Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Bron: ExtremeTech, submitter: Darth Punk

Zeven jaar geleden introduceerde Creative Labs de originele Soundblaster Live, voorzien van de EMU10K1-audioprocessor. Alle geluidskaarten die het bedrijf sindsdien op de markt heeft gebracht zijn min of meer gebaseerd op deze zelfde techniek. Hoewel de chip op de huidige generatie Audigy-kaarten EMU10K2.5 heet is de architectuur weinig veranderd, en zitten de verschillen meer in de drivers en overige componenten. Recent kondigde het bedrijf echter een compleet nieuwe chip aan om een eind te maken aan deze jaren lange traditie. De X-Fi (Xtreme Fidelity) is een uit 51 miljoen transistors opgebouwde processor met een klok van 400MHz en een theoretische rekenkracht die bijna vijfentwintig keer zo groot is als die van de huidige geluidskaarten van het bedrijf. Het grootste deel (70,7%) van deze capaciteit wordt toegewijd aan sample rate conversion, zodat het omzetten van de ene frequentie naar de andere vrijwel zonder kwaliteitsverlies gedaan kan worden. Dit leverde bij de EMU10Kx-processors meestal problemen op.

Creative Labs X-Fi

Een ander punt dat is aangepakt is de verwerking van 24-bit/96kHz-signalen. Eigenaars van de huidige kaarten noemden deze specificatie misleidend, omdat de EMU10Kx intern alles op 48kHz doet en er van de extra informatie vaak niets overblijft. X-Fi brengt daar verandering in door echt genoeg interne bandbreedte voor een 96kHz-signaal te bieden. Ook dit is echter nog steeds niet helemaal zonder beperkingen: Speciale effecten kunnen bijvoorbeeld alleen bereikt worden door het signaal op te splitsen in een aantal banden van 48kHz, ze parallel te verwerken, en de signalen vervolgens weer samen te voegen. Volgens Creative heeft dit echter nauwelijks invloed op de kwaliteit.

De chip kan tot 4096 audiostromen tegelijk verwerken en ondersteunt 2 tot 64MB SDRAM-geheugen als buffer. Intern is X-Fi opgebouwd als een ring waarop alle functionele onderdelen (waaronder bijvoorbeeld mixer, DSP en filter), zijn aangesloten. Op deze manier kunnen ze allemaal gegevens naar elkaar verzenden en ontvangen. De chip implementeert een aantal intelligente algoritmes om stereosignalen op te mixen naar surround, die onderscheid maken tussen belangrijke en minder belangrijke elementen van een bepaalde geluidsbron. Ook kan hardwarematig gecompenseerd worden voor het kwaliteitsverlies van gecomprimeerd geluid (bijvoorbeeld mp3). Creative verzamelt deze laatste twee features onder de naam Active Premium Audio.

Creative Labs X-Fi

Het is nog niet duidelijk in welke vorm of wanneer Creative de X-Fi zal gaan toepassen in daadwerkelijke producten. De vraag naar losse geluidskaarten is al jaren aan het afnemen, en het is niet helemaal duidelijk of Creative de X-Fi wil gebruiken om de niche van (semi)professionele gebruikers te bedienen, of dat het ook van plan is om de normale consument ervan te overtuigen dat een losse geluidskaart (weer / nog steeds) zijn geld waard is. De X-Fi heeft er dan wel geen moeite mee om de rekenkracht van de huidige onboard audiochips ruimschoots te overtreffen, maar als software-ontwikkelaars deze kracht niet gebruiken of de klant het verschil niet hoort zal dat geen denderend verkoopargument zijn.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Een vraag die bij mij naar boven komt:

- Ondersteunt deze chip Dolby Digital Live / DTS Live?

En om wat vragen voor te zijn; Volgens de bron is deze chip ontwikkeld voor PCI, niet PCIexpress.
En om wat vragen voor te zijn; Volgens de bron is deze chip ontwikkeld voor PCI, niet PCIexpress.
Kortom een product wat dus niet tot nauwlijks op de markt te vinden zal zijn.
Een kennis van me loopt nu al steen en been te klagen dat zijn gecomponeerde muziek te veel stemmen tegelijk vraagt, zodat de datastroom van de soundfonts al meer is dan zijn PCI-bus goed kan verwerken.

