Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Creative, submitter: punica

Recent kondigde Creative Labs een nieuwe geluidschip aan die de zeven jaar oude Soundblaster Live-technologie zou gaan vervangen. Nu zijn ook de eerste kaarten die uitgerust zullen zijn met deze nieuwe chip aangekondigd. De Sound Blaster X-Fi Elite Pro, de X-Fi Fatal1ty FPS (niet te verwarren met een Abit-moederbord), de X-Fi Platinum en de X-Fi XtremeMusic beschikken allemaal over drie verschillende modes waarin ze hun werk kunnen doen: entertainment mode, gaming mode en audio creation mode. De prijzen zullen naar verluidt variŽren van 129,99 dollar tot 399,99 dollar.

Creative X-Fi
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ik ben zelf ooit over gegaan van een Audigy 1 naar een Audigy 2, maar zolang je er niet meerdere speakers op aan sluit gebruik je 'm niet optimaal en hoor je het verschil niet eens!

Ik vraag me dus af of het voor de Audigy 2 gebruikers zo interessant zal zijn om die te vervangen voor deze!

Blijft het mogelijk om dingen te verbeteren aan geluid!? Bedoel, op een gegeven moment heb je toch een zo goed als optimale kwaliteit? Of werken ze dan gewoon aan surround effecten e.d.?
Hangt er een beetje van af wat je er van plan bent mee te gaan doen.
Reviewers zijn ERG te spreken over de capaciteiten van deze chip.
51 miljoen transistors, 400 Mhz
10.000 MIPS =~ 3,4 Ghz PC processor

Dat ding is echt in staat om real time effecten op geluiden uit te voeren die voorheen echt niet in realtime mogelijk waren.

Daarbij als je veel met Midi/ASIO werkt.
Deze chip is in staat om een latency van 1ms via ASIO2 te leveren met 0% CPU belasting.
Erg fijn voor de muziekanten onder ons :)

Die mp3 restore functie moet ik nog afwachten maar het zal best beter worden.

http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/
Het is toch droevig dat een kaart van 400MHz, gemaakt door een merk dat het toch vooral van gamers moet hebben, qua surround nog steeds niet kan tippen aan een simpel Aureal kaartje van 5 jaar oud :?
En dan te denken dat Aureal door Creative is overgenomen :'(
Een 10 voor de PR van Creative! :(
Ach surround ... veel audiofielen en muziekanten zweren nog steeds bij stereo... Het is leuk voor effecten, maar ik heb zelf persoonlijk nog bijna geen enkel goede surround muziekmix gehoord die accuraat de omgeving van de opname neerzet. De surround stukken die ik gehoord heb, bevatten meer suffe effecten die niets aan de muziek bijdragen... (sfx die om je heen draaien zonder enig nut zoals stemmen, en ritsel dingetjes enzo)

Ik wil gewoon surround dat je in een concertzaal neerzet als je naar bv. een klassiek stuk luistert. En dan heb ik het niet over zo'n overdreven surround echo die veel mixers nog eens geneigd zijn er doorheen te doen.

Surround is leuk voor games en films... maar muziek? Het mag wel eens wat beter toegepast worden.
Bij Wolfenstein 3D viel mijn bek open van verbazing, en ik zei dingen als "veel realistischer dan dit kan het niet".

Met geluid ook. Ooit waren we blij met een mono Sound Blaster 1.0, dat werd stereo, dat werd 16-bit, dat werd wavetable sound, dat werd surround, dat werd EAX... Bij elke stap waren we weer onder de indruk, en kon het bijna niet echter worden.

De kwaliteit begint eindelijk ergens te komen, nu gaan ze het idd meer op effecten gooien... Een geweerschot in een onderzeer klinkt anders als in een sporthal. Het klinkt anders als iemand voor je staat, of om de hoek. Dat soort effecten wil je graag in een gespecialiseerd stuk hardware laten uitvoeren (DSP dus), niet door je CPU.

