Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: The Inquirer

In september 2000 had Creative voor 28 miljoen dollar Aureal overgenomen. De technologie van Aureal is langzamerhand in de Soundblaster-kaarten gestopt en tegenwoordig te vinden in de Audigy-serie onder de noemer EAX. Deze week heeft Creative wederom een investering gedaan om zijn geluidskaarten in de toekomst te voorzien van meer features. Volgens The Inquirer is het audiobedrijf Sensaura, dat gespecialiseerd is in 3d-geluid, voor een 'kleine' 6,4 miljoen dollar overgenomen. Hiermee zijn niet alleen de aandelen gemoeid, maar ook de intellectuele eigendommen en overeenkomsten met andere bedrijven zoals Terratec, Turtle Beach, ESS, nVidia, Hercules en VIA:

Creative logo (blauw)The firm makes 3D sound technology, and the sale includes not only the business and assets, but all the intellectual property and the existing deals that Scipher Sensaura has. There's no threat of redundancies it appears, but Scipher Sensaura's portfolio includes IP for 3D sound technology.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Dit lijkt me niet zo'n goede ontwikkeling. Enige concurrentie voor Creative lijkt me niet verkeerd.

Want ik zie het niet gebeuren dat Creative EAX 4 zo voor alle fabrikanten beschikbaar maakt.
Nvidia heeft toch ook EAX in hun southbridge geluidskaart zitten.
of ze daar geld voor hebben moeten betalen weet ik niet (zou me niet verbazen) maar heel bond kan creative het niet gemaakt hebben met de licentie kosten.
Hmmm... ik denk dat Creative het al moeilijk genoeg zal krijgen in de geluidskaarten nu alle moederborden al onboard-sound hebben. Veel consumenten besluiten daardoor geen (betere) losse geluidskaart meer te kopen. Dat zal Creative toch echt wel voelen.
Ik mag hopen dat ze 't wel delen, anders is het snel gedaan voor concurentie :(
Ik denk dat er nog wel wat concurentie rondloopt hoor.
Deze investering is natuurlijk wel gunstig voor ons consumenten? Wij kopen immers straks geluidskaarten met meer opties, meer mogelijkheden en betere ontwikkelingen.
Welke concurrenten dan?

Want alle genoemde concurrenten (Terratec, Turtle Beach, ESS, nVidia, Hercules en VIA) maken gebruik van Sensaura drivers.

Volgens mij hou je dan dus geen fabrikant over die een games georentieerde kaart maakt en niet afhankelijk is van Creative.
Philips heeft met zijn Edge geluidskaarten range best aardige kaarten naar het schijnt. Hier zit een eigen Philips chip in, dus ik neem aan dat ze dus hier geen last van zullen hebben. ;)

Hier staan een aantal links naar deze kaarten.. :)

http://www.tweakers.net/search?DB=Nieuws&Query=philips+edge
Het gaat hier niet over de hardware maar over de software.

Maar je hebt toch gelijk. Philips schijnt als enige Qsound te gebruiken.
Dus die is als enige onafhankelijk van Creative.

Grappig trouwens ik meen me te herinneren dat op mijn SB16 Pro of SB 32 Awe ook Qsound zat :9
De opties waren er al. En groot bedrijf koopt alleen de concurrenten met die opties op.

Een monopolist is nergens goed. Het sloopt de marktwerking en de consument is daarvan de dupe. Deze zal meer moeten gaan betalen voor de producten, in dit geval geluidskaarten.
De technologie van Aureal is langzamerhand in de Soundblaster-kaarten gestopt en tegenwoordig te vinden in de Audigy-serie onder de noemer EAX
a3d en eax zijn toch echt anders en eax komt niet uit aureal dus..

edit:
Ik bedoel dus te zeggen dat eax er al was toen ook aureal er was met hun a3d. Helaas hebben ze NIETS overgenemen van a3d 2.0 (realtime echo berekenen aan de hand van de 3d ruimtes) Eax is niet meer dan een leuke en mooie dsp die er een standaard echo overgooit)
Volledig mee akkoord. Het oude A3D 2.0 klinkt nog altijd (als het goed gebruikt werd in het spel) veel beter dan het vrij nieuwe EAX 3.0 (heb nu een Audigy)

Een paar goede voorbeelden van games die heel mooi gebruik maakten van A3D 2.0 zijn Half-life en Vampire : the masquerade
Je kan dit ook zien als een soort laatste poging van Creative om uberhaupt nog wat met de geluidskaarten markt te doen.

