Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: Aureal

In een persbericht van Aureal is te lezen dat het bedrijf nu definitief door Creative zal worden overgenomen. Hiervoor betaalt Creative 28 miljoen dollar en een aandelenpakketje ter waarde van bijna 4,5 miljoen dollar. Hoe en wanneer Creative de producten van Aureal zal gaan gebruiken wordt nog niet vermeld:

Aureal Inc. announced that on September 22, 2000, the U.S. Bankruptcy Court for the Northern District of California, Oakland Division entered the final order approving the sale of substantially all of the assets of Aureal to Creative Technology Ltd. The sale will include settlement of all outstanding litigation claims between Aureal and Creative.

Creative will pay US$28 million in cash, plus two new shares of Creative stock for every 100 outstanding shares of Aureal stock, or 208,079 shares of Creative stock. The Creative shares are valued at approximately US$4,357,174.19, based on the closing price of Creative stock on September 21, 2000. The sale agreement follows Aurealís previous announcement, on April 6, 2000, that it had filed for bankruptcy protection under chapter 11 of the Bankruptcy Code.

Lees ook het persbericht van Creative. Met dank aan propofol voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Ik verwacht een positieve impuls voor de markt nu Creative Aureal heeft overgenomen. :)

De redenen zijn:
1) Creative gaat nu zeker de HTRF technieken van Aureal toepassen in de ontwikkeling van hun nieuwe geluidschips (en hopelijk ook de -verouderde- Soundblaster Live!). Dit betekend dat we zeker veel beter 3D positioneel geluid gaan krijgen naast EAX effects. Dit is definitief een gunstige ontwikkling. }>

2) A3D is doodverklaard door de programmeurs van de belangrijkste games. Lees de eerdere reacties op tweakers.net maar. ;) De volgende versie Directx8 gaat EAX standaard samen met 3D positioneel sound samenvoegen tot een geheel, zodat in principe iedere geluidschip dezelfde API heeft en men ook nog maar een API hoeft tel leren en aan te sturen. Men hoeft niet alle geluidschippies en specifieke API te leren kenner in integreren in de software. :7

3) Het is goed te weten dat ook Microsoft en alle andere (competieve zoals sensaura, yamaha, Cirrus en ESS) soundchipbakkers het idee, dat goed gerealiseerde EAX effecten via bijv. Directx 8 als geintegreerde API zeker zo goed is als nageboost met veel CPU/GPU whatever power.... :D wavetracing/enclusion en obstruction effects etc. Als je goede vaste algoritmes hanteerd, dan klinken EAX effecten in principe op alle geluidskaarten hetzelfde; welk merk je ook hebt. Je bent helemaal niet meer afhankelijk van die specifieke mogelijkheden van die ene chip... :( Er komt nu eindelijk een standaard API!! :)

4) Nog andere soundmogelijkheden kunnen gewoon via die universele directx8 of hoger worden geintegreerd. Bijv. ZoomFX van Sensaura. :9 Ik heb zelf al die nieuwe developer drivers van Sensaura geinstalleerd op mijn Turtle beach Santa Cruz en dit is zeker een sterke verbetering tov. kaarten zonder deze feature. Geluiden en de omgeving worden nog veel realistischer dan ze al waren door deze feature. Is nu mogelijk op alle Sensaura API's!! :7

Ik voorzie maar een nadeel van deze deal; en dat is dat creative niet al te snel zal zijn met het lanceren van nieuwe kaarten, zolangs de oude Live! nog stevig verkoopt. :( Inmiddels is deze toch al technisch achterhaalt (3jaar op de markt)

Heeft ook wel een voordeel. Hoef ik ook niet elk jaar een nieuwe geluidskaart te kopen omdat er weer een beter, sneller, nieuwer model is .... :)
Banshax:

Je maakt je bang om niets.... ;)

Creative heeft heus Aureal niet gekocht om van hun af te zijn. Aureal was al failliet en van de markt... :)

Ten tweede is er om een nieuwe standaard te lanceren in de markt tot nu toe maar een speler die dat kan en ook wordt gezien als voortrekker en marktleider; en dat is nog altijd Creative! :D

Ten derde gaat Creative zeker te weten technieken van A3D toepassen in hun producten. Je kan hoog en laag springen, maar geen een bedrijf gaat ergens in geld investeren om het direct daarna in de vuilnisbak te gooien, denk je ook niet?! :7

ten vierde is het te verwachten dat ze tijdelijk de Soundblaster Live! met wat voormalige A3D feautera gaan oppoetsen, zelfs sommige EAX effecten met wat wavetracingtruckjes kunnen mogelijk zijn. Maar de basisstandaard blijft er maar een:
- 3D positioneel geluid via Directx8
- EAX effecten via Directx8
alle twee tesamen ineen product.

Echte vernieuwende producten zullen wat langer op zich laten wachten, totdat de concurrentie met nieuwe innovatieve ideeen komt. Zoals nogmaals Sensaura met ZoomFX en MacroFx!!! :)
John Hoek:

Je denkt niet zoals Creative, ik vrees net als Banshax dat we niks/weinig van A3D terug zullen zien. Creative is veel te trots op z'n EAX en heeft er veel in geinvesteed om het 'de' standaard te maken in 3D (want, let's face it, dat is het...hoe slecht het ook is) Creative heeft Aureal waarschijnlijk alleen gekocht om de Copyrights op A3d... Creative is veel te trots en zal nooit toe willen geven dat A3d beter is (door de technologie te gaan gebruiken).....toch jammer
Hoewel ik zelf een Live in mijn compu heb zitten vind ik het toch ergens wel "beangstigend" voor de concurrentie in geluidskaartenwereld. Ik hoop maar niet dat Creative nu besluit om het infuus eruit te trekken bij Aureal en zodoende hun eigen producten een betere marktpositite te geven. Tuurlijk weet ik dat er ook nog andere chipbakkers zijn die geluidskaarten maken, maar die hebben bij het rote publiek vaak niet zo'n bekende naam.