Ik denk dat in de toekomst, een geluidskaart ook op de hoogte is van de geometrie van de omgeving waarin gespeeld wordt, met een soort van texture tegen de muren die aangeeft hoe het geluid verandert als het er tegenaan komt. Soort van raytracing voor geluid, zeg maar.

edit: EAX... niet AEX. |:(
Dat zit er dik in ja. En de volgende stap is een nog realistischere omgeving zodat je niet het verschil niet meer ziet tussen wat er op je computer draait en daarbuiten. Daarna hoor je het verschil ook niet meer en loop je constant met een VR bril in een pak wat alle dingen als temperatuurverschillen ook kan aangeven. Eten gebeurt via replicators ala Star Trek style die sondevoeding voor je maken

En daarna wordt je uit je slaap gehaald door een stel malloten op een onderzeeer die door de riolen van onze huidige beschaving zweven....

uh-huh... :+
Net zoals er freaks zijn die altijd de allersnelste GeForce/ATi videokaart willen hebben het je ook audiofielen die (denken dat ze) het verschil horen. Mijn vriendin vind de meeste Xbox spellen al heel echt uitzien... Die zal dan ook niet zo snel begrijpen waarom ik zonodig straks een xbox 360 moet hebben... (Zelfde geldt trouwens voor de bijbehorende HDTV... is toch ook een TV, waarom moet dat zo duur? en groot?)
mja.. maar de meeste 'audiofielen' haten creative.. dus zeer zinnig was deze opmerking niet :P
Of het geluid beter kan of niet, ik denk niet dat ons gehoor dat nog kan merken.
Verder zijn er imo nog een hoop features die steeds verbeterd kunnen worden. Zelfde kwaliteit maar minder CPU (en andere resources) belastend. Eventueel andere mogelijkheden beter uitgewerkt (zou niet weten dewelke).

Edit:
With Sound Blaster X-Fi, all the sparkles lost during compression will be restored and remastered automatically, making your music sound even better than it did on the original CD, in real time!
Dat is nog eens goed :)
Uiteindelijk denk ik ook dat de kwaliteit van geluid vooral aan de speakers en plaatsing ervan ligt.
iemand die om geluidskwaliteit geeft neemt vooral een mp3tje.... sure.
Het gros van de mensen geeft idd om geluidskwaliteit, maar ook om z'n portemonnaie, dus waar haalt die z'n muziek vandaan? Juistem.

Als je dan met een stuk hardware als dit, een geript mp3'tje alsnog weer goed kunt laten klinken, waarom dan niet?
Inderdaad, die neemt minimaal FLAC of een andere non-lossy formaat.

-R-
Mag vast niet, maar kan het niet laten. Kijk hier maar eens.
"Adds back detail is lost during MP3 compression", errr.... als in nee, dat dacht ik dus niet.

Enige wat er natuurlijk echt toe doet is het al dan niet intern resamplen op 48 Khz wat al die narrige Creative producten doen.

Adds back detail *proest*
Dat resamplen doen helaas niet alleen Creative producten, ook de Realtek chips doen het. Heel jammer, maar er zijn gelukkig een paar consumentenkaarten die het wel correct doen (oa Terratec, MSI).

Dat hele "adds back detail" gebeuren is marketing speak voor een hardwarematige versie van al die "sound enhancer" DSP plugins voor Winamp/WMP/etc, die bepaalde frequenties boosten die prettig in het gehoor liggen, waardoor het geluid wat voller/rijker klinkt. Wat het NIET doet is dat het dichter bij het originele bronmateriaal komt.
Komen deze kaartjes ook in PCI-e 1x?

ben beniewd naar de reviews en de geluidskwaliteit
Vorig jaar werd er wel gesproken over een nieuwe PCI-e 1x geluidskaart van Creative die in 2005 uit zou komen:
http://www.tweakers.net/nieuws/35018
ik had gelezen op de X-fi site, dat ze eerst PCI worden en later ook PCIĽE 1x
Zie ook het GoT topic, daar staat al wat meer informatie in.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1040058/
dit is een PREVIEW, geen REVIEW
en dan alleen nog maar over hoe hij klinkt met een headphone "duuuhhh"

