Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: D-Three

The Inquirer werpt een licht op Creatives standpunt in het patentgeschil met Id Software. Volgens patenthouder Creative is de hele zaak namelijk een storm in een glas water. Franco De Bonis van Creative stelt dat het bedrijf in 1999 een technologie ontwikkelde die schaduwen geoptimaliseerd kon weergeven. Een tijdje terug benaderde Id Software hen echter met de mededeling dat deze technologie in Doom 3 gebruikt werd en zij ontdekt hadden dat Creative daar een patent op had. Het gebruik van een gepatenteerde technologie zonder meer toelaten, houdt echter in dat de positie van de patenthouder verzwakt. Daarom werd een oplossing gezocht waarin Id Sofware toch gebruik kon maken van de technologie, zonder dat dit als een patentschending gezien moest worden.

EAX ConsoleDoom 3 zou omwille van verschillende redenen geen EAX ondersteunen, vervolgde De Bonis. Als marktleider voelde Creative dit echter aan als iets wat gamers zouden missen. Id heeft een visueel pareltje gecreëerd en Creative kon daar volgens hem een sublieme geluidservaring aan toevoegen. Het is dus een win-win-situatie: gamers krijgen een optimale speelervaring en Id hoeft Creative niet te betalen voor het gebruik van hun technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Beide bedrijven varen er wel bij en er is totaal geen reden voor juridisch getouwtrek. Een patent dient in de eerste plaats om je eigen werk veilig te stellen zodat niemand zonder je toestemming met mogelijke inkomsten kan gaan lopen.

In dit geval is het dus duidelijk dat Creative door het patent druk kan uitoefenen op ID. Zo zie je maar dat door een patent ook andere objectieven bereikt kunnen worden! Creative heeft hun EAX ondersteuning en bij ID hebben ze hun vette shadows ;-) Iedereen gelukkig...
Ik betwijfel of iedereen echt zo gelukkig is. Aan het statement van Carmack kan je al afleiden dat hij dat zeker niet is.

Als dit patent er niet was geweest hadden wij (de klant) nog steeds die engine met goeie shadowing technieken gehad, en een engine met een (volgens de eerste reviews) geweldige sound engine in software geimplementeerd.

Persoonlijk zit ik helemaal niet op EAX ondersteuning te wachten. Ik weet niet hoe goed de nieuwste versie van EAX is (kan even niet op de naam komen) maar EAX1 en 2 waren toch vrij brak en ik was nooit echt onder de indruk van de implementatie hiervan in spellen.

De enige speler die hier echt wint is Creative. Zij hebben kunnen voorkomen dat ze compleet buitenspel gezet zouden worden door id te chanteren met een patent waarvan het niet eens zo heel zeker is of het wel stand zou houden als iemand het zou aanvechten (afgaande op het beyond3d bericht/forum) en daarmee er voor te zorgen dat hun EAX technologie in de D3 engine terecht komt zodat alle spellen die deze engine licensen toch op EAX draaien (want daar gaat het uiteindelijk om, niet alleen om D3 zelf).

Ik weet het niet, maar ik vindt het maar een hoop PR gelul en mooie woorden. id zat niet op EAX te wachten (anders hadden ze het zelf wel toegevoegd) en ik eigenlijk ook niet.
Voor gamers is het een win-win situatie. Wij krijgen mooie graps + een "ultieme" geluids situatie.

en dat is mooi :D
heb blijkbaar iets gemist.

Is het nu zo, dat beide partijen die techniek ontwikkeld hadden, zonder dat partij B wist, dat A al patent had?

Hmm, als dat zo is, is het een goed voorbeeld waarom software patenten onzin zijn. Iemand ontwikkeld iets op andere manier en daarna zit party A te zeuren, omdat ze zoiets op andere manier ontwikkeld hadden en al patent hebben.
Blijkbaar is er dan ook niks bezonders uitgevonden, omdat het blijkbaar gemakkelijk te ontwerpen is, anders had partij B er ook niet zo makkelijk op gekomen.

Dit is dus geen win-win situatie. Blijkbaar kan de maatschappij van doom3 een rechtzaak op dit moment financieel gewoon niet hebben. Dus dan maar ff toegeven.
voor gamers is het wel een win-win situatie, zoals ik al eerder uit had gelegd.

Waarschijnlijkheeft iD er geen patent op genomen en heeft Creative dat even "snel gedaan". Anders hadden ze iD allang aangeklacht zoals dat tegenwoordig gebeurd.

Nu geven hebben ze een soort "deal" gemaakt, zodat iD in principe hun eigen techniek "mogen" gebruiken.

Achter de schermen spelen altijd andere dan dat ze naar buiten woorden gebracht.
Kijk, zo kan het ook.
Eigenlijk is het dus een win-win-win situatie want de gamer wint ook nog eens met al dat moois dat nu in 1 product komt.

