Linux was het helemaal een drama...
Als voodooless gelijk heeft en het een CMI8788 is dan zijn er volgens de c-media site linux drivers voor.
Linux driver available (w/o Dolby®/DTS® and other DSP technologies)
Er is een (beta) ALSA driver voor de CMI8788 chip en dus ook de Xonar reeks. De DX wordt sinds 8 april ondersteund. De andere Xonar producten reeds eerder.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 10 april 2008 14:51]

Ik zie op de site van Asus geen Linux drivers voor de DX/D2X.

Misschien dat ze werken op een van de standaard API's.
Het zou mooi zijn als Asus zich in deze markt weet te settlen, Creative heeft een net iets te groot marktaandeel vind ik. Als er meerdere spelers in de markt zijn kan Creative ook niet meer van die driver grapjes uithalen wat alleen maar zorgt voor meer tevreden klanten. Ook zal deze ontwikkeling zeer goed zijn voor de consument qua prijzen.

Ik wacht nog even wat andere reviews af, maar ik denk dat dit mijn volgende geluidskaart gaat worden, mooie prijs voor een (zo op het oog) behoorlijk redelijke geluidskaart.
als ik me goed herinner stond hier op tweakers ook een tijdje geleden een artikel dat creative nog niet eens 1% van de geluidskaart markt bedient. En dat realtek de marktleider was met alle onboard geluidskaarten.
Maar kan ook zijn dat ik dit ergens anders heb gelezen.
je kan natuurlijk de markt voor goedkope onboardkaartjes niet vergelijken met de high end markt waar het hier om gaat.
Natuurlijk kun je die wel vergelijken! Dat is precies wat de onderzoekers in dit artikel gedaan hebben :)
Zo te zien is dit kaartje nog net niet een echte vervanging voor mijn X-Fi Fidelity. Maar, naar ik aanneem, met mij vele anderen, zit ik wel met smacht uit te kijken naar een alternatief voor Creative, vanaf het moment dat ze hun klanten zo en masse genaaid hebben met Dolby/DTS op de X-Fi onder Vista. En dan de daniel_k business er bovenop: je weet wel, die jongen die al die bewuste gelockte features weer unlockte, en de verloren gegane functionalieit onder Vista weer teruggaf, en die Creative toen meende aan te moeten pakken.

En ook ik hoor goede dingen over die ASUS EAX 5.0 emulatie. En ik heb verder ook al alles van ASUS: mobo, video-kaart (zij het dan dat die chipset natuurlijk van nVidia is). Ik denk dat ik vanaf nu Creative gedag ga zeggen. Welkom, ASUS!
Ik sluit me erbij aan dat ik heel hard aan het zoeken ben voor een alternatief dan creative. Ik weiger gewoon creative te kopen en hoop dat er betaalbare goeie alternatieven verschijnen de komende tijd.

Ja welkom ASUS :Y (Heb zowel asus graka als asus mobo :P)

[Reactie gewijzigd door bitjesmaker op 10 april 2008 16:59]

Ik zou het mooi vinden als Asus dit nou kan verwerken in een "onboard geluidskaart". Ik heb ook een Asus moederbord en videokaart, nu nog in combinatie met Creative geluidskaart. Maar tegenwoordig is onboard geluid ook op een losse insteekkaart. Dus waarom dan niet gelijk die onboard geluidschip eraf laten, dat audioslot behouden en dan kun je daar je Asus geluidskaart in kwijt.
Heb je geen gare Creative kaart meer, maar toch wel EAX. Al moet ik zeggen dat je steeds minder merkt van EAX in vergelijk met onboard (of m'n gehoor wordt slechter).
Zeker bij de tweaker/pc enthousiasts kan Asus flink scoren.
Een naam qua HW hebben ze al bij veel mensen, en als je dan lovende reviews krijgt en je concurrent (Creative) zijn eigen achterban naait dan kan het hard gaan:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True