Mischien dat een ram-buffertje op de chip nog wat goed zou kunnen maken, maar voor de semi-professionele markt dus niet echt interesant lijkt me.
En om wat vragen voor te zijn; Volgens de bron is deze chip ontwikkeld voor PCI, niet PCIexpress.
quote uit de bron
Couple this design window with the huge installed based of systems with PCI slots, and Creative's decision to make the X-Fi a PCI-based part is understandable. According to Creative, PCIe is certainly on the roadmap, but the first X-Fi products will be PCI offerings to address the wider mainstream market.
nu wil ik niet gaan doen als ik er verstand van heb, maar ik denk niet dat die chip rechtstreeks met de PCI bus communiceert. er zal nog wel een chip tussen zitten
Kijk eens naar de gemiddelde SB-live kaart die je op je bureau hebt rondzwerven.
Dan zie je dat vrijwel alle sporen van het PCI-slot direct naar de EMU10k1 chip gaan.
Blijkbaar is deze kaart niet gericht op de gaming markt en zal hij wel flink wat geld kosten. Juist met die enorme rekenkracht zouden er dan flink wat meer effecten kunnen worden toegevoegd kunnen worden voor een nog betere game ervaring. Of gewoonweg hardware Mp3 encodering lijkt me ook erg handig.
Tsja een "nog beter gaming ervaring" .. wat moet daar nog beter aan, voor spelletjes heb je niet zo'n hoge kwaliteit nodig (in de zin van frequentie bereik & vervorming), wel wil je goede 3D real-time environmental processing. En dat lukt nu ook al heel aardig bv in Doom3, 7.1 geluid puur in software (CPU). Hoewel creative en ID net een nieuwe patch hebben uitgebracht zodat het nu ook in audigy hardware kan (zie bv http://www.forumplanet.com/planetdoom/topic.asp?fid=4952&tid=1632981 ). Maar met de huidge hardware van een paar tientjes heeft de 7.1 gamer dus ruim voldoende in huis.

Vooralsnog zie ik maar een kleine markt voor dit chippie - de zeer verwende gamer en/of prosumer muzikant.
Juist ja, 7.1 puur in software (CPU), dus als ze nu dat verplaatsen naar de processor van de geluidskaart hou je die extra rekentijd/kracht over voor bv A.I. of Physics.. Maar veel mensen onderschatten goed geluid, geluid draagt vaak minstens net zoveel bij aan de ervaring als graphix (Soms zelfs meer)..
Ik ben het met je eens dat goed geluid belangrijk is. De makers van Doom3 hadden alleen gekozen om het geluid door de CPU te doen omdat het sturen van de data over de PCI bus al langer duurde dan het door de CPU te laten doen. Dus, ik denk niet dat het heel nuttig is om een hele snelle geluidskaart te hebben. Misschien moet er maar een ASP (ipv AGP) slot komen...
bladiebladiebla... PCIe B-)
gaming en geluid niet belangrijk....

Hoe koel is het niet als je iedere individuele glassnipper hoort vallen (4096 simultane geluidskanalen), terwijl er ondertussen mannetjes rondrennen en voertuigen rondrijden. Ook wind, en andere omgevingsgeluiden kunnen nu 'realistischer' gestapeld worden.

Als de programmeurs er ook maar gebruik van maken!
nou mijn audigy2 is de laaste kaart die ik van cretive heb gekocht ben het zo zat dat er elke keer zulke brake drivers mee geleverd worden
heb een hele mooi versterker yamaha RP-D200 met DD dat niet werkt in games omdat SB game sound niet om set naar DD

mijn volgende kaart word een teratec DD live die uitkomt in het najaar en ga het eens met hun probeeren want teratec maakt al een heele tijd mooi spul
Op dit moment is er maar één oplossing die in staat is in realtime een Dolby Digital signaal te genereren en dat is de nForce en nForce2 van nVidia. Er zijn zat kaarten die een AC3 signaal kunnen doorlussen naar een SPDIF uitgang, maar die kunnen dat signaal niet realtime genereren.

Arjan
@player-x
Ipv creative de schuld te geven zou je voortaan beter wat meer research kunnen doen voor je een kaart koopt.

