Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: Vortex of Sound Forum

David Gasior, webmaster van Vortex of Sound, laat in een post op zijn forum weten dat het bericht van de Franse site Clubnic.com over een overname van Aureal door Creative Labs onjuist is. Volgens de informatie die David van zijn bronnen heeft gekregen is er nog steeds geen overeenstemming bereikt. Het hoogste bod van Creative zou nu al op 35 miljoen dollar liggen:

Aureal logootje As of yesterday, Creative has not bought Aureal. None of the people I have been getting information from have said a deal was final. In fact, one person told me that he heard that Creative made a $35 million offer - but no one else has been able to confirm that yet.

The news at that French site (clubnic.com or whatever) is just a rehash (and a bad one at that) of news that we posted over a week ago. So please don't email me with the link that Creative has bought Aureal or that they're bidding $21 million dollars. We know. We already posted it. Try reading our news before sending it back to us.

Thanks Dark voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Hoe groot is de kans dat Creative Aureal KAN of MAG overnemen?
Voorzover ik kan beoordelen, levert A3D realistischer surround geluid dan EAX. Ook al heb ikzelf een Live, toch moet ik zeggen dat ik de mensen met een A3D 2.0 benijd. :(
Nou heeft Creative d.m.v. rechtszaken Aureal - onterecht - financieel geruineerd. :r
Als ik de, veelal gelijkgestemde, reacties moet geloven, MAG Creative Aureal niet overnemen...omdat dat (misschien) ontzettend onterecht zou zijn. Maar het zou natuurlijk wel weer ontzettend mooi zijn als ik op mijn Live A3D zou kunnen gebruiken, dankzij diezelfde overname! :D Maar dat lijkt me eerlijk gezegd weer te optimistisch, want als ze Aureal-technologie gaan implementeren in hun eigen kaarten, is alle R&D en PR voor EAX feitelijk voor niets geweest ( wat kan EAX BETER of WEL, wat A3D NIET kan? :) snappen jullie?)

Niet dat ik niet tevreden ben met mijn eigen kaartje, maar als ik een bezitter was van een Vortex of als ik een aandeelhouder was, zou ik Creative die overname niet eens gunnen.

Overigens lijkt Guillemot me wel een mooie kanshebber. Stel je de kaarten eens voor die je dan zou kunnen krijgen...mjammie! :9
Prima gesproken Bor De Wolf! Ik ben het volkomen met je eens. Laat Guillemot maar lekker aanstoeien met die A3D technologie en Creative maar doorklungenlen met EAX.

(Dat ik dit nog allemaal kan typen na een joint :9)
Flexx --> denk je echt dat als creative een superieur (en dat weet creative zelf ook wel, denk je dat daar alleen maar randdebielen rondlopen, gezien hun marktaandeel kan je daar NIET van uit gaan) product van de markt haalt door het op te kopen, het vervolgens in een kluis opbergt en er niets meer mee doet, dacht het niet. Waarschijnlijker zal zijn dat het in de nieuwe generatie geluidskaarten van Creative, Enhanced EAX of EAX2 of EAXM ofzo te vinden is, dat lijkt mij waarschijnlijker dan dat Creative heel Aureal met alle technologieen in de kluis zet
Waar dit hele overnameverhaal om draait is wat de aandeelhouders van Aureal gaan besluiten. Ze kunnen kiezen tussen een hoog bod van Creative, waarmee ze dus een deel van hun geinvesteerde geld terug krijgen, maar verder hun verlies (want dat hebben ze) moeten slikken, of ze kunnen kiezen voor een lager bod van Guillemot, waarbij dan echter de rechtszaak tegen Creative blijft lopen en ze daar wellicht meer geld uit halen dan het verschil tussen de twee boden. De grote vraag voor hen is dus: Hoeveel levert een overwinning in de rechtszaak tegen Creative op en hoe groot is de kans op die overwinning? Tot nu toe lijkt de stemming te zijn dat die rechtszaak tegen Creative meer op kan leveren dan het verschil tussen de biedingen van Creative en Guillemot, dus moet Creative hun bod blijven verhogen. Dat geeft ook wel weer aan dat Creative behoorlijk bang is voor de uitslag van die rechtszaak.

