Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Bron: Creative, submitter: FFWD

Creative Labs organiseert op 6 en 7 oktober aanstaande een evenement voor ontwikkelaars waarop het details bekend zal maken over EAX 5.0 en nieuwe hardware, mogelijk een opvolger voor de huidige Soundblaster Audigy 2-serie. Het is helaas onduidelijk wat voor soort verbeteringen we kunnen verwachten. Met kwalitatief zeer sterke onboard geluidschips zoals Intels HDA in opkomst neemt de vraag naar losse geluidskaarten af, en sowieso is er tegenwoordig nauwelijks noodzaak meer voor hardwarematig versnelde geluidseffecten. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de audiocode van Doom 3 volledig in software draait (hoewel daar onder druk van patenten alsnog EAX-code aan toegevoegd wordt).

Creative is daarom waarschijnlijk druk op zoek geweest naar unieke doch zinnige nieuwe features voor consumenten, iets waar het bij de laatste paar revisies van de Audigy aan ontbrak. De meeste verbeteringen die de laatste jaren getroffen zijn aan EAX en de hardware zijn met name nuttig geweest voor de semi-professional, een veel kleinere en dus minder lucratieve groep.

Sound Blaster Audigy 2 ZS Platinum Pro geluidskaart
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Creative staat onder druk van 2 kanten...

A. on-board audio (hierdoor hoef ik al geen aparte kaart meer)

B. grafische kaarten
Denk je misschien 'huh?' - maar als je dan deze pagina leest :
http://www-sop.inria.fr/reves/personnel/Nicolas.Tsingos/index.html

Dan begrijp je misschien dat als je audio -echt- mooi wil laten klinken, je de eigenlijke vorm en dynamische kwaliteiten van een bepaalde ruimte moet weten - en dat is iets wat de grafische kaart al kan :)

Dit soort dingen worden al software-matig gedaan, maar echt nog niet realtime - dan gaat het om echte doppler-effecten, echo's afhankelijk van de ruimte en materialen, etc.

Als Creative -echt- zichzelf nog wil redden, geluids-gewijs, zullen ze zich of meer op techniek-ongerelateerde dingen moeten richten (meer op ondersteuning van bepaalde hardware), of zelf meer dingen uitdokteren en daar licenties op afnemen, of heel snel met de grafische bedrijven rond een tafel gaan zitten en zeggen 'jongens, jullie hebben de 3D kennis, wij de geluidskennis, laten we samen iets bedenken'. Zij het dan een creative chipje op je nVidia/ATi/whatever, danwel onderlinge communicatie tussen GFX en SFX kaart.
Als Creative echt een perfecte ruimtelijke omgeving tijdens games wil leveren zullen ze een loeisnelle dsp in moeten zetten voor surround-convolutiereverb en dan heeft iedereen het nakijken.
(convolutiegalm kan uiterst precies de akoestiek van een ruimte nabootsen, vele malen beter dan reguliere galmapparaatjes)
Als Creative iets wel mag verbeteren dan is het de effecten sectie. De galm van de huidige Audigy's is zooo blikkerig en nep dat het alleen maar irriteert. (mij tenminste)
Dan zou convolutiegalm idd wel helpen ja. Helemaal als het surround (8 kanaals) was.

Laatst nog een uitgebreide 'shootout' tussen een Audigy I en II gehad en het verschil was heel erg groot. En qua geluidskaarten is de Audigy 2 niet veel beter dan goedkopere concurrenten qua geluidskwaliteit.

En een zooi DSP's op hun kaarten plakken zal weinig zin hebben. Dan worden ze veel te duur en de gemiddelde consument wil daar vast niet voor betalen.

