Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Yahoo, submitter: D-Three

Yahoo wist ons te melden dat Creative een samenwerkingsakkoord met id Software gesloten heeft. De overeenkomst betreft Creatives shadowing-technologie en id's Doom 3 3d-engine en stelt Creative in staat om EAX Advanced HD 3D audio te ontwikkelen. Een opvallend bericht, aangezien John Carmack eerder al benadrukte dat Doom 3 alle geluidseffecten volledig softwarematig zou afhandelen om compatibiliteitsproblemen te voorkomen. In deze conversatie werden nog enkele redenen aangehaald waarom het niet nodig zou zijn ondersteuning voor specifieke audiohardware in de Doom 3-engine te verwerken. Zo is het mixen van heel wat audiostreams volgens de schrijver van het bericht een peulschil voor een moderne cpu en zou het meer tijd kosten alle variabelen aan de geluidskaart door te geven, dan de berekening zelf uit te voeren.

Creative EAXTodd Hollenshead is ervan overtuigd dat gebruikers met de Doom 3-engine 'een ware bioscoopervaring kunnen meemaken' en dat het implementeren van Creatives EAX-audiotechnologie die ervaring enkel nog realistischer kan maken. Ontwikkelaars die een licentie hebben op id's 3d-engine zullen nog dit jaar gebruik kunnen maken van de EAX Advanced HD geluidseffecten uit de Creative-studio's

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Creative is natuurlijk hartstikke bang dat ze marktaandeel verliezen nu hun EAX niet meer nodig is voor een realistisch geluid in spellen. Ze kunnen de beweringen van onze god Carmack natuurlijk niet omverwerpen en daarom gaan ze samenwerken.

Creative heeft ID software natuurlijk een lucratief aanbod gedaan. Slimme zet van Creative.

EDIT: "v" op tobo is kapot :(
Creative heeft ID software natuurlijk een ludiek aanbod gedaan.
Ik denk dat je lucratief bedoelt? :P

managers houden misschien wel van een goede grap, maar gaan volgens mij toch geen dergelijke deal sluiten op basis van een grappig aanbod ;)
Ben benieuwd of Doom3 de positionering van de effecten beter heeft geregeld dan in UT2k4.
Als je in UT in een grot staat en een bot begint te schelden (auto taunt) die niet in de grot staat, klinkt het wel alsof die in dezelfde grot staat, terwijl het in feite een radiosignal in een oordopje moet voorstellen (kggg, loser!, gkkk).
wat JayMan omschrijft, is dat al het geluid in een spel met hetzelfde galm effect behandeld wordt.

de meeste geluidskaartjes snappen maar 1 ruimte(en dus 1 galmeffect) tegelijk,
de meeste spelletjes doen niet de moeite om meerdere ruimtes (galmeffecten) tegelijk gaan simuleren,
op zich logisch, want galm is een van de meest rekenintensieve taken op audiogebied... dus kunnen de developers kiezen voor
- een best leuke galm, die veel CPU kost; :Y)
- een paar simpele, en DUS rotte galmpjes, die samen netzoveel CPU kosten als die 'best leuke galm'.
Nadeel daarvan is dat het laatste idee vooral als storend worden ervaren ipv realistisch. Developers gaan NIET nog meer CPU opofferen aan geluid als ze in plaats daarvan graphics kunnen opleuken, dat trekt nu eenmaal meer aandacht.

eigenlijk zitten de fanatieke gamers te wachten op een geluidskaart met een redelijk dikke DSP erop, die niets anders doet dan galmtijden uitrekenen, aan de hand van het 3d wireframe model wat de computer TOCH al uitgerekend heeft...
versie twee van die kaart zal dan ook nog rekening houden met de materialen die op de muurtjes zitten...dan gaan we loos mensen!! :Y)

offtopic:
check http://www.audioease.com/Pages/Altiverb/AltiverbMain.html voor AltiVerb, een van de mooiste software (convolutie) galmeffecten in de wereld
:?

Ah! Ik geloof dat ik hem snap! Maar als je iemand aan de telefoon hebt die "toevallig" (?) in de badkamer of toilet belandt, hoor je ook een behoorlijk hol geluid, al heb je een oordopje in. Microfoons willen heus wel eens wat van de omgeving oppiken. Dus zo slecht zal het niet geimplementeerd zijn, me dunkt.
Als de zendende partij niet in de badkamer staat en de ontvangende wel, dient de ontvangende partij geen badkamer geluid van de zender te ontvangen aangezien de omgeving van de ontvanger in het geval van een oordopje niet van toepassing is op de zender. :7
MrJayman bedoeld het andersom dan jij zegt.

hij bedoeld:
Jij zit in de badkamer of toilet en je krijgt iemand aan de lijn die gewoon ergens buiten is. Dan zou het niet kloppen als jij dan door je oordopje holle badkamergeluiden hoort.