Als je kijkt naar de bedrijven die Creative in het verleden heeft overgenomen, blijkt dat die bedrijven het over het algemeen vrij goed doen onder de Creative leiding. Cambridge Soundworks is nog steeds een belangrijke speler op het gebied van computer luidsprekers, EMU wordt nuttig gebruikt met hun technologie om die in de SB kaarten te verwerken (zonder EMU had de Live nooit bestaan) en de mensen van Ensoniq mogen ook nog steeds doorwerken aan verbetering van hun oorspronkelijke AudioPCI die nu als low cost SB 128 PCI door het leven gaat. Wat dat betreft valt te verwachten dat Creative best wel wat met de technieken van Aureal gaat doen... als de mensen van Aureal tenminste voor Creative willen werken (zie ook de leegloop bij Cyrix na overname door Via).
Dan moet mij toch eens uitgelegd worden wat de bif difference tussen A3D en EAX is... Het enige wat ik weet is dat ik voor geen goud een performance verlies van 30 % aanga om dat 'grote' verschil tussen de Live! kaarten en zo'n Vortex ding te merken...
moet je maar eens zoeken op het GoT forum... in het kort: A3D is positional audio (dus links, rechts, boven, onder, voor, achter) en EAX is environmental audio (dus effecten toevoegen aan geluid zodat het lijkt of je in een bos/kamer/hal/enz... zit....
Daarnaast gaat de performance niet achteruit met 30% maar met zo'n 5% en dat is alleen met oude chipsets, de b revisie heeft dat probleem niet meer.

Ik had een live kaart en ben overgegaan op een vortex 2. Ben er erg tevreden over en ik kan niet zeggen dat ik de performanceloss echt merk met mijn tnt kaartje..

Maar met een goeie grafische kaart/gpu heeft je cpu toch daar tijd genoeg voor .
Luister Bor De Wolf, Op jou Toekomstige Creative kaart komt geen A3D ookal heeft Creative A3D gekocht. Dat doen ze om A3D voorgoed uit de weg te krijgen zodat Hun EAX vrijspel heeft. Creative is veel te trots op hun EAX en willen dat niet gaan verpesten door A3D dat niet door hun is gemaakt op hun kaarten te doen. Laat Guillemot of Nvidia ( video en sound kaart ineen ?? ) maar verder gaan met A3D dat is veeeeeel beter dan dat Creative het uit de wereld helpt.
ik kan me nog een Diamond video+geluidskaart (+modem) uit de oude pci tijd herinderen...
het eerste wat je deed als je een pc met zo`n ding in reperatie kreeg was dat ding eruitslopen want het gaf ongeveer 600000 conflikten en driverproblemen... laat geluid en beeld maar lekker los van mekaar
*****Bor denkt dat hij blijkbaar onduidelijk is geweest*********

Dat was nou net wat ik bedoelde....
Oeps!
Deze post had eigenlijk bij Flexx moeten staan.
dat zou best wel eens kunnen Cat....
maar het zou kunnen zat Creative A3D in de kluis zetten zodat andere (welke andere?) ontwikkelaars van geluidschips die technologie kunnen kopen van Creative... $$$$$$$$!!
Wat we hier allemaal doen is gissen (hehe, we kunnen niet anders). ;)

Mocht het zo zijn dat Creative aureal opkoopt (concurrent uit de weg geruimd) dan lijkt het me niet zinvol om vervolgens het oude aureal (inclusief alle patenten) doorverkoopt, dan creeer je zelf een nieuwe concurrent.

P.s. wat er momenteel op de hardware markt gaande is is een paar jaar geleden al voorspeld: er blijven een paar grote players over, kijk naar de videokaart markt, hetzelfde lijkt zicht nu te herhalen op de geluidskaartenmarkt.
Ik hoop alleen dat Creative geen misbruik gaat maken van zijn monopoliepositie indien het Aureal opkoopt....
-------------------------------
My 3500 million dollarcents :7
Misschien niet helemaal ontopic, maar in hoeverre zijn de werkzaamheden zijn Aureal gestaakt?
Zoals bekend zijn ze failliet gegaan, maar je ziet toch nog vrij vaak kaartjes met een Vortex. Vooral de Diamond MX 100/200 (relatief oud!) zie je nog regelmatig verkocht worden, en je ziet zelfs nog nieuwe kaarten van o.a. Terratec uitkomen. Komen de chips voor deze kaarten nou uit een bulk die ze "over" hebben of zijn dat nou opdrachten die ze al ingecalculeerd hadden voordat ze failliesement aanvroegen?
Het totale bestuur van Aureal is een poosje geleden opgestapt. Het lijkt mij dus dat het bedrijf niet echt draait op het moment.
De Diamond MX300 aka Monster sound 2 (ja , ook ik heb er een :) ) word nog wel veel gekocht , omdat de nieuwste diamond toch wel iets minder is. Dat de mx 100/200 nog verkocht word zal wel een magazijnopruiming als reden hebben :P.
Ik denk dat creative 3 redenen heeft om Aureal te kopen:

1) Zijn ze de grootste concurrent in een keer kwijt en absoluut marktleider. Nieuwe produkten zal je dus niet snel kunnen verwachten, zolang de oude nog goed verkopen. Tevens zullen de prijzen hoog zijn... :(

2) Creative raakt langlopende claims en rechtzaken mis. Zullen wel weten dat ze niet geheel volgens de regeltjes patenten en technologie van Aureal hebben gejat en dat dit zeer veel stuivers kan gaan kosten in de toekomst. Beter nu afkopen door Aureal over te nemen (en direct nog meer kennis in huis te halen, wat dan weer het verlies sterk beperkt ;) ), dan later met een miljoenenclaim in de maag te zitten. Ook creative weet niet wat de toekomst brengt. Er zal altijd weer een concurrent opduiken die weer wat innovatiefs brengt (Sensaura 3d technologie?). Nu gaat het zeer goed met hun en kunnen ze deze financiele last makkelijk dragen. Over een paar jaar wellicht niet. Aureal is er ook aan kapot gegaan... :'(

3) De kennis die bij Aureal zit wordt zeker gebruikt in de nieuwe soundkaarten van Creative. Natuurlijk zullen ze technieken gebruiken om bijv. EAX nog beter te laten klinken, bijv. mbv wavetracing ed. Maar wat te denken van gewoon 3D HTRF positioneel (A3D 1.x) technologie? tot nu toe is de soundblaster Live zeker niet in staat om dit goed te doen. Creative past alleen wat 3D panning toe met wat eigen ontwikkelde HTRF technieken, zodat het ruimtelijk klingt. Aureal had de kennis al veel langer (via met name Sensaura) om HTRF technieken toe te passen. je moet niet vergeten dat Sensaura al jaren bezig is hiermee en creative nog maar 1-2jaar (nadat ze werden aangevallen met A3D) :+

Kortom, ik zie dat deze deal voor creative zeker goed is. Wij allen gaan er zeker beter van worden in de toekomst. Alleen zullen wij er voor moeten gaan betalen ook.... :'( Het gaat met de prijzen van soundkaarten waarschijnlijk dezelfde kant op als 3D grafische kaarten... :r
Terratec is er ook nog mensen, is zowie zo beter dan creative, kweet niet hoe dat zit met a3d.

maar met een overname zou ik ook niet blij zijn nee. :(
Luister eens de Wolf, EAX en A3D zijn 2 heel verschillende dingen

EAX is meer omgevingsgeluid, het emuleren van omgeving (holle geluiden in grote kamers), en A3D 2.0/3.0 is veel meer voor surround sound zelfs voor onder en boven geluiden bij Halflife.

Ik heb een MX300 en een Soundblaster live in mijn compje zitten en ik moet zeggen dat ik ze beiden vaak gebruik.

Wat ome A3D gewoon niet kan, ook niet met die Eax software implantage, is gewoon een schot in een kamer goed tot zijn recht brengen, dat doet EAX 2.0 wel, en EAX 2.0 kan weer niet boven,beneden, link,recht,voor, en achter me geluid ondersteunen, of het probeert het wel, maar het klinkt een stuk minder.

Het zou leuk zijn als Creative na een overname een kaart zou ontwikkelen met EAX 2.0 en A3D 3.0 Hardware, dat zou geweldig zijn want dan hoef ik niet steeds te switchen.

Maar zoals iemand anders al zei, waarschijnlijk kopen ze het gewoon om het in de doofpot te stoppen, dus heb ik liever dat guillemot het opkoopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True