Een audigy2 doet nou eenmaal geen realtime DD encoding en kan dus nooit de game sound via DD aan je versterker doorgeven. Dat had je dus van tevoren kunnen weten en dat heeft dan ook helemaal NIETS met drivers te maken.
Gewoon USER ERROR!
BS user error, ben toen gewoon in de PR BS gestonken
heb je op de doos gekeeken stond met grote leters DD & spdif outpute op

en als ze het dan nog makkelijk maaken om om teschakelen van DD/spdif naar dolby prologic annaloog maar nee dat is ook niet mogenlijk je moet helemaal de drivers door spiten voor je bent waar je wezen moet

en vertel mij eens waar het staat in de spec. dat DD alleen bij DVD bronnen mogelijk is
SPECIFICATIONS
High Definition Audio Quality for Playback and Recording

24-bit Digital-to-Analog conversion during playback with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz in 7.1 mode and up to 192kHz in stereo mode
24-bit Analog-to-Digital conversion during recording in 8, 16 or 24-bit at sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface) input at up to 24-bit/ 96kHz quality
SPDIF output up to 24-bit at 48 or 96kHz
ASIO drivers for low latency (>=2ms) multi-track playback and recording at 16-bit/48kHz*
* (Latency performance may vary based on system configuration)

Sound Blaster® Audigy® 2 Value On-Board Connectors
Line level out (Front / Side / Rear / Center /Subwoofer)
Microphone in
Line in
Digital I/O (for stereo SPDIF output to Digital I/O Module**)
Telephone Answering Device in
Aux In
Ik vind het jammer dat creative nog steeds weinig gebruik maakt van glasvezel. Ok je hebt de platimum edities met zo'n leuk extern kastje maar dan betaal je weer 100 euri meer.

Het gene wat ik nog echt mis op geluids kaarten is een dolby encoder. Ik zelf maak gebruik van een dolby versterker, deze heeft alleen een glasvezel ingang. Maar hier kan ik niet in dolby mee gamen, omdat games nog steeds 6 aparte geluids kannalen uitsturen naar de geluidskaart. Nu is er een tijd geleden op tweakers iets geweest dat er geluids kaarten zouden komen met dit soort "dolby encoding chips" maar heb er nu 1 jaar later nog steeds niets van gehoord/gezien. Ik denk als creative dat soort geluidskaarten uit zou gaan brengen dat daar een behoorlijke markt voor is. Veel meer als voor een geluidskaart die iets meer hardware effecten ondersteund.
Ten eerste is het geen glasvezel, maar een of ander brak licht geleidend stukje plastic en ten tweede is de coaxiale digitale interface beter dan de optische omdat er een conversie minder plaats vind.
Oftewel bij optisch is er eerst in de geluidskaart een conversie van electrisch naar optisch en later in de versterker wordt deze conversie weer terug gemaakt.
Natuurkundig is bewezen dat bij IEDERE conversie informatie kwijt raakt. Het is misschien per seconde maar één bitje wat niet goed omgezet wordt, maar iedere bit is er één teveel.
Verders klinkt een Audigy stukken beter dan de meeste onboard oplossingen en kan Creative misschien een deal met nVidia of Ati maken om daar hun audio oplossing aan te verkopen om zo een concurrent van de nieuwe Intel audio oplossing te worden. Een high-end SLI mainboard voor AMD CPU's met deze nieuwe Creative chip onboard lijkt mij ideaal. Helemaal in een klein barebone systeem.
Nix mis mee hoor zo'n optische verbinding. En dat omzetten valt ook wel mee. Je kunt er bijna zo een LED aanhangen en klaar is je omzetting, oogje aan de andere kant, hoppa. Niets geen last meer van varierende kabel impedanties door temperatuur of andere electromagnetise invloeden. Maar dan nog, die enen en nullen komen echt wel aan hoor, en anders hoor je 't echt wel. Vreemd trouwens dat al die audio freaks de snelheid van het licht niet bovenal prefereren :o. En bij een coax verbinding gaat het signaal ook via een aantal circuits, en zo traag zijn electronen nou ook weer niet.
AD/DA omzetting, de DAC's aan het end, ja dat is wél een heel ander verhaal waarbij omzetten een grote rol speelt in uiteindelijke kwaliteit. Maar komop, op digitaal niveau blijft die 1 gewoon een hoor, en die nul varandert ook niet zomaar. Als dat zo was dan zouden de data in onze PC nergens blijven, want daar worden pas veel omzettingen gemaakt over allerlij bussen en interfaces, optische of magnetische enz..
Timing, dat kan er nog wel eens aan schelen door het ontwerp vd spdif en de verschillen in clocken. Maarja, nog ff en alles heeft HDMI en i-link.
MSI heeft reeds onboard SoundBlasters op hun nieuwe mobo's :)
Maar dit nieuws bericht gaat puur over de processor. Of deze wel of geen optische aansluiting krijgt staat niet vermeld. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat hij géén optische aansluitingen krijgt.
Hier is een draadje op GoT over een geluidskaart met DD ENcoding wat jij dus zoekt (en ik ook ^^) Verkrijgbaarheid in Europa is nog niet veel over bekend maar misschien is importeren wel mogelijk.
Hm, moet er toch echt wel zijn, de Xbox doet dit toch al sinds jaar en dag (via glasvezel trouwens). Dus voor minder dan 150 euro moet 't kunnen :)
Weet iemand hoe dat precies zit in de xbox? Wat voor chip (P3 700?) dat encode?
> Het gene wat ik nog echt mis op geluids kaarten
> is een dolby encoder.