er zijn twee dingen die ik wil weten

1 ondersteund hij DD-live (het belangrijkste wat ik wil weten)
2 wat is de prosessor belasting
Ik ben erg benieuwd of deze kaartjes voor de gamer echt veel hoorbare verbetering in geluidskwaliteit brengen. De processor belasting was bij de Creativekaarten al erg laag in games, dus hier verwacht ik geen spectaculaire verbeteringen
ik weet iig dat BF2 deze kaarten al ondersteunt.
En de processorbelasting was idd altijd al erg laag bij de betere creative kaarten maar hou er ook rekening mee dat steeds meer mensen hun games ook op 5.1 / 6.1 / 7.1 willen horen. Dit maakt het allemaal wel weer iets zwaarder. (zeker als je met BF2 op een 64 player servertje aan het knallen bent.)

Waar ik zelf eigenlijk meer op hoop is dat ze nu ook normale digitale uitgangen op de kaart zelf maken zodat je er niet per se een breakout box bij nodig hebt om hem fatsoenlijk op je versterker aan te sluiten.
Volgens mij is dit een high-end kaart niet toegespitst op de gamer. Misschien wel iets als EAX3 aan boord, maar voor de rest denk ik een kaart voor geluidsbewerkers.

-R-
Right... creative en geluidbewerkers :+
Lees de beschikbare info over de X-Fi maar 's. Deze kaart is er zeer zeker ook voor de gamer...
Xtreme Gaming

Sound Blaster X-Fi is the most powerful audio based PC gaming accelerator ever designed. You will get accelerated frame rates during game play, even with all the audio effects turned on!

* Experience more than 15% faster PC gaming performance over built-in PC audio
* With X-RAM™ for audio, you can boost your gaming performance further*
* Hear positional audio so realistic you'll forget you're wearing headphones
* Upgrade your existing games to sound more dynamic and realistic with X-Fi 24-bit Crystalizer™
* Enjoy the new standard for realism in gaming audio with new EAXģ features including 128 simultaneous voices, EAX PurePath™, MacroFX™ and Environment FlexiFX™

No gaming rig is complete without Sound Blaster X-Fi!
Het ding heeft trouwens EAX5 aan boord.
http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/architecture/spec s.asp

Met zoveel power kun je heel wat in games...

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-22361-2435-x-x-x

The heart of Creative's new initiative is the X-Fi audio processor. The processor has been in development for four years and the company had invested close to $100 million in R&D. The X-Fi chip itself has 51.1 million transistors, 10 times more than Creative's previous chip, the 4.6 million transistor Audigy audio processor.

Creative plans on using all that processing power with two new, power-hungry audio processing technologies: the 24-bit Crystalizer and CMSS-3D. Creative's 24-bit Crystalizer technology is designed to address the basic problem of a fancy 24-bit sound card going to waste when the CD and MP3 audio input quality is only 16 bit. Creative's solution is to transform that 16-bit stream into full 24-bit audio by analyzing the data and restoring all the information that was originally removed when the audio was compressed to 16 bit in the studio. Granted, the restoration isn't perfect, but we know enough about the studio compression process to intelligently bring back the missing highs and lows, and return some texture to the midrange.

After using the X-Fi to listen to audio with the 24-bit Crystalizer, we will have a very hard time going back to plain old 16-bit, 44.1kHz. We listened to several MP3s and CDs using the 24-bit Crystalizer and songs did sound much better with it enabled--like having the equalizer settings optimized, but much better. The 24-bit Crystalized songs became more vibrant, and disabling the feature felt like we were crippling the audio. The X-Fi menu lets you enable or disable the Crystalizer, and there's also a slider setting that lets you adjust the degree of the effect (we kept ours pegged at 100 percent).