Dit zijn veel betere oplossingen dan al die rechtzaken die iedereen maar start.
Maar de gamer wint nu alleen als hij een recente geluidskaart van Creative heeft.... dus iemand met een Terratec heeft nu pech, terwijl misschien als alles CPU-based zou zijn, het geluid voor een Terratec net zo perfect was geweest als bij een Creative.

Is het niet zo dat nu alleen Creative er op vooruit gaat? (In dit geval geheel terecht, aangenomen dat hun patent gefundeerd is)

Voor meer uitleg zie cairath hieronder :)
Dus als ik het goed begrijp zit er dus tóch EAX in Doom 3?Er was juist bekend gemaakt dat dit er niet in zat, of begrijp ik het verkeerd
Klopt, het zou er niet inkomen omdat John Karnack van mening was dat de hedendaagse hardware snel genoeg is om de audio in software af te handelen. Maar nu gaan ze het er toch instoppen vanwege deze deal met Creative.
Kan zijn, maar ik heb anders nog nooit het echte 3D geluid dat uit m'n toenmalige Aureal Vortex 2 soundcard kwam bij een hedendaags spel gehoord.

Dus dat het in software zou kunnen, betekent nog niet dat het ook gebeurd is... Iedereen geilt tegenwoordig maar op die 5.1 en 7.1 setjes, maar dat heeft er niets mee te maken.

FYI: Creative heeft Aureal overgenomen toendertijd, en daarmee hun kennis.
Inderdaad. Ik heb ook nog geen enkel modern spel (lees: EAX) hetzelfde geluid horen reproduceren.
A3D was gewoon het van het. Jammer dat Aureal niet opkon tegen het grote Creative. Half-Life had ook A3D-ondersteuning. Mits de goede opstelling van de speakers had je een zeer realistische geluidservaring. En 4 speakers + subwoofer was meer dan voldoende :) De drivers bezaten zelf ergens een tooltje om door middel van een microfoon de luidsprekers af te stemmen op de plaats waar je zat.
Doom 3 zal wel geen A3D ondersteunen zeker? Het zou nochthans mooi zijn aangezien Aureal geen gevaar meer is voor Creative. Als Carmack echt de ultieme game-ervaring wil, zou A3D er toch moeten bijhoren...
Quake 2 had ook aureal ondersteuning :P
Yup...en nu nog heeft AEX geen echt 3D geluid (dat Aureal wel had, met echte z-richting geluidsbepaling, iets dat AEX geloof ik nog steeds niet heeft).
Klopt, het zou er niet inkomen omdat John Karnack van mening was dat de hedendaagse hardware snel genoeg is om de audio in software af te handelen.
De beste man heet nog altijd John Carmack... ;)
Volgens mij is het de bedoeling dat een nieuwe variant van EAX in de nieuwe (voor license games) engine gebakken wordt. Het zit NIET in Doom3.
Het gaat volgens het 1ste nieuwsbericht inderdaad om de Doom3 engine. Als ik het goed begrijp, zal Doom 3 geen EAX bevatten maar de Doom 3 engine die gebruikt zal worden voor andere games wel.
Check deze link:
Creative and id Software Announce DOOM 3 Engine/EAX ADVANCED HD Collaboration
<quote>
He said: "So with this deal everybody wins. The world gets to play DoomIII with the optimized shadowing technique, id did not have to pay any cash or royalties and Creative gets to add EAX into the DoomIII engine and make it available to gamers everywhere".
</quote>

Echt helder is het niet, maar dit suggereert dat Creative zelf een addon of update gaat verspreiden met EAX ondersteuning.
Het is inderdaad vaagjes, omdat ik deze week nog las dat doom3 geen eax had, en nu opeens wel. En dat terwijl de game allang gold is. Of het is al heel lang bekend maar verzwegen door ID en Creative..
De doom3 engine krijgt het. Deze engine gaat in de toekomst gebruikt worden door andere spelfabrikanten. Doom3 zelf heeft geen EAX ondersteuning.

edit: oeps, dubbelpost
Zo zie je maar dat patentzaken ook op een normale manier afgehandeld kunnen worden zonder meteen maar alles en iedereen aan te klagen. Pluimpje voor de jongens en meisjes van ID en Creative...
Normaal afgehandeld? Als je bedenkt dat de zfail techniek oorspronkelijk door Carmack is bedacht en allang gebruikt werd voordat Creative het patent opeiste, wordt die kerel eigenlijk ontzettend genaaid nu.
Want hoewel het patent dus eigenlijk ongeldig is, gaat een rechtszaak om dat te bewijzen al gauw enkele miljoenen kosten.
* 786562 Confusion
creative bezit duizenden patenten, en daar vallen ook enkele patenten op het gebied van graphics onder.
Confusion heeft alle linkjes gevolgd en snapt er geen jota van. Creative doet in audio: wat in vredesnaam bedoelen ze met 'schaduw' in de context van audio?
Creative doet ook aardig wat met graphics hoor.. zo zijn ze eigenaar van 3DLabs (does the Wildcat ring any bell? :) )