Ach we wachten ( :z )maar af wat er gaat gebeuren.
In de meeste (merk)pc's zitten toch al een cloon suondblaster chippie? Als dan die gebruiker een nieuwe "betere" kaart koopt is dat meestal een Creative, omdat die een goede naam hebben.
Alleen voor de kenner is het pas duidlijk wat nu wel beter is.
Er was dus al niet zo'n grote markt voor dat soort kaartjes. Maar nu krijgen de Live! gebruikers er misschien Aureal technieken bij wat weer positief is.
En wat die concurentie betreft...die was Aureal toch al niet echt...Creative is gewoon een tegrote powerhouse
Je moet niet vergeten dat Creative misschien wel de producent van audiochipsets met de meeste naamsbekendheid is, maar dat er ook nog andere producenten, zoals Philips, zijn die audiochipsets produceren.
Al zou creative slecht zijn ;). Als Creative een failliet bedrijf overneemt (een bedrijf dat buitengewoon goede producten had :)), dan zal Creative dat wel doen om er beter van te worden. Als concurrent was Aurel toch al buitenspel gezet
En dat vertaald zich volgens mij dat de Aurel-technologie opgenomen wordt in "main-stream" technologie.

En dat is iets waar ik wel oren naar heb :).
Shit, als dit maar niet gaat betekenen dat ook op deze markt de innovatie stil gaat staan, en dat alleen het inferieure EAX overblijft.

* 786562 blouweKip
AEX kan je niet echt vergelijken met het superieure A3D, maar Creative doet dat jammergenoeg wel en vindt dat EAX echt een competitieve technologie is. Als we geluk hebben adapteren ze A3D in hun toekomstige produkten, zo niet drukken ze A3D de grond in :( gewoon een kwestie van wachten dus.

[update]
-1 flamebait?! waarom in hemelsnaam?
[/update]
Op zich had ik liever gezien dat Guillemont of een ander bedrijf Aureal kocht, maar nu het van Creative is kan het ook wel leuk worden. Een SB Live met EAX en A3D 2.0, wat wil een mens nog meer..

Ik ben alleen wel bang dat er nu geen nieuwe drivers meer uit gaan komen :(.
offtopic:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom zoveel mensen zo negatief zijn over EAX?
Dat kan ik eigenlijk niet begrijpen, ik beschik zelf over een SBlive! 1024 met een Four point surround speaker set, en ik ben er zeer tevreden over.
Goed het positional system kan beter, maar de geluidskwaliteit is dan weer top, en dat heeft mijn eerste prioriteit.
Iemand zei dat de technologie van eax 3 jaar oud was, maar is de technologie van a3d 2.0 ook al niet zo oud?
Ennuh, a3d is natuurlijk niet voor niets failliet.
EAX is een aantal presets, zoals echo, diepte, galm. Er wordt niets berekend, er wordt alleen een effectje aan een geluid toegevoegd.
A3D(2) Rekent aan de hand van geometrie data (een soort vereenvoudigde 3d weergave van de map van dat level) realtime effecten uit door wavetracing. Wanden kunnen van diverse materialen zijn(hout, steen enz.), en uitgerekend wordt hoe het geluid terugkaatst van die wanden. Dit is nog maar een voorbeeld, er zijn nog veel meer mogelijkheden met a3d.
Nu maar hopen dat Philips in de toekomst een beetje gaat concurreren op de markt voor geluidskaarten, anders hebben we er weer een monopolie bij... :(
die site van aureal was trouwens errug lang uit de lucht...... :?

dat gebeurde wel vaker, maar was sinds de eerste geruchten van de overname door creative was het volgens * 786562 actieman
Hmzz, Het zou idd beter geweest zijn als Sound gigant Creative A3d niet gekocht zou hebben maar een Ander krachtige onderneming.

Het zou natuurlijk mooi zijn als Creative het absuluut superieure A3d zou gaan gebruiken. Echter gezien hun huidige activiteit, andere kaartjes met het zelfde rottige chipje uitbrengen, zit dat er voorlopig niet in. Althans zo vermoed ik.

Tevens is het ook wat zwak als ze het toch wat ouderwetse simpele EAX zouden oppoetsen met A3d.

Aan de andere kant zou Creative idd a3d, als api flink de grond in kunnen boren, annex laten verdwijnen, en DAN hebben we echt een groot verlies.

Als een ander bedrijf a3d nieuw leven in zou blazen vormt er wellicht nog wat concerentie, zodat de prijzen wat zakken, maar beter nog. Creative van z`n luie reet afkomt en eens flink gaat vernieuwen!
Wat ik in deze discussie eigenlijk mis is het feit dat in theorie A3D en EAX prima samen kunnen werken. Zelf heb ik (naar mijn mening) nog geen mooie resultaten kunnen halen met A3D en EAX tegelijk onder bijv. UT of Deus Ex met mijn DMX XFire 1024 ;(

Groet&
Josuf

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True