Creative zal dingen zoals hardwarematige mp3 encoders/decoders of digitale radio of zo moeten gaan toevoegen.
Het zou tijd worden dat ze eens met iets nieuws kwamen. Creative heeft eigenlijk in feite de geluidskaarten-markt de nek om gedraaid, want hoeveel concurrentie hebben ze nou (en dan bedoel ik aanbieders van geluidskaarten, geen onboard meuk)? Vrijwel geen! Concurrenten uit het verleden hebben ze opgekocht of de nek omgedraaid, of allebei. En wat doen ze vervolgens? Geluidskaart na geluidskaart uitbrengen met dezelfde features en dezelfde baggerdrivers en af en toe eens wat updates voor het (slechte) EAX. |:(
Ligt eraan wat je met je audio wilt doen of er concurrentie is...creative is misschien te bomb voor gamers, maar voor audio bewerken vind ik het nogal beperkt vergeleken bij kaarten van o.a. yamaha, terratec (waarvan de interessantere kaarten niet eens in de pricewatch staan)
Die Audigy 2 soundcards zijn gewoon zalig, als de opvolger ook zoveel moois bied mag Creative gerust verderdoen.

Ach ja ... software matig audio manipuleren, als het hardware kan is het volgens mij veel beter, software neemt immers weeral resources in en zo blijven we bezig ... trouwens software kan falen, hardware veel minder ;)

En onboard sound is volgens mij altijd maar half zo goed als een echte aparte soundcard, dat merk ik hier thuis wel wanneer ik men boxen aan de onboard hang of in men Muse 5.1
Spellen worden steeds vaker beperkt door de videokaart in plaats van de processor. Zeker met de opkomst van shaders wordt dat erger. Carmack heeft gezegd dat het geluid in Doom 3 maar een paar procent van de CPU eet, en dat dat zelfs minder tijd kost dan het wegschrijven van alle data naar een geluidskaart om het zo "versneld" te laten berekenen.

Daar komt bij dat je niet één maar een groot aantal geluidskaarten moet ondersteunen in je spel en dat je dus wel degelijk meer moeite moet doen en meer kans hebt op bugs, raar gedrag van drivers etc., dan wanneer je het gewoon softwarematig uitrekent. Als je kijkt wat EAX tegenwoordig kan dan is dat niet zo gek veel vergeleken met vijf jaar geleden. Het A3D wat ze hebben opgekocht en vervolgens de nek om gedraaid hebben was veel beter.
Spellen worden steeds vaker beperkt door de videokaart in plaats van de processor. Zeker met de opkomst van shaders wordt dat erger.
de cpu zal altijd een bottleneck blijven (net als de gpu dat altijd zal blijven), hoe je het ook wendt of keert.. het is niet "of het een, of het ander"..

de voornaamste zaken die in spellen aangepakt zullen moeten gaan worden zijn AI en physics (ze zijn al goed onderweg met physics, dat wel).
Daar komt bij dat je niet één maar een groot aantal geluidskaarten moet ondersteunen in je spel...
daar heb je api's als directsound voor :)
En directsound ondersteunt dus niet al die leuke effecten die A3D wel aankon, dus dan nog moet je extra code programmeren
daar heb je api's als directsound voor
Directsound is waardeloos als je in linux doom3 wilt draaien.
Deze opmerking klopt niet. Het traagste onderdeel is altijd de bottleneck. Het enige wat klopt is dat er altijd een bottleneck zal zijn. Van sommige bottlenecks heb je meer last dan andere.

Daarnaast zal een bv een cpu bottleneck verdwijnen door het upgraden van je cpu, en weer verschijnen door een nieuwe soort software (vaak van ms *lol*)

Zelfde geldt voor video.