Want eerlijk gezegd denk ik niet dat de geluidskaarten markt nog verder zal groeien, sterker nog het zal eerder krimpen want waarom zou iemand nog een extra geluidskaart van 50-100 euro in zijn PC stoppen als het Onboard geluid volstaat voor 99% van de mensen.

Er zijn mensen die geen enkele behoefte hebben aan 3d kaarten en die het met een onboard 4mb vieokaartje genoegen neemt, wat zou zo een persoon nog moeten met een 3d geluidskaart met allerlei toeters en bellen.

Ik doe altijd m'n best om het verschil te horen tussen AC 97 geluid en mijn Soundblaster Live maar het lukt me niet.

Bovendien heeft Creative wel genoeg concurrentie alleen 99% van de mensen die een Sounblaster koopt doet het door Creative's naamsbekendheid en niet zozeer omdat ze de beste geluidskaarten maken of zelfs de beste driver support hebben.
Wist je dan dat je als je een goede geluidskaart in je pc hebt hangen je hogere framerates krijgt (waar gebruik gemaakt word van hardware 3dgeluid (of beeld) en ook je cpu minder belast ?

Verder kan een los kaartje toch wel meer dan de gemiddelde onboard AC97.
Ook zal bij dvd of geleuidbewerking programma's een verschil te merken zijn....

Niet te vergeten de latency's... (voornamelijk met geluidsbewerking)

Klopt wel dat de laatste tijd niet veel revolutionere technieken bij geluidskaarten worden geintroduceerd. Behalve de mogelijkheid om nu 7(?).1 setjes an te sluiten op een aantal kaarten.
Ik doe altijd m'n best om het verschil te horen tussen AC 97 geluid en mijn Soundblaster Live maar het lukt me niet.
Heb jij de interne speaker aangesloten op de geluidskaart ofzo? Of helemaal niks? }>
Dan is het niet zo raar dat je geen verschil hoort.
Sorry maar dat kan je nou echt niet zeggen
Ik doe altijd m'n best om het verschil te horen tussen AC 97 geluid en mijn Soundblaster Live maar het lukt me niet
Ik denk dat de oren arts wel een oplossing voor jou heeft....

De kwaliteit van een SB live tegenover AC97 is net als de kwaliteit van BMW tegenover Opel.

Dat betekent dat AC97 het goed doet maar zodraai je 1 keer hebt geluisterd hoe die SB live dezelfde track 'afspeelt', dan mag je conclusie ver zijn van wat die van jou is. En dan wil ik nog niet eens over audigy praten..........
Bij een stel redelijke-goede pc-boxen zit je jezelf echt voor de gek te houden als je denkt verschil te horen tussen recente onboard audio en een SB live. Tenminste, bij gewone muziek/mp3's. Gaat het om games met EAX effecten dan is de AC97 emulatie hiervan inderdaad bedroevend slecht. Het frequentiebereik en de signaal-ruisverhouding is echter gewoon goed bij vrijwel alle mobo's met onboard audio. Intel stelt hier hoge eisen aan en die zullen in de toekomst alleen maar zwaarder worden.

Wil je echte hifi, dan moet je IMO de digital out gebruiken en die aansluiten op je high end versterker. Dan maakt het dus niks uit of die digital out van een SB is of een onboard chip.
Dit is toch een erg slechte ontwikkeling. Op deze manier blijft er geen concurrentie meer over voor Creative.

Creative is de laatste jaren al amper innovatief bezig geweest, waardoor de vortex2 chipset( 4 jaar oud ofzo) nog steeds niet onder doet voor de audigy2. Op deze manier wordt dit alleen maar erger.