En dat is volgens MrJayman wat in UT2k4 wel gebeurt:

Je staat in een grot en hoort iemand door je oordopje praten die gewoon ergens buiten staat. Dan klopt het inderdaad dus niet dat je holle "cave" stemmen hoort.
Het volume van z'n oordopjes staat waarschijnllijk op tien zodat het alsnog klinkt alsof die bot in die grot staat. ;)
We look forward to the challenge of implementing EAX ADVANCED HD Multi-Environment technology within the Doom 3 engine
Ik denk dat je wel moet begrijpen dat deze technologie dus *niet* in het huidige doom3 spel zal zitten, die blijft dus softwarematig als ik het goed begrijp. Maar ze willen het in de doom3d *engine* gaan implementeren. Dus spellen die in de toekomst gebruik gaan maken van de doom3d-engine zullen pas de advanced EAX implementatie hebben.
Grote kans dat het met een patch/update ook wel in doom3 zal komen ;)
Hmm, dat weet ik zo net nog niet. EAX HD 3D audio kan namelijk een boel meer dan gewone 3d audio (echo's, met fading, naar andere kamers met weerkaatsing op muren en al). Als carmack dat softwarematig nadoet is er nog steeds maar een kleine kans dat de geluidsbronnen een op een compatible zijn. Ik weet niet hoever trouwens EAX HD 3D verder streeft dan openal en in hoeverre carmack openal gebruikt heeft. Maar voor zover ik gelezen heb gaat EAX 4 verder dan openal en gebruikt carmack geen openal.
ik vind dat nou niet bepaald handig.. een spel dat relatief zwaar is moet ook nog eens zwaarder worden door zelf softwarematig 3d geluid te gaan produceren...
en om over de kwalitiet van software maar te zwijgen, vind het niks vergeleken met een goede Creative kaart...
Uiteindelijk houdt Carmack woord, er zit geen EAX HD ondersteuning in Doom 3. Developers die gebruik maken van de Doom 3 engine daarentegen zullen eind dit jaar beschikken over de EAX HD support. Carmack liegt nooit... :P
Als doom3 geluid softwarematig mixt (wat ik opzich goed vind, omdat creative veel te monopolistisch is en hun kaarten zijn qua architectuur en software vaak rommel), kan ik dan in Linux ook gewoon surround-sound krijgen? Met OpenAL+ALSA moet dat kunnen. En zo ja, output hij dan in 5.1, 4.0 of iets anders?
Ik heb zelf net z,n kaartje gekocht, de Audigy 2 ZH.
Hierbij zat een leuke cdtje bijgevoegd met een soort van demo studio. Als je dat gehoord hebt op je Logitech 6.1 setje dan wil je nix anders meer......nooit meer.

De bedrijven die games ontwikkelen moet niet alleen maar het video gedeelte upgrade maar ook de sound. \
Het oor wil ook wat :*)
Dus dan wordt het straks:

DOOM III
-Creative, the way it's meant to be heard!-
Ik verwacht helemaal niets van dat EAX HD 3D. Creative brengt al jaren steeds nieuwe hardware uit zonder enige meerwaarde. Laat ze eens iets doen met die A3D rechten die ze gekocht hebben. :Z
Ik heb vorige week een SoundBlaster Audigy 2 ZS gekocht en daarbij zat een cdtje met samples. En ook leuke test-tooltje voor HD sound.

En ja.... ik ben zeer onder de indruk van het verschil. Geluid is zo realistisch, verschil is duidelijk hoorbaar.

Als adv hd sound wordt geļmplementeerd in deze game dan heb ik niet voor nix een SoundBlaster Audigy 2 gekocht }>

Goede zet van Creative, hiermee komen ze hun nieuwe en bestaande klanten tegemoet.
Het verschil? Dat zij je hebben laten horen? * 786562 BramT
Anyway, ik kocht ook altijd een "super"-geluidskaart, maar heb ik m'n huidige PC gewoon on-board 5.1 geluid. Ik ben een audiofiel, geloof me, de kwaliteit/effecten zijn prima.
Creative heeft A3D gekocht om een concurent uit de markt te halen, net zoals nVidia de rechten heeft op glide en daar vervolgens nooit iets mee gedaan heeft.
Dit EAX HD 3D lijkt anders verdacht veel op A3D. Lijkt erop dat ze dus eindelijk er iets mee doen.
Lijken wel voetballers.. Nee hoor, ik ga NIET naar die club, ik ben ABSOLUUT niet in die onderhandeling met die club.
En een week later is het contract getekent.

Geeft altijd zoveel vertrouwen...
Eh, juist stond er toch iets anders als eerste post, en daar was dus mijn reactie op...

WEIRD!!! :o
JC heeft het juist zo heeft geimplementeerd om het zo portable mogelijk te houden. 1 op 1 dus.
:Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True