Bepaalde bottlenecks kunnen echter altijd deels door de cpu worden opgevangen. BV niet ondersteunde dx9 functies. Tsja, als je zo inkoopt blijt je cpu inderdaad altijd de bottleneck, maar dan kijk je niet naar de echte oorzaak
Spellen worden steeds vaker beperkt door de videokaart in plaats van de processor. Zeker met de opkomst van shaders wordt dat erger. Carmack heeft gezegd dat het geluid maar een paar procent van de CPU eet, terwijl het meer tijd kost om alle data naar een geluidskaart te schrijven en het door hem uit te laten rekenen.
Toch is uit benchmarks met de snelste Nvidia kaart gebleken dat als je van een P4 2.8 naar een 3.6 gaat je 60% van de relatieve snelheidshoging haalt.
maar hoe groot is het aandeel van de audio in de berekeningen die je cpu moet doen voor een spel als doom3?
En onboard sound is volgens mij altijd maar half zo goed als een echte aparte soundcard, dat merk ik hier thuis wel wanneer ik men boxen aan de onboard hang of in men Muse 5.1
Ach jah, de echte audiofiel zal altijd verschil 'menen' te horen. Gewone gebruikers zullen er echter zeer weinig van merken :P
En de niet-audiofiel ziet dat door z'n onboard geluidskaart het aantal frames per seconde 10~20 % daalt. Zoek maar eens op tomshardware.com. Daar is een tijd geleden een heel artikel hierover geschreven.

Voor kantoor werk is onboard natuurlijk prima.
en dat is tegenwoordig ook niet meer zoveel van toepassing. in 1e instantie vonden de makers van Doom3 niet noodzakelijk.

Verder leg je je met Hardwarematig veel meer vast aan de standaarden die de kaart ondersteund. Met software-matig kun je nog alle kanten op.

Verder is Softwarematig veel goedkoper. Zo zou je misschien kunnen zeggen dat het geld wat je bespaard met een softwarematige oplossing, weer kan besteden aan een snellere CPU, en aangezien er voor een geluidskaart weinig extra berekeningen hoeven worden uitgevoerd voor een 3D effect, is dit nog in software te doen.

Voor video gaat deze vergelijking niet op, omdat er een heel veel snellere CPU nodig is voor 3d in software. En dan is het aantrekkelijker/noodzakelijk om een hardwarematige oplossing te gebruiken.
Doom3 is niet bepaald een goed voorbeeld van waarom hardware kaarten niet meer nodig zijn.

In alle reviews en reacties over Doom3 is er steeds 1 aspect waar iedereen het over eens is: Het geluid is erg matig.
Ooit een goede koptelefoon aangesloten op een onboard geluidskaartje?
Ja ik heb een AC'97 Pro (8..ongeveer de beste) dus....en het klinkt onwijs en net als een Audigy 2....

BTW, alleen als dus dat EAX HD of 5.0 ingeschakeld wordt kan een SB zich onderscheiden van de onboard-"troep". in werkelijkheid is er namelijk geen verschil te horen tussen 24-bit PCI of 24-bit-onboard. Zelfs 24-16-bits is het verschil nauwelijks te horen....
En mijn onboard heeft ook HARDWAREMATIGE ondersteuning. Ook dus onzin dat de snelheid dropped, dat was in de oudheid zo... :7

Dikke onzin dat onboard zuigt dus... :Y)
waarom wordt iedereen die nog niet stokdoof is van de boem-boem toch altijd voor audiofiel uitgemaakt :?
En onboard sound is volgens mij altijd maar half zo goed als een echte aparte soundcard, dat merk ik hier thuis wel wanneer ik men boxen aan de onboard hang of in men Muse 5.1
En wat dacht je van de soundstorm op de nforce bordjes? Die is beter dan die muse 5.1 van jou :)
Soundstorm wordt in veel tests vergeleken met de Audigy 2 en het blijkt dat de soundstorm bijna net zo goed presteert. Dus waarom zou je dan nog een geluidskaart kopen :)
Voor A3D v2 en v3-achtige effecten lijkt een hardware accellerator mij toch nog zeer de moeite. A3D gaf de positie van een geluidsbron veel beter weer dan de hedendaagse 5.1/7.1 meuk, maar is een stuk rekenintensiever.
Ik ben er nog steeds ziek van dat Creative die nu alle Aureal A3D soft en hard licenties in handen heeft, die niet heeft toegepast in EAX 4.0 en in haar laatste revisies van de Audigy 2 chips. Inmiddels heb ik zelf ook een Audigy 2 wegens gebrek aan goede drivers voor XP voor mijn Aureal Vortex A3D 2, die ik dan maar verkocht heb. Is het probleem van CreaLabs arrogantie?