Anyway, ik heb net een beetje het internet doorgespit en het komt er zo'n beetje op neer dat Creative een of ander patent heeft op een bepaalde stencil buffer techniek die onder andere ook bedacht is door een developer die indertijd bij Nvidia werkte. Creative dacht vervolgens dat deze techniek wel cool was en heeft er vervolgens patent op aangevraagd.

Carmack heeft nu een soortgelijke techniek ontwikkeld voor Doom 3 en kwam er later pas achter dat deze reeds door Creative gepatendeerd was. Vandaar dat id dus contact heeft opgenomen met Creative en dat Doom 3 dus gebruik mag maken van deze techniek en ze EAX support in Doom 3 hebben geimplementeerd :)

Daar komt het kortweg op neer.

Bronnen:

Blue's News
Beyond 3D
Presentatie van Sim Dietrich over Advanced Direct3D Programming Techni ques -> Hierin wordt de techniek besproken die door Creative is gepatendeerd (PowerPoint)

PS: Wat ook wel interessant is om te weten dat de techniek door Sim Dietrich publiekelijk is bekend gemaakt vóórdat Creative er een patent op had aangevraagd (!):
SimmerD wrote:

Don't worry about it fellas. I described this technique publicly a few months before they filed the patent - hence Prior Art. Ironically, it was at a Creative Labs developer's forum.

During my stencil buffer talk, I described doing shadow volumes the 'reverse' way. At the time, I didn't realize the major reason why the z fail method is better than the z pass method, although I did realize they were logically equivalent, which is why it's now known as 'Carmack's Reverse' and not 'Dietrich's Reverse'!
Dit zou dus betekenen dat Creative vanwege Prior Art eigenlijk niets zou kunnen afdwingen met hun patent!

Bron: een draad op de GameDev.Net Forums (op dit moment down)
wat in vredesnaam bedoelen ze met 'schaduw' in de context van audio?
Niks. Creative heeft ergens een patentje op een schaduw implemenatie voor graphics..

Ik neem aan dat dat EAX in D3 gewoon aan en uit gezet kan worden. Dus als je geen EAX hebt dan gebruikt je gewoon de software audio renderer.... iedereen blij.. en misschien is de software renderer wel beter :o
Dit zou wel eens veel verder kunnen gaan dan Doom III...

De Doom III engine wordt DE standaard gaming engine voor de volgende paar jaar.

Alle softwarehuizen die deze engine onder license gaan gebruiken voor een eigen game, zitten misschien verplicht met EAX op deze manier.

de dood aan softwarepatenten!!!

Op deze manier zou Id Software (en alle andere bedrijven) dus heel het patentregister moeten nakijken voor te zien of ze niets schenden zeker. Sorry hoor, maar op die manier hadden we Doom III in 2010 nog niet gezien.
Wat een gelul, dat EAX met de engine meegeleverd wordt betekent niet dat een game developer het hoeft toe te passen. Lijkt mij alleen maar nuttig voor degenen die een EAX kaart hebben, er worden vrijwel altijd ook nog andere codecs meegeleverd die positionele audio kunnen doen.

Bovendien, jij gaat er alvast vanuit dat de manier waarop Doom III met positionele audio omgaat superieur is aan de EAX implementatie, dat hoeft niet zo te zijn.
Je hebt misschien gelijk voor wat betreft het al dan niet verplichte gebruik van EAX door andere game-developers(ik weet niet hoe de overeenkomst van Creative met id in elkaar steekt).
Dat id nu verplicht is EAX te integreren in hun engine, terwijl zij dat in eerste instantie niet van plan waren, dankzij een softwarepatent, laat m.i.1 van de nadelen van de softwarepatenten zien.
Tja, het bestaat nu eenmaal en er is geen weg omheen. Je gaat toch niet alle parkeerwachters afknallen omdat ze een voor de maatschappij nadelige job hebben (sorry net een parkeerboete gekregen ;) ).
Ik vind het, zoals hierboven vermeld goed om te zien dat er eindelijk eens 2 partijen gewoon tot een consensus kunnen komen zonder dat daar een rechtzaak aan te pas komt. Een verademing in onze huidige maatschappij wat mij betreft!
@Blizzy:
hoogstwaarschijnlijk zijn zij alleen maar akkoord gegaan omdat een rechtszaak de release van Doom3 zou vertragen, deze hadden ze waarschijnlijk nog gewonnen ook. Er bestaat dus wel "een weg omheen". Het is gewoonweg verschrikkelijk dat een partij door een softwarepatent een bepaalde macht verkrijgt.
Kan best zijn natuurlijk, feit is dat we dat niet weten.
Ik persoonlijk probeer altijd het beste te zien in de dingen ;)
De meeste mensen hier zien Id Software als het "slachtoffer" dat gechanteerd werd en maar moest toegeven

Mag ik even een ander balletje opwerpen?