CMSS-3D works with headphones, two-channel speakers, and multichannel speaker setups. CMSS-3D is actually a collection of several different algorithms, since the listening experience varies greatly between speaker setups, even between a pair of headphones and a pair of speakers. The CMSS-3D headphone algorithm uses HRTF filters and simulated room reflections to create a surround-sound effect from a stereo output. CMSS-3D does the same for a two-speaker system (without the virtual room reflections), but if you already have a 5.1 speaker system, CMSS-3D can upmix a stereo recording up to six channels to make sure your speaker system doesn't go to waste. Creative is also currently developing X-Fi-branded speakers and headphones that will have built-in X-Fi technology that can process normal, incoming audio streams and enhance audio on the fly.
Hier wat info over die drie modes (direct van bron):
* For music, it adds back the audio detail that is lost during MP3 or WMA compression

* For gaming, it delivers the fastest and smoothest game play with hardware-accelerated audio

* For movies, it offers incredible, realistic surround sound with your regular headphones or multichannel speakers
* For music, it adds back the audio detail that is lost during MP3 or WMA compression
Dat vind ik toch wel knap, want als het eenmaal gecompressed is, haal je die info niet zo maar even terug dacht ik. Je kan hooguit inter-/ intrapoleren maar dat is natuurlijk niet zo goed als het origineel (dat garanderen ze ook weer niet natuurlijk)
Technisch gezien zou het gedeeltelijk kunnen, kijk bijvoorbeeld naar raid5, dat bouwt aan de hand van de partiteitsgegevens de rest van de data op. Maar Mp3 is niet zo gemaakt. Het is een compressietechniek waarbij data verloren gaat en het is niet zo gecomprimeerd dat die data terug te toveren is...

Wel kan je hier en daar wat tonen die al hoog liggen nog hoger maken en bassen die al laag liggen nog lager maken ofzo.. maar wat heb je daaraan, stel dat het nummer dat niet had, dan heb je dus in princiepe nog een slechtere rip dan de geripte mp3. :/
Als je een bepaalde compressie technoligy gebruikt dan weet je wat voor info je verliest.. doordat je weet wat je mist kan je deze herschrijven toevoegen en je hebt het nieuwe bestand...

het zal best beter klinken maar of dit dan ook tot CD kwalteit mag worden gesproken is mij de vraag...

maar ik geloof dat het wel mogelijk is.

"vergelijk het met halve worden waar bepaalde leters zijn verwijderd... wlkm vul zelf maar in wat de uitkomst is...."
Dat inter en extra poleren doet MP3 om zoveel mogelijk informatie achterwegen te kunnen laten. MP3 is niet lossless oftewel discarded informatie is echt weg hoor.
werk jij toevallig bij de PR afdeling van Creative?
wat ik zo raar vind is dat mensen een geluids kaartje kopen ban 300 euro. en maar een speaker set je van 150 to 300 euro nemen.

daar mee komt die kaart echt niet tot zijn recht. als je het echt goed wil doen , moet je toch echt een goede dts/ac3/dolby digital versterker hebben die al zo 500 euro kost en dan heb je nog maar net 6.1.
Voor 7.1 ben je rond de 1000 euro kwijt (beetje kwalitijd he) nou met je dan nog speakers hebben nou heb je een mooie geluids kaart en versterker. dan wil je ook luidspreakers die goed zijn.

ja die kosten wel zo'n 250 euro per stuk

nou reken maar uit wat je kwijt ben aan je geluids opstelling. ja daar kan je wel een heel leuk pc'tje voor kopen.

Ik hou het maar lekker bij mijn redelijke goede headset dan maar.
Tja, en dan heb je een mooie 7.1 receiver; En dan nog lijkt het erop dat je deze X-fi er niet digitaal op kunt aansluiten omdat ie geen Dolby-Digital/DTS compliant signaal uitstuurt.

Gevolg: Je zit weer vast aan de DA converters van Creative, en die staan nu niet direct bekend als goed (teveel filtering).

Dat deze kaart geen digitaal signaal uitstuurt waardoor je hem compromisloos op een externe receiver/versterker kunt aansluiten, is imo de grootste misser.

PS: Onder de 1000 kan je een prima 7.1 receiver kopen hoor, kijk bv maar eens naar de Denon 2805 ;) Enne een beetje knappe speakers zijn grosso-modo altijd duurder dan je versterker.
Weet je zeker dat ie GEEN Dolby Digital Live ondersteuning heeft?

Heb je een artikel of review waar dat in bevestigd wordt?
Op basis van de marketing-hipe die Creative altijd opwerpt.