Nvidia heeft tenminste de technieken van 3dfx die ze kochten samen met het bedrijf, al een aantal keren toegepast, waaronder nu terug SLI (De inhoud van de afkorting is inmiddels wel veranderd, maar het idee is ongeveer dezelfde).
Het zou pas echt interessant zijn als ze EAX en A3d goed gingen combineren in 1 geluidskaart.

Na de overname van Aureal heeft Creative nog erg weinig gedaan met A3d (een technologie om geluid in 3d om je heen te produceren). Zonde!
Inderdaad.

Het wordt tijd dat er weer teruggegaan wordt naar "echte" surround, ipv de boxenhype. Boxje hier, boxje daar, maar echt goede positionering, ho maar.
Dat zal wel een reden zijn dat ze niets met A3D doen, Creative zit namelijk ook dik in de speaker-markt.
Geen concurentie??? En Terratec dan? Die tellen toch ech wel mee.

Soiewso ben ik meer te spreken over aparte geluidkaarten dan onboard aangezien die echt meer "vreten" van je north bridge. Maar er is wel 1 ding ech een nadeel aan aparte geluidkaarten en dat is je PCI bandbreedte wordt volledig ingenomen plus het feit dat je data al sinds een hele tijd al sneller is dan 33 mHz ( PCI snelheid ). Al gaat Creative nou hun kaarten met PCI eX 1x uitbrengen dan is dat al een hele vooruitgang op de kwaliteit en je fps!!

MAAR! dan moeten wel alle PCI 'oude' aansluitingen van een mobo afzij gehaald anders blokt die als nog de hele snelheid.
Een nieuwe mobo met PCI eX en PCI is al een vooruitgang maar het geeft wel problemen met je data toevoer !

Als je systeem dan ook nog eens een HDD heeft met een SATA aansluiting en een PCI eX audiokaart dan is dat ech 10x beter dan waar we nu op aan het kauwen zijn.

Vergeet dan ook niet wat audio op 64-bits kan doen! Want das ook een hele vooruitgang dan 32-bits.

Het is ff dat jullie het weten :P

Edit: 33 mHz is PCI en JA je doorvoersnelheid is 133mb/s, maar het feit blijft dat een PCI bridge je hele systeem qua prestaties omlaag haalt. Zet er maar een netwerkkaartje naast van 10/100, kijken wat ie dan doet :). Dan presteerd een PCI audiokaart ook ineens niet meer goed.

Hier een stukje van AnandTech:
Creative actually 'reserves' up to 90MB of your PCI bandwidth for its own use, even when no sound is being played(your total PCI bandwidth is 133MB/sec


De data van je processor mag dan wel snel zijn, maar kijk: bij Intel P IV met HT 800mHz bus wilt de data door een 33 mHz PCI bus heen proppen en DAT levert een grote file aan datasnelheid op. Daarom is PCI eX ook vele malen beter, omdat deze aparte stromen beschikbaar stelt. En JA het blijft ook een verkooppraatje ( iets "nieuws" om weer eens te kunnen verkopen ).

Links:
PCI -eXpress
http://www.intel.com/technology/pciexpress/devnet/comms.htm
Maar er is wel 1 ding ech een nadeel aan aparte geluidkaarten en dat is je PCI bandbreedte wordt volledig ingenomen
De maximale bandbreedte van PCI is 133 mb/sec en een geluidskaart neemt daar echt maar een fractie van in beslag.
En als Anandtech even nadenkt dan doen ze een klein testje met een creative kaart en dan constateren ze zelf ook dat hun uitspraakt niet klopt.
Met kwalitatief zeer sterke onboard geluidschips zoals Intels HDA...
Niet kwalitiatief sterk, alleen de specs zijn impressive. Of dat echt gaat uitmonden in goede kwaliteit is nog maar afwachten...