Voor Id Software maakt die EAX-ondersteuning niet zo heel veel uit. Die gepatenteerde technologie kan de zaken voor hen echter wel veel eenvoudiger maken. Door die te gebruiken en vervolgens "oeps, dit is gepatenteerd" te roepen en gezellig sympathiek te doen tegen Creative komt men tot een overeenkomst waarbij Id Software eigenlijk de stiekeme winnaar is die Creative laat denken dat zij winnen
Je mag bij dit soort beredeneringen toch wel wat beter naslagwerk doen...
Carmack heeft voor het eerst gesproken over de techniek op de Creative Developer Converance. de techniek is toen bekend geworden als "Carmack's Reverse". Pas na deze conferentie heeft Creative het patent aangevraagd. Het is dus allemaal behoorlijk schuin gelopen.
Het resultaat is dat id nu code in hun engine heeft van Creative, hoe je het ook bekijkt, dit kan allerlij gelazer opleveren in latere stadia, bijv. op het moment dat de engine absolete is en ze hem via de GPL vrij zouden willen geven, zoals ze met de vorige paar engines gedaan hebben.
Ik hoop ergens dat Carmack iets verzint dat het stukje code kan vervangen en dan ook meteen de EAX ondersteuning er uit flikkerd. maar ja dat is helaas een beetje ver gezocht.
Ik snap niet helemaal waarom sommige mensen zo moeilijk doen over EAX in DIII. Waarschijnlijk werkt het hetzelfde als bij UT2004. EAX aan / EAX uit. Dus als je het niet kan ondersteunen of niet wilt horen dan zet je het lekker uit.

Ik ben er in ieder geval heel blij mee omdat ik net 1 week geleden z,n prachtkaart heb gekocht, een SoundBlaster Audigy 2 ZS. Zou een beetje stom zijn van Creative als ze hun patente laten jatten en er nix voor krijgen. Maar ze willen geen geld, wel een ondersteuning voor EAX.

Petje af voor Creative! De klant wordt er niet beter van als Creative een paar $$ extra heeft. Maar door deze zet laten ze zien dat ze er alles aan doen om mij (koper Creative kaart) tevreden te maken/houden.
Stel dat Creative een rechtzaak zou willen beginnen omtrent het patent tegen ID software vanwege Doom 3. Gezien de populariteit van Doom 3 zal dit vrij negatief overkomen. Ik heb zo het idee dat een bekend bedrijf als Creative niet op dergelijke publiciteit zit te wachten.

Ze hebben het juist slim aangepakt en er positieve publiciteit van gemaakt. Of dat het ook is, dat is natuurlijk nog maar de vraag (zoals hierboven vermeldt is).

Ik vraag me alleen af: stel dat ID software dit niet tegen Creative had verteld. Zou Creative er dan achter zijn gekomen? Er zou vast wel het een en ander aan engine specs worden vrijgegeven, maar dit soort kleine (?) details kan je best verbergen (closed source ed). Nu snap ik dat een bedrijf als ID Software geen risico wilt lopen...
Wat een verschrikkelijk walgelijk PR verhaal zeg...

De reden dat Carmack voor een software oplossing heeft gekozen voor het geluid, was dat hij de EAX rommel beu was.
Laat Creative dus nu niet met zo'n bullshit verhaal komen dat JC zou blij was met EAX ondersteuning... Hij had het er juist bewust uitgeflikkerd

En de opmerking van Carmack over de patent kwestie:
The patent situation well and truly sucks.

We were prepared to use a two-pass algorithm that gave equivalent results at a speed hit, but we negotiated the deal with Creative so that we were able to use the zfail method without having to actually pay any cash. It was tempting to take a stand and say that our products were never going to use any advanced Creative/3dlabs products because of their position on patenting gaming software algorithms
Zien we hier een blije Carmack, die zo tevreden is dat Creative zo toeschietelijk is, en dat hij nu EAX in zijn engine heeft? Dacht het niet!

Volkomen duidelijk hoe de vork in de steel steekt. Creative ziet een groot gevaar in de software geluid oplossing van Carmack, omdat veel andere spellen dat dan waarschijnlijk ook gaan doen.
Dus dwingen ze alsnog EAX in de engine op te nemen. :r

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True