Want Creative had die functie wel gehyped als die kaart het zou kunnen, en ze hebben het er zelf niet over dus . . . kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat deze kaart dat niet ondersteunt.
Jah je hebt gelijk, dat gebeurt vast erg vaak, maar niet iedereen doet dat. Er zijn weldegelijk mensen die er wat meer aan hangen dan dat. Maar vaak hebben mensen al een zeer goeie losse audioset in de woonkamer staan. Dan haal je voor de PC gewoon zo'n relatief goedkope set van 600 euro inclusief soundcard en je hebt best 'aardige' sound uit je pc en in je games. Ik zou bijvoorbeeld bij een super audiofiele opstelling in mijn woonkamer kunnen hebben, terwijl ik aan de PC gewoon 'PC spullen' hang met uiteraard iets mindere kwaliteit, maar ach het is de pc maar!

Voor mensen zoals ik die de PC vanwege ruimtegebrek op een studentenkamer voor alles willen gebruiken wat mogelijk is, gebruik je die spullen weer op een andere manier. Bij mij komt dus wel alle audio uit de PC (tal van formaten) en niet van CD's, en alle films draaien vanaf het netwerk via de PC over de TV en noem maar op. Ook dan kan je er best een goeie thuisbioscoop van maken.
Ik vind het alleen niet zo raar dat er mensen zijn die het houden bij geluidskaart voor de PC + logitech audioset voor de PC en klaar!, Er zijn ook nog steeds genoeg mensen die er nu pas opkomen om een versterker aan hun geluidskaart te hangen... en zich ook nog durven af te vragen hoe dat moet!
Terwijl ik dat al had toen ik nauwelijks 10 jaar oud was. Belachelijk indeed, maar dat soort mensen zijn 'common' people, waar ik een aparte vogel ben.
Pure marketing dit... echt niet meer waar voor je geld hoor... daar geloof ik niets van.
Pffffr... "Xtreme Fidelity".... ik moet er eigenlijk wel om lachen omdat 't zo slecht verzonnen is...
Ik begin anders ook knap moe te worden van de manier waarop creative zijn spullen aan de man brengt. Wanneer komen ze nou eens met vooruitstrevende technieken. Het blijft allemaal zo hangen bij meer van hetzelfde... zijn het inmiddels allemaal bejaarden daar bij creative?
Maar... niet te vroeg blaten, wie weet hebben ze toch nog meer voor ons in petto! :Y)

|:(

Overigens las ik uit een eerder bericht over de X-fi dat de chip zich anders best goed zou lenen voor muzikaal werk. Dat ding is echt wel wat je noemt een krachtpatser, maar of er in games ook nog wat veranderd weet ik niet. Misschien dat ze eindelijk wat A3D snufjes hebben toegepast. We zullen het horen in BF2 :)
Creative introduceert 'Xtreme Fidelity'-geluidskaart
Dat is voor zover mij bekend de enige typeaanduiding met de term []iFidelity erin[/i] samen met mijn Lancia HF Turbo, high fidelity.

Weet iemand nog meer typeaanduidingen met deze term? :)
Alles met Hi-Fi erin... De "Fi" staat ook voor Fidelity..
Mja ik ben in het gelukkige bezit van een mooie Pioneer Dolby Surround versterker die aan mijn game PC hangt. Een ding dat creative kaarten tot nu toe niet ondersteunden was Dolby Digital Live. Met andere woorden: Het 5.1 wave geluid van je games over een optische of SPDIF uitgang naar de versterker sturen. De enige oplossing die dat kan is de Nforce 2 en nog een kaart die in europa momenteel nog zeer schaars is.

(Bluegears x-mistique 7.1, kost ongeveer 99$, 112 euro ) Tweakers.net HDA X-Mystique 7.1 Gold beluisterd

Ik kan zo even nergens terugvinden of deze creative kaart Dolby Digital Live gaat ondersteunen, maar als dit het geval is, dan zou dat voor mij een reden kunnen zijn om er 1 te kopen.
Ik heb soms de indruk dat er meer aan marketing gespendeerd word, dan aan de kaarten echt beter te maken. Want voor zover ik weet (correct me if i'm wrong) resamplen de kaarten nog steeds. Dat wil je dus echt niet in zon dure kaart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True