Hopen dat creative nu wat meer voor geluidskwaliteit gaat en ook eindelijk eens native 44.1 Khz gaat ondersteunen :X
Volgens een test bij Tom's Hardware blijkt het met de huidige chips/software nog niet veel soeps: http://www.tomshardware.com/consumer/20040813/index.html
Verder ontwikkelen zal nog wel nodig zijn voordat de HD standaard écht interessant wordt t.o.v. kaarten als de Audigy.
Wat mij betreft mogen ze nu eindelijk wel eens een AC3 (Dolby Digital) signaal gaan produceren, vind ik. Ik moet nu zes verschillende analoge kanalen naar m'n versterker brengen. En die kan het signaal uberhaupt niet bewerken.

Heb een tijdje zo'n nVidia moederbordje gehad. Die maakte gewoon in alle games een AC3 stream aan. Deze feature hadden ze al voor het verschijnen van de Audigy. Ik had daarom gehoopt op iets gelijkaardigs in de de Audigy 2. Wat een teleurstelling.
Helemaal mee eens. Ik wil binnenkort, na veel rondzoeken, eindelijk m'n HTPC in elkaar gaan zetten. Maar wat ik naast afspelen en opnemen van een filmpje enzo ook erg leuk vind is een spelletje op het grote scherm. Alleen wil ik ook dan van minstens 5.1 genieten, en dan gewoon met een digitaal linkje, optisch of coaxiaal, en niet met een hele bos aan analoge spaghetti.
Ik gebruik het voor dezelfde setup.

M'n Xbox doet het op dit moment zelfs beter op dat gebied. Wel netjes AC3 in games. (Maja, ook nVidia natuurlijk.)

Het zou ook verdomd handig zijn voor m'n Philips Dolby Headphones setje.
Ik ben anders helemaal niet blij met een AC3 content-encoder (die realtime ac3 maakt dus, wat jij zo graag wilt). AC3 is een lossy codec. En de vertaalslag levert een vertraging op. Ik heb toch liever analoge spaghetti. Daarbij komt dat je vast creatieve driverontwikkelaars krijgt die de AC3 stream van dynamisch bereik compressie voorzien, wat een shit-feature is van AC3.
Het is dan ook een optie bij de Soundstorm van nVidia. Je MOET het niet gebruiken.

Ik weet dat een Dolby Digital stream compressie heeft in vergelijking met de analoge stream. Het is mij gewoon om het gebruiksgemak te doen. Plus, ik vind het niet zo'n probleem, die compressie. Ik ben er wat tevreden over op m'n xbox.
...

Ik hoop dan wel dat Creative eindelijk eens goede driver ondersteuning gaat bieden.

Met mijn Audigy, die ik nu 2,5 jaar heb, heb ik nog steeds (!) driver problemen. Ook is er sinds november verleden jaar geen nieuwe driver uitgekomen voor de Audigy 1.
Hoe het precies zit met de Audigy 2 weet ik niet, maar Creative staat er nochtans niet echt om bekend om "fijne" drivers af te leveren.

Als ik nu nog denk aan het Via KT133(A) platform i.c.m de Live!.....AHHHH!!!!! (En ja, Via was (is?) niet je van het).
Dat de driverondersteuning rammelt aan alle kanten ben ik met je eens, maar je moet geen leugens gaan vertellen. Er is eind maart van dit jaar nog een driver update uitgebracht (die ook voor de Audigy EAX 4.0 bracht).
This update is for Microsoft® Windows® XP and Windows 2000 users ONLY. You should only install this update after you have downloaded and installed the Audigy® Web Update files released on 19 November 2003.