En dat van dat de technologie van Aureal langzaam in EAX wordt gestopt is onzin. A3D is nog steeds in verre maten suprieur aan de nieuwste EAX. En dat na iets van 4 jaar

P.S. Ik ben inderdaad fan van de aureal kaarten
Slechte zaak. :/

Klinkt als een taktiek om Sensaura in de prullenbak te kunnen gooien, om zo EAX helemaal door je strot te duwen :r

Wat betreft de kwaliteit van AC97 mbt geluidskaarten op een PCB. Ik spreek uit ervaring dat de Realtek AC97 chip op mijn mobo nog niet eens in de buurt komt van mijn Terratec Aureon 7.1 Space. AC97 is leuk voor mensen die niet veel eisen stellen, maar een beetje gamer/muziek liefhebber moet niet bij een AC97 chip zijn.
Nu is er alleen nog maar philips en creative voor audiokaarten met 3d ondersteuning. Sensaura word namelijk op bijna alle niet-creative kaarten gebruikt voor de 3d sound ondersteuning.

Weet iemand de relatie tussen qsound en philips?

Nu moeten we maar hopen dat Microsoft de nieuwere versies van DirectX zodanig maakt dat 3d geluid niet via speciale extensies zoals EAX moet maar dat DirectSound genoeg is.
creative is bezig met liquidatie van audio bedrijven, minder conccurrentie. Norton deed het ook dit jaar, de concurrent opkopen en hun technologie in je eigen producten stoppen, lijkt sterk op monopolie
Ik gebruik die EAX en ander reut zoiezo niet..

Vertraagt gameplay en draagt niet bij aan het spel..

Ja soms wel, maar meestal niet..
EAX wordt hardwarematige toegepast in de geluidskaarten van Creative om je zogenoemde "vertraging" tot nihil te verkleinen. Dat het niks bijdraagt aan een spel is natuurlijk heel erg algemeen genomen. Het gros van de spellen ondersteunt EAX niet eens en moet je voorzien van een extra patch om environmental audio te enablen (zoals Unreal en Unreal Tournament). De huidige nieuwe spellen ondersteunen standaard EAX cq. A3D omdat dit bijdraagt aan een betere sfeer en de programmeurs kunnen beter gebruik maken van de omgeving.

EAX is pas echt interessant bij een 5.1 en hoger surround set, omdat je dan helemaal omgeven wordt door het geluid en optimaal van de spel-omgeving gebruikt kunt maken. Het is wel echter vrij duur in aanschaf. Een fatsoenlijke 5.1-set kost je al gauw honderd euro en een degelijke 5.1-kaart met EAX / A3D heb je al vanaf zestig euro. De huis-, tuin en keuken-gebruiker zal gaan voor een goedkope oplossing, maar dan heb je wel geen EAX- of A3D-kaart.
EAX is pas echt interessant bij een 5.1 en hoger surround set, omdat je dan helemaal omgeven wordt door het geluid en optimaal van de spel-omgeving gebruikt kunt maken. Het is wel echter vrij duur in aanschaf. Een fatsoenlijke 5.1-set kost je al gauw honderd euro en een degelijke 5.1-kaart met EAX / A3D heb je al vanaf zestig euro. De huis-, tuin en keuken-gebruiker zal gaan voor een goedkope oplossing, maar dan heb je wel geen EAX- of A3D-kaart.
Wat probeer je nou te zeggen? Dat de huis-tuin en keukengebruiker voor stereo zal gaan? En waaruit bestaat een 5.1-set?

Ik denk idd dat de markt voor geluidskaarten in gaat krimpen. Alleen spelletjesliefhebbers zullen nog geld steken in een dure geluidskaart, de rest van de consumenten heeft aan een standaard/onboard 5.1 kaartje voldoende. De kwaliteitsverschillen met een simpel 5.1 speakersetje bij dvd zijn amper te horen, laat staan dat mensen hier 60-150 euro extra voor uitrekken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True