Gezien de absurd hoge license kosten die Dolby Labs vraagt voor hun (hardware) encoder denk ik niet dat je deze op consumer level cards zal vinden..
Een groot probleem (alvast van wat ik las op verschillende producerfora) is altijd met de Creative-kaarten dat de DSP een soort van ingebouwde enhancer/eq heeft, waardoor het geluid vervormd raakt. Dit is productietechnisch goed fout, want hierdoor hoor je niet precies hoe je muziek echt klinkt.

Als ze echt de semi-professionele audiofielen willen binnenhalen, dan moeten ze zorgen voor een zo'n 'plat'mogelijke geluidsweergave, en goede ASIO (2) ondersteuning. Worden deze beide criteria met deze kaart ook bereikt?
En wat ik dan weer afleid uit die fora is dat er een hele sterke trend heerst bij de producers om alles wat ook maar te maken heeft met creative, (ongegrond) af te zeiken.

Verder schijnen de problemen met de 48Khz conversie al lang opgelost te zijn vanaf de audigy 2 platinum eX (en dus bijna alleen maar voor te komen bij de audigy 1).

Hier (op synthforum) loopt een leuk draadje waarin een typische anti-creative-producer helemaal ingemaakt (goed onderbouwd dat wel) wordt door een geluidsexpert, wat betreft DSP/opname kwaliteit van de Audigy:
www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=c5168e54d63ee6e224253baee99c 2fc9&threadid=26120&highlight=audigy+troep
De chip kan tot 4096 audiostromen tegelijk verwerken en ondersteunt 2 tot 64MB SDRAM-geheugen als buffer.
Kunnen we dan net als met raid kaartjes sdram reepjes op de geluidskaart gaan prikken ofzo?
of zoals bij de good old Advanced Gravis Ultrasound, met maar liefst 1 MB geheugen :)
Dat kon je bij de AWE32 ook. Heb hem vroeger geupgrade van de standaard 512KB naar 2 MB.
Alleen was dit geheugen bedoelt om samples op te slaan voor de midi functionaliteit (Soundbanks). Niet voor de audio processor. Dit was bij de gravis ultrasound ook.
@REDFISH: hardware MP3 encoding? accelleration hooguit... mensen gebruiken liever hun eigen encoder... En dan nog.. mp3's coderen en decoderen gaat sneller dan je ze kan beluisteren... je kan hooguit die 1% CPU kracht die het kost ontlasten.
Je zou de rekenkracht kunnen gebruiken om elk van de 4096 geluiden die tegelijk klinken hun eigen effect te geven. (Als jij in je kamer zit en je moeder roept iets uit de keuken klinkt dat anders dan als je vader tegelijkertijd iets uit de woonkamer roept)

@golfdiesel: De Gravis Ultrasound had geheugenbanken voor de midi-samples (mmar je kon ook je eigen samples maken. Waar deze geheugen voor gaat gebruiken is mij een raadsel... 64 MB voor een DSP?