Fixes

Enhances the performance of PC games that use OpenAL API extensions.
Requirements

Microsoft Windows XP and Windows 2000.
Creative Sound Blaster® Audigy series audio card.
Installation of the Audigy Web Update files released on 19 November 2003.
Notes

This update is for all original Audigy series audio cards, which include the Platinum, Platinum eX, Digital Audio and Gamer versions.
This update is not meant for Audigy LS, Audigy 2 or Audigy 2 ZS audio cards.
This update is not meant for Audigy 2 NX or other external Sound Blaster audio products.
Download link
Laatste drivers zijn zelfs nog recenter!

Dat gehak op Creative's drivers is al tijden onterecht!
Ik gebruik juist alleen Creative omdat dat 99/100 gewoon goed hardware 3D audio (+EAX) ondersteunt. Daar kunnen andere fabrikanten nog wat van leren!

Waar Creative de boel (in mijn ogen) belazert, is het oneindig uitmelken van dezelfde hardware. De huidige DSP (EMU10k2) is nauwelijks beter dan die v/d originele SB Live (EMU10k1).
Als je zoveel problemen hebt met de creative drivers zijn er tig alternatieven voor dus dat maakt niks uit.

En het SBLive probleem is geheel de schuld van VIA omdat ze te cheap waren om patent te betalen voor PCI busmastering die de SBLive gebruikte.
Nou, dat is eigenlijk niet helemaal waar.

Het zit zo, Intel had een techniek ontworpen, een soort extensie van de PCI standaard. Creative maakt ook gebruik van deze extensie.
Het probleem is nu dat deze extensie officieel niet bij de PCI standaard hoort, dus als een chipset die extensie niet ondersteunt dan krijg je van die compatibiliteits problemen.

Dus het is niet zozeer dat VIA slecht bezig was... het is ook deels de schuld van Creative zelf omdat zij zich niet volledig aan de standaard hielden (of houden?).

En ja, dat heb je dus vaker, dat mensen afwijken van de standaarden die juist zijn ontworpen om compatibiliteit te garanderen. Dan krijg je dat soort conflicten (ik heb me er ook dood aan geërgerd :p)
Ik ben uber tevreden met mijn Nforce Audio Sound Storm met hardware reverb/chorus/flanger/delay/echo 6 kanaals onboard op mijn A7N8X Deluxe.

Ik wil er echt geen geluidskaart bij in hebben. Dus ook niet van Creative. Ik kan nu zoveel dingen instellen zoals graphics equalizer dat ik echt tevreden ben.

Creative kan vast niet meer alleen leven van geluidskaarten.
Ik ben het helemaal met je eens, ik heb een audigy 2 bij mijn A7N8X deluxe erin, maar die werkt weer niet goed samen met 't moederbord dus hier en daar vette bugs in geluid enzo.. vage artifect bij sommige games. Ben toen maar overgegaan op mijn onboard sound wat bepaald niet onderdoet aan de audigy 2 moet ik toegeven. Ten eerst stuurd de nforce storm standaard een digitaal signaal die mijn creative inspire digital 5500 perfect aanstuurd (elke speaker pakt ie automatisch op) terwijl ik met de audigy 2 dat op geen enkele manier voor mekaar kreeg standaard pakte die alleen de voorste speakers en de sub, en alleen bij echt digitaal uit (zoals bij dvd's bekijkjen) deed ie de achterste speakers en center gebruiken). Kreeg het niet anders voor mekaar.

Met de Nforce doet die dat dus perfect. En ik merk nergens vertraging in of dat 't geluid slechter is tenopzichte van de audigy2.

Ik weet nogsteeds niet waarom ik die audigy 2 in mijn systeem heb zitten. ... Denk dat ik gewoon te lui ben om 'm eruit te halen. :)
Ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil hoor tussen mijn onboard en SBlive. Het geluid dat uit mijn Live komt is (naar mijn mening) helderder en duidelijker dan die van de Nforce Storm.

Misschien is dat persoonlijk. Iig kan een goeie set boxen ook nooit kwaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True