Volgens mij kan creative juist het beste proberen de consument bereiken. Want in de consumer electronics valt het meeste geld te verdienen...
Ze moeten juist een goede enhancer/eq/compressor hebben zodat je MP3's zelfs goed klinken op die k*t-boxjes of oordopjes die te veel mensen nog gebruiken. Verder kunnen ze hun 3d geluid nog uitbereiden: - of zoals bose: 3D geluid uit twee boxen, - of nog meer richtingen, bijv 4 boxen die in 4 richtingen geluid weer kunnen geven (links recht boven onder)
Waar deze geheugen voor gaat gebruiken is mij een raadsel... 64 MB voor een DSP?
Ik zou het wel weten hoor, als er een goede SDK zou komen om die DSP zelf te gebruiken.
De oorspronkelijke EMU10k1 DSP had een verwerkingskracht van 100 MIPS als ik me niet vergis. (is kennelijk alweer 7 jaar geleden)
Deze zou 25x sneller zijn dan wat er nu op de markt is, dus minstens 2500 MIPS.

Daar kun je een hoop leuke signaalbewerkingen mee doen, maar waarschijnlijk zullen een hoop bewerkingen in pipelines gedaan moeten worden, dus zul je waarschijnlijk een vorm van buffering moeten gebruiken.

Met een beetje mazzel kun je die kaart dan misbruiken voor wetenschappelijke toepassingen, of realtime Mpeg4 compressie.
Mischien is 'ie zelfs snel genoeg om on the fly 100 Mbit/s data te gzippen, oftewel leuk voor in webservers.

Een andere nuttige toepassing is natuurlijk de soundfonts, aangezien we het hier hebben over een PCI interface en niet een PCIe-
Deze zou 25x sneller zijn dan wat er nu op de markt is, dus minstens 2500 MIPS.
ExtremeTech heeft het over 10000 MIPS.
Zou goed kunnen, die schatting van 100 MIPS was de snelheid van het eerste model van de SBlive, dus de huidige kaarten zouden best wel 400 MIPS kunnen verwerken.
de reden waarom de chip voor pci is ontwikkeld en niet voor pci express heb ik wel een leuk andwoord op. Pci ontwikkelingen zijn tot nu toe nog goedkoper en iedereen heeft pci sloten en de nieuwste moederborden ook nog pciexpress en de pciexpress snelheid word toch niet optimaal benut. Dit is vrij interssant toch nog maar
even half jaar wachten met aanschaf nieuwe geluidskaart.
als de kaart niet meer dan de bandbreedte van pci gebruikt, kan hij ook makkelijk op pci express, dmv converter :Y)
Hmmm, als een kaart met dit uit komt kank zeker wel m'n OPTI 931 in de prullebak gooie? :+
och voor het testen/pimpen is een referentie-kaart altijd wel handig :)
Zo zo! Creative komt met iets nieuws dat ze ook nog eens zelf bedacht hebben... dat ik dat nog mee mag maken :+

Een losse geluidskaart is wat mij betreft zijn geld nog steeds waard, onboard geluid is vaak niet echt je van het (maar het kan natuurlijk ook anders, zie bijv. nForce 2). Lijkt me wel interessant om deze nieuwe chip te vergelijken met de VIA Envy chip, dat is momenteel toch wel zo'n beetje het beste dat je kunt kopen qua consumer-geluidskaarten. :)
Envy wordt ook gebruikt op veel professionele multitrack-kaarten van M-Audio. Het verschil tussen zo'n professionele kaart en een consumentenkaart met dezelfde Envy-chip zit voornamelijk in de drivers, ASIO-support en de gebruikte AD- en DA-converters. Met name het laatste maakt echt een groot verschil.
Live encoding van DD en/of DTS zou idd leuk zijn, maar ook gewoon betere ruimtelijkheid en betere overgangen, want van de promo-praat van de audigy bleef in games bitter weinig over... Terwijl AvP1 vroeger wel, voor die tijd, geweldige effecten liet horen, en A3D (inmiddels allang overgenomen) als concurrent betere ruimtelijke positionering had, zelfs met maar 2 speakers...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True